Towards a new TV canon: The recent history of Spanish TV fiction created for VOD (2016-2020)
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1533Keywords:
canon, ficción, historia, televisión, producción, series, video bajo demanda.Abstract
Introduction. This paper analyzes the current state of the production of serial Spanish TV fiction for Video on demand platforms, from a canonical perspective that allows to establish common characteristics and patterns in serial products of Spanish TV production of VOD platforms and that offers the possibility of outlining a recent history of Spanish TV fiction created to be broadcast in the streaming universe. Metodology. Based on a mixed methodology that combines qualitative analysis with quantitative data, the article analyzes 60 series created for the most far-reaching platforms in Spain and establishes patterns on forms, styles and narrative issues. Results. The results point to a growing interest in the production of Spanish fiction for VOD with its own productive characteristics, which mark the new way of making Spanish fiction, Discussion and Conclusions. Despite the fact that little innovation and transgression is evident in terms of narrations and stories refers, this paper reveals a nascent productive canon that is repeated and that establishes a personal stamp that benefits the reception of Spanish fiction on VOD platforms.
Downloads
References
Akass, K. (2015). The show that refused to die: the rise and fall of AMC’s The Killing. Continuum: Journal Of Media & Cultural Studies, 29(5), 743-754. https://doi.org/10.1080/10304312.2015.1068724
Buonanno, M. (1999). El drama televisivo: identidad y contenidos sociales. Barcelona: Gedisa.
Carrión Domínguez, Á. (2019). La Quality TV y la edad de oro de las ficciones seriadas. Zer, 24(46), 111-128. https://doi.org/10.1387/zer.20386
Cascajosa Virino, C. (2009). La nueva edad dorada de la televisión norteamericana. Secuencias. Revista de Historia del Cine, 26, 7-31. https://bit.ly/39ZJkmt
Cascajosa-Virino, C. (2018). De la televisión de pago al video bajo demanda. Análisis de la primera temporada de la estrategia de producción original de ficción de Movistar+. Fonseca, Journal of Communication, 17, 57-74. https://doi.org/10.14201/fjc2018175774
Castellano, M. & Meimaridis, M. (2016). Netflix, discursos de distinção e os novos modelos de produção televisiva. Contemporanea: Revista de Comunicação e Cultura, 14(2), 193-209. https://doi.org/10.9771/1809-9386contemporanea.v14i2.16398
Costas-Nicolás, J. (2014). El flow se estanca: el contramodelo ‘televisivo’ de Netflix. Revista de estudos da comunicação, 15(38). http://dx.doi.org/10.7213/comunicacao.15.038.AO01
David, G. (2010). Camera phone images, videos and live streaming: a con-temporary visual trend. Visual Studies, 25(1), 89-98. https://doi.org/10.1080/14725861003607017
Dhoest, A., & Simons, N. (2016). Still ‘watching’TV? The consumption of TV fiction by engaged audiences. Media and Communication, 4(3), 176-184. http://dx.doi.org/10.17645/mac.v4i3.427
Ellingsen, S. (2014). Seismic Shifts: Plataforms, Content Creator and Spreadable Media. Media International Australia, 150(1), 106-113. https://doi.org/10.1177/1329878X1415000121
Evens, T. (2014). Co-opetition of TV broadcasters in online video markets: a winning strategy? International Journal of Digital Television, 5(1), 61-74. https://doi.org/10.1386/jdtv.5.1.61_1
Fontán, N. (2016). Las series en la tercera edad de oro de la ficción televisiva, cambia la forma de ver televisión, el referente estadounidense: Game of Thrones (Doctoral dissertation, Universidade de Vigo).
Gallardo-Camacho, G. y Lavín, E. (2015). El consumo del vídeo bajo demanda en las plataformas de pago digitales en España: caso Yomvi. En N. Quintas-Froufe y A. González-Neira (Coords.), La participación de la audiencia en la televisión: de la audiencia activa a la social (pp. 105-120). Madrid: Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC).
García-Martínez, A. N. (2014). El fenómeno de la serialidad en la tercera edad de oro de la televisión. Roma: EDUSC.
García-Martínez, V. (2013). Cine y series de televisión: un nuevo canon de película de 60 horas de duración. Archivo de arte valenciano, (94), 393-406.
Giufree, L. (2014). Netflix: New Media in New Spaces. Metro, (179), 126-127.
González-Oñate, C. (2014). La publicidad de guerrilla como estrategia publicitaria para la promoción de series españolas. En S. Liberal Ormaechea y P. Fernández Perea (Coords.), Últimos estudios sobre Publicidad: de "Las Meninas" a los tuits (pp. 411-430). Madrid: Fragua.
Heredia Ruíz, V. (2017). Revolución Netflix: desafíos para la industria audiovisual. Chasqui. Revista Latinoamericana De Comunicación, 135, 275-295. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i135.2776
Hidalgo-Marí, T. (2017). De la maternidad al empoderamiento: una panorámica sobre la representación de la mujer en la ficción española. Prisma Social, (2), 291-314. https://bit.ly/2Y5z5re
Hidalgo-Marí, T. (2020). Netflix como productor audiovisual. Obra Digital, (19), 117-132. https://doi.org/10.25029/od.2020.272.19
Hidalgo-Marí, T.; Segarra-Saavedra, J.; y Palomares-Sánchez, P. (2021). Radiografía de los contenidos originales de ficción seriada de Netflix. Formas, estilos y tendencias en el nuevo escenario in streaming. Communication & Society, 34(2).
Izquierdo-Castillo, J. (2015). El nuevo negocio mediático liderado por Netflix: estudio del modelo y proyección en el mercado español. El profesional de la información, 24(6), 819-826. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2015.nov.14
Jenkins, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Lotz, A. (2007). The Television will be Revolutionized. New York: New York University Press.
Matus, G. y Molina, F. (2006). Metodología Cualitativa: un aporte de la Sociología para Investigar en Bibliotecología. Chile: Playa Ancha.
Mittel, J. (2012). Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling, pre-publication edition. Oxford: MediaCommons Press.
Montero, M. (2015). A la conquista de las audiencias: Netflix. Cambio 16, (2220), 114-114. https://bit.ly/3o6Xlnm
Neira, E. (2015). La otra pantalla: redes sociales, móviles y la nueva televisión. Barcelona: UOC Press.
Nielson, R. (2007). Quality TV Drama.Estimations and Influences Through Time and Space. En Janet MCCABEE y Kim AKASS (eds.), Quality TV. Contemporary American Television and Beyond (pp. 38-51). Londres: I. B. Taurus.
Ojer, T. y Capapé, E. (2012). Nuevos modelos de negocio en la distribución de contenidos audiovisuales: el caso de Netflix. Revista Comunicación, 10(1), 193-206. https://bit.ly/3sMeQgi
Small, O. (2012). Reshaping the music distribution model: An Itunes Opportunity. Journal of Media Business Studies, 9(4), 41-68. https://doi.org/10.1080/16522354.2012.11073555
Straubhaar, J. (2003). Choosing national TV: Cultural capital language, and cultural proximity in Brazil. En M. G. Elasmar (Ed.), The impact of inter-national television (pp. 75-105). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Thompson, R. J. (1996). Second Golden age: From Hill Street Blues to ER. New York: Continuum.
Tur-Viñes, V. y Rodríguez-Ferrándiz, R. (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3. España). Cuadernos.Info, 34, 115-131. https://doi.org/10.7764/cdi.34.549
Uman, I. (2018). El efecto Netflix: cómo los sistemas de recomendación trans-forman las prácticas de consumo cultural y la industria de contenidos. Cuadernos de Comunicólogos, 6, 27-42. https://bit.ly/39UK2Bk
Urbano, K. y Araujo, M. (2018). Además de la Televisión Occidental: una radiografía del circuito de los dramas de TV en Netflix Brasil. En C.E. Daza, A. Míguez Santa y A. Lorena Meo (Coords.), Narrativas Visuales: perspectivas y análisis desde iboeroamércia (pp. 516-536). Bogotá: Editorial Fundación Universitaria San Mateo.
Uribe, E. (2016). El cambio mediático de la televisión: Netflix y la televisión en teléfonos inteligentes. Palabra Clave, 19(2), 358-364. http://dx.doi.org/10.5294/pacla.2016.19.2.1
Wayne, M. (2016). Cultural class analysis and audience reception in American television’s third “golden age”. Interactions: Studies in Communication & Culture, 1, 41-57. https://bit.ly/2Y4qDIB
Wayne, M. L., & Uribe Sandoval, A. C. (2021). Netflix original series, global audiences and discourses of streaming success. Critical Studies in Television, 0 (0), 1-20. https://doi.org/10.1177/17496020211037259
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.