
Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html           Página 270 

How to cite this article in bibliographies / References 

M L Humanes, I Fernández Alonso (2015): “News Pluralism and Public Media in 

Spain.Televisión Española’s regression following a change of government (2012-2013)”. 

Revista Latina de Comunicación Social, 70, pp. 270 to 287.  

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html 

DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en 

News Pluralism and Public Media in Spain. 

Televisión Española’s regression following 

a change of government (2012-2013) 

María Luisa Humanes [CV] [    ] [     ] Associate Professor at Rey Juan Carlos University 
(Spain) / marialuisa.humanes@urjc.es 

Isabel Fernández Alonso [CV] [    ] Associate Professor at Autonomous University of 
Barcelona (Spain) / mariaisabel.fernandez@uab.cat 

Abstract 

[EN] Introduction: This article describes and analyses the policies applicable to Spain’s national 

public broadcaster’s governance model that were adopted in November 2011, when the conservative 

party Partido Popular (PP) came to power. The specific reforms and their implications for the News 

Services of Televisión Española (Spanish Television, TVE) are examined, beside the consequences 

for the information and the level of pluralism. Methodology: It has conducted a content analysis of 

two samples from three weeks of the first quarter of 2012 and 2013 (1294 news). Results and 

conclusions: It was found that the regovernmentalisation of the management bodies of the 

Corporación de Radio y Televisión Española (Spanish Broadcasting Corporation, RTVE) had 

increased TVE’s content banalisation to the detriment of major current affairs issues; fewer points of 

view and sources were observed in the coverage of labour-related news. Besides this 

regovernmentalisation, interpretative journalism tended to prevail over descriptive journalism, with 

an increase in the positive tone of economy-related news. 

Keywords 

Spain; news pluralism; public television; broadcasting policy; content analysis; political parallelism. 

Contens 

1. Introduction. 2. Methodology. 3. Results. 3.1. Reform (2006) and counter-reform (2012) of RTVE.

Degovernmentalisation and the creation of news councils in the social-democratic period (2004-

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2015-1046en
https://gestion2.urjc.es/pdi/ver/marialuisa.humanes
https://orcid.org/0000-0002-6860-4463
http://scholar.google.es/citations?user=xp0zRBQAAAAJ&hl=es&oi=ao
mailto:marialuisa.humanes@urjc.es
https://www.uab.cat/web/coneix-la-uab-cei/organs-territorials/consells-de-departament-1345708708048.html
https://orcid.org/0000-0003-4544-7589
mailto:mariaisabel.fernandez@uab.cat


Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html           Página 271 

2011). 3.2. A new governance model and a new news policy in RTVE (2011-2013). 3.3. Content 

analysis results Content analysis results.  4. Discussion and conclusion. 5. References 6. Notes.  

Traslate by Steve Norris (Member of the Institute of Translation & Interpreting in the United 

Kingdom) 

1. Introduction

International organisations with communication policy competencies (Council of Europe, European 

Parliament and UNESCO, to name but a few) and scholars commonly acknowledge that the 

existence of independent, properly funded public media undoubtedly contributes to the generation of 

a pluralistic media offering, which in turn is essential for ensuring democratic debate.  

The two recommendations relating to public broadcasting recently made in the report entitled A free 

and pluralistic media to sustain European democracy, commissioned by the European Commission 

and produced by the High Level Group on Media Freedom and Pluralism (Vīķe-Freiberga et al. 

2013), serve as a synthesis of all the literature generated on this topic: 

Recommendation 26: There should be a provision of state funding for media which are essential for 

pluralism (including geographical, linguistic, cultural and political pluralism), but are not 

commercially viable. The state should intervene whenever there is a market failure leading to the 

under-provision of pluralism, which may be considered as a key public good. 

Recommendation 27: Any public ownership of the media should be subject to strict rules 

prohibiting governmental interference, guaranteeing internal pluralism and placed under the 

supervision of an independent body representing all stakeholders. 

In short, public media are considered important agents of external pluralism (coexisting alongside 

community and commercial media) but, to enable them to really play that role, their distinguishing 

feature has to be authentic internal pluralism, which, according to Rafael Díaz Arias (2012, 140-

147), manifests itself in four dimensions: internal managerial pluralism, internal social pluralism 

(right of access, implicit or explicit), internal pluralism of messages, and internal professional 

pluralism. 

However, the degree of development of these forms of internal pluralism cannot be disassociated 

from the mediatic and socio-political environments in which the media operate. In this respect, the 

high levels of governmental interference and the low levels of professionalisation that are 

characteristic of the polarised pluralist media systems typically found in Mediterranean Europe 

(Hallin and Mancini 2004) are especially worrying. Equally troubling is the high degree of political 

clientelism observed in these societies, which, among other factors, can be put down to many 

centuries of Feudalism, the success of the Catholic Counter-Reformation or late democratisation 

(Hallin and Papathanassopoulos 2002).  

In this work, we have concentrated on internal pluralism of messages and, more precisely, on news 

content pluralism because of its special impact on the processes of shaping public opinion.  



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 272 

In particular, we have analysed the case of Spain’s national public broadcaster, Televisión Española 

(Spanish Television, TVE), starting with the premise that news pluralism in this medium has become 

considerably weaker since a change of government in November 2011. Since then, the conservative 

party Partido Popular (PP) –governing with an absolute majority– has pushed through a highly 

contested reform of policies affecting public media in general and, as discussed further below, the 

Corporación de Radio y Televisión Española (Spanish Broadcasting Corporation, RTVE) in 

particular. It should be noted that an earlier study on the 2012 level of pluralism in Spanish generalist 

television broadcasters’ news content (before the reforms promulgated by the new conservative 

Government) showed that TVE was, at that time, the television network with the highest level of 

internal pluralism of content, whereas commercial television networks stood out for their 

contribution to external pluralism (Humanes, Montero, de Dios and López-Berini 2013).  

Studying the Spanish case is especially relevant because the legislation governing RTVE since 

Spain’s transition towards democracy was radically modified in 2006, during the social-democratic 

Executive’s first term of office with Rodríguez Zapatero as Prime Minister. Based on the 

recommendations made by a panel of experts with markedly academic and philosophical 

backgrounds, the 2006 reform gave rise to a period in which TVE’s News Services enjoyed clear 

audience share leadership, received important international accolades and obtained very positive 

reviews from scholars (Blasco Gil, 2011, Lamuedra Graván, 2012). It was an unprecedented shift, 

particularly when considering that it occurred in the context of a media system like Spain’s, which 

fits perfectly with the characteristics of the polarised pluralist models described by Hallin and 

Mancini. 

This work is also of interest because, in the current context, a pluralistic news offering from TVE is 

all the more necessary in light of the complex socioeconomic and political situation that Spain is 

experiencing, and of the fact that the two big communication groups (Mediaset and Planeta de 

Agostini) have a 60% share of the digital terrestrial television (DTT) audience and an 80% slice of 

the advertising cake in this market (although it should be noted that the two groups manage channels 

with distinct ideological profiles). 

2. Methodology 

In order to verify whether or not the broadcasting policies applicable to RTVE after Spain’s change 

of government in 2011 have had an impact on TVE’s news pluralism, we performed a content 

analysis on two samples taken on dates before and after the 2006 Act reform, which was 

promulgated and applied in mid 2012. For the analysis, six one-week blocks were randomly selected: 

three from the first quarter of 2012 (23-29 January, 13-19 February and 5-11 March) and three from 

the first quarter of 2013 (21-27 January, 11-17 February and 4-10 March). A total of 1,294 analysis 

units were analysed (excluding sports and weather sections). In order to determine intercoder 

reliability, a random selection of 10% of the sample was recoded. Using Holsti’s formula, an 

acceptable level of intercoder reliability was obtained (0.85). 

Table 1 shows the basic characteristics of the samples analysed and the audience share of TVE’s 

news at the time when the samples were taken. The codebook contained a total of 25 variables 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 273 

divided into seven sections. Of these variables, the following were used in the analyses presented in 

this article: 

(a) Issue selection. From news events, analysis units were classified into 14 issue categories 

(Government / Politics, Crime, Natural disasters / Accidents, Work / Unions, Business / 

Economy, Armed conflicts / Terrorism / Wars, Social problems, Health, Education, Culture, 

Science, Environment, Society and Others) in order to make comparisons between the two 

sample periods. This variable allowed us to measure whether any changes had taken place in 

the selection of newscast issues, which might have affected issue diversity. Napoli (1999, 8) 

considers that the three components on which media diversity is based are source, audience 

and content diversity. In this work, we have employed the definition of content diversity 

given by Tan and Weaver: “the issue categories that the newspaper reports on, which is also 

called media agenda diversity” (2013: 774). One of the reasons why TVE won the 2009 TV 

News Award for the best prime time evening newscast was precisely the variety of issues it 

had covered (Blasco Gil 2011: 78-80). Comparing the issue selections in the two sample 

years (2012 and 2013) was therefore considered fitting.  

 (b) Also in accordance with Napoli (1999), we have measured the “idea-viewpoint diversity” 

concept. In order to approach this concept, we used a dichotomous variable to measure the 

presence/absence of viewpoint diversity in a news item.  

(c) Sources used. The number of different (explicitly identified) sources used in each news 

item was measured. 

(d) Journalistic style-related indicators. These refer to a journalist’s stance on the action or 

agent covered in a news item. For Hallin and Mancini (2004), internal pluralism of messages 

is divided into two indicators: viewpoint diversity (considered in variable b) and the 

journalistic role played by professionals (oriented towards neutral information or 

commentary). Journalistic style has been broken down into three categories: descriptive 

(recounting what is happening), interpretative (analysing and assessing a situation while 

describing it), and critical (containing a journalist’s opinion) (McNair 2000; Strömbäck and 

Dimitrova 2006). In addition, interpretative and critical-style news items were coded 

according to the assessment (tone) that the medium makes of the main issue: positive, 

negative or neutral. 

  

Table 1. Basic characteristics of the samples and audience share 

 Audience 

share (March) 

Length (mean 

seconds) 

Format (%) 

News Report Interview Live 

voice-over 

Opinion 

2012 17.2 76.5” 40.5 14.3 1.1 44.1 0 

2013 13.5 80.8” 49.7 23.1 0 27.2 0 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 274 

N= 

1,294 

 78.7” 45.3 18.8 0.6 35.4 0 

 

Before going on to detail the content analysis results, we shall describe and analyse the changes 

made by Prime Minister Mariano Rajoy’s conservative Government to RTVE’s governance model, 

citing some examples of how these have affected the News Services’ organisation chart and working 

dynamics. In order to do so, we must firstly summarise certain aspects of the 2006 reform that are 

especially relevant to the work in hand.  

3. Findings  

3.1. Degovernmentalisation and the creation of news councils in the social-democratic period 

(2004-2011) 

Although the policy applicable to RTVE that had been formulated by Prime Minister Rodríguez 

Zapatero’s social-democratic Governments (2004-2008 and 2008-2011) was criticised for a number 

of reasons (mainly the removal advertising from TVE) (Bustamante 2010; Zallo, 2010), there was 

broad agreement among scholars when it came to applauding some of the provisions of State-owned 

Radio and Television Act 17/2006. Some measures that they regarded as very positive were the 

reform of RTVE’s governance model and the creation of news councils for public radio and 

television (and for the website/interactive division), which respectively enabled progress to be made 

towards degovernmentalisation and towards ensuring that professionals had a greater say in the 

design of the news line of RTVE’s media (Blasco Gil, 2011; Fernández Alonso, 2008; Lamuedra 

Graván, 2012). 

Regarding the governance model, the aforementioned Act provided for a system of parliamentary 

appointment, by a two-thirds majority in the Congress of Deputies, of the RTVE Chairperson for a 

six-year period. Thus, the appointment of RTVE’s top executive at least required the two major 

parliamentary groups (social democrats and PP conservatives) to reach an agreement. This 

effectively put an end to a practice that had been in force for more than a quarter of a century, 

whereby the Director-General was appointed directly by the Government for a period equal to its 

term of office. At the same time, Act 17/2006 set out that the majority trade unions in RTVE could 

nominate two of the 12 Board Members. The Board’s term of office was also extended from four to 

six years to ensure that the replacement of RTVE’s managerial posts did not occur at the same time 

as a change of government. The system for appointing the Board Members continued to be by a two-

thirds majority in the parliamentary chambers, though the Board Members’ powers in relation to the 

Chairperson’s were strengthened. 

Thus, RTVE’s governance model had evolved (in accordance with some, though not all, of the 

proposals made by the aforementioned panel of experts) from a governmental one to a parliamentary 

or proportional representation one. In other words, it had shifted from a governance model in which 

RTVE had been controlled by a political group supporting the Executive to another in which that 

control was shared by several political forces. However, it was still far from the professional and 

from the civic or corporatist models in which professionals or various social and political groups 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 275 

respectively play an important role in the management of public service media (Humphreys, 1996: 

155-158). 

Regarding the creation of news councils in RTVE, Article 24.1 of Act 17/2006 stated that they were 

internal bodies in which RTVE’s news professionals could participate to guarantee their 

independence and to ensure the objectivity and truthfulness of newscast content. They were set up on 

15 July 2008, after the approval of the RTVE News Statute. Section IV of this Statute developed the 

provisions of aforementioned Article 24 of Act 17/2006, and gave news councils the significant 

function of informing the Board of any potential news manipulations or bad practices, and of any 

potential breaches of Act 17/2006 in relation to news-related matters, of the Basic Programming 

Principles approved by the Board, of the Framework Mandate or of the News Statute (Article 49 f). 

The reform of the governance model and the creation of news councils (agreed by consensus among 

several parliamentary parties) were two key aspects of the political response given by Prime Minister 

Rodríguez Zapatero’s first social-democratic Government (2004-2008) to the strong criticism 

levelled against RTVE’s News Services, especially during the second term of office of Prime 

Minister Aznar’s conservative Government (2000-2004). Among the reasons behind this criticism, of 

particular note was Decision 59/2003, of 23 July, handed down by the Audiencia Nacional, the 

Spanish court responsible for hearing significant cases, condemning RTVE for news manipulation in 

the coverage of the general strike of 20 June 2002. Several months earlier, in February 2003, the 

Parliamentary Assembly of the Council of Europe had also highlighted TVE’s coverage as an 

example of news manipulation due to political influence, and in March 2003 and February 2004, the 

medium’s professionals set up the Comité contra la Manipulación Informativa en TVE (Committee 

Against News Manipulation in TVE), which issued 36 reports on this issue (Lakidain Zabalza and 

Patterson 2012, 103-104). 

With these precedents, understandable concerns about broadcasting policy were raised when PP 

returned to power in late 2011 with an absolute majority, as had happened during Prime Minister 

Aznar’s second Government 

3.2. A new governance model and a new news policy in RTVE (2011-2013) 

The aspects of the aforementioned 2006 reform had a very positive impact on RTVE’s newscast 

credibility, as demonstrated by the fact that all of its newscasts had regained audience share 

leadership by 2007, or that TVE had won the prestigious 2009 TV News Award for the best prime 

time evening newscast (the world’s best newscast), in which, among other things, the variety of 

issues and sources stood out (Blasco Gil, 2011: 78-80).  

Then, with TVE’s first channel as the absolute audience share leader for the third consecutive year 

(with 14.5% of the share according to data provided by Barlovento Comunicación), came the 

aforementioned conservative shift in the Government of Spain. 

In April 2012, just a few months after PP’s election victory, the Spanish Council of Ministers 

approved Decree-Law 15/2012 on the modification of RTVE’s administrative regime. Compared to 

Act 17/2006, the main new features of this Decree-Law were: a reduction in the number of Board 

Members from 12 to nine, getting rid of the two nominated by the trade unions; the abolishment of 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 276 

fixed remuneration for all but the Chairperson, who clearly came out in a much stronger position as 

RTVE’s top executive; and a modification in the way Board Members and the Chairperson were 

appointed. The last point is particularly significant because it implied that if a two-thirds majority 

was not reached in the first round of voting, then 24 hours later both the Board Members and the 

Chairperson could be appointed by absolute majority in the respective legislative chambers, a 

majority that, as we have already noted, PP has had since November 2011. In other words, it 

signalled a shift towards the regovernmentalisation of RTVE’s governance model. 

It should also be noted that the Decree-Law on whose provisions we have commented is a type of 

legislative procedure foreseen in the Spanish Constitution for extraordinary or urgent situations, 

which allows the Executive to modify Acts approved by the Legislature (although it does require 

parliamentary ratification). In the Government communiqué issued after the Council of Ministers 

approving the aforementioned Decree-Law, the justification given for the adoption of this 

exceptional action was the need to take urgent austerity measures in a context where the post of 

RTVE Chairperson had remained vacant following Alberto Oliart’s resignation in summer 2011. 

Since that time, it had been impossible to reach the required consensus to appoint a new Chairperson 

under the provisions of Act 17/2006, something that had been relatively easy in the case of Oliart and 

his predecessor, the journalist Luis Fernández. 

The counter-reform in question was ratified in May 2012 with the backing of the conservative 

Catalan nationalist alliance Convergència i Unió (CiU). A few months earlier, CiU, which did not 

have an absolute majority in the Catalan Parliament, had also promulgated a similar counter-reform 

in Catalonia, in this case thanks to the abstention of the Catalan conservative party Partido Popular 

de Cataluña (PPC) (Blasco Gil, 2013: 223). 

Under the new legal framework described above, on 28 June 2012, the Congress of Deputies elected 

Leopoldo González-Echenique as the new RTVE Chairperson in the second round of voting, with 

votes in favour from PP and CiU. González-Echenique, who at that time held the post of General 

Secretary of the NH Hoteles group, lacked any experience in the broadcasting sector and had a 

clearly technical profile, as well as an obvious political affiliation. For example, during the period of 

Prime Minister Aznar’s Governments, he had been the State Attorney in the Ministry of the Interior 

(1998), Deputy Director of Legal Services of the National Securities Market Commission (1998-

1999), Director of the Technical Office of the Under-Secretary for Economic Affairs (2000-2002) 

and Director-General for the Development of the Information Society in the Ministry of Science and 

Technology (2002-2003).  

It is particularly surprising to find that, on the same day as he took up his post, González-Echenique 

convened the Board to appoint, among other positions, a new person to take charge of TVE’s News 

Services, when no action had yet been taken to appoint the new Director of TVE, who is supposedly 

the person who should dismiss the existing person in charge if there is reason to do so (Blasco Gil, 

2013: 219). The new RTVE Chairperson therefore immediately got rid of Fran Llorente, under 

whose direction TVE’s news had attained the aforementioned success, and appointed Julio Somoano 

as his successor. At that time, Somoano was in charge of the newscasts of Telemadrid, the Madrid-

based public television broadcaster known for being unrelentingly condemned by a group of 

professionals involved in the Salvemos Telemadrid (Let’s save Telemadrid) campaign launched in 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 277 

2006 to denounce news manipulation in that medium (Fernández Alonso and Fernández Viso 2012, 

130-133). Many comments were made about the fact that the new Director of TVE’s News had been 

the author of a master’s dissertation entitled Estrategia de comunicación para el triunfo del Partido 

Popular en las próximas elecciones generales (Communication strategy for the Partido Popular’s 

victory in the next general elections), which he defended at the Autonomous University of Barcelona 

(UAB) in November 2005. 

From that moment on, all the news editors were gradually replaced. Worthy of mention is that 

Cristina Almandós, the editor who replaced the distinguished Pepa Bueno at the helm of Telediario 2 

(a prime time evening newscast) after PP had come to power, was forced to resign following the 

criticism levelled against the coverage of the mass demonstration held in Catalonia on 11 September 

2012 (the National Day of Catalonia): news about this event incomprehensibly appeared as the fifth 

item of the day, in a newscast that three years earlier had won the TV News Award. Especially 

contested was the dismissal in August 2012 of Ana Pastor, who had been the Director of the morning 

news magazine Los desayunos de TVE. In a tense interview in April 2011, Pastor had challenged the 

Secretary-General of PP, María Dolores de Cospedal, who had accused TVE of a lack of news 

objectivity. On leaving the programme, Pastor stated that she had been dismissed for doing 

journalism and because of a political decision (El País, 4 August 2012). 

In this context, the high number of communiqués issued by TVE’s News Council as from summer 

2012 is very significant. One example is the communiqué entitled Grave ataque a la libertad de 

información (Serious attack on freedom of information), published on 23 November of the same 

year, in which the News Council highlighted that it had received numerous complaints and requests 

for protection of constitutional rights as a result of interference or coercion in TVE professionals’ 

news-related work. The Council noted that the significance of the complaints had become 

particularly serious in relation to Informe Semanal, a renowned news programme broadcast on 

Saturday evenings for four decades, because several professionals had been warned or expelled from 

the programme after exercising their right to have their names removed from the credits of certain 

reports in which the Management had imposed its editorial line against the principles of the RTVE 

News Statute and Style Manual. In respect of this emblematic programme, the same News Council 

made a statement on 30 April 2013, in a communiqué on the report “Acoso a políticos” (Harassment 

of politicians), which covered citizen-led exposure protests, where demonstrators gather near 

politicians’ homes. The communiqué pointed out that the report suffered from a clear bias when it 

came to giving the various parties involved a voice. Specifically, it stated that the position of 14 out 

of the 17 testimonies was clearly against this form of protest fostered by the Plataforma 

Antideshaucios (Anti-Eviction Platform), and half of those who had criticised them were members of 

the Government or of PP. The Council expressed its concern over the infringement of a series of 

principles contained in the RTVE News Statute and Style Manual, and called upon those in charge of 

the programme to take steps to ensure a proper balance in testimonies given on controversial issues. 

More recently, on 17 September 2013, the News Council demanded the resignation of TVE’s News 

Services’ Content Director, José Gilgado, because it considered that his conduct while producing the 

Telediario 2 of 14 August 2013 infringed RTVE’s editorial principles and seriously jeopardised 

TVE’s independence and credibility, as well as the viewers’ right to receive impartial, objective and 

truthful news. What motivated this statement was the fact that Gilgado had forced them to insert a 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 278 

clarification in a news item, which subsequently proved false, in respect of the Secretary-General of 

PP’s declaration before a judge in the context of a corruption case relating to the alleged illegal 

funding of PP (the Bárcenas case). 

Along similar lines to such condemnation by TVE’s News Council, the Resolution on the state of 

media freedom in Europe was adopted by the Parliamentary Assembly of the Council of Europe on 

24 January 2013, in which this body expressed its concern over the existence of “recent reports about 

political pressure on public service broadcasters in Hungary, Italy, Romania, Serbia, Spain and 

Ukraine”. Thus, problems relating to governmental interference in national public broadcasting 

became apparent on an international scale, and these problems have been widely discussed in the 

Parliamentary Committee for RTVE Control (Congress of Deputies) and in the Spanish press. 

In the latest Informe sobre contenido de los telediarios en la última temporada (Report on last 

season’s newscast content), which TVE’s News Council supplied to the authors in December 2013, 

there was continued condemnation of and warnings about certain journalistic practices that infringed 

upon professional independence and pluralism. Specifically, this report gave several examples 

(mostly referring to October 2013) of cases in which part of the information had been omitted, an 

event had been given simplified coverage, or aspects that were less positive for the Government had 

been avoided. A special section of the report was given over to what was considered to be a worrying 

banalisation of the news.  

Finally, it is worth pointing out that TVE’s audience share has suffered since the aforementioned 

changes. Indeed, according to the Barlovento Comunicación reports, which are based on Kantar 

Media data, the newscast audience fell from 18.6% in January 2012 to 12.7% in November 2013. 

3.3. Content analysis results 

Both the rise in the number of complaints about the journalistic coverage given to some events and 

the fall in audience share suggest that changes generally affecting TVE’s news content have 

occurred, and that such changes are a consequence of the political reforms as described. This initial 

hypothesis is the basis of the following research questions: 

RQ1: Did the change of news editors affect the selection of issues? 

RQ2: Did the change of news editors affect the presence of viewpoint diversity in the news? 

RQ3: Did the change of news editors affect news source diversity? 

RQ4: Did the change of news editors affect the journalistic style and tone of news? 

The first research question refers to a potential modification in the selection criteria of events and in 

the importance given to them. As already mentioned, the last report by TVE’s News Council did in 

fact warn about news selection practices: the concealment of polemic issues that might prove 

awkward for the Government, and a higher presence of banal issues. Indeed, Table 2 shows 

statistically significant differences (X
2
=29.847, df=13, p≤0.005) in the percentage presence of issue 

diversity between the times considered. The analysis of adjusted standardised residuals further shows 

that these differences were concentrated in four issue categories. News about Government/Politics 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 279 

decreased in 2013, as did news about Business/Economy. In contrast, the presence of news about 

Crime and Others was higher. 

Table 2. Issue selection (% and adjusted standardised residuals) 

Issue categories Year 

2012 2013 

Government/Politics 28.0 22.8 

2.2 -2.2 

Crime 5.6 9.5 

-2.7 2.7 

Natural disasters/Accidents 6.4 7.2 

-0.5 0.5 

Work/Unions 7.5 5.3 

1.7 -1.7 

Business/Economy 13.4 8.9 

2.6 -2.6 

Armed conflicts/Terrorism/Wars 5.1 6.1 

-0.8 0.8 

Social problems 2.6 2.9 

-0.3 0.3 

Health 3.0 2.0 

1.0 -1.0 

Education 1.5 1.5 

0.0 0.0 

Culture 10.3 10.7 

-0.2 0.2 

Science 2.1 3.7 

-1.6 1.6 

Environment 0.7 0.3 

1.0 -1.0 

Society 3.6 4.8 

-1.1 1.1 

Others 10.2 14.3 

-2.3 2.3 

 

The second research question refers to the idea that the change of news editors may have affected the 

presence of viewpoint diversity. Hypothesis testing did not show any statistically significant 

differences (X
2
=0.942,

 
df=1, p≤0.332) between the two samples, although there was a fall in the 

percentage of news items offering viewpoint diversity (from 50.7% in 2012 to 48% in 2013). 

However, when considering viewpoint diversity in each of the issue categories, statistically 

significant differences between the two sample years were found in three of them (Table 3). While 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 280 

the presence of viewpoint diversity in news about Work/Unions and Armed 

conflicts/Terrorism/Wars was lower, in the Society category it was higher.  

Table 3. Comparison of the presence of viewpoint diversity (% and adjusted standardised 

residuals) 

Issue categories 2012 2013 

Work/Unions 67.4 44.4 

2.1 -2.1 

Society 18.2 45.5 

-2.1 2.1 

Armed conflicts/Terrorism/Wars 67.7 38.1 

2.5 -2.5 

 

The third research question refers to the presence and diversity of news sources. Regarding the 

number of sources that explicitly appeared in the news, the analysis of adjusted standardised 

residuals in Table 4 shows statistically significant differences in the increase in news items without 

any identified source and in the decrease in news items with a single source. When considering the 

issue categories separately, the number of sources has particularly fallen in news about Work/Unions 

(X
2
= 4.523, df=1, p≤0.033; residuals: -2.1). 

Table 4. Source diversity (% and adjusted standardised residuals) 

Number of sources 2012 2013 

Unidentified source 9.3 12.7 

-1.9 1.9 

Single source 42.0 36.5 

2.0 -2.0 

Two sources 30.0 28.1 

0.8 -0.8 

Three or more sources 18.7 22.7 

-1.8 1.8 

X
2
=8.582, df=3, p≤0.035 

Regarding the sources used, Table 5 lists the 35 source types based on the initial disaggregated 

coding. It should be noted that there were no major differences between the years except in a few 

specific cases. Firstly, there were nearly 50% fewer references to the Government as a news source, 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 281 

which is probably connected with the decrease in news about government-related issues. Secondly, 

there was an increase in religious sources, though the explanation for this is that while the sample 

was being collected, Pope Benedict XVI resigned, so the results may have been affected by that 

event. Finally, the biggest increase occurred in the presence of citizens and civil-society groups as 

sources. 

After cross-tabulating source types with issue categories and comparing the results for the two years, 

we found statistically differences in the Government/Politics (X
2
= 56.884, df=23, p≤0.001) and 

Society (X
2
=26.163 df=11, p≤0.006) categories. In Government/Politics news, the analysis of 

adjusted standardised residuals showed that, as sources, there was a lower presence of members of 

the Government (-2.7), judicial agents (-1.9), people charged with corruption belonging to the social-

democratic party Partido Socialista Obrero Español (PSOE) (-1.9) and other Spanish politicians (-

1.9), and a higher presence of PP (+2.2) and American politicians (+2.1). In Society news, there was 

an increase in Church sources (+3.6) and a decrease in citizen sources (-2.2). 

Table 5. Sources (multiple-response cumulative %) 

Sources 2012 2013 

Rajoy 2.9 1.1 

Rubalcaba 2.2 1.2 

Royal Household 0.9 1.4 

State Institutions 0.3 1.9 

Government 10.3 4.5 

Politicians representing Spain’s autonomous communities and local councils 5.7 5.2 

PP 5.2 5.1 

PSOE 5.1 3.4 

Other parties with parliamentary representation 2.8 1.5 

Judicial sources 6.6 5.3 

Economy 4.7 6.4 

State security forces 3.3 3.3 

Churches/Religion 0.4 3.2 

Unions 3.2 2.3 

Journalists and media 2.2 4.6 

Surveys 1.3 2.4 

Experts 6.3 6.9 

People charged in the Nóos case 0.3 0.6 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 282 

People charged with corruption belonging to PP 0.8 0.3 

People charged with corruption belonging to PSOE 0.9 0.1 

Political representatives of the European Union 2.4 2.4 

Political representatives of the European area 4.2 3.9 

International organisations 0.0 1.6 

Political representatives of South American countries 1.1 2.8 

Political representatives of Asian countries 0.3 0.9 

Political representatives of Middle Eastern countries 3.6 1.4 

Citizens/Civil society 14.3 17.0 

International terrorism 0.1 0.1 

Delinquency 0.6 0.1 

Cases relating to violence against children and adolescents  1.1 0.5 

Art, culture and shows 4.8 6.5 

Social networks 0.3 0.1 

Other foreign politicians 0.6 1.1 

American politicians 0.2 1.1 

Other Spanish politicians 1.0 0.0 

Total 537 599 

 

As indicated in the methodology section, the journalistic role played by professionals (when oriented 

more towards neutral information or commentary) is also an indicator of internal pluralism (Hallin 

and Mancini, 2004). Furthermore, Kaid and Strömbäck (2006: 425-426) assert that “the objectivity 

and impartiality of news are important in media systems that are governed by internal pluralism and 

not so important for those which are governed by external pluralism.” In this respect, the fourth 

research question refers to the use of descriptive, interpretative or critical journalistic styles, and the 

tone (positive, negative or neutral) of news. 

The data show that there was a fall in the number of descriptive-style news items between 2012 and 

2013 (Table 6). It was also found that the percentage of positive-tone news items had increased and 

the percentage of neutral-tone news items had decreased. In interpretative-style news items, it should 

be noted that the use of a positive tone increased substantially (from 9.1% to 21.6%; residuals: 3.5), 

while neutral news items decreased (from 88.2% to 72.8%; residuals: -3.9). 

When testing to see whether or not the general trend recurred in each issue category, it was found to 

do so in the use of journalistic styles; in other words, there were no differences between the issue 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 283 

categories. Regarding the tone of news, the analysis of adjusted standardised residuals showed that 

the biggest difference referred to an increase in positive-tone news in the Economy category (from 

4.9% to 21.3%, residuals: 3). 

Table 6. Journalistic style and tone of news (% and adjusted standardised residuals) 

Journalistic styles 2012 2013 

Descriptive 60.3 54.4 

2.1 -2.1 

Interpretative 30.7 33.9 

-1.2 1.2 

Critical 9.0 11.7 

-1.6 1.6 

Tones   

Negative 2.1 2.3 

 -0.3 0.3 

Positive 7.0 14.3 

 -4.2 4.2 

Neutral 90.8 83.3 

 4.0 -4.0 

 

4. Discussion and conclusions 

The main aim of this work was to determine whether or not the national public broadcasting policies 

implemented in Spain by the current PP Government had affected the internal pluralism of TVE’s 

news content. As indicated, there was broad consensus among scholars and professionals that the 

reform promulgated in 2006 by the social-democratic Government (degovernmentalisation of 

management bodies and the creation of news councils) had been positive, and that the shift towards 

regovernmentalisation following the last change of government should be questioned.  

In the four indicators contemplated (issue selection, viewpoint diversity, news source diversity and 

journalistic style), the content analysis results showed that changes had occurred between the 2012 

and 2013 samples. It should be noted, however, that these changes were not uniform across the four 

variables, and that in certain cases the issue category was the element that marked a difference.  

Regarding issue selection, in 2013, there was found to be a greater proliferation of banal content and 

a lower presence of hard news than before the 2012 broadcasting reform. This was clearly 

inconsistent with the serious recession that Spain had been experiencing, and with the intense 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 284 

legislative activity that had been driven by the PP Government in the months and years covered by 

this study. The central hypothesis of agenda setting affirms that there is a correlation between the 

issues highlighted by the media and the issues that citizens regard as the most important or worrying. 

In keeping with that argument, the diversity of issues selected is a prerequisite to ensure that the 

public has a pluralistic and balanced perception of reality. In this respect, the results of our study 

showed that the importance given to issues had varied. For example, in the 2012 sample, 

Government / Politics and Business / Economy had occupied the top two positions (40.1% of the 

news), whereas in 2013, 37.1% of the news was split between Government/Politics and Others. 

While no statistically significant differences were found in viewpoint diversity in the samples as a 

whole, some were observed in the coverage given to certain issues, with Work/Unions representing a 

particularly striking case in point. It was paradoxical to find fewer viewpoints in news on these 

issues at a time when a very tough and highly contested labour reform was being implemented. 

Regarding the same issue category (Work/Unions), a statistically significant reduction in the number 

of sources used was found between 2012 and 2013. 

At the same time, an increase in the number of news items with unidentified sources was observed. 

These data are important because, in the Spanish case, the existence of a correlation between the 

number of sources used and viewpoint diversity has been identified (Humanes, Montero, de Dios, 

and López-Berini 2013). Therefore, if this trend were to become established, then internal pluralism 

would be severely affected. 

Finally, in 2013, there was a lower presence (in all issue categories) of the descriptive journalistic 

style (more in keeping with internal pluralism of content) and a higher presence of the interpretative 

and critical styles. Of particular note was the increase in the positive tone of interpretative news 

items, particularly in relation to economic content, at a time when absolutely no signs of recovery 

were apparent, not even in the country’s macroeconomic indicators.  

It would seem evident, therefore, that the regovernmentalisation of RTVE’s management bodies in 

2012 and the ensuing changes of news editors had negative implications for TVE’s news policy in 

general and for its newscast content pluralism in particular. As demonstrated, these implications 

ranged from content banalisation to the detriment of major current affairs issues (fewer viewpoints 

and sources in the coverage of labour-related news), to the prevalence of interpretative journalism, 

with a surprising increase in the positive tone of economy-related news.  

If the continued condemnation by professionals (the new Government has not dared to abolish the 

public media’s news councils) and the aforementioned striking loss of audience share are added to 

these content analysis results, then there can be no doubt that TVE’s news offering has undoubtedly 

regressed since the change of government in 2011. This regression is very worrying, not only 

because it confirms the undoing of the encouraging 2006 reform, but also because it considerably 

weakens the internal pluralism of TVE’s news content and, consequently, the external pluralism of 

the DTT news offering in Spain.  

In short, what we have before us is a clear example of the strengthening of two of the distinctive 

features of Mediterranean media systems, according to the classification offered by Hallin and 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 285 

Mancini (2004): governmental interference and weak articulation of professional organisations. 

While such organisations do exist, they are incapable of counteracting such interference, which has 

once again become established in RTVE.  

The following electoral events in 2015 will be an excellent case study to verify if the trends outlined 

in this paper have been consolidated. 

*Funded research: This work was supported by the Spanish Ministry of Science and 

Innovation: The rollout of DTT in Spain and the Impact on Pluralism under Grant CSO2010-

17898, sub-programme COMU. 

Dates:  

Start of the research: 2010 

End of the research: 2013 

 

5. Notes 

(1) Council of Ministers. 2012. “Modificado el régimen de administración de la Corporación 

RTVE”. La Moncloa, 20 April. 

http://www.lamoncloa.gob.es/ConsejodeMinistros/Referencias/_2012/refc20120420.htm#RTVE  

(2) http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/75-grave-ataque-a-la-libertad-

de-informacion.html  

(3) http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/17-comunicados-cditve/89-

informe-semanal-acoso-a-politicos.html  

(4) http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/17-comunicados-cditve/91-el-

cdi-pide-la-dimision-del-director-de-contenidos-de-tve.html  

(5) http://assembly.coe.int/ASP/Doc/XrefViewPDF.asp?FileID=19474&Language=EN 

(6) http://www.barloventocomunicacion.es/publicaciones.html  

(7) Adjusted standardised residuals greater than ±1.96 indicate that there are more or fewer cases 

than expected under a null hypothesis at the 95% confidence level. 

(8) News that could not be coded into any other category was included in this category. A 

characteristic feature of them is that they focus on banal events that are not given any follow-up 

coverage. Some examples are people who gatecrash celebrations, urban climbing in Russia or songs 

from the past.  

6. References 

JJ Blasco Gil (2012): “Les polítiques de comunicació”,en M. Civiel Serra y J. A. Gimera (Eds.), 

Informe de la comunicació a Catalunya 2011-2012. Barcelona: InCom-UAB y Generalitat de 

Catalunya. 

proyecto.pdf
http://www.lamoncloa.gob.es/ConsejodeMinistros/Referencias/_2012/refc20120420.htm#RTVE
http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/75-grave-ataque-a-la-libertad-de-informacion.html
http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/75-grave-ataque-a-la-libertad-de-informacion.html
http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/17-comunicados-cditve/89-informe-semanal-acoso-a-politicos.html
http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/17-comunicados-cditve/89-informe-semanal-acoso-a-politicos.html
http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/17-comunicados-cditve/91-el-cdi-pide-la-dimision-del-director-de-contenidos-de-tve.html
http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/17-comunicados-cditve/91-el-cdi-pide-la-dimision-del-director-de-contenidos-de-tve.html
http://assembly.coe.int/ASP/Doc/XrefViewPDF.asp?FileID=19474&Language=EN
http://www.barloventocomunicacion.es/publicaciones.html


Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 286 

JJ Blasco Gil (2011): Políticas del Gobierno español con respecto a RTVE (2004-2011). Trabajo de 

investigación de Doctorado. Barcelona: Departamento de Medios, Comunicación y Cultura de la 

Universidad Autónoma de Barcelona. 

E Bustamante (2010): “La contrarreforma audiovisual socialista”. Le Monde Diplomatique en 

español, 1, pp. 4-5. 

R Díaz Arias (2012): “El pluralismo interno, clave del servicio público de RTVE”, en M. Lamuedra 

Graván (coord.), El futuro de la televisión pública. La necesaria alianza con la ciudadanía. Madrid: 

Editorial Popular. 

MI Fernández Alonso (2008): “Principales ejes de las políticas de televisión en España (2004-2008)”, 

en M. Medina y P. Faustino (eds.), The changing media business environment . Lisboa: Media XXI / 

Formalpress – Publicações e  Marketing, Lda. 

MI Fernández Alonso & A Fernández Viso (2012): “¿Cómo se gobiernan las radiotelevisiones 

públicas?: órganos de gestión, injerencia política y fragilidad de los mecanismos de control?”. En J.C. 

Miguel de Bustos y M.A. Casado (coords.) Televisiones autonómicas. Evolución y crisis del modelo 

público de proximidad (pp. 119-142). Barcelona: Gedisa. 

DC Hallin & P Mancini (2004): Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 

Cambridge: Cambridge University Press. 

DC Hallin & S Papathanassopoulos (2002): “Political clientelism and the media: Southern Europe 

and Latin America in comparative perspective”. Media, Culture and Society, 24(2), pp. 175-195. 

ML Humanes, MD Montero, R Molina de Dios & A López-Berini (2013): “Pluralismo y paralelismo 

político en la información televisiva en España”. Revista Latina de Comunicación Social, nº 68. 

http://www.revistalatinacs.org/068/paper/990_Fuenlabrada/24_Autor.html 

P Humphreys (1996):  Mass media and media policy in Europe. Manchester y New York: Manchester 

University Press. 

L Kaid & J Strömbäck (2008): “Election news coverage around the world: A comparative 

perspective”. The handbook of election news coverage around the world. 

M Lamuedra Graván (coord.) (2012): El futuro de la televisión pública. La necesaria alianza con la 

ciudadanía. Madrid: Editorial Popular. 

LR Zabalza & JR Patterson (2012): ”Consejo de informativos de TVE: gestacion y primeros años de 

historia”, en M. Lamuedra Graván (coord.), El futuro de la televisión pública. La necesaria alianza 

con la ciudadanía. Madrid: Editorial Popular. 

B McNair (2000): “Journalism and democracy: a millennial audit.” Journalism studies, 1(2), pp. 

197-211. 



Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 
Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 287 

P Napoli (1999): “Deconstructing the diversity principle”. Journal of Communication, 49(4), pp. 7-

34. 

Y Tan & D Weaver (2013): “Agenda diversity and agenda setting from 1956 to 2004: What are the 

trends over time?”. Journalism Studies, 14, 6, pp. 773-789. 

V Vīķe‐Freiberga et al. (2013):  A free and pluralistic media to sustain European democracy. 

https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital- 

agenda/files/HLG%20Final%20Report.pdf 

J Strömbäck & D Dimitrova (2006): “Political and media system matter. A Comparison of Election 

News Coverage in Sweden and the United States”. The Harvard International Journal of 

Press/Politics, 11, pp. 131-147. 

R Zallo (2010): “La política de comunicación audiovisual del gobierno socialista (2004-2009): un 

giro neoliberal”. Revista Latina de Comunicación Social, nº 65. 

http://www.revistalatinacs.org/10/art/880_UPV/02_Zallo.html 

__________________________________________________________ 

How to cite this article in bibliographies / References 

M L Humanes, I Fernández Alonso (2015): “News Pluralism and Public Media in Spain.Televisión 

Española’s regression following a change of government (2012-2013)”. Revista Latina de 

Comunicación Social, 70, pp. 270 to 287.  

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html 

DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en 

 

Article received on 10 January 2015. Accepted on 6 April. Published on 11 April 2015.  

 

https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-
http://www.revistalatinacs.org/10/art/880_UPV/02_Zallo.html
http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2015-1046en



