
Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175 
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html               Página 152 

How to cite this article in bibliograhies / References 

J Montero Díaz, ÁL Rubio Moraga, T Antona Jimeno, J Martín Quevedo, L Fernández Ramírez 

(2014): “Disclosure of Health Information: a challenge of trust between the various sectors 

involved”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, pp. 152 to 175. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html  

DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en 

Television news bulletins in the Franco 

era. An investigation of the sources 

Julio Montero Díaz [CV] [     ] [     ] Department of History of Social Communication -
UCM / jumondi@ucm.es

Ángel Luis Rubio Moraga [CV]  [     ] [     ] Department of History of Communication -

UCM / alrubio@ucm.es

Tamara Antona Jimeno [CV]  [     ] [      ] Department of History of Social Communication - 
UCM, / tamara.antona@ucm.es

Juan Martín Quevedo [CV]  [     ] [     ]  Communication Area - UNIR, Centre Villanueva 
University / juan.martin@unir.net

Laura Fernández Ramírez [CV] [     ] [     ] Historical Sciences and Geography (Production,
video-creation and digital design), UBU / lframírez@ubu.es 

Abstract 

Introduction. A major drawback of the existing studies on the history of television in Spain under 

Franco is their failure to analyse direct sources. Objectives. The aim of this research is to analyse 

TVE´s telediarios (television news bulletins) during the Franco era, using new and specific data. 

Method. Rather than using them purely as examples, this research makes comprehensive use of the 

programme schedules found in La Vanguardia, Abc and Tele Radio, as well as TVE’s official 

broadcast reports. Conclusions. Through the use of these sources, this paper intends to demonstrate 

the availability of a wide range of resources, on the basis of which there is a need for new critical 

studies on the history of television in Spain to be carried out. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2014-1006en
https://www.unir.net/profesores/julio-montero-diaz/
http://orcid.org/0000-0002-4145-7424
http://scholar.google.es/citations?hl=es&user=o_YD4mcAAAAJ&view_op=list_works&gmla=AJsN-F6JXG3UHhQdTEI--7-BfHQ72O8_uyBYPz_pi
mailto:jumondi@ucm.es
http://porticodelacultura.org/wp-content/uploads/2013/12/CV-angel-luis-rubio-moragas.pdf
http://orcid.org/0000-0002-3943-846X
http://scholar.google.es/citations?user=m-i4aX0AAAAJ
mailto:alrubio@ucm.es
https://www.unir.net/profesores/tamara-antona-jimeno/
http://orcid.org/0000-0002-8941-1708
https://scholar.google.es/citations?user=gwrDL18AAAAJ&hl=es
mailto:tamara.antona@ucm.es
https://www.unir.net/profesores/juan-martin-quevedo/
http://orcid.org/0000-0003-1005-0469
http://scholar.google.es/citations?user=BmywGm8AAAAJ&hl=es
mailto:juan.martin@unir.net
https://www.unir.net/profesores/laura-fernandez-ramirez/
http://orcid.org/0000-0003-4196-9136
http://scholar.google.es/citations?user=DYR8KFAAAAAJ
mailto:�lfram�rez@ubu.es


Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 153 

Keywords 

TVE, history of television in Spain, programming, information sources, telediarios during the Franco 

era (television news bulletins). 

Contents 

1. Introduction. 2. TVE news programmes: sources and methodology. 3. Establishing daily news 

bulletins: from the beginning to 1975. 4. The content of "telediarios" during the Franco era. 5. Staff 

and structure of daily news programmes. 6. Working practices in the newsroom. Analysis of TVE's 

broadcast reports. 7. Discussion and conclusions. 8. Notes.  9. Bibliography. 10. Appendix: Thematic 

classification of footage broadcast in TVE bulletins.  

Traslate by Samantha White 

 

 

1. Introduction 

A major drawback of the existing studies on the history of television in Spain [1] under Francois 

their failure to analyse direct sources. Many researchers [2] even believe it is impossible to access 

repositories of audiovisual [3] material and written documents about TV. In fact, much of the basic 

literature about the history of television in Spain has been based on memories, whether those of the 

protagonists, television critics writing in daily newspapers, or those of viewers, which limits its 

significance in areas beyond academic research into television. Without wishing to detract from these 

testimonies, it is important to recognise that they are usually incomplete, they tend to turn personal 

experiences into key milestones, lack a broader vision (sometimes even solving structural problems 

with anecdotes) and often also lack continuity. All of this makes them difficult to use, but their 

relevance in particular areas, for example as a record of working practices at TVE, or the origin and 

formation of groups in that section of the ministry, is undeniable. 

Moreover, this is typical of the early history of a new medium. [4] The literature makes several 

valuable contributions, but it is important to recognise that from a critical point of view it often does 

not go beyond the level of a feature, essay or personal recollection.  

Another source of interest, though also somewhat limited, is the nascent television criticism in the 

press of the time. Access to the collections of some newspapers from the Franco era (Abc and La 

Vanguardia, for example) has notably improved since the historical collections are now available 

online. Bearing in mind all of the limitations and precautions required in the use of such resources, 

the best source in this field is the Tele Radio collection. Of course, the fact that this was the official 

magazine about state television and radio must be taken into account when using it. Hence, 

statements often have to be taken with a degree of skepticism: what is presented as a novelty was in 

fact, on occasion, a response to an earlier shortcoming which is almost never mentioned. First 

published in April 1966, the Teleprograma collection is also of interest. Besides reviews and 

information about the programmes, the daily or weekly broadcasting schedules are an important 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 154 

feature of the information provided by the press. Until recently, researchers have used this 

information either ad hoc by way of example, or systematically for relatively brief periods of time.  

Setting up a broad research project with the participation of researchers from several Spanish 

universities [5] has allowed us to create, for the first time, a database which incorporates information 

from La Vanguardia, Abc and Tele Radio. The basic programme details provided by the schedules in 

the Madrid and Barcelona newspapers have been complemented with the information published in 

Tele Radio. The result is a database which brings together all of this quantitative and qualitative 

information and which has the potential togrow and become further refined as new sources on both 

scheduling and programmes are added.  

New sources of information on the history of TVE are also contributed in the form of broadcast 

reports. These daily reports, produced by TVE, give an account of which programmes had been 

broadcast, anything that deviated from the plan, which staff members were involved in the 

production, advertisements linked to each one, etc. The innovation lies in the fact that these reports 

have been used for the first time in this article. Their use here is restricted to telediarios and to a 

sufficiently significant sample for the 1960s, which was the time when the key standards were set for 

Franco ist television generally, and the news bulletins were no exception. [6] They are of interest 

because they confirm the value, in general terms, of the information contained in the schedules 

published in the press. What adds further value to there ports is that they allow us to learn more 

about many programmes of which no other trace (neither in print nor audiovisual format) remains, 

apart from those mentioned above.  

It is not possible to conduct historical research into the telediarios using modern approaches. [7] Our 

initial hypothesis is that academic research on the history of television in Spain must deal with new 

sources, since those used to date have already yielded everything that we might reasonably expect 

from them. These new sources are accessible to researchers and will require team work to establish 

databases which bring together the large quantity of information that they offer. This article, which 

deals exclusively with the period when Franco was in power (from the earliest television broadcasts 

in Spain until November 1975), has two more specific and more modest goals within this general 

hypothetical approach. The first is to analyse the telediarios using new and specific data, because 

telediarios are the backbone of the news service and, therefore, direct persuasion on Francoist 

television. Experience in producing the NODO audiovisual news reels had some influence on this, as 

did that of radio –Radio Nacional specifically– as these state channels were the only authorised 

forms of broadcast news. The second goal is to demonstrate the existence of a wide range of 

accessible sources, on the basis of which it is necessary to conduct critical studies into the history of 

television in Spain. All of this means that this contribution is of a more descriptive nature than usual. 

However, this is inevitable given the aim of providing a starting point for further research; the first 

stage is broader and more extensive in terms of the sources consulted, and the second adopts a more 

interpretative tone. 

  

2. TVE news programmes: sources and methodology used 

TVE’s programmes were divided into two distinct categories, news and general interest programmes, 

almost from the very beginning. The first category houses any issues linked directly or indirectly 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 155 

with the task of reporting on current affairs. The basic core was comprised of the news programmes 

(Telediarios) at lunchtime, evening and after midnight. However, there was no shortage of 

programmes which gave an account of political, social, economic, cultural and sporting 

developments (among others) in very varied forms: news bulletins, journals, features and themed 

reports, documentaries, current affairs interviews etc.  

A preliminary task of this research was to establish exactly what news programmes existed, their 

content and the format in which they were broadcast. This first approximation was based on three 

newspaper and magazine sources: the schedules published by Abc, La Vanguardia and Tele Radio, 

all of which are available on line today. [8] 

The team worked systematically to strip the data from these sources to create three databases. The 

first is on programming (more specifically, it lists the shows which appear in the schedules for each 

day) and collates and refines the daily information offered by La Vanguardia, Abc and Tele Radio. 

Rather than being built on a fairly broad sampling, its completeness provides the advantages of 

accuracy and the refinement of data between the three sources. The following fields are filled in for 

each programme: title, day, time and duration of the broadcast, channel it was shown on, news 

associated with the programme and the sources of information, production (in-house, external or co-

production), original language, language in which it was broadcast, innovative features, similarities 

with other programmes. The second database (which is at an advanced stage, though the collection of 

data from the newspapers and magazines cited is not yet complete)focuses on the individual 

programmes themselves and batches the details about each one of them. The two databases are 

linked.  [9] 

More production details are offered by the third database (currently under development and not 

linked with the previous ones for now) which is built on the information contained in the daily 

broadcast reports. It should be stressed that it has the enormous advantage of bringing together 

information about what was actually broadcast, rather than scheduled. The biggest drawback is the 

vast quantity of information the reports provide. The aim of this first presentation of the results was 

to combine thorough data collection with application of that data to a significant sample. This option 

gives a full account of the richness of the materials, although not all of the detail will be analysed in 

this case. To be specific; the sample is composed of a total of 565 entries, each of which corresponds 

to the broadcast of a television news bulletin (telediario) between November 1, 1964, and February 

28, 1968. Within this period, the following months and years were sampled: November 1964 (144 

entries), April 1965 (108), March 1966 (122) and February 1968 (191). The months were selected in 

response to the criteria of avoiding the beginning or end of a season and therefore provide, in theory, 

a consolidated programme schedule. [10] The choice of years focused on the 1960s because it was in 

that decade that the working routines for TVE's daily news programmes were set.  

The information is recorded in five categories, which in turn are subdivided as follows: 

Times: timings for each slot in general and the time allotted to captions, footage, live broadcasts, 

recorded broadcasts and photographs. Also indicates whether the news programme runs over the 

scheduled time or finishes early.  

Detailed and technical description of the broadcast: studio in which it was produced, type of 

content, channel of broadcast, etc.  



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 156 

Technical staff or contributors to the news programme. Head of the department, editor in chief, 

editors, presenters (on screen), voiceover, film editing, musical montage, coordinator, producer and 

assistant producer, floor manager, appearances and contributions, broadcast secretaries. 

Contents. In order to provide the most comprehensive record possible, a distinction is made between 

national footage on one hand, (which includes a description of the contents, duration and maker), and 

international footage on the other (duration and country of origin). 

Observations. The producers' evaluations and comments are taken from the report. Insights from the 

research team are also provided. 

In summary, this paper analyses news programmes broadcast by TVE during the Franco era using 

two previously little-known sources: the complete broadcast schedules and the subsequent broadcast 

reports. 

The use of these structured reference materials gives us further insight into the telediarios. This, in 

turn, allow us to identify the milestones on the way to a more stable news schedule, as well as the 

significance of changes in the context of TVE and the wider political, cultural and social history of 

Spain. All of that takes us far beyond the memories and declarations of intent of the protagonists and 

critics of the era, despite the fact that the sampling gives the findings a somewhat provisional nature. 

[11] 

 

3. The telediario goes daily: from the beginning to 1975 

The establishment of the telediarios gives an idea of the initial improvisation and lack of resources 

with which the TVE news department operated prior to Fraga's appointment to the Ministry of 

Information and Tourism and the move to the studios at Prado del Rey. Without dwelling on the 

roles played by individuals, it is obvious that news services were not initially considered part of the 

nascent television channel. The provision of news was improvised  [12] and it took a while for daily 

news bulletins of a general nature to become established in their time slots. [13] The titles of these 

slots, which are referred to generically here as telediarios, also changed frequently. Telediario will 

be used exclusively for the specific programmes which were given that title. The basic stages 

involved in this process of organisation are as follows:  

 

Stage Date changed Name/Editions Days Variations 

T
h

e 
b

eg
in

n
in

g
 (

1
9
5

6
-1

9
6
3

) January 1958 Telediario 

(1 edition) 

M
o

n
d

ay
 

to
 

S
at

u
rd

ay
 

At  23:00. 

February 1958 At 22:15. 

April 1958 
Telediario 

(2 editions) 

At 15:15 h. 

At 22:15 h. 

December 1958 
At 15:15 h. 

At 21:45 h. 

April 1959 
Telediario 

(3 editions) 

M
o

n
d

ay
 

to
 

S
u

n
d

ay
 At 23:50 h. (only on Sundays) 

August 1959 
Telediario 

(2 editions) 

There are no bulletins in the after lunch 

slot because of the holidays 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 157 

September 1959 

Telediario 

(3 editions) 

At 14:50 h. 

There is no programme in the after lunch 

slot on Saturdays. 

October 1959 
Two editions are broadcast on Sundays at 

14:45 and 23:47. 

November 1959 

Monday to 

Saturday 

At 15:00 h. 

At 21:30 h. 

At 23:45 h. 

Sunday One edition (23:45 h.) 

T
h

e 
b

as
ic

 E
S

Q
U

E
M

A
 i

s 
se

t 

(1
9

6
4

-1
9
7

2
) 

November 1963 

M
o

n
d

ay
 t

o
 S

u
n

d
ay

 

The edition in the after lunch slot on 

Sundays is broadcast at 15:00 h. 

February 1964 
The Sunday pre-close edition at 0.30h is 

reinstated  

March 1964 

Sunday night edition appears on the 

schedules. Three editions every day of the 

week. 

At 15:00 h. (after lunch) 

At 21:30 h. (night time) 

At 00:30 h. (final edition) 

C
h

an
g

es
 i

n
 t

h
e 

se
v

en
ti

es
 (

1
9
7
2

-1
9
7

5
) 

January 1972 3 editions 

Noticias (or Noticias 

de las 3), Telediario, 

Veinticuatro horas (or 

Últimas Noticias) 

M
o

n
d

ay
 t

o
 S

u
n

d
ay

 
Saturdays lose the night edition, and 

Sundays lose the after lunch programme  

November 1972 

Saturdays get the three editions back 

(Noticias, Telediario y Veinticuatro 

horas) and Sundays get two editions back 

(Telediario y Últimas Noticias) 

December 1973 
Telediario 

(2 editions) 

Veinticuatro horasis removed from the 

Saturday listings 

From Monday to Friday bulletins are only 

shown at 15:00 and 21:00. 

Últimas Noticias is shown only on 

Sundays. 

November 1974 
3 editions 

Noticias (o Noticias de 

las 3), Telediario, 

Veinticuatro horas (o 

Últimas Noticias) 

Saturdays keep only two editions (after-

lunch and night time) and Sundays one 

(final edition). 

November 1975 
Monday to 

Saturday 

Saturdays keep two editions (Lunch time 

and early morning) and Sunday bulletins 

removed from schedule. 

 

The beginning (1956-1963). As early as January 1958 Telediario was broadcast at night (from 23:00 

to 23:15) Monday to Saturday. From February 10 onwards, the broadcast time was brought forward 

to 22:15 (ending at 22:30). In December, the night time edition moved forward to 21:45. On April 

28, lunchtime editions of Telediario began, from 15:15 to 15:35. In summary, from then on two 

editions of daily news would be shown on working days, at lunchtime and night time from Monday 

to Saturday, with both labelled Telediario. 

The year 1959 marked a period of change in terms of the implementation and stabilisation of the 

daily news schedules. After numerous variations, a basic structure emerged which almost coincides, 

in its general format, with the current ones on working days. Three editions of news were broadcast 

at lunchtime, night time and after midnight. When the timetable was being set it must have taken the 

population's life styles on both working days and holidays into account, in a Spain where the 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 158 

'weekend' was limited to Saturday afternoon and Sunday. The schedules were also influenced by the 

divided work day, with lunch commonly eaten at home, followed by a rest (leaving work between 7 

and 8 in the evening). Setting the timetable for night time-after midnight editions was particularly 

difficult. There was a more restricted news schedule on weekends (Saturdays and Sundays) which 

resembled the practice of the press at the time: no work took place in newsrooms on Sundays and 

newspapers did not publish a Monday morning edition, except the Hoja del Lunes [Monday sheet]. 

At TVE, this resulted in less attention being paid to news programmes on Saturdays and Sundays.  

April 15, 1959, saw the launch of the Sunday Telediario at 23:50. It was ten minutes long and was 

the only edition of the day. From June 1 of the same year, on Fridays and Saturdays there was a new 

(third) edition of the Telediario at 23:15, lasting 15 minutes. In August 1959 there were no after-

lunch bulletins because of holidays (TVE broadcasts began at 20:45 for the same reason). "Normal 

service, with a few changes", was restored on September 14. The first edition of the telediario moved 

forward to 14:50, with the Saturday edition dropped, and a third edition added from Monday to 

Saturday. On Sundays there are two broadcasts: the Sunday Telediario at 23:47 which lasted 13 

minutes, and from October there was another at lunchtime: beginning at 14:45 and lasting one hour.  

On November 16, 1959, the timing of the after-lunch Telediario changed to run from 15:00 to 15:45, 

the night time edition began at 21:30 for 30 minutes and the third edition ran from 23:45 to midnight 

from Monday to Saturday. Sundays went back to having just one edition: starting at 23:45 until 

midnight with a run time of around 10-15 minutes.  

Fixing the basic structure of daily news programmes (1964-1972).The previous structure hardly 

changed up until the end of 1963. That point marked the beginning of a new phase of changes which 

would draw to a close before the inauguration of the studios at Prado del Rey (July 17, 1964). In 

November 1963, the Sunday news programme moved to the lunch time slot (15:00 - 15:30). The 

change only affected this edition and everything else remained the same. The following year 

(February 1964) the Sunday Telediario returned before the end of the day's broadcast, starting at 

around 00:30 and lasting 20 minutes. Sundays therefore now had two editions: lunchtime and after 

midnight. In March of the same year a Sunday night edition was included in the schedules. Thus, the 

most complete version of the structure was established: three editions of Telediario a day from 

Monday to Sunday, with the after lunch edition at around 15:00, night time at 21:30 and a final 

edition at 0:30, before shutdown.  

These changes to the Sunday Telediarios were probably made in response to two problems. The first 

one is simply to do with organisation of work on weekends and holidays: with fewer staff it was 

more difficult to put the programmes out. Secondly, Sunday initially, then the entire weekend, 

gradually became linked with entertainment slots, and in particular with the broadcast of football 

matches; [14] as well as children's programming, followed later by family programmes (which ran to 

almost two hours in length) and TV films. In that period, when matches took place, (late afternoon-

evening or evening-night time) as well as whether they began and ended on time, was beyond TVE's 

control. The other two types of programme were quite long. If we add the staffing difficulties to the 

scenario, it is little wonder that producing live news programmes on Sundays (and Saturdays too, 

once they became considered part of the same weekend dynamic) posed greater difficulties.  



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 159 

Changes in the seventies (1972-1975). This situation remained until 1972. Then things began to 

change once more. The weekends were first to be affected: Saturdays lost the night time edition, then 

Sundays lost the lunchtime one. In November 1972, the situation changed again: there were three 

editions of news programmes on Saturdays (Noticias, Telediario and Veinticuatro horas) and two on 

Sundays (Telediario and Últimas Noticias). In December 1973, Veinticuatro horas was removed 

from the schedules. The weekday news programmes were Noticias (lunchtime editionat 15:00) and 

Telediario (night time, 21:00), with Últimas Noticias shown only on Sundays from then on. In 

(November) 1974, there was a lunchtime and a night time bulletin on Saturdays, but not a final 

edition, and Sundays only had the final edition. In (November) 1975, there were lunchtime and early 

morning editions on Saturdays and there were no editions at all on Sundays... 

The titles of these daily general news slots varied throughout the period. Of course the most common 

and often repeated title is 'Telediario.' Between 1969 and the early 1970s, on some days the 

lunchtime edition appears in the schedules published in the press as Noticias de las tres [Three 

O'Clock news]. From December of 1970, the lunchtime news was called Noticias [News] (or 

Noticias de las tres), the night time edition is called Telediario and the final edition is known as 

Veinticuatro horas [Twenty-four hours] (although the listings sometimes wrongly use the label 

Telediario and the schedules seldom agree). In 1973, the final edition on Sundays is known as 

Últimas Noticias [Latest News]. 

The very detailed information in the broadcast reports confirms the regularity of the three news 

bulletins during the seventies, but at broad strokes. The three news programmes were now fixed on 

each of the days analysed (including weekends), apart from holidays or any special programming 

which may have been broadcast throughout the day (Holy Week, special news programmes to mark 

an act of commemoration, special editions, etc.). Against this backdrop of apparent regularity, 

variations in the running time compared to what was anticipated stand out. The uncertainty of the 

medium made it difficult to gauge and this was probably exacerbated by TVE's less than rigorous 

working patterns and the nature of live transmission. Theoretically, the duration of the first (after 

lunch) and second (night time) editions of the telediarios in the years 1964, 65 and 66 were fixed at 

20 and 15 minutes respectively. In practice, they very rarely kept to these times. The majority of 

broadcasts overran, normally by a few minutes; but it was not uncommon for them to overrun by 

eight minutes or more.   

In terms of punctuality, the lunchtime edition was broadcast with painstaking accuracy, beginning at 

exactly 15:00 every day. The night time slot was a different story, with start times affected by the 

duration of the preceding programmes (which on some occasions involved sporting events). This 

means that it sometimes began at 21:45, and on a few occasions at almost 22:00. The after midnight 

(third) edition was even less punctual. Though it theoretically began at midnight, it very rarely 

followed the scheduled timetable. The actual start time varied between 23:59 and 01:00. The 

predetermined duration of 20 minutes was not stuck to on the majority of occasions either.  

In 1968, and probably from then on, the situation improved and the quality of news department 

equipment evolves, at least in terms of programming. The first and second editions (after lunch and 

night time) retain their scheduled 30 minute runtime and though they tend to overrun that, the 

discrepancies are not as great as they had been in previous years. Punctuality improves: all of the 

news programmes in the selected month (February) begin at their allotted time (15:00 for the first 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 160 

edition and 21:30 for the second edition). Although some improvement has been made, there are still 

some variations in the after midnight slot, in terms of start time (which varies between 00:00 and 

00:30) and duration (between 10 and 25 minutes for the programmes analysed).   

In any case, the detailed contribution of the sources described does not detract from the statistical 

validity of the results of the programme schedule analysis, as schedules were subject to a multitude 

of unforeseen circumstances (some short-lived and others not so brief) that could not be resolved in 

that era. [15] 

Furthermore, in the 1970s telediarios were organised into three slots from Monday to Friday: after 

lunch, night time and before shutdown; and this was the case until 1975 (and beyond). The first 

bulletin did not always start at the same time, hovering around 15:00. The same occurred with the 

night time edition: the start time changed over the years but was always between 21:00 and 22:00. 

The after midnight edition, although aired at different times, would always be one of the last 

programmes to go out before the end of broadcast each day.  

With regard to the weekends, the significance of Saturday changes over the years. At the beginning it 

is treated as just another working day, whereas in the seventies it appears to follow a similar 

trajectory to programming for Sundays. This is one of the cases in which programming adjusts to a 

changing society: from the multiple job-holding Spain of the sixties to a consumer society organised 

around a 40 hour working week and a weekend that began on Friday night. The scheduling of 

Sunday (and later Saturday) telediarios, is very changeable.   

On Spain's second channel, TVE 2, news programmes were considered as being complementary to 

those aired on TVE1. There was a separation of the channels' roles and an eagerness to make a 

distinction between the two. However, the lack of budget proved to be an obstacle to the initial plans. 

TVE 2'sown dedicated newsroom got underway in November 1974, but closed four months later. 

[16] Other attempts to differentiateTVE2 news coverage from that of TVE1 failed: either due to lack 

of interest from the audience, as was the case of minority sports; or technical and financial problems, 

as occurred with the regional news. In the long run meanwhile, throughout almost the entire period 

studied here, TVE 2 limited itself to broadcasting the same night time telediarios as TVE 1, except 

during 1975 when it did not show the Saturday editions.  

 

4. Content of the telediarios during the Franco era 

Little has been known about the content of the telediarios until now. Of course, we have not 

discovered a new source containing the exact texts which were read by the presenters, as provided in 

the case of radio by Radio Nacional. As far as we know, such a source does not exist. In this regard, 

we have to appreciate the fact that the TVE broadcasts began outside the years of greatest controlling 

fervour on the part of the government, although the same minister, Arias Salgado, had had ultimate 

responsibility since 1951. Above all, the lack of resources and consequent forced improvisation, 

together with the support in the selection of material for the telediarios which was initially provided 

by Radio Nacional, must have weighed heavily. Furthermore, in the early years the staff did not take 

any liberties in their self censorship; they came from Radio Nacional or NO-DO and were fully 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 161 

aware of the rules of the game on news in the official media, which boiled down to the idea that 

control begins with self censorship.  

What we do have available to us are the daily broadcast reports, which are an essential source for this 

aspect of the study. Specifically, one of the pieces of information routinely provided are the headings 

on the subject matter of the pieces of footage or video which were used to "illustrate" the words of 

the talking heads. Furthermore, some of these pieces have been conserved in TVE's image archives, 

though overall there are very few from before the seventies. However, this material provides a good 

basis on which to try to approach the contents of the telediarios. The reports do not provide a 

thematic index of each news programme, but they do offer a useful orientation. Firstly, because the 

news items that the editorial team deemed most important absolutely had to be accompanied by 

images. Conversely, if a news item was considered important but there were no images available, a 

stock image was sought (even if it was not particularly relevant) and the story was produced with 

greater care for later editions. This normally involved a search for more appropriate footage. Thus 

the list of the footage used gives an idea, not only of the issues dealt with, but probably also of those 

which were of most interest to the news department. On the other hand, knowledge of the general 

structure of news in the official media during the Franco era provides a useful frame of reference 

with which to assess these materials. Finally, it is important to stress that the data below comprises a 

significant sample for the 1960s.  

The headings for the materials have been grouped thematically and classified in terms of origin: 

national or international. In practice, this distinction infers another, between Spanish news and 

foreign news. The thematic differentiation within each of these wider sections has been tailored to fit 

the material, which in some cases did not lend itself to a high degree of precision.  

On first considerations, the footage used to "illustrate" the news points to the predictable nature of 

the issues covered and demonstrates the working agenda of the TVE news department. As in the era 

of the cinema newsreels, (which were still being made in the form of NO-DOs at the time) the initial 

interest in a particular news item was decided to a considerable extent by the possibility of accessing 

images, which combined very neatly with the various pressures from the ministries to report on 

issues which were under their jurisdiction, and particularly to reflect their leading role. Thus, 

scheduled and foreseeable events met the majority of the newsroom's needs. This helps to explain 

why 55.4% of the images shown came from Spain. The proximity factor gradually increased the 

producers' capabilities. From the earliest days of TVE, when they could only count on NO-DO 

images and photographs from official news agencies, to the establishment of a network of TVE 

correspondents throughout the Spanish territory, with the possibility of live links with Barcelona 

from 1965 onwards, [17] there was a gradual increase in the capacity to deal with various Spanish 

locations. The same can be said of the international images. The network of correspondents in the 

main capital cities of the West also made it easier to access images for international matters, which 

had initially only been available through the agreements NO-DO had with other international cinema 

newsreel companies, or purchases from CBS, the Visnews agency and United Press, from 1958 

onwards. [18] 

Another point should be highlighted here. For the editorial staff, working on the news programmes 

was not so much about the selection of news items as the search for audiovisual material that would 

offer the viewer the guarantee of "seeing what was happening". The TVE news programmes of the 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 162 

time did not break news stories, nor had this ever been their objective. Reporters worked with the 

newspapers in front of them: it was the press that set the agenda. In fact, they did not even broadcast 

a newsflash for stories such as the Kennedy assassination or the appointment of Paul VI as Supreme 

Pontiff. [19] Furthermore, the lunchtime edition set the agenda for the day's remaining news 

programmes on TVE. This allowed the news stories already covered in the early bulletin to be 

fleshed out throughout the afternoon and evening, by finding better images or seeking comments on 

the subject, or even inviting an expert to the studio. The after midnight news programme, except in 

case of a very high profile event, simply summarised the coverage from the earlier editions because 

its generally had a shorter run time, limited by frequent "interferences" in the scheduling, which 

generally stemmed from the build-up of delays earlier in the day. More than a third of the footage 

focused on political stories. Activities where ministers were present made up 22%, such as events to 

commemorate the regime's anniversaries, ministerial activities, the army, Organización Sindical the 

legal trade union in the Franco era], industrial, agricultural or energy development...Other footage 

(12.5%) had a clear governmental slant to it on many occasions, dealing with culture and education, 

tourism (3.1%) and religion (7.7%), as well as sport and bullfighting (7.9%). Events and society 

(1.1%) rounded off the information about contemporary Spanish life. The figures are significant and 

provide an insight into the subjects covered in the most stable and consistent audiovisual news 

medium available in Spain under Franco. The subject of politics relates to the actions of the 

government. Social aspects, although clearly skewed towards the curious or remarkable, barely fit in 

the category of tourism and events and society (4.2% of the footage).According to TVE's coverage, 

the other dominant aspect of contemporary Spanish life was religion.  

It is significant that NO-DO and the telediarios dedicate a fairly similar percentage of airtime to certa 

in domestic news items. [20] For example: 30% of the items in the cinema news reel are about 

governmental subjects. The most notable difference can be found in the areas of sport and 

bullfighting: NO-DO dedicated almost 40% of its programme to them compared to just 8% of the 

telediarios (sports news had its own specific slot on TVE). The results for the remaining subject 

areas (art, culture and society) are in a similar range. TVE dedicated 9.2% of its telediarios, and NO-

DO 11.6% of its newsreels, to art and culture; for society, the figures were around 12% and 15.6% 

respectively.  

Of course we should be realistic about the significance of these comparative figures. They simply 

provide a clue for further research, but the logic of the parallel cannot be denied. In light of the 

professional experience the early TVE staff brought with them from NO-DO, cinema newsreels 

served as a clear frame of reference for the news programmes in the initial stages. The overlap in the 

materials used, and indeed the broadcast of some NO-DO newsreels in their entirety, as well as the 

collaboration in technical audiovisual matters, must have continued to have an influence in the hectic 

studios in the Paseo de la Habana. Of course, a different generation of journalists joining the TVE 

news service, and experience of other countries which were becoming increasingly accessible 

through the Eurovision Song Contest and meetings between various professionals from the channels 

at international events, all gradually diminished NO-DO's influence, though it continued to play an 

undeniable role well into the sixties. Similarly, the move to Prado del Rey marked a watershed in 

two ways. From the summer of 1964 onwards, the studios at Paseo de la Habana were dedicated 

exclusively to the production of telediarios. It appears that not much more than space and tranquillity 

was gained, since there was no obvious improvement in the daily news programmes. Then, in 1968, 

the news team moved definitively to Prado del Rey. Some initiatives were put in place, but the 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 163 

general tone - with the exception of short periods in a few of the editions - was maintained amid a 

certain journalistic atony. 

International news accounts for 44.6% of the footage which was broadcast in the telediarios. Of the 

overall total, 23.2% refers to sombre events: armed clashes (11.8%), political or social unrest (6.8%), 

natural disasters (2.6%) and sundry events (2%). Indeed, the material used to illustrate the 

international news portrayed a distressing view of what was happening outside of Spain's borders. It 

was a means of highlighting the benefits of the peace that the regime boasted of, particularly from 

1964 onwards. Furthermore, a significant proportion of the news on contemporary international 

politics contained indirect references to conflict: of the 190 clips in this section, 67 were about the 

Cold War. In the context of almost permanent war, the conflict in South East Asia, and the Vietnam 

War in particular, were omnipresent. Besides the evident newsworthiness of the issue, in practical 

television-making terms, the majority of the international images which reached TVE came from the 

American agencies (CBS and United Press). From the disembarkation of US troops, through to the 

demonstrations in South Vietnam, and the meetings and conferences between the countries involved, 

to reports about the protagonists on either side of the conflict, a plentiful supply of material reached 

TVE. In quite a few of the telediarios in our sample, the only international items illustrated with 

footage were linked to the war, and some times up to three or four clips on this subject were 

broadcast in a single edition. In total 107 of the clips refer to the conflict in South East Asia: two-

thirds of all those dedicated to wars. Of the remaining 78 news stories from the international sphere, 

more than half were about sport (41, with a considerable number on motor racing). Culture gets a 

modest 8 pieces of footage, the majority of which are about cinema. In the 'other' category (29 

topics), 15 clips were dedicated to Pope Paul VI and 8 to the (US) Space Race. 

Almost 60% of the international news was about wars, conflicts or catastrophes. Indeed, the world 

portrayed by the telediarios was a dangerous place and viewers were lucky to live in a peaceful 

corner called Spain.  

 

5.  Staffand organisation of the daily news programmes. 

While this approach views the development and structuring of telediarios during the Franco era as a 

gradual process, it is important to recognise that, by the 1970s the basic structure had been 

established in parallel with the wider organisation of TVE's news department. The broadcast reports 

go into great detail about who was involved in the daily news programmes and what role each person 

performed, and a variety of ways of refering to the staff or editors by abbreviations or friendly terms 

are used. It is also common to find the same person performing more than one role (e.g. editor and 

assistant producer or presenter and voiceover, etc.). Generally, this does not prevent us from 

identifying a functional structure for the news programmes, which may inform later research into 

working patterns. The pay roll listing the people who worked on these news programmes is also very 

comprehensive.  

A list of roles and the people who carried them out, along with some basic biographical details, is 

given below. [21] 

 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 164 

1. Head of department. 

For all of the news programmes analysed, José de las Casas and Ángel F. Marrero are listed 

in this role.  

José de las Casas Acevedo. One of the pioneers of television in Spain. His journalism career 

began at the daily El Alcázar in 1946. He joined TVE in 1956 and was creator of the first 

Telediario and responsible for the area of news until 1968. He also created programmes such 

as "A toda plana" [Full page splash] “Enviado especial” [Special envoy], “Perfil de la 

semana” [The week in profile], among others. Between 1968 and 1970 he was director of 

Televisión Española and between 1977 and 1979 he held the post of managing director of 

Radio and Television.  

Ángel F. Marrero. Also a pioneer. He was the original director of Telediario and head of the 

news department between 1964 and 1968. He was the force behind the programme “En 

Portada” [Front Page] which he directed until just before his death in 1986.  

2. Editor in chief 

In this post, there are three names which appear much more frequently than others in the 

sample chosen: Jesús Álvarez García, Eduardo Sancho and David Cubedo. 

Jesús Álvarez joined TVE in 1953 before the beginning of regular broadcasts and, along with 

David Cubedo, wasthe first journalist to present a “Telediario”, although he also participated 

in all sorts of shows (from other news programmes to advertisements for commercial 

products and presenting musical performances). 

Eduardo Sancho began his career in journalism at dailies such as Las Provincias [The 

Provinces] and the Houston Chronicle in the US. He joined TVE in 1956. He worked on 

news programmes such as “Telediario”, “Panorama de Actualidad” [Snapshot of current 

affairs] and the broadcast of the royal wedding between Belgian King Baudouin and Fabiola. 

He served as TVE's correspondent in England, West Germany, and the United States. He was 

named director of TVE's regional office in Valencia, as well as regional director of Radio 

Nacional de España. He ended his career in journalism as editor of Televisión Española's 

weekend news programmes. 

David Cubedo Echevarría started out in journalism in 1934 as an announcer on the 

predecessor of Radio Exterior de España. After the Civil War, he joined Radio Nacional de 

España and became one of the regular voices of the No-Do. He joined TVE at the time of the 

test transmissions. He continued to front “Telediario” until 1970 and also presented other 

slots such as “España pregunta” [Spain asks] and “Desde cualquier rincón” [From any 

corners]. In 1970 he was appointed Head of TVE's voice over department, a post that he 

occupied until the end of the decade.  

3. Editors 

The list of personnel is extensive and repetitive. The team that had worked on the telediarios 

analysed in 1964 remained in place in 1968 with some new additions. 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 165 

Among the names regularly featured in the broadcast reports,Javier Aracil, Alfredo Amestoy, 

Eduardo Delgado, Pedro Macia, Alfonso García, Carlos Gutiérrez Losada, Jesús Hermida, 

Manuel Martín Ferrand, Francisco Prados de la Plaza, José Antonio Plaza, Fernando Bofill, 

Miguel Ors, Emilio Lozano García, Luis Carrascosa Izquierdo, Fernando Cubedo, José Luis 

Velasco and Santiago Vázquez stand out.  

Other journalists also appear, and some on an even greater number of occasions than those 

previously mentioned, though identifying themis much more complicated as the reports only 

give their first surname.  Such is the case of Alonso, Blanco, Castro, Cibera, López, Marco, 

Peña and Riaño. 

4.  Presenters and onscreen announcers 

The names Jesús Álvarez, Eduardo Sancho, and David Cubedo alternate here with less 

frequent mentions of Santiago Vázquez, Miguel Sanchiz Buendía and José Luís Uribarri.  

Santiago Vázquez joined TVE's news department in 1960. He would be one of the most 

popular faces over the next two decades. In the 1960s he presented programmes such as 

“Panorama de Actualidad”, “Aquí España”, “Plaza de España”, “Noche del sábado” 

[Saturday night] and “La Quiniela” [The Pools]. In the 1970s he directed and presented the 

discussion programme “Un mundo para ellos” [A world of their own]. 

Miguel Sanchiz joined the TVE news department in the 1960s.  

José Luís Uribarri made his debut on TVE in 1958. From the 1960s onwards he became 

established as one of the most popular presenters across all kinds of programmes.  

5. Voice-over 

In this section, Maruja Callaved and Pedro Macia particularly stand out, along with regulars 

Ignacio Opacio, M. de Lafuente, José Luís Uribarri, Eduardo Sancho, Santiago Vázquez and 

Carlos Gutiérrez. 

Maruja Callaved began her professional career in radio. She quickly moved into television, 

first as a presenter and later as a director and producer of programmes. Her work as an 

announcer began on “Club del Sábado” [Saturday Club], and she went on to work on 

“Panorama de actualidad” and from there to presenting the "Telediarios”. In 1967 she 

presented“ Vamos a la mesa” [Come to the table] and in 1968 “Nivel de Vida” [Standard of 

living] alongside Blanca Álvarez. In the 1970s she produced highly successful programmes 

such as “Aquí y ahora” [Here and now] and “Gente hoy” [People today]. 

Pedro Macía began his journalism career on Radio Juventud and then moved on to Radio 

Nacional de España. In 1963 he joined Televisión Española, lending his voice to reports 

broadcast in “Telediario”. He also presented programmes such as “En Antena” [On Air], 

“Punto de vista” [Point of view] and “Fin de semana” [Weekend]. After some years away 

from television he returned in 1973 to front “Telediario” until 1980.  

 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 166 

6. Film editing 

Five names are given. Those of  Diomedes Bravo Rodríguez and Julián Saturio Trigo stand 

out. With very limited resources, and no Moviolas available to them, the pair would become 

pioneers in trick photography, using a crayon, a 16mm projector and a lot of ingenuity. 

Alongside theirs, the following names appear: Salvador Cortés, Francisco Velázquez and 

Manuel Díaz de la Peña. 

7. Musical montage 

These contributors to the telediarios were composers and music specialists. Fernando Díaz 

Escalona Giles and Alberto Martínez Peyrou are the most frequently repeated names. Carlos 

Pallas, López del Cid, Pedro Mengíbar and Díaz Palacios also appear. 

8. Coordinator 

Miguel Pérez Calderón was the only person to perform this role in the sample analysed. He 

was editor in chief of Televisión Española where he had worked since 1957, and director of 

the news department for two years. In addition, he created “Primera Plana” [Front page] and 

was director of the Televisión Española style guide.  

9. Producers and Assistant Producers 

Members of the editorial team acted as producer and assistant producer. Their names appear 

in one or other of the sections alternately,and this does not seem to follow any discernible 

logic.  

Most commonly, people with a long track record in production are listed in this section. This 

is the case of Valentín Andrés Álvarez Corugedo (editor of some of the weekend editions of 

the telediario), José Bermejo, José Lapeña Esquivel, Luis López Ocaña, Luis Carrascosa 

Izquierdo (former director of TVE services in Equatorial Guinea) and José Marín. However, 

other names also appear which are more commonly associated with the editor's role. This is 

the case of Francisco Prados de la Plaza, Javier Aracil, Manuel Martín Ferrand (director of 

some special edition news programmes), Fernando Bofill, Javier Alonso Lennard (head of 

production on the programme “Perfil de la semana”), Pedro Erquicia, Miguel Ors and even 

Miguel Pérez Calderón (coordinator of the news services) and José de las Casas Acevedo 

(head of the news service). 

Many of them would also carry out the role of assistant producer for certain editions of the 

news programmes (Javier Aracil, José Bermejo, Luis Carrascosa, Carlos Gutiérrez, José 

Marín, Emilio Lozano and Pedro Erquicia).Other members of the editorial team who joined 

them in this role include Castro, Aguado and Alonso. 

10. Floor manager 

The role of floor manager of the telediarios involved, among other things, directing and 

coordinating the set during the broadcast, as well as carrying out the producer's instructions as 

set out in the production plan.  



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 167 

Some members of editorial staff were involved in this, includingFernando Cubedo, Javier 

Aracil, José Luis Velasco, Luis Carrascosa Izquierdo, Luis Calvo, Fernando Bofill, Mariano 

Peña (for the programme “Punto de vista”) and Juan Blanco Ortega. Members of the 

production and directing team are also listed in this role, including José Lapeña Esquivel, 

Miguel Pérez Calderón and José de las Casas and, from 1968 onwards, Ramón Sánchez 

Mariscal, Rodrigo, Poveda and others.  

11. Appearances and Contributions. 

In the fields “Appearances” and “Contributions” the programme secretaries noted the 

participation of people who, though notregular members of editorial, production or technical 

staff, took part in the news slots performing various roles such as translation of communiqués 

or press releases (Pedro López Sánchez, Tallón and Alonso among others), shorthand (César 

Bódalo Santiago), cartography (León Santos), graphics (Salvador Cortés Portillo and María 

Teresa Capella Marcelino) or otherwise presented fixed segments such as the weather 

forecast. The constant presence of Mariano Medina Isabel, “the weather man” for 29 years, 

stands out in that category.  

 

The first television news personnel had unequivocal legitimacy in ideological terms. The 

circumstances would not have tolerated anything less. They came from the official press of the 

movement, Radio Nacional or NO-DO and their loyalty to the regime was unquestionable. Their 

transfer to the new medium wasin keeping with the logic of the time. They came from television's 

closest predecessors: cinema newsreels and radio. The situation of these predecessors –and news in 

general– in the Spain of that time was another matter altogether. 

One of the immediate consequences of this shared provenance was that everyone involved 

understood the need for self-censorship very clearly, as it was normal working practice, particularly 

in the official media. Another relevant factor is that TVE had not initially reckoned with news 

broadcasts, or did not consider them an essential part of the new medium. [22]   

The situation soon changed, but the very close relationship between the first news programmes and 

the continuity of names and contents from Radio Nacional and NO-DO is remarkable. Some daily 

news programmes were called Noticiario [news programme] and Noticiario de Ayer [yesterday's 

news programme] respectively. The first entries in the database are from September 14, 1959 and 

they go up to July 25, 1960, forming a set of 98 programmes. Editions of Noticiario were very short, 

lasting just four minutes on average, while Noticiarios de ayer lasted between 14 and 15 minutes. 

The interesting point here is that the titles reflect the mentality of the editorial team, which 

corresponded with the NO-DO cinema newsreels of the time. (The news reels were still being 

produced when TVE news was in its infancy, specifically from January 5 to November 24, 1958). 

Even the name (Noticiario de Ayer) gives the impression of news that was not particularly current, 

and somewhat out of date. Making the programme involved more production and editing tasks than 

providing the most up to date news.  

The other professional news tradition was radio broadcasting. Between April 20 and July 31, 1959, a 

highly significant segment entitled Noticiario Informativo de Radio Nacional de España was aired. 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 168 

With an average running time of three and a half minutes and a total of 89 broadcasts it is thought to 

have provided an account of the current affairs that other general news programmes did not feature 

so prominently.  

The integration of new staff over the years undoubtedly changed this mindset, but we should not 

underestimate the weight of the prevailing working patterns which the younger generation were 

faced with. Although it will be explored in more depth later in this paper, in general terms we can 

identify two generations of journalists in the TVE news department: the first came from Radio 

Nacional and NO-DO in the 1950s and dominated until the middle of the 1960s, and the second 

came from other media, particularly the press, and from both official movement channels as well as 

independent ones. [23] 

 

6. Newsroom working practices: compiling telediarios. Observations from the broadcast 

reports 

The broadcast reports also give an account of mistakes and errors in the production and broadcast of 

the programmes. The information is concise [24] and does not provide causes: it only points out what 

did not happen as planned. Analysing this information enables us to make an initial judgement on the 

working methods involved in the compilation of the telediarios. We must take into account that we 

are working with a sample of 90 days. The first group refers to inserts which could be understood as 

brand product placement. There are three mentions of this in the sample we analysed. It is not easy to 

evaluate the inserts without being able to watch them, but they appear to be simple shots of outdoor 

advertising for particular brands, newspaper mastheads or titles of books in items about fairs.  

What is really interesting for this type of study is that these mistakes should be seen in the context of 

the most common complaint: the continual lack of technical resources. This complaint is particularly 

interesting as it appears to be completely at odds with the function of control theoretically assigned 

to the department. It also shows that leaving the telediario team in the old studios in the Paseo de la 

Habana while the rest had already transferred to Prado del Rey meant that they still had to manage 

with equipment that was either unsatisfactory or in a poor state of repair. Perhaps these aspects are a 

reflection of how little interest TVE's executives had in news programming for a long time. For 

example: "The functioning of the sets in this secretariat is so poor that the different changes of 

system, which occur in the segments, cannot be perceived. These faults have already been reported, 

several times, and the technicians have come, but not managed to repair them" (En Antena, 

November 5, 1964). The lack of resources was also apparent from the material used to illustrate the 

news; "this footage (astronauts) was shown for the third time in a few days, twice in the telediario 

and once in a culture programme. (Telediario, October 31, final edition), 8
th

 filmed news item 

entitled "Men rescued by planes"(Telediario 2
nd

 edition, November 5, 1964) (and the title of the 

cultural space may be "by earth, land and sea", broadcast yesterday)". In this case,time pressure on 

editing the news is likely to have played its part. This type of errors appear mainly in 1964. The next 

one of a similar nature is noted in a report from two years later, after the editorial team had 

transferred to Prado del Rey and better resources and greater attention were being dedicated to the 

daily news programmes: "this programme was broadcast on Videotape but this was not specified 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 169 

when the report was handed over. Very poor images at some points" (Telediario 2
nd

 edition, February 

3, 1968). 

Details of the mistakes made have been sorted into two further sections. The first refers to failures on 

the part of those responsible for the programmes to submit information about the content and run 

time which was required to check whether what was broadcast fitted what had been proposed and 

approved. In theory this was essential in controlling what content appeared on air. Perhaps the 

following complaint, which is typical of a censor who is looking to avoid taking responsibility, falls 

into that category: "the story about Victoria Eugenia does not appear on the production report for the 

programme, yet was the first news item to be broadcast" (Telediario 1st edition, February 11, 1968). 

[25] The frequency with which comments such as "The information about this segment has not been 

provided" appear in the reports, must be seen in the same context.Commentsof this natureare a 

means of demonstrating that control duties are being carried out effectively. Similarly, we find notes 

detailing minor alterations, either to do with the planned run time (Telediario 2
nd

 edition, November 

1, 1964); or the delayed submission of the details "This information was submitted after some of the 

footage had gone out, hindering the work of this secretariat" (in Telediario 2
nd

 edition, April 5, 

1965), or even "The information about this segment was provided when the broadcast was halfway 

through", referring to the Telediario 2
nd

 edition, April 11, 1965. These annotations should not be seen 

as official complaints. At least, according to the testimonies of those responsible for telediarios over 

the period, no complaints were made about them, although all of the TVE staff knew very well that 

the broadcasts were being inspected in this way. The negative observations made on the reports did 

not bring any consequences. However, the references made by the broadcast secretaries to delays or 

failures to submit production reports before the programme went to air can be read in two ways.  

Of course it may reflect a determination on the part of the editorial team that certain news stories 

should be broadcast, and this would be the case in many instances. We should recall that the narrow-

minded censors could demand that a story be withdrawn to avoid potential problems. Failure to 

submit the production report, or doing so late, would resolve that issue for all concerned: content 

went to air as intended and the censor indicated the delay or absence in his report... which did not go 

any further run less a complaint was made from higher up the chain of command. In this context, it is 

important to note that reports had to be submitted not just for the telediarios, but for news 

programmes in general. The following annotations support this impression since they refer to other 

types of news programme. For example: "As is almost customary, information about this slot has not 

been provided to us" (Punto de vista, November 4, 1964). 

In any case, other comments made in the reports indicate the time pressure under which telediarios 

were made, and reveal some working habits which fall far below the standards one might expect to 

be set for news programmes on a television channel that was not just run by the state, but was also 

the only one in the country. While there was a fairly acceptable level of operation overall, technical 

constraints and the degree of improvisation required resulted also had some negative consequences. 

Another set of observations supports the idea that time constraints and insufficient dedication to the 

tasks of planning and production led to obvious mistakes in the broadcasting of news programmes. 

For instance: "a knocking sound can be heard during Mariano Medina Isabel's contribution” 

(Telediario 1
st
 edition, November 2, 1964); "the voice of an unknown speaker can be heard" 

(Telediario 1
st
 edition, November 12, 1964); "noise in the studio" (Telediario 2

nd
 edition, November 

18, 1964); "the sound cuts out suddenly and is lost for 20 seconds. Later, it cuts out for 8 seconds" 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 170 

(Corresponsal [Correspondent], November 23, 1964); "the images in the footage can barely be made 

out and are indiscernible at some points" (Telediario 3
rd

 edition, April 2, 1965); "the footage begins 

without the voiceover, although murmuring can be heard along with a voice asking for a chair, then 

we hear comments about the images being shown" (Telediario 2
nd

 edition, April 6, 1965); "a loud 

voice can be heard to say "Silence" (Telediario 2
nd

 edition, April 9, 1965); "errors in sychronising at 

some points, during comments on the subject of the footage" (Telediario 1
st
 edition, April 11, 1965); 

"the voices of people in the studio can be heard" (Telediario 3
rd

 edition, April 22, 1965); "Someone 

moves in front of the camera while Macía is in shot and makes some noise in the studio" and "the 

man being interviewed by M. Ors is not identified", as well as "sound problems. Some of the images 

are poor" (Telediario 1st edition, February 1, 1968); "The camera catches Macía, the announcer, off-

guard for a second time" (Telediario 2
nd

 edition, February 11, 1968): "in the first clipin the domestic 

news segment, an irritating noise produced by the camera accompanies the sound of the interview 

which was recorded on dual track," and "E. Martín Rubio (weather man) contributes but is not listed 

on the production report for the programme" (Telediario 2
nd

 edition, February 14, 1968); "Footage of 

the launch of a boat is broadcast but it has a different name to the Bullcarrier" (Telediario 2
nd

 edition, 

February 17, 1968). 

It is difficult not to attribute these examples to editing or production errors. As noted above, many of 

the people responsible for these tasks were carrying out several roles interchangeably. Therefore, it is 

likely that these faults reveal a problem with the team as a whole, rather than specific individuals. 

Without doubt, some of the comments and complaints made in this section seem laughable, and 

regrettably Spanish people often joked about the quality of the daily news programmes, unaware of 

the limited resources available to the programme makers.  

 

7.   Discussion and conclusions 

The telediarios were the backbone of news programming on TVE during the Franco era, more 

because of their prominence (at least three editions a day from the beginning of the 1960s) than for 

their credibility. The major international reports were considered to be more credible. Nevertheless, 

it is important to highlight that from the mid 1960s on wards, these programmes were the Spanish 

people's main source of news. The bibliography, up to now, has drawn on the information provided 

in Josep María Baget's classic study, which combines knowledge egleaned from his years as a critic 

with numerous interviews conducted with television's key figures, as well as information from 

studies and official reports, press reviews and the bibliography which was available up to the time of 

publication. That combination makes it an essential work, and it remain sunrivalled in the positivist 

historiography about Spanish television. The subsequent bibliography is largely (and often, 

exclusively) based on the sections dedicated to news policy in each of Baget's chapters. Though it is 

of less specific interest in terms of news, Manuel Palacio's text should also be noted here as it 

provides a synopsis and a novel critical methodology. Palacio's observations on the book's depiction 

of television in the 1960s are of great interest and served as a starting point for these conclusions.  

Based on this attempt to respond to some issues of the historiography of television in Spain, we 

conclude that in order to move this issue in new and fruitful directions, we must consider access to 

other sources.   



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 171 

This assertion is supported by a succession of monographs (which almost always originate from 

doctoral theses) in which the younger generation of researchers have adopted a case study approach. 

[26] These new interpretations have brought to light the need to work with new sources or use 

familiar ones in a systematic way, whereas so far they have only been used to provide an appropriate 

example. Likewise they have identified another area for further study which has been neglected for a 

long time: viewing the actual material supposedly under investigation. We can no longer claim that it 

is impossible to look at this material. Of course much of it has inevitably been lost; but there is a 

substantial amount (and perhaps therein lies the problem) that is accessible to researchers via the 

TVE archives (whose ARCA database, furthermore, offers indispensable information on the 

programmes themselves). Access to these resources poses no major problems, requiring only the 

forethought needed when visiting any other archive. In short, we can no longer limit our analysis of 

footage to the random assortment of snippets that circulate on the internet, nor to the selection that 

TVE offers on its own websites (which is of evident cultural and didactic relevance) for general 

interest purposes, nor to the range of programmes put on the market in various formats (in these 

cases, as with any other source, we must be aware of the limitations).  

We have already noted that some of these recordings have been irretrievably lost (or were simply 

broadcast and never recorded). In such cases, researchers must make a particular effort to seek out or 

systematise other sources, as the authors of this paper have done. 

With the exception of a few headlines, no material from Franco era news programmes survives, as 

far as we know. The clips which were used to present news items on the telediarios are not available 

either, although those that have been preserved will be digitised. However, the information contained 

in the broadcast reports we have found is beyond the capabilities of one individual; the need to 

organise into regular teams of researchers to engage in the study of television is becoming ever more 

obvious. This work shows that this form of collaboration is viable and effective in this particular 

context and that, therefore, it would be for other, broader ones. The contribution made by new 

research will pave the way for new synopses, which up to now have merely reused data from Baget's 

positivist historiography (normally in a different way to that originally intended). 

Those who came to an incipient TVE from Radio Nacional and No-Do brought with them out-dated 

ways of working which made it difficult to establish an efficient system for the production of 

telediarios, and in fact the system was not consolidated until 1959 at the earliest. This delay, coupled 

with an apparent lack of interest in news programming in general until almost the 1970s, reveals 

another issue: right from the beginning, TVE's propaganda efforts focused on entertainment and 

general interest shows, rather than news programmes. The news only received the attention of the 

censors, although opportunities to mark commemorations or hammer home negative experiences 

were also taken advantage of furthermore, the surveys of people's recollections seem to support this 

hypothesis: even TVE staff themselves do not rank any news programme from before 1975 in the top 

ten, whereas six entertainment and general interest ones do make the list. [27] 

Self-censorship and control must have quashed any interest in, or impulse to seek out, the news. 

Thus, the working routines did not drive innovation. Until the move to Prado del Rey (well into the 

1960s), there were not even many technical facilities available. Each day the selection of news items 

for the after lunch bulletin focused on reviewing the press, the agenda of ministerial events, and 

international politics. Further detail was provided in the night time news and commentary was added 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 172 

in the after midnight edition. The search for material to put together in the visuals was also 

completed over the later editions. The version of life reflected by the telediarios had little credibility. 

This lack of credibility was due not only the channel's dependence on the Franco government, 

(though in reality the relationship was much more distant than people imagined, despite a few 

exceptions), but also to the international context of the Cold War as some of the news stories were 

linked to the struggle against the "common enemy". These limitations did not prevent a growing, and 

of course younger, group of professional journalists from bursting into the news departments and 

attempting minor acts of daring which were sometimes detailed in the broadcast reports (e.g. a news 

item on the exiled Queen Victoria Eugenia was not declared, probably so that it would not be 

censored) or that we know about from the bibliography (the minute's silence for the victims of war in 

Vietnam). [28] In any case, it is not surprising that this general inertia –with the exception of some 

short-lived experiments– would end up demotivating the teams on the telediarios in their journalistic 

endeavours and that it would lead to obvious production errors on occasions.  

In summary: self censorship, and the technical penury in which they worked from the very 

beginning, hindered the editorial team from delivering news with any journalistic merit in the 

telediarios.  

The technical constraints remained in place until well into the 1960s and the threat of control was 

present to the end. None of these factors made the daily search for the newsworthy any easier and, 

with a few exceptions, inertia must have taken hold of the professional practice to some extent.  

 

8.  Notes 

1. With regard to general studies, Baget's book is the first and best work of positivist historiography 

about television under Franco. It has served as the main –and often only- foundation for later 

approaches. Providing more modern and critical points of view and with a broader range of news 

sources consulted, the monograph by Manuel Palacio also stands out [Palacio: 2005] 

2. Gómez Alonso, 2004; Rueda, 2006: 24 and Carreras, 2013 

3. Access to TVE’s audiovisual archive involves no more obstacles than any other historical archive 

[Fernández de la Torre, 2010; Paz and Montero, 2011] 

4. For cinema, see: Allen y Gomery, 1995: 19-93. 

5. Televisión y cultura popular durante el franquismo: programación, programas y consumo 

televisivo (1956-1975), ref. HAR2011-27937. 

6. Baget, 1993:155 

7. Paz y Montero, 2010; Díaz, 2008 y Pestano, 2008. 

8. http://hemeroteca.abc.es/ and http://www.lavanguardia.com/hemeroteca/index.html. Separate 

searches are required for each newspaper. The latter is complete and available from the newspaper 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 173 

archive at the Biblioteca Nacional. Furthermore, since May 2013, the decade by decade programme 

schedules can be accessed at http://tv_mav.cnice.mec.es/siglo/50/  

9. Julio Montero and Joseba Bonaut designed the databases. Data for the First Programme was 

uploaded by Tamara Antona, and for the Second by Juan Martín Quevedo. Laura Fernández was also 

involved at the beginning. 

10. The databases were designed by Julio Montero and Ángel L. Rubio. Rubio also uploaded the 

majority of the data. 

11. Palacio, 2005: 73-87. 

12. Baget, 1993: 26-28 y 54-55. 

13. Baget, 1993: 65-66 y 95-96. 

14. Bonaut, 2010 and Bonaut, 2009. 

15. Carreras, 2013 concurs on this point. 

16. Baget, 1993: 293. 

17. Baget, 1993: 155. 

18. Baget, 1993: 66. 

19. Baget, 1993: 126 and 109 respectively. 

20. The comparison is based on Rodríguez Tranche and Sánchez-Biosca'sdata in NO-DO. El tiempo 

y la memoria, pp. 109 on wards. The data refers to 1955, although the authors state that "if we look 

at the annual indices of news stories written in-house we find an unchanging repertoire which is 

repeated year after year (...) with certain items always prioritised".  

21. Information about each person's involvement with the programmes mentioned, in the role 

indicated, was obtained from the broadcast reports for the sample analysed.  

22. Baget, 1993: 26. 

23. The allusions made by Baget, 1993, scattered throughout the chapters which are organised by 

year and season, confirm this idea.  

24. The orientation and checking of the broadcasts, as well as listening to the recordings, was the 

sección de Inspección y Consulta y Comprobación [department of inspection and checking]'s role. 

The task was carried out by the broadcast secretaries, and they also wrote the broadcast reports used 

here. Their role was one of control: ensuring that the content of broadcasts was as planned and 

approved; as per the production report. This was not a means of improving quality. The service was 

established through Decree 2460 from December 29, 1960. 



Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 174 

25. The queen returned to Spain after 37 years in exile to act as godmother at her great-grandson 

Felipe's baptism. The reference in the telediario would have put her momentarily in the spotlight as 

wife of Alfonso XIII and mother of don Juan de Borbón. 

26. Focusing purely on those which deal with the subjects from the Franco era we would highlight 

publications by Joseba Bonaut, Sira Hernández, Julio Moreno, Enrique Guerrero, María Antonia Paz, 

Elvira Canós, Patricia Diego, José Cabeza, Teresa Ojer, Mercedes Montero, etc. These researchers 

have conducted analyses of sports programmes, history documentary series, game shows and variety 

shows, children's programmes, drama and original fiction produced in house, Félix Rodríguez de la 

Fuente's nature series, television advertising in that era, etc. as well as cross-sectional studies (the 

Civil War on TVE, the use of history on TVE, etc).   

27. Palacio, 2005: 14. 

28. Baget, 1993: 233-234. 

 

9.  Bibliography 

R Allen y D Gomery (1994): Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Paidós. 

JM Baget Herms (1993): Historia de la televisión en España. 1956-1975.Barcelona: Feed-Back. 

J Bonaut Iriarte (2010): "El eterno problema del fútbol televisado en España: una perspectiva 

histórica de la lucha por los derechos de retransmisión de la Liga de Fútbol Profesional 

(LFP)".Communication and Society/Comunicación y Sociedad, vol. XXIII, 2, pp.71-96. 

J Bonaut Iriarte (2009): Televisión y deporte. Origen y desarrollo histórico de la programación 

deportiva española (1956-1975) Buenos Aires: Libros en Red, pp. 364. 

NC Carreras Lario (2013): “Tradición e innovación en la comunicación social: la experiencia inicial 

de Televisión Española”. Estudios sobre el mensaje periodístico, nº 19, pp. 671-679. 

R Díaz Arias (2008): “La representación del mundo en los informativos de televisión”. Estudios 

sobre el Mensaje Periodístico, 14, pp. 363-384. 

R Fernández de la Torre (2013): “Sistemas de catalogación y clasificación en el Archivo del Centro 

de Documentación de RTVE. Ponencia en el VI Seminario Taller de la Filmoteca Española”. 

Recuperado el 15 de agosto de 2013 en 

http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/46837842215804051822202/index.htm. 

R Gómez Alonso (2004): “Investigar la historia de la televisión en España: algunos problemas 

Documentales y metodológicos”. Área Abierta, 7. 

P Moreno Espinosa (1998): “El discurso de la televisión en España”. Revista Latina de 

Comunicación Social, 4. Recuperado el 2 de agosto de 2013 de:  

http://www.ull.es/publicaciones/latina/z8/rab38pastora.htm. 

http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/46837842215804051822202/index.htm
http://www.ull.es/publicaciones/latina/z8/rab38pastora.htm


Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  
Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

 

 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 175 

MA Paz y J Montero (2010): "Las profecías son noticia. El uso del futuro en la información 

televisiva española sobre la crisis de Irak (24 de febrero-20 de marzo 2003)". Communication and 

Society/Comunicación y Sociedad, vol. XXIII,1. pp.153-174. 

MA Paz y J Montero (2011): “El archivo audiovisual de RTVE. Programas emitidos entre 1956 y 

1975 sobre la Guerra Civil”. Revista General de Información y Documentación, vol. 21. pp. 225-247. 

J Pestano Rodríguez (2008): "Tendencias actuales en la estructura y contenidos de los informativos 

de televisión". Revista Latina de Comunicación Social, 63. pp. 453-462. Recuperado el 1 de agosto 

de 2013 de: http://www.ull.es/publicaciones/latina/08/38_795_60_TV/Jose_Pestano_Rodriguez.html 

JC Rueda Laffond  M-M Chicharro Merayo (2006): La televisión en España (1956-2006). Política, 

consumo y cultura televisiva. Madrid: Fragua. 

R Rodríguez-Tranche y V Sánchez-Biosca (2006): El NO-DO. El tiempo y la memoria. Madrid: 

Cátedra. 

 

10.  Appendix: Thematic classification of the footage broadcast in the TVE telediarios.  

      

_______________________________________________________ 

How to cite this article in bibliograhies / References 

J Montero Díaz, ÁL Rubio Moraga, T Antona Jimeno, J Martín Quevedo, L Fernández Ramírez 

(2014): “Disclosure of Health Information: a challenge of trust between the various sectors 

involved”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, pp. 152 to 175. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/ 1006_UCM/09jen.html  

DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en 

Article received on 1 December 2013. Submitted to pre-review on 3 December. Sent to reviewers on 

3 December. Accepted on 7 February 2014. Galley proofs made available to the authoress on 11 

February 2014. Approved by authoress on: 12 February 2014. Published on 14 February 2014 

 

http://www.ull.es/publicaciones/latina/08/38_795_60_TV/Jose_Pestano_Rodriguez.html
apendice.pdf
http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html
http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2014-1006en



