
        
            
                
            
        

    
[image: Image 1]

[image: Image 2]

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 Research 

| DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages The banking sector and media ownership: 


the case of Ecuador

Antonio Checa-Godoy [CV] [   ] [   ] Full Professor at the Department of Audiovisual Communication. University of Seville. Spain / acheca@us.es

Abstract: The referendum called by President Rafael Correa in 2011 concludes a complex phase in the history of Ecuador, as it ratified the decision to make unlawful the participation of the banking sector in media ownership. The intense fight between the government and the financial sector started in 1999 when the banking crisis demonstrated the significant presence of  bankers  in  the  country"s  media.  This  fight  lasted  twelve  years  during  which  two  phases can  be  identified:  1999  to  2006,  a  period  in  which  the  banking  sector,  despite  its  internal crisis  -or  due  to  it,  as  it  used  newspapers,  radio  and  television  to  improve  its  image-expanded its presence in the major  media, and 2007 to 2011, a very interesting and unique period during which the political power acted intensively to remove bankers from the media. 

Key words: Ecuador; banking sector; media; ownership; constitution. 

Summary: 1. Introduction. 2. Background and methodology. 3. The media and the banking sector. 4. The media landscape of a decade. 5. The Constitution of 2008 and its imperatives. 

6. Report  of  the  License  Audit  Commission.  7.  The  Government  and  the  public  media.  8. 

Conclusions. 9. Sources. 10. Notes. 

Translation by Cruz Alberto Martínez-Arcos (University of London) 1. Introduction

It  is  well  known  that  the  economic  powers  achieved  privileged  positions  in  all  Latin American media companies in the last two decades of the 20th century by taking advantage of  the  privatization  process,  a  very  permissive  legislation,  the  diversification  led  by  new technologies,  and even  the  political  instability.  In  this picture,  the banking sector is  crucial and its role needs to be comprehensively and objectively investigated. This study examines the bankruptcy of banks, the revelation of cases of massive corruption, and the long battles held  between  the  political  power  and  the  enormous  financial-media  groups  or  between  the different centres of the economic power through their respective media. 

Page 125 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages The research confirms that citizens do not understand everything that is happening and that in  any  case  they  have  the  inevitable  feeling  that  they  are  not  part  of  the  games  of  power. 

Citizens have lost their trust in the media, especially in the large companies. Although small independent media groups like community radio stations, online newspapers, and fortnightly or monthly newspapers have endured -not without difficulty- they are not easily accessed by citizens. 

When penetrated, it becomes very evident that the system is very blocked. In this context, the case of Ecuador in the first decade of the 21st century is particularly representative because after a tumultuous decade with the clear protagonism of the banking sector and their media, the  financial  presence  in  the  media  was  ended  democratically,  but  also  inevitably  in  a conflictive way. 

Therefore, this research is needed to give an example - or warning - to other states in similar situations.  This  article  will  analyse  the developments  occurred  during  the  twelve  years that cover the beginning of the Ecuadorian bank crisis -1999- and the referendum that marks the end of the presence of the country"s banking sector in the media, in May 2011. 


2. Background and methodology

Although  Ecuador,  by  reason  of  being  a  comparatively  small  state  in  terms  of  area  and population,  is  one  of  the  South  American  countries  with  the  lowest  density  of communication studies, it offers already a significant number of studies, most of which are very recent, and respectable specialised journals such as the veteran  Chasqui –from Quito. 

The  media  themselves,  especially  the  printed  press,  are  relevant  sources.  The  abundant media legislation of the past years and the studies and reports promoted by the government, institutions,  observatories  and  professional  associations  have  also  contributed  equally. 

Recent examples are the recent reports issued by UNESCO"s office in Ecuador - Análisis del desarrollo  mediático  en  Ecuador  (Analysis  of  media  development  in  Ecuador)-  and Reporters  Without  Borders  - El  volcán  mediático  y  su  delicada  regulación  (The  media volcano  and  its  delicate  regulation).  However,  the  strong  political  polarization  and  the protection of interests flutter in many of these works and demand a detailed and fact-checked analysis.  In  any  case,  today"s  Ecuador  is  shown  as  a  relevant  laboratory  in  the  field  of communication and there are enough sources to develop a systematic and critical analysis of the recent trajectory of the media in the country. 

In  order  to  properly  describe  and  interpret  from  different  perspectives  the  intense  process experienced  by  the  Ecuador  in  relation  to  media  ownership,  which  ended  with  the aforementioned referendum of May 2011, this analysis is based on data provided directly by the  media  themselves,  usually  via  online  newspaper  libraries  and  their  professional  and business  organizations,  on  governmental  sources  -mainly  the   Consejo  Nacional  de Radiodifusión y Televisión (National Council of Radio and Television), aka  Conartel- and on Page 126

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages the  work  of  Ecuadorian  and  Latin  American  researchers,  mainly  through  the   Centro internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina (International Centre for Latin American Communication Studies), aka Ciespal, and the work of Ecuador"s Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Latin American School of Social Sciences), aka  Flacso. 

3. The media and the banking sector

Ecuador, which in 2000 was considered -probably without exaggeration- the most corrupted country in Latin America, experienced in the last two decades a phase of profound political instability -three Presidents resigned in less than a decade and half a dozen coups or attempts occurred-  which  in  the  turn  of  the  century  culminated  with  an  equally  profound  economic crisis, a decline in living standards and abundant migration, the most intense in the area.  In 2005, remittances from migrants abroad provided 6% of national wealth, and the percentage increased in the next two years. 

The banking crisis of 1999-2001 highlighted the deep links between the financial power and the country"s major media, which brought painful consequences for both sectors. During this crisis several banks, including some of the most relevant ones, like  Filabanco and  Banco del Progreso -the main banks at the end of 20th century- went bankrupt. Still by 2009 Ecuador"s Superintendency  of  Banks  reported  that  33  banks  were  going  through  liquidation.  While Ecuador  has  so  far  not  been  placed  among  the  most  dangerous  states  for  the  exercise  of independent journalism and maintains an acceptable level of freedom of expression  [1], the crisis  demonstrated  that  the  media  were  systematically  used  for  the  defence  of  tainted financial  interests.  This  has  been  confirmed,  for  example,  by  two  veteran  American journalists,  Mary  Walton  and  Charles  Laytón,  who  in  the  early  years  of  the  new  century carried out a study on Ecuadorian journalism for the Knight Foundation. These researchers summarised their vision in the following way:  

The most serious obstacle to the practice of journalism in Ecuador is that all the media are  in  the  hands  of  people  connected  to  the  country"s  commercial  and  political  elite. 

Ecuador does not follow the concept of democracy used by Americans or Europeans. 

The  country  is  controlled  by  monopolistic  groups  and  institutions  that  may  include interrelationships  among  bankers,  lawyers,  businessmen,  political  parties  and  media owners. Most of the groups have been based on agricultural interests, but recently they have  been  displaced  by  the  banking  and  financial  sectors.  The  Ecuadorian  media"s owners do not act as guarantors of the democratic order. They use the media to protect their  interests  and  those  of  their  friends,  and  sometimes,  to  attack  their  rivals.  Many Ecuadorian journalists risk their jobs when writing something that bothers a person or institution.  Journalists  have  no  union  to  protect  them  or  negotiate  higher  wages (Walton and Layton, 2001). 

Page 127 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages Although during these years the penetration of foreign capital in the Ecuadorian media  was comparatively  low,  the  dependence  on  a  deeply  corrupt  banking  system,  by  contrast,  was very  high  [2].  The  result  of  the  banking  crisis  is  instructive  here.  In  2000   La  Razón newspaper, which emerged in Guayaquil in 1965, disappeared as a consequence of the crisis. 

This paper became one of the most-read of the country in the 1970s, was over-valued later, and in 1985 passed into the hands of the financial group of the Isaias brothers, Roberto and William, who also had participations in radio and television - Sí TV. The crisis of  Filanbanco, the group"s financial centre, dragged a newspaper already in decline. 

Another  important  media  group,  the  one  formed  by  Fernando  Aspiazu,  owned  the  most respectable newspaper in the country,  El Telégrafo from Guayaquil, as well as radio stations 

- Radio  El  Telégrafo,  Radio  La  Prensa-  and  television  networks  – Telecentro.  Fernando Aspiazu  directed   El  Telégrafo   from  1996  to  2000.  The  scandal  surrounding  Banco  del Progreso, which owns the group and supported the candidacy of Jamil Mahuad (President in 1999  and  2000)  with  3.5  million  dollars,  led  Ecuador"s  Deposit  Insurance  Agency  to  take control over it. At the end of the 20th century the veteran and liberal newspaper –staffed by 180  workers-  that  for  decades  was  the  typical  family  newspaper,  owned  by  the  Castillo family,  fell  in  the  hands  of  other  economic  groups,  lost  readers  and  around  20,000  and 25,000  dollars  per  month  and,  although  it  included  a  valuable  building  classed  as  being  of historical interest, it became unattractive for the private sector. The newspaper was also used heavily during the scandal of  Banco del Progreso to artificially play off Guayaquil and Quito against each other under the guise that the bank"s problems were caused by the government to damage the coastal city. 

Other  media  groups  also  had  important  ownership  in  banks,  such  as  the  Cevallos-Balda group, which was the owner of Manta"s  El Metropolitan  newspaper -via Bancomex- which disappeared  as  a  consequence  of  the  crisis,  and  above  all  the  Egas  Grijalva-Banco  del Pichincha  group  –which  was  the  owner  of   Teleamazonas,   the  magazine  publisher Dinediciones ( Gestión, Mundo Diners), the cinema chain  Inmocines, the advertising agency Delta  and  was  shareholder  of  Quito"s   Hoy  newspaper .   The  Eljury-Banco  del  Azuay  group owned,  among  other  media,  ETV  Telerama.  Even  the  most  powerful  group  in  the  country, which  was  much  less  affected  by  the  crisis,  led  by   El  Comercio,  also  showed  equally important  connections  to  banks,  in  this  case   Banco  del  Pichincha.  The  newspaper  and  the bank were both founded in the same year, 1906. 

The  publishing  group  was  chaired  by  Guadalupe  Mantilla,  who  was  also  a  prominent shareholder in the bank. This group is owned by one of the most known journalistic families of Latin America, the Mantilla family, which owned this morning newspaper,  El Comercio, the  evening  paper   Ultimas  Noticias,  magazines  such  as   Lideres   and   Familias   and  an extensive  network  of  stations  integrated  in  the   Ecuador  Radio  network,  which  is  led  by Radio Quito. This group also has shares in the advertising agency called  Servipublicidad [3]. 

Page 128 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages At that time there was, of course, an antimonopoly legislation for public services -including radio  and  television-;  the  Law  of  Radio  and  Television  of  May  1995  provided  measures against  the  “hoarding”  of  media,  but  was  often  very  difficult  to  implement,  due  to  the abundance of companies that were fictitious or were appointed to nominees, the continuous changes  in  ownership  and  law  fraud,  such  as  the  questionable  licence  return/granting proceedings  (a  company  with  a  license  renounces  to  it  and  returns  it  to  the  state  and simultaneously  sells  the  technical  resources  to  another  company  that  becomes    the  main candidate  to  receive  the  returned  license).  The  political  ups  and  downs  also  involved continuous  changes  in  the  composition  of  the  regulatory  bodies  and  the  consistency  and control of their activities. 

The widespread conviction that an extraordinary level of corruption prevailed in the country meant  that  every  politician  with  aspirations  had  to  promise  to  fight  it,  as  a  major  action, although once in power those promises were forgotten or directly ignored. The complicity of many authorities, including many judges, implied that the press often had to fight alone and hopelessly  against  corruption.  An  editorialist  of   El  Comercio  newspaper  explicitly recognised this situation: 

The  general  press  can  do  no  more.  A  specialised  press  would  have  to  be  created  in order to fight corruption and continue the persecution of the endless genius strategies used  by  bankers  and  their  employees  to  numb  the  public  control,  twist  the  facts  and prostitute  the  generation  and  application  of  the  law  ( El  Comercio,  Quito,  7  March, 2002). 

However, there were also less pessimistic balances. Jorge Vivanco, for instance, pointed out : In  Ecuador,  the  press,  despite  the  beatings  it  has  received,  remains  an  ethical benchmark and a  moral monitoring  institution. People rely on serious media and  can identify  those  who  comply  with  their  duty  to  seek  the  truth,  say  it  without  fear  or mutilation, guide with patriotism and without giving up to pressure, defying judicial or police persecution from politicians and arrogant people /.../ It cannot be said that the denounces and surveillance  

performed  by  the  media  that  were  not  supportive  [of  the  big  banks]  have  been completely  useless. It  was  useless to  the areas of  power, but not  for the people, who full  of  outrage  demanded  punishment  and  reform  /.../  Few  times  in  the  history  of international journalism the media have played an important role, especially from the moral point of view (Vivanco, 2002). 

The banking crisis passed an expensive bill not just to the media, but to the whole country, and all throughout the first decade of the 21st century. In late 2005 it was estimated that it Page 129 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages had cost 8 billion dollars, which was the equivalent to the country"s annual budget or half of the foreign debt, according to a statement of the Deposit Insurance Agency"s President  

[4].  The  Ecuadorian  media  system  lost  credibility  during  the  long  crisis,  especially television. Brothers Roberto and William Isaias, who fled the country at the beginning of the process,  used  its  television  channel  to  defend  themselves,  by  denying  the  evidence  and attacking  rivals,  especially  the  Egas  group,  which  was  counterattacked  via  Teleamazonas; the  Aspiazu  Group  also  intervened  with  Telecentro  [5].  Many  journalists  lost  credibility because they clearly followed the interests of their respective groups. Others lost their jobs for trying to be independent. For example, Roberto Aguilar, a columnist in  El Comercio,  was fired in 2008 after publishing an article, “Employment creators”, in the 19 April issue, that was critical of the economic powers. The journalist explained: 

I was fired from a newspaper for expressing an opinion, which was simply considered to be  „inconvenient". During fifteen days  I  demanded  to hear the  editorial  arguments that backed this decision: was  I lying, misreporting the truth,  or exaggerating? There was  no  journalistic  argument  to  disqualify  my  article,  only  the  word  „inconvenient". 

Therefore,  it  must  be  understood  that  it  was  „inconvenient"  for  the  commercial  and political relations of Guadalupe Mantilla (Abad, 2010). 

4. The media landscape of a decade

4.1. Newspapers, time of change 

In  recent  years  Ecuador has  maintained  around 35 to  38 newspapers,  of  which  a  dozen  are national,  those  based  in  Guayaquil  and  Quito,  and  about  twenty  are  regional  or  provincial and  are  edited  in  a  dozen  of  cities,  many  of  which  have  more  than  one  newspaper  (like Cuenca, Machala, Loja, Ibarra and Riobamba). Some companies, especially the publisher of Quito"s populist newspaper,  La Hora  and   Portoviejo"s  El Diario,  have initiated a policy of provincial or local editions.  La Hora has a dozen of provincial editions with the same name across the country,  El Diario –published by Ediasa- has local editions with different names in the populated province of Manabí ( La Marea in Manta;  Centro in Santo Domingo de los Colorados, etc.), which has almost three million inhabitants, and neighbouring communities. 

Small  media  groups  of  reduced  scope  have  sprung  up  in  several  regions.  An  example  is Grupo  Norte  which  emerged  in  Imbabura  with  a  very  classical  scheme:  it  has  a  morning newspaper,  Diario  del  Norte,  a  radio  station,  Radio  Noticias,  and  a  television  channel, TVNorte.  In  Loja,  the  group  has  a  radio  station,  Radio  Centinela,  and  another  newspaper, Centinela. 

Page 130 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages Table 1. Ecuadorian newspapers (2002-2010) 

Name 

City 

Creation 

Territorial Scope 


Distribution 

Los Andes 


Riobamba 

1998 

Regional 

Morning 

 La Calle* 

Guayaquil 

2007 

Local 

Morning, free 

 Centinela 

Loja 

11-2009

Provincial 

Morning 

 Centro 

Santo Domingo 

19-07-2010

Provincial 

Morning 

 El Clarín 

Babahoyo 

01-02-1980

Provincial 

Morning 

 El Comercio 

Quito 

01-01-1906

Nacional 

100,000 Morning 

 El Correo 

Machala 

01-03-1983

Regional 

Morning 

 Crónica de la Tarde 

Loja 

01-11-1979

Provincial 

Evening 

 El Diario 

Portoviejo 

13-03-1934

Provincial 

30,000 Morning 

 Ecos de Quevedo* 

Quevedo 

01-01-1963

Provincial 

Morning 

 El Espectador* 

Riobamba 

04-03-1972

Provincial 

Morning 

 Expreso 

Guayaquil 

25-07-1973

Nacional 

50,000 Morning 

 Extra 

Guayaquil 

23-10-1974

Nacional 

60,000 Evening 

 La Gaceta 

Latacunga 

12-04-1967

Regional 

8,000 Morning 

 El Heraldo 

Ambato 

15-03-1958

Provincial 

8,000 Morning 

 La Hora 

Quito 

13-08-1982

Nacional 

100,000 Morning 

 Hoy 

Quito 

07-06-1982

Nacional 

60,000 Morning 

 La Marea 

Manta 

22-10-2007

Provincial 

Morning 

 Metroquil 

Guayaquil 

2006 

Local 

Morning, free 

 Metrohoy 

Quito 

2008 

Local 

Morning, free 

 El Mercurio 

Cuenca 

22-10-1924

Nacional 

20,000 Morning 

 El Mercurio 

Manta 

1924 

Provincial 

Morning 

 Meridiano 

Guayaquil 

14-08-1982

Nacional 

30,000 Morning 

 El Metropolitano* 

Manta 

25-09-1998

Provincial 

Morning 

 La Nación 

Tulcán 

Provincial 

Morning 

 El Nacional 

Machala 

30-08-1964

Provincial 

8,000 Morning 

 El Norte 

Ibarra 

25-06-1987

Regional 

Morning 

 Opinión 

Machala 

08-09-1991

Regional 

Morning 

 El País* 

Machala 

Local 

Morning 

 El Periódico Colorado 

Santo Domingo 

04-01-1986

Regional 

Morning 

 El Planeta* 

Quevedo 

1979 

Provincial 

Morning 

 El Popular 

Quito 

07-2008

Regional 

 Portada 

Azogues 

30-06-2003

Provincial 

Morning 

 PP El Verdadero 

Guayaquil 

01-09-2010

Regional 

Morning 

 La Prensa 

Riobamba 

14-02-1992

Provincial 

Morning 

 La Prensa de Pastaza 

Puyo 

Provincial 

Morning 

 La Segunda del Meridiano* 

Guayaquil 

Regional 

10,000 Evening 

 El Siglo* 

Loja 

18-11-1982

Provincial 

Morning 

 Súper 

Guayaquil 

2006 

Nacional 

Morning 

 La Tarde 

Cuenca 

Regional 

Evening 

 El Telégrafo 

Guayaquil 

16-02-1884

Nacional 

35,000 Morning 

 El Tiempo 

Cuenca 

12-04-1955

Regional 

Evening 

 Tribuna Extra Cotopaxi* 

Latacunga 

11-11-1974

Provincial 

Morning 

 Ultimas Noticias 

Quito 

08-06-1938

Regional 

60,000 Evening 

 El Universo 

Guayaquil 

16-09-1921

Nacional 

120,000 Morning 

 La Verdad 

Ibarra 

14-05-1944

Provincial 

8,000 Morning 

Source:  Author"s  own  creation  mainly  based  on  data  from  the  Ecuadorian  Association  of  Newspaper Editors, aka  Aedep. *Newspapers that disappeared from 2006 to 2010. Given the absence of official data on dissemination, estimates are based on different sources. 

Page 131 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages The  very  low  number  of  newspaper  readers  declined  even  more  during  almost  the  whole decade as a result of the economic recession, but improved in 2009 when it reached around 900,000 copies daily. There are no reliable statistics on the reach of the media, which makes difficult to assess properly their evolution and penetration. The most sold newspaper is still El Universo, from Guayaquil -which has nearly 500 workers-, followed by  El Comercio and, in growth,  La  Hora, both  from  Quito. Guayaquil"s  evening  newspaper,  Extra,   is  a populist tabloid but in spite of that its dissemination does not reach 100,000 copies. The publisher of Hoy, one of the most reformist newspapers of recent decades in the country, Edimpress, also publishes  since  2002   Metro  hoy,  the  first  free  daily  newspaper  in  the  Ecuadorian  capital. 

 Metro  hoy  currently  has  an  edition  in  Guayaquil  - Metroquil-,  where  other  free  newspapers have  also  emerged  –like   La  Calle-.  Although  the  number  of  newspapers  tends  to  remain stable and the process of concentration is slower than in other Latin American countries, the growing presence of sensationalist newspapers is visible. 

Currently,  the  Catholic  Church  has  little  presence  in  the  daily  press  -but  as  we  will  see, is very  strong  in  the  radio-  despite  the  Diocese  of  Ibarra  was  founder  and  owner  of  the  local newspaper  called   La  Verdad,  which  is  still  part  of  a  cooperative  and  is  still  in  essence  a Catholic newspaper. 

Ecuador  does  not  have  newspapers  specialised  in  economics  or  sports  like  other  Latin American, primarily because of the market"s weakness.  El Financiero emerged in 1990 as a fortnightly  newspaper  and in  1995  became  a  weekly  and  currently  declares to have  15,000 

subscribers.  Editores  Nacionales,  with  headquarters  in  Quito,  publishes   Vistazo,  the country"s  main  weekly  magazine  that  emerged  in  1957,  and  various  magazines  such  as Hogar,   Estadio and  Generación XXI. 

Apart from the daily newspapers, more than 100 weekly and fortnightly local newspapers are printed in Ecuador and around one hundred magazines, as well as minor newsletters [6]. 


 4.2. Active radio 

Radio continues to be a key industry in the Ecuadorian media. This was proved in April 2005 

when   Radio  La  Luna,  a  small  independent  station  from  Quito,  became  the  voice  that reflected the unrest against President Lucio Gutiérrez, which was crucial in his fall [7]. 

Since its inception, radio has certainly played a notable role in Ecuador, where since 1931  La Voz de los Andes radio station has been without a doubt the main Evangelical station in Latin America for many decades. There are stations in Quito that broadcast in AM at 50 KW and FM  at  8  KW,  with  programming  in  Spanish  and  Quechua.  There  is  a  network  of  small stations  and  relay  stations  that  cover  the whole  country.  Catholic  radio  -perhaps stimulated by  the  Protestant  Church"s  presence-  has  a  very  prominent  acceptance  specially  through Radio Católica Nacional, which is owned by the Conference of Bishops, which has more Page 132 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages than  15  stations  in  virtually  all  of  the  relevant  cities:  Cuenca,  Riobamba,  Machala,  Ibarra, Portoviejo, Jipijapa, Latacunga, Ambato, Santo Domingo, as well as Guayaquil and Quito –

most of these stations broadcast on FM, but Quito, Guayaquil and Santo Domingo also have AM stations [8]. 

Apart  from  these  stations,  there  are  many  small  parochial  stations,  sponsored  primarily  by religious  orders  or  vicariates.  It  is  striking  that  many  of  the  Galápagos  Islands  have  up  to three  parochial  stations.  In  Guayaquil,  apart  from  the  radio  station  of  the  episcopal conference,  there  are  other  stations  like   Radio  María  Ecuador  (which  has  relay  stations  in different  cities  -like  Macas,  Nueva  Loja,  Olon,  Pastaza,  Ibarra-  to  ensure  an  audience throughout the country),  Radio San Francisco, of the Franciscan order, and  Radio Filadelfia. 

Table No. 2. Radio broadcasting licenses in 2009 

Province/Capital 

Shortwave 

Mediumwave 

FM 

Total 


Without 

(AM) 


license 

Azuay /Cuenca 

19 

66 

85 

7 

Bolívar /Guaranda 

6 

20 

26 

- 

Cañar /Azogues 

8 

25 

33 

2 

Carchi /Tulcán 

3 

33 

36 

1 

Chimborazo / Riobamba 

1 

16 

53 

70 

5 

Cotopaxi /Latacunga 

1 

13 

14 

28 

- 

El Oro / Machala 

18 

55 

73 

5 

Esmeraldas /Esmeraldas 

7 

38 

45 

1 

Galápagos / Puerto 

1 

17 

18 

- 

Baquerizo Moreno 

Guayas / Guayaquil 

50 

65 

115 

9 

Imbabura /Ibarra 

2 

15 

32 

49 

- 

Loja / Loja 

4 

9 

59 

72 

2 

Los Ríos / Babahoyo 

6 

38 

44 

2 

Manabí / Portoviejo 

15 

80 

95 

6 

Morona Santiago / Macas 

5 

2 

30 

37 

- 

Napo / Tena 

3 

2 

31 

36 

1 

Orellana / Puerto Francisco 

- 

- 

15 

15 

1 

de Orellana 

Pastaza / Puyo 

- 

1 

16 

17 

9 

Pichincha / Quito 

3 

50 

56 

109 

1 

Santa Elena / Santa Elena 

3 

51 

54 

1 

Santo Domingo / Santo 

1 

4 

41 

46 

- 

Domingo de los Colorados 

Sucumbíos / Nueva Loja 

- 

2 

30 

32 

- 

Tungurahua / Ambato 

1 

19 

42 

62 

4 

Zamora / Zamora 

- 

- 

20 

20 

1 

Total 

21 

271 

917 

1.209 

58 

Source: Conartel. 

Page 133 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages Radio  María  Ecuador   has  its  own  station  in  Quito,  where  there  are  half  a  dozen  Catholic radio stations, including one from the  Instituto Radiofónico Fe y Alegría -Radioescuela- and Radio  Jesus  del  Gran  Poder,  owned  by  the  Franciscans,  which  includes  short-wave broadcasting.  In  total,  there  are  more  than  90  stations,  which  make  the  Catholic  radio  in Ecuador  more  relevant  than  in  most  countries  in  the  area.  Evangelical  churches  have  30 

stations and the Bahá"I Faith has one [9]. 

The  network  with  the  most  popular  stations  is   Cadenar  (acronym  for  Ecuadorian  Radio Broadcasting Network), whose main station is Guayaquil"s  Radio Sucre and has stations in Quito, Ambato,  Machala  and  Portoviejo. The  network operates  several systems  of  stations, such as  Sistema Dos, focused on pop music, and  Qpido, which focuses on romantic music, as well  as  general-information  stations.  At  the  end  of  2001  the  group  led  by  Vicente  Arroba Ditto  acquired  a  television  channel  and  created   Sucre  Televisión  which  reaches  the  whole country. Earlier in June 1999, Vicente Arroba Ditto launched  Radio Sucre New York to cater the large Ecuadorian population in the American city. 

The  intense  recent  emigration  is  encouraging  Internet  communication,  which  gives  a prominent  role  to  online  stations.  Some  stations  located  in  regions  particularly  hit  by migration  have  found  a  new  function  and  a  way  of  reaching  many  Ecuadorians  via  the Internet [10]. 

In Ecuador community radio has not reached the development level of other South American countries,  in  part  due  to  the  leading  role  of  Catholic  radio,  but  above  all  due  to  the  clear restrictions  applied  by  the  government.  In  1995  the  government  passed  a  law  that  permits and  regulates  the  operation  of  these  stations,  but  with  the  usual  restrictions  [11].  A  very significant  development  in  this  field  is   Radio  Chaguarurco,  which  received  international help (80,000 dollars) from Intermon to start broadcasting in 1995, and currently supports the Chaguarurco Foundation for Rural Development. Another development is the Catholic radio station  Radio  Latacunga,  which  was  founded  in  1981  and  financed  in  part  by  the  Belgian Catholic Church until 1998 and also became a model to boost community development. 

Moreover,  radio  has  always  had  a  strong  educational  component  in  the  country.  Riobamba has  the  Popular  Radio  Schools  of  Ecuador,  which  have  stations-schools  that  broadcasts  in mediumwave,  FM,  and  shortwave,  and  have  added  other  objectives  to  the  initial  tasks  of 1962 focused on literacy. Quito has the Latin American Association of Radio Schools, aka ALER.  The  number  of  stations  is  very  high.  According  to  the  Superintendency  of Telecommunications (aka, Supertel), at the end of 2004 there were 287 mediumwave radio stations  and  487  FM  stations,  which  is  clearly  an  excessive  number  for  a  country  with  12 

million inhabitants and a small radio advertising market. Conartel"s 2009 data shows higher figures –although they may include some inactive stations [12]. 

Page 134 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 4.3. The emergence of public television 

Until  2008  Ecuador  was  one  of  the  two  South  American  countries  that  did  not  have  state television (the other one was Paraguay). This situation has been of course influenced by the fact  that  the  offer  of  private  television  is  comparatively  broad  and  old  -five  channels  that broadcast in 2005 date from the 1960s and 1970s- but have a widespread tendency to favour frivolous content.  Ecuavisa is the oldest television company, as it dates from the late 1960s (1967),  and  has  by  far  the  largest  audience,  which  allows   Ecuavisa  to  normally  include  -

2003- 12 or 15 of its programmes among the top 20 in the country. However, this audience is based  on  telenovelas  or  national  versions  of  trash  TV  shows  such  as  Big  Brother. 

 Teleamazonas  dates  back  to  1974,  is  based  in  Quito  and  has  national  coverage. 

 Teleamazonas  has  co-production  agreements  with  channels  such  as  Televisa  and  has produced  series,  but  its  impact  on  the  Ecuadorian  audience  is  generally  lower.  Higher  in audience  is   Gamavisión,  which  is  younger  (1977)  and  specialised  in  sports.  TC  Televisión (1969), Telecentro, is the free-to-air network presenting the highest percentage of  domestic productions, which reach 60%. 

Table 3. Television broadcasting licenses in 2009 

Province/Capital 

Open to 

Pay 

Total 

Without 

air 

system 


license 

Azuay /Cuenca 

26 

1 

27 

7 

Bolívar /Guaranda 

9 

- 

9 

3 

Cañar /Azogues 

15 

1 

16 

6 

Carchi /Tulcán 

13 

- 

13 

2 

Chimborazo / Riobamba 

20 

2 

22 

3 

Cotopaxi /Latacunga 

9 

- 

9 

3 

El Oro / Machala 

19 

- 

19 

7 

Esmeraldas /Esmeraldas 

18 

- 

18 

4 

Galápagos / Puerto Baquerizo Moreno 

27 

2 

29 

2 

Guayas / Guayaquil 

25 

6 

31 

17 

Imbabura /Ibarra 

15 

- 

15 

3 

Loja / Loja 

28 

1 

29 

5 

Los Ríos / Babahoyo 

17 

- 

17 

6 

Manabí / Portoviejo 

22 

3 

52 

12 

Morona Santiago / Macas 

15 

- 

15 

3 

Napo / Tena 

14 

- 

14 

2 

Orellana / Puerto Francisco de Orellana 

2 

- 

2 

2 

Pastaza / Puyo 

10 

- 

10 

2 

Pichincha / Quito 

26 

9 

35 

32 

Santa Elena / Santa Elena 

15 

- 

15 

1 

Santo Domingo / Santo Domingo de los Colorados 

13 

3 

16 

3 

Sucumbíos / Nueva Loja 

6 

- 

6 

7 

Tungurahua / Ambato 

17 

1 

18 

- 

Zamora / Zamora 

18 

- 

18 

5 

Total 

399 

29 

428 

137 

Source: Conartel. 

Page 135 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages In  May  2002   Canal  Uno  began  its  open-to-air  broadcasting  at  the  state-level.  Its  owner, Marcel Rivas, a young businessman that also owns a website and Radio Sanorama, acquired 

-in  auction-   Si  TV,  and  transformed  it  in  to  the  new  network,  which  also  pays  notable attention  to  sports  and  offers  higher-quality  programming.  Sucre  Televisión,  which originated  from  the  radio  station,  has  stations  in  Guayaquil  and  Quito  and  also  operates  a cable television channel.  ETV Telerama is an interesting national network that was launched in 1993 in Cuenca as a local channel and was extended to Guayaquil in 1997 and to Quito in 2001. It offers cultural and entertainment programming, but no trash TV series. 

The range of local television channels is generous and the networks that do not offer a local channel  are  rare.  Some  examples  are   Ecuavisión  in  Riobamba,  Orovisión  in  Machala,  UT 

 television in Loja,  Teleandina in Quito,  Ambavisión  in Ambato, and  Telequil  in Guayaquil. A modest  but  interesting  experience  of  educational  television  is   Televisión   Educativa Calasancia   in  Saraguro,  which  is  based  in  Loja.  The  history  of  some  of  these  channels  is already  significant:   UV  Televisión  dates  back  to  1968,  Telecosta  in  Esmeraldas  dates  to 1971,  Manavisión  in  Portoviejo  dates  to  1982.  In  2004  there  existed  over  314  television channels in the country, and this figure has grown significantly in the following years. 

Probably the wide and early character of free television explains the modest role played by pay  and  cable  television  in  Ecuador.  However,  some  channels  -such  as   TV  Cable   and Cablevisión from Guayaquil- have survived for more than a decade already. 

Ecuador"s television landscape was transformed significantly in 2008 with the birth of public television,  Ecuador  TV,  and  the  control  gained  by  the  state  over   Gama  Televisión,  TC 

 Televisión and  Cablevision, after their owners failed to pay their debts to the State after the banking crisis. Since 2006  Telesur, the Inter-American channel supported by Venezuela, had coverage in most of the country. The audience has become much more divided and there is no channel that gets more than 20% of the audience share. 


4.4. The digital hope 

The crisis of the large media companies and the pressure on journalists is pushing the latter towards new platforms. One of these platforms is digital newspapers, which are cheaper and much  freer.  Ecuador"s   Hoy  newspaper  was  the  first  to  offer  a  digital  edition  in  Latin American, in 1994. 

However,  in  recent  years  several  excellent  online  newspapers  have  appeared.  Some examples  are   Ecuador  Inmediato  (www.ecuadorinmediato.com),   launched  in  2004,  and   El Ecuatoriano  (www.elecuatoriano.com),  which  offers  extensive  information  on  Ecuadorian communities  in  Spain,  United  States  and  other  countries.  In  June  2008   Enterate  Ecuador Page 136 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

(www.enteratecuador.com)  was  launched  in  Quito  and  by  March  2011  it  had  reached  one thousand  published  issues.  A  defunct  newspaper  from  Guayaquil,  La  Razón,  reappeared  in 2010 in an online version (www.larazonecuador.com).  In 2008 the sports paper  El morlaco digital  (www.elmorlaco.com)  was  launched  from  Cuenca.  This  was  followed  in  2010  by Studiofutbo l  (www.studiofutbol.com.ec). These  online  newspapers  are  the  hope  for  a citizenry  that  looks  with  growing  and  logical  distrust  the  control  of  communication  by  the large economic groups. 

5. The Constitution of 2008 and its imperatives

The  arrival  to  power  of  Rafael  Correa  in  2007,  and  in  particular  the  adoption  of  the  new Constitution  in  2008,  marked  the  beginning  of  a  new  era  for  Ecuadorian  communication, which is signified by the gradual cuts to the participation of the financial powers in the media and, as we shall see, the simultaneous configuration, of a relevant state media sector, which was virtually non-existent until then. In fact, article 312 of the new Constitution establishes that: 

Financial  entities  or  groups  may  not  own  permanent,  total  or  partial  stakes  in companies operating outside the financial activity.  The involvement in the control of the  capital,  investment  or  heritage  of  social  communication  media  is  prohibited  to financial  entities  or  groups,  their  legal  representatives,  board  members  and shareholders. 

Moreover, the 29th transitional provision specifies: 

Stock  holdings  possessed  by  the  legal  entities  of  the  financial  sector  in  companies outside the sector will be disposed of within a period of two years from the entry into force  of  this  Constitution.  The  stock  holdings  of  the  legal  entities  of  the  financial sector,  their  legal  representatives  and  board  members  and  shareholders  with participation in the paid-in capital of social media, must be disposed of within a period of two years from the entry into force of this Constitution. 

The deadline ended on 20 October, 2010. During the interregnum the confrontation between the government and the media increased and some delaying and fraudulent maneuvers were played by the financial sectors. Thus, the Banking Council issued a resolution on 12 August, 2010, proposing that bankers may retain up to 25% of participation in the media. 

As  a  result,  there  were  immediate  protests  by  citizens  and  especially  by  MPs  affiliated  to Alianza País -the President"s party-, who warned that the role of the Banking Board was not to interpret the Constitution. In a resolution dated 7 October, the Banking Board apparently backed off. However, in a new resolution dated 14 October the board once again remained open to the possibility of allowing the presence of financial groups in the media by reducing the  level  of  participation  so  that  shareholders  can  transfer  their  shares  to  grandchildren, Page 137 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages uncles and nephews. The government rejected the maneuvers of the Banking Board and the financial  groups  had  to  abide  by  the  provision.  As  a  result,  Fidel  Egas,  the  President  of Banco  Pichincha,  which  is  the  leading  shareholder  in  various  media,  accused  the government: 

Us  bank  shareholders  ceased  being  shareholders  in  the  media  as  a  consequence  of  a media persecution orchestrated by the Government and its senior officials, but also by people full of complexes and without an idea of the future and the freedom of the press and  independence  /.../  the  Government  does  not  want  us  bankers  to  own  media, because  they  cannot  manage  us  like  they  do  to  other  media  by  just  giving  or  taking away advertising. ( Hoy, Quito, 22 October, 2010). 

In turn, a total of 118 bank shareholders, who possessed 201 holdings in media companies, were  affected  by  the  rule.  For  example,  the  Edimpres  group,  which  publishes  Quito"s   Hoy newspaper ,  offered a dozen shareholders linked to four different banks [13]. 

Table 4. Ecuadorian banks and media (1999-2011) 

Banks 


Media 

New ownership / Other 


situations 

Filanbanco (Isaías group) 

El Telégrafo (n) 

State 

Filanbanco (Isaías group) 

La Razón (n) 

Newspaper ceases 

Filanbanco (Isaías group) 

GamaTV 

State (Deposit Insurance Agency) 

Filanbanco (Isaías group) 

Cablevisión 

State (Deposit Insurance Agency) 

Filanbanco (Isaías group) 

TC Televisión 

State (Deposit Insurance Agency) 

Filanbanco (Isaías group) 

La Prensa, El Telégrafo, 

State (Deposit Insurance Agency) 

Carrousel, Super K-800 (s) 

Filanbanco (Isaías group) 

La Onda, El Agro (s) 

State (Deposit Insurance Agency) 

Banco Amazonas 

Edimpress (Publisher) 

Bank gets rid of shares 

Bancomer (Cevallos-Balda  El Metropolitano (n) 

Newspaper ceases 

group) 

Banco del Pichincha (Egas  Teleamazonas 

Affiliated employees / Plural TV 

group) 

(Peru) 

Banco del Pichincha (Egas  Mundo Diners, Gestión, Fucsia,  Affiliated employees group) 

Soho (m) 

Banco del Austro (Eljuri 

Telerama 

Sell to affiliated employees 

group) 

Banco Guayaquil 

Centro de radio and televisión 

Bank gets rid of shares 

Cratel 

Banco de Machala 

Caravana TV, 

Bank gets rid of shares 

(Caravana group) 

Radio Caravana (s) 

Banco Bolivariano 

Radiodifusora Trafalgar (s) 

Bank gets rid of shares 

Produbanco 

Radiodifusora Sol (s) 

Bank gets rid of shares 

Source: Author"s own creation based on data from various Ecuadorian media. The “media” section lists those media in which a bank had significant ownership at the beginning of the period (+ 30%); (n) newspapers; (m) magazines; (s) stations. 

Page 138 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages The  group  led  by  Fidel  Egas,  the  owner  of  Banco  del  Pichincha,  is  the  country"s  main emporium and includes the national TV channel  Teleamazonas. Egas sold 48% of its shares to 140 affiliated employees (allegedly through the bank"s own credits); 30% to  Plural TV, a Peruvian  group  that  owns  two  important  newspapers  in  Lima,  La  Republica  and   El Comercio, and  América TV (a veteran free-to-air channel), and the remaining 22% to people he trusted, according to his own statements. 

Similar actions were performed by Eljuri group, formed around Banco del Austro, which is based in Cuenca and owns several media like  Telerama channel. In contrast, Mario Canessa, who  heads  the  Caravana  group  - Caravana  TV,  Radio  Caravan  and   Radio  Diblu-  which specialises  in  sports  information,  and  is  also  President  of  Banco  de  Machala,  chose  to disassociate himself from the Bank and remained at the forefront of the media group. 

Few  days  before  the  end  of  the  legal  period  given  to  the  banking  sector  and  the  media  to disassociate  from  each  other  the  national  police  rose  in  arms  against  the  government  over labour problems. The  Government of President  Correa  considered this  a coup  attempt  with the  kidnapping  of  the  President,  while  the  private  media  generally  did  not  consider  the situation  as  such.  The  confrontation  between  the  political  power  and  the  media  increased after the government ordered, during the incidents, all television channels to connect to the public television signal and broadcast its contents. 

6. Report of the License Audit Commission

In its 15th transitional provision, the Constitution of 2008 states that within 30 days after its entry  into  force  a  Committee  must  be  constituted  to  audit  the  radio  and  television broadcasting licenses and produce a report within a period of 180 days. 

The  new  Commission  is  constituted  and  chaired  by  Professor  Guillermo  Navarro  Jiménez and on 18 May, 2009, it offered a comprehensive study that highlighted many irregularities of all kinds in the granting of these licences since 1995, when the above-mentioned new Law of Radio and Television came into force [14]. 

This report was minimised by the private sector, which stressed that the composition of the Commission was almost exclusively official. However, the data provided by the study were eloquent  and  the  irregularities  ranged  from  hundreds  of  petitions  that  had  been  simply ignored to the self-granting of frequencies that affected several successive Presidents of the Ecuadorian Broadcasters Association, aka AER, and members of the institution in charge of granting  the  licenses,  Conartel  (the  National  Council  of  Radio  and  Television),  such  as Bernardo  Nussbaum,  Freddy  Moreno  and  Lenin  Andrade  Quiñones,  and  relatives,  like Argemiro Andrade Diaz. 

Page 139 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages The  close  dependence  on  political  parties  was  another  constant,  and  the  report  included  a comprehensive list of licenses granted to the leaders of successive political parties in power and several family groups: Alvarado, Mantilla, Vivanco. 

The  comprehensive  report  also  highlighted  the  close  connections  between  the  print  and audiovisual  media  groups.  Five  of  the  major  newspapers  in  Quito  and  Guayaquil  also  had radio  stations  and  television  channels,  28  radio  companies  also  had  partial  ownership  in television channels [15]. 

7. The Government and the public media. 

Since  the  beginning  of  Rafael  Correa"s  presidency  an  important  sector  of  the  public  media was formed in Ecuador, precisely a country historically characterised by its weak state media system, which has lacked until then, for example, a public television station or news agency 

[16]. 

At the beginning of 2007 the Ecuadorian government only had at its disposal  Radio Nacional de  Ecuador,  which  broadcast  in  mediumwave.  The  first  step  was  the  nationalisation  of Guayaquil"s  morning  newspaper,  El  Telégrafo,  which  was  the  country"s  most  respectable paper  and  whose  majoritarian  control  passed  to  the  Deposit  Insurance  Agency  in  March 2002,  following  the  bankruptcy  of  Banco  del  Progreso,  the  major  shareholder  in  the newspaper.  Between  then  and  June  2007   El  Telégrafo  went  through  a  dark  stage  in  which minority  private  shareholders,  headed  by  director  Carlos  Navarrete,  won  participation through  several  increments  of  capital  that  were  not  recognised  by  the  public  sector. 

Navarrete left the direction of the newspaper in June and  El Telégrafo became definitively a state body. In February 2008, Navarrete was assassinated at his home. 

Ruben Montoya became the newspaper"s new director, but its circulation decreased and the losses  increased.  At  the  beginning  of  2010  the  paper  had  almost  200  workers  and  printed about  22,000  copies,  one  third  less  than  five  years  earlier.  The  paper  offered  little advertising,  which  was  almost  reduced  to  official  announcements.  On  25  March,  2010, Montoya was fired and the Deputy Director, Carol Murillo, and 21 columnists immediately resigned  and  alleged  censorship  practices;  other  terminations  and  resignations  occurred  in the next few months. 

Edwin  Ulloa  became  the  new  director.  In  September  2010  a  new  public  enterprise  called Editores  Nacionales  Gráficos  was  constituted,  and  in  April  2011  it  received  a  new  colour rotary press, which produced  El Telégrafo and a new public populist newspaper launched in September  2010,  the  weirdly  called   PP  El  verdadero  (“The  Real  Pepe”).  The  company registered a loss of 6 million dollars that year. 

In July 2008 the state took control of the  media companies previously owned by the  Isaías group. The Deposit Insurance Agency seized 195 companies from that group so that the state Page 140 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages could  recover  the  661  million  dollars  it  provided  for  Filanbanco"s  bankruptcy  in  1999.  He explained: 

This  measure,  which  should  have  been  taken  10  years  ago,  revives  the  hope  of hundreds of citizens who never received their money after Filanbanco went bankrupt. 

We also stress that this confiscation does not violate any labour right nor paralyses any of  the  companies  in  question  and  that  the  Ecuadorian  State  guarantees  security  and stability. ( El Comercio, 9 July, 2008) 

The  seized  companies  included  two  open-to-air  television  channels,  Gama  TV  and  TC 

Televisión,  both  based  in  Guayaquil  and  Quito,  and  another  cable  company,  Cablevision, with  two  channels  (Canal  Noticias  NC3  and  Canal  Deportes  CD7),  as  well  as  four  radio stations  that  broadcast  from  Guayaquil  ( La  Prensa  and   El  Telégrafo,  previously  owned  by Telégrafo"s  company,  and  Carrousel  and  Súper  K-800  -a  mediumwave  sports  station-),  as well as the magazines  Samborondón,  La Onda,  El Agro and  Valleys [17]. 

New large state media companies were configured during 2008 and 2009.  Ecuador TV, the state  channel,  was  launched in  April 2008, followed  months later  by   Radio  Pública,  which broadcasts  in  FM  from  Guayaquil,  Quito,  Cuenca  and  Manta.  In  2009  the  government created  the  public  company   Empresa  Pública  Radio  y  Televisión  del  Ecuador  (MPR-TVEcuador).  The  implementation  of  this  broadcasting  entity  cost  11  million  dollars, according to the budget of this public company. 

Finally  the  government  created  Andes  -the  Public  News  Agency  of  Ecuador  y  South América-, which began operations on 29 December, 2009, and whose objectives are: Andes is a public information company that belongs to and represents the Ecuadorian society  as  a  whole. Therefore,  it  will  give  space  to  all  political, social  and  economic actors especially those who are not given space in other media; and it will include all views and points of view, without making any distinction  on the grounds of  political ideology, social class, sex, age or any other aspect. The management and organization of  Andes  will  be  public  too.  Although  this  agency  was  created  by  the  Secretariat  of Communication of the Presidency of the Republic and is funded, in part, by the State, its  primary  objective  will  be  to  develop  a  short-term  self-financing  maintenance  and development system. (http://andes.info.ec/quienes-somos) 

 El  Ciudadano,  “the  digital  newspaper  of  the  government  of  the  civil  revolution” 

(www.elciudadano.gov.es)  was  created  in  2008  by  Rafael  Correa"s.  This  paper  is  well-designed and reports widely on the cabinet"s activities. Since 2009,  El Ciudadano  launched a summarised printed edition that was fortnightly and became weekly in 2011. 

Page 141 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages So in a short period of time, Ecuador went from being one of the Latin American States with one of the weakest public media sectors to having a generous range of public media. Added to  this  is  the  substantial  increase  in  official  advertising,  which  in  2008  reached  17  million dollars, i.e. 6.45% of the total, and tended to increase in the following years. 

In 2009 the government became the first advertiser on Ecuador"s television. In June 2009 the government announced that the state would not hire companies with shareholders registered in tax havens, which immediately affected several large media groups. It was revealed that newspapers  such  as   El  Comercio,  El  Universo  and   La  Hora  and  magazines  such  as Vanguardia, with shareholding companies domiciled in the Cayman and Virgin Islands and the Bahamas had to reform their shareholders to avoid being deprived of such advertising. 

All  this  led  almost  inevitably  to  a  clash  with  the  private  sector,  which  mainly  through  the Ecuadorian Association of  Newspapers Editors, AEDEP, showed very conflicting positions towards the government and the tense relationship of Rafael Correa with the world of private media  [18].  Since  2007  the  collective  positions  adopted  by  editors  with  regards  to  the government  have  been  numerous.  In  the  introduction  to  a  collective  liberal  study  on journalism in the country, editor Cesar Ricaurte reflects: 

The  crisis  is  not  just  experienced  by  companies.  There  is  a  setback  for  credibility  in the whole world. In the country it is clear. The surveys about the collapse of trust in the  press  acquire  faces  on  people  who  talk  about  the  bad  the  situation  of  the  press, about  its  errors  and  mistakes  and,  above  all,  about  its  lack  of  transparency  and  the arrogance that prevents it from assuming its errors. Undoubtedly, the Government has encouraged the climate of polarization with the systematic questioning... But that seed fell over a field that had been already fertilised (Ricaurte, 2010). [19] 

In January 2011 President Correa announced a popular referendum on ten relevant issues and with  ten  questions  on  which  citizens  had  to  vote.  The  third  question  sought  to  ensure  the absence of the financial powers in the country"s media: 

In order to avoid conflicts of interest, do you agree that the institutions of the private financial system, as well as the private national media companies, their directors and major  shareholders  should  be  prohibited  from  being  owners  or  shareholders  outside the financial and media sectors, respectively, by amending the Constitution as stated in annex 3? 

In February, AEDEP presented a plea before the Constitutional Court because it considered the  consultation  to  be  unconstitutional.  However,  the  consultation  was  officially  held  on  7 

May and the results showed a majoritarian support to the third question. 

Page 142 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages Indeed, the  results of  the  public  consultation supported the  governmental  positions, but the support  was  not  as  high  as  anticipated  by  the  government,  especially  in  questions  3  and  9, concerning  the  media:  56.98%  were  in  favour  and 47.02%  were  against  the  third proposal, while  in  relation  to  the  9th  question,  51.68%  were  in  favour  and  48.32%  were  against. 

Therefore, the permanent end of the presence of the financial power in the media is not yet clear. And there are new areas of confrontation, like the Law of Communication, which was announced  in  2009  by  the  government  and  faces  the  rejection  of  private  publishers  and  is having a very slow and divisive development. 


8. Conclusions

The  Ecuadorian  experience  between  1999  and  2011  is  especially  representative  of  the tensions surrounding media ownership in Latin America. 

The  Andean  country  went  from  having  probably  the  media  system  most  dependent  on  the financial  sector  to  being,  after  profound  transformations,  the  first  country  to  prohibit  this presence in the constitution, which is backed by a public consultation. 

It  is  possible  that  in  the  future  a  political  turnaround  in  Ecuador  will  lead  to  other  legal changes that will allow such presence, but it is very unlikely that it will acquire the high level reached in the first decade of the 21st century. The next few years will also tell us whether the “Ecuadorian model” is supported in other countries. 


9. Sources

Abad, Gustavo (2006),  El periodismo olvidado. Las instituciones mediáticas ante la rebelión de las audiencias, UASB, Quito, pp. 27. Available at 

www.flacsoandes.org/comunicacion/aaa/imagenes/publicaciones/pub_151.pdf 

Consulted on 22 September, 2011. 

Abad, Gustavo (2010),  Reporteros: cultura política, censura y autocensura, FACSO, Quito, pp. 43. 

Available at  

http://es.scribd.com/doc/52873827/Cultura–periodistica–censura–y–autocensura–en–Ecuador. Consulted on 22 September, 2011. 

 Asociación Ecuatoriana de Editores de Periódicos,  AEDEP, Quito: www.aedep.org.ec Chasqui, Revista latinoamericana de Comunicación, CIESPAL, Quito. Available at 

www.chasqui.comunica.org 

Comisión para la auditoría de las concesiones de las frecuencias de Radio y Televisión (2009),  Informe definitivo y recomendaciones, Quito, pp. 494. Available at http://www.ciespal.net/mediaciones/images/informecomision.pdf. Consulted on 24 September, 2011. 

Correa, Rafael (2009),  Ecuador: de Banana Republic a la No República, Debate, Bogotá, pp. 197. 

Page 143 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages Galarza, Teodoro (2003),  Estrategias interactivas en la radio comunitaria educativa. El caso Irfeyal, Universidad Autónoma de Barcelona, pp. 533. [Doctoral thesis, available at www.tesisenxarxa.net]  

García-Duarte, Alfredo, editor (2009),  Sistemas informativos en América Latina, Universidad católica de la Santísima Concepción/RIL editores, Santiago de Chile, pp. 208. 

León, Oswaldo (2007), “Ecuador: elecciones, medios y democracia”, in  Chasqui,  Quito, nº 97, pp. 7. PDF 

available at http://chasqui.comunica.org/content/view/536/1. Consulted on 23 September, 2011. 

Merayo, Arturo, coordinator (2007),  La radio en Iberoamérica, Comunicación Social, Sevilla, pp. 461. 

Punín-Larrea, María-Isabel (2011), “Rafael Correa y la prensa ecuatoriana. Una relación de intrigas y odios”, in  Razón y Palabra, Mexico, nº 75, pp. 13. PDF available at www.razonypalabra.org.mx. Consulted on 23 September, 2011. 

Ricaurte, César (2010),  La palabra rota. Seis  investigaciones sobre el periodismo ecuatoriano, Fundamedios, Quito, 389 pp. Available at www.fes.ecuador.org. Consulted on 25 September, 2011. 


10 Notes. 

[1] The good initial position deteriorated steadily in the first decade of the 21st century. In September 2002

the Ecuadorian Association of Newspapers Editors (AEDEP, founded in 1985), presented bill for the dissemination and access to public information, months later the then President of the Government announced a bill to regulate defamation offences, which the media saw as a restrictive official response to their initiative; in late 2005 the Government announced a reform to the Criminal Code that includes restrictive clauses to exercise the freedom of expression. In 2002 some radio stations, like  Radio La Jungla, are shut down because of their “inciting of civil disobedience”. In May 2005 the director of  La Luna  radio station, Francisco Velasco, goes into exile due to the threats received when his station was identified as one of the protagonists in the fall of President Lucio Gutierrez. A few days later the Government announces that it will protect the life of this journalist, who returns to the country. In February 2006 two journalists are shot dead in Guayaquil; robbery is ruled out as a motive but it is not demonstrated that their professional activity was the motive behind their deaths. The conflicts in the sector have increased dramatically since 2008. 

[2] A  good  analysis  of  the  Ecuadorian  crisis  and  the  banks-media  relationship  is  offered  by  Vivanco-Mendieta,  Jorge  (2002),  “Ecuador,  el  papel  de  los  medios  Frente  a  las  corrupción”,  available  at

www.offnews.info/transparencia/ecuador_prensa.htm.   Retrieved on 20 February, 2011. Vivanco is Deputy Director of Guayaquil"s  Expreso  newspaper, which is a veteran fighter against the corruption in Ecuador. 

[3] See López-Jiménez, Daniel, et al. (2009), “Ecuador”, in Garcia-Duarte, Alfredo, editor,  Sistemas informativos en América Latina, Universidad Católica de la Santisima Concepción/RIL editores, Santiago de Chile, pp. 75-105. 

[4] A  critical  balance  can  be  found  in  Quito"s  fortnightly  left  magazine   Opción,  no.  75.  In  particular, Falconi,  Franklin  (2004),  “¿Quiénes  son  el  poder  detrás  del  poder  de  los  medios?”,  available  at http://www.nodo50.org/opcion/75/especial  and  www.foropolitecnico.org/2009/12/¿quienes-son-el-poder-detras-del-poder-de-los-medios. Consulted on 23 September, 2011. 

[5] See “Fernando Aspiazu: Auge y caída” in  Vistazo, Quito, 22 July, 1999. 

Page 144 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – 2012 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

[6] An  overview  of  the  Ecuadorian  media  landscape  at  the  beginning  of  the  century  can  be  found  in  the doctoral  thesis:  Galarza,  Teodoro  (2003),  Estrategias  interactivas  en  la  radio  comunitaria  educativa.  El caso Irfeyal,  Autonomous University of Barcelona, especially pp. 190-255. 

[7] An analysis of the station"s activity in this aspect can be found in Mármol, José Nelson (2005) “La radio que tumbó al presidente” (The radio that defeated the president), available at http://www.libertad-prensa.org. 

Retrieved on 20 February, 2011. 

[8] A  detailed  analysis  of  the  relationship  of  the  Catholic  radio  in  Ecuador,  with  data  on  popularity, ownership 

and 

management 

can 

be 

found 

in 

 Recursos 

 Radios 

 Católicas, 

www.aciprensa.com/radio/ecuador.htm. Retrieved on 26 September, 2011. 

[9] Comisión para la auditoría de las concesiones de las frecuencias de Radio y Televisión (Commission for the  audit  of  the  concessions  of  Radio  and  Television  frequencies)  (2009),  Informe  definitivo  y recomendaciones (Final report and recommendations), Quito, pp. 254–255. 

[10] See Cardoso, Gustavo (2000), "Radio en Internet  y migración en Ecuador" (Radio on the Internet and migration  in  Ecuador),  available  at  http://www.comunica.org/tampa/docs/cardoso.doc.  Retrieved  on  26

September, 2011. It especially refers to Cuenca"s  Ondas Azuayas  station. 

[11] The  1995  Law  of  Radio  and  Television,  which  clearly  serves  the  interests  of  commercial  radio, prohibits  community  stations  to  sell  advertising  spaces,  obliges  them  to  broadcast  essentially  educational content and limits their broadcasting power, and for this reason the initiatives in this area have been rare. 

[12] A  synthetic  analysis  of  radio  in  Ecuador  can  be  found  in  Astudillo-Campos,  Fernando  (2007),  “La Radio en Ecuador” (Radio in Ecuador), in Arturo Merayo, (Coordinator),  La radio en Iberoamérica (Radio in Latin America), Comunicación Social, Seville, pp. 191-201. 

[13] ”Accionistas  de  la  banca  vinculados  a  los  medios”  (Banks"  shareholders  linked  to  the  media),  in Expreso, Guayaquil, 22 October, 2010. 

[14] Full text available at:

www.ciespal.net/mediaciones/images/informecomision.pdf.  Retrieved on 27 September, 2011. 

[15] Aforementioned report, pp. 212-214. 

[16] Correa  shows  a  persistent  concern  for  the  “phatic  powers”.  See   Correa,  Rafael  (2009),  Ecuador:  de Banana Republic a la no República (Ecuador: from Bannana Republic to the no Republic)   Debate, Bogotá. 

An economic analysis of the country in the first decade of the 21st century. 

[17] A report on the economic situation of the state media can be found in ”El gobierno pasa de uno a quince medios en menos de dos años” (Ecuadorian Government moves from one to fifteen media in less than two years),  in   El  Universo,  Guayaquil,  14  June,  2009.  These  media  have  not  been  re-privatized  and  an autonomous public company to manage them has not been created yet. 

[18] See Punín-Larrea, María Isabel (2011), “Rafael Correa y la prensa ecuatoriana. Una relación de intrigas y  odios”  (Rafael  Correa  and  the  Ecuadorian  press.  A  relationship  of  intrigue  and  hatred),  in   Razón  y Palabra, Mexico, no. 75, pp 13. PDF consulted on 27 September, 2011. 

Page 145 

Revista Latina de Comunicación Social # 067 – pages 125-147 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147| ISSN 1138-5820 |23 pages 

[19]. On the distrust on the media see also Abad, Gustavo (2006),  El periodismo olvidado. Las instituciones mediáticas ante la rebelión de las audiencias (Forgotten journalism. Media Institutions and audiences" 

rebellion), UASB, Quito, pp. 27. Available at 

http://www.flacsoandes.org/comunicacion/aaa/imagenes/publicaciones/pub_151.pdf.  Consulted on 22 

September, 2011. 


_________________

HOW TO CITE THIS ARTICLE IN BIBLIOGRAHIES / REFERENCES: 

Checa-Godoy A. (2012): "The banking sector and media ownership: the case of Ecuador", at Revista Latina de Comunicación Social, 67, pages 125 to 147. La Laguna (Tenerife, Canary Islands): La Laguna University, retrieved on ___th of ____ of 2_______, from 

DOI: 10.4185/RLCS-067-950-125-147-EN

Article received on 10 January 2012. Submitted to pre-review on 12 January. Sent to reviewers on 14 January. Accepted on 1 February 2012. Galley proofs made available to the author on 3 

February 2012. Approved by author on 5 February 2012. Published on 7 February 2012. 

Note: the DOI number is part of the bibliographic references and it must be cited if you cited this article. 

______________________________________________________ 

Page 146 





cover.jpeg
Revista Latina de Comunicacion Social # 067 - 2012 ~ pages 125-147 Research
| DOL: 10.4185/RLCS-067-950-125-147] ISSN 1138-5820 23 pages

The banking sector and media ownership:
the case of Ecuador

Antonio Checa-Godoy [C'V] (9] [7] Full Professor at the Department of Audiovisual
Communication, University of Seville, Spain / achecad us es

Abstract: The referendum called by President Rafacl Correa in 2011 concludes a complex.
‘phase in the history of Ecuador, as it ratified the decision o make unlawful the partcipation
of the banking sector in media ownership. The intense fight between the government and the
financial sector stated in 1999 when the banking crisis demonstrated the significant presence
of bankers in the country’s media. This fight lasted twelve years during which two phases
can be identified: 1999 o 2006, a period in which the banking sector, despite its internal
erisis -or due to it, as it used newspapers, radio and television to improve its image-
‘expanded it presence in the major media, and 2007 to 2011, a very interesting and unique
period during which the political power acted intensively to remove bankers from the media.

Key words: Ecuador; banking sector; media; ownership: consfitution.

‘Summary: 1. Introduction. 2. Background and methodology. 3. The media and the banking
Sector. 4. The media landscape of a decade. 5. The Constitution of 2008 and its imperatives.
6. Report of the License Audit Commission. 7. The Govemment and the public media. §.
Conclusions. 9. Sources. 10. Notes.

‘Translation by Cruz Alberto Martinez-Arcos (University of London)

1 Introduction

I is well known that the economic. powers achieved privileged positions in all Lutin
American media companies n the lat two decades of the 20” century by taking advantage
of the privaization process, @ very permissiv legisltion, the diversifcaion led by new
technologics. and even the political instability. In this pictur, the banking scctor is crucial
and its role needs o be comprehensively and objctively investigated. This sudy examines
the bankruptey of banks, the revelation of cases of massive comuption, and the long batles
held between the political power and the enormous financial-media groups or between the
differentcentes ofth economic power hrough ther respective media

Page 125





index-1_1.jpg





index-1_2.jpg





