Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

How to cite this article in bibliographies / References

T Ramirez de la Piscina Martinez, 1 Murua Uria, P Idoiaga Arrospide (2016): “Press
coverage of Basque conflict (1975-2016): Compilation of attitudes and vicissitudes”.
Revista Latina de Comunicacion Social, 71, pp. 1007 to 1035.
http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1132/52en.html

DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en

Press coverage of the Basque conflict
(1975-2016): A compilation of attitudes
and vicissitudes

Txema Ramirez de la Piscina Martinez [CV] [(1] [7] University of the Basque Country,
UPV/EHU / txema.ramirezdelapiscina@ehu.eus

Imanol Murua Uria [CV] [(] [%] University of the Basque Country, UPV/EHU/
imanol.murua@ehu.eus

Petxo Idoiaga Arrospide [(] [T] University of the Basque Country, UPV/
EHU / petxo.idoyaga@ehu.eus

Introduction. This work carries out a wide analysis of the attitudes and vicissitudes which have
surrounded the Basque and Spanish press coverage of the Basque conflict over the last four decades
(1975-2016). Methodology. The methodology is eminently qualitative. Four techniques were used
simultaneously: A direct observation study carried out by the researchers throughout their long
professional and academic trajectory; two hemerographic studies (the first carried out between 1979
and 1996 and the second between 1998 and 2002); a content analysis of ten paradigmatic news items
and a discussion group with experts on the subject (2016). Results. The authors distinguished four
periods: The first (1975-1988) dominated by a lack of unified criteria; a second (1988-2000) marked
by the unification/tension of and in the content; a third (2000-2011) determined by "Trench
journalism™ and lastly, the post-ETA period (2011-2016), in which the location where each
newspaper is edited conditions (more than ever) the frame of the news. Conclusions. The authors
consider that, in general, the press has not followed the UNESCO recommendations of 1978, which
suggest that respect for the truth and the promotion of free expression of ideas contribute to conflict
resolution.

Keywords: Basque conflict, press coverage, conflict resolution, ETA.

Translated by Angela Jones

1. Introduction

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1007



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1132/52en.html
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2016-1132en
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2016-1132en
https://www.ehu.eus/es/web/departamento-periodismo/txema-ramirez-de-la-piscina-martinez
mailto:txema.ramirezdelapiscina@ehu.eus
https://www.ehu.eus/es/web/hgh/cv-imanol-murua-uria
mailto:imanol.murua@ehu.eus
http://orcid.org/0000-0001-5654-3686
mailto:petxo.idoyaga@ehu.eus
http://orcid.org/0000-0003-1071-7446
https://scholar.google.com/citations?view_op=list_works&hl=en&gmla=AJsN-F4XNS7Sx1-9qz-Y5uo4vmuEdbKItZP5KfrpOJeuzAy5mlu_YYSstxCiUr3PD8QOwyBxmpEoWwp4h9TPYPqe1X36Fv9llNaJusBaJNR3_y1D2ZCRgPg&user=7gBG7BoAAAAJ
https://scholar.google.es/citations?hl=en&user=JqJF_Y4AAAAJ&view_op=list_works&gmla=AJsN-F55le_VS434727xaRhwZ4-pGTGrZL4t_lhgbrrStXepdOCcEuR-HMe78Csm8gHzmb2BabsUiK1lzO38yzTSP-q_jfSP2vUvDL0yTa8UhwyBK42-zdgVstBW6tneYheyXzbPRtY4r1Z8vAJqMXpNE4s4GnBRpGGWb2x4Xtfirqf-EgS23S4
http://orcid.org/0000-0002-1083-7731
https://scholar.google.es/citations?hl=es&user=cOBo718AAAAJ&cstart=40

Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

The so-called Basque conflict is possibly one of the most important political mega-events that has
marked the agenda setting of the Basque and Spanish Media over the last half century. Despite the
fact that, following the definitive end in October 2011 to the violence carried out by ETA, the
presence of the Basque conflict in the press has decreased considerably, the Basque problem (both in
a strictly political sense and in an exclusively violent one) has been the protagonist of thousands of
daily front pages all over the world.

Our research begins in 1975, the year when the dictator Francisco Franco died, and ends in 2016,
five years after ETA announced its definitive ceasefire. Following the IRA's decision to bring its
activities to an end in 2005, ETA was, in 2011, the only armed clandestine group in Europe.
According to figures provided by the Basque Government in 2013, the Basque conflict caused a total
of 1,004 fatal victims between 1960-2013 [01], most of them (837) attributed to ETA and similar
organisations [02] and others (167) carried out by State Security Forces or parapolice and extreme
right wing groups [03]. Furthermore, there were a total of between 3,537 and 3,772 people wounded
as follows: 2,365 - 2,600 attributed to ETA and similar organisations, 746 to State Security Forces
and 426 to parapolice and extreme right wing groups. Another report commissioned by the Basque
Government and carried out by the IVC (Basque Criminology Institute) of the University of the
Basque Country in 2016, identified 4,009 victims of torture by State Security Forces in the same
period.[04].

The attention paid to the Basque conflict by the Media has taken on a high level of relevance over
the last four decades. There are two factors which could explain this macro presence: the dramatic
consequences of the conflict itself, derived largely from its prolongation, and the political
dimensions of this. It should not be forgotten that the Basque conflict affects something which is
central to the Spanish State, that being its legal system, and moreover, it raises the question regarding
the ultimate depositary of its national sovereignty.

Throughout its long history, ETA assassinated three people directly related to the Media: the director
of Hoja del Lunes de Bilbao and Chief Editor of La Gaceta del Norte José Marfa Portell (28" June
1978), the columnist of the daily paper EI Mundo and member of the Foro de Ermua [05] José Luis
Lopez de Lacalle (7" May 2000) and the Financial Director of El Diario Vasco Santiago Oleaga (5"
May 2001). Moreover, as the journalist and researcher Ofa Bezunartea mentions in her book
Memorias de la violencia, it is estimated that between 1992 and 2002 around 140 journalists were
persecuted by ETA. For example, the director of the magazine Cambio 16 Gorka Landaburu
sustained serious injuries on the 15" May 2001 when an explosive device sent to his home exploded
in his hands. ETA also carried out 32 direct attacks against the Media [06]. The most striking took
place in Bilbao on the 30" December 2008 against the headquarters of EITB [07], the main Media
group in the Basque Country, which suffered serious damage. In addition, around 50 journalists saw
their lives endangered and required bodyguards for quite a number of years.

The violence has also affected journalists and Media close to the left wing independence movement.
The GAL [08] murdered two journalists from the newspaper Egin: Javier Galdeano, a journalist for
the paper in the French Basque Country (30™ March 1985) and the journalist and representative of
HB (Herri Batasuna-Unidad Popular) in the Spanish Congress, Josu Muguruza (20" November
1989). [09]. Jose Maria Aznar's government was responsible for the preventive closure of various
Media sources close to the independence movement [10]: the daily paper Egin and the radio station
Egin Irratia (both on the 15" July 1998), the investigative magazine Ardi beltza (in May 2001) and
the only daily paper in Euskera, Euskaldunon Egunkaria (on 20" February 2003). As a result of
these actions, dozens of people were arrested, among them the directors of both the aforementioned

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1008




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

publications. Some of them reported being tortured, such as the director of Euskaldunon Egunkaria,
Martxelo Otamendi. The director of Egin, Jabier Salutregi, spent seven and a half years in prison as a
supposed "member of an armed organisation”. On the 22" May 2009, the Supreme Court overturned
the initial ruling relating to the declaration of illicit activities in Egin, but nothing could be done to
re-open the paper. In the "Egunkaria case", all the accused were acquitted, but none of them received
compensation from the State. Furthermore, parapolice and extreme right wing groups carried out 10
attacks against Media sources [11].

2. Aims
This work has four fundamental aims:

e To analyse, in general terms, the attitudes and vicissitudes which have surrounded the
Basque and Spanish press coverage of the Basque conflict over the last four decades
(1975-2016).

e To investigate whether there have been different phases in the evolution of that
journalistic coverage, and in addition to assess how far the context of political events
has also managed to determine how that news was reported.

e To examine how the press has followed the ethical and deontological recommendations
of the UNESCO regarding the role of the Media in resolving conflicts.

e To establish how far the adverse vicissitudes that have surrounded the Media and
journalists, especially in the Basque Country, have managed to influence their attitudes
when dealing with the conflict.

3. Theoretical framework
3. 1. The function of the Media

The Mass Media in general, but particularly newspapers, have always been considered primary
political actors in all social democracies (Borrat, 1989). On a daily basis, the press publishes news
stories, features, reports, interviews, analysis, opinion columns and leading articles (in addition to
other hybrid pieces difficult to categorise) through which a specific world vision is presented. They
are ideological intermediaries. They fulfil their function of agenda setting through which they
determine and condition the social, political, cultural and economic perception that society receives
every day.

Among the various functions that the Media fulfils in a democratic society, the following should be
highlighted (Idoiaga and Ramirez de la Piscina, 2002: 27):

It describes and interprets events.

It is a social mirror and creates public opinion.

It establishes the agenda for subjects under discussion.

It identifies and passes judgement on collective actors in general.
It acts as spokesperson for the political system.

AN N NN

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1009




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

v" It channels, expands or dilutes social and political demands, promoting or deactivating
social participation.

As a consequence, it has become an institution central to the democratic game which hands out
influence, amplifies certain values over others and can effect or limit freedom of expression. Just
how it carries out these functions will largely determine the democratic health of the societies which
that Media claims to serve.

3. 2. UNESCO recommendations

The vigilant function which the Media should fulfil in relation to political and economic power
varies considerably from one state to the next. This can be seen especially in times of crisis or
conflict. It is for this reason that the UNESCO, in the twentieth meeting of its General Congress in
Paris on 22" November 1978, established a document entitled “Declaration on Fundamental
Principles concerning the contribution of the Mass Media to Strengthening Peace and International
Understanding, to the Promotion of Human Rights and to Countering Racialism, apartheid and
incitement to war”. Article IL.i of this declaration states: "The exercise of freedom of opinion,
expression and information, recognised as an integral part of human rights and fundamental
freedoms, is a vital factor in the strengthening of peace and international understanding”. It
underlines that this Mass Media contribution to peace will be more effective if "the information
reflects the different aspects of the subject dealt with". To this end, five years later the UNESCO
itself adopted an International Code of Journalistic Ethics, which was signed in the Fourth
Consultative Meeting of International and Regional Organisations of Journalists on the 20"
November 1983 [12]. The first article of this declaration states the following (Idoiaga and Ramirez
de la Piscina, 2002: 273):

People's right to true information: People and individuals have the right to acquire an
objective picture of reality by means of accurate and comprehensive information as well as to
express themselves freely through the various media of culture and communication.

The second section of the same document states:

The foremost task of the journalist is to serve the people's right to true and authentic
information through an honest dedication to objective reality whereby facts are reported
conscientiously in their proper context.

Other aspects of the declaration stress the social responsibility of the journalist and the need to
respect people’s privacy, the public interest and universal values.

4. More recent studies

Numerous academics and/or professionals of different ideologies from both inside and outside the
Basque Country have studied the full extent of the Basque conflict or some aspects of it. Diverse
methodological perspectives have been used and different results obtained. Among the most recent
work are those by I. Armentia et. al (1997), P. Woodworth (2001), P. Idoiaga and T. Ramirez de la
Piscina (2002); L. Mees (2003), B. Aretxaga (2005), C. Watson (2007), D. Muro (2008), E. Xicoy

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1010




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

(2008), 1. Ahedo (2008), 1. Merodio (2010), R. Alonso (2011 y 2013), J. M. Caminos et. al (2013),
X. Minguez (2013), L. De la Calle and I. S&nchez-Cuenca (2013), F. Letamendia (2013), T.
Whitfield (2014), 1. Murua (2014, 2015a), J. Zabalo and M. Saratxo (2015), G. Elejabarrieta (2015)
and J. Videgain (2015).

In addition to academic works, a large group of journalists have referred to the subject in question
from a professional point of view. Among these, there are two main groups. One group consists of
those who analyse ETA more as a terrorist phenomenon rather than part of a political conflict, and
includes, among others, the contributions of F. Dominguez, (2012) and A. Escriva (2012). The
second group of professionals is made up of those who interpret the end of ETA as a consequence of
a multitude of factors, the political being the most significant, and includes the contributions of A.
Batista (2001 and 2012); L. Rodriguez Aizpeolea (2011), J. F. Azurmendi, (2014) and |. Murua
(2015b) among others.

Antoni Batista is perhaps the journalist from outside the Basque Country who has most written about
the Basque conflict. He has had nine books published by such prestigious houses as Plaza & Janes
and Random House Mondadori, related either directly or indirectly to the conflict. He is, without
doubt, an expert on the subject. In 2001, he received the Ramon Barnils prize for his investigative
work and in 2006 the Mafie i Flaquer award "for his professional trajectory in relation to the Basque
conflict". The following quote from 2001 belongs to him, following a turbulent Basque electoral
campaign in which two candidates stood out: the then president of the Basque Autonomous
Community, Juan José Ibarretxe, of the Christian Democrat PNV (Basque Nationalist Party), and the
then leader of the PP, the conservative Jaime Mayor Oreja. The campaign was exceptionally fierce.
This led the Catalan journalist to reflect (Batista, 2001: 228):

“What the Media did in the last Basque electoral campaign was nauseating. They have
transgressed every deontological code, stolen information, manipulated opinion, launched the
worst accusations without a minimum of logical back up, criminalised democratic ideologies,
played with identity and, in short, offered from the temples of objectivity the clumsiest partisan
indictment. Is this the way to combat terrorism from the Media? | will repeat my vampire
antivirus formula: against terrorism, democracy. Morally, one cannot be equidistant, but
deontologically a journalist must be.”

Many things have happened over the last fifteen years, both in the Basque Country and in Catalonia
and Spain. Batista was then editor of La Vanguardia. Later, this journalist and musicologist obtained
a PhD in Communication and became a lecturer in the Autonomous University of Barcelona and in
the University of Rovira i Virgili in Tarragona where he taught, among others, a subject entitled
"Specialised conflict journalism". He continues to teach and research a variety of subjects.

5. Research hypothesis

Working from the aforementioned context and theoretical framework and considering the preset
aims, this research uses the following hypotheses as its starting point:

H1: The press coverage of the Basque conflict has varied over time depending largely on the
changing political context in both Basque and Spanish societies.

H2: The prolongation over time of a conflict of this kind has influenced the orientation and
content of the news.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1011




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

H3: Over the last four decades there has been a series of key events which have played a
decisive role in influencing press coverage of the conflict.

H4. The UNESCO recommendations regarding respect of the truth and promotion of the free
expression of ideas have not always been followed by the Basque and Spanish press when
dealing with the Basque conflict.

H5: The vicissitudes that in one way or another have surrounded the Basque conflict and its
professionals, have also determined Media attitudes to it.

H6: Where newspapers are edited has a noticeable influence on the slant and orientation
given to the Basque conflict.

6. Methodology

The methodology developed in this research is highly qualitative. Four techniques were used
simultaneously:

Direct observational field study carried out by the researchers over their 35 years of
professional and/or academic experience. Two of the three researchers worked as political
news editors in different Basque Media sources in the 80s, 90s and 2000s. As Wimmer and
Dominick (1996: 146) point out, "direct field observation is useful both for compiling data
and formulating hypotheses and theories and, as with all qualitative techniques, is more
concerned with description and explanation than with measuring and quantifying”. Direct
observation helps to establish contextualising information, which was fundamental for this
research.

Two hemerographic investigations — the first carried out between 1979 and 1996 and the
second between 1998 and 2001. Two of the three authors of the present work took part in
both these investigations. The first of these was coordinated by the Professor of Journalism
José Ignacio Armentia and was entitled Political criteria in the Media in Euskadi. Its aim was
to analyse the effect of the so-called "Ajuria Enea Pact" on the message transmitted by the
Basque and Spanish press. To this end, a total of 1,619 items were analysed (Armentia,
1997:19), including news stories, editorials, opinion columns and letters to the editor in the
following daily papers: EI Correo, El Diario Vasco, Egin, Deia, El Pais, Abc and EI Mundo,
in addition to the magazines Diario 16 and Tiempo. The aim of that research was to
determine how far the content of the Ajuria Enea Pact was reflected in the Basque and
Spanish press. The Ajuria Enea Pact was signed on the 12" January 1988 by the main Basque
political parties, with the exception of HB (Herri Batasuna-Unidad Popular), and represented
a milestone in the discrediting of ETA's violence. To do this, news and opinions published in
the eight years prior to the pact (from 1979) were compared with others published in the eight
years following it (up to 1996). The second research entitled The role of the Mass Media in
the Basque peace process (1998-2001) was directed by the Professor of Audiovisual
Communication in the University of the Basque Country, Petxo Idoiaga, and in which
another of the authors of this present study also participated. The research took place between
September 1998 and March 2000. In this Eeriod, ETA called a truce which appeared to be
permanent. It lasted 439 days - from the 19" September 1998 to the 28" November 1999. The
Basque Nationalist parties and sectors of the United Left joined together in a political pact
which recognised the right of the Basque Country to decide its future. The research carried

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1012




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

out an exhaustive content analysis via the examination of 1,507 front pages and editorials of
eleven daily papers: ElI Correo, El Diario Vasco, Diario de Navarra, Euskaldunon
Egunkaria, Deia, Euskadi Informacién-Gara, El Pais, Abc, EI Mundo, La Vanguardia and La
Voz de Galicia. The main aim of this was to analyse the coverage given to the Basque
conflict by the Basque and Spanish press.

A content analysis of ten paradigmatic news items. This research analysed items of news
which, for their context and meaning were considered premonitory and/or indicators of a
change in tendency or exponents of an attitude. The ten news items are the following:

The murder of a Guardia Civil police officer in Elorrio, Bizkaia (1980).

The release of the prison officer José Antonio Ortega Lara (1997).

The assassination of Miguel Angel Blanco (1997).

Autonomic elections (2001).

The presentation of the Plan Ibarretxe in the Congreso de los Diputados (2005).
The International Peace Conference of Aiete (2011).

The announcement of a permanent ETA ceasefire (2011).

A series of Rufi Etxeberria interviews in newspapers belonging to the Vocento group
(2012).

9. The legalisation of Sortu by the TC - Tribunal Constitucional (2012).

10. The president of the Basque PP, Arantza Quiroga's proposal (2015)

NN E

A discussion group with experts on the subject. The meeting took place on the 1% July 2016
as part of the summer courses run by the University of the Basque Country in San Sebastian.
Four experienced professionals from Media sources of different orientations took part in the
group meeting.

7. Results

This research looks at the press coverage of the Basque conflict following the death of Franco. The
investigation of this phenomenon during the dictatorship would have required a completely different
study. The direct observation of the subject being analysed allows for a distinction between four
significant periods, the beginning and end of which coincide with important political agreements or
decisions made by the protagonists.

AN NN

These are the four periods and their corresponding descriptions:
1975-1988: A lack of unified criteria.

1988-2000: Towards the unification/tension of and in the content.
2000-2011: “Trench journalism”.

2011-2016: Where the news is edited determines its frame.

7.1.1975-1988: A lack of unified criteria

The first period begins with the death of Franco and ends on the 12™ January 1988 when the Ajuria
Enea Pact is signed, with the official title Agreement for the Normalisation and Pacification of
Euskadi.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1013




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

The press coverage of the Basque problem during the first years of the transition was full of doubts
and uncertainties. They were very turbulent years, which were witnessed by the press. The
dictatorship was not completely dead and democracy was still being born. There were arrests,
attacks, the actions of parapolice groups and reports of torture.

The birth in 1977 of two nationalist daily papers, one on the left (Egin) and the other on the centre-
right (Deia), provoked an important change in the agenda of the Basque press as a whole. The
existent daily papers had lived with, and in many cases actively agreed with, the dictatorship and so
were faced with a choice - re-invent themselves or die. They gradually began to introduce new things
into their agendas, such as the release of political prisoners, the demand for democratic freedoms,
autonomic ideas, etc... Those newspapers from the past that remained more faithful to their ideology
would end up closing. This is what happened to Arriba Espafia, which closed in 1975, La Voz de
Espafia and Unidad in 1980, Norte Express in 1982, Hierro in 1983 and La Gaceta del Norte in
1984 [13].

Some newspapers provided a wider coverage than others of the emergent subjects on the political
agenda, depending, logically, on the ideological orientation of each one. Between 1975 and 1980,
almost everything was yet to be defined or structured. Democratic political parties and trade unions
had only just re-emerged from the dictatorship and the new institutions were starting to take their
first steps. A non-conformism and lack of definition reigned on all levels — political, socio-labour
and even in universities. That same lack of definition could be observed in the Basque and Spanish
press.

As a consequence of this situation, things happened which, from a position of hindsight, are
perplexing. During the end of the 70s and beginning of the 80s, the presence of the Basque conflict
became so ordinary that objectively important events, such as a fatal attack on a Guardia Civil police
officer for example, did not warrant highlighting as the main news of the day, even in newspapers in
no way sympathetic to ETA's cause. An example of this is the first paradigmatic news story included
in this analysis. It concerns a piece of news from the 15™ January 1980 in the daily paper El Correo
(at that time it didn't hide its complete name: El Correo espafiol-El pueblo vasco). That day, the main
news was the lightning visit of the then president Adolfo Suérez to the USA. The murder of a
member of the Guardia Civil by ETA in the village of Elorrio on the previous day was considered of
secondary newsworthiness. The headline and subheading were scant and informative: Elorrio
(Vizcaya): A Guardia Civil officer murdered. The perpetrators, two young men armed with pistols
and submachine guns.

The story was developed inside the paper, in which the journalist gave details about the victim's
reputation:

“(...) for one sector of the village he was a nice man who had a good relationship with most
of his neighbours, whilst others connected him to people known for their right-wing ideology.
This latter group accused him of being aggressive with those who took part in a sit-in at the
local church to demand amnesty.”

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1014




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

1% news item: The murder of a member of the Guardia Civil (1980).

2080 ELORRIO (VIZCATA):
o UN GUARDIA CIVIL ASESINADG |

SUAREZ: MISTERIOSO
| VIAE RELAMPAGD A U.SA

DOS NUEVAS VIOLACIONES A
PUNTA DE PISTOLA EN RENTERIA
v

RINCHERPE (QUIPUZCOA)
y B

APLAZADO EL CONSEJO DE
GUERRA CONTRA ONAINDIA

Front page of El Correo espafiol (15.01.1980).

This kind of comment would be unthinkable nowadays in a newspaper with a conservative editorial
line such as this one, the flagship of the Vocento group, the main press group in Euskadi. The front
page also reflects the tension of the time, briefly mentioning "Two new rapes at gunpoint™ in two
villages of the province of Gipuzkoa. It was the 1980s, a decade known as "the years of lead", full of
political tensions, including an attempted military coup on the 23" February 1981.

As the institutional structuring progressed, the political panorama became clearer and anti-ETA
consensus became consolidated, especially after the signing of the Ajurian Enea Pact [14]. A short
time before that agreement, and to some extent the incentive behind it, was the ETA bombing of the
Hipercor supermarket in Barcelona on the 19" June 1987 in which 21 people died. The attack had an
important repercussion on public opinion, since all the victims were civil. This resulted in a
smoothing over of differences between political parties in terms of their positions regarding ETA.
From that moment on, the Ajuria Enea Pact gradually conditioned the Media agenda, actively
contributing to the establishment of a dichotomy that was the key to the discrediting of ETA — that
which separated democrats from the violent. The thing was that very often the independentist left
wing was included in the second category.

7.2. 1988-2000: Towards unification/tension of and in the content

There were two milestones which marked this period: at the beginning the aforementioned Ajuria
Enea Pact, and at the end the Agreement on Freedom and against Terrorism, signed on the 8"
December 2000 by the following political parties: PP, PSOE, CIU, CC and Partido Andalucista
[15].This agreement gave rise to the subsequent passing of the Party Law (2002), a legislation which
led to the successive banning of different organisations close to the independentist left wing under
the judicial premise that “everything is ETA”.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1015




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

During the decade of the 90s, ETA modified its modus operandi. Its main aim at that time was to
bring the Spanish State to the negotiating table, taking advantage of the international impact of the
1992 Olympics in Barcelona. To this end, it intensified its car bomb attacks, together with attacks
against public figures from the PP and PSOE. The Media responded by giving more column space to
the attacks and strongly discrediting its actions. The exception was the Media closer to the
independentist left wing, which reported ETA's actions in a merely descriptive way with no
assessment either in favour or against. The diversity of informative criteria shown, above all, by the
Basque press dissipated little by little, and the points of view of those sectors of the Media which
were already against ETA became more unified. At the same time, editorial lines became blatantly
more distanced and tense, and the Media was a reflection of the convulsion that existed at that time
in Basque society. As the research carried out by the group Ehuki of the University of the Basque
Country shows, the Media got used to a stage that closed doors on the thawing of tensions. It used,
sometimes excessively, the suffering of those on both sides, which involved discrediting and
deforming the political language to exploit black and white stereotypes to the max (Armentia et. al,
1997:149).

In July 1997, two events happened which are the key to understanding the evolution witnessed in the
press coverage of the Basque conflict. On the 1% July in Arrasate-Mondragén (Gipuzkoa), the
Guardia Civil set free the prison officer José Antonio Ortega Lara who had been held hostage by
ETA for 532 days. With this action, ETA requested the removal of its imprisoned members to
prisons in the Basque Country. An extremely tense situation was produced which was reflected on
the front pages of the following day's newspapers. A special mention should go to the front pages of
the daily papers Egin and EI Mundo16].

2" news item: Prison officer José Antonio Ortega Lara is set free (1997).

_EL_DMUNDO

Ortega Vuelve b
a la caroel T

PRSI T e ety

Rritikas goavrra F11Lnen condoara politikari .“.‘nm' T AT s S | EERE
Front pages of the daily papers Egin and EI Mundo (02.07.1997).

The first front page uses irony to show a clear contempt of the pain "of others”. The second
editorialises a news headline, blatantly charging it with rhetoric. It was a dramatic situation.
However, from an ethical and deontological point of view, both headlines were a long way from the
UNESCO guidelines for this kind of situation.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1016




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

Eleven days after the release of Ortega Lara, the PP councillor for Ermua (Bizkaia), Miguel Angel
Blanco was assassinated. The special characteristics of this event took it to an international level
[17]. It was a real turning point, which established the discrediting of ETA worldwide. From that
point on, the Media dedicated much more column space to the attacks of this organisation as well as
to their victims (Caminos, Armentia and Marin, 2013: 139-160). It truly was a key event as
Kepplinger and Habermeier (1995) point out. These two very different front pages, from El Pais and
Diario 16 are just a sample of the outright rejection of this action.

3" news item. The assassination of Miguel Angel Blanco (1997).

ETA NO ESCUCHO

LA VOZ DEL PUEBLO

HIJOS
DE
PERRA

s a—— (0
N k]

DSese ’ -

DOMINGO

Front pages of El Pais and Diario 16 (13.07.1997)

Fourteen months after those events which shook Basque, Spanish and international public opinion, in
September 1998 another important agreement was signed, this time within the Basque Country: the
so-called Pacto de Lizarra [18]. A few days later, on the 16™ September, ETA called an indefinite
truce. During the fourteen months that the peace lasted (until December 1999), an unprecedented
political polarisation occurred. The press edited in Madrid did not look kindly on such an agreement
between nationalists, suspecting it of being a prelude to a possible independence for the Basque
Country. In fact, one year later (December 2000) the aforementioned Agreement on Freedoms and
against Terrorism, another determinant political pact in the agenda of the Basque conflict was
signed.

7.3. 2000-2011: “Trench journalism”

During this third period, the tendencies outlined in the previous one intensify. This phase runs from
the signing of the Agreement on Freedoms and against Terrorism in December 2000 to the 20"
October 2011, the day on which ETA announced the definitive end of its activity. During those
eleven years, far-reaching political events took place in one sense or another. These were: the most
polarised electoral campaign ever in the Basque Autonomous Community (2001), the illegalisation
of numerous organisations close to the independentist left (2003-2013), attacks against journalists
and Media sources, the closure of Euskaldunon Egunkaria [19] (2003), the acceptance of the Plan
Ibarretxe in the Basque Parliament (2004) and its rejection of the Spanish courts (2005), the
conversations of Geneva and Loiola (2006-2007), the arrest of leaders of Batasuna (2009), the shift

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1017




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

at the heart of the independentist left wing (the approval of the report Zurik Euskal Herria, 2010), the
Aiete Peace Conference (2011) and the aforementioned announcement from ETA (2011). All these
events were reflected in the Media, being assessed in accordance with the editorial line of each one.

The political context in which the autonomous elections of the 13" May 2001 took place was truly
exceptional. The Lizarra-Garazi Pact had been broken and ETA had returned to the armed struggle in
a particularly gory manner. In some of the Media, above all those located in Madrid, a clear editorial
line was established: The PNV must be expelled from public institutions for reasons of democratic
hygiene (Batista, 2001). To this end, an alliance between the PP and PSOE parties was forged. The
then Lehendakari (Basque president) was not forgiven for promoting the Lizarra agreement, nor for
signing a legislative pact with Euskal Herritarrok, the party which at that time represented the
ideology of the independentist left. At that moment, a palpable “criminalisation of democratic
ideologies” (Batista 2001: 228), took place. The press took a decisive part in the campaign. Juan José
Ibarretxe was the PNV-EA coalition candidate at that time. On the other side was the former Internal
Affairs Minister, Jaime Mayor Oreja as candidate for the conservative PP-UA (Partido Popular-
Unidad Alavesa) coalition. As minister, he declared himself clearly in favour of breaking off all
contact with ETA and defended a hard line against the prisoners of this organisation. Furthermore,
with the election campaign in full flow, Mayor Oreja received the support of the PSE-EE (Partido
Socialista de Euskadi) candidate for Lehendakari, Nicolas Redondo. The Media portrayed that
election as a duel between Ibarretxe and Mayor Oreja, as if they were the only candidates. The
majority of the Media (above all those in Madrid and also those in Euskadi of the VVocento group)
declared themselves clearly in favour of Mayor Oreja via the press, radio or television. Even the
daily El Pais made its stance clear as can be seen from the front page of the 29™ April 2001, in which
it gave an account of the support given by the association of ETA victims “Basta ya” to the PP-PSOE
coalition.

4™ news item: Autonomic elections of 2001.

iBasta Ya! avala el pacto de | Cientos de nifias que

socialistas ulares vascos | Yiven en Espaiia son
[,,mu,,\,ﬂ,wszﬂ)‘.mmmm wwa | Mutiladas sexualmente
obligadas

¥ | El riesgo de Argentina

El Pais (29.04.2001).

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1018




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

Despite the clear imbalance in the mediatic support for one side or the other, the PNV-EA coalition
won 604,222 votes - 33 seats — (an absolute majority was 38), while the PP-UA alliance, with the
support of PSE-EE, gained 32 MPs [20].

A political tension was established which would last for years to come - a huge division which
affected the Media and increased the original division between democrats and the violent which the
Ajuria Enea Pact advocated, to a wider one between those seeking sovereignty (the Basques) and
constitutionalists (the Spanish). This dichotomy was encouraged, to a large extent, by the anti-
terrorist Pact signed in Madrid in 2000. Such division was illustrated when the Basque Lehendakari
Juan José Ibarretxe defended his plan for sovereignty in the Congreso de los Diputados on the 1%
February 2005. Newspapers such as EI Mundo, Abc or La Razon did not hesitate to dismiss his plan
as a fanatical threat.

5™ news item (a): Presentation of the Plan Ibarretxe in the Congreso de los Diputados (2005).

elmundo.es

HETSINGGEN Edicion impresa | Cartelera

e g g s

wr
espana

Ercoles, 2 de febrero de 2005
Actualizado 2 las 10:22 (CET) - Internet time @432 by Swatche:

ZAPATERO PROPONE ABRIR 'EL TIEMPO DE UN ACUERDO HISTORICO Y DEFINITIVO" E

Ibarretxe amenaza con convocar el
referéndum tras el 'no’ a su Plan
Ibarretxe: "Ve:

Zapatero: "Quiero
Rajoy:

on la mano tendida; espero que no la desprecien”
uevo proyecto para Euskadi con el respaldo de todos”
corrigen, no vamos a poder entendernos”

ELMUNDO.ES

MADRID - Tal y como se preveia, el pleno
del Congreso ha dicho 'no’ a la toma en
consideracion de la propuesta de reforma
del Estatuto de Guernica planteada por el
Parlamento Vasco. El Plan Ibarretxe fue
desestimado con 313 votos en contra,
29 a favor y dos abstenciones.

El proyecto se ha rechazado con los votos
del PSOE, PP, Izquierda Unida, Coalicién
Canaria v Chunta Aragonesista. Votaron a
favor de su tramitacién parlamentaria los
diputados del PNV, ERC, Eusko
Alkartasuna, Nafarroa Bai y el BNG,
mientras que los dos representantes de
Iniciativa per Catalunya (IC) se
abstuvieron.

Digital version of the news story published in EI Mundo(02.02.2005).

The free daily paper 20 minutos, with a large circulation at the time, strengthened this image of a
fanatical leader, as the Basque president was portrayed in the press from Madrid.

5" news item (b): Presentation of the Plan Ibarretxe in the Congreso de los Diputados (2005).

NACIONAL

El Congreso rechaza el plan
Ibarretxe por 313 votos en contra

.

minutos

Digital news in the free publication 20 Minutos (02.02.2005).

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1019



Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

In the following years, similar tendencies were detected among the Basque, Spanish and Catalan
daily papers. The researcher I. Merodio (2010: 288) came to this conclusion in his analysis of the
impact of the Plan Ibarretxe on the press:

“The Basque newspapers (Deia, EI Correo and Gara) recognise the existence of a
political conflict and [the advisability of adopting] measures of the same nature to solve it
(except ElI Correo). The Catalan papers (El Periddico and La Vanguardia) expound the
existence of a conflict of jurisdiction in the whole of the Spanish State, the Plan Ibarretxe being
a sign of this, and they propose normative but also judicial and police solutions against
violence. The newspapers from Madrid (El Pais and Abc) deny the existence of a political
conflict and defend (together with El Correo) that the only possible solution is the Spanish
State's fight against ETA.”

In this period between 2000 and 2011, Trench Journalism became more evident than ever (Salutregi,
2016). The atmosphere was already extremely strained following the events prior to the signing of
the anti-terrorist pact in December 2000. In July 1998 the independentist newspaper Egin was closed,
and in May 2000 the contributor on ElI Mundo José Luis Lépez de Lacalle was murdered. Those
events, and the subsequent attitudes of the directors of Basque newspapers to them, only served to
deteriorate the atmosphere even further (Otamendi, 2016). In addition to the aforementioned events,
and limiting ourselves to the period 2000-2011, other events happened which delved even deeper
into the idea that the Media and journalists were not only witnesses to occurrences, but were also
protagonists and victims of them. Such events were: the murder of the financial director of El Diario
Vasco, Santiago Oleaga (2001); the closure of the only newspaper in Euskera, Euskaldunon
Egunkaria (2003) and the consequences of this (professionals arrested and torture reported); the
arrest of 35 people connected to Egin (2007); the ETA attacks on Basque Media and journalists (the
most dramatic being the bomb attack against EITB in 2008); and the harassment of news
professionals (50 journalists had to live all day every day with a police bodyguard). These events
widened the distance between the two journalistic trenches even more - each opted to remain faithful
to their ideology without showing too much interest in the suffering of "the other side". The Media
became part of the conflict.

In that context, it became even more necessary than ever before to recall the advice given by the
UNESCO in the 1978 meeting in Paris: The exercise of freedom of opinion, expression and
information is a vital factor in the strengthening of peace and international understanding. The final
recommendations which appear in our second hemerographic study are along the same lines (Idoiaga
and Ramirez de la Piscina, 2002: 261-269):

v Respect and consideration for all victims of the conflict, regardless of which side they
are on.

To encourage the relaxing of tension and dialogue between the parties involved.

To banish belligerent and reductionist language.

To analyse events from a wide and deep perspective.

To contribute to knowing the reality of the "other"”, that is those sectors which do not
coincide with the editorial line of each newspaper.

To guarantee the right to privacy of all citizens.

To increase the autonomy of Media professionals.

To demand exemplary behaviour, especially from public Media sources in accordance
with their commitment to society.

AN NI NN

ANANIN

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1020




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

Far from taking on board said recommendations, the majority of the Media followed the guidelines
of a different doctrine: mediatic anti-terrorism (Marletti 1984, Soria 1987, Schelesinger 1991,
Rodrigo 1991, Zallo and Ramirez de la Piscina 1999; Idoiaga 1999, Coulter 1999) as suggested by
the Ministry of Internal Affairs (Gonzélez 1999) [21]. This theory defended that both the editorial
line and professional activity (converted into information policy) should be subordinate to the
"national interest™" and to State policy.

The trenches were also closing. At the end of this period, around 2010 and 2011, certain symptoms
began to emerge which augured the end of an era: the new political strategy of the independentist left
(2010), the partial ETA truce (2010), the Aiete International Peace Conference (2011) and the
announcement from ETA of the end of its activity (2011).

The conservative press in Madrid's coverage of the Aiete Peace Conference, which took place on the
17" October 2011 [22] in the Palace of Aiete in San Sebastian, was an omen of what this new phase
would be like — where the news was edited would determine its frame.

6" news item. Aiete Internatioanl Peace Conference (2011).

EL&£MUNDO

El festival de San Sebastidn| |,

Como estrellas’
de Hollywood
Los extranjeros que se

necesitara 120.000 Van Gogh_ van de Espafa sonya | =
millones en 2012 B g6 salcido mas de los que llegan

[ cuieso vavchan |

Bruselas propone

sanciones penales a los

vl bancos que cometan
ElCucor v | abusos re

Front pages of Abc, El Mundo and La Razo6n (18.10.2011)

7.4. 2011-2016: Where the news is edited determines its frame

ETA's announcement on the 20" October 2011 regarding the definitive end of its activity had an
international echo. It represented the beginning of a new era in the coverage of the Basque conflict.
This stage goes up to the 1% July 2016, when the coverage of the Basque conflict was dealt with in a
summer school course in the University of the Basque Country.

ETA's announcement of a permanent ceasefire came after the Aiete Conference.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1021




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

7" news item: ETA permanent ceasefire (2011).

IO o 1, e ia0 =
EL CORREO = @ berria =
Decisién histérica:  Un nuevo tiempo

'|'P o r fi n! para Euskal Hemq &

ETA anuncia i
el final de \ = i
la violencia

: e
{ ENHONOR
| DE LEASVIC1TMAS

ETA alardea de sus asesinatos y
emplaza al Gobierno a negoclar

ANUSCIA CLCrst st o s Losfoovranos

ETA ni se disuelve ni
entrega las armas

Vhorw s gy T e L

Los rebeldes matan a Gadafi
con 1 apoye e I OTAN (i 1 l-lnal vmlento para

un dlctador cruel

varazon T

ETA cesa su actividad armada
sin entregar las armas

Front pages of El Correo, Gara, Berria, El Pais, Abc, El Mundo and La Razon (21.10.2011).

Everything appeared to indicate that this new period of peace would generate an appropriate context
for a more impartial coverage of the conflict. It was not surprising that the editorials of the press in
Madrid had always claimed that, "after the end of ETA we will be able to talk about everything; in
the meantime, no". However this prophecy was never fulfilled, at least not in the case of the more
conservative press published in the capital (Abc, EI Mundo and La Razén) for whom the Basque
conflict continued and continues to lack a political root, and therefore it was inappropriate to begin

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1022




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

inter-party conversations directed at a solution. This is shown in the analysis of news items 6 and 7
of this research.

The Aiete International Peace Conference took place while Lehendakari Patxi Lopez (PSE-EE) was
on an official trip to the USA. It was not a coincidence. The Basque Socialist leader was perfectly
aware of the event but preferred not to afford it more importance by attending, despite the presence
of world scale personalities in the palace in Donostia. The election of Lopez as Lehendakari (with
the votes of the PP) coincided with the illegalisation of the independentist left, which prevented it
from standing in the elections. During Lépez's three-year term of office (2009-2012), the leaders of
the banned party who were not in prison made a great effort to organise semi-public acts bordering
on illegal. It was not until 2012 that this political party was legalised, in the guise of Sortu (Create in
Euskera). Prior to this, on the 28" February 2011, the Basque Parliament passed a proposal with the
votes of PSE-EE, PP and UPyD in which it urged EITB “not to interview leaders of the illegal party
Batasuna”. However, Euskadi Irratia, the public radio station in Euskera with the largest audience
(part of the aforementioned public corporation) chose to prioritise freedom of expression and on the
15™ March 2011 interviewed one of the few leaders of the extinct Batasuna not in prison, Rufi
Etxeberria. Although at first this unleashed a political storm, it was confined to circles close to the
parties; but this was not the case with Media professionals. The Mass Media began to realise that
both the Aiete Conference and the subsequent ETA announcement augured a noticeable change in
the political framework that had existed up to that point. The post-ETA phase was starting to become
a reality.

One example of this paradigmatic shift occurred in 2012 when the two newspapers belonging to the
Vocento group (market leader of the press published in Euskadi) —EI Correo and El Diario Vasco—
also decided to interview the aforementioned leader of the illegal Batasuna. It was the clearest
example that an easing of earlier tensions was beginning to bear fruit (at least in the Basque press).

8™ news item: A series of interviews with the independentist leader Rufi Etxeberria in newspapers
belonging to the VVocento group (2012).

\ELDIARIOVASCO ‘EL CORREO F“_M

{, t& Espanaestésolaantelosmercados

«ETA estd dispuesta |[.a
a desarmarse

nero debe serun
broceso acordado»

Owigonte o rguber 2 sbert

Newspapers of the Vocento group, El Diario Vasco and EI Correo, interview the leader of Batasuna,
Rufi Etxeberria on a Sunday (29.01.2012 and 03.06.2012, respectively).

Whilst it is only fair to underline the change in attitude shown by the Vocento group in the post-ETA
phase, the distinctive role played by the nationalist press during these four decades must also be
highlighted. In this sense, it is worth remembering some of the conclusions drawn from our second

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1023




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

piece of research (Idoiaga and Ramirez de la Piscina 2002:146 between 1998-2002), which are still
valid:

“From their minority market position - 21% of total circulation — the Basque nationalist left
wing newspapers have clearly shown their ideological dependence, but have avoided falling
into the trap of unanimity and have always distanced themselves from the defensive principles
of mediatic anti-terrorism. Furthermore, they have maintained their distinctive posture in
relation to key questions, such as the violence of ETA, which has undoubtedly enriched their
plurality. We believe that their attitude to the conflict has been more balanced and impartial.
The data concerning sources and protagonists of the news demonstrate our claim. The
nationalist press, with all its defects and virtues, constitutes a necessary counterpoint to the
official version, 'the other side of the coin’, to which citizens living in the rest of the State do
not have access.”

To expand on this issue, it is worth highlighting the essential role played (since even before 2011) by
the daily paper Gara when it comes to encouraging a strategic change within the independentist left
(the Gara factor; Murua 2014: 186). We should not underestimate the role of moderation played by
the newspapers of the group Deia-Diario Noticias (close to the Basque nationalism in power) or the
part played by the papers Euskaldunon Egunkaria-Berria. They have always remained more distant
with regard to the two extremes, including in their pages critical analysis of ETA and the Basque
independentist left, and/or publishing the testimonies of victims from both sides.

Following the post-ETA period, the written press in Madrid (the most conservative more virulently)
did everything they could to hinder the passage of the independentist left towards legality. This is
reflected in the front pages which followed the Tribunal Constitucional's decision to legalise Sortu,
the new party which represented that political sector; a party which, in its statutes expressly

requested the "definitive and total disappearance of any kind of violence, especially that of ETA”
(2011: 2).

9" news item. The TC, Tribunal Constitucional, legalises Sortu (2012).
iELé?MUNDO 2

do de ETA /&

Interior multa
o

Arbeloa: S
Henzema: Tspana también tiene fallos, serd la guerra’ e o en Barcelona

Legalizado el parti

El TC se rinde
alos proetarras
G no que

EL REY EN ALGECIRAS

«Seguid Debute o
: By T E:
pgﬁj?s'(', e‘;{;‘{; Merkel accede a rebajar el | HUEL
ia Civi coste de la deud: afiola |

|8
R

8| ' Losmercadosdan tregua B

“““ Merkelabre la puerta a comprar deuda de Espaiae talia +

BEINAUTALIA ...

) 0 g i
i P

Front pages of Abc, EI Mundo and La Razén (21.06.2012)

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1024




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

This attitude continued throughout the following years. The role of the right wing Spanish press as a
"political actor" was revealed in a curious way in 2015 when it managed to sever an attempt by the
Basque PP to create opportunities for dialogue with the independentist left. The sequence of events
was as follows: On the 1% October 2015 MPs of EHBildu (a coalition of independentist and
sovereignty seeking sectors of the left wing) publish an opinion article in the newspaper El Correo
in which, under the headline "Our decision, peace", they assert that "violence is always the worst
path”. Five days later, the president of the Basque PP, Arantza Quiroga, presents a proposal of
dialogue including EHBIldu in the Basque Parliament, something hitherto unheard of.

10™ news item (a): President of the Basque PP Arantza Quiroga's proposal (2015).

El PP suaviza sus condiciones para
una ponenma con todos los partidos

€1PP vasco acepta a paricipaciin de X Bl ana bsqueda de convvenci
| ymodmus propuesta para crear un: ponenl n el objetivo de integrar
todos los partidos.

IS (R * 7orvonss an recomendad ext Fegairaic paa ver
aue recamenta:

s amgos.

eitb.eus, 2015.20.06.
The day after, sectors of the print and digital press in Madrid react angrily.
10" news item (b): Reactions to Quiroga's proposal (2015)

EL MUND O Quiroga coquetea con Bildu y renuncia a exigir la

condena exphclta a ETA

El PP vasco se
acerca a Bildu
sin consultarlo
con Génova

condena expresa de ETA » Bildu la aplaude y
la direccion nacional asegura que va por libre

El Mundo and Libertad digital (07.10.2015)
El Mundo even appeals to the feelings of ETA's victims.

10" news item (c): Reactions to Quiroga's proposal (2015).

EL£MUNDO

Opinién  Imemacional  Economia Sociedad Deportes Cuhura  Ciencia  Tecnologla TV

TERRORSMO  Parids Populet

Las victimas de ETA cargan contra el PP
vasco por acercarse a Bildu: 'Que se tenga
en cuenta para las elecciones'

El Mundo (08.10.2015).

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1025




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

Six days later, after a symptomatic silence, the originator of the proposal presents her resignation.
The conservative press in Madrid's bet pays off.

10™ news item (d): The outcome of Quiroga's proposal (2015).

LA DIMISION
DE QUIROGA
,  EVIDENCIA LA
\ URGENCIA DE
: UN GOLPE DE

- TIMON EN EL PP

Dimite Arantza Quiroga como lider del PP
vasco tras su polémica mocién

News in EI Mundo and Abc (14.20.2010 and 15.10.2015).

Following the definitive ceasefire declared by ETA, the Basque conflict practically disappeared from
the front pages of the newspapers published in Madrid. The gap it left was filled by the Catalan
sovereignty process which, as with the Plan Ibarretxe in 2005, is systematically categorised as
defiance.

Behind the Basque and Catalan disputes lies a latent debate that has been unresolved for decades,
concerning the possibility of a change in the legal framework that would allow the historical
nationalities that make up the Spanish State the right to decide. It is fanciful to imagine that a serene
debate about the current status quo could be facilitated by mediatic power. Such debates, however,
have taken place in the press in countries with a more established democratic tradition, such as the
United Kingdom (the Scottish question) or Canada (the sovereignty of Quebec). Furthermore, there
is a striking circumstance which exists in the Spanish case, that is the progressive shift to the right of
the main written press entities in the Spanish State; something observed by The New York Times in
2015 [23]. According to this newspaper, the economic crisis that began in 2008, in addition to
resulting in the loss of over 11,000 jobs in the sector, has also affected freedom of expression, given
that financial sectors have taken over the main newspapers in the Spanish State. It provoked the
replacement of the directors of El Pais, Abc, EI Mundo and La Vanguardia and a noticeable shift to
the right in their editorial lines.

8. Expert Group

On the 1* July 2016, within the framework of summer school courses run by the University of the
Basque Country in San Sebastian, a discussion group was created made up of four veteran Basque
journalists who are experts on the subject to hand and represent a wide editorial variety. Those who
took part were: Luis Rodriguez Aizpeolea who worked on El Diario Vasco in San Sebastian during
the 1980s, and from 1989 up to his retirement in 2012 on EI Pais in charge of the National section to
which he continues to contribute from time to time; Martxelo Otamendi, Dean of Directors of the
Basque press, managing director of Euskaldunon Egunkaria from 1993 until its closure in 2003, and
later director of Berria up to the present day; Jabier Salutregi, who worked on Egin from 1978 until
its closure in 1998, when he was its director [24], and Elixabete Garmendia, a prestigious ETB
journalist who has worked for the corporation since 1986 and is a frequent contributor to different

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1026




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

written Media sources in Euskera, such as the long-running weekly Basque publication Argia or the
newspaper Berria. At the last minute, the director of EI Correo José Miguel Santamaria was unable
to attend. However, this work includes the opinions expressed by the former director of the same
paper Juan Carlos Martinez in 2015 [25].

The participants in the session were asked the following questions: how has the press covered the
Basque conflict? and do you think it could have been done better? There was a general consensus
that the press was not up to the task in hand, although some important qualifications were made.

Main observations of Luis Rodriguez Aizpeolea (2016):

“My assessment of the press coverage of the Basque conflict is quite bad; it has been quite
frankly deplorable. During the 1980s and 90s, ETA victims didn't exist in the Media. News of
attacks were published which didn't even make the first pages. Later the opposite effect was
produced: an excessive utilisation of the victims of ETA by the Media.

“Following the end of ETA, | have watched with puzzlement and annoyance how the
Spanish political right wing and the conservative Media in Madrid (more talk show guests,
‘Savateres” and the like) have waged three important battles (El Pais is excluded from these
attitudes as | believe its position has been objectively different). The aim of the first was to
render the legalisation of the Basque independentist left impossible; the second to impede the
release of prisoners sentenced under the Parot doctrine following the decision of the European
Court (which it also lost) and the third, the terrible campaign to try to politically disable
Arnaldo Otegi.”

Points made by Elixabete Garmendia (2016):

“Reflecting on this subject leads us to some inglorious episodes in our past. Here both sides
have been denied the word. And we have that on our conscience. The Ajuria Enea Pact of 1988
brought with it the implementation of a series of slogans. A new language was introduced
based on the use and abuse of the term 'terrorist' or ‘terrorism’, and the independentist left was
denied a voice and a presence in the Media (...).On the other hand, after the assassination of
Yoyes (Maria Dolores Gonzélez Katarain [26]), we organised a petition against the murder
based on a written condemnation, and the directors of Egin refused to publish it. Here there
was also a denial of the word.

“I don't know whether the situation would have been different if the newspapers had been
run mainly by women. But | would like to quote from a letter written by Yoyes from her exile
in Mexico: 'The great political, scientific, literary decisions etc... are not taken by women, and
much less by pregnant women. How different would things be if they did take those
decisions!™”

Reflections of Jabier Salutregi (2016):

“It was believed that there was a war on. There was a lot of tension on the street, social
movements were very active and | think that the Mass Media acted like true mediatic brunetes
[27]. War trenches were built from which to defend a bloc of political, economic interests
etc... (...) with the aim of neutralising the adversary who was almost always seen as the
enemy.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1027




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

“Depending on whose hands it is in, the Media can be either a weapon to mould society as
those in power wish, a weapon of mass destruction of ideas, a weapon to impose a hegemonic
ideology which in a sibylline way directs the whole of society. (...) I am in favour of the
setting up of an Independent Media Observatory, which would be able to control the excesses
which are produced in newspaper offices.”

Key points expressed by Martxelo Otamendi (2016):

“In our specific case, | would make a distinction between two different levels. On a
professional level, I think we got it right. We reported on all the victims to a greater or lesser
extent. On a personal level I think we made mistakes and, what's more, were aware of it. For
example, we didn't stand by the families of José Luis Lopez de Lacalle or Santiago Oleaga
when they suffered attacks [in 2000 and 2001].

“When Joxe Mari Korta (2000) and the headquarters of EITB (2008) were victims of attacks
we did react and criticised them in the paper's editorial column. | even promoted a
demonstration with directors of Basque-speaking Media in front of the EITB headquarters in
Bilbao to say that what had happened was unacceptable.”

The participants in the group agreed, with some qualifications, that torture victims (at least 4,009
people between 1960 and 2013, according to Basque Government reports) had been notably absent
from the Media, above all in newspapers with constitutionalist tendencies.

Although Juan Carlos Martinez, director of EI Correo in 2015, did not take part in the Expert Group
meeting, he made the following reflection a year earlier in the pages of El Pais (Rodriguez
Aizpeolea, 2015):

“It is astounding now to look back at those front pages [the 1980s]. An assassination carried
out by ETA was not the most relevant news. But the Basque press was a reflection of the
society of the time, which looked on in puzzlement, if not with indifference at what was
happening. The newspapers didn't know how to approach the reality with the necessary
forcefulness, above all regarding the victims of terrorism. Journalism reflected the evolution of
Basque society.

“The climate of confusion at the end of Franco's regime and in the Transition was evident.
Political mistakes were made when dealing with terrorism, with abusive actions by the Security
Forces. This added to the fear provoked by a very powerful ETA with considerable social
support. The effect was paralysing.”

9. Discussion and conclusions

In order to understand the press coverage of the Basque conflict by the Basque and Spanish press
during the period from 1975 to 2016, various factors must be taken into account:

v The political context of each moment.
v" The evolution produced by ETA's actions.
v The place where each newspaper is edited.
v The editorial line of the Media source.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1028




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

These four factors have interacted throughout the last four decades, sometimes fanning the flames of
the conflict and on other fewer occasions promoting a stage for peace. For many years,
misinformation, manipulation and the failure of ethical and deontological codes have been constant
in the press coverage of the conflict. There is no getting away from the vicissitudes surrounding
dozens of professionals, and the Media sources themselves, having lived through truly exceptional
and hitherto unheard-of situations in Europe - suffering assassinations, threats and different types of
attacks which hit out against freedom of expression. In such circumstances, reporting on the Basque
conflict was extremely complicated, especially doing it in a calm and free manner.

All things considered, it could be said that the press coverage of the Basque conflict resembles a
spherical polyhedron turning on its own axis - it only needs to be moved a few millimetres one way
or the other for the perception which it projects to be different from the previous one.

After the death of Franco, the uncertainty present in Basque society was reflected in the press of the
time. There was no unanimity of criteria when it came to dealing with ETA. Police violence, when it
was reported, appeared in a biased way in most cases. It must be taken into account that the political
parties as much as the trade unions, social agents and the public institutions themselves were all
getting used to the new political situation. It would be a mistake typical of historical presentism to
judge from a current vantage point the behaviour of the Media forty years ago without taking into
account the context of the time.

Basque press coverage of the conflict evolved as ETA's actions intensified. It became more and more
difficult to obtain information that was truthful, free, contrasted and critical of the conflict. Editorial
lines became polarised to an extreme extent and "Trench journalism™ was the norm as the new
century began. There were many significant attacks in the history of ETA, but perhaps the key event
par excellence was the assassination of Miguel Angel Blanco in 1997. From then on, the attitude of
the press in general became much more belligerent both with ETA and with the independentist left
wing.

When armed activities passed into the background (the Lizarra-Garazi truce in 1998-1999, for
example) the artists of the political conflict emerged with immense clarity. Then, the place where
each newspaper was edited and its editorial line took on a special relevance. In that sense, the
attitude shown by the Basque press in the post-ETA phase (2011-2016) has been much more
constructive than that of the conservative press in Madrid, whose postures are much more rooted in
the past.

Throughout the last 41 years, the Basque and Spanish press have played a variety of roles: they have
been witnesses, actors, agitators, victims and facilitators of the resolution of the conflict. Obviously,
all these functions, which could be seen as contradictory, have not been developed by all the
newspapers with the same intensity nor in the same period. However, what can be said is that the
press in general has not followed the UNESCO recommendations relating to the role of the Media in
times of conflict. Although there are reprehensible aspects to all the newspapers, the attitude of the
press edited in Madrid has been the most misinforming and hindering to peace than that of the
Basque press.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1029




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

Notes

[01] Source: Draft report on the Infringement of Human Rights in the Basque case (1960-2013)
commissioned by the General Secretary for Peace and Coexistence of the Basque Government. The
number of fatal victims attributed to ETA varies depending on the source, and even today an exact figure
cannot be given with complete certainty as at least 13 cases require further investigation.

[02] In this calculation, the Basque Government includes all the victims attributed to ETA in all its
factions and/or divisions, the CCAA Comandos Autonomos Anticapitalistas, IK Iparretarrak, Iraultza and
“other organisations”. It also erroneously includes one victim of the DRIL Directorio Revolucionario
Ibérico de Liberacion, an organisation totally unconnected to ETA. It was created in 1959 by Galician
and Portuguese anti-Franco communists and libertarians, and was the recognised perpetrator of the
unintentional death on the 27" June 1960 of Begofia Urroz, a 22 month old baby, in the station of Amara
in San Sebastian (she was caught by the explosion of a bomb placed in the left-luggage office). The
official historiography considers her to be the "first ETA victim", even though later investigations all
refute this and attribute it to the DRIL, just as the perpetrators admit (see the statement of Xurxo
Martinez Crespo in the newspaper Deia, 21% February 2010).

[03] Draft report on the Infringement of Human Rights in the Basque case (1960-2013) attributes 94
deaths to State Security Forces (taking place in police stations, checkpoints, as a result of mix-ups,
altercations, demonstrations etc...) and another 73 to parapolice and extreme right wing groups: 61 in
attacks (committed by different organisations: GAL, BVE, GAE, ATE and Triple A), 4 following
kidnappings, 3 in industrial action, 3 missing and two women raped and murdered by these groups.

[04] The report on the incidence of torture in the Basque Country between 1960 and 2013 was published
on the 27" June 2016 by the Basque Criminology Institute (I\VVC) of the University of the Basque
Country. Four thousand and nine people were identified as having suffered torture, although it is
estimated that the number could be as many as 4,810 since some of them had been tortured on more than
one occasion. In the analysed period, 9 condemnatory sentences have been handed out to the Policia
Nacional and 12 to the Guardia Civil, which translates to 50 civil servants found guilty of crimes against
32 people (4 women and 28 men) arrested between 1979 and 1992. The alleged perpetrators were as
follows: the Guardia Civil received 1,589 accusations, the Policia Nacional 1,561, the Ertzaintza 310,
Policias Municipales 4, prison officers 19 and “others”, 39. Many incidents of torture went unreported
out of fear of reprisals. In June, the first conclusions from the report were published. The final report will
be published in December 2016.

Source: http://www.eitb.eus/es/noticias/politica/detalle/4194366/informe-incidencia-tortura/ [Retrieved:
27.06.2016]

[05] The Foro de Ermua is a civic organisation started in 1998 following the assassination of Miguel
Angel Blanco by ETA in 1997. One of its main aims is to discredit the violence carried out by ETA.

[066] Source: Draft report on the Infringement of Human Rights in the Basque case (1960-2013) from
the Basque Government.

[07] EITB is the Basque Public Radio and Television Corporation.

[08] Antiterrorist Liberation Groups, an organisation that carried out so-called "State terrorism", active
between 1983 and 1987 with at least 27 murders attributed to them.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1030



http://www.eitb.eus/es/noticias/politica/detalle/4194366/informe-incidencia-tortura/

Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

[09] In their vindication, the GAL made no reference to the condition of these people as journalists, but
instead to the status of political refugee in the case of the first, and in Muguruza's case, to his political
relevance.

[10] Source: Draft report on the Infringement of Human Rights in the Basque case (1960-2013) from the
Basque Government.

[11] Ibid.

[12] The following organisations took part: International Organization of Journalists (10J), International
Federation of Journalists (IFJ), International Catholic Union of the Press (UCIP), Latin-American
Federation of Journalists (FELAP), Latin-American Federation of Press Workers (FELATRAP), Union
of African Journalists (UJA), Confederation of ASEAN Journalists (CAJ). Retrieved 27.06.2016
in:http://www.academiaperiodismo.org.ar/etica/unescol.html

[13] Some of those that closed re-opened years later with new owners and a different editorial line. Such
was the case of La Gaceta del Norte and La Voz de Euskadi (previously called de Espafia). However,
these also ended up closing in the face of competition from a market which had changed radically, largely
as a result of the new political situation.

[14] The pact was signed in the Ajuria Enea palace, official residence of the then Lehendakari (President
of the Basque Country) José Antonio Ardanza. Its signatories were the political parties PNV, PSE-EE,
AP (the current PP), CDS Centro Democratico y Social, EE Euskadiko Ezkerra and EA Eusko
Alkartasuna (a split off from the PNV 1985).

[15] The political parties 1U, PNV, BNG, ERC, ICV, EA and CHA voted against, on the understanding
that it violated fundamental democratic principles.

[16] It must be highlighted that the attitude of both papers was not always the same. As researchers
Caminos, Armentia and Marin point out (2013:157), following the assassination of Miguel Angel Blanco
on 10" July 1997, the newspaper Egin gave more column space to opinions critical of Batasuna (the
coalition which editorially dominated the paper). After the closure of Egin (a year later) came Gara, a
paper with a similar ideological profile but with a different attitude in certain aspects. This new daily
paper made an important contribution to the political strategy change in the independentist left (Murua,
2014:186-191). This happened between 2007 and 2011 and was what Murua calls “The Gara factor”.
Likewise, the editorial attitude of EI Mundo has historically had its ups and downs. Although it has
always been against the theory of Basque sovereignty, it was curious to see how, during the ETA
ceasefire of 1998-1999, this newspaper classified, on at least a couple of occasions, the Pacto de Estella-
Lizarra (declaration in favour of the Basque citizens' right to decide) as a "peace proposal” (Idoiaga and
Ramirez de la Piscina, 2002: 80).

[17] ETA kidnapped Miguel Angel Blanco on 10th July 1997 once again demanding the removal to
nearer prisons of prisoners from the organisation, which were then (as now) dispersed throughout jails all
over Spain and France. It gave the Government a 48-hour ultimatum. When that time elapsed, the hostage
(a 29-year-old town councillor) was executed with two shots to the back of the head.

[18] The agreement was signed on the 12th September 1998 by all the nationalist parties in addition to
the left-wing coalition IU/EB Izquierda Unida / Ezker Batua. The aim was to put an end to the Basque
political conflict through lines of dialogue without exclusions. On the 2nd October of the same year,
political and social agents of the French Basque Country joined the agreement in the town of Saint-Jean-
Pied-de-Port / Donibane-Garazi. From then on, it became known as the Lizarra-Garazi Agreement.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1031



http://www.academiaperiodismo.org.ar/etica/unesco1.html

Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

[19] It must be pointed out that the aforementioned closure of Egin had taken place previously, in July
1998, producing great social and political tension together with a deterioration in the relationships among
the Basque Media.

[20] What didn't happen in 2001 did take place in 2009. At that time, the independentist left was banned
and could not stand in the elections. In 2009, the PSE-EE and the PP won 25 and 13 seats respectively.
The sum total gave them an absolute majority, more than those obtained by Juan José Ibarretxe (30)
despite him being once again the most voted candidate. The coalition between PP and PSOE brought the
Socialist candidate, Patxi Lopez, to the presidency of the Basque Government.

[21] This theory supports various principles (Idoiaga and Ramirez de la Piscina, 2002: 143): Terrorists
cannot have a positive image, the usual journalistic principles cannot be applied to terrorism, and the
ideology which sustains the terrorist phenomenon must be destroyed. In 1999, the Ministry of Internal
Affairs' communications advisor, Cayetano Gonzalez, publicly transmitted his satisfaction with the press
attitude towards the ETA phenomenon.

[22] The International Conference took place with the presence of international personalities from the
area of politics and peacemaking, such as Kofi Annan (former UN General Secretary), Bertie Ahern
(former Prime Minister of the Republic of Ireland), Gro Harlem Brundtland (former Norwegian Prime
Minister), Pierre Joxe (French former Minister of Internal Affairs and Defence), Gerry Adams (leader of
Irish Sinn Féin) and Jonathan Powell (advisor to Tony Blair). The International Peace Conference
concluded with a declaration that urged ETA to permanently end its violent activity and pressed the
Spanish and French governments to introduce measures directed at putting an end to the conflict.

[23] “Spain’s News Media Are Squeezed by Government and Debt” in The New York Times, 05.11.2015.

[24] Jabier Salutregi was sentenced to seven and a half years in prison by the Audiencia Nacional for
being a supposed “member of ETA”. He was released on the 29th October 2015, at that time the only
director of a European newspaper being held in prison.

[25] Said declarations appeared in a report published in El Pais on the 5th May 2015 entitled: “The
Basque press has exercised some self-criticism concerning its attitude during the ETA years of lead”. Its
author: Luis Rodriguez Aizpeolea.

[26] Former ETA leader who returned from exile, disobeying the orders of the organisation. She was
assassinated on the 10th September 1986 in her home town of Ordizia by the organisation itself.

[27] A reference to the Security Division “Brunete” of the Spanish Army.

Bibliography

Ahedo, I. (2008): The Transformation of National Identity in the Basque Country of France, 1789-
2006, Reno: Center for Basque Studies.

Alonso, R. (2011): “Why Do Terrorists Stop? Analyzing Why ETA Members Abandon or Continue
with Terrorism”. Studies in Conflict and Terrorism 34 pp.696-716.

Alonso, R. (2013): “The Madrid Bombings and Negotiations With ETA: A Case Study of the Impact
of Terrorism on Spanish Politics”. Terrorism and Political Violence 25, 1 pp. 113-136.

Aretxaga, B. (2005): States of Terror.Reno: Center for Basque Studies.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1032




Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

Armentia, J.I.; Caminos J. M.; Gz. Abrisketa, M.; Palazio G. J.; Ramirez de la Piscina, T. (EHUKI
taldea) (1997): Ajuria Eneko Ituna mezubideetan: Bakerako bidea ala aztoramen iturria? Vitoria-
Gasteiz: Arabera.

Azurmendi, J. F. (2014): ETA de principio a fin. Crénica documentada de un relato. San Sebastian-
Donostia: Ttarttalo.

Batista, A. (2001): Euskadi sin prejuicios. Barcelona: Plaza & Janes.
Batista, A. (2012): Adids a las armas. Una cronica del final de ETA. Barcelona: Debate.

Bezunartea, O. (2013): Memorias de la Violencia. Profesores, periodistas y jueces que ETA mando
al exilio, Cordoba: Alfaguara.

Borrat, H. (1989): Periodico, el actor politico. Barcelona, Gustavo Gili.

Caminos, J. M.; Armentia J. I. y Marin,F. (2013): “El asesinato de Miguel Angel Blanco como
ejemplo de key event en el tratamiento mediatico de los atentados mortales de ETA”. AdComunica,
Revista de Estrategias, Tendencias e Innovacion en Comunicacion, n°6 pp.139-160.

Carmena, M.; Landa, J. M.; Mugica, R. y Uriarte,J. M. (2013): Informe- Base de Vulneraciones de
derechos humanos en el caso vasco (1960-2013).Vitoria-Gasteiz: Secretaria de Paz y Convivencia
(Gobierno Vasco). Retrieved 07.07.2016 in:
https://www.irekia.euskadi.eus/uploads/attachments/3214/informe_base es.pdf?1371196800

Coulter C. (1999). Contemporary Northern Irish Society. London: Pluto Press.

De la Calle, L. and S&nchez-Cuenca, I. (2013): “Killing and Voting in the Basque Country: An
Exploration of the Electoral Link Between ETA and its Political Branch”. Terrorism and Political
Violence 25, 1 pp. 94-112;

Dominguez, F. (2012): La agonia de ETA. Una investigacién inédita sobre los Gltimos dias de la
banda.Madrid: La Esfera de los Libros.

Elejabarrieta, G. (2015): “From Freedom Fighters to Terrorists and Back Again”, in Tellidis. I. and
Toros, H. (ed.), Researching Terrorism, Peace and Conflict Studies. Interaction, Synthesis and
Opposition. London: Routledge, pp. 146-164.

Escriva, A. (2012): Maldito el pais que necesita héroes. Cémo los demécratas acabaron con ETA.
Madrid: Temas de Hoy.

Gonzélez, C. (1999). “El ministerio del Interior y los criterios informativos sobre el terrorismo" in
Rodriguez R. y Sadaba T. (ed.).Periodistas ante conflictos. El papel de los medios de comunicacion
en situacion de crisis. lrufia-Pamplona:Eunsa.

Idoiaga, P. (11999): “Medios de comunicacion y proceso de paz en Euskadi”. Viento Sur, Madrid.

Idoiaga, P.y Ramirez de la Piscina, T. (2002): Al filo de la (in)comunicacion. Prensa y Basque
conflict, Madrid: Fundamentos.

IVC Instituto Vasco de Criminologia (UPV/EHU) (2016): Informe sobre la incidencia de la tortura
en el Pais Vasco entre 1960 y 2013. Vitoria-Gasteiz: Secretaria de Paz y Convivencia (Gobierno

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1033



https://www.irekia.euskadi.eus/uploads/attachments/3214/informe_base_es.pdf?1371196800

Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

Vasco). Retrieved on: 27.06.2016 from
http://www.eitb.eus/es/noticias/politica/detalle/4194366/informe-incidencia-tortura/

Kepplinger, H. M. y Habermeier, Johanna (1995): “The impact of Key Events on the Representation
of Reality”. European Journal of Communication, vol. 10 (3) pp. 271-390.

Letamendia, F. (2013): Dos ensayos vascos: Fin de ETA y resolucion del conflicto. Respuestas a la
crisis (2009-2012), Madrid: Fundamentos.

Marletti, C. (1984): Media e Politica.Milan: Franco Agnelli.

Mees, L. (2003): Nationalism, Violence and Democracy. The Basque Clash of Identities, New York:
Palgrave Macmillan.

Merodio, I. (2010): Anélisis de editoriales e informaciones sobre el Plan Ibarretxe en la prensa
generalista espafiola de 2001 a 2006. Tesis doctoral, Universidad del Pais VVasco (UPV/EHU).

Minder, R.(2015): “Spain’s News Media Are Squeezed by Government and Debt” in The New York
Times, 05.11.2015. Retrieved on 25.11.2015: http://www.nytimes.com/2015/11/06/world/europe/as-
spains-media-industry-changes-rapidly-some-worry-about-objectivity.html.

Mindernov,R. (2015): “Spain’s News Media Are Squeezed by Government and Debt”. The New
York Times (05.11.2015) Retrieved on 06.07.2016 in
-http://www.nytimes.com/2015/11/06/world/europe/as-spains-media-industry-changes-rapidly-some-
worry-about-objectivity.html? r=0

Minguez, X. (2013):Una aproximacion psicosocial al Basque conflict construyendo la paz en
espacio abierto. Doctoral thesis, University of the Basque Country (UPV/EHU).

Muro, D. (2008): Ethnicity and Violence. The Case of Radical Basque Nationalism. New York:
Routledge.

Murua, 1. (2014): The End of ETA (2007-2011): Narratives from the Media and from the Actors.
Doctoral thesis, Reno, University of Nevada.

Murua, I. (20145a): “The End of ETA: errelatuaren borroka akademian”. Jakin Vol 209, pp.101-116.

Murua, I. (20145b): Ekarri armak. ETAren jardun armatuaren bukaeraren kronika. San Sebastian:
Elkar-Berria.

Rodrigo, M. (1991): Los medios de comunicacion ante el terrorismo. Icaria: Barcelona.

Rodriguez Aizpeolea L. (2013): Los entresijos del final ETA. Un intento de recuperar una historia
manipulada, Madrid: Los Libros de la Catarata.

Rodriguez Aizpeolea L. (2015):“La prensa vasca hace autocritica de su actitud en los afios de plomo
de ETA”. El Pais (05.05.2015). Retrieved on 01.07.2016 from:
http://politica.elpais.com/politica/2015/05/05/actualidad/1430853441_737112.html

Schlesinger, P. (1991): Media, State and Nation: Political Violence and Collective Identities. Sage.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1034



http://www.eitb.eus/es/noticias/politica/detalle/4194366/informe-incidencia-tortura/
http://www.nytimes.com/2015/11/06/world/europe/as-spains-media-industry-changes-rapidly-some-worry-about-objectivity.html
http://www.nytimes.com/2015/11/06/world/europe/as-spains-media-industry-changes-rapidly-some-worry-about-objectivity.html
http://www.nytimes.com/2015/11/06/world/europe/as-spains-media-industry-changes-rapidly-some-worry-about-objectivity.html?_r=0
http://www.nytimes.com/2015/11/06/world/europe/as-spains-media-industry-changes-rapidly-some-worry-about-objectivity.html?_r=0
http://politica.elpais.com/politica/2015/05/05/actualidad/1430853441_737112.html

Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

Soria, C. (ed.) (1987): Prensa paz, violencia y terrorismo. La crisis de credibilidad de los
informadores. Eunsa: Pamplona.

Videgain, J. (2015):“The Role of Newspapers in the Basque Conflict”. MA Sustainable Peace in
Contemporary World (Master Thesis). Costa Rica: University for Peace / Universidad para la Paz
(ONU).

Watson, C. (2007): Basque Nationalism and Political Violence: The Ideological and Intellectual
Origins of ETA. Reno: Center for Basque Studies.

Whitfield, T. (2014): Endgame for ETA. Elusive Peace in the Basque Country. London: C. Hurst &
Co.

Wimmer, R.D. y Dominick, J.R. (1996): La investigacion cientifica de los medios de comunicacion.
Barcelona: Bosch.

Woodworth, P. (2001): Dirty War, Clean Hands. ETA, the Gal and Spanish Democracy. Cork: Cork
University Press.

Zabalo, J. y Saratxo, M. (2005): “ETA Ceasefire: Armed Struggle vs. Political Practice in Basque
Nationalism. Ethnicities 15, 3 pp. 362-384.

Zallo R. and Ramirez de la Piscina T.(1999): “Los medios en Euskal Herria ante la nueva situacion
politica (propuesta de decalogo ético)”. Congress on Journalism and the Peace Process in Euskadi.
Bilbao: Fundaciones Manu Robles Aranguiz and Ipar Hegoa.

Other sources:

Garmendia E., Otamendi M., Rodriguez Aizpeolea L., Salutregi J. (2016). Grupo de Discusion: La
prensay el conflict vasco. Summer courses in the University of the Basque Country (UPV/EHU)
01.07.2016. San Sebastian-Donostia: UPV/EHU.

Estatutos del partido politico Sortu (2011). Retrieved on 06.07.2016 in:
http://documents.tips/documents/estatutos-de-sortu.html

How to cite this article in bibliographies / References

T Ramirez de la Piscina Martinez, 1 Murua Uria, P Idoiaga Arrospide (2016): “Press coverage of
Basque conflict (1975-2016): Compilation of attitudes and vicissitudes”. Revista Latina de
Comunicacion Social, 71, pp. 1.007 to 1.035.
http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1132/52en.html

DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en

Article received on 20 June 2016. Accepted on 3 October.
Published on 11 October 2016.

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html Pagina 1035



http://documents.tips/documents/estatutos-de-sortu.html
http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1132/52en.html
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2016-1132en
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2016-1132en



