
RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html    Página 1453 

How to cite this article in bibliographies / References 

I Murua, T Ramirez de la Piscina (2017): “Ceasefire as bad news: the coverage of the end of ETA 
in the Basque and Spanish press”. Revista Latina de Comunicación Social, 72, pp. 1.453 to 1.467 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html 

 DOI: 10.4185/RLCS-2017-1228en 

Ceasefire as bad news: the coverage 
of the end of ETA in the Basque and 

Spanish press 
Imanol Murua [CV] [    ] [     ]University of the Basque Country, UPV/EHU / imanol.murua@ehu.eus 

Txema Ramírez de la Piscina [CV] [    ] [     ] University of the Basque Country, 
UPV/EHU / txema.ramirezdelapiscina@ehu.eus 

Abstract 
The Basque separatist organization ETA announced the cessation of its armed campaign on October 
20, 2011. It was the main cover story in all Basque and Spanish newspapers. It was the long awaited 
definitive end of a 40-year-long violent campaign, but it was not framed as good news in all the media. 
This article studies how the Basque and Spanish press reported the process leading to the end of ETA’s 
campaign. For that purpose, we have selected seven newspapers, four editedin the Basque Country (El 
Correo, Deia, Gara and Berria) and three edited in Madrid (El País, El Mundo and Abc), and analyzed 
how they reported ten significant events that occurred from 2009 to 2011, chosen for their significance 
in the process. In a qualitative study carried out through discourse analysis and framing theory, we 
have examined and compared the headlines and news stories of the sample. The study reflects that the 
editorial line of each media organization regarding the Basque conflict entirely conditioned the 
perspective from which each one reported the events leading to the end of ETA’s campaign. There is 
a significant difference in the media coverage provided by the Basque and Spanish newspapers. Most 
Basque newspapers framed the events related to the end of ETA in the context of a desirable peace 
process. Some influential Spanish media, in contrast, framed these events as if the cessation of violence 
was an undesirable outcome. 

Keywords 
Journalism, framing, news coverage, conflict, ETA, Basque. 

Contents 
1. Introduction. Methods. 3. Conclusions. 4. References.

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1228en
https://www.ehu.eus/es/web/hgh/cv-imanol-murua-uria
mailto:imanol.murua@ehu.eus
https://www.ehu.eus/es/web/departamento-periodismo/txema-ramirez-de-la-piscina-martinez
mailto:txema.ramirezdelapiscina@ehu.eus
https://scholar.google.es/citations?hl=en&user=JqJF_Y4AAAAJ&view_op=list
http://orcid.org/0000-0002-1083-7731
https://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&hl=en&gmla=AJsN-F4XNS7Sx1-9qz-Y5uo4vmuEdbKItZP5KfrpOJeuzAy5mlu_YYSstxCiUr3PD8QOwyBxmpEoWwp4h9TPYPqe1X36Fv9llNaJusBaJNR3_y1D2ZCRgPg&user=7gBG7BoAAAAJ
http://orcid.org/0000-0003-1071-7446


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1454 

1. Introduction 

The Basque media cheered the good news when ETA announced on October 20, 2011, the definitive 
cessation of its 40-year-long armed campaign. They framed it as a historic event. The giant headlines 
were more than justified: ‘At last!’ (El Correo), ‘Peace’ (Deia), ‘A new era for the Basque Country’ 
(Gara). The news about ETA overshadowed the news about Gaddafi’s killing, which occurred the 
very same day, but it was not the cover story of Basque and Spanish newspapers, unlike most of the 
papers all over the world. The cover story of the newspapers edited in Madrid was also about ETA. 
However, not all of them framed it as good news. In fact, three of the four main papers reported ETA’s 
announcement as if it was bad news. Their main headlines were telling: ‘ETA neither dissolves nor 
disarms’ (Abc), ‘ETA ceases their armed activity without disarming’ (La Razón), ‘ETA boasts of their 
murders and calls upon government to negotiate’ (El Mundo). 

The divergences in the news coverage of ETA had been a constant in the whole history of the conflict. 
Although belligerence toward ETA had been unanimous in the Spanish media and absolutely 
mainstream in the Basque media, there were significant differences between the Spanish and Basque 
media regarding the degree of this belligerence and, especially, the consequences of that perspective 
on the rigorousness of the news coverage (Idoiaga and Ramirez, 2002; Batista, 1999). It was a time 
for, as Ramirez and Idoiaga put it, ‘media counterterrorism’ (2002: 143). Things started changing after 
2007. Soon after ETA broke the 2006-2007 ceasefire and resumed its armed campaign, some 
prominent members of the leadership of the Nationalist Left, the broad pro-independence movement 
to which ETA belonged, questioned internally the resumption of the armed struggle and launched a 
debate that eventually led ETA to lay down arms in 2011. It began as an internal and opaque process 
but it gradually became a multilateral and partially public process, reported to the public by the media. 
It was a gradual process toward peace. From the beginning of 2010, some Basque media organizations 
framed the events within a process heading the abandonment of violence; many others did not give 
credibility to the moves supposedly preceding the end of ETA’s violence until much later; and most 
of the Spanish media outlets did not give any credibility to the end of ETA’s violence even after the 
announcement of October 2011. 

1.1.  Media discourse on ETA 

1980 was the deadliest year regarding ETA’s attacks. The Basque group killed almost a hundred people 
that year. Not all killings were big news in the newspapers of the time. Depending on the circumstances 
and the profile of the victims, some of the attacks were a small piece of news on the front pages. All 
attacks were reported with surgical descriptive style: what happened, where, when, and how. Three 
decades later, when ETA committed its last killings on July 30, 2009, the attack was the only news on 
the front pages of most of the Basque and Spanish newspapers, and all publications devoted several 
full pages to the event. The contents and style of most of the pieces were very far from the descriptive 
nature of the pieces in the 1980s. The evil of the killers and the complicity of their political supporters 
were remarked upon not only in the opinion pages (Ramírez de la Piscina et al., 2016; Armentia and 
Caminos, 2012). 

The news coverage of ETA and the Basque conflict has evolved over time in connection to the 
evolution of the political context. The news coverage of attacks committed by armed groups has 
universally provoked doubts given that the perpetrators usually carry out such attacks with 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1455 

propagandistic purposes. Armed groups purposely provoke events in order to produce news. In the 
case of ETA, the idea that the media should silence information about its attacks emerged from the 
political sphere in the 1970s, but it was widely rejected in the name of the protection of the right to 
information (Armentia and Caminos, 2012).  

Since silence was not feasible, political authorities encouraged the media to agree and maintain a 
common information policy in accordance with the fight against terrorism. When the anti-terrorism 
Ajuria Enea Agreement was signed in 1988, the ‘information professionals’ were mentioned among 
the actors with responsibility in the process of pacification. The divisive line promoted by the 
agreement between demócratas and violentos had a direct reflection in the coverage of events related 
to ETA. Most of the media adopted an active role in harmony with that counterterrorist philosophy. A 
study on the reflection of the Ajuria Enea Agreement in the media concluded that most of the media 
reinforced the discourse dividing the Basque society between ‘a democratic majority and a violent 
minority’ (Armentia et al., 1997: 149-155). The Ajuria Enea Agreement was the beginning of a gradual 
unification of criteria in news coverage of ETA. Batista (1999) examined ‘the journalistic construction 
of ETA’ during the Ajuria Enea Agreement period, and concluded that basic principles of journalism 
were sacrificed in order to construct a specific discourse and frame the conflict as an issue of 
criminality. 

Media belligerence toward ETA would significantly increase in a later period, especially after the 
killing of the PP councilor Blanco in July 1997. That change was reflected in a considerable increase 
in the space devoted to ETA’s attacks. Moreover, interpretative titling replaced the more descriptive 
style of the past, and graphic material showing the havoc caused by the attacks was increasingly used. 
From 1997 onward the mainstream media developed the awareness that they could play an essential 
role against ETA (Caminos et al., 2013). This dominant reporting model, more engaged with 
counterterrorism policies than with the principles of journalism, was also called ‘media anti-terrorism’ 
(Idoiaga and Ramírez de la Piscina, 2002).  

The evolution of the news coverage of ETA during the four decades after the end of Franco’s 
dictatorship can be summarized in four different periods:  

1) From 1975 to the signing of the Ajuria Enea Agreement in 1988 the media lacked a unified 
criterion.  

2) After 1988 there was a gradual unification of informative criteria to deal with ETA issues in 
harmony with the increasing polarizations of the conflict.  

3) The killing of the city councilor Miguel Angel Blanco in 1997 and the collapse of the 1998-
1999 peace process gave way to a period of what can be called ‘trench journalism’, dominant 
in the whole 2000 decade.  

4) The definitive cessation of ETA’s violence in 2011 was the beginning of new era in both the 
Basque conflict and its news coverage (Ramírez de la Piscina et al., 2016). Crettenand’s 
findings about the press role in the Basque conflict in the 2000 decade are compatible with the 
idea that it was a time of ‘trench journalism’, as he concluded that the extreme polarization of 
the political debate led journalists to practice their profession according to the dictates of 
political parties engaged in the conflict (2014). 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1456 

One of the crucial factors for that polarization, ETA, started to abandon the stage at the end of the 
decade. After 2009, ETA did not commit any violent attacks, and after 2011 ETA gradually 
disappeared from the Basque and Spanish political scenario. However, the Spanish Government and 
many other political actors continued acting as if the Basque group was still active, as if they still 
needed an enemy to combat (Zulaika and Murua, 2017). That could be one of the keys to understanding 
why the ETA issue might have endured much longer in the pages of some mainstream media 
organizations than in reality. 

2. Methodology  

The contents analyzed in this investigation consist of headlines and news stories about ten events that 
occurred from 2009 to 2011 published by seven print-edition newspapers. The selected newspapers 
reflect the plurality of the views from which the news related to the Basque conflict was–and is–
reported. El Correo is the best-selling daily newspaper in the Basque Country. It belongs to Vocento, 
which has a total of thirteen Spanish newspapers, most of them of regional scope. El Correo is 
conservative, an advocate of the Spanish constitutional system and critical of Basque nationalism. Deia 
is a publication close to the moderate Basque Nationalist Party (PNV). It is edited and distributed 
mainly in Bizkaia and belongs to Grupo Noticias, which publishes three other newspapers for Araba, 
Gipuzkoa, and Navarre. Gara was founded in 1999 financed by popular subscription triggered by the 
judicial shut down of the newspaper Egin for its alleged affinity with ETA. It is distributed all over the 
Basque Country. Berria is the only daily newspaper published entirely in Basque. It was founded in 
June 2003 after the judicial closure of Egunkaria in February 2003. Berria was founded by the staff 
and workers of Egunkaria, and occupies the same sociological space. It is distributed throughout the 
Basque Country. El País, El Mundo, and Abc are the best-selling general information newspapers in 
Spain. All three are published in Madrid and distributed in the whole of Spain. Their overall sales 
figures in the Basque Country are below those for the Basque papers. El País is the best-selling general 
information newspaper in Spain, is considered a center-left oriented newspaper and belongs to Prisa. 
El Mundo was also center-left oriented in its origins, but has evolved toward center-right positions 
since the mid-1990s. Abc, one of the oldest newspapers in Spain, is a conservative, monarchist 
newspaper that, since 2001, belongs to Vocento, the group of El Correo.  

The ten events selected for their relevance in the process leading to the end of ETA are the 
following: 

1- The killing of two Spanish civil guards by ETA in Majorca on July 30, 2009. It was the last 
premeditated deadly attack by ETA.   

2- The arrest of the main political leader of the Nationalist Left, Arnaldo Otegi, on October 
13, 2009.   

3- The release of the document with the conclusions of the debate within the Nationalist Left 
on February 16, 2010. 

4- The killing of a French gendarme in a clash with ETA members near Paris on March 16, 
2010. It was ETA’s last killing. 

5-  The announcement by ETA on September 5, 2010 of the decision to cease all ‘offensive 
attacks’. It was a temporary and ambiguous halt, not a real ceasefire.  

6- The announcement of a ‘permanent, verifiable and general ceasefire’ by ETA on January 
10, 2011. It was not the definitive end yet.  

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1457 

7- The presentation of the charter of a new political party, Sortu, on February 7, 2011 in which 
the Nationalist Left publicly rejected the use of violent means. 

8- The decision by the Spanish Constitutional Court on May 5, 2011 to allow the new leftist 
pro-independence coalition Bildu to participate in elections. 

9- The international conference in Donostia with the participation of Kofi Annan and other 
prominent political figures, on October 17, 2011, where they demanded that ETA end its 
armed activity and the Spanish and French government engage in a peace process. 

10- The announcement by ETA on October 20, 2011 of the definitive cessation of its armed 
activity. 

The method used to examine the headlines and news stories about the selected events is qualitative. 
The news pieces have been studied and compared through qualitative content analysis (Gunter, 2000: 
82-92). Wimmer and Dominick (2010: 155-183) distinguish five main purposes of content analysis: 
1) to describe trends in media portrayals; 2) to test hypotheses about the policies of media 
organizations; 3) to compare media content with the real world; 4) to assess the representation of 
certain groups in society; 5) to draw inferences about the effects of the media. In this investigation the 
main purpose of using content analysis was to describe trends in media representation of reality and 
compare media content with the real events of the time. The comparative analysis of the news was 
done both synchronically and diachronically. On the one hand, we have examined the similarities and 
differences on the coverage of the same event at the same day by the seven different newspapers. On 
the other hand, we have analyzed the evolution of each newspaper’s approach in the coverage of the 
events related to the end of ETA. For this comparative analysis we have also ventured into the field of 
framing theory. According to this theory, the media frames disconnected issues and facts in such a way 
as to provide the audience with a particular way of understanding complex realities which could have 
been understood in other ways if presented in other frames. Therefore, framing theory analyzes how 
the media frames specific events in specific ways that focus readers’ attention in certain directions 
(Gamson and Modigliani, 1989; Entman, 1993; De Vreese, 2005). Sourcing is related to framing, as 
sources of information are used to support the framing of such stories, being able to either reinforce or 
undermine a certain vision of the event (Greenberg and Hier, 2009). Therefore, sources of the analyzed 
news stories have been carefully examined in this investigation, especially the way they influenced 
media coverage.  

3. Investigation results 

Event 1º. Last premeditated killings 

ETA killed two Spanish civil guards by exploding a bomb placed under their car on the island of 
Majorca, a holiday resort of the Spanish royal family, on July 30, 2009. Two days earlier, ETA 
exploded a powerful bomb and provoked important damage in the headquarters of the Civil Guard in 
Burgos. Now we know that it was the last premeditated killing by ETA, but at the time there was no 
indication that the campaign of the Basque group was ending. According to later accounts by the actors 
involved (Munarriz, 2012; Whitfield, 2014; Murua, 2017), the internal debate about the continuation 
of the armed struggle within the Nationalist Left was already taking place. The failure of the 2005-
2007 process and the return to violence was a turning point in the relationship between the leadership 
of ETA the armed group, and the leadership of Batasuna, the political party. Their once manageable 
disagreements turned into two incompatible positions. Otegi and other leading members of Batasuna 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1458 

believed that the armed struggle should end for the sake of the pro-independence movement; 
negotiation with the Spanish state was not a possibility anymore, and therefore ETA should start a 
unilateral process to lay down arms. This faction wanted to open a debate within the movement to 
question the whole strategy. In contrast, the leadership of ETA and other factions within the Nationalist 
Left contended that armed struggle could be compatible with political action and they regarded ETA’s 
campaign as an instrumental tool with which to force the Spanish state to negotiate. This faction 
sustained that all the matters related to armed struggle should be decided by ETA and ETA alone. The 
first moves toward the opening of a strategic debate were secretly made at the end of 2008, a few 
months after Otegi’s release from prison in August 2008. When ETA killed two civil guards in July 
2009, the debate was already taking place, although secretly. Otegi and others later suggested that ETA 
was trying to condition the outcome of the internal debate within the Nationalist Left (Munarriz, 2012; 
Whitfield, 2014; Murua, 2017).  

Probably unaware of that context, some newspapers framed the attack in Majorca as another step in a 
big ETA offensive. ABC remarked that ETA intensified its action to force another negotiation. El País 
stressed that ETA was in full offensive. Deia pointed out that ETA confirmed “it’s insane offensive” 
with the attack in Majorca. El Correo headline was that ETA was challenging the State. El Mundo and 
Gara remarked on the military capacity showed by ETA. Berria, in contrast, chose a descriptive 
headline: ETA killed two civil guards in Majorca, bombing their car. 

Reading the news of the time, nothing was indicative that the killings were ETA's final deadly attack. 
On the contrary, the media seemed to have reasons to interpret that it was part of a sustained offensive. 
The publicly known political context gave no hint that the questioning of the armed struggle within 
the Nationalist Left had advanced as much as it had behind the scenes. The Basque and the Spanish 
media, like Society in general, were expecting a continuation of ETA’s actions. 

Event 2º. Otegi arrested 

On October 13, 2009, two and half months after ETA’s last killings, when the promoters of the debate 
within the Nationalist Left were about to distribute the report advocating the end of the armed struggle, 
a Spanish judge ordered the arrest of those promoters, i.e. Otegi and nine other members of Batasuna. 
They were accused of trying to reconstruct Batasuna under ETA’s instructions. Five of them were 
jailed, and eventually tried and condemned. Now we know it was a tipping point. At their public trial 
in June 2011, Otegi and the rest of the defendants explained that those arrested in October 2009 formed 
the group that was organizing the debate questioning the continuation of ETA’s struggle, and that the 
arrests put the entire operation at risk. At the time of the events, it was not so clear.  

The newspapers edited in Madrid reproduced the judge’s narrative about the re-organization of the 
leadership of Batasuna under ETA's orders. The Abc headline was that the police avoided the re-
organization of Batasuna, and that the detainees were serving ETA strategy. El Mundo and El País 
stressed that the ‘new’ leadership of the outlawed Batasuna was arrested. El País explained that the 
judge Garzón prevented ‘the last attempt’ to unite ‘the scattered remains’ of the Nationalist Left, and 
that they were following ETA’s instructions. El Correo also assumed the narrative provided by judicial 
sources, asserting that the Police prevented the re-foundation of Batasuna. Deia went further and 
disclosed information about Otegi’s ‘discrete activity’ in order to return to legal politics through ‘an 
explicit disassociation from violence’, but adding that the police operation was a consequence of 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1459 

Otegi's failure to drive the Nationalist Left to abandon the armed struggle. Gara reacted to the police 
operation by disclosing some information about the internal debate within the Nationalist Left. In the 
front-page headline, it asserted that the Spanish government provoked the detentions in order to abort 
‘the political initiative of the Nationalist Left’. Inside, the political correspondent Iñaki Iriondo 
explained that a deep internal debate, ‘without taboos’, was taking place. Berria did not take the 
judicial version that the detainees were re-organizing the leadership of Batasuna as true, and shaped 
the arrests as ‘an attack’ against the Nationalist Left. 

To sum up, the arrest of the promoters of the internal debate triggered the release of information hidden 
until then. Some of the media, most notably Deia among the newspapers studied here, disclosed 
information about a supposedly failed attempt by Otegi to force the abandonment of a political-military 
strategy. Now we know that the first part of that information was true (they wanted to lead a strategic 
shift), but the second part was untrue (they lost the internal struggle). In contrast, Gara began a gradual 
disclosure of information about the internal debate, including the online publication of the full strategic 
report developed by the detainees. Berria also gave credibility to the narrative of a deep internal debate 
promoted by the detainees, although it did not provide as much information as Gara. 

Event 3º. The debate ends 

On February 15, 2010, four months after Otegi's arrest, a press release in the name of the Nationalist 
Left announced the end of their internal debate, and provided the media with a summary of the 
conclusions. Gara and Berria had access to the entire document and both published it in full. Both 
newspapers gave great importance to the event, making it the main headline. It seems that they 
understood that the conclusions of that debate were a game changer, because the social base of the 
Nationalist Left decided to abandon the political-military strategy, which should eventually mean the 
end of ETA’s armed struggle. Nevertheless, none of the two newspapers specifically asserted it in the 
headlines, or in the narrative of the main pieces of the news. Using the same terminology of the 
document, Gara highlighted that the Nationalist Left assemblies ratified that ‘the only instruments and 
guarantee to advance’ were ‘the political struggle and popular support’. This meant that armed struggle 
was not an instrument or guarantee anymore, but the newspaper did not dare to assert it expressly. 
Similarly, the Berria headline was that the Nationalist Left would dedicate ‘all means of struggle’ to 
serve ‘the accumulation of forces’; the two subtitles of the front page clarified that they had decided 
that ‘the only instruments’ in ‘the democratic process’ would be ‘mass struggle, institutional struggle, 
and ideological struggle’, and that the Nationalist Left was committed to ‘exclusively political and 
democratic means’. The only express mention of the abandonment of the armed struggle came in the 
fourth paragraph of an additional analytical piece. 

The rest of the newspapers reported on the conclusion of the debate from a critical and skeptical 
perspective, framing it in a context of insufficiency. Deia highlighted that the Nationalist Left 
concluded their debate ‘without an express disassociation from ETA’. El Correo noted that they 
ratified their commitment for political means, ‘but without mentioning ETA’. The El País headline 
was that the Nationalist Left ‘concluded where it started’, meaning that the conclusions were already 
announced at the beginning of the debate, and they had still not made any demands on ETA. El Mundo 
suggested that the supposed commitment to political means came late, emphasizing that the Nationalist 
Left appealed ‘now’ to non-violence. Ab did not even devote one headline to the event, but included a 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1460 

few lines in a piece about some arrests of suspected collaborators of the Basque armed group, which 
proved ‘ETA’s plans to continue killing’.   

None of the analyzed newspapers provided their readers with a real sense of the event. The two 
newspapers which gave credibility to the conclusions of the Nationalist Left failed to translate the 
euphemistic terminology of the document, as they did not specifically frame it as a step forward toward 
the abandonment of the armed struggle. It might have been too soon for the Nationalist Left to write it 
down in their documents, but it should not have been for the newspapers. The rest of the newspapers 
failed to understand, or to acknowledge, the importance of the move of the Nationalist Left, and they 
emphasized the absence of any express requirement to ETA, when what was instrumental was the 
obvious implicit decision. 

Event 4º. Killing of a gendarme 

On March 16, 2010, members of ETA killed a gendarme, Jean-Serge Nerin, near Paris. It was not a 
premeditated attack, but a clash triggered when French agents faced some ETA members who were 
trying to commit a car robbery. It was a month after the Nationalist Left had announced that their social 
base supported the end of the armed struggle, and more than seven months after ETA committed its 
last killings in Spain.  

All newspapers noted that it was the first time in history that the Basque group had killed a French 
public agent, but only those published in Madrid framed it as a turning point, suggesting that it could 
mean a change in ETA’s criterion of not committing attacks in France. El País, El Mundo and Abc 
agreed on the mention of ‘a qualitative leap’ in ETA’s praxis. El Mundo even pointed out that it meant 
‘an explicit challenge to the French state’, and Abc stressed that it was a turning point. Basque 
newspapers reacted with prudence. Gara and Berria framed the event in the context of a fortuitous 
shootout, suggesting that it was unintended and, therefore, ETA was not challenging the conclusions 
of the Nationalist Left debate. Neither Deia nor El Correo suggested that it could mean the armed 
group had decided to continue its armed campaign.  

Event 5º. Halt of offensive attacks 

On September 5, 2010 ETA announced that it had decided to cease ‘offensive armed attacks’ several 
months previously. Five months earlier, international personalities had demanded from ETA a 
‘permanent, verifiable and unilateral ceasefire’ through what was known as the Brussels declaration. 
Soon after, the political leadership of the Nationalist Left had endorsed the Brussels declaration, 
meaning that they too were requesting a ceasefire from ETA. However, the videotaped declaration 
sent by ETA to the BBC and Gara did not expressly mention the word ‘ceasefire’. It was just a halt of 
‘offensive armed attacks’, which sounded like a temporary decision, far from the demanded 
permanency. In fact, later findings suggest that it was a technical halt, a temporary cessation to buy 
time in order to rethink the strategy and decide how to respond to the new situation (Whitfield, 2014; 
Murua 2017).  

Gara and Berria framed the event as if it was the expected ceasefire. They emphasized the fact that 
ETA had decided to cease its actions, and did not note that it did not entirely comply yet with what the 
Nationalist Left and many others had demanded. The rest of the newspapers framed the event within 
a context of insufficiency, to varying degrees. Deia highlighted that ETA had decided not to commit 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1461 

more attacks ‘but maintained the uncertainty about the end of violence’. El Correo noted that ETA had 
announced a cessation but had ignored the petition of a verifiable ceasefire. El País highlighted that 
the government and political parties regarded ETA’s announcement as ‘insufficient’. El Mundo 
stressed that ETA had ‘refused’ to declare the ceasefire ‘required by Batasuna’. Abc went further and 
qualified the cessation as ‘false’. 

To summarize, there were three different frames. Gara and Berria only highlighted the positive side 
of ETA's announcement without referring to any shortcomings in relation to the demands from the 
Brussels declaration and the Nationalist Left. El Correo, Deia, and El País remarked on the 
insufficiency of a step forward. El Mundo and Abc presented the information from an exclusively 
negative perspective. 

Event 6º.  A permanent ceasefire 

Four months later, on January 10, 2011, ETA made the announcement required both by international 
bodies through the Brussels declaration and later by Basque political actors through the Gernika 
declaration at the end of September: a permanent and verifiable ceasefire. It was not the definitive end 
yet, but it was a clear sign that that the big news might be close. Actually, some of the media had 
reproached ETA four months earlier for not fulfilling the demands of the Brussels declaration. Now 
that ETA had declared a ceasefire, the same media did not give ETA any credibility. Abc’s front page 
was devoted to the pictures of the twelve people killed by ETA from 2006, with the following headline: 
‘Twelve reasons not to believe ETA’. The inside headline regarded the truce as a ‘trap’ and a ‘trick’. 
El Mundo’s main headline stressed that ETA had ‘dramatized another truce’ in order ‘to sneak into 
elections’. 

El País, El Correo and Deia gave credibility to the announcement, whilst still framing it as insufficient. 
El País suggested that ETA’s move was in the right direction: ‘ETA has taken another step toward its 
end’. El Correo, instead of devoting the main headline to reporting the ceasefire, used it to reply to 
ETA: ‘The Basque Country demands the end of ETA’. Inside, the headline was more informative – it 
said that ETA had amplified its truce ‘but failed to declare it definitive’. Deia acknowledged it was ‘a 
step’, but specified it was not ‘the step’. Berria and Gara, in consistence with the credibility given to 
ETA until then, gave full credibility to the permanent ceasefire declared in January 2011, and framed 
it as fully positive news, with no 'buts'.  

By January 2011, there were many hints that ETA’s move was credible. Unlike the halt announced in 
September 2010, the ceasefire declared in January 2011 fulfilled all the conditions demanded by the 
Brussels and Gernika declarations. Most of the media understood that. However, a few newspapers 
preferred to ignore all the evidence, and continued to frame ETA’s ceasefire as bad news. 

Event 7º. Rejection of violence by Sortu 

It was less than a month after ETA’s announcement of the ceasefire that leaders of the outlawed 
Batasuna presented the charter of a new political party, Sortu, on February 7, 2011. The founding 
statutes expressly rejected not only the use of violence for political purposes, but specifically the 
violence of ETA, if the Basque group used it again. They did not condemn ETA’s past actions, but 
they showed a willingness to denounce them in the future, if need be. It was the first time that the 
Nationalist Left had rejected the use of violence for political purposes so unambiguously. 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1462 

Some newspapers noticed the novelty of the moment. El País and all the Basque newspapers analyzed 
here acknowledged and remarked on the importance of the move. Unlike with previous events, El País, 
El Correo and Deia showed no reluctance when reporting on the presentation of the Sortu charter. El 
País stressed that Batasuna had re-invented itself by rejecting ETA’s violence. El Correo remarked 
that the Nationalist Left, ‘for the first time in history’, rejected ‘all violence of ETA’. Similarly, Deia 
reported that the Nationalist Left had taken ‘the step’, and had broken with their past. Berria stressed 
the novelty of the event, and its headline highlighted the rejection of violence. In contrast, Gara chose 
to suggest why the promoters of Sortu had gone so far in their rejection of ETA, in a headline directed 
at the social base of the Nationalist Left which might have been surprised or uncomfortable with such 
a radical rejection of the use of political violence. Front-page headline: ‘The Nationalist Left leaves no 
room for a possible ban’. Inside headline: ‘The Nationalist Left leaves the prohibitionists without 
juridical arguments’. El Mundo and Abc returned to the frame of insufficiency. Abc asserted in the 
front-page headline that ‘Batasuna’ did not condemn ETA. Reading Abc’s headline, it seemed that 
nothing had changed. El Mundo remarked that ‘the proetarras’, meaning ‘people in favor of ETA’, 
said that ‘now’ it will denounce ETA’s attacks in the future, but did not take responsibility for past 
violence.   

All in all, the coverage of the presentation of Sortu showed a change in some of the media. Gradually, 
the process was gaining credibility. For the first time, El País, El Correo, and Deia reported on an 
announcement by the Nationalist Left without adding a ‘but’ in the headlines. The perspective chosen 
by Gara was also telling, as it framed the event as if it was a tactical move. They preferred to remark 
on the tactical motivations of the Nationalist Left in a pedagogic headline to comfort the readers who 
might be disappointed with the public rejection of ETA’s violence. 

Event 8º. The legalization of Bildu 

On May 5, 2011 the Spanish Constitutional Court reversed a previous ruling by the Supreme Court 
banning the newly created pro-independence coalition Bildu from taking part in local and regional 
elections and, thus, enabled the participation of the new coalition. Bildu unofficially included 
candidates from the still outlawed Nationalist Left, as Sortu was initially banned. The legalization or 
banning of Bildu seemed of vital importance for the consolidation of the process of ending ETA. Six 
Justices of the Court voted for legalization, and five in favour of a ban. There was no possibility of 
appeal. 

The Spanish conservative media reacted very aggressively. The Abc headline was that the 
Constitutional Court had endorsed the proetarras, i.e. those in favor of ETA. It published the pictures 
of all the Justices of the Court specifying who voted what. El Mundo stressed that ‘six Justices 
proposed by the PSOE’ had legalized ‘Bildu-Batasuna’. El País, El Correo, and Deia offered much 
more descriptive information on the issue. Berria remarked on the positive nature of the news with a 
big ‘yes’ on the front page, followed by a mainly descriptive narrative. Gara editorialized on the event 
from the front page headline: ‘[With] Bildu legal, everybody wins’. 

The contrast between the different frames of the legalization of Bildu was in line with the aggressive 
controversy surrounding the matter. The right-wing opposition party, the PP, and the most conservative 
media edited in Madrid shaped a discourse equaling Bildu with ETA, and making Zapatero’s 
government responsible for the Constitutional Court’s decision. Abc and El Mundo are examples of 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1463 

the perspective adopted by the right-wing media. El Correo, which belongs to the same editorial group 
as Abc, did not take such an aggressive approach, given that its Basque audience was largely in favor 
of the legalization of Bildu. 

Event 9º. The conference of Aiete 

The conference held in San Sebastian on October 17, 2011 was a clear signal that the definitive end of 
ETA’s campaign was about to be announced. The prestige of the agents presents in the palace of Aiete, 
led by Kofi Annan, suggested that things were well-advanced. The participants urged ETA to announce 
a unilateral end and asked the Spanish and French governments to talk with the Basque group in the 
event of a definitive cessation. 

Unsurprisingly, El Mundo and Abc did not welcome the conference. The big front-page headline of El 
Mundo was an ironic reference to the well-known International Film Festival: ‘The festival of San 
Sebastián’. Abc did not use such an irony in its headline under the picture of the five international 
personalities: ‘In the service of ETA’. In the subtitle, Abc explained that the participants had accepted 
the road-map proposed by the ‘terrorist gang’. El Correo and El País reported on the conference 
without criticism. Gara chose a long headline to explain that ETA was not the only recipient of the 
Conference demands. Deia and Berria gave the news a positive sense of hope, and a suggestion of the 
imminence of the end of ETA’s campaign.  

By the time the Aiete conference took place, there were two main approaches among the analyzed 
media. Unlike the news coverage of the beginning of the process, now most of the newspapers gave 
credibility to the imminence of the end of ETA’s violence, and had abandoned the reluctance shown 
in an earlier period. El País, Deia and El Correo reported on the conference, to some extent, similarly 
to Berria and Gara, in a sense that they gave credibility to the signs of the end of ETA’s campaign. In 
contrast, El Mundo and ABC were the exponents of the sectors who still regarded the efforts to facilitate 
the end of ETA as a concession to the armed group. 

Event 10º. The definitive end 

On October 20, 2011, ETA made a historic announcement. After 40 years of armed struggle, they 
decided, unilaterally and unconditionally, to stop their campaign for good. It was the culmination of a 
process initiated in 2009. It seemed good news for everybody. However, it was not. El Mundo devoted 
the front-page main headline to ETA’s decision, but reading the content it did not seem that such a big 
title was justified, as nothing new was highlighted: ‘ETA flaunts its murders and calls upon the 
Government to negotiate’. There were four subtitles on the matter in the front page, but none of them 
gave news of the definitive end. Abc gave the news of the cessation in one of the subtitles on the front 
page, but it emphasized what ETA did not do in the main headline: ‘ETA does not dissolve nor 
surrender weapons’. A frame of insufficiency yet again. The rest of the newspapers captured the 
historical sense of the moment. They remarked on it in their headlines and devoted a large number of 
pages to covering the event, framing it as historic and positive. 

As with the coverage of the Aiete conference, there was unanimity in the Basque newspapers in 
treating ETA's announcement as a historic positive event which would open a new political era in the 
Basque Country, but such unanimity did not exist among the Spanish newspapers edited in Madrid. 
The conservative media was so critical with the model of the end of ETA that they framed the definitive 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1464 

cessation of its violence as bad news. Now that ETA’s decision was public and, thus, it was more 
difficult to deny credibility to their will to put an end to violence, the media outlets critical about the 
process focused on the fact that ETA did not surrender its weapons and did not dissolve as an 
organization. The enemy was still there, and there was no need to change the discourse.    

4.  Conclusions  

The analysis of the news on the events chosen for their significance shows some features of the 
information given at the time of the process. The line followed by some newspapers did not 
significantly evolve over time, whilst other newspapers shifted their approach as the events showed 
that the end of ETA’s violence was actually coming. Within the first group are, on one side, Gara and 
Berria, and on the other, Abc and El Mundo; within the second group are El Correo, Deia, and El País. 

Gara and Berria gave credibility to the moves of the Nationalist Left and the gradual announcements 
of the cessation by ETA from the beginning. Because they had reliable information or because they 
made the right interpretation of the context, they provided their readers with content suggesting that 
the Nationalist Left, including ETA, was moving toward the end of the use of political violence. Yet, 
information about the internal struggle within the Nationalist Left was very scarce in Gara, and almost 
inexistent in Berria. Gara showed that it had privileged information about the internal goings-on, but 
did not disclose anything until October 2009. Only after Otegi and his associates were arrested did 
Gara and, to a lesser extent, Berria begin to disclose explicit information on the important move that 
the detainees were preparing. Those arrests were a tipping point for Gara and Berria. From then on, 
both newspapers started to release information on the Nationalist Left's imminent change of course. 
However, they did not disclose information on the internal disagreements within the Nationalist Left 
until all discussion was over. In addition, they showed significant restraint regarding the explicitness 
of the real game changer that was on the horizon. Instead of explicitly explaining what Otegi and his 
allies were proposing, i.e. the end of the armed struggle, they only suggested it, as if the explicit 
mention of the abandonment of armed struggle was taboo for these newspapers too.  

Abc and El Mundo denied any credibility to the Nationalist Left and ETA from the beginning. When 
the social base of the Nationalist Left supported a document that proposed the abandonment of the 
political-military strategy, these newspapers remarked that it did not demand anything from ETA. 
When Sortu rejected the use of political violence by ETA, they suggested that it was a trick to sneak 
into the elections. When ETA announced a cessation of offensive attacks, they highlighted that it did 
not fulfill what the Brussels declaration had demanded. When ETA announced a permanent ceasefire, 
they remarked that it did not announce its definitive end. When ETA declared the definitive end of its 
activity, they remarked that it did not dismantle nor disarm. In the end, they reached the point of 
framing the long-awaited unilateral and unconditional end of ETA’s violence as bad news. All events 
were interpreted in a way that fitted an anti-terrorist discourse which refused to acknowledge that the 
abandonment of violence by ETA was game changing. 

El País, El Correo, and Deia did experience an evolution in their news coverage. When ETA 
committed its last killings in Majorca, they framed the news in the context of a terrorist offensive. 
They did not report on the conclusions of the debate in the Nationalist Left as if it was an instrumental 
decision for the end of ETA’s violence. They framed as insufficient ETA’s halting of ‘offensive 
attacks’ in September 2010 and the ceasefire in January 2011. Things changed when the promoters of 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1465 

Sortu presented the charter of the new party, where they expressly rejected the use of violence by ETA. 
That seems to be a tipping point for these three newspapers. From then on, they gave credibility to the 
statements and moves of the Nationalist Left and the armed group.    

All in all, the readers of the information published at the time of the events were not aware of the real 
happenings. The actors involved in the process did not disclose much of the information instrumental 
in understanding the real evolution of the situation. In addition, all newspapers were conditioned by 
their editorial approach and their variable degree of access to the diverse sources. The newspapers with 
direct access or, at least, proximity to the sources of the Nationalist Left, did not usually dare go further 
than their sources in the interpretation of the reality, and did not disclose information that their sources 
did not want them to disclose.  

Unsurprisingly, the study of the contents of this sample confirms that the real significance of the events 
reported by the media rarely arises at the time of occurrence in the case of political processes with the 
involvement of clandestine and outlawed actors. The comparison of the published news with later 
accounts by the actors shows that the narratives provided by the media at the time did not reflect the 
genuine facts as they were. Overall, they released only partial news related to the process, and they 
very often provided interpretations that were not in accordance with the real developments.  

The actors involved in the conflict or in the peace effort were not the only restraint for the release of 
reliable information. The media organizations are also actors in the Basque conflict, and have their 
own partisan views regarding the nature of the conflict and its resolution. This study ratifies what other 
researchers found in relation to the media coverage of the Basque conflict (Batista, 1999; Idoiaga and 
Ramírez de la Piscina, 2002; Crettenand, 2014), namely that the media outlets behave more like 
political actors in the conflict than information sources of the real occurrences. 

The proximity to, and ideological harmony with actors involved in the conflict and in the peace effort 
can enable access to more accurate information about the reality, but this proximity can condition and 
limit the disclosure of information concerning the ongoing process. The scarce information about the 
goings-on in the debate within the Nationalist Left and the behind-the-scenes peace-building efforts 
suggests that, beyond the understandable difficulties of accessing information from behind the scenes, 
journalists and media organizations sometimes choose not to release content if they consider their 
disclosure a disturbing factor for the development of the peace effort. In addition, the journalistic use 
of an opaque political terminology shared with the political actors, without translating it to a more 
informative and understandable language shows that proximity to or harmony with political sources 
often becomes an obstacle to the release of unambiguous narratives of the events in question.  

All in all, it can be concluded that the media has not been a facilitating factor in the success of the 
process leading to ETA’s end, but a polarizing one. However, the examination of the media’s narrative 
evidences that a generalization of the role played by the media in the Basque conflict and its resolution 
effort would not be accurate, as each media outlet has acted following its own editorial line. There is 
a significant difference in the media coverage provided by the Basque and Spanish newspapers. Most 
Basque newspapers provided more accurate information overall about the events and they framed those 
events in the context of a desirable peace approximation. Some very influential Spanish media, in 
contrast, provided their readers with a distorted vision of the events framed as if the cessation of 
violence was an undesirable outcome. It is confirmation that framing is instrumental in giving certain 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1466 

meaning to certain realities; in this case, to the point that peace as good news became peace as bad 
news. 

 

5. References 

Armentia JI and Caminos JM (2012) The Basque press and terrorism, 1990-2009: From telling the 
facts to complicity against ETA. In: Mingolarra JA, Arocena C and Martín Sabarís R (eds) Violence 
and Communication. Reno: Center for Basque Studies, UNR/UPV-EHU, pp.145-170. 

Armentia JI, Caminos JM, González Abrisketa M, Palazio GJ and Ramírez de la Piscina T (1997) 
Ajuria Enea Ituna mezubideetan: Bakerako bidea ala aztoramen iturria? Vitoria-Gasteiz: Arabera. 

Batista A (1999) El periodismo en tiempos de conflicto: una reflexión sobre las fuentes policiales a 
partir de la construcción periodística de ETA. Revista Catalana de Seguretat Pública 4: 89-96. 

Caminos JM, Armentia JI and Marin F (2013) The assassination of Miguel Ángel Blanco: a key event 
that marked the turning point in press coverage of ETA violence. AdComunica. Revista científica de 
estrategias, tendencias e innovación en comunicación 6: 115-137. 

Crettenand M (2014) Le rôle de la presse dans la construction de la paix. Le cas du conflit basque. 
Paris: L’Harmatan. 

De Vreese CH (2005) News framing: Theory and typology. Information Design Journal + Document 
Design 13(1): 51-62. 

Entman RM (1993) Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication 
43(4): 51–58. 

Gamson W and Modigliani A (1989) Media discourse and public opinion on nuclear power: A 
constructionist approach. American Journal of Sociology 95(1): 1–37. 

Greenberg J and Hier S (2009) CCTV Surveillance and the poverty of media discourse: A content 
analysis of Canadian newspaper coverage. Canadian Journal of Communication 34(3): 461–486. 

Gunter B (2000) Media research methods: Measuring audiences, reactions and impact. London: Sage. 

Idoiaga P and Ramírez de la Piscina T (2002) Al filo de la (in)comunicación. Prensa y conflicto vasco. 
Madrid: Fundamentos. 

Munarriz, Fermín (2012) El tiempo de las luces. Entrevista con Arnaldo Otegi. Donostia: Gara. 

Murua, I. (2017): Ending ETA’s Armed Campaign. How and Why the Basque Armed Group 
Abandoned Violence. London and New York: Routledge. 

Ramírez de la Piscina T, Murua I and Idoiaga P (2016) Press coverage of the Basque conflict (1975-
2016): Compilation of attitudes and vicissitudes. Revista Latina de Comunicación Social 71: 1,007-
1,035. 

Whitfield T (2014) Endgame for ETA. Elusive peace in the Basque Country. London: C Hurst & Co 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html


 
 

RLCS, Revista Latina de Comunicación Social, 72 – Pages 1.453 to 1.467 
[Research] | DOI:10.4185/RLCS-2017-1228en| ISSN 1138-5820 | Year 2017 

 

 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html                                                  Página 1467 

Publishers Ltd. 

Wimmer RD and Dominck JR (2011) Mass Media Research: An Introduction (Ninth Edition).  Boston: 
Wadsworth. 

Zulaika J and Murua I (2017) How terrorism ends – and does not end: the Basque case. Critical Studies 
on Terrorism 10(2): 338-356. 

______________________________________________________________ 

 

How to cite this article in bibliographies / References 

I Murua, T Ramírez de la Piscina (2017): “Ceasefire as bad news: the coverage of the end of ETA in the 
Basque and Spanish press”. Revista Latina de Comunicación Social, 72, pp. 1.453 to 1.467 
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html 
DOI: 10.4185/RLCS-2017-1228en 

 

 

Article received on 20 August 2017. Accepted on 15 November.  
Published on 23 November 2017. 

http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html
http://www.revistalatinacs.org/072paper/1228/78en.html
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2017-1228en

	1.1.  Media discourse on ETA
	3. Investigation results
	Event 1º. Last premeditated killings
	Event 2º. Otegi arrested
	Event 3º. The debate ends
	Event 4º. Killing of a gendarme
	Event 5º. Halt of offensive attacks
	Event 6º.  A permanent ceasefire
	Event 7º. Rejection of violence by Sortu
	Event 8º. The legalization of Bildu
	Event 9º. The conference of Aiete
	Event 10º. The definitive end

	4.  Conclusions
	5. References



