
        
            
                
            
        

    












RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

 

Between Censorship and Propaganda: 


how spanish and portuguese newspapers 

covered Marcelo Caetano oficial visit to 


Spain in 1970 

 

Entre la censura y la propaganda: la cobertura de periódicos 

españoles y portugueses del viaje oficial de Marcelo Caetano a España en 1970 

 

Clara Sanz-Hernando. University of Extremadura. Spain. 

clarasanz@unex.es 

[CV]   

Ana Cabrera. NOVA University of Lisbon. Portugal. 

anacabrera@fcsh.unl.pt 

[CV]   

Carla Baptista. NOVA University of Lisbon. Portugal. 

carlamariabaptista@gmail.com 

[CV]   

 

 Work financed by Science and Technology Foundation [PT: Fundacão para a Ciência e a Tecnologia (FCT)] 

 in the ambit of the PTDC/COM-JOR/28144/2017 project. For a history of journalism in Portugal. 

 http://www.fct.pt/apoios/projectos/paginaIR 

  

 Dates: 

 - Start date of research: October 1st 2018 

 - End date of research: September 30th 2021 

 

How to cite this article / Standard reference 

Sanz-Hernando,  C.,  Cabrera,  A.,  &  Baptista,  C.  (2020).  Between  Censorship  and  Propaganda: how Spanish and Portuguese newspapers covered Marcelo Caetano official visit to Spain in 1970. 

 Revista  Latina  de  Comunicación  Social,  (77),  73-94.  https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-

1450 

 


ABSTRACT 

Introduction: This article delves into how two Spanish ( ABC y  Pueblo) and two Portuguese ( Diário Popular  y   Diário  de  Notícias)  important  daily  newspapers  covered  the  State  visit  of  Marcelo Caetano to Spain in 1970. The press coverage of the meeting between the two heads of the Iberian governments,  Franco  and  Caetano,  reflects  the  political  changes  defining  the  final  phases  of Francoism in Spain, and of the New State in Portugal. Methodology: The framing and interpretation of the State visit event combine content analysis and critical and contextual press reading. Results: The  specificity  of each daily newspaper was due  to  several  factors, including the propriety  regime, the  editorial  positioning  and  the  legal  framework:  self-censorship  in  the  case  of  Spain,  and  prior restraint in the case of Portugal. Conclusions: The research shows that the visit had a greater impact Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



73 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

on the Portuguese press. The Spanish newspapers  ABC and  Pueblo remained confined to the official reports. In the Portuguese case, we can see signs of journalistic autonomy arising in  Diário Popular, contrasting with the more conventional and laudatory coverage made by  Diário de Notícias.  



KEYWORDS: Caetano; censorship; Spain; Franco; Portugal; press. 




RESUMEN 

Introducción:  El  artículo  profundiza  en  la  representación  mediática  que  dos  periódicos  españoles ( ABC y  Pueblo) y dos portugueses ( Diário Popular y  Diário de Notícias)   significativos hicieron del viaje de Estado de Marcelo Caetano a España en 1970. La cobertura del encuentro entre los líderes de los gobiernos ibéricos, Franco y Caetano, refleja los cambios políticos que definieron la fase final del  franquismo  en  España  y  del  Nuevo  Estado  en  Portugal. Metodología:  Para  medir  la trascendencia  otorgada  a  este  acontecimiento,  se  emplea  una  metodología  cuantitativa,  a  través  del análisis  de  contenido,  y  la  lectura  crítica  y  contextual  del  discurso  producido  por  los  cuatro periódicos. Resultados:  Las  singularidades  de  las  cabeceras  analizadas  estuvieron  marcadas  por  la propiedad, el modelo de diario al que representan y por los marcos legales: de autocensura, en el caso de  España,  y  de  censura  previa  en  lo  concerniente  a  Portugal. Conclusiones:  La  investigación  ha permitido comprobar que la repercusión fue mayor en la prensa lusa y que mientras  ABC y  Pueblo se limitaron  a  ofrecer  una  información  oficial,  en  el  caso  portugués  se  aprecian  signos  de  autonomía periodística  en   Diário  Popular,  en  contraste  con  la  más  convencional  y  laudatoria  realizada  por Diário de Notícias. 



PALABRAS CLAVE: Caetano; censura; España; Franco; Portugal; prensa.  




CONTENTS 

1. Introduction. 1.1. Research objectives. 2. The press in the final phase of Iberian dictatorships. 2.1. 

The  Spanish  daily  newspapers.  2.2.  The  Portuguese  daily  newspapers.  3.  Methodology.  4.  Results and discussion. 4.1. Spokespersons  for press  releases. 4.2. An  army of propaganda. 4.3. Control  of the information sources. 4.4. Caetano opens covers and stars in the photographs. 5. Conclusions. 6. 

References. 7. Sources. 



Translation of the abstract by Carla Baptista (NOVA University of Lisbon) Translation by Carlos Javier Rivas Quintero (University of the Andes, Mérida, Venezuela) 

 


1. Introduction 

 

From the ninety sixties the political context in Spain and Portugal had changed in relation to the one experienced  after  the  World  War  II  ended.  If  Spain  had  been  internationally  relegated  due  to  its support to the Axis Power, Portugal would start to suffer the condemnation from the United Nations and  a  torrent  of  diplomatic  ruptures  (Oliveira,  2004)  as  a  consequence  of  the  Colonia  War  it maintained in Africa. During the accelerated sixties and seventies the Iberian dictatorships, held by two of the “strong men” outside the Spanish and Portuguese peninsula ambit (Lee, 2016, p. 2), had to face the “winds of change” that promoted the democratizing wave in the postwar Europe. 



The  colonial  issue  was  what  deeply  differentiated  the  Spanish  situation  from  the  Portuguese  one. 

Considered to be “the Gordian Knot of the regime” (Sánchez, 2007; Rosas, 2004), the future of the colonies represented an insurmountable problem hence it was the backbone of the Portuguese foreign policy, since the military offensive in the African territories could not control the guerrilla (Oliveira, 2004, p. 308). Despite the obvious differences in the scale and scope of the Spanish and Portuguese colonial  projects,  Andreas  Stucki  (2019,  p.  9)  considers  that  their  last  imperial  years  could  be Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



74 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

analyzed  within  a  “common  framework”,  since  they  were  implemented  in  similar  institutional entanglements,  shared  the  rhetoric,  and  both  their  colonial  practices  and  the  late  decolonization chronology are comparable. 



The isolation of Portugal in the ninety sixties explains the significance of the state visit to Spain that the president of the Council of Ministers, Marcelo Caetano, made to sign the III Additional Protocol to  the  Portuguese-Spanish  Treaty  of  friendship  and  Non-Aggression  in  1939.  Portugal  intended  to sign a secret protocol in terms of anti-subversive collaboration, to which Spain did not agree (Tíscar, 2013). It was precisely the Iberian Pact the instrument used by the Francoism to bolster the African politics  of  the  Estado  Novo.  The  Spanish  collaboration  was  reflected  in  the  containment  of  the condemnation  to  Portugal  inside  the  UN;  the  representation  of  the  Portuguese  interests  in  those African  countries  that  had  broken  off  diplomatic  relations  with  the  neighboring  country,  and  the shipment of arms to the Portuguese troops in Africa (Tíscar, 2007, pp. 212-213). 



Sánchez (2002) highlights  the changes  in  the  relations  between Portugal  and Spain: it went  from  a friendly attitude, but mistrustful of Salazar, to a greater collaboration and reliance placed on Caetano, with  whom  cultural,  economic  and  scientific  agreements  were  established,  promoted  by  his admiration for developmental technocrats, among them López Rodó. Since 1968, the program called 

“Primavera Marcelista” seemed to be the Portuguese version of developmentalism and openness that set  the  Spanish  agenda  at  the  end  of  Francoism  (Sardica.  2017,  p.  127).  The  Portuguese-Spanish meeting –another previous one that brought together the head governors was held during the official visit of Franco to the Portugal of Salazar in 1949 (Sanz-Hernando and Cabrera, 2018) - intended to strengthen  the  economic  and  cultural  cooperation  between  both  countries,  which  is  why  several agreements were signed. In addition, Portugal rushed to follow Spain in the agreements signing with the European Economic Community -Spain signed in 1970 and Portugal in 1972 (Pinto, 2011)-. 



This is the context in which our study objective is framed: the media coverage that two Portuguese newspapers  - Diário  de  Notícias  ( DN)  and   Diário  Popular  ( DP)-  and  two  Spanish  ones  - ABC  and Pueblo  (P)- gave to this bilateral meeting held from the 20th to the 23rd of May in 1970. 




1.1. Research objectives 

 

This work has as objective to delve, from a journalistic analysis, into the relation between the press and political power, within the context of the two Iberian dictatorships that were coming to an end. 

With  the  death  of  Francisco  Franco  in  1975  the  transition  to  democracy  began.  In  Portugal,  the military  coup  from  April  25th  of  1974  marked  the  termination  of  the  dictatorship  and  Marcelo Caetano going into exile. Additionally, it is  important  to  address  this  objective from  a comparative dimension. We are going to do so from a dual perspective: between countries, identifying the forms and levels of control over the press from the political apparatus; and between newspapers, exploring the differences among the journalistic cultures. 



We  are  going  to  examine  the  representation  given  by  the  newspapers  of  this  occurrence  to  answer what its impact was regarding the number and persistence of news published; the journalistic genres used;  the  authorship  and  the  outstanding  information  sources;  the  design  resources  the  newspapers opted for to highlight the information; the themes they treated -also the ones they silenced-, and who their main figures were. 



This  research  is  based  on  a  hypothesis  of  historiographical  origin,  precisely,  as  a  result  of  the bibliographic selection made. Just as stated by  Mucchielli (1996, p. 248), these hypotheses pick up on the conclusions of analog studies, and using other sources or standing on a different ground, they Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



75 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

verify, contrast or confirm them. Bearing in mind that according to the existing literature the press of both  countries  was  still  under  surveillance  during  the  time  we  are  analyzing,  we  based  on  the  fact that, during the treatment of this state visit, censorship and official propaganda prevailed. However, and  according  to  the  news  openness  noticeable  in  the  seventies  due  to  the  necessity  of  both dictatorships  of  improving  their  external  image,  it  will  be  possible  to  note  differences  in  the treatment done by each of these newspapers. 



2. The press in the final phase of Iberian dictatorships 

 

The Spanish and Portuguese press was going to experience a similar development during the ninety sixties, when the news liberation, which resulted  in  a more diverse press,  took  place.  In Spain,  the 1966 Printing and Press Law (PPL) took over from the totalitarian 1938 Press Law (Barrera, 1995a; Chuliá, 2001) -written by José Antonio Giménez Arnau, and Ramón Serrano Suñer being minister-, that established the prior restraint, the slogans and the uniformity of information sources. As a result of this control, all the newspapers published the same things and in the same way (Pizarroso, 1994). 

This homogeneity was not so noticeable in Portugal, where it was possible to appreciate differences in  the  treatment  of  information,  despite  the  fact  that  Salazar  strengthened  prior  restraint  in  1933, through the Law Decree 22.469 of April 11th. 



The  PPL,  known  as  Fraga  Law,  proclaimed  the  freedom  of  expression,  the  elimination  of  prior restraint  and  entrepreneurial  freedom.  Experts  such  as  Dueñas  (1969),  Fernández  Areal  (1973)  or Riquer (2010) consider that its coming into effect was due to the need of the regime to be legitimized abroad  and  adapt  to  the  intense  economic  and  social  changes  the  county  was  living.  The  rights  it recognized  were  later  limited  by  other  articles  the  very  norm  had  incorporated,  with  important jurisdictions  attributed  to  the  Government  to  implement  sanctions.  Censorship  changed  into  self-censorship  and  journalists  had  to  write  between  the  lines  to  avoid  the  sanctioning  apparatus. 

However, it is true that the “primavera de Fraga” [EN: Fraga Spring] (Cisquella, Erviti and Sorolla, 2002, p. 27), the way this openness was labeled, opened the path to freedom (Chuliá, 2001; Martín de  la  Guardia,  2008;  Seoane  and  Saiz,  2007;  Terrón,  1981)  and  the  newspapers,  but  especially  the magazines, took advantage of this “partial freedom” (Barrera, 1995b, p. 450) to force the established limits. 



When  Marcelo  Caetano  seized  power  after  the  resignation  of  Salazar  due  to  health  issues  and proclaimed  himself  winner  of  the  1969  legislative  elections,  that  were  held  in  the  typical environment  of  censorship,  without  freedom  and  competitors,  he  seemed  to  be  an  enthusiast  of elaborating  a  new  Press  Law.  The  debate  about  the  legal  framework  lasted  from  1970  until  its approval  on  November  5th  1971.  The  journalistic  class  fueled  the  expectations  that  the  censorship regime  would  come  to  an  end,  but  the  changes  were  timid  (Cabrera,  2006).  The  president  of  the Council  used  the  Colonial  War,  which  started  in  1961  and  expanded  into  three  combat  fronts (Angola, Mozambique and Guinea-Bissau), to maintain the “prior examination” of the press and the control over editorial and cultural activities. Aware of the importance of the media, he collaborated with  opinion  pieces  in  several  newspapers,  led  the  founding  of  the   Rádio  e  Televisão  de  Portugal (RTP)  in  1957  and  was  pioneer  in  communicating  through  this  medium.  If,  on  the  one  hand,  he defended  the  belief  that  it  was  convenient  for  a  politician  to  keep  people  informed  about  general matters,  on  the  other,  he  endorsed  censorship  and  the  limits  of  freedom  of  expression  (Martinho, 2019). 



The Portuguese governor was an expert managing his image using the mediums to achieve visibility and popularity. Contrary to Salazar, maybe the last western politician preferring “a society without media to a society immersed in the media” (Garcia, Alves and Yves, 2017, p. 5), Caetano developed Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



76 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

an information policy by which he recognized the importance of the media in the shaping of public opinion. He faced political activity as a civic duty, almost religious, “meant to value the good things humanity  has  and  to  suppress  evil  manifestations”  (SEIT,  1970,  p.  60).  The  Marcelo  regime  was marked by the conservative option of “continuity without revolution”, maintaining the aspect of an authoritarian type dictatorship (Lee, 2016). 




2.1. The Spanish daily newspapers 

 

Coinciding  with  the  economic  model  change  that  Spain  experienced  as  a  consequence  of  the Stabilization  Plan  of  1959,  the  decade  of  the  sixties  would  end  with  “an  unusual  atmosphere  of political and social agitation” (Fuentes  y Fernández, 1997, pp. 305-306). The first deadly attack by ETA took place in1968, and a year after new revolts of students –continuing since 1965- forced the Government to declare state of exception for two months. In this context marked by social unrest and with a press that started to push the limits of free expression, when the visit of Marcelo Caetano to Spain took place, it was Alfredo Sánchez Bella in charge of the Information and Tourism Ministry. 

Manuel Fraga had been removed from the Ministry in October of 1969 due to the Matesa Case. The Vice-president of the Government, Carrero Blanco, was willing to substitute him for someone who could control the media better, since he claimed the press was “completely disobedient” and it was responsible for the “moral, religious and political deterioration” (Chuliá, 2001, p. 174). 



One of the consequences of the PPL implementation was the differentiation of three business groups: the  daily  newspapers  of  the  Movement  that  defended  the  essence  of  the  regime  and  among  which there were  Arriba and  Pueblo; the opposite of these, in the condition of opposition press, which were a small group of newspapers - Madrid- and a good number of magazines - Triunfo, Destino, Cambio 16 or  Cuadernos para el Diálogo-; and the ones in between the two groups, more prudent in order not to taint the Government. The paradigm was   ABC, but also  La Vanguardia or  Ya (Chuliá, 2001, pp. 169-200). 



 ABC,  led  by  Torcuato  Luca  de  Tena  Brunet  since  1962,  was  the  newspaper  with  the  greatest dissemination and influence from the ones published in Madrid, with a printing higher than 200.000 

copies. Founded in  1903 by the  Luca de Tena family,  and turned into a  newspaper in  1905, it was characterized  by  its  fidelity  to  the  monarchy  (Guillamet,  2018),  and  as  of  the  Civil  War,  to  the regime of Franco (Rodríguez-Martínez, Tulloch and Guillamet, 2017; Olmos, 2002). During all of its ages  it  paid  close  attention  to  the  Spanish  language,  the  traditional  culture  of  letters,  visual  arts, history  and  the  academic  world  through  its  figures  and  their  works  (Armañanzas,  2016).  Its  pages received the collaboration of intellectuals,  especially the third one, dedicated to  articles  of political and cultural nature. 



The Spanish newspaper, as well as  Pueblo, never experienced sanctions due to offences against the Press Law (Terrón, 1981, p. 210), even if  ABC registered the seizure of its copy on July 21st of 1966 

because  of  the  article  published  by  Luis  María  Ansón  “The  Monarchy  of  everyone”,  in  which  he advocated the accession to the throne of the Count of Barcelona. 



The origins of the evening and governmental   Pueblo go back to the end of the Civil War, when in 1940 the National Delegate of Syndicates took possession of the workshops and machinery of the old socialist  newspaper   Claridad,  property  of  Luis  Arasquistán  (Guzmán,  1982;  Naseiro,  2013). 

Administratively  formed in  the Movement  Press, he was a spokesman of the very topics of the so-called  Vertical  Syndicate  (Alférez,  1986,  p.  115).  Emilio  Romero  was  named  director  in  1952. 

Thanks to all the changes he introduced, providing the information with a great dose of populism and Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



77 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

with  a  radical  change  in  design,  much  more  appealing  and  agile,  he  managed  to  make  it  the  third most read newspaper in 1970, behind  La Vanguardia and  ABC (Davara, 2005). 



The stamp of the new director made   Pueblo mix some sort of progressive air in its contents with a relentless criticism towards the opposition other newspapers, such as  ABC or  Madrid, showed against the regime or some of its aspects (Sánchez and Barrera, 1992, p. 470). Romero quit the management in 1975, year in which he was named national delegate of Press and Radio of the Movement. During the transition, Pueblo came to be dependent on the State Social Media. Its closure, in 1984, is linked to  the  advent  of  democracy,  the  loss  of  readers  and  the  disappearance  of  the  economic  aid  of  the union fee (Davara, 2005). 

 


2.2. The Portuguese daily newspapers  

 

With the purpose of controlling the increase of social unrest, resulting from a better organization and diversification of the internal and external opposition to the regime, Marcelo Caetano tried to subdue the press  by promoting economic groups aligned with the government to buy them. From 1970  to  1973,  a  wave  of  aggressive  purchases  made  by  the  banking  sector  shook  the  Portuguese editorial  market.  The  Borges  &  Irmão  bank  bought  the  eveneing  newspaper   Diário  Popular  and the  Jornal do Comércio from the Balsemão family; the Bank Espírito Santo e Comercial de Lisboa (BESCL) created a society to acquire the evening newspaper   A Capital and  O Comércio do Porto from the Seara Cardoso family. The Portuguese International Bank bought the morning newspaper O  Século  and  the  rest  of  publications  gathered  in  the  biggest  Portuguese  editorial  empire;  the National  Overseas  Bank  (BNU)  tried  to  strengthen  its  financial  participation  in  the   Diario  de Lisboa,  mainly  held  by  the  Ruella  Ramos  family.  The  greatest  shareholder  of   Diário  de  Notícias and   Jornal  de  Notícias  was  already  a  public  bank,  la  Caixa  Geral  de  Depósitos,  through  the Advertising  National Company,  whose  capital  was  shared  by  the  Pinto &  Sotto Mayor  Bank  and the  insurer  A  Mundial. Caetano  relied  on  bankers  and  capitalists  to  be  his  allies  in the  economic reforms,  and  would  simultaneously  help  him  neutralize  the  democratization  demands  of  the country. 



By the early seventies the most innovative Portuguese newspapers, customarily the evening ones, had Economic editorials and would regularly publish pieces about finances, foreign policy, society, education,  etc.  The  journalistic  community  was  comprised  of  almost  700  people,  with  little training,  low  salary  and  mostly  men  (Garcia,  2009,  p.  64).  The  dynamism  of  the  new  media businessmen  permitted  the  diversification  of  the  professional  profiles  -younger  people  and  more women  came  to  be  part  of  the  newsroom-;  introducing  innovative  technologies  that  captivated readers;  increasing  the  printing  and  circulation  of  copies  and  making  more  sustainable  projects. 

Political  censorship  and  the  new  economic  censorship  that  resulted  from  the  progressive integration of the journalistic management in the capitalist logic of the new owners kept having an impact on the autonomy of journalists. However, the rejuvenation and the increasing politicization of the articles, the emergence of different projects and the new approach which other journalistic genres  offered,  such  as  reports  or  interviews,  would  contribute  to  the  renewal  of  the  journa listic formats and languages. An editorially diverse press would emerge, where newspapers aligned with others opposed to the regime coexist. 



 Diário de Notícias fulfilled the role as the “informal” newspaper of the regime. Founded by Eduardo Coelho and Thomaz Quintino Antunes in 1864, it kept a great stability, both financially and with its leading cadres. Augusto de Castro, diplomatic and writer, who had been in charge of the newspaper since 1919, kept leading it during the time period we are analyzing. Until April 25th of 1975 it was the  most  profitable  journalistic  project  of  the  Portuguese  press,  with  a  printing  of  120.000  copies. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



78 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

Sales leader and property of the biggest editorial group (Cabrera, 2006); it had a great influence on public opinion. It was also the newspaper that withstood modernization. It kept “old editorial, official and  hierarchical  practices  that  even  led  them  to  avoid  new  journalists  hiring”  (Baptista,  2012,  p. 

222). 



Regarding  Diário Popular, it was still property  of the Balsemão family. Founded in 1942, it was a thriving newspaper in the seventies. The innovation in the management and planning methods; their bet  on  a  more  popular  graphic  and  discursive  line,  as  well  as  the  incorporation  of  numerous  and successful commercial initiatives -The  Novias de San António, contests and hobbies or the distinction to the best Popular March- generated incomes and increased circulation. 



The executive director was the young heir Francisco Pinto Balsemão, deputy of the Liberal Wing –a group of deputies chosen in the 1969 elections in the lists of the one-party as independents-, and one of  the  faces  of  the  journalistic  renovation  prior  to  April  25th.  His  influence  on  the  newspaper  was crucial to recruit new journalists, expand the thematic sections, promote genres  such as reports and chronicles  and  bet  on  a  culture  of  resistance  and  rejection  of  the  self-censorship  established  after decades of “prior restraint” and the restriction of journalistic autonomy. 




3. Methodology 

 

This work uses a quantitative methodology  that includes the content analysis research method. The differences  and  similarities  that  the  newspapers  had  based  on  their  geographic  ambit  and  the newspaper model to which they belong were contrasted: newspapers of record ( ABC and  Diário de Notícias) or popular newspapers (Pueblo and  Diário Popular). 



While the greatest printing and morning newspapers   ABC and  Diário de Notícias gathered all the characteristic of informative and professional quality press the evening   Diário Popular and  Pueblo represented  the  popular  press  model.  A  distinction  marked  by  the  contents  selection,  their treatment  and  the  design  of  its  pages.  The  newspapers  of  record  exhibited  a  sober  formal arrangement,  where  a  relation  between  the  importance  the  newspaper  placed  o n  a  newsworthy occurrence and the place it had on the page was established. On the contrary, the popular press had as objective drawing the attention of readers, and to do so it used a striking design, characterized by  the  use  of  big  headlines  and  photographs  (Armentia  and  Caminos,  2003;  González,  Puebla, Birkner and Pérez, 2015). 



To develop this study we have carried out an analysis of the four newspapers during the entire month of May of 1970. The first publications emerged on the 4th day and the last ones date from the 26th. 

The  total  number  of  registers  came  to  148,  analyzed  through  the  use  of  different  fields  and categories,  such  as  the  date  of  publishing;  the  number  of  news  issued;  journalistic  genres  used: Information, Chronicle, Article (editorials and opinion columns) and others (reports and interviews); authorship:  Agency,  Writer,  Collaborator,  Special  Envoy  and  “does  not  say”  -information  without signature-; texts arrangement: Cover, Heading or complementary Images, and finally the fields Main Figure and news description. 



A critical and contextual reading was added to these data in order to delve into the rhetoric produced by the four newspapers, their editorial positioning and their alignment with the objectives that, in the face of this bilateral meeting, defined the Franco and Marcelo governments.  That way we are going to verify the different levels of autonomy and resistance they adopted against the political strategies of press control, during the moment in which both of the longest Western Europe dictatorships began to fall into decay. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



79 



RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

The  inquiring  into  the  General  Administration  Archive  (Madrid)  and  the  ones  into  the  Diplomatic Historical  Archive  of  the  Foreign  Relations  Ministry  (Lisbon)  have  been  incorporated  in  the newspaper and bibliographic sources. 




4. Results and discussions  

 

From the four newspapers analyzed,  Diário de Notícias presented the highest amount of information about this event. Having 59 (39.5%) pieces, followed by  ABC with 35 (23.6%), then  Diário Popular with  31  (20.9%)  and  finally   Pueblo  with  23  (15.5%).  The  days  leading  the  biggest  informative coverage are those in  which the state visit took place  –in  that order, the 22nd, the 23rd, the 21st  and 20th  of  May-.  All  the  previous  and  subsequent  days  to  the  visit  (19th  and  24th)  also  had  a  relevant position (graphic 1). 







Graphic 1:  dates and news published.    

Source: authors’ own creation. 



The  morning  newspapers  were  the  first  “early  risers”  providing  the  information,  and  the  newspaper managed by Augusto de Castro would be the one to maintain, for a longer period and in a continuous way,  the  interest  in  the  visit.  The  Portuguese  newspapers  placed  greater  importance  on  it  than  the Spanish ones. The figures prove it: 90 (60.8%) pieces against 58 (39.2%). If we analyze the number of texts considering whether they appeared in the newspapers of record or in the popular press model, we verify that the scale leans favoring the former ones: 94 (63.5%) registers against 54 (36.5). 




4.1. Spokespersons for press releases 

 

News  was  the  most  used  genre,  followed  by  chronicles  and  articles,  which  present  very  similar percentages (graphic 2).  The use of other  genres, such as reports and interviews, was insignificant. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



80 



RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

 Diário Popular opted especially for news (80.6%) and  ABC for chronicles (17.1%).  Pueblo was the one  which  opted  for  news  the  least  and  bet  on  articles  (30.4%).  The  emergence  of  interviews  and reports  was  scarce,  being   Diário  de  Notícias  the  one  that  used  it  more,  but  in  meager  proportions (5.1%). 



The  local  newspapers  of  Lisbon  published  informative  texts  (76.7%),  while  the  Madrid  ones preferred  the  interpretative  and  editorializing  ones.  Articles  stood  out  in  the  Spanish  press  (24.1% 

against 5.6%), as well as chronicles,  genre which was also prominent (15.5% against 13.3%). Both the press of record (69.1%) and the popular ones (70.4%) used news in very similar percentages, the leading  genre  in  the  two  models.  The  use  of  chronicles  was  similar,  although  the  press  of  record (14.9%) used them in greater proportions compared to the popular press (13%). It was not the same for articles that were preferred by popular newspapers (14.8% against 11.7%). 







Graphic 2: journalistic genres.   

Source: authors’ own creation. 

 

The “who”, “where” and “when” were the center of news, being less focused on answering “what” 

and “why”. There were practically no differences between the pieces anticipating the agenda and the ones  offered  the  next  day.  The  news  about  the  meeting  held  between  Franco  and  Caetano  1[1] 

exemplify well this affirmation. The only transcendent fact was that it lasted around an hour and that the presence of journalists was not authorized at El Pardo, where only graphics could access 2[2]. 



The issue that was probably discussed was the suitability of ratifying a secret agreement that would allow the extradition “of the offenders that, after trying to subvert with violence the established order 



[1]  P,  21/05/1970, p. 9;  ABC,  22/05/1970, p. 19 ; DN, 22/05/1970, p. 1.    

[2]  DN,  21/05/1970, p. 8. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



81 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

in  one  of  the  two  countries,  were  sheltering  in  the  other  country”  3[3].  The  draft  of  this  secret protocol was written by the Spanish ambassador in Lisbon, José Antonio Giménez Arnáu, who was also  author  of  the  III  Additional  Protocol  to  the  Portuguese-Spanish  Treaty  4[4].  He  received instructions  from  Franco during the first days  of  March in  1970 about  the organizational  details  of the  visit  of  Caetano,  which  was  already  confirmed  in  December  of  1969  5[5].  The  warlord  was  a supporter  of  updating  the  Portuguese-Spanish  Treaty  when  he  understood  it  was  justified  by  “the communist conspiracy”, and considered that the new text should establish “reciprocity in repression with the communist offenders of both countries, as well as the obligation of punctually informing in a similar way as it was done in the historical Anti-Comintern Pact” 6[6]. 



According  to  the  ambassador,  the  minister  of  Foreign  Businesses,  Rui  Patrício,  had  his  doubts  of signing the secret protocol and believed that the “issue” should have been solved in Madrid by “the two leading figures” 7[7]. In fact, two days before the state visit, high-level officials responsible of several ministries were urgently requested by the Ministry of Foreign Affairs to speak out about the subject,  even  if  they  had  been  warned  before  “that  said  protocol  would  not  be  signed”  8[8].  The people  who  were  there  reunited  expressed  that  the  best  thing  to  do  was “not  to  get  to  any  written agreement”.  The  press  did  not  publish  anything  about  this  matter.  Only  the  journalist  of   ABC  in Lisbon, José Salas y Guirior, claimed in an early statement that “as a kind of rumor, they are talking about possible conversations addressing children protection, extradition, etc.” 9[9]. 



The newspapers said  that  the visit  was  intended to  update the Portuguese-Spanish  treaty, achieve a closer relation between both countries and explore combined actions for developing and establishing jointed  forces  10[10].  They  assigned  an  important  role  to  the  minister  and  commissioner  of  the Development Plan, Laureano López Rodó, old University friend of Caetano who wrote the prologue of his book “Escritos Políticos”, who he labeled as “a man loyal to his convictions”, who presented himself with “renovation spirit” 11[11]. 



They would reproduce verbatim the speeches given by Carrero Blanco and Marcelo Caetano. While the  vice-president  was  focusing  his  participation  on  the  friendship  of  the  peninsula,  Caetano  was introducing one of the leitmotifs of his visit: the defense of his colonialist policy overseas to protect 

“the different races that form the Portuguese nation and that want to remain in it” 12[12]. With the occasion of the Mayor of Madrid, Arias Salgado, handing over the golden key to the city, it would have  an  impact  on  another  recurrent  topic:  the  touristic  promotion  of  the  “African  spaces”,  where there was no “racial discrimination, people live in peace and work intensively” 13[13]. 





[3] Secret Additional Protocol to the Portuguese-Spanish Treaty of friendship and Non-Aggression 8/04/1970. Ministry of Culture and Sports (M.C.S.), General Administration Archive (GAA) (10) Leg. 11532, file: 1. 

[4] Letter of the Spanish Ambassador in Lisbon to the Minister of Foreign Affairs. Lisbon, 31/03/1970. Ibid. 

[5]  Letter  of  Marcelo  Caetano  to  the  Minister  of  Foreign  Affairs  accepting  the  invitation  to  visit  Spain.  Lisbon, 15/12/1969. M.C.S., G.A.A. (10) Leg. 11531. File: 40. 

[6] Letter of the Spanish Ambassador in Lisbon to the Minister of Foreign Affairs. Reserved and personal note N°221. 

Lisbon, 10/03/1970. M.C.S., G.A.A., (10) 82/23975 

[7]  Letter  of  the  Spanish  Ambassador  in  Lisbon  to  the  Minister  of  Foreign  Affairs.  Confidential  note  n°  33.  Lisbon, 24/04/1970. . M.C.S., G.A.A., (10) leg. 11532. File: 1 

[8]  Secret  informative  note  of  the  meeting  held  at  the  General  Direction  of  Foreign  Policy  of  the  Ministry  of  Foreign Affairs about the content of the Additional Protocols to the Portuguese-Spanish treaty. Madrid, Madrid, 18/05/1970. Ibid, file: 40. 

[9]  ABC,  5/05/1970, p. 19. 

[10] Ibid. 

[11]  DN,  16/05/1970, p. 1, 5. 

[12]  DP, 21/05/1970, p. 11. 

[13]  DN,  23/05/1970, p. 1. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



82 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

 Diário de Notícias interpreted the inauguration of the Casa de Portugal on the Gran Vía of Madrid as 

“one of the most exciting moments of the visit”. Under the headline “Emoción hasta las lágrimas” 

[EN:  “Tears  of  joy”]  appears  the  photograph  of  Caetano  kissing  a  boy  14[14].  Diário  Popular preferred to highlight the “monstrous traffic jam” 15[15] that occurred in that central place that was literally collapsed by the assistance of 700 people. 



When the end of the visit was announced, the newspaper of Augusto de Castro exclaimed “mission accomplished”  16[16], and it would refer to  the peninsular treaty as the “indispensable” instrument for  the  collaboration  and  international  projection  of  the  two  countries.  The  newspapers  would reproduce the common communiqué that was distributed to the press 17[17], as well as the full text of the III Additional Protocol to the Portuguese-Spanish Treaty that was renewed for another ten years and  had  incorporated,  by  the  suggestion  of  Portugal  at  the  last  minute,  a  paragraph  in  which  “the common  desire  of  intensifying  the  economic  relations  between  both  countries”  was  expressed” 

18[18]. 



The  chargé  d'affaires  ad  interim  of  the  Spanish  Embassy  in  Lisbon,  had  been  informing  Foreign Affairs of the great impact the visit had on the Portuguese media. “The press –he claimed- kept the trend  and  extraordinary  arrangement  of  these  past  days,  with  full  pages,  big  headlines  and photographs  dedicated to Caetano”. The radio  and television offered  “their very especial attention” 

with  “extensive  reportages”  and  “very  favorable”  comments  19[19].  The  ideological  alignment  of each one of the newspapers quoted was present in the reviews he made. That way, for example, he would  label   Diário  Popular  as  “non-governmental”;  Novidades  as  “catholic”:   O  Século  as 

“Republican-independent”;  A Capital  as “pro-government”, and  Diário da Manhã, “governmental”. 

He did not use any ideological tendency when referring to  Diário de Notícias  20[20]. 




4.2. An army of propaganda 

 

The  Spanish  newspapers,  although  narrowly,  were  the  ones  using  chronicles  more,  despite  the  fact this event occurred in Madrid. The pieces by José Salas y Guirior stand out with the headline “ABC 

in  Lisbon”  and  in  italics.  For   Pueblo,   Conchita  Guerrero  reported  from  Lisbon,  and  Pilar  Narvión from Paris. The only two women we noticed signing.  Diário de Notícias highlighted typographically the texts from their special envoy, Fialho de Oliveira, reproduced in italics under the title “Diário de Notícias  in  Madrid”.  The  experienced  journalist  was  one  of  the  few  authorized  people  to  sign  his parliamentary chronicles and with access to the comments of Portuguese television, RTP. He would keep contacts with the Franco official press, in both  Arriba and  Pueblo.  Diário Popular included the pieces  by  Eduardo  Corregedor  da  Fonseca  under  the  heading  “The  visit  of  Marcelo  Caetano  to Spain”. The special  envoy  was one of those newly hired  young  people  specialist  in  Economy that would know about the situation in Spain. He collaborated sporadically with  information. 



Caetano  arrived  in  Spain  with  an  “army  of  information”  21[21]  comprised  by  59  journalists  22[22] 

form  Portugal,  from  the  colonies  and  from  Brazil  23[23].  They  would  develop  their  work  in  the 



[14] Ibid, p. 8. 

[15]  DP, 23/05/1970, p. 7. 

[16] Ibid, p. 1. 

[17] Common Spanish-Portuguese communiqué distributed to the press M.C.S., G.A.A., (10) Leg. 11531, File: 40. 

[18] III Additional Protocol to the Portuguese-Spanish Treaty of friendship and Non-Aggression. Ibid. 

[19]  Report  of  the  chargé  d'affaires  ad  interim  of  the  Spanish  Embassy  in  Lisbon,  Fernando  Benito,  to  the  Ministry  of Foreign Affairs. Lisbon 24/05/1970. Ibid, file: 39. 

[20] Ibid. 

[21]  DN, 19/05/1970, p. 1. 

[22]  P, 21/05/1970, p. 1. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



83 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

International  Press  Club  and  would  organize  meetings  with  representatives  of  the  Spanish  press. 

Augusto de Castro and Emilio Romero assisted to “the fraternity night between Spanish-Portuguese colleagues […] Emilio Romero led the night with singing and flamenco dances” 24[24]. 



The press conference called by Caetano on the last day of his visit was the most crowded event. The writer for Pueblo, J. M. Salgado, pointed out that the Portuguese president answered the questions of journalists following an “effective and rational” system”: “They posed the question, wrote them, he read them, grouped them and answered them”. Despite the fact that the minister of Information and Tourism, Sánchez Bella, limited the topics to the Portuguese-Spanish treaty, Caetano was “willing to answer any type of question”  25[25].  In addition,  “14 journalists” could  ask him directly, which is why  he  received  a  prolonged  ovation  from  over  200  journalists  from  numerous  countries”  26[26]. 

This  behavior  implied  a  novelty  for  the  Spanish  press,  whose  role  was  limited  to  publishing communiqués distributed by the authorities. 



The commercial relations between Spain and Portugal repeatedly peeped out in the chronicles, which stated they had evolved “back to back on each other” in a time marked by internationalization. It was necessary now, based on the judgment of  Pueblo, “an authentic action, with no gimmicks or catches, without tricks and no rhetorical and opportunistic ornaments”   27[27].  Diário Popular was the first one  publishing  the  scoop  of  the  agreement  that  had  been  completed  between  a  commercial Portuguese  bank  and  Spanish  banks  and  companies  to  invest  15  million  Portuguese  escudos  in  the construction of highways in Portugal 28[28], a scoop that was later collected by the other newspapers. 



Pilar  Narvión  reported  that  people  from  France  were  monitoring  closely  this  event  from  which 

“practical results” were expected 29[29]. It was precisely from this desire that Caetano emphasized that the visit would lead to concreted actions in all of his speeches. José Salas y Guirior paraphrased him to indicate that “what was important was implementing all that was agreed”.  Diário de Notícias was inviting them to put into practice the cooperation agreements reached  30[30] and demanded the disappearance  of  the  “improvised  Don  Quixotes”,  referring  to  the  inactivity  of  the  Portuguese businessmen.  The  assessment  given  by  the  correspondent  of  the  visit  was  summarized  like  this: 

“humanly impossible to open more paths” 31[31]. 



In  genres  like  interviews,  the  one  granted  by  Marcelo  Caetano  to  the  director  of  EFE,  Alejandro Armesto, stood out. He reiterated his intention of not recognizing the independence of the colonies, despite the international  condemnation: “We cannot  abandon the men and values that translate the presence of Portugal overseas into anarchy and to foreign envy”. When asked about the new Press Law  that  was  already  under  discussion  in  Portugal,  he  answered  that  the  steps  they  were  going  to take needed to be carefully planned between “the prior restraint system and total freedom” 32[32]. 



The  visit  coinciding  with  the  Saint  Isidro  Celebration  was  exploited  by   Diário  Popular,  which displayed a full page with the heading “Bulls of death, yes, but slowly…” under which they included 



[23] “List of representatives from the information entities that will go to Madrid as retinue elements of this president of the Council” M.C.S., G.A.A., (10) Leg. 11531, file: 40. 

[24]  DN, 24/05/1970, p. 8. 

[25]  P, 25/05/1970, p. 4. 

[26]  DN, 24/05/1970, p. 8. 

[27]  P, 21/05/1970, p. 10. 

[28]  DP, 21/05/1970, p. 1, 9. 

[29]  P, 19/05/1970, p. 6. 

[30]  DN, 20/05/1970, p. 9. 

[31]  DN, 24/05/1970, p. 8. 

[32]  DN, 17/05/1970, p. 1, 7. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



84 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

the opinion of several Portuguese people about the Spanish bull show “where bulls are killed” 33[33]. 

The scarce reports that were published date back to the signing of the Treaty of Friendship and Non-aggression,  on  March  17th  of  1939  34[34].  ABC,  through  a  great  graphic  display,  showed  the modernity of the neighboring country, the Portugal of “a hopeful future” 35[35]. 



Along with chronicles, the preference will be for editorials - Diário Popular did not use them-.  Diário de  Notícias  considered  the  bilateral  meeting  as  “a  huge  personal  success”  for  Caetano  36[36]  and believed  the  extension  of  the  Portuguese-Spanish  treaty  to  be  appropriate  as  a  “peace  guarantee” 

37[37].  The  references  to  Salazar  in  ABC  were  a  constant,  and  who,  between  the  lines,  advised Caetano not to confine himself “to repeat the lesson of the master” 38[38]. He was presented as “the man of continuity, but for that he must be the man of changes; as a conservative he knows what it is necessary to evolve in order to consolidate” 39[39]. 



 Pueblo  praised  the  Portuguese  governor  for  having  proven  “that  the  best  continuity  is  that  that  is carried out  based on evolution  and not  on hardening” and they would attribute him a “liberalizing and openness” mood. It would compare the economic situation in Portugal to the Spanish one during the  sixties  and  would  advocate  its  admission  in  the  European  Economic  Community  -“making Europe”, he said- although this objective must “coexist with his problem overseas” 40[40]. 



4.3. Control of the information sources 

 

An important number of the texts are anonymous or come from a news agency, the two outstanding authorships, followed by the ones signed by special envoys or chroniclers, and to a lesser extent by writers  or  collaborators  (Graphic  3).  ABC  leaded  the  “Does  not  say”  (51.4%),  it  leaded  the  pieces signed  by  chroniclers  (17.1%)  and  it  had  the  highest  number  of  collaborators  (11.4%).  The newspaper with a predominance of agencies dispatches was  Diário Popular (61.3%).  Pueblo held the first position when identifying its writers (17.4%). 



[33]  DP, 22/05/1970, p. 11. 

[34]  DN, 20/05/1970, p. 7, 13, 16. 

[35]  ABC, 22/05/1970, p. 14-15. 

[36]  DN, 20/05/1970, p. 1. 

[37]  DN, 23/05/1970, p. 1. 

[38]  ABC, 22/05/1970, p. 18. 

[39]  ABC, 20/05/2019, p. 10. 

[40]  P, 22/05/1970, p. 2. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



85 



RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 





Graphic 3: authorship. 

Source: authors’ own creation. 

 

While  in  the  Spanish  press  the  “does  not  say”  was  the  predominant  authorship  (44.8%  against 38.9%), in the Portuguese one this predominance was for the agencies, present in 44.4% of its news, a quite superior percentage to the Spanish newspapers, in which the agency news represented 17.2%. 

This  datum  may  seem  logical  if  we  take  into  account  that  Madrid  newspapers  covered  the newsworthy event  with  Editorial  staff, while the Portuguese did  it with  special envoys.  The  results obtained  reveal  that  the  Portuguese  press  made  little  use  of  its  notable  journalists  in  Madrid,  since agency news prevailed. The press of record had more anonymity than popular press (48.9% against 17.8%). These last ones stood out for the authorship of news agencies, which represent 46.3%, while in the press of record this percentage is reduced to 26.6%. 



Spanish  newspapers  would  publish,  mainly,  dispatches  from  EFE  and  its  subsidiary,  Cifra.  They were predominant in  ABC, while Pueblo would also turn to the Pyresa agency, which supplied to the Movement Press. The Fraga Law reserved the exclusive distribution of international information in Spain  to  EFE  agency,  created  in  1939,  which  is  why  foreign  news  were  still  “controlled  and monopolized” (Barrera, 2002, p. 415). 



Portuguese  newspapers  would  opt  for  the  National  Agency  of  Information,  ANI,  under  whose signature  there  were  Artur  Pedro  Gil  and  José  Manuel  Pintassilgo  41[41].  Its  presence  was 



[41] “List of representatives from the information entities that will go to Madrid as retinue elements of this president of the Council” M.C.S., G.A.A., (10) Leg. 11531, file: 40. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



86 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

predominant  in   Diário  de  Notícias,  not  so  much  in   Diário  Popular,  which  would  add  others  like France Press  or Reuter.  The journalists from   Diário  Popular  were motivated to  search  for relevant news and not to waste time with the official propaganda. “Leave that to ANI”, Balsemão used to say to them (Baptista and Correia, 2007). 



The  news  of  agencies  would  be  of  any  kind:  from  the  anticipating  news,  going  through  the  very development  of  the  occurrences,  to  the  press  magazines.  Also  the  distribution  of  opinion  columns, like the one ANI published in  La Vanguardia,  by Manuel Aznar directed to Augusto de Castro. The figure  of  Marcelo  Caetano  -he  commented-  represented  a  hope  for  the  “new  men”,  those  who 

“without contradicting the dogmas, must abolish currently meaningless interpretations” 42[42]. 



The marquis of Quintanar appeared in the payroll of the collaborators who were published in   ABC, evoking  the  friendly  relationship  between  both  countries  43[43];  Pedro  Rocamora,  who  bet  on relations “with an authentic European spirit and under the freedom sign” 44[44], or the very Marcelo Caetano,  who  in  a  message  directed  “to  the  Spanish  nation”,  assured  that  the  Peninsula  Pact embodied “the fraternal friendship and Spanish Portuguese understanding” 45[45]. 



The cadre of signatures in  Diário Popular 46[46] would step away from political profiles and would opt for professionals and experts in different subjects. Among them, the very Corregedor da Fonseca who suggested the political openness of the Portuguese regime and to stop with exiled politicians. He remembered that, moments prior the arrival of Caetano, “representatives of the Spanish democratic opposition were spotted in Madrid and the authorities were fully aware of it, with the Foreign Affairs German minister, to whom they expressed their points of view”. He considered that “these types of issues”  should  be  present  when  adapting  the  Portuguese-Spanish  treaty.  Francisco  Cabral  laid particular stress on the “absurd and obsolete economic divorce” that both countries maintained “in a time of accelerated international integration”, and Alberto Machado Da Rosa, Portuguese professor but  with  North  American nationality, who  was  attributed being  a “bold  debater” for his  “original” 

47[47] points of view, advocated a congress of Portuguese and Spanish writers and editors and the incorporation of studies of Spanish in the Portuguese Faculties of Humanities, and vice versa. Mário Henriques referred to the keys for improving tourism; he explained that since the arrival of Fraga in the Ministry of Information and Tourism, a sense of “frustration” had been building up, even if some exchange of ideas and projects “with plenty of words” were fostered, the subsequent reality did no confirm  “the initial  enthusiasm”. With Sánchez Bella the “the big affirmations from  the beginning and the long doses of optimism” returned, said Henriques, who recommended to open borders and take  care  “attentively”  of  the  “poor”  conditions  of  the  Spanish  roads  that  lead  to  Portugal.  It  was clear  from  the  Embassy  in  Lisbon  that  these  articles  were  in  the  interest  of  “a  spirit  of  peninsular collaboration”, although within the “non-governmental orientation” of Diário Popular 48[48]. 



While examining the writers, José Baro Quesada appeared in  ABC, signing in “La semana política” 

[EN:  The  political  week],  or  Miguel  Torres.  In   Pueblo,  the  information  was  covered  by  J.  M. 

Salgado, while the short opinion pieces were initialed by Martínez Reverte within “La criba” [EN: 



[42]  DN, 25/05/1970, p. 1, 7. 

[43]  ABC, 19/05/1970, p. 7. 

[44]  ABC, 22/05/1970, p. 3. 

[45]  ABC, 21/05/1970, p. 21, 23. 

[46]  DP, 19/05/1970, p. 7, 9. 

[47]  Report  of  the  chargé  d'affaires  ad  interim  of  the  Spanish  Embassy  in  Lisbon,  Fernando  Benito,  to  the  Ministry  of Foreign Affairs. Lisbon 20/05/1970. M.C.S., G.A.A., (10) Leg. 11531, file: 39. 

[48] Ibid. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



87 



RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

The sieve] or “La semana política”. In  Diário de Notícias we only found “R.” and in  Diário Popular this authorship was not registered. 



4.4. Caetano opens covers and stars in the photographs 

 

 Diário  de  Notícias  is  the  most  prone  to  highlight  the  state  visit  on  its  front  pages  (Graphic  4), therefore it placed in the first one almost half of its news (44.1%). Although   ABC is the newspaper that fewer pieces placed in this section, it leads the ranking in Headings. To this privileged place of the page it displayed 8 out of 10 news pieces (80%). As for the use of images,  ABC (40%) is the most visual followed closely by  Diário de Notícias (37.3%). 







Graphic 4: news on front page, heading and with image. 

Source: authors’ own creation. 



Both  the  Spanish  and  Portuguese  press  chose  the  heading  to  highlight  their  news,  although  the former one in greater proportion (77.6% against 50%). The Portuguese media emphasized the event placing it on the front page (37.8%) or introducing graphic material (36.7% against 32.8%). 



The  two  newspaper  models  placed  the  majority  of  their  news  on  the  heading,  63%  for  the  popular press case and 59.6% regarding the press of record. It was only this Heading category in which the popular press is positioned in first place, since in both Front Page (30.9%) and images (38.3%) the press of record took the lead. 



The Portuguese president was the center of attention in the snapshots, for both the ones opening the front pages and those together with information in the inner pages. In the background there would be Franco  and  Carrero  Blanco,  and  in  the  far  background,  the  prince  D.  Juan  Carlos.  The  photos  of Diário  Popular,  whose  authorship  corresponds  to  the  graphic  of  the  UPI-Teleimprensa  agency, Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



88 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

Manuel Moura 49[49], portrayed the departure of Caetano from Lisbon along with his daughter, Ana Mª Alves, who “was wearing a golden  yellow outfit” and that “in spite of her always discreet and simple aspect, drew the general attention by the uniqueness of her attire” 50[50]. Regarding Pueblo, the  pictures  were  by  E.  Verdugo.  Most  of  the  photographs  were  of  official  nature,  except  some  of them,  like  the  one  together  with  “Perfil  humano  de  un  gobernante”  [EN:  Human  profile  of  a governor], which portrayed Caetano surrounded by his grand siblings 51[51]. 



The photograph of the house, Manuel Sanz Bermejo, and the graphic Cifra agency and Radial Press signed the photographs of the Spanish Press newspaper. In general, they presented a formal turn, in line with the information offered. In  Diário de Notícias, Alberto Santos captured the main moments: Caetano  together  with  the  Spanish  head  of  State,  the  vice-president  of  the  government,  the  heir prince and other personalities. Some snapshots were less formal. The Portuguese prime minister was portrayed at the Prado Museum or at the bullfighting arena, holding a montera 52[52]. It also depicted the  ceremony  bestowing  on  him  the   honoris  causa  at  the  Law  Academy,  the  inauguration  of  the House of Portugal or the moment  in  which the Foreign  Affairs ministers and retinue  signed the  III Protocol  of  the  Portuguese-Spanish  Treaty  53[53].  When  the  visit  was  over  and  Caetano  had  just arrived  in  Lisbon,  the  “affectionate  popular  demonstrations”  that  Portuguese  people  showed  when receiving him at the airport would be portrayed. 54[54]. 




5. Conclusions 

 

The  journalistic  environment  of  the  Spain  of  Franco  experienced  significant  changes  during  the sixties in parallel with the profound transformations that were happening to the economy and society. 

The regime was torn between the openness, motivated by the economic optimism and the necessity of a reputation makeover for a hypothetical integration to the European Community, and the fear of being overwhelmed by that very development. The new 1966 Printing and Press Law reflected these doubts. Something similar was occurring in Portugal. Caetano proclaimed himself winner in the 1969 

legislative elections, tracked down oppositionists, forced the majority of them to go into exile or to go hiding and kept all of the repression instruments of his predecessor, including the political police and  prior  restraint  for  the  press.  These  measures  did  not  stop  the  renovation  movement  that characterized  the  Portuguese  journalism  during  the  sixties  and  seventies.  New  escape  routes  were opened in the controlling relation imposed by the regime between the political power and the media. 

The evening and private newspapers were significantly more visual, led by progressive leaders who motivated their editors to write in a more autonomous way.  Diário Popular is part of these examples. 



The  journalistic  coverage  of  the  state  visit  of  Caetano  to  Spain  proved  these  tensions,  and  news would sway between censorship and propaganda. The newspapers would perform a great deployment and  keep  track  of  this  event  in  their  pages  for  several  days,  even  more  the  Portuguese  ones,  and especially  Diário de Notícias, which would be positioned as the advocate of the policy of the Council president.  Its role as ideological press was very notorious.  Its comments were more controlled than the  ones  from   Diário  Popular,  which  circumvented  the  restraints  of  censorship  and  kept  a  clearly differentiated stance. It was the press of record on which the weight of this information rested, and to a lesser degree on the popular ones, which paid less attention to it. 



[49] “List of representatives from the information entities that would go to Madrid as retinue elements of this president of the Council” Ibid, file: 40. 

[50]  DP, 20/05/1970, p. 9. 

[51]  P, 19/05/1970, p. 6. 

[52]  DN, 22/05/1970, p. 8. 

[53]  DN, 23/05/1970, p. 8-9. 

[54]  DN, 24/05/1970, p. 1, 9. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



89 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

The news genre was the most used, especially by the Portuguese press, while the Spanish one bet on articles and chronicles. The use of reportages and interviews was meager. The news was predominant in  both  models,  and  while  the  press  of  record  bet  on  chronicles,  articles  had  greater  presence  in  the popular  press.  The  seeming  impartiality  that  three  of  the  four  newspapers  demonstrated  in  their informative  texts  was  significant  - Diário  de  Notícias  was  the  exception-.  We  attribute  this circumstance  to  the  emerging  self-censorship  as  a  strategy  to  avoid  reprisals.  Journalists  had  to  act cautiously so they would not be punished. For this, the aspects around the visit of Caetano were  not addressed in depth; either anodyne  news containing  a little  more than the  textual transcription of the speeches or press communiqués were provided or it was not valued whether the turnout for an event was high or low. Simply, they used encoding to avoid offending the authorities.  Diário de Notícias, in its “informal newspaper” role, would maintain a propaganda line in all the genres. 



The  chronicles–more  editorializing  than  interpretative-  and  the  articles  content  would  expose  the intentions  of  each  newspaper.  While   Diário  de  Notícias,  Pueblo  and   ABC  would  keep  tight  their ranks in support of Caetano,  Diário Popular would step aside from this uniformity. It implemented a more  interpretative  journalism,  and  between  the  lines,  it  is  possible  to  discern  criticism  about  the Portuguese dictatorship. The differences between  Pueblo and  ABC are insignificant and the editorial treatment  is  very  coinciding.  In  any  case,  the  one  directed  by  Emilio  Romero,  due  to  its  official nature,  would  show  itself  triumphalist  valuing  the  Spanish  government  action.  Also,  as  a  result  of being part of the popular press model, the language used would be less formal than the one of  ABC, and would be simultaneously more direct and incisive. 



While in  the Spanish  press  the news without signature predominated, the agencies dispatches  were prominent  in  the  Portuguese  one.  The  “does  not  say”  characterizing   ABC  and   Pueblo  can  be explained  by  the  publication  of  notes  of  mandatory  insertion,  established  in  the  Fraga  Law  as substitute  for  the  instructions  of  the  1938  Press  Law.  They  were  distributed  by  the  Press  General Direction,  which  were  reproduced  verbatim,  and  therefore,  not  signed.  Regarding  the  role  the agencies played, mainly EFE for the Spanish case and ANI for the Portuguese one, their relevance in the standardization of the messages and as an echo chamber to boost the official propaganda of both regimes was reflected. 



Although  the  four  newspapers  preferred  the  upper  part  of  their  pages  to  emphasize  their  news,  the Portuguese press would underline them taking them to the front page and using a greater number of images. Here we are highlighting the striking front pages of  Pueblo, which stands out from the others for its use of big headlines, photographs and the red color.  Diário Popular, whose front pages also meet  the  characteristics  of  the  popular  press  and  coincide  with   Pueblo  in  the  chromatic  range, present, however, a more traditional arrangement of its textual and graphical elements. 




6. References 

Alférez,  A.  (1986).  Cuarto  poder  en  España.  La  prensa  desde  la  Ley  Fraga  1966.  Plaza  &  Janés Editores. 



Armañanzas, E. (2016).  Opinión en prensa. Universidad del País Vasco. 



Baptista, C. y Correia, F. (2007).  Jornalistas, do Ofício à Profissão. Caminho. 



Baptista, C. (2012).  Apogeu, Morte e Ressurreição da Política nos Jornais.  Escritório. 



Armentia, J. I. y Caminos, J. M. (2003).  Fundamentos de periodismo impreso.  Ariel. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



90 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

Barrera,  C.  (1995a).  Periodismo  y  franquismo:  de  la  censura  a  la  apertura.  Ediciones Internacionales Universitarias. 



Barrera, C. (1995b). Factores de cambio en el periodismo de la Transición. En J. Tusell, y A. Soto (eds.).  Historia de la transición y consolidación democrática en España (1975-1986) (2) (pp. 449-463). UNED. 



Barrera,  C.  (2002).  La  apertura  informativa  como  elemento  configurador  de  la  prensa  del Tardofranquismo,  en  J.  A.  García,  J.  F.  Gutiérrez  e  I.  Sánchez  (eds.).  La  comunicación  social durante el franquismo (pp. 411-427). Centro de Ediciones de la Diputación Provincial de Málaga. 



Cabrera, A. (2006).  Marcelo Caetano: Imprensa e Poder. Livros Horizonte. 



Chuliá, E. (2001).  El poder y la  palabra. Prensa y poder político en las  dictaduras. El régimen de Franco ante la prensa y el periodismo. Biblioteca Nueva. 



Cisquella, G., Erviti, J. L. y Sorolla, J. A. (2002).  La represión cultural en el franquismo. Diez años de censura de libros durante la Ley de Prensa (1966-1976).  Anagrama. 



Davara  Torrego,  F.  (2005).  Los  periódicos  españoles  en  el  tardofranquismo.  Consecuencias  de  la nueva Ley de Prensa.  Comunicación y Hombre, 1. 

http://es.youscribe.com/catalogue/tous/otros/los-periodicosespanoles-en-el-tardo-franquismo-

consecuencias-de-la-2006949 



Dueñas, G. (1969).  La Ley de Prensa de Manuel Fraga. Ruedo Ibérico. 



Fernández Areal, M. (1973).  El control de la prensa en España.  Guadiana Publicaciones. 



Garcia,  J.  L.  (2009).  Estudos  sobre  os  Jornalistas  Portugueses.  Metamorfoses  e  encruzilhadas  no limiar do século XXI.  ICS, Imprensa de Estudos Sociais. 



Garcia, J. L., Alves, T. e Yves, L. (Eds.) (2017).  Salazar, o Estado Novo e os Media.  Edições 70. 



González  Díez,  L.,  Puebla  Martínez,  B.,  Birkner,  T.  y  Pérez  Cuadrado,  P.  (2015).  El  diseño periodístico  como  actor  fundamental  en los  modelos  de prensa popular.  Una aproximación  a las causas  del  cierre  del  diario   Claro.  Revista  Latina  de  Comunicación  Social,  (70),  859-877. 

http://revistalatinacs.org/070/paper/1075/45es.html 



Guillamet,  J.  (ed.)  (2018).  La  transición  de  la  prensa.  El  comportamiento  político  de  diarios  y periodistas. Universidad de Valencia. 



Guzmán, E. de (1982).  Historias de la Prensa.  Penthalon. 



Lee, S. J. (2016).  European Dictatorships 1918-1945. Routledge. 



Martín de la Guardia, R. M. (2008).  Cuestión de tijeras. La censura en la transición a la democracia. 

Síntesis. 



Martinho, F. (2019).  Marcello Caetano and the Portuguese New State: A Political Biography.  Sussex Academic Press. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



91 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

Mucchielli, A. (1996).  Diccionario de métodos cualitativos en ciencias humanas y sociales. Síntesis. 



Naseiro Ramudo, A. (2013). El archivo del diario  Pueblo. Un referente para la historia de la prensa en España durante el franquismo y la transición democrática.  Documentación de las Ciencias de la Información, (36), 11-29. https://www.doi.org/10.5209/rev_DCIN.2013.v36.41597  



Olmos, V. (2002).  Historia del ABC. Cien años clave en la historia de España.  Plaza & Janés. 



Oliveira, P. A. (2004). A política Externa. En F. Rosas y P. A. Oliveira (eds.).  Transição falhada. O 

 marcelismo e o fim do Estado Novo (1968-1974) (pp. 301-331). Editorial Notícias. 



Pinto,  C.  A.  (2011).   Twentieth  Century  Portugal:  an  introduction.  En  C.  A.  Pinto  (ed.). 

 Contemporary  Portugal.  Politics,  Society  and  Culture  (pp.  1-54).  Columbia  University  Press, Social Sciences Monographs. 



Pizarroso Quintero, A. (1994).  Historia de la Prensa. Centro de Estudios Ramón Areces. 



Riquer i Permanyer, B. de (2010).  Historia de España (IX): La dictadura de Franco.  Crítica/Madrid, Marcial Pons. 



Rodríguez-Martínez,  R.,  Tulloch,  C.  y  Guillamet  Lloveras,  J.  (2017).  Franquismo,  monarquía  y democracia.  La  posición  política  de  los  principales  diarios  ( ABC,  La  Vanguardia  Española, Informaciones  y  YA) durante la transición española a la democracia (1975-1977).  Estudios sobre el Mensaje Periodístico,  23(1), 603-614. https://www.doi.org/10.5209/ESMP.55616  



Rosas, F. (2004). Marcelismo: ser ou não ser. En F. Rosas y P. A. Oliveira (eds.).  Transição falhada. 

 O marcelismo e o fim do Estado Novo (1968-1974) (pp. 9-26). Editorial Notícias. 



Sánchez  Aranda,  J.  J.  y  Barrera,  C.  (1992).  Historia  del  periodismo  español.  Desde  sus  orígenes hasta 1975. EUNSA. 



Sánchez Cervelló, J. (2002). Portugal y España: encuentros y desencuentros (1640-2002).  Historia y Política, 7, 267-287. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=265261 



Sánchez Cervelló, J. (2007). El nudo gordiano del régimen: Marcelo Caetano y la cuestión colonial. 

 Espacio, 

 Tiempo 

 y 

 Forma, 

 Serie 

 V, 

 Historia 

 Contemporánea, 

(19) , 

103-113. 

https://www.doi.org/10.5944/etfv.19.2007.3155  



Sanz-Hernando,  C.  y  Cabrera,  A.  (2018).  Paladines  ideológicos  con  resonancia  internacional:  la prensa  española  y  portuguesa  ante  el  viaje  de  Franco  a  Portugal.  Estudios  sobre  el  Mensaje Periodístico,  24(2), 1789-1806. https://www.doi.org/10.5209/ESMP.62247  



Sardica,  J.  M.  (2017).  Fronteira  Inexpugnável:  a  Hispanofobia  de  Franco  Nogueira  entre  o  Estado Novo  e  a  Democracia.  Revista  de  História  das  Ideias, (35),  117-137. https://impactum-

journals.uc.pt/rhi/article/view/6318 



Secretaria  de  Estado  da  Informação  e  Turismo  (SEIT)  (1970).  A  visita  de  Marcelo  Caetano  a Espanha. SEIT. 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



92 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

Seoane,  M.  C.  y  Saiz,  M.  D.  (2007).  Cuatro  siglos  de  periodismo  en  España.  De  los  avisos  a  los periódicos digitales.  Alianza Editorial. 



Stucki, A. (2019).  Violence and Gender in Africa’s Iberian Colonies. Feminizing the Portuguese and Spanish  Empire  (1950s-1970s).   Cambridge  Imperial  and  Post-Colonial  Studies  Series.  Palgrave Macmillan. 



Terrón  Montero,  J.  (1981).  La  prensa  en  España  durante  el  régimen  de  Franco.  Un  intento  de análisis político. CIS.   

  

Tíscar  Santiago,  M.  J.  (2007).  El  papel  de  España  en  la  política  africana  de  Marcelo  Caetano. 

 Espacio, 

 Tiempo 

 y 

 Forma, 

 Serie 

 V, 

 Historia 

 Contemporánea, 

(19), 

209-246. 

https://www.doi.org/10.5944/etfv.19.2007.3165    



Tíscar  Santiago,  M.  J.  (2013).  Deuda  saldada:  Franco,  el  régimen  y  la  guerra  colonial  portuguesa. 

 Espacio, 

 Tiempo 

 y 

 Forma, 

 Serie 

 V, 

 Historia 

 Contemporánea,  

(25), 

131-152. 

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4657834 




7. Sources 

 ABC.  Madrid. 

Archivo General de la Administración, AGA. Alcalá de Henares. Madrid. 

Archivo Histórico Diplomático do Ministério dos Negócios Estrangeiros. Lisboa. 

 Diário de Notícias.  Lisboa. 

 Diário Popular.  Lisboa. 

 Pueblo.  Madrid. 

 



AUTHORS: 



Clara Sanz-Hernando 

She  has  a  Degree  in  Information  Sciences  from  Complutense  University  of  Madrid  and  a  PhD.  In Journalism  with  Extraordinary  Prize  of  Degree  mention.  She  is  a  PhD  Assistant  Professor  at  the Faculty  of  Documentation  and  Communication  Sciences  in  the  University  of  Extremadura  (UEx). 

She  has  practiced  the  journalistic  profession  over  thirty  years,  in  both  private  media  and  Public Administration, where she has done tasks as Communication Manager. As a professor, she lectures subjects  related  to  press  and  radio.  She  is  part  of  the  Research  Group  ARDOPA  of  the  UEx.  Her main lines of research are focused on the media during the Civil War and Francoism; the compared analysis of censorship during the Spanish and Portuguese dictatorships, and the configuration of the news  ecosystem  after  the  changes  occurred  as  a  consequence  of  the  digital  journalism implementation. 

clarasanz@unex.es 

Índice H: 2 

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0003-3127-8876 

Google Scholar:  https://scholar.google.es/citations?hl=es&user=kwMiJ58AAAAJ 




Ana Cabrera 

She has a Degree in  History from the University of  Lisbon, a Master’s  Degree in  Communication Sciences and a PhD in Contemporary Political History from the NOVA University of Lisbon. She is a  researcher  at  the  Contemporary  History  Institute  of  the  NOVA  University  of  Lisbon.  As  a Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



93 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social , 77, 73-94 

[Research] DOI: 10.4185/RLCS-2020-1450 | ISSN 1138-5820 | Year 2020 

researcher she has a long career in political communication. Her works are developed on studies of the  mass  media  representation  of  politics  and  politician  women  in  the  press  and  television. 

Additionally,  she  has  led  several  projects  financed  by  the  FST  (Foundation  for  Science  and Technology)  in  the  field  of  mass  media  representations  and  the  studies  of  censorship  and  press freedom  in  consonance  with  big  changes  in  contemporary  society.  In  the  Faculty  of  Social  and Human Sciences of the NOVA University of Lisbon she lectured the History of the Media subject. 

anacabrera@fcsh.unl.pt 

Índice h: 6 

Orcid ID: http://orcid.org/0000-0002-2372-5165 

Google Scholar:  https://scholar.google.es/citations?user=Z8H69h8AAAAJ&hl=es&oi=ao  




Carla Baptista 

She  has  a  degree  in  Communication  Sciences  from  The  NOVA  University  of  Lisbon,  a  Master’s Degree  in  African  Studies  from  the  ISCTE-University  Institute  of  Lisbon  and  a  PhD  in Communication Sciences from the NOVA University. She is a freelance journalist, collaborates with the  Jornais  e Jornalistas  magazine and with  the Portuguese edition  of the   Le Monde Diplomatique newspaper.  She  has  been  a  professor  at  the  Faculty  of  Social  and  Human  Sciences  of  the  NOVA University  of  Lisbon  since  2004,  where  she  lectures  the  “Journalistic  Genres”  and  “History  of  the Media”  subjects  and  the  “Ethical  and  Deontological  Matters  of  Journalism”,  and  “History  and Theories of Journalism” seminars in  the Master’s Degree in Journalism.  Her  research interests  are focused in the history of the media and journalism during the transition periods of the regime, as well as in the field of cultural journalism and the role of the media in the identity and gender constructs.   

carlamariabaptista@gmail.com 

Índice h: 6 

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0002-8188-3567 

Google Scholar:  https://scholar.google.com/citations?user=QJ1F3LsAAAAJ&hl=es&oi=ao  

 

Received: 22/10/2019. Accepted: 21/04/2020. Published: 31/07/2020 



94 





index-9_1.jpg
ox

s

%

o

0%

100%

%

%

%

0%

o

oo deNoticias DDidioPopular DASC Gruetlo

S
e 117%;
i

Whrensade referencia  Dprensa popular





index-8_1.jpg
%

L FiCs
1% g

s
0% nfd
td Ex Y i
o n P

& o Y
FF F 0 R

W0idro de Notiias  BDidro popular CABC  Dpueblo

2%

0%

“‘ == M mm uiwiﬂi.
@

PN :
£ F P

Wprensa Portuguesa  OPrensa Esps

%

%

1%

1ox

» alll
o Om [ BT | -

® O & ®
S wg\ﬁv“ &4\1’@\ o ﬂ\b,s\ "\ﬁv" o

Wprensa de referencia  OPrensa popular





cover.jpeg
RLCS, Revista Latina de Comunicacién Social, 77, 7394
[Rescarch] DO 10,4155 RLCS 20201450  ISSN 1138.5820 | Veu

Between Censorship and Propaganda:
how spanish and portuguese newspapers
covered Marcelo Caetano oficial visit to
Spain in 1970

Entre la censura y la propaganda: la cobertura de periddicos
espaiioles y portugueses del viaje oficial de Marcelo Cactano a
Espaiia en 1970

Clara Sanz-Hernando. Uniersity of Extremadurs. Spain.
clamsnz@unex.cs

et

‘Ana Cabrera, NOVA Univesityof Lisbon, Portugal.
anscobreryi feshnl gt

et

‘Carla Baptista. NOVA Universityof Lisbon. Potuga,
carlamarisbapiistaa mail com

et

Workinancd b Scence an Techmology Foundation [PT: Fundocioparaa Cinca ¢ a Tecnologia (FCT)]
inthe it f te PTDC.COMJOR 251412017 prooct. For a isory of sl i Porugol,
v et pliolosirofectospagilR

St dute ofesarch: October 1t 2013
End da of rescarch: Sepember Stk 2021

How tocit thisarticl Standard refrence
Sane-Hemando.C. Cabrers, . & Bapsa, C. (2020). Betwsen Censorship and Propaanda:
how Spnich and Potugues newspapescoverd Mrcelo Cactno officil vt 0 Spai 1970,
Revit Latng de Comicocin Social, (77, 598, s e do crp 1041

ABSTRACT
Introducton: This aice deves into hows o Spanish (45C"y Puchlo) and two Portuguese (Didrio
vopular v Didrio de Notiias) imprant daily newspapers covered the Stae visit of Marcelo
(Cactano 0 Spain in 1970. The press coverage of the meeing between the two heads of the Ioeran
governments, Franco and Cactano, reflects the palial changes defining the final phases of
Francoism in Spain. and ofthe New Sate i Portugal. Methodology: The frming and inerpretation
of the Stat visi cvent combine content analyss and ertical and contexual press reading. Result

“The specifcty of cach duly newspaper was e to several factors,including the propricty regime.

the cdtorial positoning and the Iega framework: sel-censorship in the case of Spain, and prior
restrsint i th cas of Potugal. Conclusions: The rescarch shows tht the viit had  restr impact






index-14_1.jpg
aox

2%

o

0%

%

0%

%

2%

.
Ll oSN 7%
= oml 7
AR maa e s
ana% a48%
wf ] 2 [ W
e e R W
et TGt
463% 89%
T e f
P ey e

Wprensa de referencia  CPrensa popular





index-1_1.png





index-16_1.jpg
% -

5%
- sasw
-~ man g
253
2%
o
Oldrio de Noticas  Didrio Popular anc Publo
Wrortads Bcabecera Dimigenes
7.6%
80%
0%
sox
37.8% 317%

picl 528%
% 103%
o%

Portada Cabecera Imégenes

Wprensa Portuguesa  DPrensa Espafola
0%
sow 6%
0%
3%
6 0m 3%
4%

20%
o

Portada Cabecera Imégenes

Wprensa de referencia  Gprensa popular





index-1_3.png





index-1_2.jpg





index-1_5.png





index-1_4.jpg





index-1_6.jpg





