
        
            
                
            
        

    




















Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175 

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 

How to cite this article in bibliograhies / References 

J Montero Díaz, ÁL Rubio Moraga, T Antona Jimeno, J Martín Quevedo, L Fernández Ramírez (2014): “Disclosure of Health Information: a challenge of trust between the various sectors involved”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, pp. 152 to 175. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html  

DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en 

Television news bulletins in the Franco 

era. An investigation of the sources 

Julio Montero Díaz [CV] [     ] [     ] Department of History of Social Communication - 

UCM / jumondi@ucm.es 

Ángel Luis Rubio Moraga [CV]  [     ] [     ] Department of History of Communication - 

UCM / alrubio@ucm.es 

Tamara Antona Jimeno [CV]  [     ] [      ] Department of History of Social Communication - 

UCM, / tamara.antona@ucm.es

Juan Martín Quevedo [CV]  [     ] [     ]  Communication Area - UNIR, Centre Villanueva 

University / juan.martin@unir.net

Laura Fernández Ramírez [CV] [     ] [     ] Historical Sciences and Geography (Production, video-creation and digital design), UBU / lframírez@ubu.es 


Abstract 

Introduction.  A  major  drawback  of  the  existing  studies  on  the  history  of  television  in  Spain  under Franco  is  their  failure  to  analyse  direct  sources.  Objectives.  The  aim  of  this  research  is  to  analyse TVEś   telediarios  (television  news  bulletins)  during  the  Franco  era,  using  new  and  specific  data. 

Method. Rather than using them purely as examples, this research makes comprehensive use of the programme  schedules  found  in   La  Vanguardia,  Abc  and   Tele  Radio,  as  well  as  TVE’s  official broadcast reports. Conclusions. Through the use of these sources, this paper intends to demonstrate the availability of a  wide range of resources,  on  the basis of which there  is  a need  for new critical studies on the history of television in Spain to be carried out. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html        

Página 152 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 




Keywords 

TVE, history of television in Spain, programming, information sources, telediarios during the Franco era (television news bulletins). 


Contents 

1.  Introduction.  2.  TVE  news  programmes:  sources  and  methodology.  3.  Establishing  daily  news bulletins: from the beginning to 1975. 4. The content of "telediarios" during the Franco era. 5. Staff and structure of daily news programmes. 6. Working practices in the newsroom. Analysis of TVE's broadcast reports. 7. Discussion and conclusions. 8. Notes.  9. Bibliography. 10. Appendix: Thematic classification of footage broadcast in TVE bulletins. 

Traslate by Samantha White 






1. Introduction 

A  major  drawback  of  the  existing  studies  on  the  history  of  television  in  Spain  [1]  under  Francois their  failure  to  analyse  direct  sources.  Many  researchers  [2]  even  believe  it  is  impossible  to  access repositories of audiovisual [3] material and written documents about TV. In fact, much of the basic literature about the history of television in Spain has been based on memories, whether those of the protagonists,  television  critics  writing  in  daily  newspapers,  or  those  of  viewers,  which  limits  its significance in areas beyond academic research into television. Without wishing to detract from these testimonies, it is important to recognise that they are usually incomplete, they tend to turn personal experiences into key milestones, lack a broader vision (sometimes even solving structural problems with  anecdotes)  and  often  also  lack  continuity.  All  of  this  makes  them  difficult  to  use,  but  their relevance in particular areas, for example as a record of working practices at TVE, or the origin and formation of groups in that section of the ministry, is undeniable. 

Moreover,  this  is  typical  of  the  early  history  of  a  new  medium.  [4]  The  literature  makes  several valuable contributions, but it is important to recognise that from a critical point of view it often does not go beyond the level of a feature, essay or personal recollection. 

Another  source  of  interest,  though  also  somewhat  limited,  is  the  nascent  television  criticism  in  the press  of  the  time.  Access  to  the  collections  of  some  newspapers  from  the  Franco  era  ( Abc  and   La Vanguardia,  for  example)  has  notably  improved  since  the  historical  collections  are  now  available online. Bearing in mind all of the limitations and precautions required in the use of such resources, the best source in this field is the  Tele Radio  collection. Of course, the fact that this was the official magazine  about  state  television  and  radio  must  be  taken  into  account  when  using  it.  Hence, statements often have to be taken with a degree of skepticism: what is presented as a novelty was in fact,  on  occasion,  a  response  to  an  earlier  shortcoming  which  is  almost  never  mentioned.  First published  in  April  1966,  the   Teleprograma   collection  is  also  of  interest.  Besides  reviews  and information  about  the  programmes,  the  daily  or  weekly  broadcasting  schedules  are  an  important http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 153 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



feature  of  the  information  provided  by  the  press.  Until  recently,  researchers  have  used  this information either ad hoc by way of example, or systematically for relatively brief periods of time. 

Setting  up  a  broad  research  project  with  the  participation  of  researchers  from  several  Spanish universities [5] has allowed us to create, for the first time, a database which incorporates information from  La Vanguardia,  Abc and  Tele Radio. The basic programme details provided by the schedules in the  Madrid  and  Barcelona  newspapers  have  been  complemented  with  the  information  published  in Tele  Radio.  The  result  is  a  database  which  brings  together  all  of  this  quantitative  and  qualitative information and which has the potential togrow and become further refined as new sources on both scheduling and programmes are added. 

New  sources  of  information  on  the  history  of  TVE  are  also  contributed  in  the  form  of  broadcast reports.  These  daily  reports,  produced  by  TVE,  give  an  account  of  which  programmes  had  been broadcast,  anything  that  deviated  from  the  plan,  which  staff  members  were  involved  in  the production, advertisements linked to each one, etc. The innovation lies in the fact that these reports have  been  used  for  the  first  time  in  this  article.  Their  use  here  is  restricted  to   telediarios  and  to  a sufficiently significant sample for the 1960s, which was the time when the key standards were set for Franco  ist  television  generally,  and  the  news  bulletins  were  no  exception.  [6]  They  are  of  interest because  they  confirm  the  value,  in  general  terms,  of  the  information  contained  in  the  schedules published  in  the  press.  What  adds  further  value  to  there  ports  is  that  they  allow  us  to  learn  more about  many programmes of which no other trace  (neither  in  print  nor audiovisual  format)  remains, apart from those mentioned above. 

It is not possible to conduct historical research into the  telediarios  using modern approaches. [7] Our initial hypothesis is that academic research on the history of television in Spain must deal with new sources,  since  those  used  to  date  have  already  yielded  everything  that  we  might  reasonably  expect from them. These new sources are accessible to researchers and will require team work  to establish databases which bring together the large quantity of information that they offer. This article, which deals exclusively with the period when Franco was in power (from the earliest television broadcasts in  Spain  until  November  1975),  has  two  more  specific  and  more  modest  goals  within  this  general hypothetical  approach.  The  first  is  to  analyse  the   telediarios  using  new  and  specific  data,  because telediarios   are  the  backbone  of  the  news  service  and,  therefore,  direct  persuasion  on  Francoist television. Experience in producing the NODO audiovisual news reels had some influence on this, as did  that  of  radio  –Radio  Nacional  specifically–  as  these  state  channels  were  the  only  authorised forms  of  broadcast  news.  The  second  goal  is  to  demonstrate  the  existence  of  a  wide  range  of accessible sources, on the basis of which it is necessary to conduct critical studies into the history of television in Spain. All of this means that this contribution is of a more descriptive nature than usual. 

However, this is inevitable given the aim of providing a starting point for further research; the first stage is broader and more extensive in terms of the sources consulted, and the second adopts a more interpretative tone. 



2. TVE news programmes: sources and methodology used 

TVE’s programmes were divided into two distinct categories, news and general interest programmes, almost  from  the  very  beginning.  The  first  category  houses  any  issues  linked  directly  or  indirectly http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 154 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



with the task of reporting on current affairs. The basic core was comprised of the news programmes (Telediarios)  at  lunchtime,  evening  and  after  midnight.  However,  there  was  no  shortage  of programmes  which  gave  an  account  of  political,  social,  economic,  cultural  and  sporting developments  (among  others)  in  very  varied  forms:  news  bulletins,  journals,  features  and  themed reports, documentaries, current affairs interviews etc. 

A  preliminary  task  of  this  research  was  to  establish  exactly  what  news  programmes  existed,  their content  and  the  format  in  which  they  were  broadcast.  This  first  approximation  was  based  on  three newspaper and magazine sources: the schedules published by   Abc,  La Vanguardia and  Tele Radio, all of which are available on line today. [8] 

The team  worked  systematically  to strip  the data  from  these sources to  create three  databases. The first is on programming (more specifically, it lists the shows which appear in the schedules for each day)  and collates and refines the daily information offered by  La Vanguardia,  Abc and  Tele Radio. 

Rather  than  being  built  on  a  fairly  broad  sampling,  its  completeness  provides  the  advantages  of accuracy and the refinement of data between the three sources. The following fields are filled in for each  programme:  title,  day,  time  and  duration  of  the  broadcast,  channel  it  was  shown  on,  news associated with the programme and the sources of information, production (in-house, external or co-production), original language, language in which it was broadcast, innovative  features, similarities with other programmes. The second database (which is at an advanced stage, though the collection of data  from  the  newspapers  and  magazines  cited  is  not  yet  complete)focuses  on  the  individual programmes  themselves  and  batches  the  details  about  each  one  of  them.  The  two  databases  are linked.  [9] 

More  production  details  are  offered  by  the  third  database  (currently  under  development  and  not linked  with  the  previous  ones  for  now)  which  is  built  on  the  information  contained  in  the  daily broadcast  reports.  It  should  be  stressed  that  it  has  the  enormous  advantage  of  bringing  together information  about  what  was  actually broadcast,  rather than scheduled.  The biggest  drawback  is  the vast quantity of information the reports provide. The aim of this first presentation of the results was to combine thorough data collection with application of that data to a significant sample. This option gives a full account of the richness of the materials, although not all of the detail will be analysed in this case. To be specific; the sample is composed of a total of 565 entries, each of which corresponds to the broadcast of a television news bulletin ( telediario) between November 1, 1964, and February 28,  1968.  Within  this  period,  the  following  months  and  years  were  sampled:  November  1964  (144 

entries), April 1965 (108), March 1966 (122) and February 1968 (191). The months were selected in response to the criteria of avoiding the beginning or end of a season and therefore provide, in theory, a consolidated programme schedule. [10] The choice of years focused on the 1960s because it was in that decade that the working routines for TVE's daily news programmes were set. 

The information is recorded in five categories, which in turn are subdivided as follows: Times:  timings  for  each  slot  in  general  and  the  time  allotted  to  captions,  footage,  live  broadcasts, recorded  broadcasts  and  photographs.  Also  indicates  whether  the  news  programme  runs  over  the scheduled time or finishes early. 

Detailed  and  technical  description  of  the  broadcast:  studio  in  which  it  was  produced,  type  of content, channel of broadcast, etc. 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 155 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



Technical staff or contributors to the news programme.  Head of the department, editor in chief, editors, presenters (on screen), voiceover, film editing, musical montage, coordinator, producer and assistant producer, floor manager, appearances and contributions, broadcast secretaries. 

Contents.  In order to provide the most comprehensive record possible, a distinction is made between national footage on one hand, (which includes a description of the contents, duration and maker), and international footage on the other (duration and country of origin). 

Observations.  The producers' evaluations and comments are taken from the report. Insights from the research team are also provided. 

In  summary,  this  paper  analyses  news  programmes  broadcast  by  TVE  during  the  Franco  era  using two previously little-known sources: the complete broadcast schedules and the subsequent broadcast reports. 

The use of these structured reference materials gives us further insight into the  telediarios. This, in turn, allow us to identify the milestones on the way to a more stable news schedule, as well as the significance of changes in the context of TVE and the wider political, cultural and social history of Spain. All of that takes us far beyond the memories and declarations of intent of the protagonists and critics of the era, despite the fact that the sampling gives the findings a somewhat provisional nature. 

[11] 



3. The  telediario goes daily: from the beginning to 1975 

The establishment of the  telediarios gives an idea of the initial improvisation and lack of resources with  which  the  TVE  news  department  operated  prior  to  Fraga's  appointment  to  the  Ministry  of Information  and  Tourism  and  the  move  to  the  studios  at  Prado  del  Rey.  Without  dwelling  on  the roles played by individuals, it is obvious that news services were not initially considered part of the nascent television channel. The provision of news was improvised  [12] and it took a while for daily news bulletins of a general nature to become established in their time slots. [13] The titles of these slots, which are referred to  generically here as   telediarios, also  changed frequently.  Telediario  will be  used  exclusively  for  the  specific  programmes  which  were  given  that  title.  The  basic  stages involved in this process of organisation are as follows:  



Stage 


Date changed 

Name/Editions 

Days 


Variations 

) 3

January 1958 

Telediario 

to

At  23:00. 

69

February 1958 

(1 edition) 

At 22:15. 

1-6



At 15:15 h.   

5

April 1958 



9

Telediario 

ay

At 22:15 h.   

1

ay

d

(

d

r

(2 editions) 

g

n

At 15:15 h. 

December 1958 

in

At 21:45 h. 

n

Mo

Satu

in

Telediario 

to

April 1959 



eg



At 23:50 h. (only on Sundays) 

b

(3 editions) 

ay

ay

e 

d

Telediario 

d

h

n

n

There  are  no  bulletins  in  the  after  lunch 

August 1959 

T

(2 editions) 

Mo

Su

slot because of the holidays 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 156 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



At 14:50 h. 

September 1959 

There is no programme in the after lunch 

slot on Saturdays. 

Two editions are broadcast on Sundays at 

October 1959 

14:45 and 23:47. 

At 15:00 h. 

Monday to  At 21:30 h. 

November 1959 

Saturday 

At 23:45 h. 

Sunday 

One edition (23:45 h.) 



Telediario 

ets

The  edition  in  the  after  lunch  slot  on 



November 1963 

(3 editions) 

is 

Sundays is broadcast at 15:00 h. 

) 

The  Sunday  pre-close  edition  at  0.30h  is 

MA

2

February 1964 



7

y

reinstated  

9

a

1

d

-

n

Sunday  night  edition  appears  on  the 

SQUE

46

Su

schedules. Three editions every day of the 

9



1

o

(

t 

week. 

March 1964 

asic E

At 15:00 h. (after lunch) 

b

ayd

e 

n

At 21:30 h. (night time) 

hT

Mo

At 00:30 h. (final edition) 

Saturdays  lose  the  night  edition,  and 

January 1972 

3 editions 

Sundays lose the after lunch programme  

 Noticias  (or   Noticias 

) 

Saturdays  get  the  three  editions  back 

57

 de las 3),  Telediario, 

9

(Noticias, 

Telediario 

y 

Veinticuatro 

1

November 1972 

 Veinticuatro  horas  (or 

-

horas) and Sundays get two editions back 

2

 Últimas Noticias) 

79

(Telediario y Últimas Noticias) 

1( 

 Veinticuatro  horas is  removed  from  the 

Saturday listings 

ties



en

Telediario 

y

From Monday to Friday bulletins are only 

December 1973 

a

ev

(2 editions) 

d

shown at 15:00 and 21:00. 

s

n

e 

Su

Últimas  Noticias  is  shown  only  on 

th





ot 

Sundays. 

Saturdays  keep  only  two  editions  (after-

es in

ay

g

3 editions 

d

November 1974 

n

lunch  and  night  time)  and  Sundays  one 

an

 Noticias (o  Noticias de 

h

Mo

(final edition). 

C

 las 3),  Telediario, 

Saturdays  keep  two  editions  (Lunch  time 

 Veinticuatro  horas  (o  Monday to 

November 1975 

and  early  morning)  and  Sunday  bulletins 

 Últimas Noticias) 

Saturday 

removed from schedule. 



The beginning (1956-1963).  As early as January 1958  Telediario  was broadcast at night (from 23:00 

to 23:15) Monday to Saturday. From February 10 onwards, the broadcast time was brought forward to  22:15  (ending at  22:30).  In December, the night  time edition  moved  forward to  21:45.  On April 28,  lunchtime  editions  of   Telediario   began,  from  15:15  to  15:35.  In  summary,  from  then  on  two editions of daily news would be shown on working days, at lunchtime and night time from Monday to Saturday, with both labelled  Telediario. 

The  year  1959  marked  a  period  of  change  in  terms  of  the  implementation  and  stabilisation  of  the daily news schedules. After numerous variations, a basic structure emerged which almost coincides, in its general format, with the current ones on working days. Three editions of news were broadcast at lunchtime, night time and after midnight. When the timetable was being set it must have taken the population's  life  styles  on  both  working  days  and  holidays  into  account,  in  a  Spain  where  the http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 157 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



'weekend' was limited to Saturday afternoon and Sunday. The schedules were also influenced by the divided work day, with lunch commonly eaten at home, followed by a rest (leaving work between 7 

and  8  in  the  evening).  Setting  the  timetable  for  night  time-after  midnight  editions  was  particularly difficult.  There  was  a  more  restricted  news  schedule  on  weekends  (Saturdays  and  Sundays)  which resembled  the  practice  of  the  press  at  the  time:  no  work  took  place  in  newsrooms  on  Sundays  and newspapers did not publish a Monday morning edition, except the  Hoja del Lunes [Monday sheet]. 

At TVE, this resulted in less attention being paid to news programmes on Saturdays and Sundays. 

April 15, 1959, saw the launch of the Sunday  Telediario at 23:50. It was ten minutes long and was the only edition of the day. From June 1 of the same year, on Fridays and Saturdays there was a new (third)  edition  of  the   Telediario  at  23:15,  lasting  15  minutes.  In  August  1959  there  were  no  after-lunch bulletins because of holidays (TVE broadcasts began at 20:45 for the same reason).  "Normal service, with a few changes", was restored on September 14. The first edition of the  telediario moved forward  to  14:50,  with  the  Saturday  edition  dropped,  and  a  third  edition  added  from  Monday  to Saturday.  On  Sundays  there  are  two  broadcasts:  the  Sunday   Telediario  at  23:47  which  lasted  13 

minutes, and from October there was another at lunchtime: beginning at 14:45 and lasting one hour. 

On November 16, 1959, the timing of the after-lunch  Telediario changed to run from 15:00 to 15:45, the night time edition began at 21:30 for 30 minutes and the third edition ran from 23:45 to midnight from  Monday  to  Saturday.  Sundays  went  back  to  having  just  one  edition:  starting  at  23:45  until midnight with a run time of around 10-15 minutes. 

Fixing the basic  structure  of daily news programmes  (1964-1972). The previous structure hardly changed up until the end of 1963. That point marked the beginning of a new phase of changes which would  draw  to  a  close  before  the  inauguration  of  the  studios  at  Prado  del  Rey  (July  17,  1964).  In November  1963,  the  Sunday  news  programme  moved  to  the  lunch  time  slot  (15:00  -  15:30).  The change  only  affected  this  edition  and  everything  else  remained  the  same.  The  following  year (February  1964)  the  Sunday   Telediario   returned  before  the  end  of  the  day's  broadcast,  starting  at around 00:30 and lasting 20 minutes. Sundays therefore now had two editions: lunchtime and after midnight. In March of the same year a Sunday night edition was included in the schedules. Thus, the most  complete  version  of  the  structure  was  established:  three  editions  of   Telediario  a  day  from Monday  to  Sunday,  with  the  after  lunch  edition  at  around  15:00,  night  time  at  21:30  and  a  final edition at 0:30, before shutdown. 

These changes to the Sunday  Telediario s were probably made in response to two problems. The first one  is  simply  to  do  with  organisation  of  work  on  weekends  and  holidays:  with  fewer  staff  it  was more  difficult  to  put  the  programmes  out.  Secondly,  Sunday  initially,  then  the  entire  weekend, gradually  became  linked  with  entertainment  slots,  and  in  particular  with  the  broadcast  of  football matches; [14] as well as children's programming, followed later by family programmes (which ran to almost two hours in length) and TV films. In that period, when matches took place, (late afternoon-evening or evening-night time) as well as whether they began and ended on time, was beyond TVE's control. The other two types of programme were quite long. If we add the staffing difficulties to the scenario,  it  is  little  wonder  that  producing  live  news  programmes  on  Sundays  (and  Saturdays  too, once they became considered part of the same weekend dynamic) posed greater difficulties. 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 158 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



Changes  in  the  seventies  (1972-1975).   This  situation  remained  until  1972.  Then  things  began  to change once more. The weekends were first to be affected: Saturdays lost the night time edition, then Sundays  lost  the  lunchtime  one.  In  November  1972,  the  situation  changed  again:  there  were  three editions of news programmes on Saturdays ( Noticias,  Telediario and  Veinticuatro horas) and two on Sundays  ( Telediario   and   Últimas  Noticias).  In  December  1973,  Veinticuatro  horas  was  removed from the schedules. The weekday news programmes were  Noticias (lunchtime editionat 15:00) and Telediario  (night  time,  21:00),  with   Últimas  Noticias  shown  only  on  Sundays  from  then  on.  In (November)  1974,  there  was  a  lunchtime  and  a  night  time  bulletin  on  Saturdays,  but  not  a  final edition, and Sundays only had the final edition. In (November) 1975, there were lunchtime and early morning editions on Saturdays and there were no editions at all on Sundays... 

The titles of these daily general news slots varied throughout the period. Of course the most common and  often  repeated  title  is  '  Telediario.'  Between  1969  and  the  early  1970s,  on  some  days  the lunchtime  edition  appears  in  the  schedules  published  in  the  press  as   Noticias  de  las  tres  [Three O'Clock  news].  From  December  of  1970,  the  lunchtime  news  was  called   Noticias  [News]  (or Noticias  de  las  tres),  the  night  time  edition  is  called   Telediario   and  the  final  edition  is  known  as Veinticuatro  horas  [Twenty-four  hours]  (although  the  listings  sometimes  wrongly  use  the  label Telediario   and  the  schedules  seldom  agree).  In  1973,  the  final  edition  on  Sundays  is  known  as Últimas Noticias [Latest News]. 

The  very  detailed  information  in  the  broadcast  reports  confirms  the  regularity  of  the  three  news bulletins during the seventies, but at broad strokes. The three news programmes were now fixed on each  of  the  days  analysed  (including  weekends),  apart  from  holidays  or  any  special  programming which may have been broadcast throughout the day (Holy Week, special news programmes to mark an  act  of  commemoration,  special  editions,  etc.).  Against  this  backdrop  of  apparent  regularity, variations  in  the  running  time  compared  to  what  was  anticipated  stand  out.  The  uncertainty  of  the medium  made  it  difficult  to  gauge  and  this  was  probably  exacerbated  by  TVE's  less  than  rigorous working  patterns  and  the  nature  of  live  transmission.  Theoretically,  the  duration  of  the  first  (after lunch) and second (night time) editions of the  telediarios  in the years 1964, 65 and 66 were fixed at 20  and  15  minutes  respectively.  In  practice,  they  very  rarely  kept  to  these  times.  The  majority  of broadcasts  overran,  normally  by  a  few  minutes;  but  it  was  not  uncommon  for  them  to  overrun  by eight minutes or more. 

In terms of punctuality, the lunchtime edition was broadcast with painstaking accuracy, beginning at exactly  15:00  every  day.  The  night  time  slot  was  a  different  story,  with  start  times  affected  by  the duration  of  the  preceding  programmes  (which  on  some  occasions  involved  sporting  events).  This means that it sometimes began at 21:45, and on a few occasions at almost 22:00. The after midnight (third)  edition  was  even  less  punctual.  Though  it  theoretically  began  at  midnight,  it  very  rarely followed  the  scheduled  timetable.  The  actual  start  time  varied  between  23:59  and  01:00.  The predetermined duration of 20 minutes was not stuck to on the majority of occasions either. 

In  1968,  and  probably  from  then  on,  the  situation  improved  and  the  quality  of  news  department equipment evolves, at least in terms of programming. The first and second editions (after lunch and night  time)  retain  their  scheduled  30  minute  runtime  and  though  they  tend  to  overrun  that,  the discrepancies  are  not  as  great  as  they  had  been  in  previous  years.  Punctuality  improves:  all  of  the news  programmes  in  the  selected  month  (February)  begin  at  their  allotted  time  (15:00  for  the  first http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 159 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



edition and 21:30 for the second edition). Although some improvement has been made, there are still some  variations  in  the  after  midnight  slot,  in  terms  of  start  time  (which  varies  between  00:00  and 00:30) and duration (between 10 and 25 minutes for the programmes analysed). 

In  any  case,  the  detailed  contribution  of  the  sources  described  does  not  detract  from  the  statistical validity of the results of the programme schedule analysis, as schedules were subject to a multitude of unforeseen circumstances (some short-lived and others not so brief) that could not be resolved in that era. [15] 

Furthermore, in  the 1970s   telediarios  were  organised  into three slots  from  Monday to  Friday: after lunch,  night  time  and  before  shutdown;  and  this  was  the  case  until  1975  (and  beyond).  The  first bulletin did  not  always start  at  the same time,  hovering  around 15:00.  The same occurred with  the night  time edition: the start time changed  over the  years but  was always between 21:00  and 22:00. 

The  after  midnight  edition,  although  aired  at  different  times,  would  always  be  one  of  the  last programmes to go out before the end of broadcast each day. 

With regard to the weekends, the significance of Saturday changes over the years. At the beginning it is  treated  as  just  another  working  day,  whereas  in  the  seventies  it  appears  to  follow  a  similar trajectory to programming for Sundays. This is one of the cases in which programming adjusts to a changing society: from the multiple job-holding Spain of the sixties to a consumer society organised around  a  40  hour  working  week  and  a  weekend  that  began  on  Friday  night.  The  scheduling  of Sunday (and later Saturday)  telediarios, is very changeable. 

On Spain's second channel, TVE 2, news programmes were considered  as being complementary to those  aired  on  TVE1.  There  was  a  separation  of  the  channels'  roles  and  an  eagerness  to  make  a distinction between the two. However, the lack of budget proved to be an obstacle to the initial plans. 

TVE  2'sown  dedicated  newsroom  got  underway  in  November  1974,  but  closed  four  months  later. 

[16] Other attempts to differentiateTVE2 news coverage from that of TVE1 failed: either due to lack of interest from the audience, as was the case of minority sports; or technical and financial problems, as occurred with the regional news. In the long run meanwhile, throughout almost the entire period studied here, TVE 2 limited itself to broadcasting the same night time  telediarios as TVE 1, except during 1975 when it did not show the Saturday editions. 



4. Content of the  telediarios during the Franco era Little  has  been  known  about  the  content  of  the   telediarios  until  now.  Of  course,  we  have  not discovered a new source containing the exact texts which were read by the presenters, as provided in the case of radio by Radio Nacional. As far as we know, such a source does not exist. In this regard, we have to appreciate the fact that the TVE broadcasts began outside the years of greatest controlling fervour on the part of the government, although the same minister, Arias Salgado, had had ultimate responsibility  since  1951.  Above  all,  the  lack  of  resources  and  consequent  forced  improvisation, together with the support in the selection of material for the  telediarios which was initially provided by Radio Nacional, must have weighed heavily. Furthermore, in the early years the staff did not take any  liberties  in  their  self  censorship;  they  came  from  Radio  Nacional  or  NO-DO  and  were  fully http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 160 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



aware  of  the  rules  of  the  game  on  news  in  the  official  media,  which  boiled  down  to  the  idea  that control begins with self censorship. 

What we do have available to us are the daily broadcast reports, which are an essential source for this aspect of the study. Specifically, one of the pieces of information routinely provided are the headings on the subject matter of the pieces of footage or video which were used to "illustrate" the words of the talking heads. Furthermore, some of these pieces have been conserved in TVE's image archives, though overall there are very few from before the seventies. However, this material provides a good basis  on  which  to  try  to  approach  the  contents  of  the   telediarios.  The  reports  do  not  provide  a thematic index of each news programme, but they do offer a useful orientation. Firstly, because the news  items  that  the  editorial  team  deemed  most  important  absolutely  had  to  be  accompanied  by images. Conversely, if a news item was considered important but there were no images available, a stock  image  was  sought  (even  if  it  was  not  particularly  relevant)  and  the  story  was  produced  with greater  care  for  later  editions.  This  normally  involved  a  search  for  more  appropriate  footage.  Thus the list of the footage used gives an idea, not only of the issues dealt with, but probably also of those which  were  of  most  interest  to  the  news  department.  On  the  other  hand,  knowledge  of  the  general structure  of  news  in  the  official  media  during  the  Franco  era  provides  a  useful  frame  of  reference with which to assess these materials. Finally, it is important to stress that the data below comprises a significant sample for the 1960s. 

The  headings  for  the  materials  have  been  grouped  thematically  and  classified  in  terms  of  origin: national  or  international.  In  practice,  this  distinction  infers  another,  between  Spanish  news  and foreign news. The thematic differentiation within each of these wider sections has been tailored to fit the material, which in some cases did not lend itself to a high degree of precision. 

On  first  considerations,  the  footage used to  "illustrate"  the news  points  to  the predictable nature  of the issues covered and demonstrates the working agenda of the TVE news department. As in the era of the cinema newsreels, (which were still being made in the form of NO-DOs at the time) the initial interest in a particular news item was decided to a considerable extent by the possibility of accessing images,  which  combined  very  neatly  with  the  various  pressures  from  the  ministries  to  report  on issues  which  were  under  their  jurisdiction,  and  particularly  to  reflect  their  leading  role.  Thus, scheduled  and  foreseeable  events  met  the  majority  of  the  newsroom's  needs.  This  helps  to  explain why  55.4%  of  the  images  shown  came  from  Spain.  The  proximity  factor  gradually  increased  the producers'  capabilities.  From  the  earliest  days  of  TVE,  when  they  could  only  count  on  NO-DO 

images  and  photographs  from  official  news  agencies,  to  the  establishment  of  a  network  of  TVE 

correspondents  throughout  the  Spanish  territory,  with  the  possibility  of  live  links  with  Barcelona from  1965 onwards, [17]  there was  a  gradual  increase in  the capacity to  deal  with various  Spanish locations.  The  same  can  be  said  of  the  international  images.  The  network  of  correspondents  in  the main capital cities of the West also made it easier to access images for international matters, which had initially only been available through the agreements NO-DO had with other international cinema newsreel  companies,  or  purchases  from  CBS,  the  Visnews  agency  and  United  Press,  from  1958 

onwards. [18] 

Another point should be highlighted here. For the editorial staff, working on the news programmes was not so much about the selection of news items as the search for audiovisual material that would offer the viewer the guarantee of "seeing what was happening". The TVE news programmes of the http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 161 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



time  did  not  break  news  stories,  nor  had  this  ever  been  their  objective.  Reporters  worked  with  the newspapers in front of them: it was the press that set the agenda. In fact, they did not even broadcast a newsflash for stories such as the Kennedy assassination or the appointment of Paul VI as Supreme Pontiff.  [19]  Furthermore,  the  lunchtime  edition  set  the  agenda  for  the  day's  remaining  news programmes  on  TVE.  This  allowed  the  news  stories  already  covered  in  the  early  bulletin  to  be fleshed out throughout the afternoon and evening, by finding better images or seeking comments on the subject, or even inviting an expert to the studio. The after midnight news programme, except in case of a very high profile event, simply summarised the coverage from the earlier editions because its  generally  had  a  shorter  run  time,  limited  by  frequent  "interferences"  in  the  scheduling,  which generally stemmed from  the build-up of delays earlier in  the day.  More than a third of the  footage focused on political stories. Activities where ministers were present made up 22%, such as events to commemorate the regime's anniversaries, ministerial activities, the army,  Organización Sindical the legal  trade  union  in  the  Franco  era],  industrial,  agricultural  or  energy  development...Other  footage (12.5%) had a clear governmental slant to it on many occasions, dealing with culture and education, tourism  (3.1%)  and  religion  (7.7%),  as  well  as  sport  and  bullfighting  (7.9%).  Events  and  society (1.1%) rounded off the information about contemporary Spanish life. The figures are significant and provide  an  insight  into  the  subjects  covered  in  the  most  stable  and  consistent  audiovisual  news medium  available  in  Spain  under  Franco.  The  subject  of  politics  relates  to  the  actions  of  the government. Social aspects, although clearly skewed towards the curious or remarkable, barely fit in the category of tourism and events and society (4.2% of the footage).According to TVE's coverage, the other dominant aspect of contemporary Spanish life was religion. 

It is significant that NO-DO and the  telediarios  dedicate a fairly similar percentage of airtime to certa in  domestic  news  items.  [20]  For  example:  30%  of  the  items  in  the  cinema  news  reel  are  about governmental  subjects.  The  most  notable  difference  can  be  found  in  the  areas  of  sport  and bullfighting:  NO-DO  dedicated  almost  40%  of  its  programme  to  them  compared  to  just  8%  of  the telediarios  (sports  news  had  its  own  specific  slot  on  TVE).  The  results  for  the  remaining  subject areas (art, culture and society) are in a similar range. TVE dedicated 9.2% of its  telediarios,  and NO-DO 11.6% of its newsreels, to art and culture; for society, the figures were around 12% and 15.6% 

respectively. 

Of  course  we  should  be  realistic  about  the  significance  of  these  comparative  figures.  They  simply provide  a  clue  for  further  research,  but  the  logic  of  the  parallel  cannot  be  denied.  In  light  of  the professional  experience  the  early  TVE  staff  brought  with  them  from  NO-DO,  cinema  newsreels served as a clear frame of reference for the news programmes in the initial stages. The overlap in the materials used, and indeed the broadcast of some NO-DO newsreels in their entirety, as well as the collaboration in technical audiovisual matters, must have continued to have an influence in the hectic studios  in  the Paseo de la Habana.  Of course,  a  different  generation  of journalists  joining  the TVE 

news  service,  and  experience  of  other  countries  which  were  becoming  increasingly  accessible through the Eurovision Song Contest and meetings between various professionals from the channels at international  events, all gradually diminished  NO-DO's influence, though it continued to play  an undeniable  role  well  into  the  sixties.  Similarly,  the  move  to  Prado  del  Rey  marked  a  watershed  in two  ways.  From  the  summer  of  1964  onwards,  the  studios  at  Paseo  de  la  Habana  were  dedicated exclusively to the production of  telediarios. It appears that not much more than space and tranquillity was gained, since there was no obvious improvement in the daily news programmes. Then, in 1968, the  news  team  moved  definitively  to  Prado  del  Rey.  Some  initiatives  were  put  in  place,  but  the http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 162 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



general tone - with the exception of short periods in  a few of the editions - was maintained amid a certain journalistic atony. 

International news accounts for 44.6% of the footage which was broadcast in the  telediarios. Of the overall total, 23.2% refers to sombre events: armed clashes (11.8%), political or social unrest (6.8%), natural  disasters  (2.6%)  and  sundry  events  (2%).  Indeed,  the  material  used  to  illustrate  the international news portrayed a distressing view of what was happening outside of Spain's borders. It was  a means  of highlighting the benefits of the peace that the regime  boasted of,  particularly from 1964  onwards.  Furthermore,  a  significant  proportion  of  the  news  on  contemporary  international politics  contained  indirect  references  to  conflict:  of the 190 clips in this section, 67 were  about  the Cold War. In the context of almost permanent war, the conflict in South East Asia, and the Vietnam War  in  particular,  were  omnipresent.  Besides  the  evident  newsworthiness  of  the  issue,  in  practical television-making terms, the majority of the international images which reached TVE came from the American agencies (CBS and United Press). From the disembarkation of US troops, through to the demonstrations in South Vietnam, and the meetings and conferences between the countries involved, to reports about the protagonists on either side of the conflict, a plentiful supply of material reached TVE.  In  quite  a  few  of  the   telediarios  in  our  sample,  the  only  international  items  illustrated  with footage  were  linked  to  the  war,  and  some  times  up  to  three  or  four  clips  on  this  subject  were broadcast  in  a single edition.  In total  107 of the clips  refer to  the  conflict  in South  East Asia:  two-thirds of all those dedicated to wars. Of the remaining 78 news stories from the international sphere, more  than  half  were  about  sport  (41,  with  a  considerable  number  on  motor  racing).  Culture  gets  a modest  8  pieces  of  footage,  the  majority  of  which  are  about  cinema.  In  the  'other'  category  (29 

topics), 15 clips were dedicated to Pope Paul VI and 8 to the (US) Space Race. 

Almost  60% of the international  news was  about  wars, conflicts or  catastrophes.  Indeed, the world portrayed  by  the  telediarios  was  a  dangerous  place  and  viewers  were  lucky  to  live  in  a  peaceful corner called Spain. 



5.  Staffand organisation of the daily news programmes. 

While this approach views the development and structuring of  telediarios  during the Franco era as a gradual  process,  it  is  important  to  recognise  that,  by  the  1970s  the  basic  structure  had  been established in parallel with the wider organisation of TVE's news department. The broadcast reports go into great detail about who was involved in the daily news programmes and what role each person performed, and a variety of ways of refering to the staff or editors by abbreviations or friendly terms are used. It is also common to find the same person performing more than one role (e.g. editor and assistant  producer  or  presenter  and  voiceover,  etc.).  Generally,  this  does  not  prevent  us  from identifying  a  functional  structure  for  the  news  programmes,  which  may  inform  later  research  into working patterns. The pay roll listing the people who worked on these news programmes is also very comprehensive. 

A list  of  roles and the people  who  carried them  out, along  with  some basic biographical  details,  is given below. [21] 





http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 163 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 




1.  Head of department. 

For all of the news programmes analysed, José de las Casas and Ángel F. Marrero are listed in this role. 

José de las Casas Acevedo. One of the pioneers of television in Spain. His journalism career began  at  the  daily   El  Alcázar   in  1946.  He  joined  TVE  in  1956  and  was  creator  of  the  first Telediario and responsible for the area of news until 1968. He also created programmes such as  "  A  toda  plana"  [Full  page  splash]  “Enviado  especial”  [Special  envoy],  “Perfil  de  la semana”  [The  week  in  profile],  among  others.  Between  1968  and  1970  he  was  director  of Televisión  Española  and  between  1977  and  1979  he  held  the  post  of  managing  director  of Radio and Television. 

Ángel F. Marrero. Also a pioneer. He was the original director of  Telediario and head of the news  department  between  1964  and  1968.  He  was  the  force  behind  the  programme  “En Portada” [Front Page] which he directed until just before his death in 1986. 


2.  Editor in chief 

In  this  post,  there  are  three  names  which  appear  much  more  frequently  than  others  in  the sample chosen: Jesús Álvarez García, Eduardo Sancho and David Cubedo. 

Jesús Álvarez joined TVE in 1953 before the beginning of regular broadcasts and, along with David Cubedo, wasthe first journalist to present a “Telediario”, although he also participated in  all  sorts  of  shows  (from  other  news  programmes  to  advertisements  for  commercial products and presenting musical performances). 

Eduardo  Sancho  began  his  career  in  journalism  at  dailies  such  as   Las  Provincias  [The Provinces]  and  the   Houston  Chronicle  in  the  US .  He  joined  TVE  in  1956.  He  worked  on news  programmes  such  as  “Telediario”,  “Panorama  de  Actualidad”  [Snapshot  of  current affairs] and the broadcast of the royal wedding between Belgian King Baudouin and Fabiola. 

He served as TVE's correspondent in England, West Germany, and the United States. He was named  director  of  TVE's  regional  office  in  Valencia,  as  well  as  regional  director  of   Radio Nacional  de  España.  He  ended  his  career  in  journalism  as  editor  of  Televisión  Española's weekend news programmes. 

David  Cubedo  Echevarría  started  out  in  journalism  in  1934  as  an  announcer  on  the predecessor of  Radio Exterior de España. After the Civil War, he joined  Radio Nacional de España and became one of the regular voices of the No-Do. He joined TVE at the time of the test  transmissions.  He  continued  to  front  “Telediario”  until  1970  and  also  presented  other slots  such  as  “España  pregunta”  [Spain  asks]  and  “Desde  cualquier  rincón”  [From  any corners].  In  1970  he  was  appointed  Head  of  TVE's  voice  over  department,  a  post  that  he occupied until the end of the decade. 


3.  Editors 

The list of personnel is extensive and repetitive. The team that had worked on the telediarios analysed in 1964 remained in place in 1968 with some new additions. 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 164 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



Among the names regularly featured in the broadcast reports,Javier Aracil, Alfredo Amestoy, Eduardo  Delgado,  Pedro  Macia,  Alfonso  García,  Carlos  Gutiérrez  Losada,  Jesús  Hermida, Manuel  Martín  Ferrand,  Francisco Prados de la Plaza, José Antonio  Plaza, Fernando  Bofill, Miguel Ors, Emilio Lozano García,  Luis Carrascosa Izquierdo, Fernando Cubedo, José Luis Velasco and Santiago Vázquez stand out. 

Other  journalists  also  appear,  and  some  on  an  even  greater  number  of  occasions  than  those previously mentioned, though identifying themis much more complicated as the reports only give their first surname.  Such is the case of Alonso, Blanco, Castro, Cibera, López, Marco, Peña and Riaño. 


4.  Presenters and onscreen announcers 

The  names  Jesús  Álvarez,  Eduardo  Sancho,  and  David  Cubedo  alternate  here  with  less frequent mentions of Santiago Vázquez, Miguel Sanchiz Buendía and José Luís Uribarri. 

Santiago  Vázquez  joined  TVE's  news  department  in  1960.  He  would  be  one  of  the  most popular  faces  over  the  next  two  decades.  In  the  1960s  he  presented  programmes  such  as 

“Panorama  de  Actualidad”,  “Aquí  España”,  “Plaza  de  España”,  “Noche  del  sábado” 

[Saturday night]  and “La Quiniela”  [The Pools].  In the  1970s  he directed and presented the discussion programme “Un mundo para ellos” [A world of their own]. 

Miguel Sanchiz joined the TVE news department in the 1960s. 

José  Luís  Uribarri  made  his  debut  on  TVE  in  1958.  From  the  1960s  onwards  he  became established as one of the most popular presenters across all kinds of programmes. 

5.  Voice-over 

In this section, Maruja Callaved and Pedro Macia particularly stand out, along with regulars Ignacio Opacio, M. de Lafuente, José Luís Uribarri, Eduardo Sancho, Santiago Vázquez and Carlos Gutiérrez. 

Maruja  Callaved  began  her  professional  career  in  radio.  She  quickly  moved  into  television, first  as  a  presenter  and  later  as  a  director  and  producer  of  programmes.  Her  work  as  an announcer  began  on  “Club  del  Sábado”  [Saturday  Club],  and  she  went  on  to  work  on 

“Panorama  de  actualidad”  and  from  there  to  presenting  the  "  Telediarios”.  In  1967  she presented“  Vamos a la mesa” [Come to the table] and in 1968 “Nivel de Vida” [Standard of living]  alongside  Blanca  Álvarez.  In  the  1970s  she  produced  highly  successful  programmes such as “Aquí y ahora” [Here and now] and “Gente hoy” [People today]. 

Pedro  Macía  began  his  journalism  career  on   Radio  Juventud  and  then  moved  on  to  Radio Nacional  de  España.  In  1963  he  joined  Televisión  Española,  lending  his  voice  to  reports broadcast  in  “Telediario”.  He  also  presented  programmes  such  as  “En  Antena”  [On  Air], 

“Punto  de  vista”  [Point  of  view]  and  “Fin  de  semana”  [Weekend].  After  some  years  away from television he returned in 1973 to front “Telediario” until 1980. 





http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 165 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 




6.  Film editing 

Five names are given. Those of   Diomedes Bravo Rodríguez and Julián Saturio Trigo stand out. With very limited resources, and no Moviolas available to them, the pair would become pioneers  in  trick  photography,  using  a  crayon,  a  16mm  projector  and  a  lot  of  ingenuity. 

Alongside  theirs,  the  following  names  appear:  Salvador  Cortés,  Francisco  Velázquez  and Manuel Díaz de la Peña. 


7.  Musical montage 

These  contributors  to  the  telediarios  were  composers  and  music  specialists.  Fernando  Díaz Escalona Giles and Alberto Martínez Peyrou are the most frequently repeated names. Carlos Pallas, López del Cid, Pedro Mengíbar and Díaz Palacios also appear. 


8.  Coordinator 

Miguel Pérez Calderón  was the only person to perform this role in the sample analysed.  He was editor in chief of Televisión Española where he had worked since 1957, and director of the news department for two years. In addition, he created “Primera Plana” [Front page] and was director of the Televisión Española style guide. 


9.  Producers and Assistant Producers 

Members of the editorial team acted as producer and assistant producer. Their names appear in  one  or  other  of  the  sections  alternately,and  this  does  not  seem  to  follow  any  discernible logic. 

Most commonly, people with a long track record in production are listed in this section. This is the case of Valentín Andrés Álvarez Corugedo (editor of some of the weekend editions of the   telediario),  José  Bermejo,  José  Lapeña  Esquivel,  Luis  López  Ocaña,  Luis  Carrascosa Izquierdo (former director of TVE services in Equatorial Guinea) and José Marín. However, other names also appear  which are more commonly  associated with the editor's role. This is the  case  of  Francisco  Prados  de  la  Plaza,  Javier  Aracil,  Manuel  Martín  Ferrand  (director  of some  special  edition  news  programmes),  Fernando  Bofill,  Javier  Alonso  Lennard  (head  of production on the programme “Perfil  de la  semana”), Pedro Erquicia, Miguel  Ors and  even Miguel  Pérez  Calderón  (coordinator  of  the  news  services)  and  José  de  las  Casas  Acevedo (head of the news service). 

Many of them would  also carry out  the  role of  assistant  producer  for certain  editions  of the news  programmes  (Javier  Aracil,  José  Bermejo,  Luis  Carrascosa,  Carlos  Gutiérrez,  José Marín,  Emilio Lozano  and  Pedro Erquicia).Other members of the  editorial  team  who joined them in this role include Castro, Aguado and Alonso. 


10.  Floor manager 

The  role  of  floor  manager  of  the   telediarios   involved,  among  other  things,  directing  and coordinating the set during the broadcast, as well as carrying out the producer's instructions as set out in the production plan. 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 166 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



Some  members  of  editorial  staff  were  involved  in  this,  includingFernando  Cubedo,  Javier Aracil, José Luis Velasco, Luis Carrascosa Izquierdo, Luis Calvo, Fernando Bofill, Mariano Peña  (for  the  programme  “Punto  de  vista”)  and  Juan  Blanco  Ortega.  Members  of  the production  and  directing  team  are  also  listed  in  this  role,  including  José  Lapeña  Esquivel, Miguel  Pérez  Calderón  and  José  de  las  Casas  and,  from  1968  onwards,  Ramón  Sánchez Mariscal, Rodrigo, Poveda and others. 


11.  Appearances and Contributions. 

In  the  fields  “Appearances”  and  “Contributions”  the  programme  secretaries  noted  the participation of people who, though notregular members of editorial, production or technical staff, took part in the news slots performing various roles such as translation of communiqués or press releases (Pedro López Sánchez, Tallón and Alonso among others), shorthand (César Bódalo  Santiago),  cartography  (León  Santos),  graphics  (Salvador  Cortés  Portillo  and  María Teresa  Capella  Marcelino)  or  otherwise  presented  fixed  segments  such  as  the  weather forecast.  The constant presence of  Mariano Medina  Isabel,  “the weather  man” for 29  years, stands out in that category. 



The  first  television  news  personnel  had  unequivocal  legitimacy  in  ideological  terms.  The circumstances  would  not  have  tolerated  anything  less.  They  came  from  the  official  press  of  the movement,  Radio  Nacional  or  NO-DO  and  their  loyalty  to  the  regime  was  unquestionable.  Their transfer  to  the new medium  wasin  keeping with  the logic of the time. They  came from  television's closest predecessors: cinema newsreels and radio. The situation of these predecessors –and news in general– in the Spain of that time was another matter altogether. 

One  of  the  immediate  consequences  of  this  shared  provenance  was  that  everyone  involved understood the need for self-censorship very clearly, as it was normal working practice, particularly in  the  official  media.  Another  relevant  factor  is  that  TVE  had  not  initially  reckoned  with  news broadcasts, or did not consider them an essential part of the new medium. [22]   

The situation soon changed, but the very close relationship between the first news programmes and the  continuity  of  names  and  contents  from  Radio  Nacional  and  NO-DO  is  remarkable.  Some  daily news  programmes  were  called   Noticiario  [news  programme]  and   Noticiario  de  Ayer  [yesterday's news  programme]  respectively.  The  first  entries  in  the  database  are  from  September  14,  1959  and they go up to July 25, 1960, forming a set of 98 programmes. Editions of  Noticiario were very short, lasting  just  four  minutes  on  average,  while   Noticiarios  de  ayer  lasted  between  14  and  15  minutes. 

The  interesting  point  here  is  that  the  titles  reflect  the  mentality  of  the  editorial  team,  which corresponded  with  the  NO-DO  cinema  newsreels  of  the  time.  (The  news  reels  were  still  being produced  when  TVE  news  was  in  its  infancy,  specifically  from  January  5  to  November  24,  1958). 

Even the name ( Noticiario de Ayer) gives the impression of news that was not particularly current, and somewhat out of date. Making the programme involved more production and editing tasks than providing the most up to date news. 

The other professional news tradition was radio broadcasting. Between April 20 and July 31, 1959, a highly significant segment  entitled  Noticiario Informativo de Radio Nacional de España   was aired . 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 167 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



With an average running time of three and a half minutes and a total of 89 broadcasts it is thought to have provided an account of the current affairs that other general news programmes did not feature so prominently. 

The  integration  of  new  staff  over  the  years  undoubtedly  changed  this  mindset,  but  we  should  not underestimate  the  weight  of  the  prevailing  working  patterns  which  the  younger  generation  were faced  with. Although it will be  explored in more depth  later  in  this  paper, in  general  terms  we can identify  two  generations  of  journalists  in  the  TVE  news  department:  the  first  came  from  Radio Nacional  and  NO-DO  in  the  1950s  and  dominated  until  the  middle  of  the  1960s,  and  the  second came from other media, particularly the press, and from both official movement channels as well as independent ones. [23] 



6. Newsroom working practices: compiling  telediarios. Observations from the broadcast reports 

The broadcast reports also give an account of mistakes and errors in the production and broadcast of the programmes. The information is concise [24] and does not provide causes: it only points out what did not happen as planned. Analysing this information enables us to make an initial judgement on the working methods involved in the compilation of the  telediarios. We must take into account that we are working with a sample of 90 days. The first group refers to inserts which could be understood as brand product placement. There are three mentions of this in the sample we analysed. It is not easy to evaluate the inserts without being able to watch them, but they appear to be simple shots of outdoor advertising for particular brands, newspaper mastheads or titles of books in items about fairs. 

What is really interesting for this type of study is that these mistakes should be seen in the context of the most common complaint: the continual lack of technical resources. This complaint is particularly interesting as it appears to be completely at odds with the function of control theoretically assigned to the department. It also shows that leaving the  telediario team in the old studios in the Paseo de la Habana while the rest had already transferred to Prado del Rey meant that they still had to manage with equipment that was either unsatisfactory or in a poor state of repair. Perhaps these aspects are a reflection  of  how  little  interest  TVE's  executives  had  in  news  programming  for  a  long  time.  For example:  "The  functioning  of  the  sets  in  this  secretariat  is  so  poor  that  the  different  changes  of system, which occur in the segments, cannot be perceived. These faults have already been reported, several  times,  and  the  technicians  have  come,  but  not  managed  to  repair  them"  ( En  Antena, November 5, 1964). The lack of resources was also apparent from the material used to illustrate the news; "this  footage  (astronauts) was  shown for the third  time in  a few days,  twice in  the telediario and  once  in  a  culture  programme.  (Telediario,  October  31,  final  edition),  8th  filmed  news  item entitled  "Men  rescued  by  planes"(Telediario  2nd  edition,  November  5,  1964)  (and  the  title  of  the cultural space may be  "by earth, land and sea", broadcast  yesterday)". In this case,time pressure on editing the news is likely to have played its part. This type of errors appear mainly in 1964. The next one  of  a  similar  nature  is  noted  in  a  report  from  two  years  later,  after  the  editorial  team  had transferred to Prado del  Rey  and better resources and  greater  attention  were being  dedicated to  the daily  news  programmes:  "this  programme  was  broadcast  on  Videotape  but  this  was  not  specified http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 168 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



when the report was handed over. Very poor images at some points" (Telediario 2nd edition, February 3, 1968). 

Details of the mistakes made have been sorted into two further sections. The first refers to failures on the  part  of  those  responsible  for  the  programmes  to  submit  information  about  the  content  and  run time  which  was  required  to  check  whether  what  was  broadcast  fitted  what  had  been  proposed  and approved.  In  theory  this  was  essential  in  controlling  what  content  appeared  on  air.  Perhaps  the following complaint, which is typical of a censor who is looking to avoid taking responsibility, falls into that category: "the story about Victoria Eugenia does not appear on the production report for the programme, yet was the first news item to be broadcast" (Telediario 1st edition, February 11, 1968). 

[25] The frequency with which comments such as "The information about this segment has not been provided"  appear  in  the  reports,  must  be  seen  in  the  same  context.Commentsof  this  natureare  a means of demonstrating that control duties are being carried out effectively. Similarly, we find notes detailing minor alterations, either to do with the planned run time (Telediario 2nd edition, November 1, 1964); or the delayed submission of the details "This information was submitted after some of the footage  had  gone  out,  hindering  the  work  of  this  secretariat"  (in  Telediario  2nd  edition,  April  5, 1965), or even "The information about this segment was provided when the broadcast was halfway through", referring to the Telediario 2nd edition, April 11, 1965. These annotations should not be seen as official complaints. At least, according to the testimonies of those responsible for  telediarios over the period, no complaints were made about them, although all of the TVE staff knew very well that the broadcasts were being inspected in this way. The negative observations made on the reports did not bring any consequences. However, the references made by the broadcast secretaries to delays or failures to submit production reports before the programme went to air can be read in two ways. 

Of  course  it  may  reflect  a  determination  on  the  part  of  the  editorial  team  that  certain  news  stories should be broadcast, and this would be the case in many instances. We should recall that the narrow-minded  censors  could  demand  that  a  story  be  withdrawn  to  avoid  potential  problems.  Failure  to submit  the  production  report,  or  doing  so  late,  would  resolve  that  issue  for  all  concerned:  content went to air as intended and the censor indicated the delay or absence in his report... which did not go any further run less a complaint was made from higher up the chain of command. In this context, it is important  to  note  that  reports  had  to  be  submitted  not  just  for  the   telediarios,  but  for  news programmes in general. The following annotations support this impression since they refer to other types of news programme. For example: "As is almost customary, information about this slot has not been provided to us" ( Punto de vista, November 4, 1964). 

In any case, other comments made in the reports indicate the time pressure under which  telediarios were made, and reveal some working habits which fall far below the standards one might expect to be set for news programmes on a television channel that was not just run by the state, but was also the only one in the country. While there was a fairly acceptable level of operation overall, technical constraints and the degree of improvisation required resulted also had some negative consequences. 

Another set of observations supports the idea that time constraints and insufficient dedication to the tasks of planning and production  led to obvious mistakes in the broadcasting of news programmes. 

For  instance:  "a  knocking  sound  can  be  heard  during  Mariano  Medina  Isabel's  contribution” 

( Telediario  1st  edition,  November  2,  1964);  "the  voice  of  an  unknown  speaker  can  be  heard" 

( Telediario 1st edition, November 12, 1964); "noise in the studio" ( Telediario 2nd edition, November 18, 1964); "the sound cuts out suddenly and is lost for 20 seconds. Later, it cuts out for 8 seconds" 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 169 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



( Corresponsal [Correspondent], November 23, 1964); "the images in the footage can barely be made out and are indiscernible at some points" ( Telediario 3rd edition, April 2, 1965); "the footage begins without the voiceover, although murmuring can be heard along with a voice asking for a chair, then we  hear  comments  about  the  images  being  shown"  ( Telediario  2nd  edition,  April  6,  1965);  "a  loud voice can be heard to say "Silence" ( Telediario 2nd edition, April 9, 1965); "errors in sychronising at some points, during comments on the subject of the footage" ( Telediario 1st edition, April 11, 1965); 

"the voices of people in the studio can be heard" ( Telediario 3rd edition, April 22, 1965); "Someone moves in front of the camera while Macía is in shot and makes some  noise in the studio" and "the man being interviewed by M. Ors is not identified", as well as "sound problems. Some of the images are poor" ( Telediario 1st edition, February 1, 1968); "The camera catches Macía, the announcer, off-guard for a second time" ( Telediario  2nd edition, February 11, 1968): "in the first clipin the domestic news  segment,  an  irritating  noise  produced  by  the  camera  accompanies  the  sound  of  the  interview which was recorded on dual track," and "E. Martín Rubio (weather man) contributes but is not listed on the production report for the programme" ( Telediario 2nd edition, February 14, 1968); "Footage of the launch of a boat is broadcast but it has a different name to the Bullcarrier" ( Telediario 2nd edition, February 17, 1968). 

It is difficult not to attribute these examples to editing or production errors. As noted above, many of the people responsible for these tasks were carrying out several roles interchangeably. Therefore, it is likely  that  these  faults  reveal  a  problem  with  the  team  as  a  whole,  rather  than  specific  individuals. 

Without  doubt,  some  of  the  comments  and  complaints  made  in  this  section  seem  laughable,  and regrettably Spanish people often joked about the quality of the daily news programmes, unaware of the limited resources available to the programme makers. 




7.   Discussion and conclusions 

The  telediarios  were  the  backbone  of  news  programming  on  TVE  during  the  Franco  era,  more because of their prominence (at least three editions a day from the beginning of the 1960s) than for their credibility. The major international reports were considered to be more credible. Nevertheless, it is  important  to  highlight  that  from  the mid 1960s on  wards,  these programmes were the  Spanish people's main source of news. The bibliography, up to now, has drawn on the information provided in Josep María Baget's classic study, which combines knowledge egleaned from his years as a critic with  numerous  interviews  conducted  with  television's  key  figures,  as  well  as  information  from studies and official reports, press reviews and the bibliography which was available up to the time of publication. That combination makes it an essential work, and it remain sunrivalled in the positivist historiography  about  Spanish  television.  The  subsequent  bibliography  is  largely  (and  often, exclusively) based on the sections dedicated to news policy in each of Baget's chapters. Though it is of  less  specific  interest  in  terms  of  news,  Manuel  Palacio's  text  should  also  be  noted  here  as  it provides a synopsis and a novel critical methodology. Palacio's observations on the book's depiction of television in the 1960s are of great interest and served as a starting point for these conclusions. 

Based  on  this  attempt  to  respond  to  some  issues  of  the  historiography  of  television  in  Spain,  we conclude that in order to move this issue in new and fruitful directions, we must consider access to other sources. 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 170 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



This  assertion  is  supported  by  a  succession  of  monographs  (which  almost  always  originate  from doctoral theses) in which the younger generation of researchers have adopted a case study approach. 

[26]  These  new  interpretations  have  brought  to  light  the  need  to  work  with  new  sources  or  use familiar ones in a systematic way, whereas so far they have only been used to provide an appropriate example. Likewise they have identified another area for further study which has been neglected for a long time: viewing the actual material supposedly under investigation. We can no longer claim that it is  impossible  to  look  at  this  material.  Of  course  much  of  it  has  inevitably  been  lost;  but  there  is  a substantial  amount  (and  perhaps  therein  lies  the  problem)  that  is  accessible  to  researchers  via  the TVE  archives  (whose  ARCA  database,  furthermore,  offers  indispensable  information  on  the programmes  themselves).  Access  to  these  resources  poses  no  major  problems,  requiring  only  the forethought needed when visiting any other archive. In short, we can no longer limit our analysis of footage to the random assortment of snippets that circulate on the internet, nor to the selection that TVE  offers  on  its  own  websites  (which  is  of  evident  cultural  and  didactic  relevance)  for  general interest  purposes,  nor  to  the  range  of  programmes  put  on  the  market  in  various  formats  (in  these cases, as with any other source, we must be aware of the limitations). 

We  have  already  noted  that  some  of  these  recordings  have  been  irretrievably  lost  (or  were  simply broadcast and never recorded). In such cases, researchers must make a particular effort to seek out or systematise other sources, as the authors of this paper have done. 

With the exception of a few headlines, no material from  Franco era news programmes survives,  as far as we know. The clips which were used to present news items on the  telediarios  are not available either, although those that have been preserved will be digitised. However, the information contained in  the  broadcast  reports  we  have  found  is  beyond  the  capabilities  of  one  individual;  the  need  to organise into regular teams of researchers to engage in the study of television is becoming ever more obvious.  This  work  shows  that  this  form  of  collaboration  is  viable  and  effective  in  this  particular context  and  that,  therefore,  it  would  be  for  other,  broader  ones.  The  contribution  made  by  new research will pave the way for new synopses, which up to now have merely reused data from Baget's positivist historiography (normally in a different way to that originally intended). 

Those who came to an incipient TVE from Radio Nacional and No-Do brought with them out-dated ways  of  working  which  made  it  difficult  to  establish  an  efficient  system  for  the  production  of telediarios, and in fact the system was not consolidated until 1959 at the earliest. This delay, coupled with  an  apparent  lack  of  interest  in  news  programming  in  general  until  almost  the  1970s,  reveals another  issue:  right  from  the  beginning,  TVE's  propaganda  efforts  focused  on  entertainment  and general  interest  shows,  rather  than  news  programmes.  The  news  only  received  the  attention  of  the censors,  although  opportunities  to  mark  commemorations  or  hammer  home  negative  experiences were also taken advantage of furthermore, the surveys of people's recollections seem to support this hypothesis: even TVE staff themselves do not rank any news programme from before 1975 in the top ten, whereas six entertainment and general interest ones do make the list. [27] 

Self-censorship  and  control  must  have  quashed  any  interest  in,  or  impulse  to  seek  out,  the  news. 

Thus, the working routines did not drive innovation. Until the move to Prado del Rey (well into the 1960s), there were not even many technical facilities available. Each day the selection of news items for  the  after  lunch  bulletin  focused  on  reviewing  the  press,  the  agenda  of  ministerial  events,  and international politics. Further detail was provided in the night time news and commentary was added http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 171 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



in  the  after  midnight  edition.  The  search  for  material  to  put  together  in  the  visuals  was  also completed over the later editions. The version of life reflected by the  telediarios  had little credibility. 

This  lack  of  credibility  was  due  not  only  the  channel's  dependence  on  the  Franco  government, (though  in  reality  the  relationship  was  much  more  distant  than  people  imagined,  despite  a  few exceptions), but also to the international context of the Cold War as some of the news stories were linked to the struggle against the "common enemy". These limitations did not prevent a growing, and of  course  younger,  group  of  professional  journalists  from  bursting  into  the  news  departments  and attempting minor acts of daring which were sometimes detailed in the broadcast reports (e.g. a news item  on  the  exiled  Queen  Victoria  Eugenia  was  not  declared,  probably  so  that  it  would  not  be censored) or that we know about from the bibliography (the minute's silence for the victims of war in Vietnam). [28] In any case, it is not surprising that this general inertia –with the exception of some short-lived experiments– would end up demotivating the teams on the  telediarios in their journalistic endeavours and that it would lead to obvious production errors on occasions. 

In  summary:  self  censorship,  and  the  technical  penury  in  which  they  worked  from  the  very beginning,  hindered  the  editorial  team  from  delivering  news  with  any  journalistic  merit  in  the telediarios. 

The  technical  constraints  remained  in  place  until  well  into  the  1960s  and  the  threat  of  control  was present to the end. None of these factors made the daily search for the newsworthy  any easier and, with a few exceptions, inertia must have taken hold of the professional practice to some extent. 




8.  Notes 

1. With regard to general studies, Baget's book is the first and best work of positivist historiography about  television  under  Franco.  It  has  served  as  the  main  –and  often  only-  foundation  for  later approaches.  Providing  more  modern  and  critical  points  of  view  and  with  a  broader  range  of  news sources consulted, the monograph by Manuel Palacio also stands out [Palacio: 2005] 

2. Gómez Alonso, 2004; Rueda, 2006: 24 and Carreras, 2013 

3. Access to TVE’s audiovisual archive involves no more obstacles than any other historical archive 

[Fernández de la Torre, 2010; Paz and Montero, 2011] 

4. For cinema, see: Allen y Gomery, 1995: 19-93. 

5.  Televisión  y  cultura  popular  durante  el  franquismo:  programación,  programas  y  consumo televisivo (1956-1975), ref. HAR2011-27937. 

6. Baget, 1993:155 

7. Paz y Montero, 2010; Díaz, 2008 y Pestano, 2008. 

8.  http://hemeroteca.abc.es/  and  http://www.lavanguardia.com/hemeroteca/index.html.  Separate searches are required for each newspaper. The latter is  complete and available from  the newspaper http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 172 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



archive at the Biblioteca Nacional. Furthermore, since May 2013, the decade by decade programme schedules can be accessed at http://tv_mav.cnice.mec.es/siglo/50/  

9.  Julio  Montero  and  Joseba  Bonaut  designed  the  databases.  Data  for  the  First  Programme  was uploaded by Tamara Antona, and for the Second by Juan Martín Quevedo. Laura Fernández was also involved at the beginning. 

10.  The  databases  were  designed  by  Julio  Montero  and  Ángel  L.  Rubio.  Rubio  also  uploaded  the majority of the data. 

11. Palacio, 2005: 73-87. 

12. Baget, 1993: 26-28 y 54-55. 

13. Baget, 1993: 65-66 y 95-96. 

14. Bonaut, 2010 and Bonaut, 2009. 

15. Carreras, 2013 concurs on this point. 

16. Baget, 1993: 293. 

17. Baget, 1993: 155. 

18. Baget, 1993: 66. 

19. Baget, 1993: 126 and 109 respectively. 

20. The comparison is based on Rodríguez Tranche and Sánchez-Biosca'sdata in  NO-DO. El tiempo y la memoria, pp. 109 on wards. The data refers to 1955, although the authors state that "if we look at  the  annual  indices  of  news  stories  written  in-house  we  find  an  unchanging  repertoire  which  is repeated year after year (...) with certain items always prioritised". 

21.  Information  about  each  person's  involvement  with  the  programmes  mentioned,  in  the  role indicated, was obtained from the broadcast reports for the sample analysed. 

22. Baget, 1993: 26. 

23.  The  allusions  made  by  Baget,  1993,  scattered  throughout  the  chapters  which  are  organised  by year and season, confirm this idea. 

24.  The  orientation  and  checking  of  the  broadcasts,  as  well  as  listening  to  the  recordings,  was  the sección  de  Inspección  y  Consulta  y  Comprobación  [department  of  inspection  and  checking]'s  role. 

The task was carried out by the broadcast secretaries, and they also wrote the broadcast reports used here.  Their  role  was  one  of  control:  ensuring  that  the  content  of  broadcasts  was  as  planned  and approved; as per the production report. This was not a means of improving quality. The service was established through Decree 2460 from December 29, 1960. 



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 173 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



25.  The  queen  returned  to  Spain  after  37  years  in  exile  to  act  as  godmother  at  her  great-grandson Felipe's baptism. The reference in the  telediario would have put her momentarily in the spotlight as wife of Alfonso XIII and mother of don Juan de Borbón. 

26. Focusing purely on those which deal with the subjects from the Franco era we would highlight publications by Joseba Bonaut, Sira Hernández, Julio Moreno, Enrique Guerrero, María Antonia Paz, Elvira  Canós,  Patricia  Diego,  José  Cabeza,  Teresa  Ojer,  Mercedes  Montero,  etc.  These  researchers have conducted analyses of sports programmes, history documentary series, game shows and variety shows, children's programmes, drama and original fiction produced in house, Félix Rodríguez de la Fuente's  nature  series,  television  advertising  in  that  era,  etc.  as  well  as  cross-sectional  studies  (the Civil War on TVE, the use of history on TVE, etc). 

27. Palacio, 2005: 14. 

28. Baget, 1993: 233-234. 

 


9.  Bibliography 

R Allen y D Gomery (1994):  Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Paidós. 

JM Baget Herms (1993):  Historia de la televisión en España. 1956-1975.  Barcelona: Feed-Back. 

J Bonaut Iriarte (2010): "El eterno problema del fútbol televisado en España: una perspectiva histórica de la lucha por los derechos de retransmisión de la Liga de Fútbol Profesional (LFP)".  Communication and Society/Comunicación y Sociedad, vol. XXIII, 2, pp.71-96. 

J Bonaut Iriarte (2009):  Televisión y deporte. Origen y desarrollo histórico de la programación deportiva española (1956-1975) Buenos Aires: Libros en Red, pp. 364. 

NC Carreras Lario (2013): “Tradición e innovación en la comunicación social: la experiencia inicial de Televisión Española”.  Estudios sobre el mensaje periodístico, nº 19, pp. 671-679. 

R Díaz Arias (2008): “La representación del mundo en los informativos de televisión”.  Estudios sobre el Mensaje Periodístico,  14, pp. 363-384. 

R Fernández de la Torre (2013): “Sistemas de catalogación y clasificación en el Archivo del Centro de Documentación de RTVE. Ponencia en el VI Seminario Taller de la Filmoteca Española”. 

Recuperado el 15 de agosto de 2013 en 

http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/46837842215804051822202/index.htm.  

R Gómez Alonso (2004): “Investigar la historia de la televisión en España: algunos problemas Documentales y metodológicos”.  Área Abierta, 7. 

P Moreno Espinosa (1998): “El discurso de la televisión en España”.  Revista Latina de Comunicación Social, 4. Recuperado el 2 de agosto de 2013 de:  

http://www.ull.es/publicaciones/latina/z8/rab38pastora.htm.  



http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 174 

Revista Latina de Comunicación Social # 069 – Pages 152 to 175  

Funded research | DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en | ISSN 1138-5820 | Year 2014 



MA Paz y J Montero (2010): "Las profecías son noticia. El uso del futuro en la información televisiva española sobre la crisis de Irak (24 de febrero-20 de marzo 2003)".  Communication and Society/Comunicación y Sociedad, vol. XXIII,1. pp.153-174. 

MA Paz y J Montero (2011): “El archivo audiovisual de RTVE. Programas emitidos entre 1956 y 1975 sobre la Guerra Civil”.  Revista General de Información y Documentación, vol. 21. pp. 225-247. 

J Pestano Rodríguez (2008): "Tendencias actuales en la estructura y contenidos de los informativos de televisión".  Revista Latina de Comunicación Social, 63. pp. 453-462. Recuperado el 1 de agosto de 2013 de: http://www.ull.es/publicaciones/latina/08/38_795_60_TV/Jose_Pestano_Rodriguez.html 

JC Rueda Laffond  M-M Chicharro Merayo (2006):  La televisión en España (1956-2006). Política, consumo y cultura televisiva. Madrid: Fragua. 

R Rodríguez-Tranche y V Sánchez-Biosca (2006):  El NO-DO. El tiempo y la memoria.  Madrid: Cátedra. 



10.   Appendix: Thematic classification of the footage broadcast in the TVE telediarios.   



_______________________________________________________ 

How to cite this article in bibliograhies / References 

J Montero Díaz, ÁL Rubio Moraga, T Antona Jimeno, J Martín Quevedo, L Fernández Ramírez (2014): “Disclosure of Health Information: a challenge of trust between the various sectors involved”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, pp. 152 to 175. 

http://www.revistalatinacs.org/069/paper/ 1006_UCM/09jen.html  

DOI: 10.4185/RLCS-2014-1006en 

Article received on 1 December 2013. Submitted to pre-review on 3 December. Sent to reviewers on 3  December.  Accepted  on  7  February  2014.  Galley  proofs  made  available  to  the  authoress  on  11 

February 2014. Approved by authoress on: 12 February 2014. Published on 14 February 2014 





http://www.revistalatinacs.org/069/paper/1006_UCM/09jen.html                     Página 175 





index-1_9.jpg





index-1_8.jpg





cover.jpeg
Revista Latina de Comunicacion Social # 069 — Pages 152 to 175
Funded rescarch | DOI: 104185 RLCS-2014-1006en | ISSN 1135

How ot his arile n bibigrabies References

3 Montero Diaz, AL Rubio Moraga, T Antona Jimeno, J Martin Quevedo, L Fernndes Rariez
slosursof Health Informtion:challenge of st beten th various sctors
Lating de Comunicacion Socia, 69, pp. 15210 175
106905061 1006
O06en

Television news bulletins in the Franco
era. An investigation of the sources

Juo Montero Diaz (CV] [@] [T Deparment o History of Social Communication
UCM / jumondiaemes

Angel Luis Rublo Moraga [CV] (] [T5] Depariment o History of Communication -

wara Antona Jmeno V] (]G] Depariment of Hisory ofSoia Communicaton -

un Martin Quevedo (CV] (] (T) Communi

University / juan maria .ot

Laura Fernindes Ramives (CY) (@] () HisorclScences and Geography (Prcduction, video-crestion
and igtal dsign), UBU lramieztaubugs

Abstract

Area- UNIR, Cenre Villanueva

Introduction. A major drawback of the xisting sudics on the istory of teevision i Spai under
Franco is thei filure (0 analyse dirct sources. Objectives. The am of tis rescarch i 1 analyse
TVE's tlediarios (television news bulltins) during the Franco era, using new and speciic dta
Method Rather than using them purey as xampls,this resarch makes comprehensive ue of the
programime schedules found in La Vanguardia, Abe and Tele Radio, 3 wel 3 TVE's offcal
broadeast repors. Conclusions. Through th use of these sourcs,this pape itends o demonsir
the availabilty of a wide range of resources on the basis of which thre is  need for new critical
Studics on the history of levision in Spain o b carid ou,

i v sevistalatinacs 072 069 paper/1006_UCNL09jen ! Pigina 152





index-1_1.jpg





index-1_2.jpg





index-1_10.jpg





index-1_4.jpg





index-1_3.jpg





index-1_6.jpg





index-1_5.jpg





index-1_7.jpg





