
Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 1 

The banking sector and media ownership: 

the case of Ecuador 

Antonio Checa-Godoy [CV] [   ] [   ] Full Professor at the Department of Audiovisual 

Communication. University of Seville. Spain / acheca@us.es

Abstract: The referendum called by President Rafael Correa in 2011 concludes a complex 

phase in the history of Ecuador, as it ratified the decision to make unlawful the participation 

of the banking sector in media ownership. The intense fight between the government and the 

financial sector started in 1999 when the banking crisis demonstrated the significant presence 

of bankers in the country‟s media. This fight lasted twelve years during which two phases 

can be identified: 1999 to 2006, a period in which the banking sector, despite its internal 

crisis -or due to it, as it used newspapers, radio and television to improve its image- 

expanded its presence in the major media, and 2007 to 2011, a very interesting and unique 

period during which the political power acted intensively to remove bankers from the media. 

Key words: Ecuador; banking sector; media; ownership; constitution. 

Summary: 1. Introduction. 2. Background and methodology. 3. The media and the banking 

sector. 4. The media landscape of a decade. 5. The Constitution of 2008 and its imperatives. 

6. Report of the License Audit Commission. 7. The Government and the public media. 8.

Conclusions. 9. Sources. 10. Notes. 

Translation by Cruz Alberto Martínez-Arcos (University of London) 

1. Introduction

It is well known that the economic powers achieved privileged positions in all Latin 

American media companies in the last two decades of the 20
th
 century by taking advantage 

of the privatization process, a very permissive legislation, the diversification led by new 

technologies, and even the political instability. In this picture, the banking sector is crucial 

and its role needs to be comprehensively and objectively investigated. This study examines 

the bankruptcy of banks, the revelation of cases of massive corruption, and the long battles 

held between the political power and the enormous financial-media groups or between the 

different centres of the economic power through their respective media.  

mailto:acheca@us.es
https://scholar.google.es/citations?user=tOtQhfEAAAAJ&hl=es
https://orcid.org/0000-0002-3468-8232
https://es.wikidat.com/info/antonio-checa-godoy


Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 2                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

 

The research confirms that citizens do not understand everything that is happening and that 

in any case they have the inevitable feeling that they are not part of the games of power. 

Citizens have lost their trust in the media, especially in the large companies. Although small 

independent media groups like community radio stations, online newspapers, and fortnightly 

or monthly newspapers have endured -not without difficulty- they are not easily accessed by 

citizens.  

 

When penetrated, it becomes very evident that the system is very blocked. In this context, the 

case of Ecuador in the first decade of the 21
st
 century is particularly representative because 

after a tumultuous decade with the clear protagonism of the banking sector and their media, 

the financial presence in the media was ended democratically, but also inevitably in a 

conflictive way.  

Therefore, this research is needed to give an example - or warning - to other states in similar 

situations. This article will analyse the developments occurred during the twelve years that 

cover the beginning of the Ecuadorian bank crisis -1999- and the referendum that marks the 

end of the presence of the country‟s banking sector in the media, in May 2011. 

 

2. Background and methodology 

 

Although Ecuador, by reason of being a comparatively small state in terms of area and 

population, is one of the South American countries with the lowest density of 

communication studies, it offers already a significant number of studies, most of which are 

very recent, and respectable specialised journals such as the veteran Chasqui –from Quito.  

 

The media themselves, especially the printed press, are relevant sources. The abundant 

media legislation of the past years and the studies and reports promoted by the government, 

institutions, observatories and professional associations have also contributed equally. 

Recent examples are the recent reports issued by UNESCO‟s office in Ecuador -Análisis del 

desarrollo mediático en Ecuador (Analysis of media development in Ecuador)- and 

Reporters Without Borders -El volcán mediático y su delicada regulación (The media 

volcano and its delicate regulation). However, the strong political polarization and the 

protection of interests flutter in many of these works and demand a detailed and fact-checked 

analysis. In any case, today‟s Ecuador is shown as a relevant laboratory in the field of 

communication and there are enough sources to develop a systematic and critical analysis of 

the recent trajectory of the media in the country. 

 

In order to properly describe and interpret from different perspectives the intense process 

experienced by the Ecuador in relation to media ownership, which ended with the 

aforementioned referendum of May 2011, this analysis is based on data provided directly by 

the media themselves, usually via online newspaper libraries and their professional and 

business organizations, on governmental sources -mainly the Consejo Nacional de 

Radiodifusión y Televisión (National Council of Radio and Television), aka Conartel- and on  



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 3 

 

the work of Ecuadorian and Latin American researchers, mainly through the Centro 

internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina (International  

Centre for Latin American Communication Studies), aka Ciespal, and the work of Ecuador‟s 

Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Latin American School of Social Sciences), 

aka Flacso.  

 

3. The media and the banking sector 

 

Ecuador, which in 2000 was considered -probably without exaggeration- the most corrupted 

country in Latin America, experienced in the last two decades a phase of profound political 

instability -three Presidents resigned in less than a decade and half a dozen coups or attempts 

occurred- which in the turn of the century culminated with an equally profound economic 

crisis, a decline in living standards and abundant migration, the most intense in the area. In 

2005, remittances from migrants abroad provided 6% of national wealth, and the percentage 

increased in the next two years. 

 

The banking crisis of 1999-2001 highlighted the deep links between the financial power and 

the country‟s major media, which brought painful consequences for both sectors. During this 

crisis several banks, including some of the most relevant ones, like Filabanco and Banco del 

Progreso -the main banks at the end of 20
th
 century- went bankrupt. Still by 2009 Ecuador‟s 

Superintendency of Banks reported that 33 banks were going through liquidation. While 

Ecuador has so far not been placed among the most dangerous states for the exercise of 

independent journalism and maintains an acceptable level of freedom of expression [1], the 

crisis demonstrated that the media were systematically used for the defence of tainted 

financial interests. This has been confirmed, for example, by two veteran American 

journalists, Mary Walton and Charles Laytón, who in the early years of the new century 

carried out a study on Ecuadorian journalism for the Knight Foundation. These researchers 

summarised their vision in the following way:  

The most serious obstacle to the practice of journalism in Ecuador is that all the media 

are in the hands of people connected to the country‟s commercial and political elite. 

Ecuador does not follow the concept of democracy used by Americans or Europeans. 

The country is controlled by monopolistic groups and institutions that may include 

interrelationships among bankers, lawyers, businessmen, political parties and media 

owners. Most of the groups have been based on agricultural interests, but recently they 

have been displaced by the banking and financial sectors. The Ecuadorian media‟s 

owners do not act as guarantors of the democratic order. They use the media to protect 

their interests and those of their friends, and sometimes, to attack their rivals. Many 

Ecuadorian journalists risk their jobs when writing something that bothers a person or 

institution. Journalists have no union to protect them or negotiate higher wages 

(Walton and Layton, 2001).  



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 4                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

 

Although during these years the penetration of foreign capital in the Ecuadorian media was 

comparatively low, the dependence on a deeply corrupt banking system, by contrast, was 

very high [2]. The result of the banking crisis is instructive here. In 2000 La Razón 

newspaper, which emerged in Guayaquil in 1965, disappeared as a consequence of the crisis. 

This paper became one of the most-read of the country in the 1970s, was over-valued later, 

and in 1985 passed into the hands of the financial group of the Isaias brothers, Roberto and 

William, who also had participations in radio and television -Sí TV. The crisis of Filanbanco, 

the group‟s financial centre, dragged a newspaper already in decline. 

  

Another important media group, the one formed by Fernando Aspiazu, owned the most 

respectable newspaper in the country, El Telégrafo from Guayaquil, as well as radio stations 

-Radio El Telégrafo, Radio La Prensa- and television networks –Telecentro. Fernando 

Aspiazu directed El Telégrafo from 1996 to 2000. The scandal surrounding Banco del 

Progreso, which owns the group and supported the candidacy of Jamil Mahuad (President in 

1999 and 2000) with 3.5 million dollars, led Ecuador‟s Deposit Insurance Agency to take 

control over it. At the end of the 20
th
 century the veteran and liberal newspaper –staffed by 

180 workers- that for decades was the typical family newspaper, owned by the Castillo 

family, fell in the hands of other economic groups, lost readers and around 20,000 and 

25,000 dollars per month and, although it included a valuable building classed as being of 

historical interest, it became unattractive for the private sector. The newspaper was also used 

heavily during the scandal of Banco del Progreso to artificially play off Guayaquil and Quito 

against each other under the guise that the bank‟s problems were caused by the government 

to damage the coastal city.  

 

Other media groups also had important ownership in banks, such as the Cevallos-Balda 

group, which was the owner of Manta‟s El Metropolitan newspaper -via Bancomex- which 

disappeared as a consequence of the crisis, and above all the Egas Grijalva-Banco del 

Pichincha group –which was the owner of Teleamazonas, the magazine publisher 

Dinediciones (Gestión, Mundo Diners), the cinema chain Inmocines, the advertising agency 

Delta and was shareholder of Quito‟s Hoy newspaper. The Eljury-Banco del Azuay group 

owned, among other media, ETV Telerama. Even the most powerful group in the country, 

which was much less affected by the crisis, led by El Comercio, also showed equally 

important connections to banks, in this case Banco del Pichincha. The newspaper and the 

bank were both founded in the same year, 1906.  

 

The publishing group was chaired by Guadalupe Mantilla, who was also a prominent 

shareholder in the bank. This group is owned by one of the most known journalistic families 

of Latin America, the Mantilla family, which owned this morning newspaper, El Comercio, 

the evening paper Ultimas Noticias, magazines such as Lideres and Familias and an 

extensive network of stations integrated in the Ecuador Radio network, which is led by 

Radio Quito. This group also has shares in the advertising agency called Servipublicidad [3]. 

 



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 5 

 

At that time there was, of course, an antimonopoly legislation for public services -including 

radio and television-; the Law of Radio and Television of May 1995 provided measures 

against the “hoarding” of media, but was often very difficult to implement, due to the 

abundance of companies that were fictitious or were appointed to nominees, the continuous 

changes in ownership and law fraud, such as the questionable licence return/granting 

proceedings (a company with a license renounces to it and returns it to the state and 

simultaneously sells the technical resources to another company that becomes  the main 

candidate to receive the returned license). The political ups and downs also involved 

continuous changes in the composition of the regulatory bodies and the consistency and 

control of their activities.  

 

The widespread conviction that an extraordinary level of corruption prevailed in the country 

meant that every politician with aspirations had to promise to fight it, as a major action, 

although once in power those promises were forgotten or directly ignored. The complicity of 

many authorities, including many judges, implied that the press often had to fight alone and 

hopelessly against corruption. An editorialist of El Comercio newspaper explicitly 

recognised this situation: 

 

The general press can do no more. A specialised press would have to be created in 

order to fight corruption and continue the persecution of the endless genius strategies 

used by bankers and their employees to numb the public control, twist the facts and 

prostitute the generation and application of the law (El Comercio, Quito, 7 March, 

2002).  

 

However, there were also less pessimistic balances. Jorge Vivanco, for instance, pointed out:  

 

In Ecuador, the press, despite the beatings it has received, remains an ethical 

benchmark and a moral monitoring institution. People rely on serious media and can 

identify those who comply with their duty to seek the truth, say it without fear or 

mutilation, guide with patriotism and without giving up to pressure, defying judicial or 

police persecution from politicians and arrogant people /.../ It cannot be said that the 

denounces and surveillance  

 

performed by the media that were not supportive [of the big banks] have been 

completely useless. It was useless to the areas of power, but not for the people, who 

full of outrage demanded punishment and reform /.../ Few times in the history of 

international journalism the media have played an important role, especially from the 

moral point of view (Vivanco, 2002). 

 

The banking crisis passed an expensive bill not just to the media, but to the whole country, 

and all throughout the first decade of the 21
st
 century. In late 2005 it was estimated that it  

 



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 6                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

 

had cost 8 billion dollars, which was the equivalent to the country‟s annual budget or half of 

the foreign debt, according to a statement of the Deposit Insurance Agency‟s President  

[4]. The Ecuadorian media system lost credibility during the long crisis, especially 

television. Brothers Roberto and William Isaias, who fled the country at the beginning of the 

process, used its television channel to defend themselves, by denying the evidence and 

attacking rivals, especially the Egas group, which was counterattacked via Teleamazonas; 

the Aspiazu Group also intervened with Telecentro [5]. Many journalists lost credibility 

because they clearly followed the interests of their respective groups. Others lost their jobs 

for trying to be independent. For example, Roberto Aguilar, a columnist in El Comercio, was 

fired in 2008 after publishing an article, “Employment creators”, in the 19 April issue, that 

was critical of the economic powers. The journalist explained: 

 

I was fired from a newspaper for expressing an opinion, which was simply considered 

to be „inconvenient‟. During fifteen days I demanded to hear the editorial arguments 

that backed this decision: was I lying, misreporting the truth, or exaggerating? There 

was no journalistic argument to disqualify my article, only the word „inconvenient‟. 

Therefore, it must be understood that it was „inconvenient‟ for the commercial and 

political relations of Guadalupe Mantilla (Abad, 2010). 

 

4. The media landscape of a decade 

 

4.1. Newspapers, time of change 

 

In recent years Ecuador has maintained around 35 to 38 newspapers, of which a dozen are 

national, those based in Guayaquil and Quito, and about twenty are regional or provincial 

and are edited in a dozen of cities, many of which have more than one newspaper (like 

Cuenca, Machala, Loja, Ibarra and Riobamba). Some companies, especially the publisher of 

Quito‟s populist newspaper, La Hora and Portoviejo‟s El Diario, have initiated a policy of 

provincial or local editions. La Hora has a dozen of provincial editions with the same name 

across the country, El Diario –published by Ediasa- has local editions with different names 

in the populated province of Manabí (La Marea in Manta; Centro in Santo Domingo de los  

Colorados, etc.), which has almost three million inhabitants, and neighbouring communities. 

Small media groups of reduced scope have sprung up in several regions. An example is 

Grupo Norte which emerged in Imbabura with a very classical scheme: it has a morning 

newspaper, Diario del Norte, a radio station, Radio Noticias, and a television channel, 

TVNorte. In Loja, the group has a radio station, Radio Centinela, and another newspaper, 

Centinela. 

 

 

 

 

 



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 7 

 

Table 1. Ecuadorian newspapers (2002-2010) 

Name City Creation Territorial Scope Distribution 

Los Andes Riobamba 1998 Regional Morning 

La Calle* Guayaquil 2007 Local Morning, free 

Centinela Loja 11-2009 Provincial Morning 

Centro Santo Domingo  19-07-2010 Provincial Morning 

El Clarín Babahoyo 01-02-1980 Provincial Morning 

El Comercio Quito 01-01-1906 Nacional 100,000 Morning 

El Correo Machala 01-03-1983 Regional Morning 

Crónica de la Tarde Loja 01-11-1979 Provincial Evening 

El Diario Portoviejo 13-03-1934 Provincial 30,000 Morning 

Ecos de Quevedo* Quevedo 01-01-1963 Provincial Morning 

El Espectador* Riobamba 04-03-1972 Provincial Morning 

Expreso Guayaquil 25-07-1973 Nacional 50,000 Morning 

Extra Guayaquil 23-10-1974 Nacional 60,000 Evening 

La Gaceta Latacunga 12-04-1967 Regional 8,000 Morning 

El Heraldo Ambato 15-03-1958 Provincial 8,000 Morning 

La Hora Quito 13-08-1982 Nacional 100,000 Morning 

Hoy Quito 07-06-1982 Nacional 60,000 Morning 

La Marea Manta 22-10-2007 Provincial Morning 

Metroquil Guayaquil 2006 Local Morning, free 

Metrohoy Quito 2008 Local Morning, free 

El Mercurio Cuenca 22-10-1924 Nacional 20,000 Morning 

El Mercurio Manta 1924 Provincial Morning 

Meridiano Guayaquil 14-08-1982 Nacional 30,000 Morning 

El Metropolitano* Manta 25-09-1998 Provincial Morning 

La Nación Tulcán  Provincial Morning 

El Nacional Machala 30-08-1964 Provincial 8,000 Morning 

El Norte Ibarra 25-06-1987 Regional Morning 

Opinión Machala 08-09-1991 Regional Morning 

El País* Machala  Local Morning 

El Periódico Colorado Santo Domingo 04-01-1986 Regional Morning 

El Planeta* Quevedo 1979 Provincial Morning 

El Popular Quito 07-2008 Regional  

Portada Azogues 30-06-2003 Provincial Morning 

PP El Verdadero Guayaquil 01-09-2010 Regional Morning 

La Prensa Riobamba 14-02-1992 Provincial Morning 

La Prensa de Pastaza Puyo  Provincial Morning 

La Segunda del Meridiano* Guayaquil  Regional 10,000 Evening 

El Siglo* Loja 18-11-1982 Provincial Morning 

Súper Guayaquil 2006 Nacional Morning 

La Tarde Cuenca  Regional Evening 

El Telégrafo Guayaquil 16-02-1884 Nacional 35,000 Morning 

El Tiempo Cuenca 12-04-1955 Regional Evening 

Tribuna Extra Cotopaxi* Latacunga 11-11-1974 Provincial Morning 

Ultimas Noticias Quito 08-06-1938 Regional 60,000 Evening 

El Universo Guayaquil 16-09-1921 Nacional 120,000 Morning 

La Verdad Ibarra 14-05-1944 Provincial 8,000 Morning 

 
Source: Author‟s own creation mainly based on data from the Ecuadorian Association of Newspaper 

Editors, aka Aedep. *Newspapers that disappeared from 2006 to 2010. Given the absence of official data on 

dissemination, estimates are based on different sources. 



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 8                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

 

The very low number of newspaper readers declined even more during almost the whole 

decade as a result of the economic recession, but improved in 2009 when it reached around 

900,000 copies daily. There are no reliable statistics on the reach of the media, which makes 

difficult to assess properly their evolution and penetration. The most sold newspaper is still  

El Universo, from Guayaquil -which has nearly 500 workers-, followed by El Comercio and, 

in growth, La Hora, both from Quito. Guayaquil‟s evening newspaper, Extra, is a populist 

tabloid but in spite of that its dissemination does not reach 100,000 copies. The publisher of 

Hoy, one of the most reformist newspapers of recent decades in the country, Edimpress, also 

publishes since 2002 Metro hoy, the first free daily newspaper in the Ecuadorian capital. 

Metro hoy currently has an edition in Guayaquil -Metroquil-, where other free newspapers 

have also emerged –like La Calle-. Although the number of newspapers tends to remain 

stable and the process of concentration is slower than in other Latin American countries, the 

growing presence of sensationalist newspapers is visible. 

 

Currently, the Catholic Church has little presence in the daily press -but as we will see, is 

very strong in the radio- despite the Diocese of Ibarra was founder and owner of the local 

newspaper called La Verdad, which is still part of a cooperative and is still in essence a 

Catholic newspaper. 

 

Ecuador does not have newspapers specialised in economics or sports like other Latin 

American, primarily because of the market‟s weakness. El Financiero emerged in 1990 as a 

fortnightly newspaper and in 1995 became a weekly and currently declares to have 15,000 

subscribers. Editores Nacionales, with headquarters in Quito, publishes Vistazo, the 

country‟s main weekly magazine that emerged in 1957, and various magazines such as 

Hogar, Estadio and Generación XXI. 

 

Apart from the daily newspapers, more than 100 weekly and fortnightly local newspapers are 

printed in Ecuador and around one hundred magazines, as well as minor newsletters [6]. 

 

 4.2. Active radio 

 

Radio continues to be a key industry in the Ecuadorian media. This was proved in April 2005 

when Radio La Luna, a small independent station from Quito, became the voice that 

reflected the unrest against President Lucio Gutiérrez, which was crucial in his fall [7].  

 

Since its inception, radio has certainly played a notable role in Ecuador, where since 1931 La 

Voz de los Andes radio station has been without a doubt the main Evangelical station in Latin 

America for many decades. There are stations in Quito that broadcast in AM at 50 KW and 

FM at 8 KW, with programming in Spanish and Quechua. There is a network of small 

stations and relay stations that cover the whole country. Catholic radio -perhaps stimulated 

by the Protestant Church‟s presence- has a very prominent acceptance specially through 

Radio Católica Nacional, which is owned by the Conference of Bishops, which has more  



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 9 

 

than 15 stations in virtually all of the relevant cities: Cuenca, Riobamba, Machala, Ibarra, 

Portoviejo, Jipijapa, Latacunga, Ambato, Santo Domingo, as well as Guayaquil and Quito –

most of these stations broadcast on FM, but Quito, Guayaquil and Santo Domingo also have 

AM stations [8]. 

 

Apart from these stations, there are many small parochial stations, sponsored primarily by 

religious orders or vicariates. It is striking that many of the Galápagos Islands have up to 

three parochial stations. In Guayaquil, apart from the radio station of the episcopal 

conference, there are other stations like Radio María Ecuador (which has relay stations in 

different cities -like Macas, Nueva Loja, Olon, Pastaza, Ibarra- to ensure an audience 

throughout the country), Radio San Francisco, of the Franciscan order, and Radio Filadelfia.  

 

Table No. 2. Radio broadcasting licenses in 2009 

 
Province/Capital Shortwave Mediumwave 

(AM) 
FM Total Without  

license 

Azuay /Cuenca  19 66 85 7 

Bolívar /Guaranda  6 20 26 - 

Cañar /Azogues  8 25 33 2 

Carchi /Tulcán  3 33 36 1 

Chimborazo / Riobamba 1 16 53 70 5 

Cotopaxi /Latacunga 1 13 14 28 - 

El Oro / Machala  18 55 73 5 

Esmeraldas /Esmeraldas  7 38 45 1 

Galápagos / Puerto 
Baquerizo Moreno 

 1 17 18 - 

Guayas / Guayaquil  50 65 115 9 

Imbabura /Ibarra 2 15 32 49 - 

Loja / Loja 4 9 59 72 2 

Los Ríos / Babahoyo  6 38 44 2 

Manabí / Portoviejo  15 80 95 6 

Morona Santiago / Macas 5 2 30 37 - 

Napo / Tena 3 2 31 36 1 

Orellana / Puerto Francisco 
de Orellana 

- - 15 15 1 

Pastaza / Puyo - 1 16 17 9 

Pichincha / Quito 3 50 56 109 1 

Santa Elena / Santa Elena  3 51 54 1 

Santo Domingo / Santo 
Domingo de los Colorados 

1 4 41 46 - 

Sucumbíos / Nueva Loja - 2 30 32 - 

Tungurahua / Ambato 1 19 42 62 4 

Zamora / Zamora - - 20 20 1 

Total 21 271 917 1.209 58 

Source: Conartel. 



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 10                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

 

Radio María Ecuador has its own station in Quito, where there are half a dozen Catholic 

radio stations, including one from the Instituto Radiofónico Fe y Alegría -Radioescuela- and 

Radio Jesus del Gran Poder, owned by the Franciscans, which includes short-wave 

broadcasting. In total, there are more than 90 stations, which make the Catholic radio in 

Ecuador more relevant than in most countries in the area. Evangelical churches have 30 

stations and the Bahá‟I Faith has one [9]. 

 

The network with the most popular stations is Cadenar (acronym for Ecuadorian Radio 

Broadcasting Network), whose main station is Guayaquil‟s Radio Sucre and has stations in 

Quito, Ambato, Machala and Portoviejo. The network operates several systems of stations, 

such as Sistema Dos, focused on pop music, and Qpido, which focuses on romantic music, as 

well as general-information stations. At the end of 2001 the group led by Vicente Arroba 

Ditto acquired a television channel and created Sucre Televisión which reaches the whole 

country. Earlier in June 1999, Vicente Arroba Ditto launched Radio Sucre New York to cater 

the large Ecuadorian population in the American city. 

 

The intense recent emigration is encouraging Internet communication, which gives a 

prominent role to online stations. Some stations located in regions particularly hit by 

migration have found a new function and a way of reaching many Ecuadorians via the 

Internet [10].  

 

In Ecuador community radio has not reached the development level of other South American 

countries, in part due to the leading role of Catholic radio, but above all due to the clear 

restrictions applied by the government. In 1995 the government passed a law that permits 

and regulates the operation of these stations, but with the usual restrictions [11]. A very 

significant development in this field is Radio Chaguarurco, which received international 

help (80,000 dollars) from Intermon to start broadcasting in 1995, and currently supports the 

Chaguarurco Foundation for Rural Development. Another development is the Catholic radio 

station Radio Latacunga, which was founded in 1981 and financed in part by the Belgian 

Catholic Church until 1998 and also became a model to boost community development. 

 

Moreover, radio has always had a strong educational component in the country. Riobamba 

has the Popular Radio Schools of Ecuador, which have stations-schools that broadcasts in 

mediumwave, FM, and shortwave, and have added other objectives to the initial tasks of 

1962 focused on literacy. Quito has the Latin American Association of Radio Schools, aka 

ALER. The number of stations is very high. According to the Superintendency of 

Telecommunications (aka, Supertel), at the end of 2004 there were 287 mediumwave radio 

stations and 487 FM stations, which is clearly an excessive number for a country with 12 

million inhabitants and a small radio advertising market. Conartel‟s 2009 data shows higher 

figures –although they may include some inactive stations [12]. 

 

 



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 11 

 

4.3. The emergence of public television  

 

Until 2008 Ecuador was one of the two South American countries that did not have state 

television (the other one was Paraguay). This situation has been of course influenced by the 

fact that the offer of private television is comparatively broad and old -five channels that 

broadcast in 2005 date from the 1960s and 1970s- but have a widespread tendency to favour 

frivolous content. Ecuavisa is the oldest television company, as it dates from the late 1960s 

(1967), and has by far the largest audience, which allows Ecuavisa to normally include -

2003- 12 or 15 of its programmes among the top 20 in the country. However, this audience is 

based on telenovelas or national versions of trash TV shows such as Big Brother. 

Teleamazonas dates back to 1974, is based in Quito and has national coverage. 

Teleamazonas has co-production agreements with channels such as Televisa and has 

produced series, but its impact on the Ecuadorian audience is generally lower. Higher in 

audience is Gamavisión, which is younger (1977) and specialised in sports. TC Televisión 

(1969), Telecentro, is the free-to-air network presenting the highest percentage of domestic 

productions, which reach 60%.  

 

Table 3. Television broadcasting licenses in 2009 

 
Province/Capital Open to 

air 
Pay 

system 
Total Without 

license 
Azuay /Cuenca 26 1 27 7 

Bolívar /Guaranda 9 - 9 3 

Cañar /Azogues 15 1 16 6 

Carchi /Tulcán 13 - 13 2 

Chimborazo / Riobamba 20 2 22 3 

Cotopaxi /Latacunga 9 - 9 3 

El Oro / Machala 19 - 19 7 

Esmeraldas /Esmeraldas 18 - 18 4 

Galápagos / Puerto Baquerizo Moreno 27 2 29 2 

Guayas / Guayaquil 25 6 31 17 

Imbabura /Ibarra 15 - 15 3 

Loja / Loja 28 1 29 5 

Los Ríos / Babahoyo 17 - 17 6 

Manabí / Portoviejo 22 3 52 12 

Morona Santiago / Macas 15 - 15 3 

Napo / Tena 14 - 14 2 

Orellana / Puerto Francisco de Orellana 2 - 2 2 

Pastaza / Puyo 10 - 10 2 

Pichincha / Quito 26 9 35 32 

Santa Elena / Santa Elena 15 - 15 1 

Santo Domingo / Santo Domingo de los Colorados 13 3 16 3 

Sucumbíos / Nueva Loja 6 - 6 7 

Tungurahua / Ambato 17 1 18 - 

Zamora / Zamora 18 - 18 5 

Total 399 29 428 137 

Source: Conartel. 



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 12                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

 

In May 2002 Canal Uno began its open-to-air broadcasting at the state-level. Its owner, 

Marcel Rivas, a young businessman that also owns a website and Radio Sanorama, acquired 

-in auction- Si TV, and transformed it in to the new network, which also pays notable 

attention to sports and offers higher-quality programming. Sucre Televisión, which 

originated from the radio station, has stations in Guayaquil and Quito and also operates a 

cable television channel. ETV Telerama is an interesting national network that was launched 

in 1993 in Cuenca as a local channel and was extended to Guayaquil in 1997 and to Quito in 

2001. It offers cultural and entertainment programming, but no trash TV series. 

 

The range of local television channels is generous and the networks that do not offer a local 

channel are rare. Some examples are Ecuavisión in Riobamba, Orovisión in Machala, UT 

television in Loja, Teleandina in Quito, Ambavisión in Ambato, and Telequil in Guayaquil. A  

 

modest but interesting experience of educational television is Televisión Educativa 

Calasancia in Saraguro, which is based in Loja. The history of some of these channels is 

already significant: UV Televisión dates back to 1968, Telecosta in Esmeraldas dates to 

1971, Manavisión in Portoviejo dates to 1982. In 2004 there existed over 314 television 

channels in the country, and this figure has grown significantly in the following years. 

 

Probably the wide and early character of free television explains the modest role played by 

pay and cable television in Ecuador. However, some channels -such as TV Cable and 

Cablevisión from Guayaquil- have survived for more than a decade already. 

  

Ecuador‟s television landscape was transformed significantly in 2008 with the birth of public 

television, Ecuador TV, and the control gained by the state over Gama Televisión, TC 

Televisión and Cablevision, after their owners failed to pay their debts to the State after the 

banking crisis. Since 2006 Telesur, the Inter-American channel supported by Venezuela, had 

coverage in most of the country. The audience has become much more divided and there is 

no channel that gets more than 20% of the audience share.  

 

4.4. The digital hope 
 

The crisis of the large media companies and the pressure on journalists is pushing the latter 

towards new platforms. One of these platforms is digital newspapers, which are cheaper and 

much freer. Ecuador‟s Hoy newspaper was the first to offer a digital edition in Latin 

American, in 1994.  

 

However, in recent years several excellent online newspapers have appeared. Some 

examples are Ecuador Inmediato (www.ecuadorinmediato.com), launched in 2004, and El 

Ecuatoriano (www.elecuatoriano.com), which offers extensive information on Ecuadorian 

communities in Spain, United States and other countries. In June 2008 Enterate Ecuador 

http://www.ecuadorinmediato.com/


Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 13 

(www.enteratecuador.com) was launched in Quito and by March 2011 it had reached one 

thousand published issues. A defunct newspaper from Guayaquil, La Razón, reappeared in 

2010 in an online version (www.larazonecuador.com). In 2008 the sports paper El morlaco 

digital (www.elmorlaco.com) was launched from Cuenca. This was followed in 2010 by 

Studiofutbol (www.studiofutbol.com.ec). These online newspapers are the hope for a 

citizenry that looks with growing and logical distrust the control of communication by the 

large economic groups. 

 

5. The Constitution of 2008 and its imperatives  

 

The arrival to power of Rafael Correa in 2007, and in particular the adoption of the new 

Constitution in 2008, marked the beginning of a new era for Ecuadorian communication, 

which is signified by the gradual cuts to the participation of the financial powers in the media 

and, as we shall see, the simultaneous configuration, of a relevant state media sector, which 

was virtually non-existent until then. In fact, article 312 of the new Constitution establishes 

that: 

 

Financial entities or groups may not own permanent, total or partial stakes in 

companies operating outside the financial activity. The involvement in the control of 

the capital, investment or heritage of social communication media is prohibited to 

financial entities or groups, their legal representatives, board members and 

shareholders.  

 

Moreover, the 29
th
 transitional provision specifies: 

 

Stock holdings possessed by the legal entities of the financial sector in companies 

outside the sector will be disposed of within a period of two years from the entry into 

force of this Constitution. The stock holdings of the legal entities of the financial 

sector, their legal representatives and board members and shareholders with 

participation in the paid-in capital of social media, must be disposed of within a period 

of two years from the entry into force of this Constitution. 

 

The deadline ended on 20 October, 2010. During the interregnum the confrontation between 

the government and the media increased and some delaying and fraudulent maneuvers were 

played by the financial sectors. Thus, the Banking Council issued a resolution on 12 August, 

2010, proposing that bankers may retain up to 25% of participation in the media.  

 

As a result, there were immediate protests by citizens and especially by MPs affiliated to 

Alianza País -the President‟s party-, who warned that the role of the Banking Board was not 

to interpret the Constitution. In a resolution dated 7 October, the Banking Board apparently 

backed off. However, in a new resolution dated 14 October the board once again remained 

open to the possibility of allowing the presence of financial groups in the media by reducing 

the level of participation so that shareholders can transfer their shares to grandchildren, 

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.enteratecuador.com%2F
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.larazonecuador.com%2F
http://www.elmorlaco.com/
http://www.studiofutbol.com.ec/


Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 14                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

uncles and nephews. The government rejected the maneuvers of the Banking Board and the 

financial groups had to abide by the provision. As a result, Fidel Egas, the President of 

Banco Pichincha, which is the leading shareholder in various media, accused the 

government: 

 

Us bank shareholders ceased being shareholders in the media as a consequence of a 

media persecution orchestrated by the Government and its senior officials, but also by 

people full of complexes and without an idea of the future and the freedom of the press 

and independence /.../ the Government does not want us bankers to own media, 

because they cannot manage us like they do to other media by just giving or taking 

away advertising. (Hoy, Quito, 22 October, 2010). 

 

In turn, a total of 118 bank shareholders, who possessed 201 holdings in media companies, 

were affected by the rule. For example, the Edimpres group, which publishes Quito‟s Hoy 

newspaper, offered a dozen shareholders linked to four different banks [13]. 

 

Table 4. Ecuadorian banks and media (1999-2011) 
 

Banks Media New ownership / Other 
situations 

Filanbanco (Isaías group) El Telégrafo (n) State 

Filanbanco (Isaías group) La Razón (n) Newspaper ceases 

Filanbanco (Isaías group) GamaTV State (Deposit Insurance Agency) 

Filanbanco (Isaías group) Cablevisión State (Deposit Insurance Agency) 

Filanbanco (Isaías group) TC Televisión State (Deposit Insurance Agency) 

Filanbanco (Isaías group) La Prensa, El Telégrafo, 
Carrousel, Super K-800 (s) 

State (Deposit Insurance Agency) 

Filanbanco (Isaías group) La Onda, El Agro (s) State (Deposit Insurance Agency) 

Banco Amazonas Edimpress (Publisher) Bank gets rid of shares 

Bancomer (Cevallos-Balda 
group) 

El Metropolitano (n) Newspaper ceases 

Banco del Pichincha (Egas 
group) 

Teleamazonas Affiliated employees / Plural TV 
(Peru) 

Banco del Pichincha (Egas 
group) 

Mundo Diners, Gestión, Fucsia, 
Soho (m) 

Affiliated employees 

Banco del Austro (Eljuri 
group) 

Telerama Sell to affiliated employees 

Banco Guayaquil Centro de radio and televisión 
Cratel 

Bank gets rid of shares 

Banco de Machala 
(Caravana group) 

Caravana TV,  
Radio Caravana (s) 

Bank gets rid of shares 

Banco Bolivariano Radiodifusora Trafalgar (s) Bank gets rid of shares 

Produbanco Radiodifusora Sol (s) Bank gets rid of shares 

 
Source: Author‟s own creation based on data from various Ecuadorian media. The “media” section lists 

those media in which a bank had significant ownership at the beginning of the period (+ 30%); (n) 

newspapers; (m) magazines; (s) stations. 



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 15 

 

The group led by Fidel Egas, the owner of Banco del Pichincha, is the country‟s main 

emporium and includes the national TV channel Teleamazonas. Egas sold 48% of its shares 

to 140 affiliated employees (allegedly through the bank‟s own credits); 30% to Plural TV, a 

Peruvian group that owns two important newspapers in Lima, La Republica and El 

Comercio, and América TV (a veteran free-to-air channel), and the remaining 22% to people 

he trusted, according to his own statements.  

 

Similar actions were performed by Eljuri group, formed around Banco del Austro, which is 

based in Cuenca and owns several media like Telerama channel. In contrast, Mario Canessa, 

who heads the Caravana group -Caravana TV, Radio Caravan and Radio Diblu- which 

specialises in sports information, and is also President of Banco de Machala, chose to 

disassociate himself from the Bank and remained at the forefront of the media group.  

 

Few days before the end of the legal period given to the banking sector and the media to 

disassociate from each other the national police rose in arms against the government over 

labour problems. The Government of President Correa considered this a coup attempt with 

the kidnapping of the President, while the private media generally did not consider the 

situation as such. The confrontation between the political power and the media increased 

after the government ordered, during the incidents, all television channels to connect to the 

public television signal and broadcast its contents.  

 

6. Report of the License Audit Commission 

 

In its 15
th
 transitional provision, the Constitution of 2008 states that within 30 days after its 

entry into force a Committee must be constituted to audit the radio and television 

broadcasting licenses and produce a report within a period of 180 days. 

 

The new Commission is constituted and chaired by Professor Guillermo Navarro Jiménez 

and on 18 May, 2009, it offered a comprehensive study that highlighted many irregularities 

of all kinds in the granting of these licences since 1995, when the above-mentioned new Law 

of Radio and Television came into force [14].  

 

This report was minimised by the private sector, which stressed that the composition of the 

Commission was almost exclusively official. However, the data provided by the study were 

eloquent and the irregularities ranged from hundreds of petitions that had been simply 

ignored to the self-granting of frequencies that affected several successive Presidents of the 

Ecuadorian Broadcasters Association, aka AER, and members of the institution in charge of 

granting the licenses, Conartel (the National Council of Radio and Television), such as 

Bernardo Nussbaum, Freddy Moreno and Lenin Andrade Quiñones, and relatives, like 

Argemiro Andrade Diaz.  

 

 



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 16                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

 

The close dependence on political parties was another constant, and the report included a 

comprehensive list of licenses granted to the leaders of successive political parties in power 

and several family groups: Alvarado, Mantilla, Vivanco. 

  

The comprehensive report also highlighted the close connections between the print and 

audiovisual media groups. Five of the major newspapers in Quito and Guayaquil also had 

radio stations and television channels, 28 radio companies also had partial ownership in 

television channels [15].  

 

7. The Government and the public media. 

Since the beginning of Rafael Correa‟s presidency an important sector of the public media 

was formed in Ecuador, precisely a country historically characterised by its weak state media 

system, which has lacked until then, for example, a public television station or news agency 

[16]. 

At the beginning of 2007 the Ecuadorian government only had at its disposal Radio Nacional 

de Ecuador, which broadcast in mediumwave. The first step was the nationalisation of 

Guayaquil‟s morning newspaper, El Telégrafo, which was the country‟s most respectable 

paper and whose majoritarian control passed to the Deposit Insurance Agency in March 

2002, following the bankruptcy of Banco del Progreso, the major shareholder in the 

newspaper. Between then and June 2007 El Telégrafo went through a dark stage in which 

minority private shareholders, headed by director Carlos Navarrete, won participation 

through several increments of capital that were not recognised by the public sector. 

Navarrete left the direction of the newspaper in June and El Telégrafo became definitively a 

state body. In February 2008, Navarrete was assassinated at his home.  

Ruben Montoya became the newspaper‟s new director, but its circulation decreased and the 

losses increased. At the beginning of 2010 the paper had almost 200 workers and printed 

about 22,000 copies, one third less than five years earlier. The paper offered little 

advertising, which was almost reduced to official announcements. On 25 March, 2010, 

Montoya was fired and the Deputy Director, Carol Murillo, and 21 columnists immediately 

resigned and alleged censorship practices; other terminations and resignations occurred in 

the next few months.  

Edwin Ulloa became the new director. In September 2010 a new public enterprise called 

Editores Nacionales Gráficos was constituted, and in April 2011 it received a new colour 

rotary press, which produced El Telégrafo and a new public populist newspaper launched in 

September 2010, the weirdly called PP El verdadero (“The Real Pepe”). The company 

registered a loss of 6 million dollars that year.  

In July 2008 the state took control of the media companies previously owned by the Isaías 

group. The Deposit Insurance Agency seized 195 companies from that group so that the state  



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 17 

 

could recover the 661 million dollars it provided for Filanbanco‟s bankruptcy in 1999. He 

explained: 

This measure, which should have been taken 10 years ago, revives the hope of 

hundreds of citizens who never received their money after Filanbanco went bankrupt. 

We also stress that this confiscation does not violate any labour right nor paralyses any 

of the companies in question and that the Ecuadorian State guarantees security and 

stability. (El Comercio, 9 July, 2008) 

The seized companies included two open-to-air television channels, Gama TV and TC 

Televisión, both based in Guayaquil and Quito, and another cable company, Cablevision, 

with two channels (Canal Noticias NC3 and Canal Deportes CD7), as well as four radio 

stations that broadcast from Guayaquil (La Prensa and El Telégrafo, previously owned by 

Telégrafo‟s company, and Carrousel and Súper K-800 -a mediumwave sports station-), as 

well as the magazines Samborondón, La Onda, El Agro and Valleys [17].  

New large state media companies were configured during 2008 and 2009. Ecuador TV, the 

state channel, was launched in April 2008, followed months later by Radio Pública, which 

broadcasts in FM from Guayaquil, Quito, Cuenca and Manta. In 2009 the government 

created the public company Empresa Pública Radio y Televisión del Ecuador (MPR-

TVEcuador). The implementation of this broadcasting entity cost 11 million dollars, 

according to the budget of this public company.  

Finally the government created Andes -the Public News Agency of Ecuador y South 

América-, which began operations on 29 December, 2009, and whose objectives are: 

Andes is a public information company that belongs to and represents the Ecuadorian 

society as a whole. Therefore, it will give space to all political, social and economic 

actors especially those who are not given space in other media; and it will include all 

views and points of view, without making any distinction on the grounds of political 

ideology, social class, sex, age or any other aspect. The management and organization 

of Andes will be public too. Although this agency was created by the Secretariat of 

Communication of the Presidency of the Republic and is funded, in part, by the State, 

its primary objective will be to develop a short-term self-financing maintenance and 

development system. (http://andes.info.ec/quienes-somos) 

El Ciudadano, “the digital newspaper of the government of the civil revolution” 

(www.elciudadano.gov.es) was created in 2008 by Rafael Correa‟s. This paper is well-

designed and reports widely on the cabinet‟s activities. Since 2009, El Ciudadano launched a 

summarised printed edition that was fortnightly and became weekly in 2011. 

 

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.elciudadano.gov.es%2F


Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 18                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

 

So in a short period of time, Ecuador went from being one of the Latin American States with 

one of the weakest public media sectors to having a generous range of public media. Added 

to this is the substantial increase in official advertising, which in 2008 reached 17 million 

dollars, i.e. 6.45% of the total, and tended to increase in the following years.  

 

In 2009 the government became the first advertiser on Ecuador‟s television. In June 2009 the 

government announced that the state would not hire companies with shareholders registered 

in tax havens, which immediately affected several large media groups. It was revealed that 

newspapers such as El Comercio, El Universo and La Hora and magazines such as 

Vanguardia, with shareholding companies domiciled in the Cayman and Virgin Islands and 

the Bahamas had to reform their shareholders to avoid being deprived of such advertising.  

 

All this led almost inevitably to a clash with the private sector, which mainly through the 

Ecuadorian Association of Newspapers Editors, AEDEP, showed very conflicting positions 

towards the government and the tense relationship of Rafael Correa with the world of private 

media [18]. Since 2007 the collective positions adopted by editors with regards to the 

government have been numerous. In the introduction to a collective liberal study on 

journalism in the country, editor Cesar Ricaurte reflects: 

 

The crisis is not just experienced by companies. There is a setback for credibility in 

the whole world. In the country it is clear. The surveys about the collapse of trust in 

the press acquire faces on people who talk about the bad the situation of the press, 

about its errors and mistakes and, above all, about its lack of transparency and the 

arrogance that prevents it from assuming its errors. Undoubtedly, the Government has 

encouraged the climate of polarization with the systematic questioning... But that seed 

fell over a field that had been already fertilised (Ricaurte, 2010). [19] 

 

In January 2011 President Correa announced a popular referendum on ten relevant issues and 

with ten questions on which citizens had to vote. The third question sought to ensure the 

absence of the financial powers in the country‟s media: 

  

In order to avoid conflicts of interest, do you agree that the institutions of the private 

financial system, as well as the private national media companies, their directors and 

major shareholders should be prohibited from being owners or shareholders outside 

the financial and media sectors, respectively, by amending the Constitution as stated in 

annex 3? 

 

In February, AEDEP presented a plea before the Constitutional Court because it considered 

the consultation to be unconstitutional. However, the consultation was officially held on 7 

May and the results showed a majoritarian support to the third question.  

 

 



Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 19 

 

Indeed, the results of the public consultation supported the governmental positions, but the 

support was not as high as anticipated by the government, especially in questions 3 and 9, 

concerning the media: 56.98% were in favour and 47.02% were against the third proposal, 

while in relation to the 9
th
 question, 51.68% were in favour and 48.32% were against. 

Therefore, the permanent end of the presence of the financial power in the media is not yet 

clear. And there are new areas of confrontation, like the Law of Communication, which was 

announced in 2009 by the government and faces the rejection of private publishers and is 

having a very slow and divisive development.  

 

8. Conclusions 

 

The Ecuadorian experience between 1999 and 2011 is especially representative of the 

tensions surrounding media ownership in Latin America.  

The Andean country went from having probably the media system most dependent on the 

financial sector to being, after profound transformations, the first country to prohibit this 

presence in the constitution, which is backed by a public consultation.  

It is possible that in the future a political turnaround in Ecuador will lead to other legal 

changes that will allow such presence, but it is very unlikely that it will acquire the high level 

reached in the first decade of the 21
st
 century. The next few years will also tell us whether 

the “Ecuadorian model” is supported in other countries.  

 

9. Sources 

 
Abad, Gustavo (2006), El periodismo olvidado. Las instituciones mediáticas ante la rebelión de las 

audiencias, UASB, Quito, pp. 27. Available at 

www.flacsoandes.org/comunicacion/aaa/imagenes/publicaciones/pub_151.pdf 

Consulted on 22 September, 2011. 

 

Abad, Gustavo (2010), Reporteros: cultura política, censura y autocensura, FACSO, Quito, pp. 43. 

Available at  

 

http://es.scribd.com/doc/52873827/Cultura–periodistica–censura–y–autocensura–en–Ecuador. Consulted on 

22 September, 2011. 

 

Asociación Ecuatoriana de Editores de Periódicos, AEDEP, Quito: www.aedep.org.ec 

 

Chasqui, Revista latinoamericana de Comunicación, CIESPAL, Quito. Available at 

www.chasqui.comunica.org 

  

Comisión para la auditoría de las concesiones de las frecuencias de Radio y Televisión (2009), Informe 

definitivo y recomendaciones, Quito, pp. 494. Available at 

http://www.ciespal.net/mediaciones/images/informecomision.pdf. Consulted on 24 September, 2011. 

 

Correa, Rafael (2009), Ecuador: de Banana Republic a la No República, Debate, Bogotá, pp. 197. 

 

http://www.flacsoandes.org/comunicacion/aaa/imagenes/publicaciones/pub_151.pdf
http://es.scribd.com/doc/52873827/Cultura-periodistica-censura-y-autocensura-en-Ecuador
http://www.chasqui.comunica.org/
http://www.ciespal.net/mediaciones/images/informecomision.pdf


Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 20                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

 

Galarza, Teodoro (2003), Estrategias interactivas en la radio comunitaria educativa. El caso Irfeyal, 

Universidad Autónoma de Barcelona, pp. 533. [Doctoral thesis, available at www.tesisenxarxa.net]  

 

García-Duarte, Alfredo, editor (2009), Sistemas informativos en América Latina, Universidad católica de la 

Santísima Concepción/RIL editores, Santiago de Chile, pp. 208.  

 

León, Oswaldo (2007), “Ecuador: elecciones, medios y democracia”, in Chasqui, Quito, nº 97, pp. 7. PDF 

available at http://chasqui.comunica.org/content/view/536/1. Consulted on 23 September, 2011. 

 

Merayo, Arturo, coordinator (2007), La radio en Iberoamérica, Comunicación Social, Sevilla, pp. 461. 

  

Punín-Larrea, María-Isabel (2011), “Rafael Correa y la prensa ecuatoriana. Una relación de intrigas y 

odios”, in Razón y Palabra, Mexico, nº 75, pp. 13. PDF available at www.razonypalabra.org.mx. Consulted 

on 23 September, 2011. 

 

Ricaurte, César (2010), La palabra rota. Seis  investigaciones sobre el periodismo ecuatoriano, 

Fundamedios, Quito, 389 pp. Available at www.fes.ecuador.org. Consulted on 25 September, 2011. 

 

10 Notes. 

 
[1] The good initial position deteriorated steadily in the first decade of the 21

st
 century. In September 2002 

the Ecuadorian Association of Newspapers Editors (AEDEP, founded in 1985), presented bill for the 

dissemination and access to public information, months later the then President of the Government 

announced a bill to regulate defamation offences, which the media saw as a restrictive official response to 

their initiative; in late 2005 the Government announced a reform to the Criminal Code that includes 

restrictive clauses to exercise the freedom of expression. In 2002 some radio stations, like Radio La Jungla, 

are shut down because of their “inciting of civil disobedience”. In May 2005 the director of La Luna radio 

station, Francisco Velasco, goes into exile due to the threats received when his station was identified as one 

of the protagonists in the fall of President Lucio Gutierrez. A few days later the Government announces that 

it will protect the life of this journalist, who returns to the country. In February 2006 two journalists are shot 

dead in Guayaquil; robbery is ruled out as a motive but it is not demonstrated that their professional activity 

was the motive behind their deaths. The conflicts in the sector have increased dramatically since 2008. 

 

[2] A good analysis of the Ecuadorian crisis and the banks-media relationship is offered by Vivanco-

Mendieta, Jorge (2002), “Ecuador, el papel de los medios Frente a las corrupción”, available at 

www.offnews.info/transparencia/ecuador_prensa.htm.  Retrieved on 20 February, 2011. Vivanco is Deputy 

Director of Guayaquil‟s Expreso newspaper, which is a veteran fighter against the corruption in Ecuador. 

 

[3] See López-Jiménez, Daniel, et al. (2009), “Ecuador”, in Garcia-Duarte, Alfredo, editor, Sistemas 

informativos en América Latina, Universidad Católica de la Santisima Concepción/RIL editores, Santiago de 

Chile, pp. 75-105.  
 

[4] A critical balance can be found in Quito‟s fortnightly left magazine Opción, no. 75. In particular, 

Falconi, Franklin (2004), “¿Quiénes son el poder detrás del poder de los medios?”, available at 

http://www.nodo50.org/opcion/75/especial and www.foropolitecnico.org/2009/12/¿quienes-son-el-poder-

detras-del-poder-de-los-medios. Consulted on 23 September, 2011. 

 

[5] See “Fernando Aspiazu: Auge y caída” in Vistazo, Quito, 22 July, 1999.  

 

www.tesisenxarxa.net
http://chasqui.comunica.org/content/view/536/1
http://www.razonypalabra.org.mx/
http://www.fes.ecuador.org/
http://www.offnews.info/transparencia/ecuador_prensa.htm
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.nodo50.org%2Fopcion%2F75%2Fespecial


Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html     Page 21 

 

[6] An overview of the Ecuadorian media landscape at the beginning of the century can be found in the 

doctoral thesis: Galarza, Teodoro (2003), Estrategias interactivas en la radio comunitaria educativa. El 

caso Irfeyal, Autonomous University of Barcelona, especially pp. 190-255. 

 

[7] An analysis of the station‟s activity in this aspect can be found in Mármol, José Nelson (2005) “La radio 

que tumbó al presidente” (The radio that defeated the president), available at http://www.libertad-prensa.org. 

Retrieved on 20 February, 2011. 

 

[8] A detailed analysis of the relationship of the Catholic radio in Ecuador, with data on popularity, 

ownership and management can be found in Recursos Radios Católicas, 

www.aciprensa.com/radio/ecuador.htm. Retrieved on 26 September, 2011. 

 

[9] Comisión para la auditoría de las concesiones de las frecuencias de Radio y Televisión (Commission for 

the audit of the concessions of Radio and Television frequencies) (2009), Informe definitivo y 

recomendaciones (Final report and recommendations), Quito, pp. 254–255. 

 

[10] See Cardoso, Gustavo (2000), "Radio en Internet y migración en Ecuador" (Radio on the Internet and 

migration in Ecuador), available at http://www.comunica.org/tampa/docs/cardoso.doc. Retrieved on 26 

September, 2011. It especially refers to Cuenca‟s Ondas Azuayas station. 

 

[11] The 1995 Law of Radio and Television, which clearly serves the interests of commercial radio, 

prohibits community stations to sell advertising spaces, obliges them to broadcast essentially educational 

content and limits their broadcasting power, and for this reason the initiatives in this area have been rare. 

 

[12] A synthetic analysis of radio in Ecuador can be found in Astudillo-Campos, Fernando (2007), “La 

Radio en Ecuador” (Radio in Ecuador), in Arturo Merayo, (Coordinator), La radio en Iberoamérica (Radio 

in Latin America), Comunicación Social, Seville, pp. 191-201.  

 

[13] ”Accionistas de la banca vinculados a los medios” (Banks‟ shareholders linked to the media), in 

Expreso, Guayaquil, 22 October, 2010. 

 

[14] Full text available at:  

www.ciespal.net/mediaciones/images/informecomision.pdf. Retrieved on 27 September, 2011. 

 

[15] Aforementioned report, pp. 212-214. 

 

[16] Correa shows a persistent concern for the “phatic powers”. See Correa, Rafael (2009), Ecuador: de 

Banana Republic a la no República (Ecuador: from Bannana Republic to the no Republic) Debate, Bogotá. 

An economic analysis of the country in the first decade of the 21
st
 century.  

 

[17] A report on the economic situation of the state media can be found in ”El gobierno pasa de uno a quince 

medios en menos de dos años” (Ecuadorian Government moves from one to fifteen media in less than two 

years), in El Universo, Guayaquil, 14 June, 2009. These media have not been re-privatized and an 

autonomous public company to manage them has not been created yet. 

 

[18] See Punín-Larrea, María Isabel (2011), “Rafael Correa y la prensa ecuatoriana. Una relación de intrigas 

y odios” (Rafael Correa and the Ecuadorian press. A relationship of intrigue and hatred), in Razón y 

Palabra, Mexico, no. 75, pp 13. PDF consulted on 27 September, 2011. 

 

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.libertad-prensa.org%2F
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.aciprensa.com%2Fradio%2Fecuador.htm
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.ciespal.net%2Fmediaciones%2Fimages%2Finformecomision.pdf


Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

Page 22                                                                                http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  

 

[19]. On the distrust on the media see also Abad, Gustavo (2006), El periodismo olvidado. Las instituciones 

mediáticas ante la rebelión de las audiencias (Forgotten journalism. Media Institutions and audiences‟ 

rebellion), UASB, Quito, pp. 27. Available at 

http://www.flacsoandes.org/comunicacion/aaa/imagenes/publicaciones/pub_151.pdf. Consulted on 22 

September, 2011. 

 

_________________ 

HOW TO CITE THIS ARTICLE IN BIBLIOGRAHIES / REFERENCES: 

Checa-Godoy A. (2012): "The banking sector and media ownership: the case of Ecuador", at 
Revista Latina de Comunicación Social, 67, pages 125 to 147. La Laguna (Tenerife, Canary 
Islands): La Laguna University, retrieved on ___th of ____ of 2_______, from  
http://www.revistalatinacs.org/067/950_Sevilla/06_ChecaEN.html  
DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147-EN/ CrossRef link  

Article received on 10 January 2012. Submitted to pre-review on 12 January. Sent to reviewers on 
14 January. Accepted on 1 February 2012. Galley proofs made available to the author on 3 
February 2012. Approved by author on 5 February 2012. Published on 7 February 2012. 

Note: the DOI number is part of the bibliographic references and it must be cited if you cited this 
article.  

______________________________________________________  

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.flacsoandes.org%2Fcomunicacion%2Faaa%2Fimagenes%2Fpublicaciones%2Fpub_151.pdf
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-067-950-125-147-EN
file:///E:\doiEN.html



