Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

The Andalusian elections of 2012 in the
national press: Analysis of the coverage of
Abc, EI Mundo and EI Pais

Bernardo Gomez Calderdn [CV] [«3] [?] Associate Professor.School of Communication
Sciences. University of Malaga (Spain) / bjgomez(@uma.es

Francisco Paniagua Rojano [CV] [@] [?] Associate Professor.School of Communication
Sciences. University of Malaga (Spain) / fipaniagua@uma.es

Pedro Farias Batlle [CV] [@#] [#] Full Professor.School of Communication
Sciences. University of Malaga (Spain) / farias@uma.es

Abstract

Introduction. This article analyses the coverage of the Andalusian elections campaign of 25 March,
2012, by the Andalusian editions of three Spanish national newspapers: Abc, EI Mundo and El Pais.
Objectives.To determine the similarities and differences in the treatment given to the electionsby
thesenewspapers;to establish the degree of convergence between the agenda of these newspapers and
the agenda of the contending parties; to characterise the presence of the political leaders; and to
identify the predominant frames. Methods.Content analysis focused on sixteen items related to the
location, production features and content of the 497 electionnews items published by the sample of
newspapers. Conclusions.There wasa predominance of regional issues in the coverage of the
elections campaign; there was a low presence of interpretive and analytical elements; and there was a
predominance of strategic and game frames in the coverage of the elections campaign.

Keywords
Election campaigns; Andalusia; daily press; agenda-setting; framing.

Contents

1. Introduction. 1.1. Study of the media coverage of election campaigns. 1.2. Objectives and
hypotheses. 2. Methods. 3. Results. 3.1. Location. 3.2. Production features. 3.3. Characterisation of
content. 4. Conclusions and discussion. 5. Bibliography. 6. Notes. 7. Sources.

Translation by CA Martinez Arcos (Autonomous University of Tamaulipas)

1. Introduction

On 25 March, 2012, the Autonomous Community of Andalusia held elections which, according to all
the opinion polls, could mean the exit of the Spanish Socialist Workers’ Party (PSOE according to its
initials in Spanish) from the Presidency of the Andalusian Autonomous Government (Junta de
Andalucia)after thirty years of uninterrupted ruling. For the first time since 1994, the regional

Page 261


https://www.uma.es/departamento-de-periodismo/info/73084/perfil-bernardo-gomez/
http://orcid.org/0000-0002-9245-9251
http://scholar.google.es/citations?user=QJV5oDYAAAAJ
mailto:bjgomez@uma.es
https://www.uma.es/departamento-de-periodismo/info/73090/francisco-javier-paniagua/
http://orcid.org/0000-0001-7376-4536
http://scholar.google.es/citations?user=9z8ZuMMAAAAJ
mailto:fjpaniagua@uma.es
https://www.uma.es/departamento-de-periodismo/info/104085/pedro-farias/
https://orcid.org/0000-0002-9634-5198
http://scholar.google.es/citations?user=jfBzHdMAAAAJ
mailto:farias@uma.es
http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

elections were not held on the same dayas the national elections, because the current President of the
autonomous community, José Antonio Grifidn, wanted to prevent the victory of the People’s Party
(PP, according to its initials in Spanish) in the national elections of November 2011 from havinga
contagion effect on the Community of Andalusia (see Rivera, 2012).

There were great expectations of change, and the political and journalistic media were predicting the
triumph of the PP candidate, Javier Arenas, who was facing his fourth Presidential nomination after
having been defeated in 1994, 1996 and 2008.

As noted by Colmenarejo (2012), the elections took place in a time when the PSOE was considerably
worn out, pressed by several corruption scandals whose preliminary investigation coincided with the
development of the campaign. The major scandal was the misuse of the benefits of the Collective
Dismissal Programme (Expediente de Regulacion de Empleo, ERE), which is an instrument of the
Spanish labour legislation that allows companies in bad economic situations to lay off a high
percentage of workers and to receive special compensation rights and economic help from the
government. The corruption scandal was that the ERE benefits were given to many companies that
did not lay off workers and to ghosts companies, set up by fake businessmen connected to the
government authorities. The ERE misuse scandal had inevitable political repercussions and involved
several former senior members of the Andalusian Autonomous Government.

Eventually, the PP achieved its first victory in the Andalusian elections but the number of seats won,
50, was not enough to achieve the absolute majority needed to form a government.

The PSOE, which was defeated by a small margin (as it won 47 seats), was given the option to
continue in power through a pact with the third force in the Chamber, the United Left party (1U,
according to its initials in Spanish),which doubled its representation, from 6 to 12 seats, and
multiplied its influence so much that it managed to be part of the Andalusian regional government
two months after the elections [1].

The relative novelty of this solitary elections and the possibility of change, which seemed real
according to the polls and the prevailing political cycle in Spain, gave the campaign an unusual
protagonism in the media, and this is what justifies our interest in analysing the coverage of these
elections by the quality national press.

1.1. Study of the media coverage of the election campaigns

Since McCombs and Shaw proposed the agenda-setting theory in 1972 to explain how the media
shapes public opinion, its application to the study of the press has been intense and productive,
especially in relation to the coverage of politics and electoral processes. As Kavanag (1995: 40)
points out, political parties do not only compete for votes, but also compete to impose the issues that
will be discussed during the campaign: this is what Norris called the “battle for the campaign
agenda” (1999: 54).

During theestablishment of the issues that will attract the audience’s attention, each medium plays a
distinct role. We agree with Almaguer (2010: 204) when he says that “newspapers are the main
players in the agenda setting and inbroadly defining the public’s areas of interest”.

However, according to Benton and Frazier (in Paniagua and Gomez, 2006: 283), in an election
campaign newspapers are more effective during the first few days, but as the election day

Page 262


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

approaches, television is the medium that manages to impose its repertoire of issues. Even so, in deep
levels of knowledge, the press is the decisive channel, because citizens remember more the issues
that have been addressed in writing than those that have only been transmitted through the
audiovisual media.

Although research has enriched the concept of agenda-setting with elements that go beyond the mere
thematic analysisand attend the mode in which the thematic priorities are transmitted, the so-called
“second level” of the agenda-setting(see Rodriguez 2004: 15), in recent decades the analysis of the
journalistic discourse has incorporated an very productive theory that complementsthat of McCombs
and Shaw: framing.

Framingfocuses not on the number of issues covered by the media, but on their attributes, the
concrete aspects that are highlighted from them, and the assessments that underline the content of the
news stories (Martin and Berganza, 2001: 60; Novo, 2007: 45). In this study,frame is understood
as“the central organising idea for news content that supplies a context and suggests what the issue is
through theselection, emphasis, exclusion and elaboration” (Tankard, in Berganza 2008: 26). As
Scheufele and Tewksbury (2007: 12) point out, framing“is a necessary tool to reduce the complexity
of an issue, given the constraints of their respective media related to news holes and airtime”[2].

In the field of electoral information, there are some dominant frames (Jackson, 2011). The main one
is the strategic frame, which “focuses the coverage on who wins and who loses; is directed by the
language of war and games; it predominantly mentions the actors, the criticisms and the audiences; it
emphasisesthe candidate’sstyle and perceptions; and gives great importance to the opinion polls”,
according to the definition of Capella and Jamieson (in Berganza, 2008a: 124). Closely related to this
frame, is the game frame, which some authors consider to be the same the strategic frame. The game
frame sees politics as a competition between candidates. In both frames the idea of conflictis very
present, as confirmed by numerous analysis of the coverage of electoral processes (e.g., Berganza,
2008a).

In contrast to the previous frames, the thematic frame focuses on the content of the
discoursetransmitted by the public actors, instead of focusing on their attitudes and activities. This is
an “informative frame, which gives knowledge to audiences to form their own attitudes and political
opinions” (Berganza, 2008a: 124). As one can imagine, the implications of the adoption of the
strategic frame instead of the thematic frame is important for thoseaudiences who decide the
direction of their vote only based on the information provided by the media.

In Spain, the most recent studies on the media coverage of electoral processeshave examined, in their
first phase, the agenda-setting. These studies include those carried out by Farré (1999), about the
behaviour of regional newspapers during the Basque elections; Semetko and Canel (1997) and
Martin and Berganza (2001), about the treatment of the general elections of 1996; Canel, Benavides
and Echart (2003) and Benavides and Canel (2003), about the general elections of 2000; and
Paniagua and Gomez (2006about the general elections of 2004. All of these studies have found that
there was a convergence between the agenda promoted by the political parties and the press agenda.

Along the same lines, but integrating elements of the second level of the agenda-setting, are the
studies carried out by Zugastiand Lafuente (2010) and Zurutuza and Garcia (2012) about the 2009
European Parliamentary elections campaign, with a focus on theprotagonism of the leaders.

Page 263


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

Moreover, following the popularisation of framinganalysis in English-speaking countries, in recent
years some authors have addressed the prevailing news frames in the Spanish media: Berganza
(2008a, 2008b), based on the news items published about the last two European elections; and
Berganza, De Miguel and Chaparro (2011), whooffer a detailed comparison of the frames used by
paid-for and free newspapers in the 2008 general elections.

1.2. Objectives and hypotheses
This study has several objectives of varying significance:

-First, to examine the type of coverage given by the national newspapersAbc, EI Mundo and El
Pais,in their Andalusian editions, to the campaign for the elections of 25 March, in order to
determine their similarities and differences.

-Second, to analyse the agenda of the different newspaper in order to establish their degree of
convergence with the agenda of the competing parties. Not in vain, in all election
campaignscandidates emphasise certain issues to “try to convey their political priorities to citizens by
carefully selecting the topics they wantto be discussed”” (Novo, 2007: 46).

-Third, to characterise the media presence of the election’s protagonists and in particular of the
leaders of the main parties, as well as the mechanisms through which the media expressed their
position towards them. As Zurutuza and Garcia (2012) point out, contemporary electoral processes
are characterised bya“high degree of personalisation”, prompted by the influence of American
politics. News coverage increasingly focuses on the potential winners and their attributes, which is
both the cause and effect of the abundance of media events centred on candidates.

-Fourth, to identify the predominant framesused in the coverage of the campaign, differentiating
between strategic and game frames, which can be considered complementary, and the thematic
(informative) frame.

In line with these objectives, the study aimed to test the following three hypotheses:

Hypothesis 1: Given that the autonomous elections of 2012 were not held on the same day than the
national elections, which broke with what had been the tradition in Andalusia during the last two
decades, we expected the media’s agenda to include much more regional than national issues.

Hypothesis 2: Following the trend of competitive reductionismthat characterises political news
during elections periods (see, Berganza, 2008a and 2008b; Berganza, De Miguel and Chaparro,
2009; and Jackson, 2011, among others), we expected the coverage provided by the press to be poor
in interpretive and analytical elements that can provide guidance to readers.

Hypothesis 3: Also based on the previous reason, we expected the most common frames in the
coverage of the campaign to be the strategic and game frames; and the thematic frame to be relegated
to a marginal position.

2. Methods

The study is based on the analysis of three national newspapers which have a regional edition for
Andalusia: Abc, EI Mundo and EI Pais. From these newspapers we examined all the news items that

Page 264


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

were related to the autonomous elections and were published from9 March —the beginning of the
campaign— to 25 March-the elections day. The final sample of analysis was composed of 497 units,
which were subjected to content analysis.

This method was chosen due to its suitability to deal with quantitative research on written texts, a
practice with a long tradition in journalism. Content analysisallows the establishment of reliable
inferences about the context of news (Krippendorff, 2002: 28) and their production and reception
conditions. Moreover,content analysis isthe most appropriate method for our study because it is very
useful to compile, process and evaluate large amounts of information (Sanchez, 2005: 214) and to
describe the components of the media’s messages (lgartua, 2006: 194).

The content analysis focused on formal and contentcategories, divided in three areas:

a) Location: section, position and length.

b) Production features: author, genre, use of graphic elements, font types, and events motivating the
news stories.

c) Characterisation of content: types of headlines, content, topics, protagonists in headlines and
graphic elements, highlighted activities of the protagonists, frames, and position of the newspaper or
author.

The three selected newspapers enjoy of wide circulation in the Autonomous Community of
Andalusia. According to the data provided by the Spanish Broadcast and Circulation Control Office
(Oficina de Control de la Difusién, OJD) [3], between July 2011 and June 2012, the regional edition
of Abc sold in average 47,309 copies per day, El Pais 33,917 copies, and EI Mundo 31,952 copies.
None of the local or provincial newspapers in the region exceeds these sales: the papers with the
closest sales are Ideal, from Granada (with 26,527 copies), and Sur, from Malaga (with 23,481).
These sales figures give us an idea of the importance of the national newspapers in media diet of the
Andalusian people, and justifiesour interest in analysing their coverage of the regional elections of
2012,

3. Results

Obviously, the elections of 25 March captured the interest of the regional editions of the selected
newspapers, but there were differences,of varying significance, in terms of the location,production
features and coverage given to this event.

Abcwas the newspaper that published the largest number of election news items, 197, followed, in
second place, by EI Mundowith 155, and, in third place, by El Pais with 140. Inthe three newspapers,
the news about the campaign openedthe regional section, which wascompleted with different
elements: El Paistends to include feature articles about outstanding aspects of the Andalusian reality
(education, culture, environment, tourism, etc.), opinion columns, and interviews with experts not
related to politics. EI Mundo also publishes analyses of the situation of the autonomous community,
but incorporates more opinion articles. Finally, Abc offers daily reports that emphasise the
metacoverage of the campaign [4], particularly the activity of the candidates on the social networks,
and includes articleswritten by its director, Fernando del Valle, and interviewswith business and
cultural personalities.

Page 265


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

3.1. Location

Most of the analysed units, 85.2%, appeared in the Andalusiasection, with rates ranging from 79.4%
(El Mundo) to 97.9% (EI Pais) [table 1]. However, in the case of EI Mundo, 7.7%o0f the news items
were presented in the section titled Otras voces (“Other voices”), which presents the opinion of the
different regional editions of the newspaper.

Abcwas the medium that most frequently dealt with the Andalusian elections outside the regional
section, specifically in the Opinion section. National commentators paid considerable attention to the
regional elections, whose discussion increasedas the 25™ of March approached.

Table 1. Sections
Abc E! Mundo El Pais 3 newspapers
Total % Total % Total % Total %
Andalusia 159 80.7 123 79.4 137 97.9 419 85.2
Opinion 33 16.8 12 7.7 1 0.7 46 9.3
Opinion Andalusia 18 11.6 18 3.7
National 5 25 1 0.6 2 1.4 8 1.6
Last page 1 0.6 1 0.2
Total 197 100.0 155 100.0 140 100.0 492 100.0

There are noticeable differences in the location of the texts. El Pais, which had an independent
booklet for Andalusia, placed the election news itemsat the beginning of the section every day, as
well as Abc, while EI Mundo almost always opened the regional section with news about the
corruption scandals that implicated the Andalusian Autonomous Government, such as the Invercaria
case (in which this public entity of the Andalusian Government, in charge of distributing economic
help to private companies, helped many companies that did not meet the requirements to receive the
help) and, above all, the ERE misuse scandal [5].

The developments in the investigation of Judge Mercedes Alaya and the revelations of the
allegations -with the former general director of Employment, Francisco José Guerrero, as the
mastermind of the conspiracy- opened the Andalusia section every day in El Mundo under the
heading “Politicians under suspicion”. The generosity of the newspaperto treatthe cases of corruption
was evidenced by the number of articles dedicated to them, 85 (on twelve occasions), and the
revelations which appeared on the front page. Moreover, any hint of unethical behaviour that
affectedthe members of the PSOE occupieda more prominently place than the campaign(e.g.,” The
Vélez-Malaga Food and Beverage Technology Park paid for the master’s degree of the daughter of
the Culture Counsellor, Paulino Plata”, 23/03/2012).

In similar parameters but without reducing the protagonism of the electoral contest, Abc provided
abundant information about the scandals of the Andalusian government in up to 50 election news
items that often opened the National section and the news pictures section called Enfoque.

These figures contrast with those of El Pais, which was much more restrained in the coverage of the
judicial proceedings of the ERE misuse scandal, about which only 23 news items were published
throughout the period.

Page 266


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

Elections news rarely appeared on the front page (only 2.8%) and almost all of them were published
by EI Mundo [table 2]. And as for the odd-numbered pages, which are the most important from an
informative point of view, they were the dominant place for elections news onlyinAbc (64.5% of
texts).

Table 2. Location

Abc E! Mundo El Pais 3 newspapers

Total Total Total Total
(n=197) % (n=155) % (n=140) % (n=492) %

Odd page 127 64.5 63 40.6 67 47.9 257 52.2
Even page 77 391 94 60.6 71 50.7 242 49.2
Right 77 391 15 9.7 17 12.1 109 222
Left 51 259 12 7.7 5 3.6 68 13.8
Top 102 51.8 103 66.5 100 71.4 305 62.0
Bottom 47 23.9 41 26.5 40 28.6 128 26.0
Front page 3 1.5 9 5.8 2 1.4 14 2.8
Section’s first page 25 12.7 4 26 32 229 61 12.4

Finally, the space occupied by the elections news items waslarger in EI Mundoand El Pais, in which
about 50% of theirelection news items are five-column long [table 3].

Table 3. Number of columns
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total % Total % Total % Total %
1 42 21.3 32 206 15 10.7 89 18.1
2 45 228 10 6.5 1 0.7 56 11.4
3 33 16.8 17 11.0 6 4.3 56 11.4
4 38 19.3 21 13.5 30 21.4 89 18.1
5 12 6.1 70 452 72 51.4 55° 31.3
6 19 9.6 2 1.3 6 4.3 27 55
7 2 14 2 0.4
8 7 36 7 1.4
10 1 0.5 3 1.9 5 36 9 1.8
14 3 2.1 3 0.6
Total 197 100.0 155 100.0 140 100.0 492 100.0

3.2. Production features

The coverage of election campaigns requires the deployment of correspondents to the candidates’
campaign centre and convoys so that they can report, on time and with first-hand experience,the
candidates’ activitieson a daily basis. The three selected newspapersdeployed special correspondents
to exclusively follow José Antonio Grifian and Javier Arenas. Only ElI Mundo deployed a journalist
to follow Diego Valderas, the candidate of the lzquierda Unida( IU), and that is why this
newspaper,directed by Pedro J. Ramirez, offered the largest number of texts written by
correspondents [table 4].

The office-based writing staff wereresponsible for most of the election news items on Abc (42.6%)
and El Pais (56.4%).

Page 267


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

Table 4. Authors of the texts
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total % Total % Total % Total %
Writers 84 42.6 30 19.4 79 56.4 193 39.2
Correspondents 25 12.7 46 29.7 26 18.6 97 19.7
Columnists 37 18.8 44 28.4 12 8.6 93 18.9
Newspaper 30 15.2 19 12.3 15 10.7 64 13.0
Unsigned 21 10.7 16 10.3 1 0.7 38 7.7
News agencies 7 5.0 7 14
Total 197 100.0 155 100.0 140 100.0 492 100.0

In terms of journalistic genres, there wereimportant differences between the newspapers [table 5]. An
outstanding finding wasthe abundance of short-opinion-pieces and editorials —up to 15— dedicated by
El Mundo to the Andalusian elections, as well as a large number of columns (58, or 37.5% of the
total of election news items), mostly written by regional commentators, including José Antonio
Gbémez Marin, Agapito Maestre, Luis Miguel Fuentes, Rafael Porras and Juan Antonio Rodriguez
Tous.

Abc provided 20.3% of the opinion articles, which were mostly written by national commentators:
Ignacio Camacho, Antonio Burgos, José Maria Carrascal, Gabriel Albiac and Manuel Martin
Ferrand.

In contrast, El Pais only dedicated 12 columns to the elections. Its Opinion section neither offered a
significant number of pieces about this event, since the only article published during the period under
analysis was a minor short-opinion-pieceabout Javier Arenas’s refusal to participate in the debate
organised by Canal Sur Television.

The most outstanding texts of each edition, in any case, werethe chronicle reports. Both in El Pais
and EI Mundo, the correspondents offered more analysis and personal assessments than information;
they reflectedon the development of the campaign and the mood of the candidates, as well as on their
expectations about the results. In this sense, there was a continuous metacoverage and theusual
adoption of the strategic and game frames, as we will see in section 3.3.

Abc and EI Pais used the interview to a greater extent than EI Mundo, alternating politicians and
cultural and business personalities, who offered theirpersonal views on the situation of Andalusia.
Moreover, both EI Mundo and El Pais published sect oral assessments of the past four years of the
PSOE government in the form of reports, although with a different editorial perspective: EI Mundo
criticised the performance of Grifian and his advisors, while El Pais clearly attempted to highlight,
along with glaring errors, the positive aspects of the exiting administration.

Page 268


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

Table 5. Genre of texts
Abc E! Mundo El Pais 3 newspapers
Total % Total % Total % Total %
Chronological report 71 36.0 45 290 32 229 148 301
News 24 12.2 35 2286 51 36.4 110 224
Column 36 18.3 39 252 12 8.6 a7 17.7
Interview 17 8.6 6 3.9 17 12.1 40 8.1
Informative report 21 10.7 4 25 18 12.9 40 8.1
Photographic report 18 9.1 1 0.6 19 3.9
In-depth report 3 1.5 6 3.9 5 3.6 17 3.5
Brief comments 10 6.5 1 0.7 11 2.2
Editorial 3 1.5 5 32 8 1.6
Profile 2 1.0 3 21 5 1.0
Tribuna 1 0.5 4 2.6 5 1.0
Analysis 1 0.5 1 0.7 2 0.4
Total 197 100.0 155 100.0 140 100.0 492 100.0

Election news items are suitable to include graphic elements [table 6], in particular photographs of
the candidates, whose presence in the total of election texts ranged from 67.5% (Abc) to 78.6 (El
Pais). The latter newspaper also used graphs and tables in 13.6% of its election news reports, when
the content was focused on the analysis of the situation of the autonomous community.

Table 6. Presence and type of graphic elements
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total Total Total Total
(n=197) % (n=155) % (n=140) % (n=492) %
Photograph 121 61.4 83 53.5 91 65.0 295 60.0
Political cartoon 7 3.6 14 9.0 16 11.4 37 7.5
Graphic 4 2.0 5 3.2 13 9.3 22 4.5
Table 3 1.9 6 4.3 9 1.8
Total 103 67.5 101 65.2 110 78.6 314 69.9

The analysis of the information sources used throughout the campaign [table 7] showed a well-
defined profile: most of them werepoliticians (in 47.4% of cases), and most were fully identified
people (55.9%). The minimaluse of confidential sources isstriking: in only 2.8% of the election news
items. In a contexts with little dissonances, the interests of El Paisin presenting the opinion of
professionals and experts was outstanding (in 15% of cases).

While the activities of the candidates were the centre of attention of the campaign [table 8], 42.9%
of the election news items do not talk about them, including the analytical and opinion articles, as
well as the articles about the eventual outcome of the elections, the strategy of the leaders and their
electoral expectations. Although the mass rallies were the most common news reference (in 29.9% of
cases), attention was also given to the meetings with targeted audiences (13%). Other activities, such
as walk about and press conferences, were covered only sporadically.

Page 269


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

Table 7. Sources
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
{rT:o‘it g;'} % {r;r =01tg 'I.i} % [r;r =°1t::]} % {::Ot:g;) %
One 78 39.6 42 271 61 43.6 181 36.8
Multiple 47 23.9 19 12.3 45 321 111 226
Disclosed 115 58.4 57 36.8 103 73.6 275 55.9
Confidential 8 4.1 2 1.3 4 2.9 14 2.8
Politician 101 51.3 51 329 81 57.9 233 47.4
Expert 16 8.1 8 52 21 15.0 45 9.1
Non-qualified 5 25 1 0.6 6 43 12 24
None 4 2.0 7 4.5 5 36 16 3.3

A separate mention should be given to the well-known televised debate, which tends to energise the
campaign before and immediately after its broadcast. In this case the debate was organised by Canal
Sur and only had the participation of the PSOE and U candidates, since Javier Arenas refused to
participate because according to him this TV channel was very partial in its informative treatment of
the PP.

Table 8. Activities of the protagonists
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total Total Total Total
(n=197 % (n=155 % (n=140 % (n=492 %
) ) ) )

Rally 58 29.4 44 28.4 45 321 147 29.9
Meeting 31 15.7 25 16.1 8 5.7 64 13.0
Walkabout 15 7.6 8 52 4 29 27 55
Press conference 4 2.0 10 6.5 9 6.4 23 4.7
Televised debate 3 1.5 7 4.5 3 2.1 13 26
Survey 6 3.0 & 39 1 0.7 13 28
Official act 2 1.0 5 3.2 1 0.7 8 1.6
Activity on social
Activity ¢ 1 0.5 6 3.9 7 14
Canvassing 4 2.0 1 0.6 5 1.0
Letter 1 0.5 1 0.6 2 0.4
Interview 2 1.3 2 0.4
Statements 1 0.5 1 0.2
Leaks 1 0.8 1 0.2
None 79 40.1 60 38.7 72 51.4 211 42.9

3.3. Characterisation of content

The biggest differences between the selected newspapers can be seen in the content. The
predominant frame in all cases was the strategic one, but the orientation of the headlines, the body of
the texts, and the graphic treatment of the campaign’sprotagonists diverge significantly. There
werealso differences in the range of issues discussed, as the three newspapers emphasised those
themes best fitted fortheir editorial line, and ignored those matters that wereless beneficial for the
parties they explicitly or implicitly supported.

Page 270


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

The approach of the headlinesshows important differences: while Abc maintainedthe informative
style in 50.8% of its articles, El Paisoften chosethe interpretative approach (30.7% of its articles have
sensationalist headlines). Opinion headlines, however, were more frequently used by Abc and El
Mundo, in over 20% of the texts, which werenot only argumentative, but also interpretative and even
informative.

Table 9. Type of headlines
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total Y% Total Yo Total Yo Total %
Informative 100 50.8 61 39.4 50 35.7 211 42.9
Interpretative 24 12.2 30 19.4 43 30.7 97 19.7
Opinion 41 20.8 32 20.6 6 4.3 79 16.1
Quotation 23 1.7 14 9.0 26 18.6 63 12.8
Thematic 9 4.6 18 11.6 15 10.7 42 8.5
Total 197 100.0 155 100.0 140 100.0 492 100.0

Precisely due totheirsensationalist style, the headlines of El Pais revealed the predominance of the
strategic and game frames in the creation of the election news items: e.g. “La campafia mas refnida”
(“The toughest campaign”, 9/03/2012), “Subidos en el carrusel de las encuestas” (“Up in the carousel
of the polls”, 10/03/2012), “De la mano para frenar al PP” (“Together to stop the PP”, 14/03/2012)
and “Todos contra la mayoria de Arenas” (“All against the majority of Arenas”, 20/03/2012). El
Mundo adopted the same frame in headlines such as“El PSOE ‘reinicia’ la campaia electoral para
recortar distancias” (“The PSOE ‘will restart’ the election campaign to close the gap”, 12/03/2012),
“Grifidan se resiste a verse perdedor en las encuestas” (“Grifidan refuses to lose at the polls”,
17/03/2012) and “Grinan apura la recta final de la campafia con ‘todo el pescado vendido’” (“Grifidn
rushes to the final stage of the campaign with nothing else left to do”, 22/03/2012).

The sports or horse racemetaphor, socommonly used in the chronological report of political
confrontations (Almazan and Villarejo, 1998: 106; Humanes, 2009: 108), was strongly used to
situate the reader in a known scenario: the sprintscenario in which contestants fight to reach the
leader, but in which ultimately there will be more losers.

El Mundo used the informative frame to report the electoral activity of Javier Arenas, but opted for
an interpretative and even an opinion style to report about the PSOE: “Canal Sur, erre que erre: ahora
mete al PP en el caso Malaya” (“Canal Sur, stubbornly: now involves the PP in the Malaysian case”,
9/03/2012), “Los sondeos hacen mella en la campafia del PSOE pese al forzado optimismo de
Grifian” (“Polls damage the campaign of the PSOE despite the forced optimism of Grifidan”
19/03/2012). This tone contrasted with that of the chronological reports of the PP’s campaign,
usually presented by thematic headlines: “Arenas quiere estrenarse en la Junta exigiendo a Rajoy otra
financiacion” (“Arenas wants to lead the Andalusian government and demands more funding from
Rajoy”, 13/03/2012), “Arenas persevera en la denuncia de la corrupcion del PSOE” (“Arenas persists
in denouncing the corruption of the PSOE”, 15/03/2012), “Arenas convoca al cambio frente al
‘inmovilismo suicida de Andalucia’” (“Arenas advocates for change in view of the ‘suicidal
stagnation of Andalusia’”, 16/03/2012), “Arenas promete el Gobierno mas austero y reformista del
pais” (“Arenas promises the most austere and reformist government in the country”, 20/03/2012).

For its part, Abc generally converged with the agenda and arguments of the PP in its headlines:
“Arenas se planta ante los abusos de la RTVA y renuncia al debate” (“Arenas challenges the abuses

Page 271


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

of RTVA and rejects the debate”, 10/03/2012), “Arenas reducira de 200 a 56 la cifra de delegados
provinciales” (“Arenas will reduce the number of provincial delegates from 200 to 56, 14/03/2012),
“Empleo y austeridad, ejes de las primeras 100 medidas de Arenas” (“Employment and austerity, the
axes of Arenas’s first 100 measures”,18/03/2012) and “Arenas anuncia que suprimird 10.000
teléfonos moviles de la Junta” (“Arenas announces that he will eliminate 10,000 mobile phones in
the government”,20/03/2012).In contrast, Abc offered clearly biased headlines against Grifian: “Un
hombre solo” (“A lonely man”, 20/03/2012) and “Contra las encuestas, golpes bajos” (‘“Against the
polls and low blows”, 22/03/2012)

There were also important differences in the content of the election news items [table 10]. Obviously,
the information was more predominant in El Pais (in 75% of the articles) and Abc (74.1%) than in El
Mundo (54.2%). However, the proportion of opinion pieces waslarger in these last two papers
(21.3% and 37.4%, respectively), which tended to assess the development of the campaign much
more intensely than the Prisa group’snewspaper.

With regards to the analytical content —which can be very useful to influence votes,as they encourage
reflection-EIl Paisoffered the largest number of texts with this type of content (15.7% of its election
news items).

Table 10. Type of content
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total % Total % Total % Total %
Information 146 74.1 84 54.2 105 75.0 335 68.1
Opinion 42 21.3 58 37.4 13 9.3 113 23.0
Analysis 9 4.6 13 8.4 22 15.7 44 8.9
Total 197 100.0 155 100.0 140 100.0 492 100.0

The issuesaddressed by the three newspapers [table 11] reflected both the acceptance of the parties’
agenda, in some cases, and the eventual resistance to incorporate it, in others, as well as the tendency
to reduce the focus of the debateto few issues. In the 2012 elections, the campaign wasfocused on
two issuesthat were promoted by the People’s Party and took precedence over those issues promoted
by its main opponent: the ERE misuse scandal-which had been investigated since 2010 and
continued in the courts after the elections, but with much less impact on the media- and the inevitable
change -which finally did not take place-.

Abc and EI Mundo put the ERE misuse scandal on the headlines and the summary leads of 16.2%
and 14.2% of their election news items, respectively, usually motivated by the statements of the PP
leaders but also moved by their own initiative, which contrasted with the insignificant 5% dedicated
to this scandal byEl Pais. The convenience and proximity of the change in the Presidency of the
Andalusian Autonomous Governmentcaptured the attention of the first two papers in similar
proportions (14.7% and 12.3%), while El Pais once again resisted the trend (only mentioned these
topics in 4.3% of its election news items).

The newspaper directed by Javier Moreno challenged the leading motifs of the PP’s campaign with
positive assessments of the PSOE government (in 7.9% of the election news items) and criticisms to
the policy of the central government (5%), in an unsuccessful attempt to shift the territorial focus of
elections beyond the Andalusian area.

Page 272


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

However, this was a marginal strategy in quantitative terms, since in the elections of March 2012 the
regional approach predominated very clearly over the national one. Not even the crisis and
unemployment, the two issues that worry Spanish people the most [6], managed to find a relevant
place in the coverage of the campaign.

On the other hand, the electoral platforms occupied a clearly relegated position on the agenda of the
three newspapers. Just 5% of the selected texts included the electoral platforms, and rarely as the
main topic, which demonstrates that the thematic approach was, on this occasion, surpassed by the
strategic one.

In a political scenario with a strong tendency to polarisation -we must not forget that only three
political parties enjoy representation in Andalusia’s autonomous chamber since 2008-, the presence
of the minority parties in the media was low, and that is why only 1.8% of theelection news
itemsdealt with them. This phenomenon, however, has also been noticed in elections in which the
number of contenders with the possibility of winning seats is higher (see Farré, 1999; Sampedro and
Seoane, 2008), which may suggest that the reduction of pluralism is aninherent quality of the
coverage model that the press applies to any electoral process.

Table 11. Main theme*
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total Total Total Total
(n=197 % (n=155 % (n=140 % (n=492 %
) ) ) )

ERE case 32 16.2 22 14.2 7 5.0 61 12.4
Change 29 14.7 19 12.3 6 4.3 54 11.0
Canal Sur TV 17 8.6 12 7.7 9 6.4 38 7.7
Campaign development 20 10.2 9 5.8 29 59
Opinion polls 8 4.1 7 4.5 4 29 19 3.9
Sectoral balances 6 3.9 11 7.9 17 3.5
PSOE-IU pact 8 4.1 5 3.2 1 0.7 14 2.8
Social policies 12 6.1 1 0.6 13 26
r;ﬁlatlons to Electoral 4 50 - 45 5 14 13 56
The PP election 5 25 4 26 3 21 12 24
proposals
Crisis 6 3.0 5 36 11 2.2
Unemployment 4 2.0 2 1.3 5 3.6 1" 2.2
Criticism to central
government 3 1.9 7 5.0 10 2.0

* The table only includes those topics with more than 2% of mentions.

Abc and EI Mundo often dealt with the hidden aspects of the campaign -the so-called “meta
coverage”-, particularly Abc, which dedicated 10.2% of its election texts to these aspects, often with
very expressive headlines: “Argucias electorales que no vemos” (“Hidden electoral tricks”,
10/03/2012), “Cuando el discurso también se enreda” (“When the discourse is also entangled”,
11/03/2012), “El armario de los candidatos” (“The closet of the candidates”, 13/03/2012),
“Movilizando a los ‘ejércitos’ (“Mobilising the ‘armies’”, 16/03/2012) and “Caravanas. De viaje...
hasta San Telmo” (“Caravans. On the move... all the way to San Telmo”, 18/03/2012).

Page 273


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

El Mundo used the metacoverage mostly to negatively depict the Socialist leader: “Grinan, el
reciclador de discursos” (“Grinan, the recycler of discourses”, 15/03/2012), “Candidato nuevo,
campana antigua” (“New candidate, old campaign”, 16/03/2012). This phenomenon, of biased
analysis of the parties’ strategies, has already been detected in the informative treatment of other
elections (cf. Humanes, 2009).

The degree of personalisation in the campaign coverage was high, since 30.9% of the election news
items included the name of the candidates in the headlines [table 12], particularly of José Antonio
Grifian and Javier Arenas (with 11% and 10.8%, respectively). Beyond the media predominance of
the candidates over the political groups or platforms, the argumentative implications of their
inclusion inthe news headlines were not clear. In fact, the unflattering remarks usually made about
the PSOE candidate (due to his weak electoral expectations, for bearing the shadow of corruption of
its Government, and even due to his questionable performance as a Secretary General) explain why
this candidate was much more cited in Abc and EI Mundo than in El Pais.

The eminently regional frame of the campaign coverage was also reflected in the limited presence of
national politicians: the only ones that appeared on more than one occasion were the president
Mariano Rajoy —presented by some papers as the guarantee for victory, and by others as a warning
about the austerity policies that can be implemented in Andalusia if the PP wins an absolute
majority— and Manuel Chaves —always associated to the scandals that affectedhim or his party—.

Table 12. Protagonists in headlines
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total Total Total Total
(n=197) % (n=155) % (n=140) % (n=492) %
José Antonio Grifian 26 13.2 22 14.2 6 4.3 54 11.0
Javier Arenas 20 10.2 17 11.0 16 11.4 53 10.8
Diego Valderas 9 4.6 11 7.1 7 5.0 27 5.5
Mariano Rajoy 5 25 4 26 2 1.4 11 2.2
Manuel Chaves 3 1.5 3 1.9 6 1.2
Alfonso Guerra 1 0.5 1 0.6 2 0.4
Cristobal Montoro 1 0.6 1 0.7 2 0.4
J. M. Sanchez Gordillo 1 06 1 0.7 2 0.4
Martin de la Herran 1 0.5 1 0.6 2 0.4
Pilar Gonzalez 1 0.5 1 0.7 2 04
Rafael Escuredo 2 1.3 2 04
Rosa Diez 1 0.5 1 0.6 2 0.4
Cayo Lara 1 0.6 1 0.2
Fatima Bafiez 1 06 1 0.2
Felipe Gonzélez 1 0.5 1 0.2
Gaspar Zarrias 1 0.6 1 0.2
M. Dolores de Cospedal 1 0.6 1 0.2
Carme Chacon 1 0.7 1 0.2
Alfredo. P. Rubalcaba 1 0.6 1 0.2
Mar Moreno 1 0.7 1 0.2
Micaela Navarro 1 0.6 1 0.2
None 133 67.5 99 63.9 108 77.1 340 69.1

Page 274


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

Similar results were obtained from the analysis of the graphic elements that accompanied the
elections news stories [table 13]. Grifidn and Arenas share 70.8% of all the photographs, while the
presence of other regional and national leaderswas marginal, with the exception of Diego Valderas,
whose photograph appeared in 16.1% of the sample of texts.

The connotations of the images tend to reinforce the predominant discourse of each headline. Abc
frequently offered pictures of Arenas surrounded by militants and PP sympathisers or in full
auditoriums (e.g. the front pageof 9 March, and the photographs that illustrate the chronicle reports
of 13, 15, 20, and 24 of March), while Grifian usually appearedalone or only accompanied by one of
the leaders of his party (e.g. the picture published the first day of the campaign, in which the
candidate awaits alone next to a bus, and the photographs published on the 10, 19, 20 and 21 of
March).

1w |
' ¥ 5
=/ L . A
a la campana mas disputa

A D

L o s

Guerrero acusa a la
Junta de elegirle

11, e Lis maaapervs o 1o st
ayads doondon oo ahortar

Figure 1.Front page and inside page ofAbc, published on9 March, 2012.

The photographs of the two leaders offeredan identical profile in EI Mundo: Arenas surrounded by
numerous followers (see the news published on 9, 10, 13, 14 and 22 of March) in contrast to Grifian
who appeared more solitary (images published on 14, 15, 17 and 22 of March) and with a worried
face (March 11).

Page 275


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

8 e Uk o3 1 ms 4 4 2 »

ANDALLCIA ANDALUCIA
» ELECUIONES AUTONOMICAS ANOWLLT A5 @ Inpana chectn CIOMES AUTONOMICAS ANDALUZAS @ Camgalia tectord

Rajoy se vuelca con el cambio: «Quiero Duelo desigual en Cadiz
ll‘abaja!' mano a mano con Arenas’ Arenss se vuekon con su provincia el uno de sus abjatives prioriaris, y Gritda

+Crando un proyecto 0 (e 21 0 6, s e mads & sepenenses, Minra ol peeidinie pasa de purailas por una agTUpAcon socalista desunida y dsoola con 53 dderazgn

2. o st 10 e 41

El PA quiere hacer del talento andaluz economia

Plar Gonzdlex pone en valor la ndustras de la piel como peneradora de empleo

e s o g ¢ e e A M i S B, T b
b maten - et

S e e e o = Vs v ¢ o #7
e e e s go by ot
"

-
e 20 s b,

Preapsiey - -
PV s (Rl g T A Jomhe <l - T b o A_—

Figure 2. Inside pages of El Mundo, published on 10 and 14 March, 2012

The contrast was less obvious in the case of El Pais, which published pictures of the candidates alone
or accompanied almost in identical proportions.

Table 13. Protagonist in graphic elements
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total Total Total Total
(n=197) % (n=155) % (n=140) % (n=492) %
José Antonio Grifidan 39 19.8 29 18.7 26 18.6 94 19.1
Javier Arenas 41 20.8 24 15.5 25 17.9 20 18.3
Diego Valderas 9 4.6 17 11.0 16 11.4 42 8.5
Other politicians 1 0.5 23 14.8 24 4.9
Columnists 8 5.2 7 5.0 15 3.0
Experts 1 0.5 10 7.1 11 22
Martin de la Herran 6 3.0 2 1.3 3 2.1 11 2.2
Mariano Rajoy 6 3.0 3 1.9 1 0.7 10 2.0
Pilar Gonzalez 3 1.5 2 1.3 3 21 8 1.6
Manuel Chaves 2 1.0 3 1.9 5 1.0
Cayo Lara 2 1.3 3 21 5 1.0
Non-qualified people 5 36 5 1.0
Felipe Gonzélez 1 0.5 2 1.3 1 0.7 4 0.8
J. M. Sanchez Gordillo 1 0.6 2 1.4 3 0.6
Alfredo. P. Rubalcaba 1 0.6 2 1.4 3 0.6
M. Dolores de Cospedal 1 0.5 1 0.6 1 0.7 3 0.6
Esteban de Manuel 3 21 3 0.6
None 111 56.3 67 43.2 54 38.6 232 47.2

Page 276


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

The most common frames in the three newspaperswere the strategic and the game frames [table 14],
because they emphasised the criticism exerted by the leaders and their tricks to gain advantage over
their opponents, which is characteristic of the election news (Herrero and Benoit, 2009). Of the
election news items, 42.2% focused on the dialectical confrontation between the candidates, on their
mutual attacks and ontheir competition in the polls and the televised debates.

In contrast, only 19.4% of the election news items had a thematic frame. The electoral platforms, one
of the theoretical pillars of the campaign, were highlighted in 18.3% of the texts, and always in
relation to the Government programme of the People’s Party, which reflected the clear disinterest of
the newspapersin this part of the political agenda.

Of the three newspapers, Abc used the strategic and game frames to the greatest extent in its texts
(46.7%), while EIl Pais only used this frame them in 37.8 of its election news items.

Table 14. Predominant frames and highlighted activities of the protagonists
Abc El Mundo El Pais Total
Total % Total % Total % Total %

Game and strategic 88 | 467 | 55 | 407 | 50 | 378 | 193 | 422
frames

Response/criticism 77 | 391 | 50 | 323 | 42 | 300 | 169 | 343

to adversary

Response to the 11 5.6 5 3.2 8 5.7 24 4.9

media

Position in opinion 3 15 8 5.2 > 14 13 56

polls

Televised debate 1 0.5 1 0.7 2 0.4
Thematic frame 40 18.3 40 20.6 29 19.3 110 19.4

Electoral platform 31 15.7 32 20.6 27 19.3 90 18.3

Candidate’s activities

with Party members 5 2. 5 1.0
None 69 35.0 60 38.7 61 42.9 189 384
Total 197 100.0 155 100.0 140 100.0 492 100.0

The editorial line of the selected newspapers—as it is widely known, Abc and EI Mundo supported the
PP, while El Pais was more supportive of the PSOE (Canel, 1999)-wasreflected in the attitude
adopted by their writers, correspondents and columnists in the treatment of the campaign [table 15],
which should not be surprisinggiven the sharp politicisation of the Spanish media system (Hallin and
Mancini, 2008: 104) [7].

There are, however, interesting differences in this widespread practice. The analysis has allowed us
to verify that 63.2% of the election news items maintainedan appearance of neutrality, as they did not
explicitly defendany candidate norrefuted their proposals without arguments, nor uncritically
accepted the statements made in the heat of the campaign. In this sense, El Pais presented the highest
proportion of neutral texts (81.4%), followed by ElI Mundo (with 43.9). The fact that the latter
offereda high number of columns —whose argumentative nature force them to take a position— helps
to explain this difference in the proportions.

However, it is striking that the criticisms of the three newspapers were mostly directed at the parties
as collective entities rather than at the candidates [table 16]. Thus, in EI Mundo the election news
items that criticise the PSOE were more common (53) than the texts that called into question the

Page 277



http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

qualities or honesty of Grifian (10). The same occurred with Abc, in which the proportion was 36-8.
Meanwhile, EI Pais expressed reservations towards the PP more frequently than towards Arenas (15-
6). Similarly, when it comes to defend one or another option, EI Mundo and El Pais tended to refer

more to the political parties than to their leaders, unlike Abc, which was more individualistic in its
discourse.

Table 15. Position of the journalist/newspaper
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total Yo Total % Total % Total %
Supportive 18 9.1 17 11.0 8 5.7 43 8.7
Unsupportive 50 25.4 70 45.2 18 12.9 138 28.0
Neutral 129 65.5 68 43.9 114 814 311 63.2
Total 197 100.0 155 100.0 140 100.0 492 100.0

In the Prisa group’snewspaper, the biased treatment was manifested in the uncritical acceptance of
the PSOE promises (e.g. “La enseflanza, un valor refugio” [“Teaching, a wealth reserve”,
16/03/2012]) and the desire to highlight the troubles Arenas went through to defend his social
programme from the cuts of the central government (e.g.“El escudo del ‘legado terrible’” [“The
shield of the “terrible legacy’”, 16/03/2012]).

Conversely, EI Mundo and Abc openly expressed their support for the PP, especially in their opinion
articles, which promoted the favourite mantra of Arenas throughout the campaign, change: “El
cambio es imprescindible en Andalucia” (“Change is essential in Andalusia”, El Mundo,
24/03/2012), “Los andaluces piden cambio” (“Andalusian people call for change”, Abc, 18/03/2012),
“El cambio que necesita Andalucia” (“The change that Andalusia needs”, Abc, 24/03/2012).

Table 16. Position of the journalist/newspaper with respect to parties and candidates
Abc El Mundo El Pais 3 newspapers
Total Total Total Total

(n=197) % (n=155) % (n=140) % (n=492) %
Supportive 18 100.0 17 100.0 8 100.0 43 100.0
PP 5 27.8 15 88.2 20 46.5
Javier Arenas 13 72.2 4 23.5 17 39.5
PSOE 7 87.5 6 14.0
I 1 12.5 1 23
Unsupportive 50 100.0 70 100.0 18 100.0 138 100.0
PSOE 36 72,0 53 75.7 89 64.5
José A. Grifian 8 16.0 10 14.3 18 13.0
PP 2 29 15 83.3 17 12.3

I 6 12.0 6 8.6 12 8.7

Javier Arenas 6 33.3 6 4.3

Manuel Chaves 2 4.0 2 1.4

Diego Valderas 2 4.0 2 1.4

Felipe Gonzalez 1 2.0 1 0.7

PA 1 1.4 1 0.7

4. Conclusions and discussion

1. With respect to the coverage of the campaign given by the newspapers, the largest number of texts
was provided by Abc, followed by EI Mundo. Moreover, these two papers also offered more opinion

Page 278


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

articles about the Andalusian elections than El Pais, which demonstrates that Abc and EI Mundo had
a greater editorial commitment, i.e., a greater desire to inform and, above all, to transmit their
assessments to readers to shape their perception of reality and to influence their behaviour.

2. Both Abc and EI Mundo tended to highlight the leitmotifs of the PP’s campaign: the ERE misuse
scandal and the need for political change in the Andalusian Government. Even El Paiswas forced to
incorporate these leitmotifs, although it preferred to emphasise the issues of national scope. In this
sense, the three newspapers practiced what Blumler and Gurevitch (1995) have referred to as “non-
reactive coverage”, in which political parties easily introduce their message in the media, either by
imposition or by convergence of agendas.

3. This campaign was dominated by a limited and poorly-nuanced repertoire of themes. The
newspapers themselves recognised this simplification in the irassessments of the election day: “Una
campafa condicionada por los ERE” (“A campaign conditioned by the ERE misuse scandal”, El
Mundo), “Los ERE marcan una campana baja en proteinas” (“The ERE misuse scandal mark
campaign a low in proteins”, El Pais).

4. Overall, the regional approach was imposed throughout the process, thanks to the absence of
national elections. This confirmed, therefore, the first hypothesis of our study. However, the
campaign coverage did not pay attention to the problems affecting the autonomous community (here
it is important to remark that Andalusia has the highest rate of unemployment in Spain [8], to
mention but one of the most worrying indicators); instead the political discourse-and the discourse of
the media that appropriate this discourse- mainly addressedthe judicial affairs, clearly with
electioneering purposes.

5. The provision of evidence was limited on the three selected newspapers: only a small number of
texts providedimpartial assessments of the performance of the Andalusian Government during the
past four years. This confirms our second hypothesis.

6. As expected, the news coverage focusedon the candidates of the major parties, and paid little
attention to the candidates of the parties with limited chances to win the elections and to the national
leaders, particularly in terms of the chronologicalreporting of the campaign. The opinion articles,
however, tendedtodirect their criticism more towards thepolitical parties than to the presidential
candidates.

7. Throughout the analysed period, the ideological orientation of each newspaper was reflected
clearly but with different degrees of intensity: Abc explicitly defendedits preferred candidate, Javier
Arenas, on more occasions than the rest, while El Pais and EI Mundo chose to criticise the party they
did not support. The newspaper directed by Javier Moreno was the most neutral in the treatment of
the campaign.

8. In three newspapersthe strategic and gameframes weremore predominant than the thematic frame.
These papers focused on themutual attacks among the candidates, on the clash between leaders and
on the competitive elements rather than on the concrete electoral platforms. In this sense, Abc was
once again the most outstanding newspaper in comparison to El Pais. These findings confirmed our
third hypothesis.

Regarding the possible effect of the information strategy of the selected newspaperson the electorate,
we must be cautions due to several reasons. The first reason is that, against all expectations, the party

Page 279


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

expected towin by a landslide eventually did not win enough votes to take the presidency, despite
itclearly managed to impose its agenda. The second is that the exposure to the press by the
Andalusian peoplewas limited. As revealed by the survey carried outby the Centre for Sociological
Research (CIS) a month after the elections[9], the campaign aroused little interest among29.5% of
the population, and no interest at all among 24%, while only 12.1% followed the campaign regularly
through the printed press. Moreover, although 22.2% of voters waited until the election day to decide
which party they would support, it is likely that most of themobtained from the TV news
programmes the information based on which they decided their vote, because 72.7% of the survey
participants stated that they only received electoral information from television during the last week
of the campaign.

Finally, and as a complement to this study, we consider that it would be interesting to analyse the
coverage given to the Andalusian election campaign of 2008, which was held on the same day as the
general national elections, as it is likely that there would important differences between those
elections and the ones examined here.

Another revealing line of research would be to examine the campaign coverage carried out by the
audiovisual media, particularly television, in order to determine whether there their agendas and
frames were similar to those used by the press.

* This study is part of the Excellence Project SEJ-8073, funded by the Ministry of Economy,
Innovation and Science of the Andalusian Autonomous Government (resolution of 13 March,
2012): “Credibilidad del sistema de medios en Andalucia. Confianza de la ciudadania en los
medios audiovisuales” (“Credibility of the media system in Andalusia. Citizens’ trust in the
audiovisual media”).

5. Bibliography

R Almaguer (2010): “Prensa diaria y elecciones: ;contribucion o seguimiento de la agenda?”, in
Nieto, J. (ed.), Sociedad, desarrollo y movilidad en comunicacion. Tamaulipas: Universidad
Auténoma de Tamaulipas.

A Almazan, C Villarejo (1998): “Analisis del discurso de la prensa sobre las encuestas electorales en
las elecciones generales de 1996”. Empiria, 1, Madrid, pp. 97-1109.

J Benavides, MJ Canel (2003): “Los discursos de los medios, de los politicos y de los electores en la
campana electoral de 2000 ;coherencia o contradiccion?”, in I Crespo. (ed.), Las campaiias
electorales y sus efectos en la decision de voto. Vol. I1. Los resultados de la investigacion.
Valencia: Tirant Lo Blanch, pp. 295-310.

MR Berganza (2008a): “Medios de comunicacion, ‘espiral del cinismo’ y desconfianza politica.
Estudio de caso de la cobertura mediatica de los comicios electorales europeos”. Zer, vol. 13,
n° 25, Leioa, pp. 121-139.

MR Berganza (2008b): “Las elecciones al Parlamento Europeo como comicios de segundo orden.
Estudio de la cobertura informativa en television (1999-2004)”.Estudios sobre el Mensaje
Periodistico, 14, Madrid, pp. 15-31.

MR Berganza; R de Miguel, MA Chaparro (2011): “La prensa gratuita ante las elecciones generales
de Espafia del 9 de marzo de 2008: cobertura, politizacion y frames en contraposicion a la
prensa de pago”. Comunicacion y Sociedad, vol. XXI1V, n° 1, Pamplona, pp. 35-61.

J Blumer, M Gurevitch (1995): The crisis of public communication. Nueva York: Routledge.

Page 280


BOJA.pdf
http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

MJ Canel (1997): “La objetividad periodistica en campafia electoral: las actitudes profesionales de
los periodistas de TVE1 y Antena 3 en las elecciones de 1996”. Zer, 2, Leioa, pp. 55-70.

MJ Canel (1999): “El Pais, Abc y EI Mundo: tres manchetas, tres enfoques de las noticias”. Zer, 6,
Leioa, pp. 91-117.

MJ Canel; J Benavides, N Echart (2003): “La campana de 2000 en los medios de comunicacion”, in I
Crespo (ed.), Partidos, medios de comunicacion y electores. Buenos Aires: Planeta, pp. 139-
179.

J Colmenarejo (2012): La aldea gala. Claves de un inesperado resultado electoral. Madrid: Sequitur.

J Farré (1999): “Esfera publica, comunicacion politica y prensa diaria. La escenificacion periodistica
de la campana de las elecciones al Parlamento”. Zer, 4, Leioa, pp. 89-1009.

D Hallin, P Mancini (2008): Sistemas mediaticos comparados. Tres modelos de relacion entre los
medios de comunicacién y la politica. Barcelona: Hacer.

JC Herrero, WL Benoit (2009): “Analisis funcional de los debates en las elecciones generales de
2008”. Zer, vol. 14, n° 26, Leioa, pp. 61-81.

ML Humanes (2009): “Nuevos temas noticiosos en las elecciones generales de 2004. La presencia de
metacobertura en la prensa espaiiola”. Zer, vol. 14, n° 26, Leioa, pp. 105-128.

JJ lgartua (2006): Métodos cuantitativos de investigacién en comunicacion. Barcelona: Bosch.

D Jackson (2011): “Strategic media, cynical public? Examining the contingent effect of strategic
news frames on political cynicism in the United Kingdom”. International Journal of
Press/Politics, 16 (1), London, pp. 75-101.

HG Kavanag (1995): Election campaigning. The new marketing of politics. Oxford/Cambridge: USA
Blackwell.

K Krippendorff (2002): Metodologia de analisis de contenido: Teoria y practica. Barcelona: Paidos.

M Martin, MR Berganza (2001): “Votantes y medios de comunicacion en las elecciones nacionales
espafolas de 1996: ;exposicion selectiva o influencia mediatica?”.Comunicacion y Sociedad,
vol. X1V, n° 1, Pamplona, pp. 51-70.

P Norris et al. (1999): On message. Communicating the campaign. London: Sage Publications.

MA Novo (2007): “Comportamiento estratégico de los mass media y los partidos en campafia
electoral. Una aproximacion teérica”. RIPS. Revista de Investigaciones Politicas y
Sociologicas, vol. 6, n° 1, Santiago de Compostela, pp. 43-52.

JF Paniagua, B Gémez (2006): “El control de la agenda medidtica en campana electoral: El caso de
las elecciones generales espanolas de 2004”. Ambitos, 15, Sevilla, pp. 283-296.

A Rivera (2012): El cortijo andaluz. Madrid: La Esfera de los Libros.

R Rodriguez (2004): Teoria de la agenda-setting. Aplicacién a la ensefianza universitaria. Alicante:
Obets.

V Sampedro, F Seoane (2008): “The 2008 Spanish general elections: “Antagonistic bipolarization”
geared by presidential debates, partisanship, and media interests”. The International Journal
of Press/Politics, 13, Thousand Oaks, pp. 336-344.

JJ Sanchez (2005): “Andlisis de contenido cuantitativo de medios”, in MR Berganza, JA Ruiz
(coords.), Investigar en Comunicacion. Madrid: McGraw Hill.

D Scheufele, D Tewksbury (2007): “Framing, Agenda Setting and Priming: The evolution of three
media effects models”. Journal of Communication, 57, Washington, pp. 9-20.

H Semetko, MJ Canel (1997): “Agenda-Senders vs Agenda-Setters: Television in Spain’s 1996
election campaign”. Political Communication, vol. 14, n°. 4, Stanford, pp. 459-479.

D Weaver (2007): “Thoughts on Agenda Setting, Framing and Priming”. Journal of Communication,
57, Washington, pp. 142-147.

R Zugasti, P Lafuente (2010): “Los lideres politicos en la campafia de las elecciones europeas de
2009: un ejemplo de cobertura de comicios de segundo orden”, in JM de Pablos (ed.), Actas

Page 281


http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

del 11 Congreso Internacional Latina de Comunicacion Social. La Laguna: Universidad de La
Laguna.

C Zurutuza, C Garcia (2012): “Las elecciones europeas de 2009 en la prensa aragonesa”. Revista
Latina de Comunicacion Social, 67, La Laguna, pp. 1-22:
http://www.revistalatinacs.org/067/art/945_Zaragoza/01_Cristina.html
DOI: 10.4185/RLCS-067-945-001-022 / CrossRef_link (Consulted on 13 May 2012).

6. Notes

[1] For a detailed analysis of the development of the Andalusian election campaign and the results
see Colmenarejo (2012).

[2] There are many similarities between the second level of agenda-setting and framing, which can
lead to confusion between these concepts. Both are fundamentally interested in the way in which
topics are approached. However, as Weaver (2007: 145-146) points out, framing“does seem to
include a broader range of cognitive processes -such as moral evaluations, casual reasoning, appeals
to principle, and recommendations for treatment of problems- than does the second-level agenda-
setting (the salience of attributes of an object)”.

[3] Source: www.ojd.es. Consulted on 20 December, 2012,

[4]In themetacoverage, the media try to reveal the back rooms of politics, bydeconstructing the
discourse of the political parties, reflecting on the electoral process, and drawing attention to the
manipulation of information (Humanes, 2009: 108).

[5] Only on four occasions EI Mundoopens the regional section with the elections news: at the
beginning and end of the campaign, and in the dissemination of two opinion polls.

[6] According to the barometer of the Centre for Sociological Research (CIS) corresponding to the
month in which theelections were held (March, 2012), unemployment was the main cause for
concern for 89.3% of Spaniards, followed by the economic situation (49.2%). Source:
http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=12684. Consulted on 3
November, 2012.

[7] On the politicisation of the Spanish media when it comes to election information see Canel, 1997.

[8] The latest Survey on Active Population made public before the elections, corresponding to the
fourth quarter of 2011, indicated that the unemployment rate in the Community of Andalusia was
31.23%, well above the national rate (22.85%). Source:
http://www.ine.es/daco/daco42/daco4211/epapro0411.pdf. Consulted on 14 November, 2012.

[9]Source:http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=12844. Consulted
on 29 October, 2012.

7. Sources

Abc. Andalusia edition: 9-25 March 2012.
El Mundo. Andalusia edition: 9-25 March 2012.
El Pais. Andalusia edition: 9-25 March 2012.

Page 282


http://www.revistalatinacs.org/067/art/945_Zaragoza/01_Cristina.html
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.ojd.es%2F
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.cis.es%2Fcis%2Fopencm%2FES%2F1_encuestas%2Festudios%2Fver.jsp%3Festudio%3D12684
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.ine.es%2Fdaco%2Fdaco42%2Fdaco4211%2Fepapro0411.pdf
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.cis.es%2Fcis%2Fopencm%2FES%2F1_encuestas%2Festudios%2Fver.jsp%3Festudio%3D12844
http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996

Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

Boletin OJD (OJD newsletter): N° 318, 319 and 320, (September, October and November 2012).

Centro de Investigaciones socioldgicas (Spanish Centre for Sociological Research).Barometer
March 2012: http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=12684.

Centro de Investigaciones socioldgicas(Spanish Centre for Sociological Research).Post-electoral
Autonomic Elections 2012 (Autonomous Community of
Andalusia):http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=12844.

Instituto Nacional de Estadistica (National Institute of Statistics). Survey of Active Population, fourth
quarter of 2011: http://www.ine.es/daco/daco42/daco4211/epapro0411.pdf.

HOW TO CITE THIS ARTICLE IN BIBLIOGRAHIES / REFERENCES:

BJ Gomez Calderdn, FJ Paniagua Rojano, P Farias Batlle (2013): “The Andalusian elections of 2012
in the national press: Analysis of the coverage of Abc, EI Mundo and El Pais”, at Revista Latina de
Comunicacion Social, 68. La Laguna (Tenerife): La Laguna University, pages 261 to 283 retrieved
on de th of of 2 ,

DOI: 10.4185/RLCS-2013-977

Article received on 24 January 2013. Submitted to pre-review on 26 January Sent to reviewers on 28
January Accepted on 7 April 2013. Galley proofs made available to the authors on 12 April 2013.
Approved by authors on: 13 April 2013. Published on 15 April 2013.

Authors

BJ GAmez Calderon

ORCID = http://orcid.org/0000-0002-9245-9251

GS =
http://scholar.google.es/citations?user=QJV50DYAAAAJ
bjgomez@uma.es

FJ Paniagua Rojano

ORCID = http://orcid.org/0000-0001-7376-4536

GS =
http://scholar.google.es/citations?user=9z8ZUMMAAAAJ
fipaniagua@uma.es

P Farias Batlle

ORCID = http://orcid.org/0000-0002-9634-5198

GS = http://scholar.google.es/citations?user=jfBzHdAMAAAAJ
farias@uma.es

Page 283


http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.cis.es%2Fcis%2Fopencm%2FES%2F1_encuestas%2Festudios%2Fver.jsp%3Festudio%3D12684
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.cis.es%2Fcis%2Fopencm%2FES%2F1_encuestas%2Festudios%2Fver.jsp%3Festudio%3D12844
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=es&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.ine.es%2Fdaco%2Fdaco42%2Fdaco4211%2Fepapro0411.pdf
http://orcid.org/0000-0002-9245-9251
http://scholar.google.es/citations?user=QJV5oDYAAAAJ
mailto:bjgomez@uma.es
http://orcid.org/0000-0001-7376-4536
http://scholar.google.es/citations?user=9z8ZuMMAAAAJ
mailto:fjpaniagua@uma.es
http://orcid.org/0000-0002-9634-5198
http://scholar.google.es/citations?user=jfBzHdMAAAAJ
mailto:farias@uma.es
http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996
http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/996



