
        
            
                
            
        

    
[image: Image 1]

[image: Image 2]

[image: Image 3]

[image: Image 4]

[image: Image 5]

[image: Image 6]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

The Andalusian elections of 2012 in the 

national press: Analysis of the coverage of 

 Abc,  El Mundo and  El País 

Bernardo Gómez Calderón [CV] [   ] [   ] Associate Professor.School of Communication Sciences. University of Málaga (Spain) / bjgomez@uma.es 

Francisco Paniagua Rojano [CV] [   ] [   ] Associate Professor.School of Communication 

Sciences. University of Malaga (Spain) / fjpaniagua@uma.es 

Pedro Farias Batlle [CV] [   ] [   ]  Full Professor.School of Communication 

Sciences. University of Malaga (Spain) / farias@uma.es 


Abstract 

Introduction. This article analyses the coverage of the Andalusian elections campaign of 25 March, 2012, by the Andalusian editions of three Spanish national newspapers:  Abc,  El Mundo and  El País. 

Objectives. To  determine  the  similarities  and  differences  in  the  treatment  given  to  the  electionsby thesenewspapers;to establish the degree of convergence between the agenda of these newspapers and the  agenda  of  the  contending  parties;  to  characterise  the  presence  of  the  political  leaders;  and  to identify the predominant  frames. Methods.Content analysis focused on sixteen items  related to  the location, production features and content of the 497 electionnews items published by the sample of newspapers. Conclusions. There  wasa  predominance  of  regional  issues  in  the  coverage  of  the elections campaign; there was a low presence of interpretive and analytical elements; and there was a predominance of strategic and game frames in the coverage of the elections campaign. 


Keywords

Election campaigns; Andalusia; daily press; agenda-setting; framing. 


Contents

1. Introduction.  1.1.  Study  of  the  media  coverage  of  election  campaigns.  1.2.  Objectives  and hypotheses. 2. Methods. 3. Results. 3.1.  Location. 3.2. Production features. 3.3. Characterisation of content. 4. Conclusions and discussion. 5. Bibliography. 6. Notes. 7. Sources. 

Translation by CA Martínez Arcos (Autonomous University of Tamaulipas) 1. Introduction

On 25 March, 2012, the Autonomous Community of Andalusia held elections which, according to all the opinion polls, could mean the exit of the Spanish Socialist Workers" Party (PSOE according to its initials  in  Spanish)  from  the  Presidency  of  the  Andalusian  Autonomous  Government  ( Junta  de Andalucía)after  thirty  years  of  uninterrupted  ruling.  For  the  first  time  since  1994,  the  regional Page 261 

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

elections were not held on the same dayas the national elections, because the current President of the autonomous  community,  José  Antonio  Griñán,  wanted  to  prevent  the  victory  of  the  People"s  Party (PP,  according  to  its  initials  in  Spanish)  in  the  national  elections  of  November  2011  from  havinga contagion effect on the Community of Andalusia (see Rivera, 2012). 

There were great expectations of change, and the political and journalistic media were predicting the triumph of the PP candidate, Javier Arenas, who was facing his fourth Presidential nomination after having been defeated in 1994, 1996 and 2008. 

As noted by Colmenarejo (2012), the elections took place in a time when the PSOE was considerably worn out, pressed by several corruption scandals whose preliminary investigation coincided with the development  of  the  campaign.  The  major  scandal  was  the  misuse  of  the  benefits  of  the  Collective Dismissal  Programme  ( Expediente  de  Regulación  de  Empleo,  ERE),  which  is  an  instrument  of  the Spanish  labour  legislation  that  allows  companies  in  bad  economic  situations  to  lay  off  a  high percentage  of  workers  and  to  receive  special  compensation  rights  and  economic  help  from  the government. The corruption scandal was that the ERE benefits were given to  many companies that did  not  lay  off  workers  and  to  ghosts  companies,  set  up  by  fake  businessmen  connected  to  the government authorities. The ERE misuse scandal had inevitable political repercussions and involved several former senior members of the Andalusian Autonomous Government. 

Eventually, the PP achieved its first victory in the Andalusian elections but the number of seats won, 50, was not enough to achieve the absolute majority needed to form a government. 

The  PSOE,  which  was  defeated  by  a  small  margin  (as  it  won  47  seats),  was  given  the  option  to continue  in  power  through  a  pact  with  the  third  force  in  the  Chamber,  the  United  Left  party  (IU, according  to  its  initials  in  Spanish),which  doubled  its  representation,  from  6  to  12  seats,  and multiplied its  influence  so much that it managed  to  be part of  the  Andalusian regional  government two months after the elections [1]. 

The  relative  novelty  of  this  solitary  elections  and  the  possibility  of  change,  which  seemed  real according  to  the  polls  and  the  prevailing  political  cycle  in  Spain,  gave  the  campaign  an  unusual protagonism  in  the  media,  and  this  is  what  justifies  our  interest  in  analysing  the  coverage  of  these elections by the quality national press. 

1.1. Study of the media coverage of the election campaigns Since  McCombs  and  Shaw  proposed  the  agenda-setting  theory  in  1972  to  explain  how  the  media shapes  public  opinion,  its  application  to  the  study  of  the  press  has  been  intense  and  productive, especially  in  relation  to  the  coverage  of  politics  and  electoral  processes.  As  Kavanag  (1995:  40) points out, political parties do not only compete for votes, but also compete to impose the issues that will  be  discussed  during  the  campaign:  this  is  what  Norris  called  the  “battle  for  the  campaign agenda” (1999: 54). 

During theestablishment of the issues that will attract the audience"s attention, each medium plays a distinct  role.  We  agree  with  Almaguer  (2010:  204)  when  he  says  that  “newspapers  are  the  main players in the agenda setting and inbroadly defining the public"s areas of interest”. 

However,  according  to  Benton  and  Frazier  (in  Paniagua  and  Gómez,  2006:  283),  in  an  election campaign  newspapers  are  more  effective  during  the  first  few  days,  but  as  the  election  day Page 262 

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

approaches, television is the medium that manages to impose its repertoire of issues. Even so, in deep levels  of  knowledge,  the  press  is  the  decisive  channel,  because  citizens  remember  more  the  issues that  have  been  addressed  in  writing  than  those  that  have  only  been  transmitted  through  the audiovisual media. 

Although research has enriched the concept of agenda-setting with elements that go beyond the mere thematic analysisand attend the mode in which the  thematic priorities are transmitted, the so-called 

“second level” of the agenda-setting(see Rodríguez 2004: 15), in recent decades the analysis of the journalistic discourse has incorporated an very productive theory that complementsthat of McCombs and Shaw: framing. 

Framingfocuses  not  on  the  number  of  issues  covered  by  the  media,  but  on  their  attributes,  the concrete aspects that are highlighted from them, and the assessments that underline the content of the news  stories  (Martín  and  Berganza,  2001:  60;  Novo,  2007:  45).  In  this  study,frame  is  understood as“the central organising idea for news content that supplies a context and suggests what the issue is through  theselection,  emphasis,  exclusion  and  elaboration”  (Tankard,  in  Berganza  2008:  26).  As Scheufele and Tewksbury (2007: 12) point out, framing“is a necessary tool to reduce the complexity of an issue, given the constraints of their respective media related to news holes and airtime” [2]. 

In the field of electoral information, there are some dominant frames (Jackson, 2011). The main one is  the  strategic  frame,  which  “focuses  the  coverage  on  who  wins  and  who  loses;  is  directed  by  the language of war and games; it predominantly mentions the actors, the criticisms and the audiences; it emphasisesthe  candidate"sstyle  and  perceptions;  and  gives  great  importance  to  the  opinion  polls”, according to the definition of Capella and Jamieson (in Berganza, 2008a: 124). Closely related to this frame, is the game frame, which some authors consider to be the same the strategic frame. The game frame  sees  politics  as  a  competition  between  candidates.  In  both  frames  the  idea  of  conflictis  very present,  as  confirmed  by  numerous  analysis  of  the  coverage  of  electoral  processes  (e.g.,  Berganza, 2008a). 

In  contrast  to  the  previous  frames,  the  thematic  frame  focuses  on  the  content  of  the discoursetransmitted by the public actors, instead of focusing on their attitudes and activities. This is an “informative frame, which gives knowledge to audiences to form their own attitudes and political opinions”  (Berganza,  2008a:  124).  As  one  can  imagine,  the  implications  of  the  adoption  of  the strategic  frame  instead  of  the  thematic  frame  is  important  for  thoseaudiences  who  decide  the direction of their vote only based on the information provided by the media. 

In Spain, the most recent studies on the media coverage of electoral processeshave examined, in their first  phase,  the  agenda-setting.  These  studies  include  those  carried  out  by  Farré  (1999),  about  the behaviour  of  regional  newspapers  during  the  Basque  elections;  Semetko  and  Canel  (1997)  and Martín and Berganza (2001), about the treatment of the general elections of 1996; Canel, Benavides and  Echart  (2003)  and  Benavides  and  Canel  (2003),  about  the  general  elections  of  2000;  and Paniagua and Gómez (2006about the general elections of 2004. All of these studies have found that there was a convergence between the agenda promoted by the political parties and the press agenda. 

Along  the  same  lines,  but  integrating  elements  of  the  second  level  of  the  agenda-setting,  are  the studies  carried  out  by  Zugastiand  Lafuente  (2010)  and  Zurutuza  and  García  (2012)  about  the  2009 

European Parliamentary elections campaign, with a focus on theprotagonism of the leaders. 

Page 263 

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

Moreover,  following  the  popularisation  of  framinganalysis  in  English-speaking  countries,  in  recent years  some  authors  have  addressed  the  prevailing  news  frames  in  the  Spanish  media:  Berganza (2008a,  2008b),  based  on  the  news  items  published  about  the  last  two  European  elections;  and Berganza,  De  Miguel  and  Chaparro  (2011),  whooffer  a  detailed  comparison  of  the  frames  used  by paid-for and free newspapers in the 2008 general elections. 


1.2. Objectives and hypotheses 

This study has several objectives of varying significance: 

-First,  to  examine  the  type  of  coverage  given  by  the  national  newspapers Abc,  El  Mundo  and   El País,in  their  Andalusian  editions,  to  the  campaign  for  the  elections  of  25  March,  in  order  to determine their similarities and differences. 

-Second,  to  analyse  the  agenda  of  the  different  newspaper  in  order  to  establish  their  degree  of convergence  with  the  agenda  of  the  competing  parties.  Not  in  vain,  in  all  election campaignscandidates emphasise certain issues to “try to convey their political priorities to citizens by carefully selecting the topics they wantto be discussed” (Novo, 2007: 46). 

-Third,  to  characterise  the  media  presence  of  the  election"s  protagonists  and  in  particular  of  the leaders  of  the  main  parties,  as  well  as  the  mechanisms  through  which  the  media  expressed  their position  towards them. As Zurutuza and García  (2012)  point out,  contemporary  electoral  processes are  characterised  bya“high  degree  of  personalisation”,  prompted  by  the  influence  of  American politics. News coverage  increasingly  focuses on the potential  winners and their attributes,  which  is both the cause and effect of the abundance of media events centred on candidates. 

-Fourth,  to  identify  the  predominant  framesused  in  the  coverage  of  the  campaign,  differentiating between  strategic  and  game  frames,  which  can  be  considered  complementary,  and  the  thematic (informative) frame. 

In line with these objectives, the study aimed to test the following three hypotheses: Hypothesis 1: Given that the autonomous elections of 2012 were not held on the same day than the national  elections,  which  broke  with  what  had  been  the  tradition  in  Andalusia  during  the  last  two decades, we expected the media"s agenda to include much more regional than national issues. 

Hypothesis  2:  Following  the  trend  of  competitive  reductionismthat  characterises  political  news during  elections  periods  (see,  Berganza,  2008a  and  2008b;  Berganza,  De  Miguel  and  Chaparro, 2009; and Jackson, 2011, among others), we expected the coverage provided by the press to be poor in interpretive and analytical elements that can provide guidance to readers. 

Hypothesis  3:  Also  based  on  the  previous  reason,  we  expected  the  most  common  frames  in  the coverage of the campaign to be the strategic and game frames; and the thematic frame to be relegated to a marginal position. 


2. Methods

The  study  is  based  on  the  analysis  of  three  national  newspapers  which  have  a  regional  edition  for Andalusia:   Abc,  El Mundo and  El País. From these newspapers we examined all the news items that Page 264 

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

were  related  to  the  autonomous  elections  and  were  published  from9  March  –the  beginning  of  the campaign– to 25 March-the elections day. The final sample of analysis was composed of 497 units, which were subjected to content analysis. 

This  method  was  chosen  due  to  its  suitability  to  deal  with  quantitative  research  on  written  texts,  a practice  with  a  long  tradition  in  journalism.  Content  analysisallows  the  establishment  of  reliable inferences  about  the  context  of  news  (Krippendorff,  2002:  28)  and  their  production  and  reception conditions. Moreover,content analysis isthe most appropriate method for our study because it is very useful  to  compile,  process  and  evaluate  large  amounts  of  information  (Sánchez,  2005:  214)  and  to describe the components of the media"s messages (Igartua, 2006: 194). 

The content analysis focused on formal and contentcategories, divided in three areas: a) Location: section, position and length. 

b) Production features: author, genre, use of graphic elements, font types, and events motivating the news stories. 

c) Characterisation  of  content:  types  of  headlines,  content,  topics,  protagonists  in  headlines  and graphic elements, highlighted activities of the protagonists, frames, and position of the newspaper or author. 

The  three  selected  newspapers  enjoy  of  wide  circulation  in  the  Autonomous  Community  of Andalusia. According to the data provided by the Spanish Broadcast and Circulation Control Office ( Oficina de Control de la Difusión, OJD) [3], between July 2011 and June 2012, the regional edition of  Abc sold in average 47,309 copies per day,  El País 33,917 copies, and  El Mundo 31,952 copies. 

None  of  the  local  or  provincial  newspapers  in  the  region  exceeds  these  sales:  the  papers  with  the closest  sales  are   Ideal,  from  Granada  (with  26,527  copies),  and   Sur,  from  Malaga  (with  23,481). 

These sales figures give us an idea of the importance of the national newspapers in media diet of the Andalusian  people,  and  justifiesour  interest  in  analysing  their  coverage  of  the  regional  elections  of 2012. 


3. Results

Obviously,  the  elections  of  25  March  captured  the  interest  of  the  regional  editions  of  the  selected newspapers,  but  there  were  differences,of  varying  significance,  in  terms  of  the  location,production features and coverage given to this event. 

 Abc was  the  newspaper  that  published  the  largest  number  of  election  news  items,  197,  followed,  in second place, by  El Mundo with 155, and, in third place, by  El País with 140. Inthe three newspapers, the  news  about  the  campaign  openedthe  regional  section,  which  wascompleted  with  different elements:  El País tends to include feature articles about outstanding aspects of the Andalusian reality (education,  culture,  environment,  tourism,  etc.),  opinion  columns,  and  interviews  with  experts  not related to politics.  El Mundo also publishes analyses of the situation of the autonomous community, but  incorporates  more  opinion  articles.  Finally,  Abc  offers  daily  reports  that  emphasise  the metacoverage of the campaign [4], particularly the activity of the candidates on the social networks, and  includes  articleswritten  by  its  director,  Fernando  del  Valle,  and  interviewswith  business  and cultural personalities. 

Page 265 

[image: Image 7]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 


3.1. Location 

Most of the analysed units, 85.2%, appeared in the Andalusiasection, with rates ranging from 79.4% 

( El Mundo) to 97.9% ( El País) [table 1]. However, in the case of  El Mundo, 7.7%of the news items were presented in the section titled  Otras voces (“Other voices”), which presents the opinion of the different regional editions of the newspaper. 

 Abc was  the  medium  that  most  frequently  dealt  with  the  Andalusian  elections  outside  the  regional section, specifically in the  Opinion section. National commentators paid considerable attention to the regional elections, whose discussion increasedas the 25th of March approached. 

There  are  noticeable  differences  in  the  location  of  the  texts.  El  País,  which  had  an  independent booklet  for  Andalusia,  placed  the  election  news  itemsat  the  beginning  of  the  section  every  day,  as well  as   Abc,  while   El  Mundo  almost  always  opened  the  regional  section  with  news  about  the corruption scandals that implicated the Andalusian Autonomous Government, such as the  Invercaria case (in which this public entity of the Andalusian Government, in charge of distributing economic help to private companies, helped many companies that did not meet the requirements to receive the help) and, above all, the ERE misuse scandal [5]. 

The  developments  in  the  investigation  of  Judge  Mercedes  Alaya  and  the  revelations  of  the allegations  -with  the  former  general  director  of  Employment,  Francisco  José  Guerrero,  as  the mastermind  of  the  conspiracy-  opened  the   Andalusia   section  every  day  in   El  Mundo   under  the heading “Politicians under suspicion”. The generosity of the newspaperto treatthe cases of corruption was  evidenced  by  the  number  of  articles  dedicated  to  them,  85  (on  twelve  occasions),  and  the revelations  which  appeared  on  the  front  page.  Moreover,  any  hint  of  unethical  behaviour  that affectedthe members of  the  PSOE occupieda more prominently  place  than the campaign(e.g.,“  The Vélez-Malaga Food and Beverage Technology Park paid for the master"s degree of the daughter of the Culture Counsellor, Paulino Plata”, 23/03/2012). 

In  similar  parameters  but  without  reducing  the  protagonism  of  the  electoral  contest,  Abc   provided abundant  information  about  the  scandals  of  the  Andalusian  government  in  up  to  50  election  news items that often opened the National section and the news pictures section called  Enfoque. 

These figures contrast with those of  El País, which was much more restrained in the coverage of the judicial  proceedings  of  the  ERE  misuse  scandal,  about  which  only  23  news  items  were  published throughout the period. 

Page 266 

[image: Image 8]

[image: Image 9]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

Elections news rarely appeared on the front page (only 2.8%) and almost all of them were published by  El  Mundo [table 2]. And as for the odd-numbered pages, which are the most important from  an informative  point  of  view,  they  were  the  dominant  place  for  elections  news  onlyin Abc  (64.5%  of texts). 

Finally, the space occupied by the elections news items waslarger in  El Mundo and  El País, in which about 50% of theirelection news items are five-column long [table 3]. 


3.2. Production features 

The  coverage  of  election  campaigns  requires  the  deployment  of  correspondents  to  the  candidates" 

campaign  centre  and  convoys  so  that  they  can  report,  on  time  and  with  first-hand  experience,the candidates" activitieson a daily basis. The three selected newspapersdeployed special correspondents to exclusively follow José Antonio Griñán and Javier Arenas. Only  El Mundo  deployed a journalist to  follow  Diego  Valderas,  the  candidate  of  the   Izquierda  Unida(  IU),  and  that  is  why  this newspaper,directed  by  Pedro  J.  Ramírez,  offered  the  largest  number  of  texts  written  by correspondents [table 4]. 

The office-based writing staff wereresponsible for most of the election news items  on  Abc (42.6%) and  El País (56.4%). 

Page 267 

[image: Image 10]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

In terms of journalistic genres, there wereimportant differences between the newspapers [table 5]. An outstanding finding wasthe abundance of short-opinion-pieces and editorials –up to 15– dedicated by El  Mundo  to  the  Andalusian  elections,  as  well  as  a  large  number  of  columns  (58,  or  37.5%  of  the total  of  election  news  items),  mostly  written  by  regional  commentators,  including  José  Antonio Gómez  Marín,  Agapito  Maestre,  Luis  Miguel  Fuentes,  Rafael  Porras  and  Juan  Antonio  Rodríguez Tous. 

 Abc   provided  20.3%  of  the  opinion  articles,  which  were  mostly  written  by  national  commentators: Ignacio  Camacho,  Antonio  Burgos,  José  María  Carrascal,  Gabriel  Albiac  and  Manuel  Martín Ferrand. 

In contrast,  El País  only dedicated 12 columns to the elections. Its Opinion section neither offered a significant number of pieces about this event, since the only article published during the period under analysis  was  a  minor  short-opinion-pieceabout  Javier  Arenas"s  refusal  to  participate  in  the  debate organised by Canal Sur Televisión. 

The  most outstanding texts of  each  edition, in  any case,  werethe chronicle  reports.  Both in  El  País and  El Mundo, the correspondents offered more analysis and personal assessments than information; they reflectedon the development of the campaign and the mood of the candidates, as well as on their expectations  about  the  results.  In  this  sense,  there  was  a  continuous  metacoverage  and  theusual adoption of the strategic and game frames, as we will see in section 3.3. 

 Abc   and   El  País   used  the  interview  to  a  greater  extent  than   El  Mundo,  alternating  politicians  and cultural  and  business  personalities,  who  offered  theirpersonal  views  on  the  situation  of  Andalusia. 

Moreover, both  El Mundo  and  El País  published sect oral assessments of the past four years of the PSOE government in the form of reports, although with  a different editorial perspective:  El Mundo criticised the  performance of Griñán  and his  advisors, while  El  País   clearly  attempted  to  highlight, along with glaring errors, the positive aspects of the exiting administration. 

Page 268 

[image: Image 11]

[image: Image 12]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

Election  news items  are  suitable to  include graphic elements  [table 6], in particular photographs  of the  candidates,  whose  presence  in  the  total  of  election  texts  ranged  from  67.5%  ( Abc)  to  78.6  ( El País). The latter newspaper also used graphs and tables in 13.6% of its election news reports, when the content was focused on the analysis of the situation of the autonomous community. 

The  analysis  of  the  information  sources  used  throughout  the  campaign  [table  7]  showed  a  well-defined  profile:  most  of  them  werepoliticians  (in  47.4%  of  cases),  and  most  were  fully  identified people (55.9%). The minimaluse of confidential sources isstriking: in only 2.8% of the election news items.  In  a  contexts  with  little  dissonances,  the  interests  of   El  País in  presenting  the  opinion  of professionals and experts was outstanding (in 15% of cases). 

While the activities of the candidates were the centre of attention of the campaign [table 8], 42.9% 

of  the  election  news  items  do  not  talk  about  them,  including  the  analytical  and  opinion  articles,  as well as the articles about the eventual outcome of the elections, the strategy of the leaders and their electoral expectations. Although the mass rallies were the most common news reference (in 29.9% of cases), attention was also given to the meetings with targeted audiences (13%). Other activities, such as walk about and press conferences, were covered only sporadically. 

Page 269 

[image: Image 13]

[image: Image 14]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

A separate mention should be given to the well-known televised debate, which tends to energise the campaign before and immediately after its broadcast. In this case the debate was organised by Canal Sur  and  only  had  the  participation  of  the  PSOE  and  IU  candidates,  since  Javier  Arenas  refused  to participate because according to him this TV channel was very partial in its informative treatment of the PP. 


3.3. Characterisation of content 

The  biggest  differences  between  the  selected  newspapers  can  be  seen  in  the  content.  The predominant frame in all cases was the strategic one, but the orientation of the headlines, the body of the  texts,  and  the  graphic  treatment  of  the  campaign"sprotagonists  diverge  significantly.  There werealso  differences  in  the  range  of  issues  discussed,  as  the  three  newspapers  emphasised  those themes  best  fitted  fortheir  editorial  line,  and  ignored  those  matters  that  wereless  beneficial  for  the parties they explicitly or implicitly supported. 

Page 270 

[image: Image 15]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

The  approach  of  the  headlinesshows  important  differences:  while   Abc  maintainedthe  informative style in 50.8% of its articles,  El País often chosethe interpretative approach (30.7% of its articles have sensationalist  headlines).  Opinion  headlines,  however,  were  more  frequently  used  by   Abc  and   El Mundo, in over 20% of the texts, which werenot only argumentative, but also interpretative and even informative. 

Precisely  due  totheirsensationalist  style,  the  headlines  of   El  País  revealed  the  predominance  of  the strategic and game frames in the creation of the election news items: e.g. “La campaña más reñida” 

(“The toughest campaign”, 9/03/2012), “Subidos en el carrusel de las encuestas” (“Up in the carousel of the polls”, 10/03/2012), “De la mano para frenar al PP” (“Together to stop the PP”, 14/03/2012) and  “Todos  contra  la  mayoría  de  Arenas”  (“All  against  the  majority  of  Arenas”,  20/03/2012).  El Mundo  adopted  the  same  frame  in  headlines  such  as“El  PSOE  „reinicia"  la  campaña  electoral  para recortar distancias” (“The PSOE „will restart" the election campaign to close the gap”, 12/03/2012), 

“Griñán  se  resiste  a  verse  perdedor  en  las  encuestas”  (“Griñán  refuses  to  lose  at  the  polls”, 17/03/2012) and “Griñán apura la recta final de la campaña con „todo el pescado vendido"” (“Griñán rushes to the final stage of the campaign with nothing else left to do”, 22/03/2012). 

The  sports  or  horse  racemetaphor,  socommonly  used  in  the  chronological  report  of  political confrontations  (Almazán  and  Villarejo,  1998:  106;  Humanes,  2009:  108),  was  strongly  used  to situate  the  reader  in  a  known  scenario:  the  sprintscenario  in  which  contestants  fight  to  reach  the leader, but in which ultimately there will be more losers. 

 El Mundo  used the informative frame to report the electoral activity of Javier Arenas, but opted for an interpretative and even an opinion style to report about the PSOE: “Canal Sur, erre que erre: ahora mete al PP en el caso Malaya” (“Canal Sur, stubbornly: now involves the PP in the Malaysian case”, 9/03/2012),  “Los  sondeos  hacen  mella  en  la  campaña  del  PSOE  pese  al  forzado  optimismo  de Griñán”  (“Polls  damage  the  campaign  of  the  PSOE  despite  the  forced  optimism  of  Griñán” 

19/03/2012).  This  tone  contrasted  with  that  of  the  chronological  reports  of  the  PP"s  campaign, usually presented by thematic headlines: “Arenas quiere estrenarse en la Junta exigiendo a Rajoy otra financiación” (“Arenas wants to lead the Andalusian government and demands more funding from Rajoy”, 13/03/2012), “Arenas persevera en la denuncia de la corrupción del PSOE” (“Arenas persists in  denouncing  the  corruption  of  the  PSOE”,  15/03/2012),  “Arenas  convoca  al  cambio  frente  al 

„inmovilismo  suicida  de  Andalucía"”  (“Arenas  advocates  for  change  in  view  of  the  „suicidal stagnation of Andalusia"”, 16/03/2012), “Arenas promete el Gobierno más austero y reformista del país” (“Arenas promises the most austere and reformist government in the country”, 20/03/2012). 

For  its  part,  Abc   generally  converged  with  the  agenda  and  arguments  of  the  PP  in  its  headlines: 

“Arenas se planta ante los abusos de la RTVA y renuncia al debate” (“Arenas challenges the abuses Page 271 

[image: Image 16]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

of RTVA and rejects the debate”, 10/03/2012), “Arenas reducirá de 200 a 56 la cifra de delegados provinciales” (“Arenas will reduce the number of provincial delegates from 200 to 56”, 14/03/2012), 

“Empleo y austeridad, ejes de las primeras 100 medidas de Arenas” (“Employment and austerity, the axes  of  Arenas"s  first  100  measures”,18/03/2012)  and  “Arenas  anuncia  que  suprimirá  10.000 

teléfonos móviles de la Junta” (“Arenas announces that he will eliminate 10,000 mobile phones in the government”,20/03/2012).In contrast,  Abc  offered clearly biased headlines against Griñán: “Un hombre solo” (“A lonely man”, 20/03/2012) and “Contra las encuestas, golpes bajos” (“Against the polls and low blows”, 22/03/2012) 

There were also important differences in the content of the election news items [table 10]. Obviously, the information was more predominant in  El País (in 75% of the articles) and  Abc (74.1%) than in  El Mundo  (54.2%).  However,  the  proportion  of  opinion  pieces  waslarger  in  these  last  two  papers (21.3%  and  37.4%,  respectively),  which  tended  to  assess  the  development  of  the  campaign  much more intensely than the  Prisa group"snewspaper. 

With regards to the analytical content –which can be very useful to influence votes,as they encourage reflection- El País offered the largest number of texts with this type of content (15.7% of its election news items). 

The issuesaddressed by the three newspapers [table 11] reflected both the acceptance of the parties" 

agenda, in some cases, and the eventual resistance to incorporate it, in others, as well as the tendency to  reduce  the  focus  of  the  debateto  few  issues.  In  the  2012  elections,  the  campaign  wasfocused  on two issuesthat were promoted by the People"s Party and took precedence over those issues promoted by  its  main  opponent:  the  ERE  misuse  scandal–which  had  been  investigated  since  2010  and continued in the courts after the elections, but with much less impact on the media- and the inevitable change -which finally did not take place-. 

 Abc   and   El  Mundo   put  the  ERE  misuse  scandal  on  the  headlines  and  the  summary  leads  of  16.2% 

and 14.2% of their election news items, respectively, usually motivated by the statements of the PP 

leaders but also moved by their own initiative, which contrasted with the insignificant 5% dedicated to  this  scandal  by El  País.  The  convenience  and  proximity  of  the  change  in  the  Presidency  of  the Andalusian  Autonomous  Governmentcaptured  the  attention  of  the  first  two  papers  in  similar proportions  (14.7%  and  12.3%),  while   El  País   once  again  resisted  the  trend  (only  mentioned  these topics in 4.3% of its election news items). 

The newspaper directed by Javier Moreno challenged the leading motifs of the PP"s campaign with positive assessments of the PSOE government (in 7.9% of the election news items) and criticisms to the policy of the central government (5%), in an unsuccessful attempt to shift the territorial focus of elections beyond the Andalusian area. 

Page 272 

[image: Image 17]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

However, this was a marginal strategy in quantitative terms, since in the elections of March 2012 the regional  approach  predominated  very  clearly  over  the  national  one.  Not  even  the  crisis  and unemployment,  the  two  issues  that  worry  Spanish  people  the  most  [6],  managed  to  find  a  relevant place in the coverage of the campaign. 

On the other hand, the electoral platforms occupied a clearly relegated position on the agenda of the three  newspapers.  Just  5%  of  the  selected  texts  included  the  electoral  platforms,  and  rarely  as  the main topic,  which  demonstrates  that the thematic approach  was, on this  occasion,  surpassed by the strategic one. 

In  a  political  scenario  with  a  strong  tendency  to  polarisation  -we  must  not  forget  that  only  three political parties enjoy representation in Andalusia"s autonomous chamber since 2008-, the presence of  the  minority  parties  in  the  media  was  low,  and  that  is  why  only  1.8%  of  theelection  news itemsdealt  with  them.  This  phenomenon,  however,  has  also  been  noticed  in  elections  in  which  the number of contenders with the possibility of winning seats is higher (see Farré, 1999; Sampedro and Seoane,  2008),  which  may  suggest  that  the  reduction  of  pluralism  is  aninherent  quality  of  the coverage model that the press applies to any electoral process. 

* The table only includes those topics with more than 2% of mentions. 

 Abc   and   El  Mundo   often  dealt  with  the  hidden  aspects  of  the  campaign  -the  so-called  “meta coverage”-, particularly  Abc, which dedicated 10.2% of its election texts to these aspects, often with very  expressive  headlines:  “Argucias  electorales  que  no  vemos”  (“Hidden  electoral  tricks”, 10/03/2012),  “Cuando  el  discurso  también  se  enreda”  (“When  the  discourse  is  also  entangled”, 11/03/2012),  “El  armario  de  los  candidatos”  (“The  closet  of  the  candidates”,  13/03/2012), 

“Movilizando a los „ejércitos"” (“Mobilising the „armies"”, 16/03/2012) and “Caravanas. De viaje… 

hasta San Telmo” (“Caravans. On the move... all the way to San Telmo”, 18/03/2012). 

Page 273 

[image: Image 18]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

 El  Mundo  used  the  metacoverage  mostly  to  negatively  depict  the  Socialist  leader:  “Griñán,  el reciclador  de  discursos”  (“Griñán,  the  recycler  of  discourses”,  15/03/2012),  “Candidato  nuevo, campaña  antigua”  (“New  candidate,  old  campaign”,  16/03/2012).  This  phenomenon,  of  biased analysis  of  the  parties"  strategies,  has  already  been  detected  in  the  informative  treatment  of  other elections (cf. Humanes, 2009). 

The degree of personalisation in the campaign coverage was high, since 30.9% of the election news items  included  the  name  of  the  candidates  in  the  headlines  [table  12],  particularly  of  José  Antonio Griñán and Javier Arenas (with 11% and 10.8%, respectively). Beyond the media predominance  of the  candidates  over  the  political  groups  or  platforms,  the  argumentative  implications  of  their inclusion inthe news headlines  were  not  clear.  In  fact, the unflattering  remarks  usually  made  about the PSOE candidate (due to his weak electoral expectations, for bearing the shadow of corruption of its Government, and even due to his questionable performance as a Secretary General) explain why this candidate was much more cited in  Abc and  El Mundo  than in  El País. 

The eminently regional frame of the campaign coverage was also reflected in the limited presence of national  politicians:  the  only  ones  that  appeared  on  more  than  one  occasion  were  the  president Mariano Rajoy –presented by some papers as the guarantee for victory, and by others as a warning about  the  austerity  policies  that  can  be  implemented  in  Andalusia  if  the  PP  wins  an  absolute majority– and Manuel Chaves –always associated to the scandals that affectedhim or his party–. 

Page 274 

[image: Image 19]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

Similar  results  were  obtained  from  the  analysis  of  the  graphic  elements  that  accompanied  the elections  news stories  [table 13].  Griñán  and Arenas  share  70.8%  of all  the photographs,  while the presence of other regional and national leaderswas marginal, with the exception of Diego Valderas, whose photograph appeared in 16.1% of the sample of texts. 

The  connotations  of  the  images  tend  to  reinforce  the  predominant  discourse  of  each  headline.  Abc frequently  offered  pictures  of  Arenas  surrounded  by  militants  and  PP  sympathisers  or  in  full auditoriums (e.g. the front pageof 9 March, and the photographs that illustrate the chronicle reports of 13, 15, 20, and 24 of March), while Griñán usually appearedalone or only accompanied by one of the  leaders  of  his  party  (e.g.  the  picture  published  the  first  day  of  the  campaign,  in  which  the candidate  awaits  alone  next  to  a  bus,  and  the  photographs  published  on  the  10,  19,  20  and  21  of March). 

Figure 1.Front page and inside page of Abc, published on9 March, 2012. 

The photographs  of the two leaders offeredan identical  profile in   El Mundo:  Arenas  surrounded by numerous followers (see the news published on 9, 10, 13, 14 and 22 of March) in contrast to Griñán who appeared  more solitary  (images  published on  14, 15, 17  and  22  of March)  and  with  a  worried face (March 11). 

Page 275 

[image: Image 20]

[image: Image 21]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

Figure 2. Inside pages of  El Mundo, published on 10 and 14 March, 2012 

The contrast was less obvious in the case of  El País, which published pictures of the candidates alone or accompanied almost in identical proportions. 

Page 276 

[image: Image 22]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

The most common frames in the three newspaperswere the strategic and the game frames [table 14], because they emphasised the criticism exerted by the leaders and their tricks to gain advantage over their  opponents,  which  is  characteristic  of  the  election  news  (Herrero  and  Benoit,  2009).  Of  the election news items, 42.2% focused on the dialectical confrontation between the candidates, on their mutual attacks and ontheir competition in the polls and the televised debates. 

In contrast, only 19.4% of the election news items had a thematic frame. The electoral platforms, one of  the  theoretical  pillars  of  the  campaign,  were  highlighted  in  18.3%  of  the  texts,  and  always  in relation to the Government programme of the People"s Party, which reflected the clear disinterest of the newspapersin this part of the political agenda. 

Of  the  three  newspapers,  Abc   used  the  strategic  and  game  frames  to  the  greatest  extent  in  its  texts (46.7%), while  El País  only used this frame them in 37.8 of its election news items. 

The editorial line of the selected newspapers–as it is widely known,  Abc and  El Mundo  supported the PP,  while   El  País   was  more  supportive  of  the  PSOE  (Canel,  1999)-wasreflected  in  the  attitude adopted by their writers, correspondents and columnists in the treatment of the campaign [table 15], which should not be surprisinggiven the sharp politicisation of the Spanish media system (Hallin and Mancini, 2008: 104) [7]. 

There are, however, interesting differences in this widespread practice. The analysis has allowed us to verify that 63.2% of the election news items maintainedan appearance of neutrality, as they did not explicitly  defendany  candidate  norrefuted  their  proposals  without  arguments,  nor  uncritically accepted the statements made in the heat of the campaign. In this sense,  El País presented the highest proportion  of  neutral  texts  (81.4%),  followed  by   El  Mundo  (with  43.9).  The  fact  that  the  latter offereda high number of columns –whose argumentative nature force them to take a position– helps to explain this difference in the proportions. 

However, it is striking that the criticisms of the three newspapers were mostly directed at the parties as  collective  entities  rather  than  at  the  candidates  [table  16].  Thus,  in   El  Mundo   the  election  news items  that  criticise  the  PSOE  were  more  common  (53)  than  the  texts  that  called  into  question  the Page 277 

[image: Image 23]

[image: Image 24]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

qualities or honesty of Griñán (10). The same occurred with  Abc, in which the proportion was 36-8. 

Meanwhile,  El País expressed reservations towards the PP more frequently than towards Arenas (15-6). Similarly, when it comes to defend one or another option,  El Mundo and  El País tended to refer more to  the political  parties than to  their leaders, unlike   Abc, which was  more individualistic in  its discourse. 

In  the  Prisa  group"snewspaper,  the  biased  treatment  was  manifested  in  the  uncritical  acceptance  of the  PSOE  promises  (e.g.  “La  enseñanza,  un  valor  refugio”  [“Teaching,  a  wealth  reserve”, 16/03/2012])  and  the  desire  to  highlight  the  troubles  Arenas  went  through  to  defend  his  social programme  from  the  cuts  of  the  central  government  (e.g.“El  escudo  del  „legado  terrible"”  [“The shield of the „terrible legacy"”, 16/03/2012]). 

Conversely,  El Mundo and  Abc  openly expressed their support for the PP, especially in their opinion articles,  which  promoted  the  favourite   mantra  of  Arenas  throughout  the  campaign,  change:  “El cambio  es  imprescindible  en  Andalucía”  (“Change  is  essential  in  Andalusia”,  El  Mundo, 24/03/2012), “Los andaluces piden cambio” (“Andalusian people call for change”,  Abc, 18/03/2012), 

“El cambio que necesita Andalucía” (“The change that Andalusia needs”,  Abc, 24/03/2012). 


4. Conclusions and discussion

1. With respect to the coverage of the campaign given by the newspapers, the largest number of texts was provided by  Abc, followed by  El Mundo. Moreover, these two papers also offered more opinion Page 278 

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

articles about the Andalusian elections than  El País, which demonstrates that  Abc  and  El Mundo had a  greater  editorial  commitment,  i.e.,  a  greater  desire  to  inform  and,  above  all,  to  transmit  their assessments to readers to shape their perception of reality and to influence their behaviour. 

2. Both  Abc and  El Mundo tended to highlight the  leitmotifs of the PP"s campaign: the ERE misuse scandal and the need for political change in the Andalusian Government. Even  El País was forced to incorporate  these   leitmotifs,  although  it  preferred  to  emphasise  the  issues  of  national  scope.  In  this sense, the three newspapers practiced what Blumler and Gurevitch (1995) have referred to as “non-reactive coverage”, in  which political  parties easily  introduce  their  message in  the media, either by imposition or by convergence of agendas. 

3. This  campaign  was  dominated  by  a  limited  and  poorly-nuanced  repertoire  of  themes.  The newspapers themselves recognised this simplification in the irassessments of the election day: “Una campaña  condicionada  por  los  ERE”  (“A  campaign  conditioned  by  the  ERE  misuse  scandal”,  El Mundo),  “Los  ERE  marcan  una  campaña  baja  en  proteínas”  (“The  ERE  misuse  scandal  mark campaign a low in proteins”,  El País). 

4. Overall,  the  regional  approach  was  imposed  throughout  the  process,  thanks  to  the  absence  of national  elections.  This  confirmed,  therefore,  the  first  hypothesis  of  our  study.  However,  the campaign coverage did not pay attention to the problems affecting the autonomous community (here it  is  important  to  remark  that  Andalusia  has  the  highest  rate  of  unemployment  in  Spain  [8],  to mention but one of the most worrying indicators); instead the political discourse-and the discourse of the  media  that  appropriate  this  discourse-  mainly  addressedthe  judicial  affairs,  clearly  with electioneering purposes. 

5. The provision of evidence was limited on the three selected newspapers: only a small number of texts  providedimpartial  assessments  of  the  performance  of  the  Andalusian  Government  during  the past four years. This confirms our second hypothesis. 

6. As  expected,  the  news  coverage  focusedon  the  candidates  of  the  major  parties,  and  paid  little attention to the candidates of the parties with limited chances to win the elections and to the national leaders,  particularly  in  terms  of  the  chronologicalreporting  of  the  campaign.  The  opinion  articles, however,  tendedtodirect  their  criticism  more  towards  thepolitical  parties  than  to  the  presidential candidates. 

7. Throughout  the  analysed  period,  the  ideological  orientation  of  each  newspaper  was  reflected clearly but with different degrees of intensity:  Abc explicitly defendedits preferred candidate, Javier Arenas, on more occasions than the rest, while  El País and  El Mundo  chose to criticise the party they did not support. The newspaper directed by Javier Moreno  was the most neutral in the treatment of the campaign. 

8. In three newspapersthe strategic and gameframes weremore predominant than the thematic frame. 

These papers focused on themutual attacks among the candidates, on the clash between leaders and on  the competitive  elements  rather than  on the  concrete  electoral  platforms.  In this sense,  Abc   was once again the most outstanding newspaper in comparison to  El País. These findings confirmed our third hypothesis. 

Regarding the possible effect of the information strategy of the selected newspaperson the electorate, we must be cautions due to several reasons. The first reason is that, against all expectations, the party Page 279 

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

expected  towin  by  a  landslide  eventually  did  not  win  enough  votes  to  take  the  presidency,  despite itclearly  managed  to  impose  its  agenda.  The  second  is  that  the  exposure  to  the  press  by  the Andalusian peoplewas limited. As revealed by the survey carried outby the Centre for Sociological Research  (CIS)  a  month  after  the  elections[9],  the  campaign  aroused  little  interest  among29.5%  of the population, and no interest at all among 24%, while only 12.1% followed the campaign regularly through the printed press. Moreover, although 22.2% of voters waited until the election day to decide which  party  they  would  support,  it  is  likely  that  most  of  themobtained  from  the  TV  news programmes  the  information  based  on  which  they  decided  their  vote,  because  72.7%  of  the  survey participants stated that they only received electoral information from television during the last week of the campaign. 

Finally,  and  as  a  complement  to  this  study,  we  consider  that  it  would  be  interesting  to  analyse  the coverage given to the Andalusian election campaign of 2008, which was held on the same day as the general  national  elections,  as  it  is  likely  that  there  would  important  differences  between  those elections and the ones examined here. 

Another  revealing  line  of  research  would  be  to  examine  the  campaign  coverage  carried  out  by  the audiovisual  media,  particularly  television,  in  order  to  determine  whether  there  their  agendas  and frames were similar to those used by the press. 

* This study is part of the Excellence Project SEJ-8073, funded by the Ministry of Economy, Innovation and Science of the Andalusian Autonomous Government (resolution of 13 March, 2012): “Credibilidad del sistema de medios en Andalucía. Confianza de la ciudadanía en los medios audiovisuales” (“Credibility of the media system in Andalusia. Citizens" trust in the audiovisual media”). 


5. Bibliography

R Almaguer (2010): “Prensa diaria y elecciones: ¿contribución o seguimiento de la agenda?”, in Nieto, J. (ed.),  Sociedad, desarrollo y movilidad en comunicación. Tamaulipas: Universidad Autónoma de Tamaulipas. 

A Almazán, C Villarejo (1998): “Análisis del discurso de la prensa sobre las encuestas electorales en las elecciones generales de 1996”.  Empiria, 1, Madrid, pp. 97-119. 

J Benavides, MJ Canel (2003): “Los discursos de los medios, de los políticos y de los electores en la campaña electoral de 2000 ¿coherencia o contradicción?”, in I Crespo. (ed.),  Las campañas electorales y sus efectos en la decisión de voto. Vol. II. Los resultados de la investigación. 

Valencia: Tirant Lo Blanch, pp. 295-310. 

MR Berganza (2008a): “Medios de comunicación, „espiral del cinismo" y desconfianza política. 

Estudio de caso de la cobertura mediática de los comicios electorales europeos”.  Zer, vol. 13, n° 25, Leioa, pp. 121-139. 

MR Berganza (2008b): “Las elecciones al Parlamento Europeo como comicios de segundo orden. 

Estudio de la cobertura informativa en televisión (1999-2004)”.  Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 14, Madrid, pp. 15-31. 

MR Berganza; R de Miguel, MA Chaparro (2011): “La prensa gratuita ante las elecciones generales de España del 9 de marzo de 2008: cobertura, politización y  frames en contraposición a la prensa de pago”.  Comunicación y Sociedad, vol. XXIV, n° 1, Pamplona, pp. 35-61. 

J Blumer, M Gurevitch (1995):  The crisis of public communication. Nueva York: Routledge. 

Page 280 

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

MJ Canel (1997): “La objetividad periodística en campaña electoral: las actitudes profesionales de los periodistas de TVE1 y Antena 3 en las elecciones de 1996”.  Zer, 2, Leioa, pp. 55-70. 

MJ Canel (1999): “El País,  Abc y  El Mundo: tres manchetas, tres enfoques de las noticias”.  Zer, 6, Leioa, pp. 91-117. 

MJ Canel; J Benavides, N Echart (2003): “La campaña de 2000 en los medios de comunicación”, in I Crespo (ed.),  Partidos, medios de comunicación y electores. Buenos Aires: Planeta, pp. 139-179. 

J Colmenarejo (2012):  La aldea gala. Claves de un inesperado resultado electoral. Madrid: Sequitur. 

J Farré (1999): “Esfera pública, comunicación política y prensa diaria. La escenificación periodística de la campaña de las elecciones al Parlamento”.  Zer, 4, Leioa, pp. 89-109. 

D Hallin, P Mancini (2008):  Sistemas mediáticos comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Barcelona: Hacer. 

JC Herrero, WL Benoit (2009): “Análisis funcional de los debates en las elecciones generales de 2008”.  Zer, vol. 14, n° 26, Leioa, pp. 61-81. 

ML Humanes (2009): “Nuevos temas noticiosos en las elecciones generales de 2004. La presencia de metacobertura en la prensa española”.  Zer, vol. 14, n° 26, Leioa, pp. 105-128. 

JJ Igartua (2006):  Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch. 

D Jackson (2011): “Strategic media, cynical public? Examining the contingent effect of strategic news frames on political cynicism in the United Kingdom”.  International Journal of Press/Politics, 16 (1), London, pp. 75-101. 

HG Kavanag (1995):  Election campaigning. The new marketing of politics. Oxford/Cambridge: USA Blackwell. 

K Krippendorff (2002):  Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica. Barcelona: Paidós. 

M Martín, MR Berganza (2001): “Votantes y medios de comunicación en las elecciones nacionales españolas de 1996: ¿exposición selectiva o influencia mediática?”.  Comunicación y Sociedad, vol. XIV, n° 1, Pamplona, pp. 51-70. 

P Norris  et al. (1999):  On message. Communicating the campaign. London: Sage Publications. 

MÁ Novo (2007): “Comportamiento estratégico de los mass media y los partidos en campaña electoral. Una aproximación teórica”.  RIPS. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, vol. 6, n° 1, Santiago de Compostela, pp. 43-52. 

JF Paniagua, B Gómez (2006): “El control de la agenda mediática en campaña electoral: El caso de las elecciones generales españolas de 2004”.  Ámbitos, 15, Sevilla, pp. 283-296. 

A Rivera (2012):  El cortijo andaluz. Madrid: La Esfera de los Libros. 

R Rodríguez (2004):  Teoría de la agenda-setting. Aplicación a la enseñanza universitaria. Alicante: Obets. 

V Sampedro, F Seoane (2008): “The 2008 Spanish general elections: “Antagonistic bipolarization” 

geared by presidential debates, partisanship, and media interests”.  The International Journal of Press/Politics, 13, Thousand Oaks, pp. 336-344. 

JJ Sánchez (2005): “Análisis de contenido cuantitativo de medios”, in MR Berganza, JA Ruiz (coords.),  Investigar en Comunicación. Madrid: McGraw Hill. 

D Scheufele, D Tewksbury (2007): “Framing, Agenda Setting and Priming: The evolution of three media effects models”.  Journal of Communication, 57, Washington, pp. 9-20. 

H Semetko, MJ Canel (1997): “Agenda-Senders vs Agenda-Setters: Television in Spain"s 1996 

election campaign”.  Political Communication, vol. 14, n°. 4, Stanford, pp. 459-479. 

D Weaver (2007): “Thoughts on Agenda Setting, Framing and Priming”.  Journal of Communication, 57, Washington, pp. 142-147. 

R Zugasti, P Lafuente (2010): “Los líderes políticos en la campaña de las elecciones europeas de 2009: un ejemplo de cobertura de comicios de segundo orden”, in JM de Pablos (ed.),  Actas Page 281 

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

 del II Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. La Laguna: Universidad de La Laguna. 

C Zurutuza, C García (2012): “Las elecciones europeas de 2009 en la prensa aragonesa”.  Revista Latina de Comunicación Social, 67, La Laguna, pp. 1-22: 

http://www.revistalatinacs.org/067/art/945_Zaragoza/01_Cristina.html 

DOI: 10.4185/RLCS-067-945-001-022 / CrossRef_link (Consulted on 13 May 2012). 


6. Notes

[1] For a detailed analysis of the development of the Andalusian election campaign and the results see Colmenarejo (2012). 

[2] There are many similarities between the second level of agenda-setting and framing, which can lead to confusion between these concepts. Both are fundamentally interested in the way in which topics are approached. However, as Weaver (2007: 145-146) points out, framing“does seem to include a broader range of cognitive processes -such as moral evaluations, casual reasoning, appeals to principle, and recommendations for treatment of problems- than does the second-level agenda-setting (the salience of attributes of an object)”. 

[3] Source: www.ojd.es. Consulted on 20 December, 2012. 

[4]In themetacoverage, the media try to reveal the back rooms of politics, bydeconstructing the discourse of the political parties, reflecting on the electoral process, and drawing attention to the manipulation of information (Humanes, 2009: 108). 

[5] Only on four occasions  El Mundo opens the regional section with the elections news: at the beginning and end of the campaign, and in the dissemination of two opinion polls. 

[6] According to the barometer of the Centre for Sociological Research (CIS) corresponding to the month in which theelections were held (March, 2012), unemployment was the main cause for concern for 89.3% of Spaniards, followed by the economic situation (49.2%). Source:

http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=12684. Consulted on 3

November, 2012. 

[7] On the politicisation of the Spanish media when it comes to election information see Canel, 1997. 

[8] The latest Survey on Active Population made public before the elections, corresponding to the fourth quarter of 2011, indicated that the unemployment rate in the Community of Andalusia was 31.23%, well above the national rate (22.85%). Source:

http://www.ine.es/daco/daco42/daco4211/epapro0411.pdf. Consulted on 14 November, 2012. 

[9]Source:http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=12844. Consulted on 29 October, 2012. 


7. Sources

 Abc. Andalusia edition: 9-25 March 2012. 

 El Mundo. Andalusia edition: 9-25 March 2012. 

 El País. Andalusia edition: 9-25 March 2012. 

Page 282 

[image: Image 25]

Revista Latina de Comunicación Social # 068 – Pages 261 to 283 

Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013 

 Boletín OJD (OJD newsletter): N° 318, 319 and 320, (September, October and November 2012). 

 Centro de Investigaciones sociológicas (Spanish Centre for Sociological Research).  Barometer March 2012: http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=12684.  

 Centro de Investigaciones sociológicas(Spanish Centre for Sociological Research).  Post-electoral Autonomic Elections 2012 (Autonomous Community of 

Andalusia):http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=12844.   Instituto Nacional de Estadística (National Institute of Statistics).  Survey of Active Population, fourth quarter of 2011: http://www.ine.es/daco/daco42/daco4211/epapro0411.pdf.  


_____________________________________________ 

HOW TO CITE THIS ARTICLE IN BIBLIOGRAHIES / REFERENCES: 

BJ Gómez Calderón, FJ Paniagua Rojano, P Farias Batlle (2013): “The Andalusian elections of 2012 

in the national press: Analysis of the coverage of  Abc,  El Mundo and  El País”, at   Revista Latina de Comunicación Social, 68. La Laguna (Tenerife): La Laguna University, pages 261 to 283 retrieved on ___ de ___th of ____ of 2_______, 

DOI: 10.4185/RLCS-2013-977

Article received on 24 January 2013. Submitted to pre-review on 26 January Sent to reviewers on 28 

January Accepted on 7 April 2013. Galley proofs made available to the authors on 12 April 2013. 

Approved by authors on: 13 April 2013. Published on 15 April 2013. 


_____________________________________________ 

Authors 



BJ Gómez Calderón  

ORCID = http://orcid.org/0000-0002-9245-9251 

GS = 

http://scholar.google.es/citations?user=QJV5oDYAAAAJ 

bjgomez@uma.es 


FJ Paniagua Rojano 

ORCID = http://orcid.org/0000-0001-7376-4536 

GS = 

http://scholar.google.es/citations?user=9z8ZuMMAAAAJ 

fjpaniagua@uma.es 


P Farias Batlle 

ORCID = http://orcid.org/0000-0002-9634-5198 

GS = http://scholar.google.es/citations?user=jfBzHdMAAAAJ 

farias@uma.es 

Page 283 





cover.jpeg
Revista Latina de Comunicacion Social # 068 — Pages 261 to 283
Financed Research | DOI: 10.4185/RLCS-2013-977 | ISSN 1138-5820 | Year 2013

The Andalusian elections of 2012 in the
national press: Analysis of the coverage of
Abc, El Mundo and El Pais

Bernardo Giomez Calderén (V] (9] (7] Associae Professor:School of Communication

Sciences. University of Milaga (Spain)/ bizomes s
Francisco Paniagua Rojano (V] (6] (€] Assosiate Profesor School of Communication

Sciences. University of Malaga (Spain)/ fpaniszus(suma e

Pedro Farias Baile [CV] (6] (€] Full Profesor School of Communication
Sciences, Universityof Malaga (Spsin) / furis(suma e«

Introducion. This arice analysesth coverage ofthe Andalusian elction campaign of 25 March,
2012, by the Andalusian editions ofthree Spanish ationl newspapers: Abe, £l Mundo and EI Pais.
Objectives.To determine the similrites and differences n the rcament given (o the clecionsby
thesenewspapensto exablishth degree o convergence betwecn thesgenda of these newspapers and
the agenda of the contending parics: to characteis the presence of the poltcl leders; and 10
idenity the predominant frames. Methods Content analysis focused on sixicen itms relatd (0 the
Tocaton, production features and content ofthe 497 lectionnews tems published by he sample of
newspapers. Conclusions.There wasa_predominance of regioml issues in the coverage of the
clcrions campaign;there was ¢ low presnce of iterpretive nd analytical clements; and here was
predominanceof stratcgic and game frames inthe coverage of he clctions campaign

Keywords
Elcction campaigns; Andalusia daily press; agenda-sting; raming.

Contents
1. Insoduction. 1. Study of the media coverage of clecion campaigns. 1.2 Objectives and
hypotheses. 2 Methods. 3. Resuls, 3.1 Location. 3.2. Production featres 3.3, Charactrisation of
conten, 3. Conclusions and discussion. . Bibliography. 6. Note, 7. Sourees.

Translation by CA Martinez Arcos (Autonomous Universiy of Tamaulipas)

1 ntroduction

O 25 March, 2012, the Autonomous Community of Andslusiaheldeectons which,according to all
the apinion polls, coukd mean the exit o the Spanish Socalis Workers”Party (PSOE according 0 is
iniials in Spanish) from the Presidency of the Andolusian Automomous Governmet (Juna de
Andaluciajafis Wiy yeas of winterrupted ruling. For the frst time since 199, the regional

Page 261





index-23_1.png





index-7_1.png
“Table 2. Location

Abe £l Mundo El Pais 3 newspapers
Total Total Total Total

m=t9)|  * | (n=155)| % |n=40) % | (n=asz)| %
Odd page 127 | 645 | 63 | 406 | e7 | 479 | 257 | 522
Even page 77 | 391 | 94 | eos | 71 | s07 | 242 | 492
Right 77 | 391 | 15 | o7 17 | 124 | 109 | 222
Left 51 | 259 | 12 77 5 36 | 68 | 138
Top 102 | 518 | 103 | 665 | 100 | 71.4 | 305 | 620
Bottom 47 | 239 | a1 | 265 | 40 | 286 | 128 | 260
Front page 3 15 Bl 58 2 14 14 28
Section'sfirstpage | 25 | 127 | 4 26 | 32 | 229 | 61 | 124






index-6_1.png
Table 1. Sections

Abe £l Mundo El Pais 3 newspapers

Total | % | Total | % | Total | % | Total | %
Andalusia 159 | 807 | 123 | 794 | 137 | 979 | 419 | 852
Opinion 38 | 168 | 12 | 77 1 (X2 % | 93
Opinion Andalusia 18 | 116 18 | 87
National 5 25 1 06 2 14 Bl 16
Last page 1 06 1 02
Total 197 | 1000 | 155 | 1000 | 140 | 1000 | 42 | 1000






index-8_1.png
Table 4. Authors of the texts

Abe El Mundo Ei Pais 3 newspapers
Total | % | Total | % | Total | % | Total | %
Wiiters 84 | 426 | a0 | 194 | 79 | 64 | 193 | a2
Correspondents | 25 | 127 | 46 | 207 | 26 | 186 | o7 | 197
Columnists 37 | 188 | 44 | 284 | 12 | 86 | 3 | 189
Newspaper 30 | 152 | 19 | 123 | 15 | 107 | 4 | 130
Unsigned 21 | 107 | 16 | 103 | 1 o7 | s | 77
News agencies 7 [ 50 | 7 | 14
Total 197 | 1000 | 155 | 1000 | 140 | 1000 | 492 | 100.0






index-7_2.png
E1 Mundo E1 Pais 3 pers
% | Total | % | Totl | % | Total | %

1 215 | 3 | 206 | 15 | 107 | s | 181

2 28 | 10 65 1 07 | s | 114
3 68 | 17 | 110 | 6 43 | s | 114
4 193 | 21 | 135 | 30 | 214 | 8 | 181
5 61 70 | 452 | 12 | s14 | s5° | 313
0 56 2 3 3 43 | 27 | 55
7 2 14 2 04
8 36 7 14
10 (5 3 19 5 36 s 18
14 3 2.1 3 06

Total 1000 | 155 | 1000 | 140 | 1000 | 492 | 1000






index-9_2.png
Table 6. Presence and type of graphic elements.

Abe

£l Mundo

El Pais. 3 newspapers.
Total Total Total Total
o=ten)| * =15 | % |n=1a0)| * | n=asp)| *

Photograph 121 | 614 | 83 | 535 | 91 | 650 | 295 | 600
Potical cartoon | 7 | 36 | 14 | 90 | 16 | 114 | a1 | 75
Graphic [ 20 [ 5 [ s2 | 15 [ s | 22 | 4s
Table 3 [ ts | & [ 4s [ 5 | 18
Total 05 | &75 | o1 | es2 | 110 | 786 | 314 | 699






index-9_1.png
Table 5. Genre of texts

Abo E1 Mundo E1 Pais 3 newspapers

Total | % | Total | % | Total | % | Total | %
Chronological report | 71 | 360 | 45 | 200 | s | 228 | 148 | 301
News 24 | 122 | 35 | 226 | 51 | 364 | 110 | 224
Column 3 | 183 | 39 | 252 | 12 | 86 | &7 | 177
Interview 17 | 86 | 6 | 39 | 17 | 121 | 40 | &t
Informative report | 21| 107 | 4 | 25 | 18 | 129 | 40 | 81
Photographic report | 18| 91 | 1 | 06 1 | 39
In-depth report 3 | 15 | 6 | 38 | 5 | 36 | 17 | a5
Brief comments 10 | 65 | 1 | o7 | 11 | 22
Editorial 5 [ 15 | 5 | a2 s | 16
Profile 2 [ 10 3 [ 21 [ 5 [ 10
Tribuna i [ o0s | 4 | 26 5 | 10
Analysis 1| o5 o7 | 2 | oa
Total 197 | 100.0 | 155 | 1000 | 140 _| 100.0 | 492 | 100.0






index-1_4.jpg





index-1_3.png





index-1_6.jpg





index-1_5.png





index-17_1.png
Table 14. Predominant frames and highlighted activities of the protagonists

Abo El Mundo ElPais Total
Total | % | Total | % | Total | % | Total | %
Game and strategic
e 88 | 467 | 55 | 407 | 50 | 378 | 193 | 422
Responsefcriticism | 77 | 304 | 50 | 323 | 42 | 300 | 169 | 343
to adversary
Response to the
Respo 1 | ss | 5 |32 | 8 | 57 | 24 | a9
Position in opinion
pots 3 15 | 8 | 52 | 2 14 | 13 | 26
Televised debate 1 05 [X2 04
Thematic frame 40 | 183 | 40 | 206 | 29 | 193 | 110 | 194
Electoral platform 31 | 157 | 32 | 206 | 27 | 193 183
Candidate’s activities.
it party mombere | 5 25 5 | 10
None 69 | 350 | 60 | 87 | 61 | 429 | 189 | 384
Total 197 | 1000 | 155 | 1000 | 140 | 1000 | 492 | 1000






index-16_2.png
Table 13. Protagonist in graphic elements

Abe £l Mundo ElPais B apers
Total Total Total Total
=ten)| ®|n=tss)| ¥ |n=ta0)| * |(n=asp)| *
José Antonio Grifian 39 19.8 29 18.7 26 186 94 19.1
Javier Arenas 41 [ 208 | 24 | 155 [ 2 | 179 | s | 18a
Diego Valderas 9 | 45 | 17 [ 110 | 16 | 114 | 42 | as
Gther politicians T [ os [ 7 [ e 24 | a9
Columnists 8 [ 52 [ 7 [ 80 [ 15 | a0
Experts T o8 E AN BT Y
Wartin do ia Herrdn & [ a0 [ 2 | i3 [ 3 | 21 | 11 | 22
Mariano Rajoy 6 [ 30 [ s | 1o | 1 | o7 | 10 | 20
Pilar Gonzalez F T X N
Manuel Chaves 2 [ 10 [ s | 19 5 [ 10
Cayo Lara 2 [ s [ 3 [2i [ 5 | 1o
Non-quaified people 5 [ 36 [ 5 | 10
Fellpe Gonzaiez T 65 | 7 [t | 1 [ or | 4 | os
J. M. Sanchez Gordillo 1 06 2 14 3 06
Altredo. . Rubaicaba T T os [ 2 [ 14 ] s [ os
M. Dolores de Cospedal | 1| 05 | 1| 06 | 1 | 07 | 5 | os
Esteban de Manuel 3 [ 21 | s | os
‘None T | ses | &7 | 42 | 54 | ses | 232 | @12






index-18_2.png
Table 16. Position of the journalistinewspaper with respect to parties and candidates.

Abc £l Mundo El Pais. 3 newspapers.
Total Total Total
% |o=tss)| * |m=tan| % | easz)| *
Supportive 60 [ 17 | 1060 | s | 1060 | 4 | 000
ep 278 | 15 | ez 20 | 465
Javier Avenas 15 |22 | 4 | 25 7] a5
PSOE 7 o5 [ 6 | 10
[ T s | 1 | 23
Unsupportive 5 | 1000 | 70 | 1000 | 18 | fo00 | 138 | 1000
PSOE 3% | 720 [ 83 | 757 8 | 645
José A. Grifian 8 16.0 10 143 18 130
3 2 | 29 | 15 | @ | w7 | 123
1} 6 120 6 86 12 8.7
Javier Avenas & [ 33 [ 6 [ 48
Manuel Chaves | 2|40 2 [ 14
Dlego Vaideras | 2| 40 2 [ 14
Felipe Gonzalez 1 20 1 o7
A [T T o7






index-18_1.png
Table 15. Position of the journalistinewspaper

Abe El Mundo E1Pais 3ne

Total | % | Total | % | Total | % | Total | %
‘Supportive 18 | ot 7 | 10 | 8 57 | a3 | 87
Unsupportive 50 | 254 | 70 | 452 | 18 | 129 | 138 | 280
Neutral 129 | 655 | 68 | 439 | 114 | 814 | 311 | 632
Total 197 | 1000 | 155 | 1000 | 140 | 1000 | 492 | 100.0






index-1_2.jpg





index-1_1.png





index-10_1.png
Table 7. Sources.

Abc El Mundo El Pais 3 newsy rs.

Total Total Total Total
mzton) | * |w=tss)| % | meia|  ® | nmasy| *
One 78 396 42 271 61 436 181 36.8
Wutipie a7 | 29 | 19 | 123 | a5 | w1 | n | me
Disclosed | 115 | 584 | 57 | 3es | 103 | 736 | 215 | 559
Configential | 8 | 41 | 2 | 13 | 4 | 29 | 14 | 28
Politician 101 513 51 329 81 57.9 233 474
Expert %6 | a1 | 8 | 52 | 21 | 150 | 45 | o1
Non-quaified| 5 | 25 | 1 | o5 | & | 45 | 12 | 24
None 4 | 20 | 7 [ 45 | 5 | 36 | 16 | 33






index-11_1.png
Table 9. Type of headlines

Abo £/ Mundo E1Pais 3 pers
Total | % | Total | % | Total | % | Total | %
Informative 100 | 508 | 61 | 394 | so | 357 | 211 | 429
Interpretative | 24 | 122 | 30 | 194 | 43 | 307 | e7 | 197
Opinion 41 | 208 | a2 | 206 3 43 | 79 | 61
Quotation 23 | 17 | 14 20 2 | 186 | 63 | 128
Thematic s | 46 | 18 | 116 15 | 107 | 42 | 85
Total 197 | 1000 | 155 | 1000 | 140 | 1000 | 492 | 100.0






index-10_2.png
Abe 1 Mundo E1Pais 3 newspapers
Total Total Total Total
=197 | % | (n=155| % |(n=140| % | (neds2| %
) ) ) )
Rally 56 | 254 | 44 | 284 | 45 | 321 | 147 | 299
Meeting 31 | 157 | 25 | 161 | & | 57 | e | 130
‘Walkabout 15 | 76 | 6 | 52 | 4 | 20 | 27 | 55
Press conference | 4 | 20 | 10 | 65 | o | 64 | 25 | 47
Televised debate | 3 | 15 | 7 | 45 | s | 21 | 15 | 26
Survey 6 | 80 | & [ ss | 1 [ o7 | 13 | 26
Offcial act 2 | 10 | 5 [ 82 | 1 [ o7 | & | 16
‘Activity on social
y 1 05 6 33 7 14
Canvassing “ 20 [ 1 [ oe 5 | 10
Letter 1 [ 05 | 1 | o6 2 | oa
Interview 2 | 1s 2 | oa
Statements 1| os 1 o2
Leaks | o6 )
None 79 | 401 | e0 | 387 | 72 | st4 | 211 | 429






index-13_1.png
Table 11. Main theme*

Abc E1Mundo ElPais. 3 newspapers.
o o Yo
| w % |were0| % || %

) ) )

e EMET w2 |7 so [ er s

change 2 | 1ar las [ | as [ st [0

Canal Sur TV. 17 86 77 9 64 38 77

Campaign devetapment| 20| 102 58 » |5

opinion pls s [ ar F N B T B TR

Sectoral balances 39 " 79 17 35

PSOEAU pact ER ) O 2 TR T

Socil poies 17 er o EEET

Violtons to Setorl | 4| 3 as | 2 | e | 1 | 2

The PP election 25 4 26 3 21 12 24

[prposats

G « T30 £ N T

Unenpiogment « 1205 [1a s [es | 1|22

Criticism to central

e s [ | 7 | so| 10 |20






index-12_1.png
Table 10. Type of content

Abc £l Mundo E1 Pais. 3 newspapers

Total | % | Total | % | Total | % | Total | %

Information 146 | 741 | 84 | 542 | 105 | 750 | 335 | e8s
[opinion 42 | 213 | 58 | sra | 13 | 93 | 113 | 230
‘Analysis s 46 13 | 84 22 | 157 | 44 89
Total 197 | 1000 | 155 | 1000 | 140 | 1000 | 492 | 100.0






index-15_1.jpg





index-14_1.png
‘Table 12. Protagonists in headines

“Abe £l Mundo EiPais 3 apers.
Total Total Total Total

m=ton)| *|metsn)| *|n=ta0)| ¥ |n=sen| *
José Antonio Grir 26 132 22 14.2 6 43 54 1.0
Javier Arenas 20 | o2 | 17 | to | 16 | 114 | s | 108
[Diego Valderas s | a6 [t |74 | 7 [ s0 | 2 [ ss
Wariano Rajoy 5 |25 [ 4 |26 [ 2 [ ta | 11 | 22
Manuel Chaves 3 |15 [ s |19 & 12
Altonso Guerra T [os | 1 | oe 2 | os
Cristobal Montoro. 1 06 1 07 2 04
J. M. Sanchez Gordillo 1 06 1 07 2 04
Martin de la Herran 1 05 1 06 2 04
Piar Gonzaiez T os T o7 | 2 [ os
Rafasl Escuredo 7 s 2 [ os
Rosa Diez 1 05 1 06 2 04
[Cayo Lara T os oz
Fatima Bafez. 1 06 1 02
Felipe Gonzalez. 1 05 1 02
[ Gaspar Zarrias [ oe 1 [ o2
M. Dolores de Gospedal T os oz
‘Carme Chacén 1 07 1 02
Altredo, P. Rubalcaba T os oz
Mar Moreno T o7 | 1 [ o2
Wicasla Navarro T os T oz
None 55 | e75 | 9 | eas | dos | 771 | 40 | eor






index-16_1.jpg
v e
Duelo deslgllnl en CMlz

13 PA quiere hacer dl talento andaluz economia.






