Family models in Spanish television comedy (1990-2010)
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1318Keywords:
Comedy, family, protagonists, roles, sitcom, televisionAbstract
This article analyses the representation and relevance of family models in Spanish television comedy. Methods. The study is based on the qualitative analysis of 46 TV family comedies produced and broadcast by mainstream channels from the opening of the Spanish television market (1990) to the analogue blackout (2010). Conclusions and discussion. The results offer a chronological description of the evolution of family representations in Spanish TV comedy and confirm that the construction of the family within TV comedy alternates hyperrealism with conservatism.
Downloads
References
Chacón, P. y Sánchez-Ruiz, J. (2011): “La familia en las series de televisión infantiles. Una perspectiva semiótica cultural”. Revista Arte y movimiento, 5, pp. 19-25.
Chicharro Merayo, M. (2011): “History of the Telenovela in Spain: Learning, Essaying and Appropriating a Genre”. Communication & Society 24(1), pp. 189-216. DOI: https://doi.org/10.15581/003.24.36222
Crotty, M. (1995): “Murphy would probably also win the election: The effect of television asrelated to the portrayal of the family in situation comedies”. Journal of Popular Culture 29(3), pp. 1-15. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0022-3840.1995.00001.x
Galán, E. y Herrero, B. (2011): El guion de ficción en televisión. Madrid: Editorial
Diego, P. y Pardo, A. (2008): “Estándares de producción de “dramedias” familares en España”. En: Medina, M. Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano. Madrid: Yumelia.
Fogel, J. (2012): A Modern Family: the performance of “family” and familiarismo in contemporary television series. PhD thesis. University of Michigan.
Furstenber, F. (2003): “El cambio familiar estadounidense en el último tercio del Siglo XX”. En: AAVV: Nuevas formas de familia. Perspectivas nacionales e internacionales. Montevideo: Unicef-Udelar.
García De Castro, M. (2007): “La hegemonía creativa de la industria de la televisión”. Revista Icono14. 5(1). DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v5i1.374
García De Castro, M. (2008): “Propiedades de la hegemonía de la ficción televisiva doméstica en España entre 1995-2000”. Zer Revista de Estudios de Comunicación, 14, pp. 151-167.
Glennon, L. y Butsch, R. (1982): “The family as portrayed on television 1946-1978”. In: Lazar, J. B., Bouthilet, L. & Pearl, D. Television and behavior: ten years of scientific progress andimplications for the eighties. (pp. 264-271) Washington DC: Department of Health and Human Services.
Gómez-Rodríguez, G. (2017): “Comedia a la española. La evolución del género en televisión (19902014)”. Comunicación y Medios, 26(35), pp. 36-51.
Greenberg, B., Buerkel-Rothfuss, N., Neuendorf, K. y Atkin, C. (1980): “Three seasons oftelevision family role interactions”. In: Greenberg, B. (Ed.): Life on television: Contentanalyses of U.S. TV drama. (pp. 161-172) Norwood, NJ: Ablex.
Greenberg, B. S. y Neuendorf, K. A. (1980): “Black family interactions on televisión”. En: Greenberg, B. S. (Ed.): Life on television. (pp. 173-181) Norwood, NJ: Ablex.
Hidalgo-Mari, T. (2018): “The Spanish television family comedy from the opening of the market to the analogue switch off: Formats, audiences and production (1990-2010)”. Communication & Society 31(2), pp. 39-48.
Lacalle, C. y Gómez, B. (2016): “La representación de la mujer en el contexto familiar de la ficción televisiva española”. Communication & Society 29(3), pp. 1-15. DOI: https://doi.org/10.15581/003.29.3.sp.1-15
Lacalle, C. y Hidalgo-Marí, T. (2016): “La evolución de la familia en la ficción televisiva española. Revista Latina de Comunicación Social, 71, pp. 470-483 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1105
Moore, M. L. (1992): “The family as portrayed on prime-time television, 1947–1990: Structure and characteristics”. Sex Roles 26(1-2), pp. 41-61. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00290124
Olson, B. y Douglas, W. (1997): “The family on television: Evaluation of gender goles in situation comedy”. Sex Roles 36(5-6), pp. 409-427. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02766656
Ortega, M. y Simelió, N. (2012): “La representación de las mujeres trabajadoras en las series de máxima audiencia emitidas en España”. Revista Comunicación, 10(1), pp. 1006-1016.