
        
            
                
            
        

    






Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

How to cite this article in bibliographies / References 

M L Humanes, I Fernández Alonso (2015): “News Pluralism and Public Media in Spain.Televisión Española’s regression following a change of government (2012-2013)”. 

 Revista Latina de Comunicación Social, 70, pp. 270 to 287. 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html 

DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en 

News Pluralism and Public Media in Spain. 

Televisión Española’s regression following 

a change of government (2012-2013) 

María Luisa  Humanes [CV]  [    ]  [     ] Associate Professor at Rey Juan Carlos University 

(Spain) / marialuisa.humanes@urjc.es 

Isabel Fernández Alonso [CV] [    ]  Associate Professor at Autonomous University of 

Barcelona (Spain) / mariaisabel.fernandez@uab.cat 


Abstract 

[EN]  Introduction:  This  article  describes  and  analyses  the  policies  applicable  to  Spain’s  national public broadcaster’s governance model that were adopted in November 2011, when the conservative party  Partido Popular (PP) came to power. The specific reforms and their implications for the News Services of  Televisión Española (Spanish Television, TVE) are examined, beside  the consequences for the information and the level of pluralism. Methodology: It has conducted a content analysis of two  samples  from  three  weeks  of  the  first  quarter  of  2012  and  2013  (1294  news). Results  and conclusions:  It  was  found  that  the  regovernmentalisation  of  the  management  bodies  of  the Corporación  de  Radio  y  Televisión  Española  (Spanish  Broadcasting  Corporation,  RTVE)  had increased TVE’s content banalisation to the detriment of major current affairs issues; fewer points of view  and  sources  were  observed  in  the  coverage  of  labour-related  news.  Besides  this regovernmentalisation,  interpretative  journalism  tended  to  prevail  over  descriptive  journalism,  with an increase in the positive tone of economy-related news. 


Keywords 

Spain;  news pluralism; public television; broadcasting policy; content analysis; political parallelism. 


Contens 

1. Introduction.  2.  Methodology.  3.  Results.  3.1.  Reform  (2006)  and  counter-reform  (2012)  of  RTVE. 

Degovernmentalisation  and  the  creation  of  news  councils  in  the  social-democratic  period  (2004-http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html Página 270 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

2011).  3.2.  A  new  governance  model  and  a  new  news  policy  in  RTVE  (2011-2013).  3.3.  Content analysis results Content analysis results.  4. Discussion and conclusion. 5. References 6. Notes. 

Traslate by Steve Norris (Member of the Institute of Translation & Interpreting in the United Kingdom) 


1. Introduction

International organisations with communication policy competencies (Council of Europe, European Parliament  and  UNESCO,  to  name  but  a  few)  and  scholars  commonly  acknowledge  that  the existence of independent, properly funded public media undoubtedly contributes to the generation of a pluralistic media offering, which in turn is essential for ensuring democratic debate. 

The two recommendations relating to public broadcasting recently made in the report entitled  A free and pluralistic media to sustain European democracy, commissioned by the European Commission and  produced  by  the  High  Level  Group  on  Media  Freedom  and  Pluralism  (Vīķe-Freiberga  et  al. 

2013), serve as a synthesis of all the literature generated on this topic: Recommendation 26: There should be a provision of state funding for media which are essential for pluralism  (including  geographical,  linguistic,  cultural  and  political  pluralism),  but are not commercially  viable.  The  state  should  intervene  whenever  there  is  a  market  failure  leading  to  the under-provision of pluralism, which may be considered as a key public good. 

Recommendation  27:  Any  public  ownership  of  the  media  should  be  subject  to  strict  rules prohibiting governmental interference,  guaranteeing  internal  pluralism  and  placed  under  the supervision of an independent body representing all stakeholders. 

In  short,  public  media  are  considered  important  agents  of  external  pluralism  (coexisting  alongside community and commercial media) but, to enable them to really play that role, their distinguishing feature  has  to  be  authentic  internal  pluralism,  which,  according  to  Rafael  Díaz  Arias  (2012,  140-147),  manifests  itself  in  four  dimensions:  internal  managerial  pluralism,  internal  social  pluralism (right  of  access,  implicit  or  explicit),  internal  pluralism  of  messages,  and  internal  professional pluralism. 

However,  the  degree  of  development  of  these  forms  of  internal  pluralism  cannot  be  disassociated from  the mediatic and socio-political  environments  in  which the media operate.  In this respect,  the high  levels  of  governmental  interference  and  the  low  levels  of  professionalisation  that  are characteristic  of  the  polarised  pluralist  media  systems  typically  found  in  Mediterranean  Europe (Hallin and Mancini 2004) are especially worrying. Equally troubling is the high degree of political clientelism  observed  in  these  societies,  which,  among  other  factors,  can  be  put  down  to  many centuries  of  Feudalism,  the  success  of  the  Catholic  Counter-Reformation  or  late  democratisation (Hallin and Papathanassopoulos 2002). 

In this work, we have concentrated on internal pluralism of messages  and, more precisely, on news content pluralism because of its special impact on the processes of shaping public opinion. 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html Página 271 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

In particular, we have analysed the case of Spain’s national public broadcaster,  Televisión Española (Spanish Television, TVE), starting with the premise that news pluralism in this medium has become considerably weaker since a change of government in November 2011. Since then, the conservative party   Partido  Popular  (PP)  –governing  with  an  absolute  majority–  has  pushed  through  a  highly contested  reform  of  policies  affecting  public  media  in  general  and,  as  discussed  further  below,  the Corporación  de  Radio  y  Televisión  Española  (Spanish  Broadcasting  Corporation,  RTVE)  in particular. It should be noted that an earlier study on the 2012 level of pluralism in Spanish generalist television  broadcasters’  news  content  (before  the  reforms  promulgated  by  the  new  conservative Government)  showed  that  TVE  was,  at  that  time,  the  television  network  with  the  highest  level  of internal  pluralism  of  content,  whereas  commercial  television  networks  stood  out  for  their contribution to external pluralism (Humanes, Montero, de Dios and López-Berini 2013). 

Studying  the  Spanish  case  is  especially  relevant  because  the  legislation  governing  RTVE  since Spain’s transition towards democracy was radically modified in 2006, during the social-democratic Executive’s  first  term  of  office  with  Rodríguez  Zapatero  as  Prime  Minister.  Based  on  the recommendations  made  by  a  panel  of  experts  with  markedly  academic  and  philosophical backgrounds,  the  2006  reform  gave  rise  to  a  period  in  which  TVE’s  News  Services  enjoyed  clear audience  share  leadership,  received  important  international  accolades  and  obtained  very  positive reviews  from  scholars  (Blasco  Gil,  2011,  Lamuedra  Graván,  2012).  It  was  an  unprecedented  shift, particularly when considering that it occurred in the context of a media system like Spain’s, which fits  perfectly  with  the  characteristics  of  the  polarised  pluralist  models  described  by  Hallin  and Mancini. 

This work is also of interest because, in the current context, a pluralistic news offering from TVE is all  the  more  necessary  in  light  of  the  complex  socioeconomic  and  political  situation  that  Spain  is experiencing,  and  of  the  fact  that  the  two  big  communication  groups  (Mediaset  and  Planeta  de Agostini) have a 60% share of the digital terrestrial television (DTT) audience and an 80% slice of the advertising cake in this market (although it should be noted that the two groups manage channels with distinct ideological profiles). 


2. Methodology 

In order to verify whether or not the broadcasting policies applicable to RTVE after Spain’s change of  government  in  2011  have  had  an  impact  on  TVE’s  news  pluralism,  we  performed  a  content analysis  on  two  samples  taken  on  dates  before  and  after  the  2006  Act  reform,  which  was promulgated and applied in mid 2012. For the analysis, six one-week blocks were randomly selected: three from the first quarter of 2012 (23-29 January, 13-19 February and 5-11 March) and three from the first quarter of 2013 (21-27 January, 11-17 February and 4-10 March). A total of 1,294 analysis units  were  analysed  (excluding  sports  and  weather  sections).  In  order  to  determine  intercoder reliability,  a  random  selection  of  10%  of  the  sample  was  recoded.  Using  Holsti’s  formula,  an acceptable level of intercoder reliability was obtained (0.85). 

Table  1  shows  the  basic  characteristics  of  the  samples  analysed  and  the  audience  share  of  TVE’s news  at  the  time  when  the  samples  were  taken.  The  codebook  contained  a  total  of  25  variables http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 272 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

divided into seven sections. Of these variables, the following were used in the analyses presented in this article: 

(a) Issue selection. From news events, analysis units were classified into 14 issue categories (Government  /  Politics,  Crime,  Natural  disasters  /  Accidents,  Work  /  Unions,  Business  / 

Economy, Armed conflicts / Terrorism / Wars, Social problems, Health, Education, Culture, Science,  Environment,  Society  and  Others)  in  order  to  make  comparisons  between  the  two sample periods. This variable allowed us to measure whether any changes had taken place in the selection of newscast issues, which might have affected issue diversity. Napoli (1999, 8) considers that the three components on which media diversity is  based are source, audience and  content  diversity.  In  this  work,  we  have  employed  the  definition  of  content  diversity given by Tan and Weaver: “the issue categories that the newspaper reports on, which is also called media agenda diversity” (2013: 774). One of the reasons why TVE won the 2009 TV 

News Award for the best prime time evening newscast was precisely the variety of issues it had  covered  (Blasco  Gil  2011:  78-80).  Comparing  the  issue  selections  in  the  two  sample years (2012 and 2013) was therefore considered fitting. 

(b) Also in accordance with Napoli (1999), we have measured the “idea-viewpoint diversity” 

concept.  In  order  to  approach  this  concept,  we  used  a  dichotomous  variable  to  measure  the presence/absence of viewpoint diversity in a news item. 

(c)  Sources  used.  The  number  of  different  (explicitly  identified)  sources  used  in  each  news item was measured. 

(d)  Journalistic  style-related  indicators.  These  refer  to  a  journalist’s  stance  on  the  action  or agent covered in a news item. For Hallin and Mancini (2004), internal pluralism of messages is  divided  into  two  indicators:  viewpoint  diversity  (considered  in  variable  b)  and  the journalistic  role  played  by  professionals  (oriented  towards  neutral  information  or commentary).  Journalistic  style  has  been  broken  down  into  three  categories:  descriptive (recounting  what  is  happening),  interpretative  (analysing  and  assessing  a  situation  while describing it), and critical (containing a journalist’s opinion) (McNair 2000; Strömbäck and Dimitrova  2006).  In  addition,  interpretative  and  critical-style  news  items  were  coded according  to  the  assessment  (tone)  that  the  medium  makes  of  the  main  issue:  positive, negative or neutral. 



Table 1. Basic characteristics of the samples and audience share Audience 

Length (mean 

Format (%) 

share (March) 

seconds) 

News 

Report 

Interview  Live 

Opinion 

voice-over 

2012 

17.2 

76.5” 

40.5 

14.3 

1.1 

44.1 

0 

2013 

13.5 

80.8” 

49.7 

23.1 

0 

27.2 

0 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 273 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

N= 



78.7” 

45.3 

18.8 

0.6 

35.4 

0 

1,294 



Before  going  on  to  detail  the  content  analysis  results,  we  shall  describe  and  analyse  the  changes made by Prime Minister Mariano Rajoy’s conservative Government to RTVE’s governance model, citing some examples of how these have affected the News Services’ organisation chart and working dynamics.  In order to  do so,  we must firstly summarise certain  aspects  of the 2006 reform  that are especially relevant to the work in hand. 


3. Findings  

3.1.  Degovernmentalisation  and  the  creation  of  news  councils  in  the  social-democratic  period (2004-2011) 

Although  the  policy  applicable  to  RTVE  that  had  been  formulated  by  Prime  Minister  Rodríguez Zapatero’s social-democratic Governments (2004-2008 and 2008-2011) was criticised for a number of  reasons  (mainly  the  removal  advertising  from  TVE)  (Bustamante  2010;  Zallo,  2010),  there  was broad agreement among scholars when it came to applauding some of the provisions of State-owned Radio  and  Television  Act  17/2006.  Some  measures  that  they  regarded  as  very  positive  were  the reform  of  RTVE’s  governance  model  and  the  creation  of  news  councils  for  public  radio  and television (and for the website/interactive division), which respectively enabled progress to be made towards  degovernmentalisation  and  towards  ensuring  that  professionals  had  a  greater  say  in  the design  of  the  news  line  of  RTVE’s  media  (Blasco  Gil,  2011;  Fernández  Alonso,  2008;  Lamuedra Graván, 2012). 

Regarding  the  governance  model,  the  aforementioned  Act  provided  for  a  system  of  parliamentary appointment, by a two-thirds majority in the Congress of Deputies, of the RTVE Chairperson for a six-year  period.  Thus,  the  appointment  of  RTVE’s  top  executive  at  least  required  the  two  major parliamentary  groups  (social  democrats  and  PP  conservatives)  to  reach  an  agreement.  This effectively  put  an  end  to  a  practice  that  had  been  in  force  for  more  than  a  quarter  of  a  century, whereby  the  Director-General  was  appointed  directly  by  the  Government  for  a  period  equal  to  its term of office. At the same time, Act 17/2006 set out that the majority trade unions in RTVE could nominate two of the 12 Board Members. The Board’s term of office was also extended from four to six years to ensure that the replacement of RTVE’s managerial posts did not occur at the same time as a change of government. The system for appointing the Board Members continued to be by a two-thirds majority in the parliamentary chambers, though the Board Members’ powers in relation to the Chairperson’s were strengthened. 

Thus,  RTVE’s  governance  model  had  evolved  (in  accordance  with  some,  though  not  all,  of  the proposals made by the aforementioned panel of experts) from a governmental one to a parliamentary or proportional representation one. In other words, it had shifted from a governance model in which RTVE  had  been  controlled  by  a  political  group  supporting  the  Executive  to  another  in  which  that control  was  shared  by  several  political  forces.  However,  it  was  still  far  from  the  professional  and from  the  civic  or  corporatist  models  in  which  professionals  or  various  social  and  political  groups http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 274 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

respectively play  an important  role in  the management of public service  media  (Humphreys, 1996: 155-158). 

Regarding the creation of news councils in RTVE, Article 24.1 of Act 17/2006 stated that they were internal  bodies  in  which  RTVE’s  news  professionals  could  participate  to  guarantee  their independence and to ensure the objectivity and truthfulness of newscast content. They were set up on 15 July 2008, after the approval of the RTVE News Statute. Section IV of this Statute developed the provisions  of  aforementioned  Article  24  of  Act  17/2006,  and  gave  news  councils  the  significant function  of  informing  the  Board  of  any  potential  news  manipulations  or  bad  practices,  and  of  any potential  breaches  of  Act  17/2006  in  relation  to  news-related  matters,  of  the  Basic  Programming Principles approved by the Board, of the Framework Mandate or of the News Statute (Article 49 f). 

The reform of the governance model and the creation of news councils (agreed by consensus among several parliamentary parties) were two key aspects of the political response given by Prime Minister Rodríguez  Zapatero’s  first  social-democratic  Government  (2004-2008)  to  the  strong  criticism levelled  against  RTVE’s  News  Services,  especially  during  the  second  term  of  office  of  Prime Minister Aznar’s conservative Government (2000-2004). Among the reasons behind this criticism, of particular  note  was  Decision  59/2003,  of  23  July,  handed  down  by  the   Audiencia  Nacional,  the Spanish court responsible for hearing significant cases, condemning RTVE for news manipulation in the  coverage  of  the  general  strike  of  20  June  2002.  Several  months  earlier,  in  February  2003,  the Parliamentary  Assembly  of  the  Council  of  Europe  had  also  highlighted  TVE’s  coverage  as  an example of news manipulation due to political influence, and in March 2003 and February 2004, the medium’s professionals set up the  Comité contra la Manipulación Informativa en TVE (Committee Against  News  Manipulation  in  TVE),  which  issued  36  reports  on  this  issue  (Lakidain  Zabalza  and Patterson 2012, 103-104). 

With  these  precedents,  understandable  concerns  about  broadcasting  policy  were  raised  when  PP 

returned  to  power  in  late  2011  with  an  absolute  majority,  as  had  happened  during  Prime  Minister Aznar’s second Government 

3.2. A new governance model and a new news policy in RTVE (2011-2013) The  aspects  of  the  aforementioned  2006  reform  had  a  very  positive  impact  on  RTVE’s  newscast credibility,  as  demonstrated  by  the  fact  that  all  of  its  newscasts  had  regained  audience  share leadership by 2007, or that TVE had won the prestigious 2009 TV News Award for the best prime time  evening  newscast  (the  world’s  best  newscast),  in  which,  among  other  things,  the  variety  of issues and sources stood out (Blasco Gil, 2011: 78-80). 

Then, with TVE’s first channel as the absolute audience share leader for the third consecutive year (with  14.5%  of  the  share  according  to  data  provided  by  Barlovento  Comunicación),  came  the aforementioned conservative shift in the Government of Spain. 

In  April  2012,  just  a  few  months  after  PP’s  election  victory,  the  Spanish  Council  of  Ministers approved Decree-Law 15/2012 on the modification of RTVE’s administrative regime. Compared to Act  17/2006,  the  main  new  features  of  this  Decree-Law  were:  a  reduction  in  the  number  of  Board Members from 12 to nine, getting rid of the two nominated by the trade unions; the abolishment of http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 275 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

fixed remuneration for all but the Chairperson, who clearly came out in a much stronger position as RTVE’s  top  executive;  and  a  modification  in  the  way  Board  Members  and  the  Chairperson  were appointed.  The  last  point  is  particularly  significant  because  it  implied  that  if  a  two-thirds  majority was  not  reached  in  the  first  round  of  voting,  then  24  hours  later  both  the  Board  Members  and  the Chairperson  could  be  appointed  by  absolute  majority  in  the  respective  legislative  chambers,  a majority  that,  as  we  have  already  noted,  PP  has  had  since  November  2011.  In  other  words,  it signalled a shift towards the regovernmentalisation of RTVE’s governance model. 

It  should also  be noted that the Decree-Law on  whose provisions  we have commented is  a type  of legislative  procedure  foreseen  in  the  Spanish  Constitution  for  extraordinary  or  urgent  situations, which  allows  the  Executive  to  modify  Acts  approved  by  the  Legislature  (although  it  does  require parliamentary  ratification).  In  the  Government  communiqué  issued  after  the  Council  of  Ministers approving  the  aforementioned  Decree-Law,  the  justification  given  for  the  adoption  of  this exceptional  action  was  the  need  to  take  urgent  austerity  measures  in  a  context  where  the  post  of RTVE  Chairperson  had  remained  vacant  following  Alberto  Oliart’s  resignation  in  summer  2011. 

Since that time, it had been impossible to reach the required consensus to appoint a new Chairperson under the provisions of Act 17/2006, something that had been relatively easy in the case of Oliart and his predecessor, the journalist Luis Fernández. 

The  counter-reform  in  question  was  ratified  in  May  2012  with  the  backing  of  the  conservative Catalan  nationalist  alliance   Convergència  i  Unió  (CiU).  A  few  months  earlier,  CiU,  which  did  not have an absolute majority in the Catalan Parliament, had also promulgated a similar counter-reform in Catalonia, in this case thanks to the abstention of the Catalan conservative party  Partido Popular de Cataluña (PPC) (Blasco Gil, 2013: 223). 

Under the new legal framework described above, on 28 June 2012, the Congress of Deputies elected Leopoldo  González-Echenique  as  the  new  RTVE  Chairperson  in  the  second  round  of  voting,  with votes  in  favour  from  PP  and  CiU.  González-Echenique,  who  at  that  time  held  the  post  of  General Secretary  of  the  NH  Hoteles  group,  lacked  any  experience  in  the  broadcasting  sector  and  had  a clearly technical profile, as well as an obvious political affiliation. For example, during the period of Prime Minister Aznar’s Governments, he had been the State Attorney in the Ministry of the Interior (1998),  Deputy  Director  of  Legal  Services  of  the  National  Securities  Market  Commission  (1998-1999),  Director  of  the  Technical  Office  of  the  Under-Secretary  for  Economic  Affairs  (2000-2002) and Director-General for the Development of the Information Society in the Ministry of Science and Technology (2002-2003). 

It is particularly surprising to find that, on the same day as he took up his post, González-Echenique convened the Board to appoint, among other positions, a new person to take charge of TVE’s News Services, when no action had yet been taken to appoint the new Director of TVE, who is supposedly the person who should dismiss the existing person in charge if there is reason to do so (Blasco Gil, 2013:  219).  The  new  RTVE  Chairperson  therefore  immediately  got  rid  of  Fran  Llorente,  under whose direction TVE’s news had attained the aforementioned success, and appointed Julio Somoano as his successor. At that time, Somoano was in charge of the newscasts of Telemadrid, the Madrid-based  public  television  broadcaster  known  for  being  unrelentingly  condemned  by  a  group  of professionals  involved  in  the   Salvemos  Telemadrid  (Let’s  save  Telemadrid)  campaign  launched  in http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 276 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

2006 to denounce news manipulation in that medium (Fernández Alonso and Fernández Viso 2012, 130-133). Many comments were made about the fact that the new Director of TVE’s News had been the author of a master’s dissertation entitled  Estrategia de comunicación para el triunfo del Partido Popular  en  las  próximas  elecciones  generales  (Communication  strategy  for  the   Partido  Popular’s victory in the next general elections), which he defended at the Autonomous University of Barcelona (UAB) in November 2005. 

From  that  moment  on,  all  the  news  editors  were  gradually  replaced.  Worthy  of  mention  is  that Cristina Almandós, the editor who replaced the distinguished Pepa Bueno at the helm of  Telediario 2 

(a  prime  time  evening  newscast)  after  PP  had  come  to  power,  was  forced  to  resign  following  the criticism levelled against the coverage of the mass demonstration held in Catalonia on 11 September 2012 (the National Day of Catalonia): news about this event incomprehensibly appeared as the fifth item  of  the  day,  in  a  newscast  that  three  years  earlier  had  won  the  TV  News  Award.  Especially contested was the dismissal in August 2012 of Ana Pastor, who had been the Director of the morning news magazine  Los desayunos de TVE. In a tense interview in April 2011, Pastor had challenged the Secretary-General  of  PP,  María  Dolores  de  Cospedal,  who  had  accused  TVE  of  a  lack  of  news objectivity.  On  leaving  the  programme,  Pastor  stated  that  she  had  been  dismissed  for  doing journalism and because of a political decision ( El País, 4 August 2012). 

In this context, the high number of communiqués issued by TVE’s News Council as from summer 2012  is  very  significant.  One  example  is  the  communiqué  entitled   Grave  ataque  a  la  libertad  de información  (Serious  attack  on  freedom  of  information),  published  on  23  November  of  the  same year, in which the News Council highlighted that it had received numerous complaints and requests for  protection  of  constitutional  rights  as  a  result  of  interference  or  coercion  in  TVE  professionals’ 

news-related  work.  The  Council  noted  that  the  significance  of  the  complaints  had  become particularly  serious  in  relation  to   Informe  Semanal,  a  renowned  news  programme  broadcast  on Saturday evenings for four decades, because several professionals had been warned or expelled from the  programme  after  exercising  their  right  to  have  their  names  removed  from  the  credits  of  certain reports in which the Management had imposed its editorial line against the principles of the RTVE 

News Statute and Style Manual.  In respect of this emblematic programme, the same News Council made a statement on 30 April 2013, in a communiqué on the report “Acoso a políticos” (Harassment of  politicians),  which  covered  citizen-led  exposure  protests,  where  demonstrators  gather  near politicians’ homes. The communiqué pointed out that the report suffered from a clear bias when it came to giving the various parties involved a voice. Specifically, it stated that the position of 14 out of  the  17  testimonies  was  clearly  against  this  form  of  protest  fostered  by  the   Plataforma Antideshaucios (Anti-Eviction Platform), and half of those who had criticised them were members of the  Government  or  of  PP.  The  Council  expressed  its  concern  over  the  infringement  of  a  series  of principles contained in the RTVE News Statute and Style Manual, and called upon those in charge of the programme to take steps to ensure a proper balance in testimonies given on controversial issues. 

More recently, on 17 September 2013, the News Council demanded the resignation of TVE’s News Services’ Content Director, José Gilgado, because it considered that his conduct while producing the Telediario  2  of  14  August  2013  infringed  RTVE’s  editorial  principles  and  seriously  jeopardised TVE’s independence and credibility, as well as the viewers’ right to receive impartial, objective and truthful news. What  motivated this  statement was the fact  that Gilgado had forced them to  insert  a http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 277 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

clarification in a news item, which subsequently proved false, in respect of the Secretary-General of PP’s  declaration  before  a  judge  in  the  context  of  a  corruption  case  relating  to  the  alleged  illegal funding of PP (the Bárcenas case). 

Along similar lines to  such condemnation  by TVE’s News Council, the   Resolution  on the state of media freedom in Europe was adopted by the Parliamentary Assembly of the Council of Europe on 24 January 2013, in which this body expressed its concern over the existence of “recent reports about political  pressure  on  public  service  broadcasters  in  Hungary,  Italy,  Romania,  Serbia,  Spain  and Ukraine”.  Thus,  problems  relating  to  governmental  interference  in  national  public  broadcasting became  apparent  on  an  international  scale,  and  these  problems  have  been  widely  discussed  in  the Parliamentary Committee for RTVE Control (Congress of Deputies) and in the Spanish press. 

In  the  latest   Informe  sobre  contenido  de  los  telediarios  en  la  última  temporada  (Report  on  last season’s newscast content), which TVE’s News Council supplied to the authors in December 2013, there was continued condemnation of and warnings about certain journalistic practices that infringed upon  professional  independence  and  pluralism.  Specifically,  this  report  gave  several  examples (mostly  referring  to  October  2013)  of  cases  in  which  part  of  the  information  had  been  omitted,  an event had been given simplified coverage, or aspects that were less positive for the Government had been avoided. A special section of the report was given over to what was considered to be a worrying banalisation of the news. 

Finally,  it  is  worth  pointing  out  that  TVE’s  audience  share  has  suffered  since  the  aforementioned changes.  Indeed,  according  to  the  Barlovento  Comunicación  reports,  which  are  based  on  Kantar Media data, the newscast audience fell from 18.6% in January 2012 to 12.7% in November 2013. 


3.3. Content analysis results 

Both the rise in the number of complaints about the journalistic coverage given to some events and the  fall  in  audience  share  suggest  that  changes  generally  affecting  TVE’s  news  content  have occurred, and that such changes are a consequence of the political reforms as described. This initial hypothesis is the basis of the following research questions: RQ1: Did the change of news editors affect the selection of issues? 

RQ2: Did the change of news editors affect the presence of viewpoint diversity in the news? 

RQ3: Did the change of news editors affect news source diversity? 

RQ4: Did the change of news editors affect the journalistic style and tone of news? 

The first research question refers to a potential modification in the selection criteria of events and in the importance given to them. As already mentioned, the last report by TVE’s News Council did in fact  warn  about  news  selection  practices:  the  concealment  of  polemic  issues  that  might  prove awkward  for  the  Government,  and  a  higher  presence  of  banal  issues.  Indeed,  Table  2  shows statistically significant differences (X2=29.847, df=13, p≤0.005) in the percentage presence of issue diversity between the times considered. The analysis of adjusted standardised residuals further shows that  these  differences  were  concentrated  in  four  issue  categories.  News  about  Government/Politics http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 278 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

decreased  in  2013,  as  did  news  about  Business/Economy.  In  contrast,  the  presence  of  news  about Crime and Others was higher. 

Table 2. Issue selection (% and adjusted standardised residuals) Issue categories 

Year 


2012  2013 

Government/Politics 

28.0 

22.8 

2.2 

-2.2 

Crime 

5.6 

9.5 

-2.7 

2.7 

Natural disasters/Accidents 

6.4 

7.2 

-0.5 

0.5 

Work/Unions 

7.5 

5.3 

1.7 

-1.7 

Business/Economy 

13.4 

8.9 

2.6 

-2.6 

Armed conflicts/Terrorism/Wars  5.1 

6.1 

-0.8 

0.8 

Social problems 

2.6 

2.9 

-0.3 

0.3 

Health 

3.0 

2.0 

1.0 

-1.0 

Education 

1.5 

1.5 

0.0 

0.0 

Culture 

10.3 

10.7 

-0.2 

0.2 

Science 

2.1 

3.7 

-1.6 

1.6 

Environment 

0.7 

0.3 

1.0 

-1.0 

Society 

3.6 

4.8 

-1.1 

1.1 

Others 

10.2 

14.3 

-2.3 

2.3 



The second research question refers to the idea that the change of news editors may have affected the presence  of  viewpoint  diversity.  Hypothesis  testing  did  not  show  any  statistically  significant differences  (X2=0.942,  df=1,  p≤0.332)  between  the  two  samples,  although  there  was  a  fall  in  the percentage of news items offering viewpoint diversity (from 50.7% in 2012 to 48% in 2013). 

However,  when  considering  viewpoint  diversity  in  each  of  the  issue  categories,  statistically significant differences between the two sample  years were found in three of them (Table 3). While http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 279 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

the 

presence 

of 

viewpoint 

diversity 

in 

news 

about 

Work/Unions 

and 

Armed 

conflicts/Terrorism/Wars was lower, in the Society category it was higher. 

Table  3.  Comparison  of  the  presence  of  viewpoint  diversity  (%  and  adjusted  standardised residuals) 

Issue categories 


2012  2013 

Work/Unions 

67.4 

44.4 

2.1 

-2.1 

Society 

18.2 

45.5 

-2.1 

2.1 

Armed conflicts/Terrorism/Wars  67.7 

38.1 

2.5 

-2.5 



The  third  research  question  refers  to  the  presence  and  diversity  of  news  sources.  Regarding  the number  of  sources  that  explicitly  appeared  in  the  news,  the  analysis  of  adjusted  standardised residuals in Table 4 shows statistically significant differences in the increase in news items without any identified source and in the decrease in news items with a single source. When considering the issue categories separately, the number of sources has particularly fallen in news about Work/Unions (X2= 4.523, df=1, p≤0.033; residuals: -2.1). 

Table 4. Source diversity (% and adjusted standardised residuals) Number of sources 


2012  2013 

Unidentified source 


9.3 

12.7 

-1.9 

1.9 

Single source 

42.0 

36.5 

2.0 

-2.0 

Two sources 

30.0 

28.1 

0.8 

-0.8 

Three or more sources  18.7 

22.7 

-1.8 

1.8 

X2=8.582, df=3, p≤0.035 

Regarding  the  sources  used,  Table  5  lists  the  35  source  types  based  on  the  initial  disaggregated coding.  It  should  be  noted  that  there  were  no  major  differences  between  the  years  except  in  a  few specific cases. Firstly, there were nearly 50% fewer references to the Government as a news source, http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 280 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

which is probably connected with the decrease in news about  government-related issues. Secondly, there  was  an  increase  in  religious  sources,  though  the  explanation  for  this  is  that  while  the  sample was  being  collected,  Pope  Benedict  XVI  resigned,  so  the  results  may  have  been  affected  by  that event.  Finally,  the  biggest  increase  occurred  in  the  presence  of  citizens  and  civil-society  groups  as sources. 

After cross-tabulating source types with issue categories and comparing the results for the two years, we  found  statistically  differences  in  the  Government/Politics  (X2=  56.884,  df=23,  p≤0.001)  and Society  (X2=26.163  df=11,  p≤0.006)  categories.  In  Government/Politics  news,  the  analysis  of adjusted standardised residuals  showed that, as sources,  there was  a lower presence of members of the Government (-2.7), judicial agents (-1.9), people charged with corruption belonging to the social-democratic party   Partido Socialista Obrero  Español  (PSOE) (-1.9) and other Spanish  politicians (-

1.9), and a higher presence of PP (+2.2) and American politicians (+2.1). In Society news, there was an increase in Church sources (+3.6) and a decrease in citizen sources (-2.2). 

Table 5. Sources (multiple-response cumulative %) 

Sources 


2012  2013 

Rajoy 


2.9 

1.1 

Rubalcaba 

2.2 

1.2 

Royal Household 

0.9 

1.4 

State Institutions 

0.3 

1.9 

Government 

10.3 

4.5 

Politicians representing Spain’s autonomous communities and local councils  5.7 

5.2 

PP 

5.2 

5.1 

PSOE 

5.1 

3.4 

Other parties with parliamentary representation 

2.8 

1.5 

Judicial sources 

6.6 

5.3 

Economy 

4.7 

6.4 

State security forces 

3.3 

3.3 

Churches/Religion 

0.4 

3.2 

Unions 

3.2 

2.3 

Journalists and media 

2.2 

4.6 

Surveys 

1.3 

2.4 

Experts 

6.3 

6.9 

People charged in the Nóos case 

0.3 

0.6 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 281 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

People charged with corruption belonging to PP 

0.8 

0.3 

People charged with corruption belonging to PSOE 

0.9 

0.1 

Political representatives of the European Union 

2.4 

2.4 

Political representatives of the European area 

4.2 

3.9 

International organisations 

0.0 

1.6 

Political representatives of South American countries 

1.1 

2.8 

Political representatives of Asian countries 

0.3 

0.9 

Political representatives of Middle Eastern countries 

3.6 

1.4 

Citizens/Civil society 

14.3 

17.0 

International terrorism 

0.1 

0.1 

Delinquency 

0.6 

0.1 

Cases relating to violence against children and adolescents 1.1 

0.5 

Art, culture and shows 

4.8 

6.5 

Social networks 

0.3 

0.1 

Other foreign politicians 

0.6 

1.1 

American politicians 

0.2 

1.1 

Other Spanish politicians 

1.0 

0.0 

Total 

537 

599 



As indicated in the methodology section, the journalistic role played by professionals (when oriented more towards neutral information  or commentary) is  also  an indicator of  internal  pluralism  (Hallin and Mancini,  2004). Furthermore, Kaid  and Strömbäck (2006: 425-426) assert  that “the objectivity and impartiality of news are important in media systems that are governed by internal pluralism and not  so  important  for  those  which  are  governed  by  external  pluralism.”  In  this  respect,  the  fourth research question refers to the use of descriptive, interpretative or critical journalistic styles, and the tone (positive, negative or neutral) of news. 

The data show that there was a fall in the number of descriptive-style news items between 2012 and 2013 (Table 6). It was also found that the percentage of positive-tone news items had increased and the percentage of neutral-tone news items had decreased. In interpretative-style news items, it should be noted that the use of a positive tone increased substantially (from 9.1% to 21.6%; residuals: 3.5), while neutral news items decreased (from 88.2% to 72.8%; residuals: -3.9). 

When testing to see whether or not the general trend recurred in each issue category, it was found to do  so  in  the  use  of  journalistic  styles;  in  other  words,  there  were  no  differences  between  the  issue http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 282 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

categories. Regarding the tone of news, the analysis of adjusted standardised residuals showed that the biggest difference referred to  an increase in  positive-tone news in the Economy category (from 4.9% to 21.3%, residuals: 3). 

Table 6. Journalistic style and tone of news (% and adjusted standardised residuals) Journalistic styles  2012  2013 

Descriptive 

60.3  54.4 

2.1 

-2.1 

Interpretative 

30.7  33.9 

-1.2 

1.2 

Critical 

9.0 

11.7 

-1.6 

1.6 


Tones

Negative 


2.1 

2.3 



-0.3 

0.3 

Positive 

7.0 

14.3 



-4.2 

4.2 

Neutral 

90.8  83.3 



4.0 

-4.0 




4. Discussion and conclusions 

The main aim of this work was to determine whether or not the national public broadcasting policies implemented in Spain by the current PP Government had affected the internal pluralism of TVE’s news  content.  As  indicated,  there  was  broad  consensus  among  scholars  and  professionals  that  the reform  promulgated  in  2006  by  the  social-democratic  Government  (degovernmentalisation  of management bodies and the creation of news councils) had been positive, and that the shift towards regovernmentalisation following the last change of government should be questioned. 

In the  four indicators contemplated  (issue selection, viewpoint diversity,  news source diversity and journalistic style), the content analysis results showed that changes  had occurred between the 2012 

and 2013 samples. It should be noted, however, that these changes were not uniform across the four variables, and that in certain cases the issue category was the element that marked a difference. 

Regarding issue selection, in 2013, there was found to be a greater proliferation of banal content and a  lower  presence  of  hard  news  than  before  the  2012  broadcasting  reform.  This  was  clearly inconsistent  with  the  serious  recession  that  Spain  had  been  experiencing,  and  with  the  intense http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 283 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

legislative activity that had been driven by the PP Government in the months and years covered by this  study.  The  central  hypothesis  of  agenda  setting  affirms  that  there  is  a  correlation  between  the issues highlighted by the media and the issues that citizens regard as the most important or worrying. 

In  keeping  with  that  argument,  the  diversity  of  issues  selected  is  a  prerequisite  to  ensure  that  the public  has  a  pluralistic  and  balanced  perception  of  reality.  In  this  respect,  the  results  of  our  study showed  that  the  importance  given  to  issues  had  varied.  For  example,  in  the  2012  sample, Government  /  Politics  and  Business  /  Economy  had  occupied  the  top  two  positions  (40.1%  of  the news), whereas in 2013, 37.1% of the news was split between Government/Politics and Others. 

While  no  statistically  significant  differences  were  found  in  viewpoint  diversity  in  the  samples  as  a whole, some were observed in the coverage given to certain issues, with Work/Unions representing a particularly  striking  case  in  point.  It  was  paradoxical  to  find  fewer  viewpoints  in  news  on  these issues  at  a  time  when  a  very  tough  and  highly  contested  labour  reform  was  being  implemented. 

Regarding the same issue category (Work/Unions), a statistically significant reduction in the number of sources used was found between 2012 and 2013. 

At the same time, an increase in the number of news items with unidentified sources was observed. 

These  data  are  important  because,  in  the  Spanish  case,  the  existence  of  a  correlation  between  the number  of  sources  used  and  viewpoint  diversity  has  been  identified  (Humanes,  Montero,  de  Dios, and López-Berini 2013). Therefore, if this trend were to become established, then internal pluralism would be severely affected. 

Finally,  in  2013,  there  was  a  lower  presence  (in  all  issue  categories)  of  the  descriptive  journalistic style (more in keeping with internal pluralism of content) and a higher presence of the interpretative and  critical  styles.  Of  particular  note  was  the  increase  in  the  positive  tone  of  interpretative  news items,  particularly  in  relation  to  economic  content,  at  a  time  when  absolutely  no  signs  of  recovery were apparent, not even in the country’s macroeconomic indicators. 

It would seem evident, therefore, that the regovernmentalisation of RTVE’s management bodies in 2012 and the ensuing changes of news editors had negative implications for TVE’s news policy in general  and  for  its  newscast  content  pluralism  in  particular.  As  demonstrated,  these  implications ranged from content banalisation to  the detriment of major current  affairs issues  (fewer viewpoints and sources  in  the  coverage of labour-related news), to  the prevalence of interpretative journalism, with a surprising increase in the positive tone of economy-related news. 

If  the  continued  condemnation  by  professionals  (the  new  Government  has  not  dared  to  abolish  the public media’s news councils) and the aforementioned striking loss of audience share are added to these content analysis results, then there can be no doubt that TVE’s news offering has undoubtedly regressed  since  the  change  of  government  in  2011.  This  regression  is  very  worrying,  not  only because  it  confirms  the  undoing  of  the  encouraging  2006  reform,  but  also  because  it  considerably weakens the internal pluralism of TVE’s news content and, consequently, the external pluralism of the DTT news offering in Spain. 

In  short,  what  we  have  before  us  is  a  clear  example  of  the  strengthening  of  two  of  the  distinctive features  of  Mediterranean  media  systems,  according  to  the  classification  offered  by  Hallin  and http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 284 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

Mancini  (2004):  governmental  interference  and  weak  articulation  of  professional  organisations. 

While such organisations do exist, they are incapable of counteracting such interference, which has once again become established in RTVE. 

The following electoral events in 2015 will be an excellent case study to verify if the trends outlined in this paper have been consolidated. 

*Funded  research:  This  work  was  supported  by  the  Spanish  Ministry  of  Science  and Innovation:  The rollout of DTT in Spain and the Impact on Pluralism under Grant CSO2010-

17898, sub-programme COMU.  

Dates:  

Start of the research: 2010 

End of the research: 2013 




5. Notes 

(1) Council of Ministers. 2012. “Modificado el régimen de administración de la Corporación RTVE”. La Moncloa, 20 April. 

http://www.lamoncloa.gob.es/ConsejodeMinistros/Referencias/_2012/refc20120420.htm#RTVE  

(2) http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/75-grave-ataque-a-la-libertad-

de-informacion.html  

(3) http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/17-comunicados-cditve/89-

informe-semanal-acoso-a-politicos.html  

(4) http://www.consejoinformativostve.es/comunicados/comunicados/17-comunicados-cditve/91-el-

cdi-pide-la-dimision-del-director-de-contenidos-de-tve.html  

(5) http://assembly.coe.int/ASP/Doc/XrefViewPDF.asp?FileID=19474&Language=EN 

(6) http://www.barloventocomunicacion.es/publicaciones.html  

(7) Adjusted standardised residuals greater than ±1.96 indicate that there are more or fewer cases than expected under a null hypothesis at the 95% confidence level. 

(8) News that could not be coded into any other category was included in this category. A characteristic feature of them is that they focus on banal events that are not given any follow-up coverage. Some examples are people who gatecrash celebrations, urban climbing in Russia or songs from the past. 


6. References 

JJ Blasco Gil (2012): “Les polítiques de comunicació”,en M. Civiel Serra y J. A. Gimera (Eds.), Informe de la comunicació a Catalunya 2011-2012. Barcelona: InCom-UAB y Generalitat de Catalunya. 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 285 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

JJ Blasco Gil (2011):  Políticas del Gobierno español con respecto a RTVE (2004-2011).  Trabajo de investigación de Doctorado. Barcelona: Departamento de Medios, Comunicación y Cultura de la Universidad Autónoma de Barcelona. 

E Bustamante (2010): “La contrarreforma audiovisual socialista”.  Le Monde Diplomatique en español, 1, pp. 4-5. 

R Díaz Arias (2012): “El pluralismo interno, clave del servicio público de RTVE”, en M. Lamuedra Graván (coord.),   El futuro de la televisión pública. La necesaria alianza con la ciudadanía.  Madrid: Editorial Popular. 

MI Fernández Alonso (2008): “Principales ejes de las políticas de televisión en España (2004-2008)”, en M. Medina y P. Faustino (eds.),  The changing media business environment . Lisboa: Media XXI / 

Formalpress – Publicações e  Marketing, Lda. 

MI Fernández Alonso & A Fernández Viso (2012): “¿Cómo se gobiernan las radiotelevisiones públicas?: órganos de gestión, injerencia política y fragilidad de los mecanismos de control?”. En J.C. 

Miguel de Bustos y M.A. Casado (coords.)  Televisiones autonómicas. Evolución y crisis del modelo público de proximidad (pp. 119-142). Barcelona: Gedisa. 

DC Hallin & P Mancini (2004):  Comparing Media Systems: Three Models of Media and Politics. 

Cambridge: Cambridge University Press. 

DC Hallin & S Papathanassopoulos (2002): “Political clientelism and the media: Southern Europe and Latin America in comparative perspective”.  Media, Culture and Society, 24(2), pp. 175-195. 

ML Humanes, MD Montero, R Molina de Dios & A López-Berini (2013): “Pluralismo y paralelismo político en la información televisiva en España”.  Revista Latina de Comunicación Social, nº 68. 

http://www.revistalatinacs.org/068/paper/990_Fuenlabrada/24_Autor.html P Humphreys (1996):   Mass media and media policy in Europe. Manchester y New York: Manchester University Press. 

L Kaid & J Strömbäck (2008): “Election news coverage around the world: A comparative perspective”.  The handbook of election news coverage around the world. 

M Lamuedra Graván (coord.) (2012):  El futuro de la televisión pública. La necesaria alianza con la ciudadanía. Madrid: Editorial Popular. 

LR Zabalza & JR Patterson (2012): ”Consejo de informativos de TVE: gestacion y primeros años de historia”, en M. Lamuedra Graván (coord.),   El futuro de la televisión pública. La necesaria alianza con la ciudadanía. Madrid: Editorial Popular. 

B McNair (2000): “Journalism and democracy: a millennial audit.”  Journalism studies,  1(2), pp. 

197-211. 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 286 

Revista Latina de Comunicación Social # 070 – Pages 270 to 287 

Research Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en | ISSN 1138-5820 | Year 2015 

P Napoli (1999): “Deconstructing the diversity principle”.  Journal of Communication, 49(4), pp. 7-34. 

Y Tan & D Weaver (2013): “Agenda diversity and agenda setting from 1956 to 2004: What are the trends over time?”.  Journalism Studies, 14, 6, pp. 773-789. 

V Vīķe‐Freiberga et al. (2013):   A free and pluralistic media to sustain European democracy. 

https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital- 

agenda/files/HLG%20Final%20Report.pdf 

J Strömbäck & D Dimitrova (2006): “Political and media system matter. A Comparison of Election News Coverage in Sweden and the United States”.  The Harvard International Journal of Press/Politics, 11, pp. 131-147. 

R Zallo (2010): “La política de comunicación audiovisual del gobierno socialista (2004-2009): un giro neoliberal”.  Revista Latina de Comunicación Social, nº 65. 

http://www.revistalatinacs.org/10/art/880_UPV/02_Zallo.html 

__________________________________________________________ 

How to cite this article in bibliographies / References 

M L Humanes, I Fernández Alonso (2015): “News Pluralism and Public Media in Spain.Televisión Española’s regression following a change of government (2012-2013)”.  Revista Latina de Comunicación Social, 70, pp. 270 to 287. 

http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html 

DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en 



Article received on 10 January 2015. Accepted on 6 April. Published on 11 April 2015. 



http://www.revistalatinacs.org/070/paper/1046fu/16en.html                          Página 287 





cover.jpeg
Revista Latina de Comunicacion Social # 070 — Pages 270 to 287
Rescarch Funded | DOI: 10.4185/RLCS-2015-1046en [ ISSN 1135-5820 | Year 2015

How t citetis arcke n biblographis  Refernces

ML Humanes, | Ferndndez Alonso (2015): “News Phralism and Public Media n
Spain Televsion Espaola’ regresion ollowing  change of ovemment (2012-2013)"
ReistaLatin de Comunicaciin Social, 70, pp. 270 10 28.
oy 70 paper| 0461 en il
DOL 104I8SRLCS

News Pluralism and Public Media in Spain.
Television Espaiiola’s regression following
a change of government (2012-2013)

Maria Luisa Humanes (CV] (@] (] Associate Professor st Rey Juan Carlos Uriversiy
(Spain)/ masalua humansguicss

Isabel Fernindez Alonso [CV] [9] Associte Professora Autonomous Universiy of
Barcelon (Spain) / mariaisbel. fermandez auab cat

Abstract
TEN] Introduction: This ace describes and analyses the polices applicable to Spain’s national
public roadcastr’s govermance model tat were adopted in Novernber 2011, whenthe conservative
pany Partido Popular (PP) came to power, The speciic reforms and their implications for the News
Servics of Televsion Esparola (Spaish Televison, TVE) ar examined, beside the consequences
for the nformation and he level of pluralism. Methodology: It has conducted & conent analyss of |
w0 samples from three wesks of the first quartr of 2012 and 2013 (1294 news). Resuls and
conclusons: It was found that the regovernmenafsation of ihe management bodics of the
Corporaciin de Radio y Teleisiin Esparola (Spanish Broadeasing Corporaton, RTVE) had
increased TVE’s content banalison o the dtrment of mjor curten afirs ssues; ewer poits o
view and sources were observed in the coveruge of Iabour-relted _news. Besides this
regovermmentalisaton, inerpretatve jouralism tended o prevail over descriptive jourmalism, with
anncrease n he posiie ton of economy-reated v

Keywords
Spain:news pluralis: publi elevision: roadeasting policy: content analysis: olteal pralcis.
c
1. oducion. 2. Methodology. 3. Resuls. 31. Reform (2006) and couniereform (2012) of RITVE
Degovernmentalisation and the creation of news councils i the socil-democrate period (2004-

T o v ainacs o 070 paper | O46ry Toen bl Tagina 270





index-1_1.png





index-1_3.png





index-1_2.jpg





