
        
            
                
            
        

    












Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

How to cite this article in bibliographies / References R Reig, R Mancinas-Chávez, AI Nogales-Bocio  (2014): “An approximation to the configuration of Spain’s audiovisual media in 2014. The case of Canal Sur TV”.  Revista Latina de Comunicación Social, 69, pp. 593 to 617. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en 


An approximation to the configuration 

of Spain’s audiovisual media in 2014. 

The case of Canal Sur TV 

Ramón Reig [CV] [    ] [    ] Sevilla University, Spain / ramonreig@us.es   

Rosalba Mancinas-Chávez [CV] [    ] [    ] Sevilla University, Spain / rmancinas@us.es

Antonia Isabel Nogales-Bocio [    ] [    ] Sevilla University, Spain / anogalesb@us.es 


Abstract 

Introduction. Based on the analysis of the most important developments in the configuration of the Spanish  and  Andalusian  public  audiovisual  sector  up  until  the  summer  of  2014,  this  article  proves that the current Spanish media landscape is characterised by concentration and, at the same time, by the  diversification  and  internationalisation  of  capital. Method. The  study  is  based  on  the  structural approach, which involves the examination of the Political Economy of Communication, Information and  Culture. Results  and  conclusions. The  study  has  confirmed,  once  again,  the  existence  of  a hidden  network  of  interests  that  involve  media  and  non-media-related  business  groups.  The  article argues  in  favour  of  the  development  of  a  public  television  system  that  is  properly  managed  as  a public service, and contends that the current characteristics of the private television industry do not fully fulfil the rights of the Spanish citizens.   


Keywords

Historical perspective; context; diversification of capital; outsourcing; politicisation. 


Contents

1. Introduction. 2. Hypothesis. 3. Method: structure and ownership. 4. Results. Outline of the configuration of the Spanish audiovisual media sector (up until the summer of 2014). 5. Results. The case of Canal Sur TV: an approximation. 6. Conclusions. 7. Notes. 8. List of references. 9. List of news articles. 

Translation by CA Martínez Arcos, Ph.D. (Universidad Autónoma de Tamaulipas) http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html Página 593 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 




1. Introduction  

To  approach  its  object  of  study,  this  article  takes  into  consideration  the  two  key  factors  needed  to understand, in general terms, any subject matter: the historical perspective and the context in which the event takes place. 

This  article  offers  a  chronological  outline  of  the  way  the  audiovisual  media  sector  has  been configured in Spain, taking into account, first, the descriptions offered by our book titled  Los dueños del periodismo (“The owners of journalism”, Reig, 2011), whose outline of the configuration of the Spanish media system covers from 1923, when Radio emerged in Spain, up to 2011, and, second, a recent study conducted recently to obtain an updated view of the situation of the audiovisual media sector up until the summer of 2014, when this article was written. In the last three years there have been important events that must be taken into account. 

The context and meanings of the past and current developments will also be addressed in this article. 

The  description  of  the  event  and  its  meaning  involve  the  aforementioned  cognitive  factors:  the historical perspective and the context. 

The  outline  of  the  configuration  of  the  Spanish  media  sector  will  be  based  on  the  premises  of  the structural approach which, on this occasion, will focus on providing an overview of the management, communication  policies  and  contents  related  to  the  public  television  sector  in  Spain.  Due  to  our geographic proximity with Andalusia, the study will focus on the programming of Radio Televisión de Andalusia (RTVA) –and Canal Sur TV in particular–, which is one of the most popular regional TV networks. As we will see later, in 2013 and in June 2014, TV3, Aragon TV, TVG, Canal Sur TV 

and ETB were, in this order, the most popular regional networks [1]. 

In order to facilitate the understanding of this study, our exposition follows a simple style in the form of notes. 


2. Hypothesis  

The  study  of  the  development  and,  above  all,  current  state  of  the  audiovisual  media  landscape  in Spain  offers  a  clear  example  of  the  articulation  of  the  different  production  sectors.  There  are  no 

“pure  communication”  entrepreneurs  but  production  agents  that  diversify  their  work  towards  all those sectors that can afford them any type of benefits, whether economic or in terms of influences. 

In addition, politics and the trends of the global market, i.e. the political economy, have a clear effect on both in public and private audiovisual media. 



3. Method: structure and ownership  

To  facilitate  the  understanding  of  this  section  we  will  articulate  various  elements  derived  from  the configuration of the Spanish audiovisual sector, and of public television in particular. Based on the premises  of  the  aforementioned  structural  approach,  we  believe  it  is  necessary  to  take  into  account significant  events  related  to  the  private  audiovisual  sector  in  order  to  contextualise  our  object  of study. 

The  theoretical  foundation  of  the  structural  method  is  broad  but  at  this  point  the  description  of  its basic  pillars  suffices  to  understand  it.  The  rector  of  the  Complutense  University  of  Madrid,  and Professor  of  Applied  Economics,  Carlos  Berzosa,  in  the  foreword  of  a  book  dedicated  to  the  also Economist,  Professor  and  writer  José  Luis  Sampedro  (Berzosa,  2009,  Sampedro,  2009),  points  out that:  

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 594 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



“In view of the serious problems confronting the world today, and despite the progress made, structural  analysis  is  essential  to  learn  to  ask  the  right  questions  and  try  to  find  the  right answers when it comes to understand what is going on.” 

Sampedro is a methodological and empirical Economist and when he applies the structural analysis to understand what is taking pace he indicates:  

“With  the  support  of  more  independent  authors,  I  stand  by  my  opinion  about  the  decline  of the system. It is true that the law offers equality, [but it is] completely false given the unfair distribution  of  the  wealth  of  the  planet  among  its  inhabitants,  [this]  inequality  has  not  been corrected  throughout  the  decades  in  which  the  abolition  of  poverty  has  been  promoted.  It  is also  true  that  the  system  proclaims  democratic  statements,  but  reality  confronts  us  with oligarchic organisations that maintain their power thanks to the dominance of the media, with the subsequent manipulation of the public opinion, and justify themselves with the ideologies developed by the intellectuals at their service. (…). And with regards to freedom, one just has to  take  a  look  at  the  same  media  companies  to  immediately  wonder  who  their  real beneficiaries are.” 

Sampedro  combines  several  elements  in  his  reflection:  law,  economics,  society,  power,  a  media world  articulated  with  power  and  the  economy,  ideology,  and  philosophical  concepts  such  as  the freedom. This is a structural method of analysis. To be able to understand what happens to us at the individual  and  ‘global’  levels  (which  interact  with  each  other)  we  need  this  method,  which  is precisely the one almost always ignored by the media and even the programmes of study. The result is functional illiteracy. 

Poet  Luis  García  Montero  (2009)  has  strongly  criticised  the  fusion  of  the  economy  politics  and information.  “One  of  the  biggest  attacks  against  democracy,  even  greater  than  the  barbaric aggression  against  the  twin  towers,  is  the  attack  that  the  powerful  economic  groups  execute  when they  humiliate  the  veracity  of  information  with  their  commercial  and  political  interests.”  We  are facing  what Marciel Detienne calls a comparatist (in Checa Godoy, 2008), which is peculiar to the structural approach:  

“As it moves forward, the comparatist gets the feeling he is discovering a set of possibilities, whose  conceptual  use  allows  him  to  highlighting  unique  elements  (...).  The  comparatist performs a logical dismantling that allows him to discover the existing articulations between two  or  three  elements  [and]  to  isolate  the  micro-configurations  that  allow  him  to  see  the differences more and more sharply and contiguously.” 

In  today’s  world  –as  we  all  know  very  well–  the  application  of  the  structural  method  involves identifying a network of articulated interests that take us from public to the private spheres and vice versa,  and from the local and the regional to the  national and from the national to the international and vice versa.  It is an inductive-deductive dynamic that involves connections with sectors that are not related the communications industry, in general, and to the audiovisual media in particular. This is  known  as  media  concentration  but  this  is  a  type  that  also  involves  the  diversification  of  capital (Reig, 2010). 

This  study  exemplifies  the  previous  arguments,  which  can  be  summarised  as  follows:  the  media power  has  increasingly  been  concentrated  in  few  hands,  and  at  the  same  time,  shareholders  from other  production  sectors  have  rapidly  become  part  of  the  boards  of  directors  of  the  media  and audiovisual  groups  while  the  media  groups  have  also  gone  beyond  their  theoretical  social  raison d'être. This market tendency is common around the world, and has been stimulated,  de facto, by the http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 595 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



political  power  despite  the  efforts  made  by  the  later  to  limit  the  excessive  concentrations  of  media power. 

The  immediate  origins  of  this  trend  date  back  to  the  19th  century,  and  especially  to  the  end  of  this century.  Globalisation  did  not  emerge  suddenly  unlike  most  historical  phenomena  (Curran,  2002). 

The  film   Citizen  Kane,  which  is  partly  based  on  the  life  of  the  mogul  William  Randolph  Hearst, shows that the diversification of capital was already taking place during that time. Kane did not only own  newspapers  and  then  radio  stations  but  also  forests,  paper  factories,  retail  stores,  unions, shipyards,  etc.  The  first  fifteen  minutes  of  this  film  show  how  the  media  concentration  and  the diversification of capital were taking place simultaneously. 

In  less  than  three  centuries,  these  phenomena  have  dramatically  intensified  and  have  caused  the decline in the quality of journalism and have prompted certain governments –like those of Argentina, Ecuador  and  Bolivia,  for  example,  in  the  case  of  Latin  America–  to  try  to  reorganise  media monopolies whose power stretches far beyond the media sector. 

4. Results. Outline of the configuration of the Spanish audiovisual media sector (up until the summer of 2014)  

We  believe  that  to  understand  this  part  of  our  work  it  is  necessary  to  identify  the  key  stages  of development  of  the  audiovisual  media  sector,  with  their  corresponding  meanings,  as  part  of  our methodological  approach.  This  approach  allows  us  to  offer  the  most  outstanding  results  of  our research.  We  tiptoed  throughout  the  20th  century  to  immediately  enter  the  21st  century  and  reach what  in  journalism  we  know  as  the  “rabid  present’,  which  has  been  adapted  to  the  purposes  of  our academic research study. Our method recommends us to develop a historical perspective that allows us to rapidly reach the current context. 




1956 

Television was founded in Spain by the Franco regime. The first “massive” broadcast was the Royal Wedding of King Baudouin and Fabiola. Citizens’ habits experienced a transformation. The TV set became the main appliance and American films and series began to dominate Spanish television. It should  be  noted  that  television,  in  its  origins,  was  not  exactly  focused  on  journalistic  but  on entertainment, and this focus continues today in  free-to-air television, even news programmes have embraced infotainment, mostly in private channels. 

Space limitations prevent us from providing references and force us to recommend basic works that allow  the  reader  to  follow  the  evolution  of  television.  Thus,  to  know  more  about  the  television contents and audiences of this time, we recommend the reading of some classic works carried out by very  relevant  authors:  Faus  Belau,  1995;  Rodríguez  Márquez  and  Martínez  Uceda,  1992; Bustamante, 2013; Ventura Fernández, 2001; Cebrián Herrero, 2004; Orive Riva, 1988; Rodríguez, 1993. There are many others works but the aforementioned studies describe the beginnings and, in a few cases, the current state of the object under study [2]. 

 


1969

The second channel of TVE, currently known as TVE2 and  La  2, was launched in UHF (Ultra High Frequency). In this context, as Jesús Hermida has documented, Spain retransmitted the American TV 

signal showing men walking on the Moon for the first time, although the veracity of the landing is questioned today. This second channel was created to cater the needs of “the vast minority”. 



 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 596 







Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 




The 1980s

The  public-service  television  stations  of  Spain’s  Autonomous  Communities  began  broadcasting: ETB  (Basque  Country)  (1982),  TV3  (Catalonia)  (1983),  TVG  (Galicia)  (1985),  Canal  Sur (Andalusia)  (1989),  Telemadrid  (1989),  and  Canal  9  (Valencia)  (1989).  This  event  brought  more audiovisual  complexity,  the  intensification  of  the  promotion  of  ”identity”  of  the  Spanish communities,  the  politicisation-manipulation  of  the  television  institutions  and  the  decline  of  the historical and anthropological rigour. 

The  following  table  shows  the  time  in  which  the  regional  television  corporations  emerged  in  the autonomous  communities  of  Spain,  initially  as  public  institutions,  with  the  exception  of  the television  network  of  Castile  and  León,  whose  foundation  was  prompted  by  the  Promecal  group, which had a strong presence in the newspaper industry. 



Table 1. Launch date of the television stations in the Autonomous Communities 

 

 



Source: Authors’ own creation. 







http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 597 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



2001-2007 

During  this  period  the  new  regional  public  television  stations  of  the  Autonomous  Communities began  broadcasting:  TV  Castilla-La  Mancha  (2001);  IB3  (Balearic  Islands)  (2005);  TV  de  Murcia (2006); TV de Aragon (2006); TV de Asturias (2006); TV de Extremadura (2006). 

In 2005 the RTVE  (Spanish Radio and Television) Corporation,  a 100%  publicly-owned company, began  broadcasting.  TVE  has  lost  its  position  as  the  most  watched  TV  network  in  Spain  to  Tele  5 

and Antena 3 TV, which were launched in 1990 after being licensed a year earlier, in public tender, to Berlusconi/ONCE and Godo/Prensa Española, respectively (Reig, 1998). 

In  view  of  the  coming  “analogical  blackout”  of  2010,  between  2005  and  2006  the  introduction  of Digital Terrestrial Television (DTT) was heavily promoted through the awarding of channel licenses to all private TV networks and TVE. In addition, new free-to-air TV channels were launched: Cuatro (Prisa) and La Sexta (Imagina-Televisa), in 2005. [3]  

On  the  other  hand,  during  this  time  the  outsourcing  of  programming  in  the  regional  television corporations was a common practice. For its part, the Director General of RTVE started to be elected by the Courts while TVE had its subsidy reduced and had to take more into account the concept of public service. The conversion carried out by the Spanish Society of Industrial Participations (SEPI) tried  to  rationalise  management  and  to  bring  this  service  closer  to  the  dynamics  of  the  market through  downsizing  (which  provoked  the  loss  of  prestigious  and  valuable  TV  professionals  and programmes). 

At this time there was already an overwhelming programming offer in both radio and television. The fight for the audience reached its climax. The audiovisual companies continued to be owned, again and  again  and  as  a  general  rule,  by  the  same  big  companies,  linked  to  the Spanish Socialist Workers’ Party (PSOE) and the Popular Party (PP). 

 


2008 to 2010

The analogue blackout was carried out in Spain in 2010. More than 40 DTT channels were launched. 

The blackout was carried out progressively since 2008. The blackout was pilot tested in a small area of the centre of the country, and then gradually implemented in more populated areas. Thus, an in-depth  renovation  took  place  in  the  construction  and  adaptation  of  buildings  and  inside  Spanish households. 

The  analogue  blackout  was  carried  out  in  the  spring  of  2008  in  small  towns  such  as  A  Fonsagrada (Lugo) by the regional and the central governments. In summer of 2008 the blackout reached Soria. 

Already  by  2010  the  companies  investing  in  DTT  estimated  that  their  viability  would  be  difficult with  so  many  channels  in  offer.  La  Sexta  believed  that  there  would  not  be  enough  advertising investment for  all channels, while Veo TV advocated  for the elimination of  advertising from TVE, and  Antena  3  considered  that  it  was  necessary  to  find  new  funding  formulas.  At  the  time,  it  was estimated that by 2010 it would be possible to have DTT in free and pay systems. 

The  Spanish  audiovisual  sector  began  a  historic  era,  characterised  by  an  excessive  offer  of  TV 

channels,  which  faced  difficulties  to  remain  profitable,  and  the  added  factor  of  the  discrimination faced receivers due to their purchasing power. 





http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 598 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



The following figure gives an idea of the initial offer of DTT channels: Figure 1. Initial offer of DTT channels 



Source: Authors’ own creation based on data from  Tendencias, 2006, J. Fernández-Beaumont As  shown  in  the  previous  figure  –leaving  aside  public  television-  six  private  companies  had  DTT 

licenses in Spain: RTVE, Mediapro, Planeta, Mediaset, PRISA, Vocento  and Unedisa.  Importantly, only those with a nationwide DTT licence could exploit pay DTT: the public corporation RTVE, and the private networks Antena 3 TV, Tele 5, Cuatro, Veo TV, Net TV and La Sexta. This is the media oligopoly formed by the large multimedia corporations. 



The financial crisis had a significant impact in the Spanish audiovisual sector. Its effects include the following: 



•  Prisa closed Localia in November 2008. 

•  Negotiations for the merger of television networks took place in the Spring of 2009. 

•   El País, 21-2-2009: “The Government encourages the merger of private broadcasters”. 

•  Media concentration increased. Restrictions were eliminated. 

•  Networks were allowed to have common shareholders. 

•  Zonal offer increased. 

•  April 2009: the Government announced that pay TV was also available in the DTT system. 

•  2008: Disney and Intereconomía became part of the channel offer of Vocento’s Net TV. 

•  The central government promoted information inequality with its promotion of the pay-per-view TV system. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 599 







Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



•  The presence of foreign capital in the Spanish audiovisual sector increased as a result of the usual dynamics of globalisation. 



However,  in  March  2009  the  regional  television  of  Castile  and  Leon  was  launched  as  part  of  the irrational increase in public spending which, as we will see later, was similar to what happened with Canal Sur TV. 

 


2009 to 2011 

The penetration of foreign capital, which we mentioned earlier, took place during these years. In the summer of 2009 the most important shareholders of the major networks were: 



- Antena 3: Planeta (44,58%), RTL (20,5%), Banco de Sabadell (5%). [4] 

- Tele 5: Mediaset (52%); Dresdner Bank (24.7%); Vocento (5.1%). [5] 

- Cuatro: Prisa (100%) [6]. 

- La Sexta: 51% Grupo Audiovisual de Medios de Producción (GAMP) [7], Televisa (40%). 

- Veo TV: Unedisa (100%). 

- Net TV: Vocento (55%), Intereconomía (25%), Disney (20%). 

- Digital +: Telefónica (21%); Prisa (79%). 



The previous list of shareholders confirms what we previously pointed out in the description of the structural  method  and  the  diversification  of  capital.  The  Spanish  audiovisual  sector  was  penetrated by  what  we  call  “alien  shareholders”,  i.e.  shareholders  from  non-communication  sectors.  The following table illustrates this situation: 



Table 2. Presence of “alien shareholders” in the Spanish audiovisual media sector  

 

Source: Authors’ own creation 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 600 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 





It is important to keep in mind that if we talk about the Berlusconi’s empire (Mediaset/Fininvest) we are also talking about business groups that are alien to the media sector, such as soccer, commercial centres and insurance. For example, Unedisa is linked to Fiat, which absorbed Chrysler in 2009 and is the main shareholder  of Unedisa/Corriere della Sera. Fiat’s shareholders include such companies as Pirelli. On the other hand, during this time Televisa had a partnership with Telmex (Carlos Slim), so Mexico’s telecom sector was indirectly present in Spanish television, although it is not necessary to resort to the Mexican mogul Carlos Slim to prove this point, since Televisa’s owners (whose main shareholder  is  the  Azcarraga  family,  which  is  currently  linked  to  Mexico’s  Institutional Revolutionary  Party,  which  is  the  party  in  power)  include  companies  that  have  nothing  to  do  with communications such as Banamex, Coca Cola, Bacardi, and Corona, the beer brand (Reig, 2011). 

In May 2009 the Spanish government (PSOE) approved the elimination of advertising from RTVE. 

Thus, it was necessary to establish new funding options, which ended up being the following:  



- Governmental contributions (500-600 million euros per year). 

- Contribution from private TV companies (3% of their income). 

- Contribution from telecom companies (0.9%). 

- 80% from the money collected from the commercialisation of the public radio spectrum, and the marketing of RTVE’s own products and services. 

- Sponsorship is allowed. 

The share of TVE’s budget that had to be invested in Spanish cinema was increased (6%). The new funding scheme made telecom companies to hand over 0.9% to its customers. Somehow, this is an approximation to the BBC model with the difference that in 2009 the latter employed 25,000 people in 43 countries while RTVE only employed 6,000 people. The BBC had a budget of almost 4 billion euros (21.8% share in 2008) while TVE only had 1.2 billion and a share of 16.1% in 2008. 

The new situation prompted the public to defend the public TV which they  feared  would be left in the hands of private companies, which was a situation advocated by the government, whose congress allowed  mergers  between  television  channels  in  May  2009.  The  new  regulation  abolished  the  5% 

share  limit  in  cross-shareholding  between  companies  as  long  as  the  accumulated  average  audience share of the operators does not exceed 27% of total audience. 

The merger of two operators from the television sector also became allowed as long as they did not exceed this audience share and  always ensure the existence of a minimum of three national private companies with different editorial direction. This regulation aimed to regulate the market in view of the proliferation of TV channels that resulted from the implementation of DTT. 

Therefore,  the  media  concentration  was  been  stimulating  as  a  response  to  the  crisis.  Anyway,  with crisis  and  without  crisis,  the  governments  had  been  encouraging  concentration  for  decades  and  in favour of the private sector, as it was demonstrated by the government’s decision to ban TVE from exploiting  pay  TV  (29-5-2009).  In  return,  the  government  decided  to  include  pay  TV  companies, such as Digital+ and Mediapro’s football channel, Gol TV, among the companies that must pay taxes to  support  public  television,  although  with  a  twist:  while  free-to-air  TV  networks  must  pay  3%  of their income, pay-tv companies only have to pay 1.5% of their income. 

In June 2009, Prisa and Imagina announced the merger of Cuatro and La Sexta and monopolised the football broadcasts (this merger was not completed due to the conflicts between the two companies http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 601 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



over football rights and due to profitability reasons because both companies had low audience levels of  about  4%).  Moreover,  in  October  2009  the  Council  of  Ministers  approved  the  General Audiovisual  Communication  Law  ( LGCA),  which  aimed  to  unify  and  update  the  dispersed  and obsolete legislation of a sector going through a technological revolution and an advertising crisis. 

In late 2009, Prisa and  Fininvest-Mediaset (Berlusconi) announced the  fusion of Tele 5 and Cuatro (being  Fininvest  the  majority  shareholder).  In  addition,  Fininvest  became  a  shareholder  of  Digital+ 

(22%). Almost at the same time, these media companies announced that Antena 3 and La Sexta have agreed to fusion. 

In January 2010, the EU prohibited Spain to apply the new funding scheme of TVE until this scheme was proved to be in accordance with European legislation. In February 2010, the public TV network grew 2 points in audience share and recovered its first place in ratings with an 18.6% share, followed by  T-5  (14.8%)  and  Antena  3  TV  (12.8%).  The  advertising-phobia  and  the  quality  of  TVE’s programming  explained  this  situation  but  the  truth  is  that  the  media  concentration  was  increasing even  more.  “Money  has  no  ideology”,  the  popular  saying  goes,  and  this  may  explain  the Berlusconi/Prisa alliance. Thanks to this operation, Prisa improved its economy and its 4-billion debt did not seem so burdensome. 

In  June,  a  part  of  the  press  saw  the  situation  in  the  following  way:  “Television  has  taken  a  turn  of palpable  consequences  with  the  analogue  blackout  while  the  audience  is  getting  fragmented  each day, which can accelerate the much-trumpeted mergers between mainstream networks (Antena 3-La Sexta,  Telecinco-Cuatro)  as  a  way  to  face  the  new  competition.  And  with  good  reason:  themed channels have increased 5.6% throughout this year through DTT”. [8] 

An  important  fact  is  that  in  July  2010  the  EU  approved  RTVE’s  new  funding  system  [9].  As  the elmundo.es pointed out, the European Commission deemed it compatible with the rules on state aid, but continued investigating the tax on telecom companies .  In fact, in September 2010 the European Union  rejected  the  0.9%  tax  on  telecommunications  companies  to  fund  the  Spanish  public  TV 

system.  The  rejection  of  this  tax  represents  250  million  euros  less  in  TVE’s  annual  budget.  The Spanish government appealed this decision before the European Court of Human Rights. Meanwhile, there are new rumours of a merger between Antena 3 TV and La Sexta. 

In  September  2010,  advertisers  offered  250  million  euros  to  TVE  to  allow  advertising  again. 

Advertisers  seemed  to  wonder  “How  is  it  possible  that,  at  least,  between  10  and  12  percent  of viewers  may  not  receive  advertising  persuasion?”  Indeed,  it  was  an  audience  sector  missed  by  the market in this regard. By  2011, TVE had  a budget of 1.2 billion and welcome advertising back.  El mundo  saw both news stories in the following way: 

“The  board  of  directors  of  RTVE  approved  this  week  a  budget  of  1,200  million  Euros  for 2011, which is the same amount approved for this year. However, today is still unclear who provide the 250 million -which corresponded to the ‘telecoms’ taxes- after the legal services of  the  European  Commission  (EC)  consider  this  tax  on  ‘telecoms’  illegal.  In  theory,  the Government  has  pledged  to  provide  the  required  amount,  but  a  new  ally  has  emerged. 

Advertisers offer the Government these 250 million in exchange for the return of advertising to RTVE”. [10] 

The alliance with Berlusconi began to take effect, and it had a price. In December 2010 CNN+ was shut  down  and  replaced  by  24  hours  broadcasts  of  the  Spanish  version  of   Big  Brother:   Gran Hermano.  CNN+  workers  claimed  in  social  networks  that  they  had  paid  the  consequences  of  the mismanagement of Prisa, consequence of the fusion of Prisa and Mediaset. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 602 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



Meanwhile, RTVE predicted a deficit of 66 million euros for 2010. TVE was the leading network in terms of audience ratings in 2010, with a 16% average share. RTVE deficit is due, largely, to the fact that  it  obtained  less  than  it  expected  from  the  0.9%  tax  on  telecoms,  which  was  under  review  and paralysed by the EU. Also in December 2010, the Supreme Court decided to stop the ban on the tax imposed  on  telecom  operators  to  fund  RTVE  [11]  [12].  The  Supreme  Court  considered  that  “the public interest underlying the contested rules [by Telefónica, Vodafone and ONO] is beyond doubt” 

and that the payment “does not put at risk the financial viability of the companies”. [13] 

Nevertheless, in March 2011 the European Union tells Spain that funding RTVE with the tax on the telecoms  operators  is  non-complaint  with  the  law.  At  the  end  of  that  year,  the  budget  cuts  on  the autonomous  regional  television  corporations  intensified,  especially  in  the  Principality  of  Asturias, and  the  news  and  rumours  about  the  privatisation  of  these  regional  television  corporations  emerge again.  The  Popular  Party  (PP)  became  the  party  in  power  in  various  autonomous  communities  and the central government in Madrid. 

2012-2014, the PP appeared on the scene and Telefónica skyrocketed After the victory of the  PP on 20 November 2011, the viability of the funding system of TVE was called into question. The new Government wanted to return to the advertising funding system, which would  be  a  relief  for  the  public  expenditure  but  did  not  have  the  approval  of  the  Commercial Television  Union  ( UTECA).  This  tension  between  the  government  and  the  private  television  union continues to this day (summer of 2014). 

This  did  not  stop  the  PP  from  presenting  a  draft  law  that  allows  the  privatisation  of  the  regional television operators, which was the “historical” aspiration of this party. In April 2012, the Council of Ministers approved a draft law that allows the regional governments to privatise the regional public television channels but gives them the option of keeping the management, although in this case, they are required to have no deficit. In August-September 2012 the autonomous TV of Murcia privatises its  management  while  the  television  channels  of  Aragon  and  Extremadura  increase  outsourcing  to private  companies.  At  the  same  time,  in  September  2012,  Canal  Sur  2  was  shut  down  and  its programming is moved to Canal Sur 1. [14]   

Regarding  RTVE,  in  April  2012  the  Council  of  Ministers  approved  a  Decree-law  that  reforms  the system  of  renewal  of  RTVE  and  allows  the  President  of  the  Corporation  to  be  elected  by  absolute majority  instead  of  the  qualified  (two-thirds)  majority  required  by  current  law  of  Public  Radio  and Television [15]. The PP wanted to take advantage of its election by absolute majority in favour of its thesis and to solve the situation of RTVE, which had no President due to the partisan disputes since Alberto Oliart resigned in July 2011. 

The same decree-law excluded the unions from the Board of Directors of RTVE as it decreased the number of directors from 12 to 9 and established that they all would be elected by Parliament and the Senate and that the government had no obligation of accepting 2 directors proposed by the unions. 

The  previous  events  have  been  criticised  by  various  sectors  of  society  with  arguments  that  can  be summarized as follows: 

•  The  extreme  liberalist  approach  aims  to  cut  the  government  contribution  to  TVE  by  200 

million euros approximately. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 603 





Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



•  “The [Spanish] Association of Communication Users (AUC) expresses its concern about the budget cuts announced for the RTVE Corporation, which further puts at even greater risk the future viability of the national public broadcasting service in Spain”. [16]   

•  The  politicisation  of  RTVE  continues  and  unions  should  not  lose  their  power  as  some directors should represent their interests. 

•  The privatisation process is advancing. 

•  The possibility of pluralism offered by the public institutions is decreasing. 

It is important to document the way the ownership of the Spanish audiovisual groups was distributed by  September  2012,  which  is  still  valid  for  the  summer  (July)  of  2014.  Broadly  speaking,  the structure of the audiovisual sector was as follows: 

Table 3. Main shareholders in the Spanish audiovisual sector (September 2012) 

 

 

Source: Authors’ own creation  

  



It is important to highlight the presence of the American capital since Liberty is the main shareholder in Prisa, with more than 55% of its capital. Carso is minority shareholder in Prisa while the German company  Bertelsmann  still  has  a  strong  presence  in  Atresmedia  and  in  the  summer  of  2014  there were rumours want it wanted to increase its influence. 

In July 2013, the EU finally approved the financing of the public television corporation through taxes on  telecom  operators.  These  operators  appealed  the  decision  but  in  August  the  EU  rejected  their appeal.  Also  in  August,  the  Spanish  Advertisers  Association  (AEA)  requested  the  Spanish government  to  allow  advertising  back  in  TVE,  while  the  Commercial  Television  Union  (UTECA), unsurprisingly, continued to oppose the return of advertising. 

On 5 November, the Government of the autonomous community of Valencia (in the hands of the PP) closed  down  its  regional  TV  network,  RTVV  (Canal  9),  after  the  Judicial  system  dismissed  its Employment  Regulation  Plan  ( Expediente  de  Regulación  de  Empleo,  ERE),  which  included  more than 1,000 lay-offs.  In our opinion, the excessive spending on a regional  TV network that covers  a community of three provinces, plus the crisis, plus the privatisation effort, was what ended with the public  regional  broadcaster.  We  are  totally  against  this  measure  since  we  undoubtedly  support  the public television system than the private model. But we also believe that a public company cannot be http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 604 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



maintained with high budget ceilings, which are also unnecessary and influenced by the political ups and downs and the “trafficking of influences”. 

The following figure illustrates the configuration of the audiovisual media landscape at the national level in Spain in the first quarter of 2014: 



Figure 2. Configuration of the Spanish radio and TV landscape in 2014 

 



Source: Authors’ own creation  





Atresmedia  and  Mediaset  attracted  over  90%  of  advertising,  and  hence  their  refusal  to  share  this 

“cake” again with TVE [17]. However, on 6 May several DTT channels owned of these groups were closed  by  a  ruling  of  the  Supreme  Court,  which  decided  their  licenses  had  been  awarded  without public tender during the presidency of Rodríguez Zapatero (PSOE) (2010). The free-to-air television offer decreased, particularly for the poorest families, with the closing of Xplora, Nitro and La Sexta3 

(Atresmedia),  La  Siete  and  Nueve  (Mediaset),  2  channels  of  Net  TV  (Vocento)  and  2  of  Unidad Editorial. The public with low income and low purchasing power was left with few options in terms of channels, and Tele 5 was the channel most benefitted by the reduced competition. 



Following  the  ruling  of  the  Supreme  Court,  a  specialised  website  published  the  following information:  

“After the closing of the 9 DTT channels by the Supreme Court, Diez Romeo y Abogados has published a report that considers that the Government should make a public tender to award the DTT licences again. For the law firm, the configuration of the new bases should take into account  the  way  Italy  carried  out  its  imminent  public  tender  for  national-coverage  DTT 

licenses”. [18] 

The  attempt  to  implement  real  pluralism  to  Spanish  DTT  -as  mandated  by  its  legislation-  aimed  to imitate  the  Italian  system  of  public  tenders  of  this  type  which  conforms  to  the  guidelines  of  the European Union. The central objectives of the public tender contests must be: http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 605 





Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



•  To benefit small operators. 

•  To penalise the broadcasting entities already in operations. 

•  To reflect these regulations by identifying incompatibilities in participation in the following ways 

-    Limited participation for groups possessing 2 multiplexes because they cannot aspire to obtain all licenses. 

-    Prohibited participation for groups possessing 3 or more multiplexes, since this would favour media concentration. 

In June 2014 Prisa announced that it had sold its shares in Canal+ to Telefónica for about 800 million euros.  Telefónica  got  control  of  78%  of  Canal+  while  Mediaset  España  owns  the  rest,  although shortly  thereafter  (in  July  2014)  Telefónica  also  acquired  Mediaset’s  shares.  By  the  time  we  were completing  this  study  (August  2014)  amazing  transformation  occurred  in  the  audiovisual  media landscape. We can summarise the main changes that took place in June and July in the structure of the private audiovisual media in the following points: 

Prisa announces the selling of its shares in Canal+ (56%) to Telefónica for about 800 million euros. 

Telefonica acquires control of 78% of Canal+ while Mediaset España owns the rest. 

Telefonica wants to buy Mediaset’s shares. 

However, Mediaset also contemplated the possibility of buying Prisa’s shares (56%). 

The final solution is a strategic partnership [19]. 

As mentioned, the previous events took place in June and July, but, as we can see in the following figure, another crucial event took place in July: 

Figure 3. Telefónica in July 2014 

 





Source: Authors’ own creation based on information from 

http://www.hispanidad.com/Confidencial/el-gran-objetivo-de-telefnica-en-un-ao-40-millones-de-clientes-de-tel-20140707-163908.html (7/7/2014) and 

http://es.reuters.com/article/businessNews/idESKBN0F70PC20140702, (2/7/2014). 

“Days  after  purchasing  100%  of  Canal+,  Telefónica  announced  its  entrance,  with  10%,  to Mediaset Premium. In other words, it [Telefónica] became part, as partner, of the large model of  pay  TV  that  Silvio  Berlusconi  had  launched  in  partnership  with  Qatar’s  Al  Jazeera,  with http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 606 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



the objective of creating the most important pay TV network in Europe, perhaps in the world, as a large purchase central of broadcasting rights. The objective is to achieve in one year 40 

million pay-TV subscribers (Canal Plus contributes 1.6 million subscribers). The key content will  be  football,  and  other  major  sports,  in  addition  to  film.  The  technical  instruments  are optical fibre cable and satellite technologies.” [20]  

Telefonica’s  justification  of  the  operation  was  as  follows:  “fixed  telephony  is  not  giving  us  money and  mobile  telephony  is  giving  less  and  less,  while  Internet  still  holds  but  only  with  a  strong  optic fibre investment. At the end, it is television which generates loyalty through the offers of quadruple play: all in one and in the entire perimeter of the operator (...). While in Europe the pay TV model will be the one currently in force, in Latin America the option can be available through pre-payment, which is harder to fit into the quadruple play services.” 

What happened during this time in the public audiovisual sector, and in RTVE in particular? In July, 2014:  

“RTVE  considers  the  possibility  of  downsizing  its  staff  of  6,400  workers  with  voluntary redundancy.  The  extra  injection  of  130  million  that  RTVE  has  received  through  SEPI  -its main shareholder- represents a commitment of the Corporation to enhance its efficiency plan to  save  costs.  Among  the  measures,  in  addition  to  the  closure  of  Teledeporte,  is  the consideration  of  voluntary  redundancy  plan.  In  this  efficiency  plan,  the  Corporation  also proposes to reduce the direction and management structure by 5% and the operative staff by up  to  16%.  In  2006,  the  then  public  entity  RTVE  implemented  an  Employment  Regulation Plan (ERE), which included laying off 4,150 workers over 52 years of age and paying them 92%  of  their  salary  until  they  reach  retirement  age.  Since  then,  the  government  allocates  a budget  for  the  public  corporation  to  cover  severance  payments.  In  2014,  the  allocation approved for this purpose in the General State Budget was 31 million.” [21]  

At  the  same  time,  in  July  2014  the  executive  committee  of  TVE  presented  a  report  of  their management, from which the media highlighted the following points: José Ramón Díez [director of TVE]: ‘the suppression of advertising has weakened to TVE’. 

Leopoldo  González-Echenique,  President  of  the  Corporation,  estimated  the  losses  of  the network at 716 million euros. 

Díez  defends  the  idea  of  “offering  a  quality  public  service  even  if  it  is  at  a  loss”  and  has affirmed that his first objective will be “to try to recover the audience shares and to be close to the private channels but without competing with them”. 

In  recent  seasons,  the  public  broadcaster  has  been  surpassed  by  private  channels  like Telecinco and Antena 3, and even lost over five points of audience share in 2011. [22]  

Indeed,  as  pointed  out  by  García  Santamaria,  Pérez  Serrano  and  Alcolea  Díaz  (2014),  who  have studied  the  formation  of  the  Mediaset  España-Atresmedia  audiovisual  duopoly  in  Spain:  “the evolution of the audiences across business groups indicates –based on data from 2012– that Mediaset España has reached a 28.1% audience share, followed by Atresmedia with 25.8%, and CRTVE with 18.9%.  The  most  remarkable  thing  is  that  both  private  groups  have  increased  their  share  in comparison to 2011, while CRTVE has decreased from 22.3% to 18.9%.” 

The  situation  was  substantially  the  same  in  2014.  In  July  the  audience  was  32.6%  for  Mediaset España, 25.8% for Atresmedia and 16.3% for TVE [23]. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 607 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



So  far  we  have  made  observations  about  the  configuration  of  the  audiovisual  sector  in  Spain,  and focused  on  the  developments  of  recent  years.  Now  we  will  offer  an  outline  of  the  developments made in terms of content through a case study: Canal Sur TV. 

5. Results. The case of Canal Sur TV: an approximation  

Canal Sur TV is going through a bad time in terms of the audience shares it enjoyed in other times, more  than  20%.  However,  in  2013  and  2014  its  position  has  fallen  considerably.  In  fact,  all  the 

“historical”  regional  television  channels  that  were  launched  in  1980s  have  seen  their  popularity decreased (the closure of Canal 9 is well known). Only Aragon TV, which is a relatively new player in  the  regional  audiovisual  landscape,  and,  to  a  lesser  extent,  Extremadura  TV  have  experienced  a notable increase in terms of audience share. 

Figure 4. Audience shares of the regional TV channels in 2012 and 2013 

 





Source: Partially translated version of the table created by  Barlovento Comunicación with data from Kantar  Media.  Original  table  available  at:  http://www.formulatv.com/noticias/35021/tv3-cierra-2013-cadena-autonomica-lider/ (consulted on 8/1/2014) .  

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 608 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 





The budget of Canal Sur TV in 2013 was as follows: 



•  Total: € 190 million (approximately). 

•  Spending on payroll: 90 million. 

•  Spending on outsourcing: 70 million. 

•  Others (spending on technology, hiring of antennas and other services): 30 million. 

•  Workforce of RTVA in 2012: 1,600 workers. 

By the end of the first quarter of 2012, the public debt of Andalusia had reached 15,373 billion euros, which is the equivalent of 10.6% of the GDP of this Autonomous Community and is 2.9 points lower than  the  average  of  the  autonomous  communities  [24].  An  adjustment  was  necessary.  On  4 

September the press announced that the Director General of RTVA, Pablo Carrasco, unveiled to the parliamentary  control  committee  that  the  second  channel  (Canal  Sur  2)  would  eliminate  its programming to save 20 million euros by the end of 2013.   

The  network  reduced  its  number  of  vehicles  from  200  to  40.  The  salary  of  the  Director  General (Pablo  Carrasco)  decreased  54%.  His  salary  in  2012  was  120,000  euros  per  year.  In  May  2009  the Director General of the Andalusian TV network earned 139,345 euros annually, 60,000 euros more than  the  President  of  the  Government  of  Andalusia,  José  Antonio  Griñán,  who  was  earning  81,155 

euros a  year, which is 72% less than Carrasco.  The spending in the outsourcing of services was 70 

million euros. [25]   

Since  2009  the  contribution  of  the  Government  of  Andalusia  has  been  reduced  by  33%,  and advertising  investment  is  almost  just  one-third  of  what  it  used  to  be.  “Carrasco,  who  during  his speech at the Parliament of Andalusia lamented that the contribution of the government to RTVA is lower than that given by the rest of the autonomous regional television networks, has indicated that commercial revenues in 2012 amounted to 39 million, compared to the 52,6 million earned in 2008. 

With regards to the contribution of the regional Government, it decreased from 180 million in 2009, to 122 in 2012”. [26] 

From  October  2012  the  programming  of  Canal  Sur  was  squeezed  together  in  a  single  channel  and some  ‘historical’  contents  of  this  autonomous  channel,  like  the  South  American  telenovelas, disappeared.  Since  this  month,  Canal  Sur  2  simultaneously  offers  the  signal  of  Canal  Sur,  with adaptations  for  disabled  people.  Greater  presence  is  given  to  in-house  productions,  especially  to news programmes. 

The cut to the budget was of 20%. The programme  La tarde, aquí y ahora (“The afternoon, here and now”),  hosted  by  Juan  y  Medio,     has  been  on  air  for  three  years  and  has  suffered  three  strong  cuts since the beginning of 2009. The cut of 2012 caused the following: downsizing of staff, reduction in contracts  with  providers  (reduction  of  antenna  technicians,  cafeteria  services,  makeup  hours,  etc.) and reduction in staff salaries. 

Some programs attempted to maintain their structure, although, for example, live connections were reduced because the new budget was not enough to cover the expenses of all the mobile units. The star show  Se llama copla (“Its name is popular song”)   had to change its content while other shows, like  75 minutos (“75 minutes”), even had to change their presenters (whose fees are very different). 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 609 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



However,  according  to  official  data,  the  2012-2013  programmes  were  well  received  by  the Andalusian population, reaching audiences of 400,000 (news programmes) 470,000 (the last season of the telenovela  Myrtle) and one million ( Tiene arreglo, La tarde aquí y ahora and  Se llama copla). 

In Andalusia, the network reached 17% the audience in October 2012. [27]  

By  2014,  Deputy  Director-general  of  Radio  Television  de  Andalusia,  Joaquín  Durán,  unveiled  the new programming catalogue of Canal Sur Television, with 90% of in-house productions. The offer of the new season was summarised in the following way: 

“The  main  novelties  of  this  season  include  the  renovation  of  the  emblematic  show  “Tiene Arreglo”  [“It  can  be  fixed”],  now  presented  by  journalist  Fernando  Díaz  de  la  Guardia; 

“Cerca  de  Ti  en  Andalucía”  [“Close  to  you  in  Andalusia”],  which  is  a  show  based  on emotions  and  surprise  and  presented  by  the  well-known  singer  Merche;  the  redesign  of  the Tuesday  night  slot  which  becomes  “Noche  360º”  [“Night  360º”],  which  is  the  fusion  of  the journalistic shows “75 Minutos” [“75 minutes”] and the new “@Debate”, which is interactive and very participatory, hosted by journalist Rafael Fernández; the new fiction series “El Faro” 

[The  lighthouse”],  co-produced  with  other  FORTA  networks,  in  a  syndicated  effort  to maintain  this  TV  genre  in  the  autonomous  regional  television  networks;  and  the  new  show 

“Lo Flamenco” [All things Flamenco”], which will abound on the features of the most known Andalusian artistic genre.” [28]  

However, in our opinion, Canal Sur TV faces a series of challenges that must be considered: 

•  It must carry out an in-depth self-criticism, after being under the administration of one-party government since 1982 (PSOE). 

•  It  must  really  apply  the  progressivism  it  claims  to  already  implement.  This  means,  for example, to counteract the views of the topical Andalusia and stop focusing on reaching the audience sector that is part of the superficial Andalusia just because it constitutes the largest audience sector. 

•  It must put professionalisation before politicisation. 

•  It must control its “anything goes” attitude (to protect children). 

–  Canal Sur TV broadcast bullfighting in the children’s time slot. There is no specific legislation against these broadcasts but sensitivity and ethics should prevail. 

–  Canal Sur TV broadcasts advertising during children’s programming ( La Banda del Sur). 

•  It must recover its audience. In 3 years the channel has lost 38% of its audience, much of it young. 

However, the existence of Canal Sur TV involves the existence of an audiovisual media industry in a large  part  of  Andalusia,  although  in  this  Community  there  are  also  production  companies  linked  to the  cultural  industries  centralised  in  Madrid.  The  following  table  shows  some  of  the  production companies  that  worked  for  Canal  Sur  in  2013  (and  still  do  in  2014)  and  the  programmes  they produced. 





http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 610 











Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



Table 4. Important audiovisual production companies working for Canal Sur TV (2012-2013) 

 



Source: Sánchez-Gey Valenzuela, Nuria (2012):  audiovisual structure and reporting in Andalusia: the production company Indaloymedia (2008-2012), dissertation/thesis, Universidad de Sevilla, directed by Ramón Reig. 





On the other hand, the following table shows the presence of non-Andalusian production companies that worked for Canal Sur TV: 



Table 5. Non-Andalusian companies that produce audiovisual products for the Andalusian people (2012-20132 

 



Source: Sánchez-Gey Valenzuela, Nuria (2012):  Estructura audiovisual y reporterismo en Andalucía: la productora Indaloymedia (2008-2012), Thesis, University of Sevile, directed by Ramón Reig. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 611 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



The  previous  table  is  a  clear  example  of  outsourcing,  that  kind  of  magical  and  sometimes controversial word that has produced such good results for Aragon TV. 




6. Conclusions  

Society does not need public television and radio networks that are manipulated and politicised or act guided  by  the  desire  of  obtaining  a  possible  captive  vote.  Society  neither  needs  public  television networks  that  do  not  fully  respect  the  rights  of  children,  because  private  television  already  violates these rights permanently. 



The official discourse of the market indicates that:  



•  Public TV is making losses. 

•  Public TV is outsourcing work in excess (first the autonomous regional networks and now also  TVE).  “It  has  been  reported  that  TVE  will  not  be  the  one  to  capture  and  distribute  the images  of  the  coronation  of  the  new  Kings  of  Spain  [Felipe  VI  and  his  wife  Letizia]  on  19 

June [2014]. It was the public corporation itself which informed that it would be Telefónica Servicios  Audiovisuales,  who  will  offer  those  images,  even  to  TVE.  Moreover,  the  public broadcaster  affirms  that  it  was  a  “unanimous  decision”  taken  by  Congress  and  that  it 

[Telefónica] is expected to provide the signal to other networks free of charge”. TVE points out  that  “Telefonica  will  capture  the  images  within  Congress,  but  we  will  take  care  of capturing  and  distributing  the  images  of  the  tour  that  will  take  place  after  the  new  king  has been crowned”. Meanwhile the representatives of the Corporation’s workers point out that the equipment  of  the  public  network  is  superior  than  that  of  Telefonica,  which  only  has  SD 

cameras,  while  RTVE  has  at  its  disposal  HD  and  4K  cameras,  and  has  superior  human  and technical resources than Telefónica. The rumours of outsourcing are getting stronger.” [29]  

•  Public  TV  maintains  a  high  percentage  of  managers  in  contact  with  editors  and  other communication professionals. 

•  Private TV generates benefits. But at the expense of what? 



1.  At the expense of breaching the legal limits of advertising contents. 

2.  At the expense of downsizing staff continuously. 

3.  At the expense of lowering the average cost of production. 

4.  At the expense of using a despicable system of contracts. 

5.  At the expense of very long working hours. 

6.  At the expense of sacrificing cultural and children and youth programming. 

7.  At the expense of broadcasting proven formulas that guarantee ratings without worrying at all about the meaning of “public service”, which should focus on education and not on satisfying the most basic human instincts. 

8.  At the expense of passing advertising for news or journalism. 

9.  At the expense of sacrificing newscasts in favour of entertainment shows. 

10. At the expense of limiting or eliminating union rights. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 612 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



Therefore, our position is that we critically support public television not only in Spain but in the rest of the world. In what refers to Europe, public television is even a sign of identity. 

The  structuring  process  of  television  in  Spain  has  resulted  in  a  duopoly  which  involves  a  clear 

“punishment”  on  public  television,  which  an  expected  outcome  in  this  global  and  national  context defined by the so-called free market which in this case allows large media groups to form alliances with  other  production  sectors  non  related  to  media  and  communications,  to  the  detriment  of  a genuine pluralism. 




7. Notes  

1. See: 

http://www.forta.es/FortaComercial/DatosdeaudienciaSharetelevisionesautonomicas/tabid/203/Defau lt.aspx#graf, consulted on 1/8/2014 



2. For the purposes of this study, we want to highlight the works that offer a general view. Partial, focused or very limited views can be found in specialized academic journals and professional magazines, such as  Noticias de la Comunicación. 



3. Here it is important to note that in 2005 Punto Radio (Vocento) was launched, which contradicted the predictions of some studies which indicated that it was impossible to maintain more commercial radio stations than those already existing (Onda Cero, Ser, Cope). It is not surprising that in 2013 this station was closed and was largely absorbed by Cope. 

4. Bought Rayet (construction) in 2008. In September 2009 it sold 3% to an unnamed investment group. 

5. In the summer of 2009, Vocento sold its 5.1% in the stock market. 



6. The ownership of the private TV in Spain has gradually been stimulated by the government. In 1989 the Spanish Private TV Law established a ceiling of 25% in the ownership of a private channel, but in 2009 the same company was allowed to 100% of a private television channel. 



7. GAMP: 70% owned by Imagina (Árbol + Mediapro); 9.8% by Caja de Ahorros de Bilbao y Vizcaya; 8.25% by El Terrat (Buenafuente); 12% by Bainet Media (Karlos Arguiñano). 



8.  Diario de Sevilla, 1/6/2010, see  www.formulatv.com 9. www.prnoticias.com, 07-20-10. 



10. www.elmundo.es, 9/23/2010. 

11. www.elmundo.es, 30-12-2010. 



12. www.elpais.com, 30-12-2010. 



13. www.elmundo.es, 30-12-2010. www.elpais.com, 12-30-2010. 



14http://www.elmundo.es/elmundo/2012/08/21/comunicacion/1345545557.html and http://www.elmundo.es/elmundo/2012/08/29/comunicacion/1346259664.html http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 613 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 





15. http://www.boe.es/boe/dias/2012/04/21/pdfs/BOE-A-2012-5338.pdf 16. Alejandro Perales, President of the Spanish Communication Uses Association ( AUC) in: www.periodistas-es.org/correos-al-editor/television-publica-en-espana-la-auc-exige-un-modelo-sostenible-de-calidad-independiente-y-plural, 3/12/2012. 



17. http://www.hispanidad.com/Confidencial/una-encuesta-de-demomtrica-descubre-el-tongo-de-la-medicin-de-audienc-20140113-160467.html, consulted on 8/1/2014. 



18. http://www.infoperiodistas.info/noticia/15664/Hacia-el-nuevo-concurso-de-licencias-TDT, 24/2/2014. 



19. http://www.estrategiasdeinversion.com/invertir-corto/analisis/20140703/mediaset-dispara-visperas-conocer-decide-hacer-digital, 3/7/2014. 



20. http://www.hispanidad.com/Confidencial/el-gran-objetivo-de-telefnica-en-un-ao-40-millones-de-clientes-de-tel-20140707-163908.html, consulted in July 2014. 



21. Raúl Piña, in: http://www.elmundo.es/television/2014/07/01/53b2dffb268e3e30768b4589.html, 7/1/2014. 



22. José Andrés Gómez, in: 

http://www.elmundo.es/television/2014/07/03/53b54d86ca4741bc068b458e.html, 7-3-2014. 



23. http://www.formulatv.com/audiencias/, consulted, 2/8/2014. 



24. http://www.finanzas.com/noticias/economia/20120615/deuda-publica-andaluza-equivale-1416231.html, consulted on 29/9/2012. 



25. Agustín Rivera, in http://www.elconfidencial.com/espana/2012/07/25/el-director-de-canal-sur-se-salva-de-la-quema-seguira-con-chofer-y-coche-oficial-102540/ , accessed 3/10/2012. 



26. http://www.abcdesevilla.es/20120904/andalucia/sevi-canalsur-suprime-segundo-canal-201209041822.html. (Consulted on 4/09/2012). 

http://www.elmundo.es/elmundo/2012/09/04/andalucia/1346780919.html, http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/07/29/andalucia/1343561930_914318.html (Consulted on 4/09/2012). http://www.abcdesevilla.es/20120904/andalucia/sevi-canalsur-suprime-segundo-canal-201209041822.html. (Consulted on 4/09/2012). 

http://www.elmundo.es/elmundo/2012/09/04/andalucia/1346780919.html, http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/07/29/andalucia/1343561930_914318.html. (Consulted on 4/09/2012). 



27. http://blogs.canalsur.es/saladeprensa/category/varios/audiencias/, 10/1/2012. 



28. http://www.infoperiodistas.info/noticia/14618/Canal-Sur-television-produccion-propia-al-90, 10/9/2013. 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 614 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



29. “Telefónica ya toma el relevo a TVE”, http://www.fesp.org/index.php/noticias/item/5568-telef%C3%B3nica-ya-toma-relevo-a-tve, 16/6/2014. 






8. List of references  

Bustamante, Enrique (2013):  Historia de la Radio y la Televisión en España. Una asignatura pendiente de la democracia, Barcelona, Gedisa. 



Cebrián Herreros, Mariano (2004):  Modelos de televisión: generalista, temática y convergente con Internet, Barcelona, Paidós. 



Curran, James (2002): “Global media concentration: shifting the argument“, available at: https://www.opendemocracy.net/media-globalmediaownership/article_37.jsp Checa Godoy, Antonio (2008):  Historia de la Comunicación: de la crónica a la disciplina científica, La Coruña, Netbiblo. 



Faus Belau, Ángel (1995):  La era audiovisual. Historia de los primeros cien años de la radio y la televisión, Barcelona, Ediciones Internacionales Universitarias. 



García Montero, Luis (2009): “Periodismo y poesía”, in Téllez, Juan José (Ed.) (2009):  Poemas a toda plana, Madrid, Visor. 



JV García Santamaría, MJ Pérez Serrano, G Alcolea Díaz  (2014): “Las nuevas plataformas televisivas en España y su influencia en el mercado”.  Revista Latina de Comunicación Social, 69, pp. 

390-417. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1017_UC3/20jes.html DOI: 10.4185/RLCS-2014-1017  



McChesney, Robert W. (2013):  Digital Disconnect: How Capitalism is Turning the Internet Against Democracy, New York, The New Press. 



Miguel de Bustos, Juan Carlos and Casado del Río, Miguel Ángel (Coords.) (2012):  Televisiones autonómicas. Evolución y crisis del mercado público de proximidad, Barcelona, Gedisa. 



Orive Riva, Pedro (1988):  Los españoles ante los telediarios, Madrid, Asociación de Estudios de Comunicación para las Autonomías. 



Reig, Ramón (2010):  La telaraña mediática. Cómo conocerla, cómo comprenderla, Sevilla/Zamora, Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. 



Reig, Ramón (2011):  Los dueños del periodismo. Claves de la estructura mediática mundial y de España, Barcelona, Gedisa. 



Reig, Ramón (1998):  Medios de comunicación y poder en España, Barcelona, Paidós. 



Rodríguez Márquez, Nacho and Martínez Uceda, Juan (1992):  La televisión: historia y desarrollo (los pioneros de la televisión), Barcelona, Mitre. 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 615 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



Rodríguez, Francisco Javier (1993):  La televisión y los españoles. Análisis periodístico  de un vicio nacional, Madrid, Paraninfo. 



Sampedro, José Luis (2009):  Economía humanista. Algo más que cifras, Barcelona, Debate. 



Smith, Paul Julian (2006):  Television in Spain. From Franco to Almodóvar, Tamesis, Woodbridge. 



Ventura Fernández, Rafael (2001):  La televisión por cable en España. Tendencias y estrategias, Barcelona, Supercable/Auna. 

  


9. List of news articles 

•  http://www.forta.es/FortaComercial/DatosdeaudienciaSharetelevisionesautonomicas/tabid/20

3/Default.aspx#graf, consulted on 1/8/2014. 

•   Diario de Sevilla, 1/6/2010, see www.formulatv.com   

•  www.prnoticias.com, 20/07/10. 

•  www.elmundo.es, 23/9/2010. 

•  www.elmundo.es, 30/12/2010. 

•  www.elpais.com,  30/12/2010. 

•  www.elmundo.es, 30/12/2010. 

•  www.elpais.com,  30/12/2010. 

•  http://www.elmundo.es/elmundo/2012/08/21/comunicacion/1345545557.html http://www.elmundo.es/elmundo/2012/08/29/comunicacion/1346259664.html 

•  http://www.boe.es/boe/dias/2012/04/21/pdfs/BOE-A-2012-5338.pdf  

•  Alejandro Perales, President of the Spanish Communication Uses Association ( AUC) in: http://www.periodistas-es.org/correos-al-editor/television-publica-en-espana-la-auc-exige-un-modelo-sostenible-de-calidad-independiente-y-plural, 3/12/2012. 

•  http://www.infoperiodistas.info/noticia/15664/Hacia-el-nuevo-concurso-de-licencias-TDT, 24/2/2014. 

•  http://www.hispanidad.com/Confidencial/el-gran-objetivo-de-telefnica-en-un-ao-40-millones-de-clientes-de-tel-20140707-163908.html, 7/7/2014. 

•  http://es.reuters.com/article/businessNews/idESKBN0F70PC20140702, 2/7/2014. 

•  http://www.hispanidad.com/Confidencial/una-encuesta-de-demomtrica-descubre-el-tongo-de-la-medicin-de-audienc-20140113-160467.html, consulted on 1/8/2014. 

•  http://www.hispanidad.com/Confidencial/una-encuesta-de-demomtrica-descubre-el-tongo-de-la-medicin-de-audienc-20140113-160467.html, consulted on 1/8/2014. 

•  http://www.formulatv.com/audiencias/, consulted on 2/8/2014. 

•  Raúl Piña, in: 

http://www.elmundo.es/television/2014/07/01/53b2dffb268e3e30768b4589.html, 1/7/2014. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 616 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 593 to 617 

Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



•  José Andrés Gómez, in: 

http://www.elmundo.es/television/2014/07/03/53b54d86ca4741bc068b458e.html, 3/7/2014. 

•  http://www.finanzas.com/noticias/economia/20120615/deuda-publica-andaluza-equivale-1416231.html , consulted on 29/9/2012. 

•  Agustín Rivera in: http://www.elconfidencial.com/espana/2012/07/25/el-director-de-canalsur-se-salva-de-la-quema-seguira-con-chofer-y-coche-oficial-102540/, consulted on 3/10/2012. 

•  http://www.abcdesevilla.es/20120904/andalucia/sevi-canalsur-suprime-segundo-canal-201209041822.html. (Consulted on 4/09/2012). 

•  http://www.elmundo.es/elmundo/2012/09/04/andalucia/1346780919.html, http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/07/29/andalucia/1343561930_914318.html. (Consulted on 4/09/2012). 

•  http://www.abcdesevilla.es/20120904/andalucia/sevi-canalsur-suprime-segundo-canal-201209041822.html. (Consulted on 4/09/2012). 

•  http://www.elmundo.es/elmundo/2012/09/04/andalucia/1346780919.html, http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/07/29/andalucia/1343561930_914318.html. (Consulted on 4/09/2012). 

•  http://blogs.canalsur.es/saladeprensa/category/varios/audiencias/, 1/10/2012. 

•  http://www.infoperiodistas.info/noticia/14618/Canal-Sur-television-produccion-propia-al-90, 10/9/2013. 

•  “Telefónica ya toma el relevo a TVE”, http://www.fesp.org/index.php/noticias/item/5568-telef%C3%B3nica-ya-toma-relevo-a-tve,  16/6/2014. 

_______________________________________________________________ 



How to cite this article in bibliographies / References R Reig, R Mancinas-Chávez, AI Nogales-Bocio  (2014): “An approximation to the configuration of Spain’s audiovisual media in 2014. The case of Canal Sur TV”.  Revista Latina de Comunicación Social, 69, pp. 593 to 617. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en 



Article received on 30 August 2014. Accepted on 3 September. Published on 18 September 2014. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1026_US/29en.html                     Página 617 





index-19_4.jpg
+ ‘Lamafiana de Lat.” Medina Media
+ “Espejo piblico.” CBM and Mediapro
« El programa de AR". Cuarzo producciones

L e L





index-19_3.jpg
Producciones Cibeles. 75 minutos."
Pulso TV (Grupo Secuoya). Yo, Médico'.

Producciones La Séptima. ‘Cémetelo’, “El club de las Ideas’ and
“Destino Andalucia.”






index-1_1.png





index-19_5.jpg
+ ‘Espaiia directo.” Mediapro and Medina Media
*  ‘Tal cual lo contamos.” Plural entertainment
+  "3D."Medina Media.

S di b b o






index-1_3.png





index-1_2.jpg





cover.jpeg
Revista Latina de Comunicacion Social # 069 ~ Pages 593 t0 617
Research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1026en | ISSN 1138-5820  Year 2014

How t cite this article i biblographies / Refrences

R Reig, R Mancinas-Chivez, Al Nogales-Bocio (2014):“An spprosimation t the
configuration of Spain's audiovisual media n 2013, The case of Canal Sur TV, Rvist
Latina de Comuicaciin Socil, 69, pp. $93 10 617,

ipAwe reisaltinacs org 069 paper 1026 U
DOI: 10415 RLCS.2014:10266n

An approximation to the configuration
of Spain’s audiovisual media in 2014.
The case of Canal Sur TV

Ramin Reig [CV] (@] (€] Sevil Univerity. Spin./ smonrcisiuscs
Rosalba Mancinas-Chiver [CV] (@] (€] Sevill Univensity. Spain
Antonia Isbel Nogales-Bocio (9] (€] Svil Uniersiy, Spin/ angalesbaus

96

Abst
Introducton. Based on the analysis ofthe most importat devclopments inthe configuration of he
Spanish and Andaliian public audiovisul sector up unil the summer of 2014, this aicle proves
thatthe currnt Spanish media landscape i charcteiscd by concentrtion and, at the ame i, by
the divesificaton and inemationalisation of cpital. Method. The study is based on the strutural
approsch, which invoses the exaninaton ofthe Politica Economy of Communication, Inormaton
and Culure. Results and conclusions. The study has confrmes, once agai, the existence of o
Hidden netwrk of ntercsts that involve medis and non-medi-related busincss groups. The artice
argues in favour of the development of a publc tlevision sysem that i properly managed as o
public service, and contends tha th curret chaacteites of the private television indusiry 0o not
fully ulfil e righs of the Sparish ciizens.

Keywords
Historicl perspetiv; conext diversificationof capital; outsourcing:poliicisation.

Contents
1. Inrducton. 2 Hypothess. 3. Method: strcture and ownersip. 4. Resuls.Outlin of the
configurtion of the Spanish audioisual mediasecor op until the summer of 2014).. Resuls. The
case of Canal Sur TV an approximation. 6. Conclsions. 7. Note. 8. Listofefernces, . Listof
e atices.

“Translation by CA Martinez Arcos, PhD. (Unieridad Autgnoma de Tamaulipss)

ltinses org/069 paper/ 1026_US 296n il Pigina 593






index-5_2.jpg
Telemadrid 1989 (May) Public
Canal 9 (Valencia) 1989 (October) Public
TVC (Canary Islands) 1999 (August) Public
TV Castilla-La Mancha | 2001 (December) Public
I1B3 (Balearic Islands) 2005 (March) Public
Ny e ) e e






index-7_1.png
First DTT channels offer Main owners

Teledeporte Sociedad Espariola de
TVE Canal 24 h. [ Participaciones Industriales.
TVEY (SEPI). Public
Clan TVE Sociedad Espanola de
TVE2 TVE 50 Aniversario  [==—3| Participaciones Industriales
La2 (SEPI). Public
“Antena Neox Grupo Planeta
A3 TV Antena Nova > Bertelsmann
Antena 3 SCH
40 Latino i
Cuato || cane | e
Cuatro
Telecinco Sport Mediaset (Berlusconi)
[ Teles || Telecinco Estrellas ——>| Vocento
Telecinco
Two channels. —> magina
[ tasexta |—>| Lasexta Televisa
Veo TV2 |——> Unedisa (€1 Mundo)
[veorv }—>| veotvi Recoletos
Flay M Vocento
NetTV |—>| et 1 hocent






index-5_3.jpg
TV de Aragén 2006 Public
TV de Asturias 2006 Public
TV de Extremadura 2006 Public
Castillay Leén TV 2009 Private

(Promecal)






index-8_2.jpg
Grupo Santander Banking Prisa-Cuatro-Tele 5-D+
Supermercados Retail Mediaset-Tele 5-Cuatro
Milan F.C. Football Mediaset-Tele 5-Cuatro
Fiat-Chrysler (2009 Automobile Unedisa-Veo TV
alliance)

Diealt T Tiradlen \fan TV,






index-8_1.jpg
Company Sector Shareholder in:
Rayet Construction Antena 3

Banco Sabadell Banking Antena 3
Dresdner Bank Banking Tele 5

BBVA

Banking

Vocento-Tele 5-Net TV






index-8_3.jpg
Telmex Telecom Televisa-La Sexta-A3 TV
Caja de Ahorros de Bilbao Banking La Sexta-A3 TV

y Vizcaya

Deportes-Tiendas Leisure Disney-Net TV
Telefénica Telecom Digital+






index-1_5.png





index-1_4.jpg





index-5_1.jpg
Channel Year Ownership
ETB (Basque Country) 1982 (December) Public
TV3 (Catalonia) 1983 (September) Public
TVG (Galicia) 1985 Public
Canal Sur (Andalusia) 1989 (February) Public






index-1_6.jpg





index-12_1.jpg
RTVE | Regional TV | Tele5/Cuatro/ | Antena3 | Imagenio/
companies Digital+ group/La | Movistar

(Autonomous Sexta v

Communities)

Public | Public, private Mediaset Espafia | Planeta, Telefénica






index-13_1.jpg
MEDIASETESpaia.
60605006

rtve-

One public media group (RTVE) and two private media groups (Mediaset Espaiia
and Atresmedia). These three groups attract the majority of the audience.





index-12_2.png
e | T T T TR N TR

(SEPI) Prisa, Telefonica,
Liberty Acquisition
(USA), Carso
(Carlos Slim)
(Mexico).

(D). GAP,
Televisa (MX)






index-14_2.jpg
£ - - O

ALJAZEERA movistar





index-14_1.jpg
Al Jazeera, Mediaset and Telefonica announce an alliance
to exploit pay TV

gk e |





index-19_1.jpg
Linze television. In Linze television. Endemol. “Arrayan”

Andalucia Digital Multimedia. “Tiene Arreglo”, “Andalucia Directo”,
and “La respuesta esta en la Historia.”

Grupo 2ZJ. *Diez Razones' and “Menuda Noche"





index-16_1.jpg
ARAGONTV|
Vel

C.SUR

ETE?|
TvCAN

183}

TPA
C.EXTREM.TV|
cMT|
TELEMADRID)
cs|

ETB1|
SUPER/33"
ESPORT3)]
3124

TGl

ETB3|
LAOTRA
TPA2
7RM|
Nouz4|

Difference  Percentage

in points

Difference

217
2000
137
283
260
00
62
273
27
00

TPA
C.EXTREM.TV
cMT
TELEMADRID
cs

ETB1
suPERar3*
ESPORT3
3724

TvG2

ETB3

oLy,
Las|
SMADRID)|

V TELEVISION|
A3 CANARIAS|
NUEVETV
RAC105|

ESTILY|

*SUPER3/33"_Data for 2012 Is the average since ts creation on 1/10/2012






index-19_2.jpg
Mettre. “Salud al Dia" and “Tecnopolis.”
Europroducciones. *Se llama copla’
Caligari Films. *Se llama copla"
Indaloymedia. “La Tarde, aqui y ahora’

Productora ltaca. “La Tarde, aqui y ahora’”.





