Iconographic analysis of the myth of Lilith in advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1062

Keywords:

Lilith, iconography, woman, advertising, gender, mythology

Abstract

Western culture has traditionally promoted an androcentric view of women that pigeonholes the latter in different conceptual stereotypes based on the good-evil binary opposition, including the one that depicts women as evil itself: the myth of Lilith. Methods: An iconographic analysis has been performed to identify and classify the different iconographies used to depict this myth (a total of nine). After this first analysis, the study offers a quantitative and qualitative analysis of the inclusion of this myth in the advertising of the different commercial sectors. Results and conclusions: The myth of Lilith is used the most in the fragrance, audiovisual and fashion sectors. The iconography that is used the most to depict Lilith is as a woman-object of desire, 38%, followed its depiction as a serpent-woman, 21%, as a serpent’s female lover, 12%, and as the personification of death, 8%. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María del Mar Martínez-Oña, University of Granada

Currently she has a BA in Art History and a Master's in Women's and Gender Studies. At the same time, she works as a professor of Graphic and Web Design within the Professional Training for Employment program of the Autonomous Community of Madrid.

Ana María Muñoz-Muñoz, University of Granada

She is currently a Full Professor in the Department of Information and Communication at the University of Granada and a researcher at the University Institute for Research on Women and Gender Studies at the same University. PhD in Documentation. Member of the research group Evaluation of Science and Scientific Communication of the Andalusian Research Plan and coordinator of the Doctoral Program in Women and Gender Studies at the University of Granada.

References

Aumente Rivas, M. D. P. (2010): “La imagen de las mujeres a través de su propia mirada”. Creatividad y sociedad: revista de la Asociación para la Creatividad, (15), pp. 3-28.

Bornay, E. (1990): Las hijas de Lilith. Madrid: Cátedra.

Bornay, E. (1994): La cabellera femenina. Un diálogo entre poesía y pintura. Madrid: Cátedra.

Bornay, E. (1996): Eva y Lilith: “Dos mitos femeninos de la religión judeo-cristiana y su representación en el arte”. Sauret Guerrero, M. T. (Coord) In Historia del arte y mujeres (pp. 109-122). Servicio de Publicaciones.

Bornay, E. (1998): Mujeres de la Biblia en la pintura del Barroco: Imágenes de la ambigüedad. Madrid: Cátedra.

Bornay, E. (2009): Arte se escribe con M de mujer. Barcelona: Sd-edicions.

Camps, A. (2011): “Lilith o Beatrice: la mujer en el Fin de siglo. Arquetipos femeninos dannunzianos y su difusión en el Modernismo”. Revista internacional de culturas y literaturas, (1), pp. 7-10. DOI: https://doi.org/10.12795/RICL.2011.i10.01

Castañer López, X. (1993): La imagen de la mujer vasca contemporánea (s. XVIII-XX). Aproximación a una metodología de género. Bilbao: Universidad del País Vasco.

de Ulierte Vázquez, M. L. (1998): “De Gea a María”. Cuadernos de Arte, 29, pp. 183-200.

Eetessam Párraga, G. (2009): “Lilith en el arte decimonónico. Estudio del mito de la femme fatale”. Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 18, pp. 229-249. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol18.2009.6206

Fernández, P., Baños, M. & García, F. (2014): “Análisis iconográfico de la publicidad audiovisual de perfumes: El caso J´ Adore”. Icono14, 12(1), pp. 16-33. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v12i1.549

Gauli Pérez, J. C. & López Cao, M. (2000): “El cuerpo imaginado”. Revista Complutense de Educación, 11(2), pp 43.

Gombrich, E. H. (2003): Los usos de las imágenes: estudios sobre la función social del arte y la comunicación social. Barcelona: Random House Mondadori.

Lenaers Cases, S. (2013): “El espejo como reflejo de los mundos de la enajenación en el arte”. Herejía y belleza: Revista de estudios culturales sobre el movimiento gótico, 1, pp. 139-150.

Maluenda Toledo, T. C. (2010): Pornokitsch. El cuerpo femenino como fetiche. (Tesis Doctoral). Universidad de Granada, España.

Maspoli de Araújo Gomes, A. & Ponstinnicoff De Almeida, V. (2007): “O Mito de Lilith ea Integração do Feminino na Sociedade Contemporânea”. Âncora. Revista Digital de Estudos em Religiâo, 2.

Panofsky, E. (2005): Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza Editorial.

Reina Gutiérrez, A. (2011): “El juego estético en la apreciación del cartel artístico”. Revista Nexus Comunicación, 5, pp. 146-171. DOI: https://doi.org/10.25100/nc.v0i5.848

Sauret Guerrero, M. T. (2007): “La estética del silencio: iconografía femenina de la época isabelina”. Boletín de arte, 28, pp. 127-151. DOI: https://doi.org/10.24310/BoLArte.2007.v0i28.4477

Serrano de Haro, A. (2000): Mujeres en el arte. Barcelona: Plaza & Janés Editores

Tallarico, G. (2000): “Modalidades de contacto entre la publicidad y las artes plásticas”. La Trama de la Comunicación, 5, pp. 183-205. DOI: https://doi.org/10.35305/lt.v5i0.287

Villareal, A. L. (2010): “Publicidad televisiva reproduce cautiverios femeninos”. Revista Escena 33, 66(1), pp. 137-154.

Zuriaga Senent, V. F. (2013): “Las cocinas del infierno. La visualidad de las mujeres en las calderas de Pedro Botero”. Dossiers feministes, 17, pp. 173-189.

Published

2015-10-21

How to Cite

Martínez-Oña, M. del M., & Muñoz-Muñoz, A. M. (2015). Iconographic analysis of the myth of Lilith in advertising. Revista Latina de Comunicación Social, (70), 611–626. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1062

Issue

Section

Miscellaneous