
Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html  Página 593 

How to cite this article in bibliographies / References 

R Reig, R Mancinas-Chávez, AI Nogales-Bocio  (2014): “An approximation to the 
configuration of Spain’s audiovisual media in 2014. The case of Canal Sur TV”. Revista 
Latina de Comunicación Social, 69, pp. 593 to 617.  
http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html  
 DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en 

An approximation to the configuration 
of Spain’s audiovisual media in 2014. 

The case of Canal Sur TV 
Ramón Reig [CV] [    ] [    ] Sevilla University, Spain / ramonreig@us.es   

Rosalba Mancinas-Chávez [CV] [    ] [    ] Sevilla University, Spain / rmancinas@us.es

Antonia Isabel Nogales-Bocio [    ] [    ] Sevilla University, Spain / anogalesb@us.es 

Abstract 
Introduction. Based on the analysis of the most important developments in the configuration of the 
Spanish and Andalusian public audiovisual sector up until the summer of 2014, this article proves 
that the current Spanish media landscape is characterised by concentration and, at the same time, by 
the diversification and internationalisation of capital. Method. The study is based on the structural 
approach, which involves the examination of the Political Economy of Communication, Information 
and Culture. Results and conclusions. The study has confirmed, once again, the existence of a 
hidden network of interests that involve media and non-media-related business groups. The article 
argues in favour of the development of a public television system that is properly managed as a 
public service, and contends that the current characteristics of the private television industry do not 
fully fulfil the rights of the Spanish citizens.  

Keywords 
Historical perspective; context; diversification of capital; outsourcing; politicisation. 

Contents 
1. Introduction. 2. Hypothesis. 3. Method: structure and ownership. 4. Results. Outline of the
configuration of the Spanish audiovisual media sector (up until the summer of 2014). 5. Results. The 
case of Canal Sur TV: an approximation. 6. Conclusions. 7. Notes. 8. List of references. 9. List of 
news articles.  

Translation by CA Martínez Arcos, Ph.D. (Universidad Autónoma de Tamaulipas) 

https://investigacion.us.es/sisius/sis_showpub.php?idpers=1502
https://orcid.org/0000-0003-2663-4223
https://scholar.google.com/citations?user=HOLTNdQAAAAJ&hl=en
mailto:ramonreig@us.es
mailto:rmancinas@us.es
https://investigacion.us.es/sisius/sis_showpub.php?idpers=20672
https://orcid.org/0000-0002-4218-2338
https://scholar.google.com/citations?user=GoEmuWkAAAAJ&hl=en
mailto:anogalesb@us.es
https://scholar.google.es/citations?user=-KueKSgAAAAJ&hl=es
https://orcid.org/0000-0003-0050-6979


Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 594 

1. Introduction  

To approach its object of study, this article takes into consideration the two key factors needed to 
understand, in general terms, any subject matter: the historical perspective and the context in which 
the event takes place.  

This article offers a chronological outline of the way the audiovisual media sector has been 
configured in Spain, taking into account, first, the descriptions offered by our book titled Los dueños 
del periodismo (“The owners of journalism”, Reig, 2011), whose outline of the configuration of the 
Spanish media system covers from 1923, when Radio emerged in Spain, up to 2011, and, second, a 
recent study conducted recently to obtain an updated view of the situation of the audiovisual media 
sector up until the summer of 2014, when this article was written. In the last three years there have 
been important events that must be taken into account. 

The context and meanings of the past and current developments will also be addressed in this article. 
The description of the event and its meaning involve the aforementioned cognitive factors: the 
historical perspective and the context.  

The outline of the configuration of the Spanish media sector will be based on the premises of the 
structural approach which, on this occasion, will focus on providing an overview of the management, 
communication policies and contents related to the public television sector in Spain. Due to our 
geographic proximity with Andalusia, the study will focus on the programming of Radio Televisión 
de Andalusia (RTVA) –and Canal Sur TV in particular–, which is one of the most popular regional 
TV networks. As we will see later, in 2013 and in June 2014, TV3, Aragon TV, TVG, Canal Sur TV 
and ETB were, in this order, the most popular regional networks [1].  

In order to facilitate the understanding of this study, our exposition follows a simple style in the form 
of notes.  

2. Hypothesis  

The study of the development and, above all, current state of the audiovisual media landscape in 
Spain offers a clear example of the articulation of the different production sectors. There are no 
“pure communication” entrepreneurs but production agents that diversify their work towards all 
those sectors that can afford them any type of benefits, whether economic or in terms of influences. 
In addition, politics and the trends of the global market, i.e. the political economy, have a clear effect 
on both in public and private audiovisual media.  
  
3. Method: structure and ownership  

To facilitate the understanding of this section we will articulate various elements derived from the 
configuration of the Spanish audiovisual sector, and of public television in particular. Based on the 
premises of the aforementioned structural approach, we believe it is necessary to take into account 
significant events related to the private audiovisual sector in order to contextualise our object of 
study. 

The theoretical foundation of the structural method is broad but at this point the description of its 
basic pillars suffices to understand it. The rector of the Complutense University of Madrid, and 
Professor of Applied Economics, Carlos Berzosa, in the foreword of a book dedicated to the also 
Economist, Professor and writer José Luis Sampedro (Berzosa, 2009, Sampedro, 2009), points out 
that:  



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 595 

“In view of the serious problems confronting the world today, and despite the progress made, 
structural analysis is essential to learn to ask the right questions and try to find the right 
answers when it comes to understand what is going on.”  

Sampedro is a methodological and empirical Economist and when he applies the structural analysis 
to understand what is taking pace he indicates:  

“With the support of more independent authors, I stand by my opinion about the decline of 
the system. It is true that the law offers equality, [but it is] completely false given the unfair 
distribution of the wealth of the planet among its inhabitants, [this] inequality has not been 
corrected throughout the decades in which the abolition of poverty has been promoted. It is 
also true that the system proclaims democratic statements, but reality confronts us with 
oligarchic organisations that maintain their power thanks to the dominance of the media, with 
the subsequent manipulation of the public opinion, and justify themselves with the ideologies 
developed by the intellectuals at their service. (…). And with regards to freedom, one just has 
to take a look at the same media companies to immediately wonder who their real 
beneficiaries are.”  

Sampedro combines several elements in his reflection: law, economics, society, power, a media 
world articulated with power and the economy, ideology, and philosophical concepts such as the 
freedom. This is a structural method of analysis. To be able to understand what happens to us at the 
individual and ‘global’ levels (which interact with each other) we need this method, which is 
precisely the one almost always ignored by the media and even the programmes of study. The result 
is functional illiteracy. 

Poet Luis García Montero (2009) has strongly criticised the fusion of the economy politics and 
information. “One of the biggest attacks against democracy, even greater than the barbaric 
aggression against the twin towers, is the attack that the powerful economic groups execute when 
they humiliate the veracity of information with their commercial and political interests.” We are 
facing what Marciel Detienne calls a comparatist (in Checa Godoy, 2008), which is peculiar to the 
structural approach:  

“As it moves forward, the comparatist gets the feeling he is discovering a set of possibilities, 
whose conceptual use allows him to highlighting unique elements (...). The comparatist 
performs a logical dismantling that allows him to discover the existing articulations between 
two or three elements [and] to isolate the micro-configurations that allow him to see the 
differences more and more sharply and contiguously.”  

In today’s world –as we all know very well– the application of the structural method involves 
identifying a network of articulated interests that take us from public to the private spheres and vice 
versa, and from the local and the regional to the national and from the national to the international 
and vice versa. It is an inductive-deductive dynamic that involves connections with sectors that are 
not related the communications industry, in general, and to the audiovisual media in particular. This 
is known as media concentration but this is a type that also involves the diversification of capital 
(Reig, 2010).  

This study exemplifies the previous arguments, which can be summarised as follows: the media 
power has increasingly been concentrated in few hands, and at the same time, shareholders from 
other production sectors have rapidly become part of the boards of directors of the media and 
audiovisual groups while the media groups have also gone beyond their theoretical social raison 
d'être. This market tendency is common around the world, and has been stimulated, de facto, by the 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 596 

political power despite the efforts made by the later to limit the excessive concentrations of media 
power.  

The immediate origins of this trend date back to the 19th century, and especially to the end of this 
century. Globalisation did not emerge suddenly unlike most historical phenomena (Curran, 2002). 
The film Citizen Kane, which is partly based on the life of the mogul William Randolph Hearst, 
shows that the diversification of capital was already taking place during that time. Kane did not only 
own newspapers and then radio stations but also forests, paper factories, retail stores, unions, 
shipyards, etc. The first fifteen minutes of this film show how the media concentration and the 
diversification of capital were taking place simultaneously.  

In less than three centuries, these phenomena have dramatically intensified and have caused the 
decline in the quality of journalism and have prompted certain governments –like those of Argentina, 
Ecuador and Bolivia, for example, in the case of Latin America– to try to reorganise media 
monopolies whose power stretches far beyond the media sector.  

4. Results. Outline of the configuration of the Spanish audiovisual media sector (up until the 
summer of 2014)  

We believe that to understand this part of our work it is necessary to identify the key stages of 
development of the audiovisual media sector, with their corresponding meanings, as part of our 
methodological approach. This approach allows us to offer the most outstanding results of our 
research. We tiptoed throughout the 20th century to immediately enter the 21st century and reach 
what in journalism we know as the “rabid present’, which has been adapted to the purposes of our 
academic research study. Our method recommends us to develop a historical perspective that allows 
us to rapidly reach the current context.  
  
1956  
Television was founded in Spain by the Franco regime. The first “massive” broadcast was the Royal 
Wedding of King Baudouin and Fabiola. Citizens’ habits experienced a transformation. The TV set 
became the main appliance and American films and series began to dominate Spanish television. It 
should be noted that television, in its origins, was not exactly focused on journalistic but on 
entertainment, and this focus continues today in free-to-air television, even news programmes have 
embraced infotainment, mostly in private channels.  

Space limitations prevent us from providing references and force us to recommend basic works that 
allow the reader to follow the evolution of television. Thus, to know more about the television 
contents and audiences of this time, we recommend the reading of some classic works carried out by 
very relevant authors: Faus Belau, 1995; Rodríguez Márquez and Martínez Uceda, 1992; 
Bustamante, 2013; Ventura Fernández, 2001; Cebrián Herrero, 2004; Orive Riva, 1988; Rodríguez, 
1993. There are many others works but the aforementioned studies describe the beginnings and, in a 
few cases, the current state of the object under study [2].   
 
1969 
The second channel of TVE, currently known as TVE2 and La 2, was launched in UHF (Ultra High 
Frequency). In this context, as Jesús Hermida has documented, Spain retransmitted the American TV 
signal showing men walking on the Moon for the first time, although the veracity of the landing is 
questioned today. This second channel was created to cater the needs of “the vast minority”.  
 
 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 597 

The 1980s 
The public-service television stations of Spain’s Autonomous Communities began broadcasting: 
ETB (Basque Country) (1982), TV3 (Catalonia) (1983), TVG (Galicia) (1985), Canal Sur 
(Andalusia) (1989), Telemadrid (1989), and Canal 9 (Valencia) (1989). This event brought more 
audiovisual complexity, the intensification of the promotion of ”identity” of the Spanish 
communities, the politicisation-manipulation of the television institutions and the decline of the 
historical and anthropological rigour. 

The following table shows the time in which the regional television corporations emerged in the 
autonomous communities of Spain, initially as public institutions, with the exception of the 
television network of Castile and León, whose foundation was prompted by the Promecal group, 
which had a strong presence in the newspaper industry. 
 

Table 1. Launch date of the television stations in the Autonomous Communities 
 

 
 

Source: Authors’ own creation. 
 

 

 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 598 

2001-2007 
During this period the new regional public television stations of the Autonomous Communities 
began broadcasting: TV Castilla-La Mancha (2001); IB3 (Balearic Islands) (2005); TV de Murcia 
(2006); TV de Aragon (2006); TV de Asturias (2006); TV de Extremadura (2006).  

In 2005 the RTVE (Spanish Radio and Television) Corporation, a 100% publicly-owned company, 
began broadcasting. TVE has lost its position as the most watched TV network in Spain to Tele 5 
and Antena 3 TV, which were launched in 1990 after being licensed a year earlier, in public tender, 
to Berlusconi/ONCE and Godo/Prensa Española, respectively (Reig, 1998).  

In view of the coming “analogical blackout” of 2010, between 2005 and 2006 the introduction of 
Digital Terrestrial Television (DTT) was heavily promoted through the awarding of channel licenses 
to all private TV networks and TVE. In addition, new free-to-air TV channels were launched: Cuatro 
(Prisa) and La Sexta (Imagina-Televisa), in 2005. [3]  

On the other hand, during this time the outsourcing of programming in the regional television 
corporations was a common practice. For its part, the Director General of RTVE started to be elected 
by the Courts while TVE had its subsidy reduced and had to take more into account the concept of 
public service. The conversion carried out by the Spanish Society of Industrial Participations (SEPI) 
tried to rationalise management and to bring this service closer to the dynamics of the market 
through downsizing (which provoked the loss of prestigious and valuable TV professionals and 
programmes).  

At this time there was already an overwhelming programming offer in both radio and television. The 
fight for the audience reached its climax. The audiovisual companies continued to be owned, again 
and again and as a general rule, by the same big companies, linked to the 
Spanish Socialist Workers’ Party (PSOE) and the Popular Party (PP).  

 
2008 to 2010 
The analogue blackout was carried out in Spain in 2010. More than 40 DTT channels were launched. 
The blackout was carried out progressively since 2008. The blackout was pilot tested in a small area 
of the centre of the country, and then gradually implemented in more populated areas. Thus, an in-
depth renovation took place in the construction and adaptation of buildings and inside Spanish 
households. 

The analogue blackout was carried out in the spring of 2008 in small towns such as A Fonsagrada 
(Lugo) by the regional and the central governments. In summer of 2008 the blackout reached Soria.  

Already by 2010 the companies investing in DTT estimated that their viability would be difficult 
with so many channels in offer. La Sexta believed that there would not be enough advertising 
investment for all channels, while Veo TV advocated for the elimination of advertising from TVE, 
and Antena 3 considered that it was necessary to find new funding formulas. At the time, it was 
estimated that by 2010 it would be possible to have DTT in free and pay systems.     

The Spanish audiovisual sector began a historic era, characterised by an excessive offer of TV 
channels, which faced difficulties to remain profitable, and the added factor of the discrimination 
faced receivers due to their purchasing power.  

 

 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 599 

The following figure gives an idea of the initial offer of DTT channels: 

Figure 1. Initial offer of DTT channels 

 
Source: Authors’ own creation based on data from Tendencias, 2006, J. Fernández-Beaumont 

 
As shown in the previous figure –leaving aside public television- six private companies had DTT 
licenses in Spain: RTVE, Mediapro, Planeta, Mediaset, PRISA, Vocento and Unedisa. Importantly, 
only those with a nationwide DTT licence could exploit pay DTT: the public corporation RTVE, and 
the private networks Antena 3 TV, Tele 5, Cuatro, Veo TV, Net TV and La Sexta. This is the media 
oligopoly formed by the large multimedia corporations. 
 
The financial crisis had a significant impact in the Spanish audiovisual sector. Its effects include the 
following: 
 

• Prisa closed Localia in November 2008.  

• Negotiations for the merger of television networks took place in the Spring of 2009.  

• El País, 21-2-2009: “The Government encourages the merger of private broadcasters”. 

• Media concentration increased. Restrictions were eliminated. 

• Networks were allowed to have common shareholders.  

• Zonal offer increased.  

• April 2009: the Government announced that pay TV was also available in the DTT system.  

• 2008: Disney and Intereconomía became part of the channel offer of Vocento’s Net TV.  

• The central government promoted information inequality with its promotion of the pay-per-
view TV system.  



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 600 

• The presence of foreign capital in the Spanish audiovisual sector increased as a result of the 
usual dynamics of globalisation. 

  
However, in March 2009 the regional television of Castile and Leon was launched as part of the 
irrational increase in public spending which, as we will see later, was similar to what happened with 
Canal Sur TV. 
 
2009 to 2011  
The penetration of foreign capital, which we mentioned earlier, took place during these years. In the 
summer of 2009 the most important shareholders of the major networks were: 
 

- Antena 3: Planeta (44,58%), RTL (20,5%), Banco de Sabadell (5%). [4] 

- Tele 5: Mediaset (52%); Dresdner Bank (24.7%); Vocento (5.1%). [5] 

- Cuatro: Prisa (100%) [6]. 

- La Sexta: 51% Grupo Audiovisual de Medios de Producción (GAMP) [7], Televisa (40%). 

- Veo TV: Unedisa (100%). 

- Net TV: Vocento (55%), Intereconomía (25%), Disney (20%). 

- Digital +: Telefónica (21%); Prisa (79%). 

 
The previous list of shareholders confirms what we previously pointed out in the description of the 
structural method and the diversification of capital. The Spanish audiovisual sector was penetrated 
by what we call “alien shareholders”, i.e. shareholders from non-communication sectors. The 
following table illustrates this situation: 
 

Table 2. Presence of “alien shareholders” in the Spanish audiovisual media sector  

 
 Source: Authors’ own creation 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 601 

 
It is important to keep in mind that if we talk about the Berlusconi’s empire (Mediaset/Fininvest) we 
are also talking about business groups that are alien to the media sector, such as soccer, commercial 
centres and insurance. For example, Unedisa is linked to Fiat, which absorbed Chrysler in 2009 and 
is the main shareholder of Unedisa/Corriere della Sera. Fiat’s shareholders include such companies 
as Pirelli. On the other hand, during this time Televisa had a partnership with Telmex (Carlos Slim), 
so Mexico’s telecom sector was indirectly present in Spanish television, although it is not necessary 
to resort to the Mexican mogul Carlos Slim to prove this point, since Televisa’s owners (whose main 
shareholder is the Azcarraga family, which is currently linked to Mexico’s Institutional 
Revolutionary Party, which is the party in power) include companies that have nothing to do with 
communications such as Banamex, Coca Cola, Bacardi, and Corona, the beer brand (Reig, 2011).  

In May 2009 the Spanish government (PSOE) approved the elimination of advertising from RTVE. 
Thus, it was necessary to establish new funding options, which ended up being the following:  
 

- Governmental contributions (500-600 million euros per year). 

- Contribution from private TV companies (3% of their income). 

- Contribution from telecom companies (0.9%). 

- 80% from the money collected from the commercialisation of the public radio spectrum, and 
the marketing of RTVE’s own products and services. 

- Sponsorship is allowed. 

The share of TVE’s budget that had to be invested in Spanish cinema was increased (6%). The new 
funding scheme made telecom companies to hand over 0.9% to its customers. Somehow, this is an 
approximation to the BBC model with the difference that in 2009 the latter employed 25,000 people 
in 43 countries while RTVE only employed 6,000 people. The BBC had a budget of almost 4 billion 
euros (21.8% share in 2008) while TVE only had 1.2 billion and a share of 16.1% in 2008.  

The new situation prompted the public to defend the public TV which they feared would be left in 
the hands of private companies, which was a situation advocated by the government, whose congress 
allowed mergers between television channels in May 2009. The new regulation abolished the 5% 
share limit in cross-shareholding between companies as long as the accumulated average audience 
share of the operators does not exceed 27% of total audience. 

The merger of two operators from the television sector also became allowed as long as they did not 
exceed this audience share and always ensure the existence of a minimum of three national private 
companies with different editorial direction. This regulation aimed to regulate the market in view of 
the proliferation of TV channels that resulted from the implementation of DTT. 

Therefore, the media concentration was been stimulating as a response to the crisis. Anyway, with 
crisis and without crisis, the governments had been encouraging concentration for decades and in 
favour of the private sector, as it was demonstrated by the government’s decision to ban TVE from 
exploiting pay TV (29-5-2009). In return, the government decided to include pay TV companies, 
such as Digital+ and Mediapro’s football channel, Gol TV, among the companies that must pay taxes 
to support public television, although with a twist: while free-to-air TV networks must pay 3% of 
their income, pay-tv companies only have to pay 1.5% of their income.  

In June 2009, Prisa and Imagina announced the merger of Cuatro and La Sexta and monopolised the 
football broadcasts (this merger was not completed due to the conflicts between the two companies 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 602 

over football rights and due to profitability reasons because both companies had low audience levels 
of about 4%). Moreover, in October 2009 the Council of Ministers approved the General 
Audiovisual Communication Law (LGCA), which aimed to unify and update the dispersed and 
obsolete legislation of a sector going through a technological revolution and an advertising crisis. 

In late 2009, Prisa and Fininvest-Mediaset (Berlusconi) announced the fusion of Tele 5 and Cuatro 
(being Fininvest the majority shareholder). In addition, Fininvest became a shareholder of Digital+ 
(22%). Almost at the same time, these media companies announced that Antena 3 and La Sexta have 
agreed to fusion. 

In January 2010, the EU prohibited Spain to apply the new funding scheme of TVE until this scheme 
was proved to be in accordance with European legislation. In February 2010, the public TV network 
grew 2 points in audience share and recovered its first place in ratings with an 18.6% share, followed 
by T-5 (14.8%) and Antena 3 TV (12.8%). The advertising-phobia and the quality of TVE’s 
programming explained this situation but the truth is that the media concentration was increasing 
even more. “Money has no ideology”, the popular saying goes, and this may explain the 
Berlusconi/Prisa alliance. Thanks to this operation, Prisa improved its economy and its 4-billion debt 
did not seem so burdensome.  

In June, a part of the press saw the situation in the following way: “Television has taken a turn of 
palpable consequences with the analogue blackout while the audience is getting fragmented each 
day, which can accelerate the much-trumpeted mergers between mainstream networks (Antena 3-La 
Sexta, Telecinco-Cuatro) as a way to face the new competition. And with good reason: themed 
channels have increased 5.6% throughout this year through DTT”. [8] 

An important fact is that in July 2010 the EU approved RTVE’s new funding system [9]. As the 
elmundo.es pointed out, the European Commission deemed it compatible with the rules on state aid, 
but continued investigating the tax on telecom companies. In fact, in September 2010 the European 
Union rejected the 0.9% tax on telecommunications companies to fund the Spanish public TV 
system. The rejection of this tax represents 250 million euros less in TVE’s annual budget. The 
Spanish government appealed this decision before the European Court of Human Rights. Meanwhile, 
there are new rumours of a merger between Antena 3 TV and La Sexta.  

In September 2010, advertisers offered 250 million euros to TVE to allow advertising again. 
Advertisers seemed to wonder “How is it possible that, at least, between 10 and 12 percent of 
viewers may not receive advertising persuasion?” Indeed, it was an audience sector missed by the 
market in this regard. By 2011, TVE had a budget of 1.2 billion and welcome advertising back. El 
mundo saw both news stories in the following way: 

“The board of directors of RTVE approved this week a budget of 1,200 million Euros for 
2011, which is the same amount approved for this year. However, today is still unclear who 
provide the 250 million -which corresponded to the ‘telecoms’ taxes- after the legal services 
of the European Commission (EC) consider this tax on ‘telecoms’ illegal. In theory, the 
Government has pledged to provide the required amount, but a new ally has emerged. 
Advertisers offer the Government these 250 million in exchange for the return of advertising 
to RTVE”. [10] 

The alliance with Berlusconi began to take effect, and it had a price. In December 2010 CNN+ was 
shut down and replaced by 24 hours broadcasts of the Spanish version of Big Brother: Gran 
Hermano. CNN+ workers claimed in social networks that they had paid the consequences of the 
mismanagement of Prisa, consequence of the fusion of Prisa and Mediaset.  



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 603 

Meanwhile, RTVE predicted a deficit of 66 million euros for 2010. TVE was the leading network in 
terms of audience ratings in 2010, with a 16% average share. RTVE deficit is due, largely, to the fact 
that it obtained less than it expected from the 0.9% tax on telecoms, which was under review and 
paralysed by the EU. Also in December 2010, the Supreme Court decided to stop the ban on the tax 
imposed on telecom operators to fund RTVE [11] [12]. The Supreme Court considered that “the 
public interest underlying the contested rules [by Telefónica, Vodafone and ONO] is beyond doubt” 
and that the payment “does not put at risk the financial viability of the companies”. [13] 

Nevertheless, in March 2011 the European Union tells Spain that funding RTVE with the tax on the 
telecoms operators is non-complaint with the law. At the end of that year, the budget cuts on the 
autonomous regional television corporations intensified, especially in the Principality of Asturias, 
and the news and rumours about the privatisation of these regional television corporations emerge 
again. The Popular Party (PP) became the party in power in various autonomous communities and 
the central government in Madrid.  

2012-2014, the PP appeared on the scene and Telefónica skyrocketed 

After the victory of the PP on 20 November 2011, the viability of the funding system of TVE was 
called into question. The new Government wanted to return to the advertising funding system, which 
would be a relief for the public expenditure but did not have the approval of the Commercial 
Television Union (UTECA). This tension between the government and the private television union 
continues to this day (summer of 2014).  

This did not stop the PP from presenting a draft law that allows the privatisation of the regional 
television operators, which was the “historical” aspiration of this party. In April 2012, the Council of 
Ministers approved a draft law that allows the regional governments to privatise the regional public 
television channels but gives them the option of keeping the management, although in this case, they 
are required to have no deficit. In August-September 2012 the autonomous TV of Murcia privatises 
its management while the television channels of Aragon and Extremadura increase outsourcing to 
private companies. At the same time, in September 2012, Canal Sur 2 was shut down and its 
programming is moved to Canal Sur 1. [14]   

Regarding RTVE, in April 2012 the Council of Ministers approved a Decree-law that reforms the 
system of renewal of RTVE and allows the President of the Corporation to be elected by absolute 
majority instead of the qualified (two-thirds) majority required by current law of Public Radio and 
Television [15]. The PP wanted to take advantage of its election by absolute majority in favour of its 
thesis and to solve the situation of RTVE, which had no President due to the partisan disputes since 
Alberto Oliart resigned in July 2011. 

The same decree-law excluded the unions from the Board of Directors of RTVE as it decreased the 
number of directors from 12 to 9 and established that they all would be elected by Parliament and the 
Senate and that the government had no obligation of accepting 2 directors proposed by the unions.  

The previous events have been criticised by various sectors of society with arguments that can be 
summarized as follows: 

• The extreme liberalist approach aims to cut the government contribution to TVE by 200 
million euros approximately. 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 604 

• “The [Spanish] Association of Communication Users (AUC) expresses its concern about the 
budget cuts announced for the RTVE Corporation, which further puts at even greater risk the 
future viability of the national public broadcasting service in Spain”. [16]   

• The politicisation of RTVE continues and unions should not lose their power as some 
directors should represent their interests. 

• The privatisation process is advancing. 

• The possibility of pluralism offered by the public institutions is decreasing. 

It is important to document the way the ownership of the Spanish audiovisual groups was distributed 
by September 2012, which is still valid for the summer (July) of 2014. Broadly speaking, the 
structure of the audiovisual sector was as follows: 

Table 3. Main shareholders in the Spanish audiovisual sector (September 2012) 
 

 
Source: Authors’ own creation 

 
 
It is important to highlight the presence of the American capital since Liberty is the main shareholder 
in Prisa, with more than 55% of its capital. Carso is minority shareholder in Prisa while the German 
company Bertelsmann still has a strong presence in Atresmedia and in the summer of 2014 there 
were rumours want it wanted to increase its influence. 

In July 2013, the EU finally approved the financing of the public television corporation through taxes 
on telecom operators. These operators appealed the decision but in August the EU rejected their 
appeal. Also in August, the Spanish Advertisers Association (AEA) requested the Spanish 
government to allow advertising back in TVE, while the Commercial Television Union (UTECA), 
unsurprisingly, continued to oppose the return of advertising.  

On 5 November, the Government of the autonomous community of Valencia (in the hands of the PP) 
closed down its regional TV network, RTVV (Canal 9), after the Judicial system dismissed its 
Employment Regulation Plan (Expediente de Regulación de Empleo, ERE), which included more 
than 1,000 lay-offs. In our opinion, the excessive spending on a regional TV network that covers a 
community of three provinces, plus the crisis, plus the privatisation effort, was what ended with the 
public regional broadcaster. We are totally against this measure since we undoubtedly support the 
public television system than the private model. But we also believe that a public company cannot be 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 605 

maintained with high budget ceilings, which are also unnecessary and influenced by the political ups 
and downs and the “trafficking of influences”.  

The following figure illustrates the configuration of the audiovisual media landscape at the national 
level in Spain in the first quarter of 2014: 
 
Figure 2. Configuration of the Spanish radio and TV landscape in 2014 

 

 

Source: Authors’ own creation 
 
 
Atresmedia and Mediaset attracted over 90% of advertising, and hence their refusal to share this 
“cake” again with TVE [17]. However, on 6 May several DTT channels owned of these groups were 
closed by a ruling of the Supreme Court, which decided their licenses had been awarded without 
public tender during the presidency of Rodríguez Zapatero (PSOE) (2010). The free-to-air television 
offer decreased, particularly for the poorest families, with the closing of Xplora, Nitro and La Sexta3 
(Atresmedia), La Siete and Nueve (Mediaset), 2 channels of Net TV (Vocento) and 2 of Unidad 
Editorial. The public with low income and low purchasing power was left with few options in terms 
of channels, and Tele 5 was the channel most benefitted by the reduced competition. 
  
Following the ruling of the Supreme Court, a specialised website published the following 
information:  

“After the closing of the 9 DTT channels by the Supreme Court, Diez Romeo y Abogados has 
published a report that considers that the Government should make a public tender to award 
the DTT licences again. For the law firm, the configuration of the new bases should take into 
account the way Italy carried out its imminent public tender for national-coverage DTT 
licenses”. [18] 

The attempt to implement real pluralism to Spanish DTT -as mandated by its legislation- aimed to 
imitate the Italian system of public tenders of this type which conforms to the guidelines of the 
European Union. The central objectives of the public tender contests must be: 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 606 

• To benefit small operators. 
• To penalise the broadcasting entities already in operations. 
• To reflect these regulations by identifying incompatibilities in participation in the following 

ways 
-    Limited participation for groups possessing 2 multiplexes because they cannot aspire to obtain 

all licenses. 
-    Prohibited participation for groups possessing 3 or more multiplexes, since this would favour 

media concentration. 
In June 2014 Prisa announced that it had sold its shares in Canal+ to Telefónica for about 800 million 
euros. Telefónica got control of 78% of Canal+ while Mediaset España owns the rest, although 
shortly thereafter (in July 2014) Telefónica also acquired Mediaset’s shares. By the time we were 
completing this study (August 2014) amazing transformation occurred in the audiovisual media 
landscape. We can summarise the main changes that took place in June and July in the structure of 
the private audiovisual media in the following points: 

� Prisa announces the selling of its shares in Canal+ (56%) to Telefónica for about 800 million 
euros. 

� Telefonica acquires control of 78% of Canal+ while Mediaset España owns the rest. 
� Telefonica wants to buy Mediaset’s shares. 
� However, Mediaset also contemplated the possibility of buying Prisa’s shares (56%). 
� The final solution is a strategic partnership [19]. 

As mentioned, the previous events took place in June and July, but, as we can see in the following 
figure, another crucial event took place in July: 

Figure 3. Telefónica in July 2014 
 

 
 

Source: Authors’ own creation based on information from 
http://www.hispanidad.com/Confidencial/el-gran-objetivo-de-telefnica-en-un-ao-40-millones-de-
clientes-de-tel-20140707-163908.html (7/7/2014) and 
http://es.reuters.com/article/businessNews/idESKBN0F70PC20140702, (2/7/2014). 

“Days after purchasing 100% of Canal+, Telefónica announced its entrance, with 10%, to 
Mediaset Premium. In other words, it [Telefónica] became part, as partner, of the large model 
of pay TV that Silvio Berlusconi had launched in partnership with Qatar’s Al Jazeera, with 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 607 

the objective of creating the most important pay TV network in Europe, perhaps in the world, 
as a large purchase central of broadcasting rights. The objective is to achieve in one year 40 
million pay-TV subscribers (Canal Plus contributes 1.6 million subscribers). The key content 
will be football, and other major sports, in addition to film. The technical instruments are 
optical fibre cable and satellite technologies.” [20]  

Telefonica’s justification of the operation was as follows: “fixed telephony is not giving us money 
and mobile telephony is giving less and less, while Internet still holds but only with a strong optic 
fibre investment. At the end, it is television which generates loyalty through the offers of quadruple 
play: all in one and in the entire perimeter of the operator (...). While in Europe the pay TV model 
will be the one currently in force, in Latin America the option can be available through pre-payment, 
which is harder to fit into the quadruple play services.”  

What happened during this time in the public audiovisual sector, and in RTVE in particular? In July, 
2014:  

“RTVE considers the possibility of downsizing its staff of 6,400 workers with voluntary 
redundancy. The extra injection of 130 million that RTVE has received through SEPI -its 
main shareholder- represents a commitment of the Corporation to enhance its efficiency plan 
to save costs. Among the measures, in addition to the closure of Teledeporte, is the 
consideration of voluntary redundancy plan. In this efficiency plan, the Corporation also 
proposes to reduce the direction and management structure by 5% and the operative staff by 
up to 16%. In 2006, the then public entity RTVE implemented an Employment Regulation 
Plan (ERE), which included laying off 4,150 workers over 52 years of age and paying them 
92% of their salary until they reach retirement age. Since then, the government allocates a 
budget for the public corporation to cover severance payments. In 2014, the allocation 
approved for this purpose in the General State Budget was 31 million.” [21]  

At the same time, in July 2014 the executive committee of TVE presented a report of their 
management, from which the media highlighted the following points: 

� José Ramón Díez [director of TVE]: ‘the suppression of advertising has weakened to TVE’. 

� Leopoldo González-Echenique, President of the Corporation, estimated the losses of the 
network at 716 million euros. 

� Díez defends the idea of “offering a quality public service even if it is at a loss” and has 
affirmed that his first objective will be “to try to recover the audience shares and to be close 
to the private channels but without competing with them”. 

� In recent seasons, the public broadcaster has been surpassed by private channels like 
Telecinco and Antena 3, and even lost over five points of audience share in 2011. [22]  

Indeed, as pointed out by García Santamaria, Pérez Serrano and Alcolea Díaz (2014), who have 
studied the formation of the Mediaset España-Atresmedia audiovisual duopoly in Spain: “the 
evolution of the audiences across business groups indicates –based on data from 2012– that Mediaset 
España has reached a 28.1% audience share, followed by Atresmedia with 25.8%, and CRTVE with 
18.9%. The most remarkable thing is that both private groups have increased their share in 
comparison to 2011, while CRTVE has decreased from 22.3% to 18.9%.”  

The situation was substantially the same in 2014. In July the audience was 32.6% for Mediaset 
España, 25.8% for Atresmedia and 16.3% for TVE [23].      



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 608 

So far we have made observations about the configuration of the audiovisual sector in Spain, and 
focused on the developments of recent years. Now we will offer an outline of the developments 
made in terms of content through a case study: Canal Sur TV. 

5. Results. The case of Canal Sur TV: an approximation  

Canal Sur TV is going through a bad time in terms of the audience shares it enjoyed in other times, 
more than 20%. However, in 2013 and 2014 its position has fallen considerably. In fact, all the 
“historical” regional television channels that were launched in 1980s have seen their popularity 
decreased (the closure of Canal 9 is well known). Only Aragon TV, which is a relatively new player 
in the regional audiovisual landscape, and, to a lesser extent, Extremadura TV have experienced a 
notable increase in terms of audience share. 

Figure 4. Audience shares of the regional TV channels in 2012 and 2013 
 

 
 
Source: Partially translated version of the table created by Barlovento Comunicación with data from 
Kantar Media. Original table available at: http://www.formulatv.com/noticias/35021/tv3-cierra-
2013-cadena-autonomica-lider/ (consulted on 8/1/2014).  



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 609 

  
The budget of Canal Sur TV in 2013 was as follows: 
 

• Total: € 190 million (approximately). 

• Spending on payroll: 90 million. 

• Spending on outsourcing: 70 million.  

• Others (spending on technology, hiring of antennas and other services): 30 million. 

• Workforce of RTVA in 2012: 1,600 workers.  

By the end of the first quarter of 2012, the public debt of Andalusia had reached 15,373 billion euros, 
which is the equivalent of 10.6% of the GDP of this Autonomous Community and is 2.9 points lower 
than the average of the autonomous communities [24]. An adjustment was necessary. On 4 
September the press announced that the Director General of RTVA, Pablo Carrasco, unveiled to the 
parliamentary control committee that the second channel (Canal Sur 2) would eliminate its 
programming to save 20 million euros by the end of 2013.  

The network reduced its number of vehicles from 200 to 40. The salary of the Director General 
(Pablo Carrasco) decreased 54%. His salary in 2012 was 120,000 euros per year. In May 2009 the 
Director General of the Andalusian TV network earned 139,345 euros annually, 60,000 euros more 
than the President of the Government of Andalusia, José Antonio Griñán, who was earning 81,155 
euros a year, which is 72% less than Carrasco. The spending in the outsourcing of services was 70 
million euros. [25]   

Since 2009 the contribution of the Government of Andalusia has been reduced by 33%, and 
advertising investment is almost just one-third of what it used to be. “Carrasco, who during his 
speech at the Parliament of Andalusia lamented that the contribution of the government to RTVA is 
lower than that given by the rest of the autonomous regional television networks, has indicated that 
commercial revenues in 2012 amounted to 39 million, compared to the 52,6 million earned in 2008. 
With regards to the contribution of the regional Government, it decreased from 180 million in 2009, 
to 122 in 2012”. [26] 

From October 2012 the programming of Canal Sur was squeezed together in a single channel and 
some ‘historical’ contents of this autonomous channel, like the South American telenovelas, 
disappeared. Since this month, Canal Sur 2 simultaneously offers the signal of Canal Sur, with 
adaptations for disabled people. Greater presence is given to in-house productions, especially to 
news programmes.  

The cut to the budget was of 20%. The programme La tarde, aquí y ahora (“The afternoon, here and 
now”), hosted by Juan y Medio, has been on air for three years and has suffered three strong cuts 
since the beginning of 2009. The cut of 2012 caused the following: downsizing of staff, reduction in 
contracts with providers (reduction of antenna technicians, cafeteria services, makeup hours, etc.) 
and reduction in staff salaries.  

Some programs attempted to maintain their structure, although, for example, live connections were 
reduced because the new budget was not enough to cover the expenses of all the mobile units. The 
star show Se llama copla (“Its name is popular song”) had to change its content while other shows, 
like 75 minutos (“75 minutes”), even had to change their presenters (whose fees are very different).  



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 610 

However, according to official data, the 2012-2013 programmes were well received by the 
Andalusian population, reaching audiences of 400,000 (news programmes) 470,000 (the last season 
of the telenovela Myrtle) and one million (Tiene arreglo, La tarde aquí y ahora and Se llama copla). 
In Andalusia, the network reached 17% the audience in October 2012. [27]  

By 2014, Deputy Director-general of Radio Television de Andalusia, Joaquín Durán, unveiled the 
new programming catalogue of Canal Sur Television, with 90% of in-house productions. The offer 
of the new season was summarised in the following way: 

“The main novelties of this season include the renovation of the emblematic show “Tiene 
Arreglo” [“It can be fixed”], now presented by journalist Fernando Díaz de la Guardia; 
“Cerca de Ti en Andalucía” [“Close to you in Andalusia”], which is a show based on 
emotions and surprise and presented by the well-known singer Merche; the redesign of the 
Tuesday night slot which becomes “Noche 360º” [“Night 360º”], which is the fusion of the 
journalistic shows “75 Minutos” [“75 minutes”] and the new “@Debate”, which is interactive 
and very participatory, hosted by journalist Rafael Fernández; the new fiction series “El Faro” 
[The lighthouse”], co-produced with other FORTA networks, in a syndicated effort to 
maintain this TV genre in the autonomous regional television networks; and the new show 
“Lo Flamenco” [All things Flamenco”], which will abound on the features of the most known 
Andalusian artistic genre.” [28]  

However, in our opinion, Canal Sur TV faces a series of challenges that must be considered: 

• It must carry out an in-depth self-criticism, after being under the administration of one-party 
government since 1982 (PSOE). 

• It must really apply the progressivism it claims to already implement. This means, for 
example, to counteract the views of the topical Andalusia and stop focusing on reaching the 
audience sector that is part of the superficial Andalusia just because it constitutes the largest 
audience sector.  

• It must put professionalisation before politicisation. 

• It must control its “anything goes” attitude (to protect children). 

– Canal Sur TV broadcast bullfighting in the children’s time slot. There is no specific legislation 
against these broadcasts but sensitivity and ethics should prevail.  

– Canal Sur TV broadcasts advertising during children’s programming (La Banda del Sur). 

• It must recover its audience. In 3 years the channel has lost 38% of its audience, much of it 
young. 

However, the existence of Canal Sur TV involves the existence of an audiovisual media industry in a 
large part of Andalusia, although in this Community there are also production companies linked to 
the cultural industries centralised in Madrid. The following table shows some of the production 
companies that worked for Canal Sur in 2013 (and still do in 2014) and the programmes they 
produced. 

 

 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 611 

Table 4. Important audiovisual production companies working for Canal Sur TV (2012-2013) 
 

 

Source: Sánchez-Gey Valenzuela, Nuria (2012): audiovisual structure and reporting in Andalusia: 
the production company Indaloymedia (2008-2012), dissertation/thesis, Universidad de Sevilla, 

directed by Ramón Reig.  
  
 
On the other hand, the following table shows the presence of non-Andalusian production companies 
that worked for Canal Sur TV: 
 

Table 5. Non-Andalusian companies that produce audiovisual products for the Andalusian 
people (2012-20132 

 
 

Source: Sánchez-Gey Valenzuela, Nuria (2012): Estructura audiovisual y reporterismo en 
Andalucía: la productora Indaloymedia (2008-2012), Thesis, University of Sevile, directed by 

Ramón Reig.  



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 612 

The previous table is a clear example of outsourcing, that kind of magical and sometimes 
controversial word that has produced such good results for Aragon TV.  
 
6. Conclusions  

Society does not need public television and radio networks that are manipulated and politicised or act 
guided by the desire of obtaining a possible captive vote. Society neither needs public television 
networks that do not fully respect the rights of children, because private television already violates 
these rights permanently. 
 
The official discourse of the market indicates that:  
 

• Public TV is making losses. 

• Public TV is outsourcing work in excess (first the autonomous regional networks and now 
also TVE). “It has been reported that TVE will not be the one to capture and distribute the 
images of the coronation of the new Kings of Spain [Felipe VI and his wife Letizia] on 19 
June [2014]. It was the public corporation itself which informed that it would be Telefónica 
Servicios Audiovisuales, who will offer those images, even to TVE. Moreover, the public 
broadcaster affirms that it was a “unanimous decision” taken by Congress and that it 
[Telefónica] is expected to provide the signal to other networks free of charge”. TVE points 
out that “Telefonica will capture the images within Congress, but we will take care of 
capturing and distributing the images of the tour that will take place after the new king has 
been crowned”. Meanwhile the representatives of the Corporation’s workers point out that the 
equipment of the public network is superior than that of Telefonica, which only has SD 
cameras, while RTVE has at its disposal HD and 4K cameras, and has superior human and 
technical resources than Telefónica. The rumours of outsourcing are getting stronger.” [29]  

• Public TV maintains a high percentage of managers in contact with editors and other 
communication professionals. 

• Private TV generates benefits. But at the expense of what? 

 
1. At the expense of breaching the legal limits of advertising contents. 

2. At the expense of downsizing staff continuously. 

3. At the expense of lowering the average cost of production. 

4. At the expense of using a despicable system of contracts. 

5. At the expense of very long working hours. 

6. At the expense of sacrificing cultural and children and youth programming. 

7. At the expense of broadcasting proven formulas that guarantee ratings without worrying 
at all about the meaning of “public service”, which should focus on education and not on 
satisfying the most basic human instincts. 

8. At the expense of passing advertising for news or journalism. 

9. At the expense of sacrificing newscasts in favour of entertainment shows. 

10. At the expense of limiting or eliminating union rights. 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 613 

Therefore, our position is that we critically support public television not only in Spain but in the rest 
of the world. In what refers to Europe, public television is even a sign of identity. 

The structuring process of television in Spain has resulted in a duopoly which involves a clear 
“punishment” on public television, which an expected outcome in this global and national context 
defined by the so-called free market which in this case allows large media groups to form alliances 
with other production sectors non related to media and communications, to the detriment of a 
genuine pluralism.  
 
7. Notes  

1. See: 
http://www.forta.es/FortaComercial/DatosdeaudienciaSharetelevisionesautonomicas/tabid/203/Defau
lt.aspx#graf, consulted on 1/8/2014 
 
2. For the purposes of this study, we want to highlight the works that offer a general view. Partial, 
focused or very limited views can be found in specialized academic journals and professional 
magazines, such as Noticias de la Comunicación.  
 
3. Here it is important to note that in 2005 Punto Radio (Vocento) was launched, which contradicted 
the predictions of some studies which indicated that it was impossible to maintain more commercial 
radio stations than those already existing (Onda Cero, Ser, Cope). It is not surprising that in 2013 this 
station was closed and was largely absorbed by Cope.  

4. Bought Rayet (construction) in 2008. In September 2009 it sold 3% to an unnamed investment 
group.  

5. In the summer of 2009, Vocento sold its 5.1% in the stock market. 
 
6. The ownership of the private TV in Spain has gradually been stimulated by the government. In 
1989 the Spanish Private TV Law established a ceiling of 25% in the ownership of a private channel, 
but in 2009 the same company was allowed to 100% of a private television channel.  
 
7. GAMP: 70% owned by Imagina (Árbol + Mediapro); 9.8% by Caja de Ahorros de Bilbao y 
Vizcaya; 8.25% by El Terrat (Buenafuente); 12% by Bainet Media (Karlos Arguiñano). 
  
8. Diario de Sevilla, 1/6/2010, see  www.formulatv.com   
  
9. www.prnoticias.com, 07-20-10.  
 
10. www.elmundo.es, 9/23/2010. 

11. www.elmundo.es, 30-12-2010. 
  
12. www.elpais.com, 30-12-2010. 
  
13. www.elmundo.es, 30-12-2010. www.elpais.com, 12-30-2010. 
  
14http://www.elmundo.es/elmundo/2012/08/21/comunicacion/1345545557.html and 
http://www.elmundo.es/elmundo/2012/08/29/comunicacion/1346259664.html 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 614 

 
15. http://www.boe.es/boe/dias/2012/04/21/pdfs/BOE-A-2012-5338.pdf 
  
16. Alejandro Perales, President of the Spanish Communication Uses Association (AUC) in: 
www.periodistas-es.org/correos-al-editor/television-publica-en-espana-la-auc-exige-un-modelo-
sostenible-de-calidad-independiente-y-plural, 3/12/2012. 
  
17. http://www.hispanidad.com/Confidencial/una-encuesta-de-demomtrica-descubre-el-tongo-de-la-
medicin-de-audienc-20140113-160467.html, consulted on 8/1/2014. 
 
18. http://www.infoperiodistas.info/noticia/15664/Hacia-el-nuevo-concurso-de-licencias-TDT, 
24/2/2014. 
 
19. http://www.estrategiasdeinversion.com/invertir-corto/analisis/20140703/mediaset-dispara-
visperas-conocer-decide-hacer-digital, 3/7/2014. 
  
20. http://www.hispanidad.com/Confidencial/el-gran-objetivo-de-telefnica-en-un-ao-40-millones-de-
clientes-de-tel-20140707-163908.html, consulted in July 2014. 
 
21. Raúl Piña, in: http://www.elmundo.es/television/2014/07/01/53b2dffb268e3e30768b4589.html, 
7/1/2014. 
  
22. José Andrés Gómez, in: 
http://www.elmundo.es/television/2014/07/03/53b54d86ca4741bc068b458e.html, 7-3-2014. 
  
23. http://www.formulatv.com/audiencias/, consulted, 2/8/2014. 
 
24. http://www.finanzas.com/noticias/economia/20120615/deuda-publica-andaluza-equivale-
1416231.html, consulted on 29/9/2012. 
  
25. Agustín Rivera, in http://www.elconfidencial.com/espana/2012/07/25/el-director-de-canal-sur-se-
salva-de-la-quema-seguira-con-chofer-y-coche-oficial-102540/ , accessed 3/10/2012. 
  
26. http://www.abcdesevilla.es/20120904/andalucia/sevi-canalsur-suprime-segundo-canal-
201209041822.html. (Consulted on 4/09/2012). 
http://www.elmundo.es/elmundo/2012/09/04/andalucia/1346780919.html, 
http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/07/29/andalucia/1343561930_914318.html (Consulted on 
4/09/2012). http://www.abcdesevilla.es/20120904/andalucia/sevi-canalsur-suprime-segundo-canal-
201209041822.html. (Consulted on 4/09/2012). 
http://www.elmundo.es/elmundo/2012/09/04/andalucia/1346780919.html, 
http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/07/29/andalucia/1343561930_914318.html. (Consulted on 
4/09/2012). 
 
27. http://blogs.canalsur.es/saladeprensa/category/varios/audiencias/, 10/1/2012. 
  
28. http://www.infoperiodistas.info/noticia/14618/Canal-Sur-television-produccion-propia-al-90, 
10/9/2013. 
 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 615 

29. “Telefónica ya toma el relevo a TVE”, http://www.fesp.org/index.php/noticias/item/5568-
telef%C3%B3nica-ya-toma-relevo-a-tve, 16/6/2014. 
 
 
8. List of references  

Bustamante, Enrique (2013): Historia de la Radio y la Televisión en España. Una asignatura 
pendiente de la democracia, Barcelona, Gedisa.  
 
Cebrián Herreros, Mariano (2004): Modelos de televisión: generalista, temática y convergente con 
Internet, Barcelona, Paidós. 
 
Curran, James (2002): “Global media concentration: shifting the argument“, available at: 
https://www.opendemocracy.net/media-globalmediaownership/article_37.jsp 
Checa Godoy, Antonio (2008): Historia de la Comunicación: de la crónica a la disciplina científica, 
La Coruña, Netbiblo.   
 
Faus Belau, Ángel (1995): La era audiovisual. Historia de los primeros cien años de la radio y la 
televisión, Barcelona, Ediciones Internacionales Universitarias. 
 
García Montero, Luis (2009): “Periodismo y poesía”, in Téllez, Juan José (Ed.) (2009): Poemas a 
toda plana, Madrid, Visor. 
 
JV García Santamaría, MJ Pérez Serrano, G Alcolea Díaz  (2014): “Las nuevas plataformas 
televisivas en España y su influencia en el mercado”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, pp. 
390-417.  
http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1017_UC3/20jes.html 
DOI: 10.4185/RLCS-2014-1017  
 
McChesney, Robert W. (2013): Digital Disconnect: How Capitalism is Turning the Internet Against 
Democracy, New York, The New Press. 
 
Miguel de Bustos, Juan Carlos and Casado del Río, Miguel Ángel (Coords.) (2012): Televisiones 
autonómicas. Evolución y crisis del mercado público de proximidad, Barcelona, Gedisa.  
 
Orive Riva, Pedro (1988): Los españoles ante los telediarios, Madrid, Asociación de Estudios de 
Comunicación para las Autonomías. 
 
Reig, Ramón (2010): La telaraña mediática. Cómo conocerla, cómo comprenderla, Sevilla/Zamora, 
Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. 
 
Reig, Ramón (2011): Los dueños del periodismo. Claves de la estructura mediática mundial y de 
España, Barcelona, Gedisa.  
 
Reig, Ramón (1998): Medios de comunicación y poder en España, Barcelona, Paidós.   
   
Rodríguez Márquez, Nacho and Martínez Uceda, Juan (1992): La televisión: historia y desarrollo 
(los pioneros de la televisión), Barcelona, Mitre.  
 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 616 

Rodríguez, Francisco Javier (1993): La televisión y los españoles. Análisis periodístico  de un vicio 
nacional, Madrid, Paraninfo. 
 
Sampedro, José Luis (2009): Economía humanista. Algo más que cifras, Barcelona, Debate.  
 
Smith, Paul Julian (2006): Television in Spain. From Franco to Almodóvar, Tamesis, Woodbridge.  
   
Ventura Fernández, Rafael (2001): La televisión por cable en España. Tendencias y estrategias, 
Barcelona, Supercable/Auna.  
  

9. List of news articles 

• http://www.forta.es/FortaComercial/DatosdeaudienciaSharetelevisionesautonomicas/tabid/20
3/Default.aspx#graf, consulted on 1/8/2014.  

• Diario de Sevilla, 1/6/2010, see www.formulatv.com   

• www.prnoticias.com, 20/07/10.      

• www.elmundo.es, 23/9/2010.  
• www.elmundo.es, 30/12/2010. 
• www.elpais.com,  30/12/2010.  

• www.elmundo.es, 30/12/2010.  

• www.elpais.com,  30/12/2010. 

• http://www.elmundo.es/elmundo/2012/08/21/comunicacion/1345545557.html  
http://www.elmundo.es/elmundo/2012/08/29/comunicacion/1346259664.html 

• http://www.boe.es/boe/dias/2012/04/21/pdfs/BOE-A-2012-5338.pdf  

• Alejandro Perales, President of the Spanish Communication Uses Association (AUC) in: 
http://www.periodistas-es.org/correos-al-editor/television-publica-en-espana-la-auc-exige-un-
modelo-sostenible-de-calidad-independiente-y-plural, 3/12/2012.  

• http://www.infoperiodistas.info/noticia/15664/Hacia-el-nuevo-concurso-de-licencias-TDT, 
24/2/2014. 

• http://www.hispanidad.com/Confidencial/el-gran-objetivo-de-telefnica-en-un-ao-40-millones-
de-clientes-de-tel-20140707-163908.html, 7/7/2014.  

• http://es.reuters.com/article/businessNews/idESKBN0F70PC20140702, 2/7/2014.  

• http://www.hispanidad.com/Confidencial/una-encuesta-de-demomtrica-descubre-el-tongo-de-
la-medicin-de-audienc-20140113-160467.html, consulted on 1/8/2014.  

• http://www.hispanidad.com/Confidencial/una-encuesta-de-demomtrica-descubre-el-tongo-de-
la-medicin-de-audienc-20140113-160467.html, consulted on 1/8/2014. 

• http://www.formulatv.com/audiencias/, consulted on 2/8/2014.  

• Raúl Piña, in: 
http://www.elmundo.es/television/2014/07/01/53b2dffb268e3e30768b4589.html, 1/7/2014.  



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 617 

• José Andrés Gómez, in: 
http://www.elmundo.es/television/2014/07/03/53b54d86ca4741bc068b458e.html, 3/7/2014.  

• http://www.finanzas.com/noticias/economia/20120615/deuda-publica-andaluza-equivale-
1416231.html , consulted on 29/9/2012.  

• Agustín Rivera in: http://www.elconfidencial.com/espana/2012/07/25/el-director-de-canal-
sur-se-salva-de-la-quema-seguira-con-chofer-y-coche-oficial-102540/, consulted on 
3/10/2012.  

• http://www.abcdesevilla.es/20120904/andalucia/sevi-canalsur-suprime-segundo-canal-
201209041822.html. (Consulted on 4/09/2012). 

• http://www.elmundo.es/elmundo/2012/09/04/andalucia/1346780919.html, 
http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/07/29/andalucia/1343561930_914318.html. (Consulted on 
4/09/2012).  

• http://www.abcdesevilla.es/20120904/andalucia/sevi-canalsur-suprime-segundo-canal-
201209041822.html. (Consulted on 4/09/2012). 

• http://www.elmundo.es/elmundo/2012/09/04/andalucia/1346780919.html, 
http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/07/29/andalucia/1343561930_914318.html. (Consulted on 
4/09/2012). 

• http://blogs.canalsur.es/saladeprensa/category/varios/audiencias/, 1/10/2012.    

• http://www.infoperiodistas.info/noticia/14618/Canal-Sur-television-produccion-propia-al-90, 
10/9/2013.  

• “Telefónica ya toma el relevo a TVE”, http://www.fesp.org/index.php/noticias/item/5568-
telef%C3%B3nica-ya-toma-relevo-a-tve,  16/6/2014. 

_______________________________________________________________ 

 

How to cite this article in bibliographies / References 

R Reig, R Mancinas-Chávez, AI Nogales-Bocio  (2014): “An approximation to the configuration of 
Spain’s audiovisual media in 2014. The case of Canal Sur TV”. Revista Latina de Comunicación 
Social, 69, pp. 593 to 617.  
http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html  
DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en 

 

Article received on 30 August 2014. Accepted on 3 September. Published on 18 September 2014. 




