
        
            
                
            
        

    












Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 

How to cite this article in bibliographies / References 

T  Ramírez  de  la  Piscina  Martínez,  I  Murua  Uria,  P  Idoiaga  Arrospide  (2016):  “Press coverage  of  Basque  conflict  (1975-2016):  Compilation  of  attitudes  and  vicissitudes”. 

 Revista Latina de Comunicación Social, 71, pp. 1007 to 1035. 

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1132/52en.html 

DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en 

Press coverage of the Basque conflict 

(1975-2016): A compilation of attitudes 


and vicissitudes 

Txema Ramírez de la Piscina Martínez [CV] [    ] [    ] University of the Basque Country, UPV/EHU / txema.ramirezdelapiscina@ehu.eus 

Imanol Murua Uria [CV] [    ] [    ] University of the Basque Country, UPV/EHU/

imanol.murua@ehu.eus 

Petxo Idoiaga Arrospide [    ] [    ] University of the Basque Country, UPV/

EHU / petxo.idoyaga@ehu.eus 

Introduction.   This  work  carries  out  a  wide  analysis  of  the  attitudes  and  vicissitudes  which  have surrounded the Basque and Spanish press coverage of the Basque conflict over the last four decades (1975-2016). Methodology. The  methodology  is  eminently  qualitative.  Four  techniques  were  used simultaneously:  A  direct  observation  study  carried  out  by  the  researchers  throughout  their  long professional and academic trajectory; two hemerographic studies (the first carried out between 1979 

and 1996 and the second between 1998 and 2002); a content analysis of ten paradigmatic news items and a discussion group  with experts on the  subject  (2016). Results.   The authors distinguished four periods: The first (1975-1988) dominated by a lack of unified criteria; a second (1988-2000) marked by  the  unification/tension  of  and  in  the  content;  a  third  (2000-2011)  determined  by  "Trench journalism"  and  lastly,  the  post-ETA  period  (2011-2016),  in  which  the  location  where  each newspaper  is  edited  conditions  (more  than  ever)  the  frame  of  the  news. Conclusions. The  authors consider that, in general, the press has not followed the UNESCO recommendations of 1978, which suggest that respect for the truth and the promotion of free expression of ideas contribute to conflict resolution. 

Keywords: Basque conflict, press coverage, conflict resolution, ETA. 

Translated by Angela Jones 


1. Introduction

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html 

Página 1007 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



The  so-called   Basque  conflict  is  possibly  one  of  the  most  important  political  mega-events  that  has marked the agenda setting of the Basque and Spanish Media  over the last half century. Despite the fact  that,  following  the  definitive  end  in  October  2011  to  the  violence  carried  out  by  ETA,  the presence of the Basque conflict in the press has decreased considerably, the  Basque problem (both in a strictly political sense and in an exclusively violent one) has been the protagonist of thousands of daily front pages all over the world. 

Our  research  begins  in  1975,  the  year  when  the  dictator  Francisco  Franco  died,  and  ends  in  2016, five  years  after  ETA  announced  its  definitive  ceasefire.  Following  the  IRA's  decision  to  bring  its activities  to  an  end  in  2005,  ETA  was,  in  2011,  the  only  armed  clandestine  group  in  Europe. 

According to figures provided by the Basque Government in 2013, the Basque conflict caused a total of  1,004  fatal  victims  between  1960-2013  [01],  most  of  them  (837)  attributed  to  ETA  and  similar organisations  [02]  and others  (167) carried out  by  State Security  Forces  or parapolice and  extreme right wing groups [03].   Furthermore, there were a total of between 3,537 and 3,772 people wounded as  follows:  2,365  -  2,600 attributed to  ETA and similar organisations,  746 to  State Security  Forces and 426 to parapolice and extreme right wing groups. Another report commissioned by the Basque Government  and  carried  out  by  the  IVC  (Basque  Criminology  Institute)  of  the  University  of  the Basque  Country  in  2016,  identified  4,009  victims  of  torture  by  State  Security  Forces  in  the  same period. [04].  

The attention paid to the Basque conflict by the Media has taken on a high level of relevance over the last four decades.  There are two factors which could  explain this  macro presence:  the dramatic consequences  of  the  conflict  itself,  derived  largely  from  its  prolongation,  and  the  political dimensions  of  this.  It  should  not  be  forgotten  that  the  Basque  conflict  affects  something  which  is central to the Spanish State, that being its legal system, and moreover, it raises the question regarding the ultimate depositary of its national sovereignty. 

Throughout its long history, ETA assassinated three people directly related to the Media: the director of  Hoja del Lunes de Bilbao and Chief Editor of  La Gaceta del Norte José María Portell (28th June 1978), the columnist of the daily paper  El Mundo and member of the  Foro de Ermua [05] José Luis López de Lacalle (7th May 2000) and the Financial Director of  El Diario Vasco Santiago Oleaga (5th May  2001).  Moreover,  as  the  journalist  and  researcher  Ofa  Bezunartea  mentions  in  her  book Memorias  de  la  violencia,   it  is  estimated  that  between  1992  and  2002  around  140  journalists  were persecuted  by  ETA.  For  example,  the  director  of  the  magazine   Cambio  16  Gorka  Landaburu sustained serious injuries on the 15th May 2001 when an explosive device sent to his home exploded in his hands. ETA also carried out 32 direct attacks against the Media  [06].  The most striking took place in Bilbao on the 30th December 2008 against the headquarters of EITB  [07], the main Media group in the Basque Country, which suffered serious damage. In addition, around 50 journalists saw their lives endangered and required bodyguards for quite a number of years. 

The violence has also affected journalists and Media close to the left wing independence movement. 

The GAL [08] murdered two journalists from the newspaper  Egin: Javier Galdeano, a journalist for the paper in  the French Basque Country  (30th March 1985) and the journalist  and representative of HB  (Herri  Batasuna-Unidad  Popular)  in  the  Spanish  Congress,  Josu  Muguruza  (20th  November 1989).   [09].    José María Aznar's government was responsible for the preventive closure of various Media sources close to the independence movement [10]:  the daily paper  Egin and the radio station Egin Irratia (both on the 15th July 1998), the investigative magazine  Ardi beltza (in May 2001) and the  only  daily  paper  in  Euskera,  Euskaldunon  Egunkaria  (on  20th  February  2003).  As  a  result  of these actions, dozens of people were arrested, among them the directors of both the aforementioned http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1008 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



publications. Some of them reported being tortured, such as the director of  Euskaldunon Egunkaria, Martxelo Otamendi. The director of  Egin, Jabier Salutregi, spent seven and a half years in prison as a supposed "member of an armed organisation". On the 22nd May 2009, the Supreme Court overturned the initial ruling relating to the declaration of illicit activities in   Egin, but nothing could be done to re-open the paper. In the "  Egunkaria  case", all the accused were acquitted, but none of them received compensation from the State. Furthermore, parapolice and extreme right wing groups carried out 10 

attacks against Media sources [11]. 




2. Aims 

This work has four fundamental aims: 

  To analyse, in general terms, the attitudes and vicissitudes which have surrounded the Basque  and  Spanish  press  coverage  of  the  Basque  conflict  over  the  last  four  decades (1975-2016). 



  To  investigate  whether  there  have  been  different  phases  in  the  evolution  of  that journalistic  coverage,  and  in  addition  to  assess  how  far  the  context  of  political  events has also managed to determine how that news was reported. 



  To examine how the press has followed the ethical and deontological recommendations of the UNESCO regarding the role of the Media in resolving conflicts. 



  To  establish  how  far  the  adverse  vicissitudes  that  have  surrounded  the  Media  and journalists, especially in the Basque Country, have managed to influence their attitudes when dealing with the conflict. 




3. Theoretical framework 

3. 1. The function of the Media 

The  Mass  Media  in  general,  but  particularly  newspapers,  have  always  been  considered  primary political  actors in  all social  democracies (Borrat,  1989). On a daily basis,  the press  publishes news stories,  features,  reports,  interviews,  analysis,  opinion  columns  and  leading  articles  (in  addition  to other hybrid pieces difficult to categorise) through which a specific world vision is presented. They are  ideological  intermediaries.  They  fulfil  their  function  of   agenda  setting  through  which  they determine and condition the social, political, cultural and economic perception that society receives every day. 

Among the various functions that the Media fulfils in a democratic society, the following should be highlighted (Idoiaga and Ramírez de la Piscina, 2002: 27): 

  It describes and interprets events. 

  It is a social mirror and creates public opinion. 

  It establishes the agenda for subjects under discussion. 

  It identifies and passes judgement on collective actors in general. 

  It acts as spokesperson for the political system. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1009 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



  It channels, expands or dilutes social and political demands, promoting or deactivating social participation. 

As  a  consequence,  it    has  become  an  institution  central  to  the  democratic  game  which  hands  out influence,  amplifies  certain  values  over  others  and  can  effect  or  limit  freedom  of  expression.  Just how it carries out these functions will largely determine the democratic health of the societies which that Media claims to serve. 




3. 2. UNESCO recommendations 

The  vigilant  function  which  the  Media  should  fulfil  in  relation  to  political  and  economic  power varies  considerably  from  one  state  to  the  next.  This  can  be  seen  especially  in  times  of  crisis  or conflict. It is for this reason that the UNESCO, in the twentieth meeting of its General Congress in Paris  on  22nd  November  1978,  established  a  document  entitled  “Declaration  on  Fundamental Principles  concerning the  contribution  of the Mass Media to  Strengthening Peace and  International Understanding,  to  the  Promotion  of  Human  Rights  and  to  Countering  Racialism,  apartheid  and incitement  to  war”.  Article  II.i  of  this  declaration  states:  "The  exercise  of  freedom  of  opinion, expression  and  information,  recognised  as  an  integral  part  of  human  rights  and  fundamental freedoms,  is  a  vital  factor  in  the  strengthening  of  peace  and  international  understanding".  It underlines  that  this  Mass  Media  contribution  to  peace  will  be  more  effective  if  "the  information reflects  the  different  aspects  of  the  subject  dealt  with".  To  this  end,  five  years  later  the  UNESCO 

itself  adopted  an  International  Code  of  Journalistic  Ethics,  which  was  signed  in  the  Fourth Consultative  Meeting  of  International  and  Regional  Organisations  of  Journalists  on  the  20th November 1983  [12]. The first article of this declaration states the following (Idoiaga and Ramírez de la Piscina, 2002: 273):  

 People's  right  to  true  information:  People  and  individuals  have  the  right  to  acquire  an objective picture of reality by means of accurate and comprehensive information as well as to express themselves freely through the various media of culture and communication. 



The second section of the same document states:  

 The  foremost  task  of  the  journalist  is  to  serve  the  people's  right  to  true  and  authentic information  through  an  honest  dedication  to  objective  reality  whereby  facts  are  reported conscientiously in their proper context. 

Other  aspects  of  the  declaration  stress  the  social  responsibility  of  the  journalist  and  the  need  to respect people's privacy, the public interest and universal values. 




4. More recent studies 

Numerous  academics  and/or  professionals  of  different  ideologies  from  both  inside  and  outside  the Basque  Country  have  studied  the  full  extent  of  the  Basque  conflict  or  some  aspects  of  it.  Diverse methodological  perspectives have been used and  different  results obtained. Among the most recent work are those by I. Armentia et. al (1997), P. Woodworth (2001), P. Idoiaga and T. Ramírez de la Piscina (2002); L. Mees  (2003), B. Aretxaga (2005), C. Watson (2007), D. Muro (2008), E. Xicoy http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1010 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



(2008), I. Ahedo (2008), I. Merodio (2010), R. Alonso (2011 y 2013), J. M. Caminos et. al (2013), X.  Minguez  (2013),  L.  De  la  Calle  and  I.  Sánchez-Cuenca  (2013),  F.  Letamendia  (2013),  T. 

Whitfield (2014), I. Murua (2014, 2015a), J. Zabalo and M. Saratxo (2015), G. Elejabarrieta (2015) and J. Videgain (2015). 

In  addition  to  academic  works,  a large group of  journalists have referred to  the subject  in  question from a professional point of view. Among these, there are two main groups. One group consists of those who analyse ETA more as a terrorist phenomenon rather than part of a political conflict, and includes,  among  others,  the  contributions  of  F.  Domínguez,  (2012)  and  A.  Escrivá  (2012).  The second group of professionals is made up of those who interpret the end of ETA as a consequence of a multitude of factors, the political  being the most  significant,  and includes  the contributions  of A. 

Batista  (2001  and  2012);  L.  Rodríguez  Aizpeolea  (2011),  J.  F.  Azurmendi,  (2014)  and  I.  Murua (2015b) among others. 

Antoni Batista is perhaps the journalist from outside the Basque Country who has most written about the Basque conflict. He has had nine books published by such prestigious houses as Plaza & Janes and  Random  House  Mondadori,  related  either  directly  or  indirectly  to  the  conflict.  He  is,  without doubt,  an expert on the  subject.  In 2001, he received the Ramon  Barnils  prize for his  investigative work and in 2006 the Mañé i Flaquer award "for his professional trajectory in relation to the Basque conflict".  The  following  quote  from  2001  belongs  to  him,  following  a  turbulent  Basque  electoral campaign  in  which  two  candidates  stood  out:  the  then  president  of  the  Basque  Autonomous Community, Juan José Ibarretxe, of the Christian Democrat PNV (Basque Nationalist Party), and the then leader of the PP, the conservative Jaime Mayor Oreja. The campaign was exceptionally fierce. 

This led the Catalan journalist to reflect (Batista, 2001: 228): 

“What  the  Media  did  in  the  last  Basque  electoral  campaign  was  nauseating.  They  have transgressed  every deontological  code, stolen information,  manipulated opinion, launched the worst accusations without a minimum of logical back up, criminalised democratic  ideologies, played with identity and, in short, offered from the temples of objectivity the clumsiest partisan indictment.  Is  this  the  way  to  combat  terrorism  from  the  Media?  I  will  repeat  my  vampire antivirus  formula:  against  terrorism,  democracy.  Morally,  one  cannot  be  equidistant,  but deontologically a journalist must be.” 

Many things have happened over the last fifteen years, both in the Basque Country and in Catalonia and Spain. Batista was then editor of  La Vanguardia.  Later, this journalist and musicologist obtained a PhD in Communication and became a lecturer in the Autonomous University of Barcelona and in the  University  of  Rovira  i  Virgili  in  Tarragona  where  he  taught,  among  others,  a  subject  entitled 

"Specialised conflict journalism". He continues to teach and research a variety of subjects. 




5. Research hypothesis 

Working  from  the  aforementioned  context  and  theoretical  framework  and  considering  the  preset aims, this research uses the following hypotheses as its starting point: H1: The press coverage of the Basque conflict has varied over time depending largely on the changing political context in both Basque and Spanish societies. 

H2: The prolongation over time of a conflict of this kind has influenced the orientation and content of the news. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1011 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



H3:  Over  the  last  four  decades  there  has  been  a  series  of  key  events  which  have  played  a decisive role in influencing press coverage of the conflict. 

H4. The UNESCO recommendations regarding respect of the truth and promotion of the free expression  of  ideas  have  not  always  been  followed  by  the  Basque  and  Spanish  press  when dealing with the Basque conflict. 

H5: The vicissitudes that in one way or another have surrounded the Basque conflict and its professionals, have also determined Media attitudes to it. 

H6:  Where  newspapers  are  edited  has  a  noticeable  influence  on  the  slant  and  orientation given to the Basque conflict. 




6. Methodology 

The  methodology  developed  in  this  research  is  highly  qualitative.  Four  techniques  were  used simultaneously:  

  Direct  observational  field  study  carried  out  by  the  researchers  over  their  35  years  of professional  and/or  academic  experience.  Two  of  the  three  researchers  worked  as  political news editors in different Basque Media sources in the 80s, 90s and 2000s. As Wimmer and Dominick  (1996:  146)  point  out,  "direct  field  observation  is  useful  both  for  compiling  data and  formulating  hypotheses  and  theories  and,  as  with  all  qualitative  techniques,  is  more concerned  with  description  and  explanation  than  with  measuring  and  quantifying".  Direct observation  helps  to  establish  contextualising  information,  which  was  fundamental  for  this research. 

  Two  hemerographic  investigations  –  the  first  carried  out  between  1979  and  1996  and  the second  between  1998  and  2001.  Two  of  the  three  authors  of  the  present  work  took  part  in both  these investigations. The first  of these  was  coordinated by the Professor of Journalism José Ignacio Armentia and was entitled  Political criteria in the Media in Euskadi.  Its aim was to  analyse  the  effect  of  the  so-called  "Ajuria  Enea  Pact"  on  the  message  transmitted  by  the Basque  and  Spanish  press.  To  this  end,  a  total  of  1,619  items  were  analysed  (Armentia, 1997:19), including news  stories, editorials, opinion columns  and letters  to  the editor in  the following daily papers:  El Correo, El Diario Vasco, Egin, Deia, El País, Abc and  El Mundo, in  addition  to  the  magazines   Diario  16  and   Tiempo.  The  aim  of  that  research  was  to determine  how  far  the  content  of  the  Ajuria  Enea  Pact  was  reflected  in  the  Basque  and Spanish press. The Ajuria Enea Pact was signed on the 12th January 1988 by the main Basque political parties, with the exception of HB (Herri Batasuna-Unidad Popular), and represented a milestone in the discrediting of ETA's violence. To do this, news and opinions published in the eight years prior to the pact (from 1979) were compared with others published in the eight years following it (up to 1996). The second research entitled   The role of the Mass Media in the  Basque  peace  process   (1998-2001)  was  directed  by  the  Professor  of  Audiovisual Communication  in  the  University  of  the  Basque  Country,  Petxo  Idoiaga,  and  in  which another of the authors of this present study also participated. The research took place between September  1998  and  March  2000.  In  this  period,  ETA  called  a  truce  which  appeared  to  be permanent. It lasted 439 days - from the 19th September 1998 to the 28th November 1999. The Basque  Nationalist  parties  and  sectors  of  the  United  Left  joined  together  in  a  political  pact which recognised the right  of the  Basque Country  to decide its future.  The research  carried http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1012 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



out an exhaustive content analysis via the examination of 1,507 front pages and editorials of eleven  daily  papers:   El  Correo,  El  Diario  Vasco,  Diario  de  Navarra,  Euskaldunon Egunkaria, Deia, Euskadi Información-Gara, El País, Abc, El Mundo, La Vanguardia  and  La Voz  de  Galicia.  The  main  aim  of  this  was  to  analyse  the  coverage  given  to  the  Basque conflict by the Basque and Spanish press .  

  A  content  analysis  of  ten  paradigmatic  news  items.  This  research  analysed  items  of  news which,  for  their  context  and  meaning  were  considered  premonitory  and/or  indicators  of  a change in tendency or exponents of an attitude. The ten news items are the following: 1.  The murder of a Guardia Civil police officer in Elorrio, Bizkaia (1980). 

2.  The release of the prison officer José Antonio Ortega Lara (1997). 

3.  The assassination of Miguel Ángel Blanco (1997). 

4.  Autonomic elections (2001). 

5.  The presentation of the Plan Ibarretxe in the Congreso de los Diputados (2005). 

6.  The International Peace Conference of Aiete (2011). 

7.  The announcement of a permanent ETA ceasefire (2011). 

8.  A  series  of  Rufi  Etxeberria  interviews  in  newspapers  belonging  to  the  Vocento  group (2012). 

9.  The legalisation of Sortu by the TC - Tribunal Constitucional (2012). 

10. The president of the Basque PP, Arantza Quiroga's proposal (2015) 



  A discussion group with experts on the subject. The meeting took place on the 1st July 2016 

as part of the summer courses run by the University of the Basque Country in San Sebastián. 

Four experienced professionals from Media sources of different orientations took part in the group meeting. 




7. Results 

This research looks at the press coverage of the Basque conflict following the death of Franco. The investigation of this phenomenon during the dictatorship would have required a completely different study.  The  direct  observation  of  the  subject  being  analysed  allows  for  a  distinction  between  four significant periods, the beginning and end of which coincide with important political agreements or decisions made by the protagonists. 

  These are the four periods and their corresponding descriptions: 

  1975-1988: A lack of unified criteria. 

  1988-2000: Towards the unification/tension of and in the content. 

  2000-2011: “Trench journalism”. 

  2011-2016: Where the news is edited determines its frame. 

 

7.1. 1975-1988: A lack of unified criteria 

The first period begins with the death of Franco and ends on the 12th January 1988 when the Ajuria Enea  Pact  is  signed,  with  the  official  title   Agreement  for  the  Normalisation  and  Pacification  of Euskadi.  



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1013 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



The press coverage of the Basque problem during the first years of the transition was full of doubts and  uncertainties.  They  were  very  turbulent  years,  which  were  witnessed  by  the  press.  The dictatorship  was  not  completely  dead  and  democracy  was  still  being  born.  There  were  arrests, attacks, the actions of parapolice groups and reports of torture. 

The birth in 1977 of two nationalist daily papers, one on the left ( Egin) and the other on the centre-right  ( Deia),  provoked  an  important  change  in  the  agenda  of  the  Basque  press  as  a  whole.  The existent daily papers had lived with, and in many cases actively agreed with, the dictatorship and so were faced with a choice - re-invent themselves or die. They gradually began to introduce new things into  their  agendas,  such  as  the  release  of  political  prisoners,  the  demand  for  democratic  freedoms, autonomic ideas, etc… Those newspapers from the past that remained more faithful to their ideology would  end  up  closing.  This  is  what  happened  to   Arriba  España,   which  closed  in  1975,  La  Voz  de España  and   Unidad  in  1980,  Norte  Express  in  1982,  Hierro  in  1983  and   La  Gaceta  del  Norte  in 1984 [13].  

Some  newspapers  provided  a  wider  coverage  than  others  of  the  emergent  subjects  on  the  political agenda,  depending,  logically,  on  the  ideological  orientation  of  each  one.  Between  1975  and  1980, almost everything was yet to be defined or structured. Democratic political parties and trade unions had  only  just  re-emerged  from  the  dictatorship  and  the  new  institutions  were  starting  to  take  their first  steps.  A  non-conformism  and  lack  of  definition  reigned  on  all  levels  –  political,  socio-labour and even in universities. That same lack of definition could be observed in the Basque and Spanish press. 

As  a  consequence  of  this  situation,  things  happened  which,  from  a  position  of  hindsight,  are perplexing. During the end of the 70s and beginning of the 80s, the presence of the Basque conflict became so ordinary that objectively important events, such as a fatal attack on a Guardia Civil police officer for example, did not warrant highlighting as the main news of the day, even in newspapers in no way sympathetic to ETA's cause. An example of this is the first paradigmatic news story included in this analysis. It concerns a piece of news from the 15th January 1980 in the daily paper  El Correo (at that time it didn't hide its complete name:  El Correo español-El pueblo vasco). That day, the main news  was  the  lightning  visit  of  the  then  president  Adolfo  Suárez  to  the  USA.  The  murder  of  a member of the Guardia Civil by ETA in the village of Elorrio on the previous day was considered of secondary  newsworthiness.  The  headline  and  subheading  were  scant  and  informative:   Elorrio (Vizcaya):  A  Guardia  Civil  officer  murdered.  The  perpetrators,  two  young  men  armed  with  pistols and submachine guns. 

The  story  was  developed  inside  the  paper,  in  which  the  journalist  gave  details  about  the  victim's reputation:  

“(…) for one sector of the village he was a nice man who had a good relationship with most of his neighbours, whilst others connected him to people known for their right-wing ideology. 

This  latter  group  accused  him  of  being  aggressive  with  those  who  took  part  in  a  sit-in  at  the local church to demand amnesty.” 

  

  

  



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1014 



Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



1st news item: The murder of a member of the Guardia Civil (1980). 



Front page of  El Correo español (15.01.1980). 

This kind of comment would be unthinkable nowadays in a newspaper with a conservative editorial line such as this one, the flagship of the Vocento group, the main press group in Euskadi. The front page  also  reflects  the  tension  of  the  time,  briefly  mentioning  "Two  new  rapes  at  gunpoint"  in  two villages of the province of Gipuzkoa. It was the 1980s, a decade known as "the years of lead", full of political tensions, including an attempted military coup on the 23rd February 1981. 

As  the  institutional  structuring  progressed,  the  political  panorama  became  clearer  and  anti-ETA consensus  became consolidated, especially  after the signing of the Ajurian Enea Pact  [14]. A short time before that agreement, and to some extent the incentive behind it, was the ETA bombing of the Hipercor supermarket in Barcelona on the 19th June 1987 in which 21 people died. The attack had an important  repercussion  on  public  opinion,  since  all  the  victims  were  civil.  This  resulted  in  a smoothing  over  of  differences  between  political  parties  in  terms  of  their  positions  regarding  ETA. 

From  that  moment  on,  the  Ajuria  Enea  Pact  gradually  conditioned  the  Media  agenda,  actively contributing to the establishment of a dichotomy that was the key to the discrediting of ETA  – that which  separated   democrats  from   the  violent.  The  thing  was  that  very  often  the  independentist  left wing was included in the second category. 



7.2.       1988-2000: Towards unification/tension of and in the content There  were  two  milestones  which  marked  this  period:  at  the  beginning  the  aforementioned  Ajuria Enea  Pact,  and  at  the  end  the   Agreement  on  Freedom  and  against  Terrorism,  signed  on  the  8th December  2000  by  the  following  political  parties:  PP,  PSOE,  CIU,  CC  and  Partido  Andalucista 

[15]. This agreement gave rise to the subsequent passing of the Party Law (2002), a legislation which led  to  the  successive  banning  of  different  organisations  close  to  the independentist  left  wing  under the judicial premise that “everything is ETA”. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1015 





Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



During  the  decade  of  the  90s,  ETA  modified  its   modus  operandi.  Its  main  aim  at  that  time  was  to bring the Spanish State to the negotiating table, taking advantage of the international impact of the 1992  Olympics  in  Barcelona.  To  this  end,  it  intensified  its  car  bomb  attacks,  together  with  attacks against public figures from the PP and PSOE. The Media responded by giving more column space to the  attacks  and  strongly  discrediting  its  actions.  The  exception  was  the  Media  closer  to  the independentist  left  wing,  which  reported  ETA's  actions  in  a  merely  descriptive  way  with  no assessment either in favour or against. The diversity of informative criteria shown, above all, by the Basque  press  dissipated  little  by  little,  and  the  points  of  view  of  those  sectors  of  the  Media  which were already against ETA became more unified. At the same time, editorial lines became blatantly more distanced and tense, and the Media was a reflection of the convulsion that existed at that time in  Basque  society.  As  the  research  carried  out  by  the  group  Ehuki  of  the University  of  the  Basque Country shows, the Media got used to a stage that closed doors on the thawing of tensions. It used, sometimes  excessively,  the  suffering  of  those  on  both  sides,  which  involved  discrediting  and deforming the political language to exploit black and white stereotypes to the max (Armentia et. al, 1997:149). 

In July 1997, two events happened which are the key to understanding the evolution witnessed in the press  coverage  of  the  Basque  conflict.  On  the  1st  July  in  Arrasate-Mondragón  (Gipuzkoa),  the Guardia  Civil  set  free  the  prison  officer  José  Antonio  Ortega  Lara  who  had  been  held  hostage  by ETA  for  532  days.  With  this  action,  ETA  requested  the  removal  of  its  imprisoned  members  to prisons in  the Basque Country. An  extremely tense situation was produced which was  reflected  on the front pages of the following day's newspapers. A special mention should go to the front pages of the daily papers  Egin and  El Mundo16].  

2nd news item: Prison officer José Antonio Ortega Lara is set free (1997). 



Front pages of the daily papers  Egin and  El Mundo (02.07.1997). 

The  first  front  page  uses  irony  to  show  a  clear  contempt  of  the  pain  "of  others".  The  second editorialises  a  news  headline,  blatantly  charging  it  with  rhetoric.  It  was  a  dramatic  situation. 

However, from an ethical and deontological point of view, both headlines were a long way from the UNESCO guidelines for this kind of situation. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1016 





Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



Eleven days after the release of Ortega Lara, the PP councillor for Ermua (Bizkaia), Miguel Ángel Blanco  was  assassinated.  The  special  characteristics  of  this  event  took  it  to  an  international  level 

[17].   It  was  a  real  turning  point,  which  established  the  discrediting  of  ETA  worldwide.  From  that point on, the Media dedicated much more column space to the attacks of this organisation as well as to  their  victims  (Caminos,  Armentia  and  Marin,  2013:  139-160).  It  truly  was  a   key  event  as Kepplinger and Habermeier (1995) point out. These two very different front pages, from  El País and Diario 16  are just a sample of the outright rejection of this action. 

3rd news item. The assassination of Miguel Ángel Blanco (1997). 



Front pages of  El País and  Diario 16 (13.07.1997) Fourteen months after those events which shook Basque, Spanish and international public opinion, in September 1998 another important agreement was signed, this time within the Basque Country: the so-called  Pacto  de  Lizarra  [18]. A  few  days  later,  on  the  16th  September,  ETA  called  an  indefinite truce.  During  the  fourteen  months  that  the  peace  lasted  (until  December  1999),  an  unprecedented political polarisation occurred. The press edited in Madrid did not look kindly on such an agreement between  nationalists,  suspecting  it  of  being  a  prelude  to  a  possible  independence  for  the  Basque Country.  In fact,  one  year later (December 2000) the aforementioned   Agreement  on Freedoms and against  Terrorism,  another  determinant  political  pact  in  the  agenda  of  the  Basque  conflict  was signed. 



7.3.       2000-2011: “Trench journalism” 

During this third period, the tendencies outlined in the previous one intensify. This phase runs from the  signing  of  the   Agreement  on  Freedoms  and  against  Terrorism  in  December  2000  to  the  20th October  2011,  the  day  on  which  ETA  announced  the  definitive  end  of  its  activity.  During  those eleven years, far-reaching political events took place in one sense or another. These were: the most polarised electoral  campaign ever in  the Basque  Autonomous  Community  (2001), the illegalisation of  numerous  organisations  close  to  the  independentist  left  (2003-2013),  attacks  against  journalists and  Media  sources,  the  closure  of   Euskaldunon  Egunkaria  [19]  (2003),  the  acceptance  of  the  Plan Ibarretxe  in  the  Basque  Parliament  (2004)  and  its  rejection  of  the  Spanish  courts  (2005),  the conversations of Geneva and Loiola (2006-2007), the arrest of leaders of Batasuna (2009), the shift http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1017 



Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



at the heart of the independentist left wing (the approval of the report Zurik Euskal Herria, 2010), the Aiete Peace Conference (2011) and the aforementioned announcement from ETA (2011). All these events were reflected in the Media, being assessed in accordance with the editorial line of each one. 

The political context in which the autonomous elections of the 13th May 2001 took place was truly exceptional. The Lizarra-Garazi Pact had been broken and ETA had returned to the armed struggle in a particularly gory manner. In some of the Media, above all those located in Madrid, a clear editorial line  was  established:   The  PNV  must  be  expelled  from  public  institutions  for  reasons  of  democratic hygiene (Batista, 2001). To this end, an alliance between the PP and PSOE parties was forged. The then  Lehendakari (Basque president) was not forgiven for promoting the Lizarra agreement, nor for signing  a  legislative  pact  with   Euskal  Herritarrok,  the  party  which  at  that  time  represented  the ideology  of  the  independentist  left.  At  that  moment,  a  palpable  “criminalisation  of  democratic ideologies” (Batista 2001: 228), took place. The press took a decisive part in the campaign. Juan José Ibarretxe was the PNV-EA coalition candidate at that time. On the other side was the former Internal Affairs  Minister,  Jaime  Mayor  Oreja  as  candidate  for  the  conservative  PP-UA  (Partido  Popular-Unidad  Alavesa)  coalition.  As  minister,  he  declared  himself  clearly  in  favour  of  breaking  off  all contact  with  ETA and defended  a hard line against  the prisoners  of this organisation. Furthermore, with  the  election  campaign  in  full  flow,  Mayor  Oreja  received  the  support  of  the  PSE-EE  (Partido Socialista  de  Euskadi)  candidate  for  Lehendakari,  Nicolás  Redondo.  The  Media  portrayed  that election  as  a  duel  between  Ibarretxe  and  Mayor  Oreja,  as  if  they  were  the  only  candidates.  The majority of the Media (above all those in  Madrid and also  those in  Euskadi  of the Vocento  group) declared  themselves  clearly  in  favour  of  Mayor  Oreja  via  the  press,  radio  or  television.  Even  the daily  El País made its stance clear as can be seen from the front page of the 29th April 2001, in which it gave an account of the support given by the association of ETA victims “Basta ya” to the PP-PSOE 

coalition. 

4th news item: Autonomic elections of 2001. 



 El País (29.04.2001). 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1018 









Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



Despite the clear imbalance in the mediatic support for one side or the other, the PNV-EA coalition won  604,222  votes  -  33  seats  –  (an  absolute  majority  was  38),  while  the  PP-UA  alliance,  with  the support of PSE-EE, gained 32 MPs [20].  

A  political  tension  was  established  which  would  last  for  years  to  come  -  a  huge  division  which affected the Media and increased the original division between  democrats  and  the violent which the Ajuria  Enea  Pact  advocated,  to  a  wider  one  between   those  seeking  sovereignty  (the  Basques)  and constitutionalists  (the  Spanish).  This  dichotomy  was  encouraged,  to  a  large  extent,  by  the  anti-terrorist Pact signed in Madrid in 2000. Such division was illustrated when the Basque  Lehendakari Juan  José  Ibarretxe  defended  his  plan  for  sovereignty  in  the  Congreso  de  los  Diputados  on  the  1st February 2005. Newspapers such as  El Mundo,  Abc or  La Razón did not hesitate to dismiss his plan as a  fanatical threat.  

5th news item (a): Presentation of the Plan Ibarretxe in the Congreso de los Diputados (2005). 





Digital version of the news story published in  El Mundo(02.02.2005). 

The  free  daily  paper   20  minutos,  with  a  large  circulation  at  the  time,  strengthened  this  image  of  a fanatical leader,  as the Basque president was portrayed in the press from Madrid. 

5th news item (b): Presentation of the Plan Ibarretxe in the Congreso de los Diputados (2005). 



Digital news in the free publication  20 Minutos (02.02.2005). 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1019 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



In  the  following  years,  similar  tendencies  were  detected  among  the  Basque,  Spanish  and  Catalan daily  papers.  The  researcher  I.  Merodio  (2010:  288)  came  to  this  conclusion  in  his  analysis  of  the impact of the  Plan Ibarretxe on the press: 

“The  Basque  newspapers  (Deia,  El  Correo  and  Gara)  recognise  the  existence  of  a political  conflict  and  [the  advisability  of  adopting]  measures  of  the  same  nature  to  solve  it (except  El  Correo).  The  Catalan  papers  (El  Periódico  and  La  Vanguardia)  expound  the existence of a conflict of jurisdiction in the whole of the Spanish State, the Plan Ibarretxe being a  sign  of  this,  and  they  propose  normative  but  also  judicial  and  police  solutions  against violence.  The  newspapers  from  Madrid  (El  País  and  Abc)  deny  the  existence  of  a  political conflict  and  defend  (together  with  El  Correo)  that  the  only  possible  solution  is  the  Spanish State's fight against ETA.” 

In this period between 2000 and 2011,  Trench Journalism became more evident than ever (Salutregi, 2016). The atmosphere  was  already  extremely  strained  following  the events  prior to  the signing  of the anti-terrorist pact in December 2000. In July 1998 the independentist newspaper  Egin was closed, and  in  May  2000  the  contributor  on   El  Mundo  José  Luis  López  de  Lacalle  was  murdered.  Those events,  and the subsequent  attitudes  of the directors  of Basque newspapers to  them, only served to deteriorate the atmosphere even further (Otamendi, 2016). In addition to the aforementioned events, and  limiting  ourselves  to  the  period  2000-2011,  other  events  happened  which  delved  even  deeper into  the  idea  that  the  Media  and  journalists  were  not  only  witnesses  to  occurrences,  but  were  also protagonists and victims of them. Such events were: the murder of the financial director of  El Diario Vasco,   Santiago  Oleaga  (2001);  the  closure  of  the  only  newspaper  in  Euskera,  Euskaldunon Egunkaria  (2003)  and  the  consequences  of  this  (professionals  arrested  and  torture  reported);  the arrest of 35 people connected to  Egin (2007); the ETA attacks on Basque Media and journalists (the most  dramatic  being  the  bomb  attack  against  EITB  in  2008);  and  the  harassment  of  news professionals  (50  journalists  had  to  live  all  day  every  day  with  a  police  bodyguard).  These  events widened the distance between the two journalistic trenches even more - each opted to remain faithful to their ideology without showing too much interest in the suffering of "the other side". The Media became part of the conflict. 

In  that  context,  it  became  even  more  necessary  than  ever  before  to  recall  the  advice  given  by  the UNESCO  in  the  1978  meeting  in  Paris:   The  exercise  of  freedom  of  opinion,  expression  and information is a vital factor in the strengthening of peace and international understanding.  The final recommendations which appear in our second hemerographic study are along the same lines (Idoiaga and Ramírez de la Piscina, 2002: 261-269): 

  Respect and consideration for all victims of the conflict, regardless of which side they are on. 

  To encourage the relaxing of tension and dialogue between the parties involved. 

  To banish belligerent and reductionist language. 

  To analyse events from a wide and deep perspective. 

  To contribute to knowing the reality of the "other", that is those sectors which do not coincide with the editorial line of each newspaper. 

  To guarantee the right to privacy of all citizens. 

  To increase the autonomy of Media professionals. 

  To demand exemplary behaviour, especially from public Media sources in accordance with their commitment to society. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1020 







Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



Far from taking on board said recommendations, the majority of the Media followed the guidelines of  a  different  doctrine:   mediatic  anti-terrorism  (Marletti  1984,  Soria  1987,  Schelesinger  1991, Rodrigo 1991, Zallo and Ramírez de la Piscina 1999;  Idoiaga 1999, Coulter 1999) as suggested by the  Ministry  of  Internal  Affairs  (González  1999)  [21].   This  theory  defended  that  both  the  editorial line  and  professional  activity  (converted  into  information  policy)  should  be  subordinate  to  the 

"national interest" and to State policy. 

The trenches were also closing. At the end of this period, around 2010 and 2011, certain symptoms began to emerge which augured the end of an era: the new political strategy of the independentist left (2010),  the  partial  ETA  truce  (2010),  the  Aiete  International  Peace  Conference  (2011)  and  the announcement from ETA of the end of its activity (2011). 

The conservative press in Madrid's coverage of the Aiete Peace Conference, which took place on the 17th October 2011 [22] in the Palace of Aiete in San Sebastian, was an omen of what this new phase would be like – where the news was edited would determine its frame. 

6th news item. Aiete Internatioanl Peace Conference (2011). 



Front pages of  Abc, El Mundo  and  La Razón (18.10.2011) 7.4.        2011-2016: Where the news is edited determines its frame ETA's  announcement  on  the  20th  October  2011  regarding  the  definitive  end  of  its  activity  had  an international echo. It represented the beginning of a new era in the coverage of the Basque conflict. 

This stage goes up to the 1st July 2016, when the coverage of the Basque conflict was dealt with in a summer school course in the University of the Basque Country. 

ETA's announcement of a permanent ceasefire came after the Aiete Conference. 





http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1021 















Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



7th news item: ETA permanent ceasefire (2011). 







Front pages of  El Correo, Gara, Berria, El País, Abc, El Mundo and  La Razón (21.10.2011). 

Everything appeared to indicate that this new period of peace would generate an appropriate context for a more impartial coverage of the conflict. It was not surprising that the editorials of the press in Madrid had always claimed that, "after the end of ETA we will be able to talk about everything; in the meantime, no". However this  prophecy was  never fulfilled, at  least  not  in  the case of the more conservative  press  published  in  the  capital  ( Abc,  El  Mundo   and   La  Razón)  for  whom  the  Basque conflict continued and continues to lack a political root, and therefore it was inappropriate to begin http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1022 





Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



inter-party conversations directed at a solution. This is shown in the analysis of news items 6 and 7 

of this research. 

The Aiete International Peace Conference took place while Lehendakari Patxi López (PSE-EE) was on an official trip  to  the USA.  It  was  not  a coincidence. The Basque Socialist leader was  perfectly aware of the event but preferred not to afford it more importance by attending, despite the presence of  world  scale  personalities  in  the  palace  in  Donostia.  The  election  of  López  as  Lehendakari  (with the  votes  of  the  PP)  coincided  with  the  illegalisation  of  the  independentist  left,  which  prevented  it from standing in the elections. During López's three-year term of office (2009-2012), the leaders of the banned party who were not in prison made a great effort to organise semi-public acts bordering on illegal. It was not until 2012 that this political party was legalised, in the guise of Sortu ( Create  in Euskera). Prior to this, on the 28th February 2011, the Basque Parliament passed a proposal with the votes of PSE-EE, PP and UPyD in which it urged EITB “not to interview leaders of the illegal party Batasuna”. However,  Euskadi Irratia, the public radio station in Euskera with the largest audience (part of the aforementioned public corporation) chose to prioritise freedom of expression and on the 15th  March  2011  interviewed  one  of  the  few  leaders  of  the  extinct  Batasuna  not  in  prison,  Rufi Etxeberria. Although at first this unleashed a political storm, it was  confined to circles close to the parties;  but  this  was  not  the  case  with  Media  professionals.  The  Mass  Media  began  to  realise  that both  the  Aiete  Conference  and  the  subsequent  ETA  announcement  augured  a  noticeable  change  in the political framework that had existed up to that point. The post-ETA phase was starting to become a reality. 

One example of this paradigmatic shift occurred in 2012 when the two newspapers belonging to the Vocento group (market leader of the press published in Euskadi)  –El Correo and  El Diario Vasco– 

also  decided  to  interview  the  aforementioned  leader  of  the  illegal  Batasuna.  It  was  the  clearest example that an easing of earlier tensions was beginning to bear fruit (at least in the Basque press). 

8th  news item: A series  of interviews with  the independentist  leader Rufi  Etxeberria in newspapers belonging to the Vocento group (2012). 



Newspapers of the Vocento group,  El Diario Vasco  and  El Correo,  interview the leader of Batasuna, Rufi Etxeberria on a Sunday (29.01.2012 and 03.06.2012, respectively). 

Whilst it is only fair to underline the change in attitude shown by the  Vocento group in the post-ETA phase,  the  distinctive  role  played  by  the  nationalist  press  during  these  four  decades  must  also  be highlighted. In this sense, it is worth remembering some of the conclusions drawn from our second http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1023 







Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



piece of research (Idoiaga and Ramírez de la Piscina 2002:146 between 1998-2002), which are still valid: 

“From their minority market position - 21% of total circulation – the Basque nationalist left wing  newspapers  have  clearly  shown  their  ideological  dependence,  but  have  avoided  falling into the trap of unanimity and have always distanced themselves from the defensive principles of  mediatic  anti-terrorism.  Furthermore,  they  have  maintained  their  distinctive  posture  in relation to key questions, such as the violence of ETA, which has undoubtedly enriched their plurality. We believe that  their attitude to  the conflict  has been more balanced and impartial. 

The  data  concerning  sources  and  protagonists  of  the  news  demonstrate  our  claim.  The nationalist  press,  with  all  its  defects  and  virtues,  constitutes  a  necessary  counterpoint  to  the official version, 'the other side of the coin', to which citizens living in the rest of the State do not have access.” 

To expand on this issue, it is worth highlighting the essential role played (since even before 2011) by the daily paper  Gara when it comes to encouraging a strategic change within the independentist left ( the  Gara  factor; Murua 2014: 186). We should not underestimate the role of moderation played by the newspapers of the group  Deia-Diario Noticias (close to the Basque nationalism in power) or the part played by the papers  Euskaldunon Egunkaria-Berria. They have always remained more distant with  regard  to  the  two  extremes,  including  in  their  pages  critical  analysis  of  ETA  and  the  Basque independentist left, and/or publishing the testimonies of victims from both sides. 

Following the post-ETA period, the written press in Madrid (the most conservative more virulently) did  everything  they  could  to  hinder  the  passage  of  the  independentist  left  towards  legality.  This  is reflected in the front pages which followed the Tribunal Constitucional's decision to legalise Sortu, the  new  party  which  represented  that  political  sector;  a  party  which,  in  its  statutes  expressly requested  the  "definitive  and  total  disappearance  of  any  kind  of  violence,  especially  that  of  ETA” 

(2011: 2). 

9th news item. The TC, Tribunal Constitucional, legalises Sortu (2012). 



Front pages of  Abc, El Mundo and  La Razón (21.06.2012) http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1024 











Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



This attitude continued throughout the following years. The role of the right wing Spanish press as a 

"political actor" was revealed in a curious way in 2015 when it managed to sever an attempt by the Basque PP to create opportunities for dialogue with the independentist left. The sequence of events was  as  follows:  On  the  1st  October  2015  MPs  of  EHBildu  (a  coalition  of  independentist  and sovereignty seeking sectors of the left wing)  publish an opinion article in the newspaper  El Correo in  which,  under  the  headline  "Our  decision,  peace",  they  assert  that  "violence  is  always  the  worst path".  Five  days  later,  the  president  of  the  Basque  PP,  Arantza  Quiroga,  presents  a  proposal  of dialogue including EHBildu in the Basque Parliament, something hitherto unheard of. 

10th news item (a): President of the Basque PP Arantza Quiroga's proposal (2015). 



eitb.eus, 2015.20.06. 

The day after, sectors of the print and digital press in Madrid react angrily. 

10th news item (b): Reactions to Quiroga's proposal (2015) 



 El Mundo  and  Libertad digital (07.10.2015) El Mundo even appeals to the feelings of ETA's victims. 

10th news item (c): Reactions to Quiroga's proposal (2015). 





 El Mundo (08.10.2015). 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1025 





Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



Six  days  later,  after  a  symptomatic  silence,  the  originator  of  the  proposal  presents  her  resignation. 

The conservative press in Madrid's bet pays off. 

10th news item (d): The outcome of Quiroga's proposal (2015). 



News in  El Mundo and  Abc (14.20.2010 and 15.10.2015). 

Following the definitive ceasefire declared by ETA, the Basque conflict practically disappeared from the  front  pages  of  the  newspapers  published  in  Madrid.  The  gap  it  left  was  filled  by  the  Catalan sovereignty  process  which,  as  with  the  Plan  Ibarretxe  in  2005,  is  systematically  categorised  as defiance. 

Behind  the  Basque  and  Catalan  disputes  lies  a  latent  debate  that  has  been  unresolved  for  decades, concerning  the  possibility  of  a  change  in  the  legal  framework  that  would  allow  the  historical nationalities that make up the Spanish State the right to decide. It is fanciful to imagine that a serene debate about the current   status quo could be facilitated by mediatic power. Such debates, however, have taken place in the press in countries with a more established democratic tradition, such as the United Kingdom (the Scottish question) or Canada (the sovereignty of Quebec). Furthermore, there is a striking circumstance which exists in the Spanish case, that is the progressive shift to the right of the main written press entities in the Spanish State; something observed by  The New York Times in 2015  [23]. According  to  this  newspaper,  the  economic  crisis  that  began  in  2008,  in  addition  to resulting in the loss of over 11,000 jobs in the sector, has also affected freedom of expression, given that  financial  sectors  have  taken  over  the  main  newspapers  in  the  Spanish  State.  It  provoked  the replacement of the directors of  El País, Abc, El Mundo and  La Vanguardia and a noticeable shift to the right in their editorial lines. 




8. Expert Group 

On the 1st July 2016, within the framework of summer school courses run by the University of the Basque Country in  San  Sebastián, a discussion group was created made  up of four  veteran  Basque journalists who are experts on the subject to hand and represent a wide editorial variety. Those who took part were: Luis Rodríguez Aizpeolea who worked on  El Diario Vasco in San Sebastián during the 1980s, and from 1989 up to his retirement in 2012 on  El País in charge of the National section to which  he  continues  to  contribute  from  time  to  time;  Martxelo  Otamendi,  Dean  of  Directors  of  the Basque press, managing director of  Euskaldunon Egunkaria from 1993 until its closure in 2003, and later director of  Berria up to the present day; Jabier Salutregi, who worked on  Egin from 1978 until its  closure  in  1998,  when  he  was  its  director  [24],  and  Elixabete  Garmendia,  a  prestigious  ETB 

journalist  who  has  worked  for  the  corporation  since  1986  and  is  a  frequent  contributor  to  different http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1026 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



written Media sources in Euskera, such as the long-running weekly Basque publication  Argia or the newspaper  Berria. At the last minute, the director of  El Correo José Miguel Santamaría was unable to  attend.  However,  this  work  includes  the  opinions  expressed  by  the  former  director  of  the  same paper Juan Carlos Martínez in 2015 [25].  

The  participants  in  the  session  were  asked  the  following  questions:   how  has  the  press  covered  the Basque  conflict?   and   do  you  think  it  could  have  been  done  better?   There  was  a  general  consensus that the press was not up to the task in hand, although some important qualifications were made. 

Main observations of Luis Rodríguez Aizpeolea (2016): 

“My assessment of the press coverage of the Basque conflict is quite bad; it has been quite frankly deplorable. During the 1980s and 90s, ETA victims didn't exist in the Media. News of attacks  were  published  which  didn't  even  make  the  first  pages.  Later  the  opposite  effect  was produced: an excessive utilisation of the victims of ETA by the Media. 

“Following  the  end  of  ETA,  I  have  watched  with  puzzlement  and  annoyance  how  the Spanish  political  right  wing  and  the  conservative  Media  in  Madrid  (more  talk  show  guests, 

„Savateresánd the like) have waged three important  battles (El País  is  excluded from  these attitudes  as  I  believe  its  position  has  been  objectively  different).  The  aim  of  the  first  was  to render the legalisation of the Basque independentist left impossible; the second to impede the release of prisoners sentenced under the Parot doctrine following the decision of the European Court  (which  it  also  lost)  and  the  third,  the  terrible  campaign  to  try  to  politically  disable Arnaldo Otegi.” 

Points made by Elixabete Garmendia (2016): 

“Reflecting on this subject leads us to some inglorious episodes in our past. Here both sides have been denied the word. And we have that on our conscience. The Ajuria Enea Pact of 1988 

brought  with  it  the  implementation  of  a  series  of  slogans.  A  new  language  was  introduced based on the use and abuse of the term 'terrorist' or 'terrorism', and the independentist left was denied a voice and a presence in the Media (…).On the other hand, after the assassination of Yoyes  (María  Dolores  González  Katarain  [26]),  we  organised  a  petition  against  the  murder based  on  a  written  condemnation,  and  the  directors  of  Egin  refused  to  publish  it.  Here  there was also a denial of the word. 

“I don't know whether the situation would have been different if the newspapers had been run mainly by women. But I would like to quote from a letter written by Yoyes from her exile in Mexico: 'The great political, scientific, literary decisions etc… are not taken by women, and much  less  by  pregnant  women.  How  different  would  things  be  if  they  did  take  those decisions!'” 

Reflections of Jabier Salútregi (2016): 

“It  was  believed  that  there  was  a  war  on.  There  was  a  lot  of  tension  on  the  street,  social movements were very active and I think that the Mass Media acted like true mediatic brunetes 

[27].   War  trenches  were  built  from  which  to  defend  a  bloc  of  political,  economic  interests etc…  (…)  with  the  aim  of  neutralising  the  adversary  who  was  almost  always  seen  as  the enemy. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1027 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



“Depending on whose hands it is in, the Media can be either a weapon to mould society as those in power wish, a weapon of mass destruction of ideas, a weapon to impose a hegemonic ideology  which  in  a  sibylline  way  directs  the  whole  of  society.  (…)  I  am  in  favour  of  the setting up of an Independent Media Observatory, which would be able to control the excesses which are produced in newspaper offices.” 

Key points expressed by Martxelo Otamendi (2016): 

“In  our  specific  case,  I  would  make  a  distinction  between  two  different  levels.  On  a professional level, I think we got it right. We reported on all the victims to a greater or lesser extent. On a personal level I think we made mistakes and, what's more, were aware of it. For example,  we  didn't  stand  by  the  families  of  José  Luis  López  de  Lacalle  or  Santiago  Oleaga when they suffered attacks [in 2000 and 2001]. 

“When Joxe Mari Korta (2000) and the headquarters of EITB (2008) were victims of attacks we  did  react  and  criticised  them  in  the  paper's  editorial  column.  I  even  promoted  a demonstration  with  directors  of  Basque-speaking  Media  in  front  of  the  EITB  headquarters  in Bilbao to say that what had happened was unacceptable.” 

The  participants  in  the  group  agreed,  with  some  qualifications,  that  torture  victims  (at  least  4,009 

people between 1960 and 2013, according to Basque Government reports) had been notably absent from the Media, above all in newspapers with  constitutionalist tendencies. 

Although Juan Carlos Martínez, director of  El Correo in 2015, did not take part in the Expert Group meeting,  he  made  the  following  reflection  a  year  earlier  in  the  pages  of   El  País  (Rodríguez Aizpeolea, 2015):  

“It is astounding now to look back at those front pages [the 1980s]. An assassination carried out  by  ETA  was  not  the  most  relevant  news.  But  the  Basque  press  was  a  reflection  of  the society  of  the  time,  which  looked  on  in  puzzlement,  if  not  with  indifference  at  what  was happening.  The  newspapers  didn't  know  how  to  approach  the  reality  with  the  necessary forcefulness, above all regarding the victims of terrorism. Journalism reflected the evolution of Basque society. 

“The climate of confusion at the end of Franco's regime and in the Transition was evident. 

Political mistakes were made when dealing with terrorism, with abusive actions by the Security Forces.  This  added  to  the  fear  provoked  by  a  very  powerful  ETA  with  considerable  social support. The effect was paralysing.” 




9. Discussion and conclusions 

In  order  to  understand  the  press  coverage  of  the  Basque  conflict  by  the  Basque  and  Spanish  press during the period from 1975 to 2016, various factors must be taken into account: 

  The political context of each moment. 

  The evolution produced by ETA's actions. 

  The place where each newspaper is edited. 

  The editorial line of the Media source. 





http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1028 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



These four factors have interacted throughout the last four decades, sometimes fanning the flames of the  conflict  and  on  other  fewer  occasions  promoting  a  stage  for  peace.  For  many  years, misinformation, manipulation and the failure of ethical and deontological codes have been constant in  the  press  coverage  of  the  conflict.  There  is  no  getting  away  from  the  vicissitudes  surrounding dozens  of  professionals,  and  the  Media  sources  themselves,  having  lived  through  truly  exceptional and hitherto unheard-of situations in Europe - suffering assassinations, threats and different types of attacks which hit out against freedom of expression. In such circumstances, reporting on the Basque conflict was extremely complicated, especially doing it in a calm and free manner. 

All  things  considered,  it  could  be  said  that  the  press  coverage  of  the  Basque  conflict  resembles  a spherical polyhedron turning on its own axis - it only needs to be moved a few millimetres one way or the other for the perception which it projects to be different from the previous one. 

After the death of Franco, the uncertainty present in Basque society was reflected in the press of the time. There was no unanimity of criteria when it came to dealing with ETA. Police violence, when it was reported, appeared in a biased way in most cases. It must be taken into account that the political parties  as  much  as  the  trade  unions,  social  agents  and  the  public  institutions  themselves  were  all getting used to the new political  situation. It would be a mistake typical  of   historical presentism to judge  from  a  current  vantage  point  the  behaviour  of  the  Media  forty  years  ago  without  taking  into account the context of the time. 

Basque press coverage of the conflict evolved as ETA's actions intensified. It became more and more difficult to obtain information that was truthful, free, contrasted and critical of the conflict.  Editorial lines  became  polarised  to  an  extreme  extent  and  "Trench  journalism"  was  the  norm  as  the  new century began. There were many significant attacks in the history of ETA, but perhaps the  key event par excellence was the assassination of Miguel Angel Blanco in 1997. From then on, the attitude of the press in general became much more belligerent both with ETA and with the independentist left wing. 

When  armed  activities  passed  into  the  background  (the  Lizarra-Garazi  truce  in  1998-1999,  for example)  the  artists  of  the  political  conflict  emerged  with  immense  clarity.  Then,  the  place  where each  newspaper  was  edited  and  its  editorial  line  took  on  a  special  relevance.  In  that  sense,  the attitude  shown  by  the  Basque  press  in  the  post-ETA  phase  (2011-2016)  has  been  much  more constructive than that of the conservative press in Madrid, whose postures are much more rooted in the past. 

Throughout the last 41 years, the Basque and Spanish press have played a variety of roles: they have been witnesses, actors, agitators, victims and facilitators of the resolution of the conflict.  Obviously, all  these  functions,  which  could  be  seen  as  contradictory,  have  not  been  developed  by  all  the newspapers  with  the  same  intensity  nor  in  the  same  period.  However,  what  can  be  said  is  that  the press in general has not followed the UNESCO recommendations relating to the role of the Media in times of conflict. Although there are reprehensible aspects to all the newspapers, the attitude of the press  edited  in  Madrid  has  been  the  most  misinforming  and  hindering  to  peace  than  that  of  the Basque press. 









http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1029 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 




Notes 

[01] Source:  Draft report on the Infringement of Human Rights in the Basque case (1960-2013) commissioned by the General Secretary for Peace and Coexistence of the Basque Government .  The number of fatal victims attributed to ETA varies depending on the source, and even today an exact figure cannot be given with complete certainty as at least 13 cases require further investigation. 

[02] In this calculation, the Basque Government includes all the victims attributed to ETA in all its factions and/or divisions, the CCAA Comandos Autónomos Anticapitalistas, IK Iparretarrak, Iraultza and 

“other organisations”. It also erroneously includes one victim of the DRIL Directorio Revolucionario Ibérico de Liberación, an organisation totally unconnected to ETA. It was created in 1959 by Galician and Portuguese anti-Franco communists and libertarians, and was the recognised perpetrator of the unintentional death on the 27th June 1960 of Begoña Urroz, a 22 month old baby, in the station of Amara in San Sebastián (she was caught by the explosion of a bomb placed in the left-luggage office). The official historiography considers her to be the "first ETA victim", even though later investigations all refute this and attribute it to the DRIL, just as the perpetrators admit (see the statement of Xurxo Martínez Crespo in the newspaper  Deia, 21st February 2010). 

[03]  Draft report on the Infringement of Human Rights in the Basque case (1960-2013) attributes 94 

deaths to State Security Forces (taking place in police stations, checkpoints, as a result of mix-ups, altercations, demonstrations etc…) and another 73 to parapolice and extreme right wing groups: 61 in attacks (committed by different organisations: GAL, BVE, GAE, ATE and Triple A), 4 following kidnappings, 3 in industrial action, 3 missing and two women raped and murdered by these groups. 

[04] The report on the incidence of torture in the Basque Country between 1960 and 2013 was published on the 27th June 2016 by the Basque Criminology Institute (IVC) of the University of the Basque Country. Four thousand and nine people were identified as having suffered torture, although it is estimated that the number could be as many as 4,810 since some of them had been tortured on more than one occasion. In the analysed period, 9 condemnatory sentences have been handed out to the Policía Nacional and 12 to the Guardia Civil, which translates to 50 civil servants found guilty of crimes against 32 people (4 women and 28 men) arrested between 1979 and 1992. The alleged perpetrators were as follows: the Guardia Civil received 1,589 accusations, the Policía Nacional 1,561, the Ertzaintza 310, Policías Municipales 4, prison officers 19 and “others”, 39. Many incidents of torture went unreported out of fear of reprisals. In June, the first conclusions from the report were published. The final report will be published in December 2016. 

Source: http://www.eitb.eus/es/noticias/politica/detalle/4194366/informe-incidencia-tortura/ [Retrieved: 27.06.2016]  

[05] The Foro de Ermua is a civic organisation started in 1998 following the assassination of Miguel Ángel Blanco by ETA in 1997. One of its main aims is to discredit the violence carried out by ETA. 

[066] Source:  Draft report on the Infringement of Human Rights in the Basque case (1960-2013) from the Basque Government. 

[07] EITB is the Basque Public Radio and Television Corporation. 

[08] Antiterrorist Liberation Groups, an organisation that carried out so-called "State terrorism", active between 1983 and 1987 with at least 27 murders attributed to them. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1030 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



[09] In their vindication, the GAL made no reference to the condition of these people as journalists, but instead to the status of political refugee in the case of the first, and in Muguruza's case, to his political relevance. 

[10] Source:  Draft report on the Infringement of Human Rights in the Basque case (1960-2013) from the Basque Government. 

[11] Ibid. 

[12] The following organisations took part: International Organization of Journalists (IOJ), International Federation of Journalists (IFJ), International Catholic Union of the Press (UCIP), Latin-American Federation of Journalists (FELAP), Latin-American Federation of Press Workers (FELATRAP), Union of African Journalists (UJA), Confederation of ASEAN Journalists (CAJ). Retrieved 27.06.2016 

in:http://www.academiaperiodismo.org.ar/etica/unesco1.html 

[13] Some of those that closed re-opened years later with new owners and a different editorial line. Such was the case of  La Gaceta del Norte and  La Voz de Euskadi (previously called  de España). However, these also ended up closing in the face of competition from a market which had changed radically, largely as a result of the new political situation. 

[14] The pact was signed in the Ajuria Enea palace, official residence of the then Lehendakari (President of the Basque Country) José Antonio Ardanza. Its signatories were the political parties PNV, PSE-EE, AP (the current PP), CDS Centro Democrático y Social, EE Euskadiko Ezkerra and EA  Eusko Alkartasuna (a split off from the PNV 1985). 

[15] The political parties IU, PNV, BNG, ERC, ICV, EA and CHA voted against, on the understanding that it violated fundamental democratic principles. 

[16] It must be highlighted that the attitude of both papers was not always the same. As researchers Caminos, Armentia and Marin point out (2013:157), following the assassination of Miguel Ángel Blanco on 10th July 1997, the newspaper  Egin gave more column space to opinions critical of Batasuna (the coalition which editorially dominated the paper). After the closure of  Egin (a year later) came  Gara,  a paper with a similar ideological profile but with a different attitude in certain aspects. This new daily paper made an important contribution to the political strategy change in the independentist left (Murua, 2014:186-191). This happened between 2007 and 2011 and was what Murua calls “The Gara factor”. 

Likewise, the editorial attitude of  El Mundo has historically had its ups and downs. Although it has always been against the theory of Basque sovereignty, it was curious to see how, during the ETA ceasefire of 1998-1999, this newspaper classified, on at least a couple of occasions, the Pacto de Estella-Lizarra (declaration in favour of the Basque citizens' right to decide) as a "peace proposal" (Idoiaga and Ramirez de la Piscina, 2002: 80). 

[17] ETA kidnapped Miguel Ángel Blanco on 10th July 1997 once again demanding the removal to nearer prisons of prisoners from the organisation, which were then (as now) dispersed throughout jails all over Spain and France. It gave the Government a 48-hour ultimatum. When that time elapsed, the hostage (a 29-year-old town councillor) was executed with two shots to the back of the head. 

[18] The agreement was signed on the 12th September 1998 by all the nationalist parties in addition to the left-wing coalition IU/EB Izquierda Unida / Ezker Batua. The aim was to put an end to the Basque political conflict through lines of dialogue without exclusions. On the 2nd October of the same year, political and social agents of the French Basque Country joined the agreement in the town of Saint-Jean-Pied-de-Port / Donibane-Garazi. From then on, it became known as the  Lizarra-Garazi Agreement. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1031 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



[19] It must be pointed out that the aforementioned closure of  Egin had taken place previously, in July 1998, producing great social and political tension together with a deterioration in the relationships among the Basque Media. 

[20] What didn't happen in 2001 did take place in 2009. At that time, the independentist left was banned and could not stand in the elections. In 2009, the PSE-EE and the PP won 25 and 13 seats respectively. 

The sum total gave them an absolute majority, more than those obtained by Juan José Ibarretxe (30) despite him being once again the most voted candidate. The coalition between PP and PSOE brought the Socialist candidate, Patxi López, to the presidency of the Basque Government. 

[21] This theory supports various principles (Idoiaga and Ramirez de la Piscina, 2002: 143):  Terrorists cannot have a positive image, the usual journalistic principles cannot be applied to terrorism, and the ideology which sustains the terrorist phenomenon must be destroyed.  In 1999, the Ministry of Internal Affairs' communications advisor, Cayetano González, publicly transmitted his satisfaction with the press attitude towards the ETA phenomenon. 

[22] The International Conference took place with the presence of international personalities from the area of politics and peacemaking, such as Kofi Annan (former UN General Secretary),  Bertie Ahern (former Prime Minister of the Republic of Ireland), Gro Harlem Brundtland (former Norwegian Prime Minister), Pierre Joxe (French former Minister of Internal Affairs and Defence), Gerry Adams (leader of Irish Sinn Féin) and Jonathan Powell (advisor to Tony Blair). The International Peace Conference concluded with a declaration that urged ETA to permanently end its violent activity and pressed the Spanish and French governments to introduce measures directed at putting an end to the conflict. 

[23] “Spain"s News Media Are Squeezed by Government and Debt”   in The New York Times, 05.11.  2015. 

[24] Jabier Salutregi was sentenced to seven and a half years in prison by the Audiencia Nacional for being a supposed “member of ETA”. He was released on the 29th October 2015, at that time the only director of a European newspaper being held in prison. 

[25] Said declarations appeared in a report published in  El País on the 5th May 2015 entitled: “The Basque press has exercised some self-criticism concerning its attitude during the ETA years of lead”. Its author: Luis Rodríguez Aizpeolea. 

[26] Former ETA leader who returned from exile, disobeying the orders of the organisation. She was assassinated on the 10th September 1986 in her home town of Ordizia by the organisation itself. 

[27] A reference to the Security Division “Brunete” of the Spanish Army. 




Bibliography 

Ahedo, I. (2008):  The Transformation of National Identity in the Basque Country of France, 1789-2006, Reno: Center for Basque Studies. 

Alonso, R. (2011): “Why Do Terrorists Stop? Analyzing Why ETA Members Abandon or Continue with Terrorism”.  Studies in Conflict and Terrorism 34 pp.696-716. 

Alonso, R. (2013): “The Madrid Bombings and Negotiations With ETA: A Case Study of the Impact of Terrorism on Spanish Politics”.  Terrorism and Political Violence 25, 1 pp. 113-136. 

Aretxaga, B. (2005):  States of Terror.  Reno: Center for Basque Studies. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1032 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



Armentia, J.I.; Caminos J. M.; Gz. Abrisketa, M.; Palazio G. J.; Ramírez de la Piscina, T. (EHUKI taldea) (1997):  Ajuria Eneko Ituna mezubideetan: Bakerako bidea ala aztoramen iturria?  Vitoria-Gasteiz: Arabera. 

Azurmendi, J. F. (2014):  ETA de principio a fin. Crónica documentada de un relato. San Sebastián-Donostia: Ttarttalo. 

Batista, A. (2001):  Euskadi sin prejuicios.  Barcelona: Plaza & Janes. 

Batista, A. (2012):  Adiós a las armas. Una crónica del final de ETA. Barcelona: Debate. 

Bezunartea, O. (2013):  Memorias de la Violencia. Profesores, periodistas y jueces que ETA mandó al exilio, Córdoba: Alfaguara. 

Borrat, H. (1989):  Periodico, el actor político. Barcelona, Gustavo Gili. 

Caminos, J. M.; Armentia J. I. y Marin,F. (2013): “El asesinato de Miguel Ángel Blanco como ejemplo de  key event en el tratamiento mediático de los atentados mortales de ETA”.  AdComunica, Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº6 pp.139-160. 

Carmena, M.; Landa, J. M.; Mugica, R. y Uriarte,J. M. (2013):  Informe- Base de Vulneraciones de derechos humanos en el caso vasco (1960-2013).  Vitoria-Gasteiz: Secretaria de Paz y Convivencia (Gobierno Vasco). Retrieved 07.07.2016 in: 

https://www.irekia.euskadi.eus/uploads/attachments/3214/informe_base_es.pdf?1371196800 

Coulter C. (1999).  Contemporary Northern Irish Society. London: Pluto Press. 

De la Calle, L. and Sánchez-Cuenca, I. (2013): “Killing and Voting in the Basque Country: An Exploration of the Electoral Link Between ETA and its Political Branch”.  Terrorism and Political Violence 25, 1 pp. 94-112; 

Domínguez, F. (2012 ): La agonía de ETA. Una investigación inédita sobre los últimos días de la banda.Madrid: La Esfera de los Libros. 

Elejabarrieta, G. (2015): “From Freedom Fighters to Terrorists and Back Again”, in Tellidis. I. and Toros, H. (ed.),  Researching Terrorism, Peace and Conflict Studies. Interaction, Synthesis and Opposition.  London: Routledge, pp. 146-164. 

Escrivá, A. (2012):  Maldito el país que necesita héroes. Cómo los demócratas acabaron con ETA. 

Madrid: Temas de Hoy. 

González, C. (1999). “El ministerio del Interior y los criterios informativos sobre el terrorismo" in Rodríguez R. y Sádaba T. (ed.).  Periodistas ante conflictos. El papel de los medios de comunicación en situación de crisis.  Iruña-Pamplona:Eunsa. 

Idoiaga, P. ( 1999): “Medios de comunicación y proceso de paz en Euskadi”. Viento Sur, Madrid. 

Idoiaga, P.y Ramirez de la Piscina, T. (2002):  Al filo de la (in)comunicación. Prensa y Basque conflict,  Madrid: Fundamentos. 

IVC Instituto Vasco de Criminología (UPV/EHU) (2016):  Informe sobre la incidencia de la tortura en el País Vasco entre 1960 y 2013.  Vitoria-Gasteiz: Secretaría de Paz y Convivencia (Gobierno http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1033 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



Vasco). Retrieved on: 27.06.2016 from 

http://www.eitb.eus/es/noticias/politica/detalle/4194366/informe-incidencia-tortura/ 

Kepplinger, H. M. y Habermeier, Johanna (1995): “The impact of Key Events on the Representation of Reality”.  European Journal of Communication, vol. 10 (3) pp. 271-390. 

Letamendia, F. (2013):  Dos ensayos vascos: Fin de ETA y resolución del conflicto. Respuestas a la crisis (2009-2012), Madrid: Fundamentos. 

Marletti, C. (1984):  Media e Politica.  Milan: Franco Agnelli. 

Mees, L. (2003):  Nationalism, Violence and Democracy. The Basque Clash of Identities,  New York: Palgrave Macmillan. 

Merodio, I. (2010):  Análisis de editoriales e informaciones sobre el Plan Ibarretxe en la prensa generalista española de 2001 a 2006.  Tesis doctoral, Universidad del País Vasco (UPV/EHU). 

Minder, R.(2015): “Spain"s News Media Are Squeezed by Government and Debt”   in The New York Times,  05.11.2015. Retrieved on 25.11.2015: http://www.nytimes.com/2015/11/06/world/europe/as-

spains-media-industry-changes-rapidly-some-worry-about-objectivity.html.  

Mindernov,R. (2015): “Spain"s News Media Are Squeezed by Government and Debt”.  The New York Times (05.11.2015) Retrieved on 06.07.2016 in 

:http://www.nytimes.com/2015/11/06/world/europe/as-spains-media-industry-changes-rapidly-some-

worry-about-objectivity.html?_r=0 

Mínguez, X. (2013): Una aproximación psicosocial al Basque conflict construyendo la paz en espacio abierto.  Doctoral thesis, University of the Basque Country (UPV/EHU). 

Muro, D. (2008):  Ethnicity and Violence. The Case of Radical Basque Nationalism.  New York: Routledge. 

Murua, I. (2014):  The End of ETA (2007-2011): Narratives from the Media and from the Actors.  

Doctoral thesis, Reno, University of Nevada. 

Murua, I. (20145a): “The End of ETA: errelatuaren borroka akademian”.  Jakin Vol 209, pp.101-116. 

Murua, I. (20145b):  Ekarri armak. ETAren jardun armatuaren bukaeraren kronika.  San Sebastián: Elkar-Berria. 

Rodrigo, M. (1991):  Los medios de comunicación ante el terrorismo.  Icaria: Barcelona. 

Rodriguez Aizpeolea L. (2013):  Los entresijos del final ETA. Un intento de recuperar una historia manipulada,  Madrid: Los Libros de la Catarata. 

Rodriguez Aizpeolea L. (2015):“La prensa vasca hace autocrítica de su actitud en los años de plomo de ETA”.  El País (05.05.2015). Retrieved on 01.07.2016 from: 

http://politica.elpais.com/politica/2015/05/05/actualidad/1430853441_737112.html 

Schlesinger, P. (1991):  Media, State and Nation: Political Violence and Collective Identities.  Sage. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1034 

Revista Latina de Comunicación Social # 071 – Pages 1007 to 1035 

[Research] [Funded] | DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016 



Soria, C. (ed.) (1987):  Prensa paz, violencia y terrorismo. La crisis de credibilidad de los informadores. Eunsa: Pamplona. 

Videgain, J. (2015):“The Role of Newspapers in the Basque Conflict”.  MA Sustainable Peace in Contemporary World (Master Thesis). Costa Rica: University for Peace / Universidad para la Paz (ONU). 

Watson, C. (2007):  Basque Nationalism and Political Violence: The Ideological and Intellectual Origins of ETA. Reno: Center for Basque Studies. 

Whitfield, T. (2014):  Endgame for ETA. Elusive Peace in the Basque Country.  London: C. Hurst & Co. 

Wimmer, R.D. y Dominick, J.R. (1996):  La investigación científica de los medios de comunicación. 

Barcelona: Bosch. 

Woodworth, P. (2001):  Dirty War, Clean Hands. ETA, the Gal and Spanish Democracy.  Cork: Cork University Press. 

Zabalo, J. y Saratxo, M. (2005): “ETA Ceasefire: Armed Struggle vs. Political Practice in Basque Nationalism.  Ethnicities 15, 3 pp. 362-384. 

Zallo R. and Ramírez de la Piscina T.(1999): “Los medios en Euskal Herria ante la nueva situación política (propuesta de decálogo ético)”.  Congress on Journalism and the Peace Process in Euskadi.  

Bilbao: Fundaciones  Manu Robles Aránguiz and Ipar Hegoa. 

Other sources: 

Garmendia E., Otamendi M., Rodríguez Aizpeolea L., Salutregi J. (2016). Grupo de Discusión:  La prensa y el conflict vasco. Summer courses in the University of the Basque Country (UPV/EHU) 01.07.2016. San Sebastián-Donostia: UPV/EHU. 

Estatutos del partido político Sortu (2011). Retrieved on 06.07.2016 in: 

http://documents.tips/documents/estatutos-de-sortu.html 

___________________________________________________________ 



How to cite this article in bibliographies / References 

T  Ramírez  de  la  Piscina  Martínez,  I  Murua  Uria,  P  Idoiaga  Arrospide  (2016):  “Press  coverage  of Basque  conflict  (1975-2016):  Compilation  of  attitudes  and  vicissitudes”.  Revista  Latina  de Comunicación Social, 71, pp. 1.007 to 1.035. 

http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1132/52en.html 

DOI: 10.4185/RLCS-2016-1132en 







Article received on 20 June 2016. Accepted on 3 October. 

Published on 11 October 2016. 



http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1131/51en.html  

Página 1035 





index-1_1.png





index-19_5.png
Las victimas de ETA cargan contra el PP
vasco por acercarse a Bildu: 'Que se tenga
en cuenta para las elecciones'





index-1_3.png





index-1_2.jpg





index-1_5.png





index-1_4.jpg





index-20_1.jpg
FLEMUNDO

Dimite Arantza Quiroga como lider del PP
vasco tras su polémica mocién






index-1_6.jpg





cover.jpeg
Revista Latina de Comunicacion Social # 071 — Pages 1007 to 1035
[Rescarch] [Funded] | DOL: 10.4185/RLCS-2016-1132en | ISSN 1138-5820 | Year 2016

How tocite this aticle in bibliographies / References
T Ramirez de la Piscina Martincz, | Murua Uria, P Idoiaga Arospide (2016): “Press
coverage of Basque conflc (1975-2016): Compilton of atitudes and vicisitdes”
Revsta Latina de Comuicacion Socal, 71 pp. 1007 o 1035,

Intp v sevisaltinacs onp07) psper/| 132 S2en bl

DOL 104185RLCS-2016-1 1 2en

Press coverage of the Basque conflict
(1975-2016): A compilation of attitudes
and vicissitudes

(CV1 (@11 Universyof the B Coty,

Imanol Murus Uria (CV] (@] (3] University o the Basque Country, UPV/EHU
imanol munsaach cus

Petso Ldaiaga Arrospde (9] [ ) Uniersiyofthe B Counry, UPV’
EHU oo doysgaichucin

Introdueton. This work caris out 3 wide analyss of the aitudes and viissitdes which have
surounded he Basque and Spanispress coverage ofthe Basque conflit over the last four decades
(1975-2016). Methodology. The methodology i cminenly qualaive. Four techniques were used
simultancously: A diret observaion study caried out by the researchers throughout their long:
profesional and academic rajectory; two hemerographic studies (he first caried ot between 1979
1996 and the sccond between 1998 and 2002):a contentanalysis of en paradigmatic newsiems
and a discusion group with experts on the subjct (2016). Result. The authors ditinguished four
periods: The fis (1975-1988) dominated by Lk of unifed erteri; a second (1988-2000) marked
by the d by “Trench

the postETA period (2011-2016), in which the locaion where cach
ewspaper i edited conditions (mor than ever) the frame of th news. Conclusions. The authors
considerthat, in geneal, the press has ot followed the UNESCO recommendations of 1975, which
Sugget that espect for the ruth and the promoton offse cxprssion of dess contrbute (0 conflict
esoluion

Keywords: Basque conflict, pres coverage, conflict resoltion, ETA.

Traslated by Angela Jones

Tigina 1007






index-19_3.jpg
O)]LibertadDigital POLITICA -
o=

Quiroga coquetea con Bildu y renuncia a exigir la
condena explicitaa ETA






index-19_2.jpg
EL£MUNDO

|E1 PP vasco se
acerca a Bildu
sin consultarlo !
con Génova

‘Arantza Quiroga pacta con la zquierda ‘abertzale’
unrechazo genérico de a violenciay no la
condena expresa de ETA » Bildu a aplaudey

a direccion nacional asegura que va por ibre:






index-19_4.png
EL£MUNDO

fpala Opinién lmemacional Economia  Sociedad Deportes  Culua  Cencia  Tecnokogia TV





index-16_7.jpg
ETA cesa su actividad armada
sin entregar las armas






index-17_2.jpg
EL CORREO [y

Espaiia esta sola ante los mercados

NOSERA
ALGUEN CONOCIDO
gl o€ L z0uiERDA

e ‘
| siveac (I






index-17_1.jpg





index-18_2.jpg
Merkel accede a rebajar el
coste de la deuda espanola






index-18_1.jpg
E]l TC se rinde
4los proetarras

ElConstituclonal anula ¢ 1 supremo e
tfpedia nscribir a o

«Seguid

pescando, que

"\, paraesoestala

(t) Guardia Civil»

FENAUTALIA






index-19_1.jpg
El PP suaviza sus condiciones para
una ponencia con todos los partidos
17 vaso acept fa partcipaionde EH Bidu o bisquec de la conivrcia
'y modifica su propuesta para crear una ponencia con el objetivo de integrar a

todos los partidos.






index-18_3.jpg
1 1
! Los mercados dan tregua

Merkelabre a puert acomprardeuda e Espai e i +»






index-16_4.jpg
— ELFPAIS

El fin del terror






index-16_3.jpg
ETAk armak utzi

ditu
A






index-16_6.jpg
EL£MUNDO

ETA alardea de sus asesinatos y
emplaza al Gobierno a negociar






index-16_5.jpg
ETA ni se disuelve ni
entrega las as

1 Final violento para
{m un dictador cruel






index-15_1.jpg
CARTA ABIERTA A KOFI ANNAN

La banca espaiiola
ard 120.000

Tres afios de circel por pes
ala profesora de su





index-13_4.jpg
NACIONAL

El Congreso rechaza el plan
Ibarretxe por 313 votos en contra






index-15_3.jpg
’?‘ﬁ

17 O:el dla de la infamia

G incluye en su LaLey del Menor retrasael | Bruselas propone
programa lectoral sanciones penales alos
¢l derecho a decidi bancos que cometan

de Catalu

abusos






index-15_2.jpg
Los extranjeros que s
van de Espafia son y






index-16_2.jpg
1ARA

Decision histérica:  Un nuevo tiempo
para Euskal Herria

p——
| [






index-16_1.jpg
EL coniiso

iPor fm'

ETA anuncia
el final de
la violencia






index-9_1.jpg
SUAREZ NISTERIOSO
VIAE RELAMPAGD A LS.

506 WUEVAS VIBACIOWES A
RO D Ao 1 TR
VTR G






index-20_2.jpg
m_umkon,\
EVIDENCIA LA
URGENCIA DE
UNG

idealista





index-10_1.jpg
Tilia

Ortega vuelve

ala carcel






index-11_1.jpg
_ EL PAIS

Dos disparos c W cabez

ETA asesina a Mlguel Angel

Los enemigos del pucblo

frente al clamor por salvar su mla

e

oo dem
ke s





index-10_2.jpg
_EL MUNDO






index-12_1.jpg
iBasta Ya! avala el pacto de | Cientos de nifias que
socialistas y populares vascos :Vetﬁa e;l Espaiia son

L ot e ks st o
P 3 e de st o

rea | 1€nSion en las aulas

“Nadie qre | Lo o e
o S el s
enrrenun | ST SR OSSN,

gobierno de
Berhsconi” | "
Holanda, Trincherasfrente
ala vanguardia social | 4 dspdo

El iesgo de Argentina





index-11_2.jpg
EYA NO ESCUCHO
LA VOZ DEL PUEBLO

HIJOS
DE
PERRA






index-13_2.png
i o

ol
espana
Ve 3 e e300
Jotualizado 132 1023 (CET - Inerne me @432 by Suotche
ZAPATERO PROPONE ABRIR 'EL TIEMPO DE UN ACUERDO HISTORICO Y DEFINITIVO"
Ibarretxe amenaza con convocar el
referéndum tras el 'no' a su Plan
Ibarretxe: Vengo con Is mano tendids; espero que no a desprecien”

Zapatero: "Quiero un nuevo proyecto para Euskadi con el respaldo de todos
Rajoy: "Si no corrigen, no vamos a poder entendernos™

ELMUNDO.ES

MADRID.- Tal y como se preveia, el pleno
del Congreso ha dicho 'no’ a la toma en
consideracién de la propuesta de reforma
del Estatuto de Guernica planteada por el
Parlamento Vasco. El Plan Ibarretxe fue
desestimado con 313 votos en contra,
29 a favor y dos abstenciones.

El proyecto se ha rechazado con los votos|
del PSOE, PP, Izquierda Unida, Coalicién
Canaria y Chunta Aragonesista. Votaron a
favor de su tramitacién parlamentaria los
diputados del PNV, ERC, Eusko
Allartasuna, Nafarroa Bai y el BNG,
mientras que los dos representantes de

Iniciativa per Catalunya (IC) se [ - ol
abstuvieron. [osiiviontgriniiagi






index-13_1.jpg
meimundo.es

Edicion impresa | Cartelera





index-13_3.png
mlnutos






