Humour in the post-war press: Short stories of Gloria Fuertes in the falangist magazine Maravillas
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1343Keywords:
Gloria Fuertes, Maravillas, press, Falange, children’s literature, Coleta, PelinesAbstract
The Spanish civil war entailed an impasse in the development of press as a communication platform. In fact, its instrumentalization for propaganda purposes explains its role in the consolidation of the new State. So, in the newspaper network created around the Movimiento Nacional (National Movement), the children’s press occupied a predominant place due to its contribution to the education of future generations. So much so, that the strategical-ideological aims imposed by the regime coexisted in these platforms together with the collaboration of artists of prominent aesthetical level. Such is the case of Gloria Fuertes (1917-1998), who gave life in the magazine Maravillas, to very popular characters such as Coleta and Pelines to disseminate their short stories once more, back in the eighties, in three monographic books: Coleta, la poeta (1982), Coleta, payasa ¿qué pasa? (1983) and Pelines (1986). However, such protagonists, beyond constituting aesthetical projections of the writer as heteronyms, would end up becoming authentic icons of children’s imagery.
Downloads
References
Acereda, A. (1999): “Autobiografía y sentido en el mundo poético de Gloria Fuertes”, Letras Femeninas, 25, pp. 155-172.
(2002a):“La poesía de Gloria Fuertes. Temas y contextos”. Introducción a Cómo atar los bigotes del tigre, Madrid, Torremozas, pp. 9-30.
Autores varios (2017): Creneida, 5. La censura en tiempos de Franco.
Ballesteros Aguayo, L. (2014): «Volad. Una propuesta de intercomunicación con la infancia». Revista ISL de la Asociación Española de Comprensión Lectora (AECL), 1, pp. 57-63.
(2015): «El Día de la Victoria en Flechas y Pelayos», en: Garcia Galindo, J. A., Gregorio, P. P., Ludec, N. y Meléndez Malavé, N. (Eds.), El estatuto del acontecimiento I. (pp. 53-70). Rennes: Pilar,
(2016): Las revistas infantiles y juveniles del FET y de las JONS y de Acción Católica durante la posguerra española (1938-39): la prensa al servicio del adoctrinamiento del Estado franquista (Tesis doctoral).
Benítez, R. (1980): “El maravilloso retablo popular de Gloria Fuertes”, Mester, 9(1), pp. 21-33.
Benson, D. (2000): “La voz inconfundible de Gloria Fuertes, 1918-1988: poesía temprana”, Hispania, 83, pp. 210-221.
Calleja, S. (1999): “Gloria Fuertes, una vida en versos”, Zurgai, s/n. pp. 40-42.
Carratalá Teruel, F. (2001): “Gloria Fuertes para los más pequeños. Una experiencia de aula de incitación a la lectura”, Lazarillo, 5, pp. 76-80.
Casas, A. (2000): “La función autopoética y el problema de la productividad histórica”, en Romera y Gutiérrez Carbajo (eds.), Poesía historiográfica y (auto)biográfica (1975-1999), Madrid, Visor, pp. 209-218.
Fuertes, G. (1952): Canciones para niños, Madrid, Escuela Española.
Fuertes, G. (1954): Villancicos,Madrid, Magisterio Español.
Fuertes, G. (1972): Antología poética: 1950-1969, prólogo y selección de Francisco Induráin, Esplugas de Llobregat, Plaza & Janés, 2.ª ed.
Fuertes, G. (1975): Obras incompletas, edición de la autora, Madrid, Cátedra.
Fuertes, G. (1979): Tres tigres con trigo,Madrid, Yubarta.
Fuertes, G. (1981): Historia de Gloria (amor, humor y desamor); edición de Pablo González Rodas, Madrid, Cátedra, 3.ª ed.
Fuertes, G. (1982): Coleta, la poeta, Valladolid, Miñón, con ilustraciones de Ulises Wensell.
Fuertes, G. (1983): Coleta, payasa ¿qué pasa?, Valladolid, Miñón, con ilustraciones de Ulises Wensell, con reimpresión de 1985.
Fuertes, G. (1986): Pelines,Barcelona, Miñón.
Fuertes, G. (1996): Mujer de verso en pecho, prólogo de Francisco Nieva, Madrid, Cátedra.
Fuertes, G. (2017a): El libro de Gloria Fuertes: antología de poemas y vida, edición y textos de Jorge de Cascante, Madrid, Blackie Books.
Fuertes, G. (2017b): El Libro de Gloria Fuertes para niñas y niños, ed. de Jorge de Cascante con ilustraciones de Marta Altés, Madrid, Blackie Books
Carr, R. (1999): España, de la Restauración a la democracia, 1875-1980. Barcelona: Ariel, 6ª ed.
Chivelet, M. (2009): La prensa infantil en España. Desde el siglo XVIII hasta nuestros días. Madrid: Fundación SM.
ChuecA, R. (1986): «FET y de las JONS. La paradójica victoria de un fascismo fracasado», en: FONTANA, J. (Ed.): España bajo el franquismo. Barcelona: Crítica. ¿pp.?
Gubern, R. (1974): El lenguaje de los cómics, Barcelona, Península.
Lorente, J. C. (2000): Los tebeos que leía Franco en la guerra civil (1936-1939), Madrid, IMPHET.
Margeli, M. P. (1986): El lenguaje poético de Gloria Fuertes, Barcelona, Universidad de Barcelona / Delegación de Tarragona.
Martín Martínez, A. (2000): Apuntes para una historia de los tebeos. Barcelona: Glénat.
McIntyre, Ch. M. (1993): Trayectoria poética de Gloria Fuertes, Tesis doctoral. Maryland, University of Maryland.
Meda, J. (2007): Stelle e strips. La stampa a fumetti italiana tra americanismo e antiamericanismo (1935-1955), Macerata, Edizionio Simple.
Orive Marrero, M. C. (2000): “Un viaje a través de la poesía en educación infantil: de Lorca a Gloria”, Peonza, 52, pp. 19-23.
Reina Ruiz, M. (2003): “La otra mirada de Gloria Fuertes: Ékfrasis y poesía”, Letras Femeninas, 29(2), pp. 85-97.
Rogers, T. J. (1981): “The Comic Spirit in the Poetry of Gloria Fuertes”, Perspectives in Contemporary Literatura, 7, pp. 88-97.
Sánchez Brito, M. (1959): «La prensa infantil». Gaceta de la Prensa Española, 124, pp. 659-660.
Sherno, S. (1989): “Carnival: Death and Renewal in the Poetry of Gloria Fuertes”, Modern Language Notes, 104(2), pp. 370-392.
Vázquez, J. M. (1963): La prensa infantil en España. Madrid: Doncel.
Vázquez Sánchez, A. (2004): “Poesía, música y teatro en la obra de Gloria Fuertes”, Primeras noticias. Literatura Infantil y Juvenil, 206, pp. 19-22.