Virtual sets in the broadcasting of major events
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-2011-924Keywords:
Scenery virtual, virtual studio, special programme, television, virtual setAbstract
In 2000, BBC virtual studios expert Danny Popkin criticized the television industry for not making a better use of virtual set technology. Ten years later the situation has not improved too much. Up to now, virtual set is just a good tool to save money and also offers advantages in the production of news, children’s programming, commercials and election coverage. However, it is necessary that the virtual set enhances realism, improves presentation of information and increases entertainment. In order to reach such goals, in this article the author describes six examples of special programs, from 1996 to 2009, where the broadcasters found some ideas to improve the program quality and richness of the audiovisual language.
Downloads
References
Brinkmann, R. (1999) The art and science of digital compositing. Morgan Kaufmann Publishers.
Cruz Neira, C., Sandin, D. J. y Defanti, T. A. (1993), “Surround-Screen Projection-Based Virtual Reality: The Design and Implementation of the CAVE”. En: Siggraph. Los Ángeles.
Fernández, C. (2009) “Estratificaciones significantes de la imagen en la realización de programas informativos de televisión: potencialidades de la tecnología más allá de la espectacularización”. Castellón, UJI.
Fujui, K., Hayashi, M. y Yamamouchi, Y. (1996), “Virtual studio system for tv program production” En: IEEE Multimedia.
Galán, E. (2008): "Escenografía virtual en TV. Análisis del uso de escenografía virtual en la realización de un programa de televisión", en Revista Latina de Comunicación Social, 63, páginas 31 a 42. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna. Recuperado el 15 de diciembre de 2008 de: http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/10154
Galán, E. (2009): "El trabajo del presentador de televisión en un escenario virtual". Revista Latina de Comunicación Social, 64, páginas 143 a 150. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, recuperado el 6 -4-09 http://www.revistalatinacs.org/09/art/13_812_07_escenario/Esteban_Galan_Cubillo.html
García, A. (2007) “Principios de interactividad: televisión interactiva y realidad virtual” en Enlaces: revista del CES Felipe II, nº 7.
Edsall, S. (2008) “The future of television graphics” en ACMSIGGRAPH
Gibbs , S. (et al.) (1998), “Virtual Studios: An Overview” En: IEEE Multimedia.
Grau, O., Pullen, T. & Tomas, G. A. (2004) “A combined studio production system for 3-D capturingt of live action and inmersive actor feedback”. En: IEEE Multimedia.
Gubern, R. (2000), El eros electrónico. Madrid: Taurus.
Hughes, D. (1996) “Virtual studio technology. The 1996 Eurovision Song Contest”. En EBU Technical Review. Summer 1996.
López Silvestre, F. (2004), El paisaje virtual. El cine de Hollywood y el neobarroco digital. Madrid: Biblioteca Nueva.
Moshkovitz , M. (2000), The Virtual Studio. Boston: Focal Press.
Pareja E. (1998), Escenografía virtual. UD. 157. Madrid: IORTV.
Pareja E. (2005), Tecnología actual de televisión. Madrid: IORTV
Pérez Martínez, V. (2009): "Multimedialidad e interactividad en la cobertura informativa de las elecciones presidenciales de los Estados Unidos de 2008 en los cibermedios españoles. Revista Latina de Comunicación Social, 64, páginas 161 a 175. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, recuperado el 10 de enero de 2010, en http://www.revistalatinacs.org/09/art/15_814_09_Obama/Victor_Perez_Martinez.html
Popkin, D. (1997), “Virtual studios - the BBC's experience”. En: EBU Technical Review: Summer 1997.
Spengas, X. (2005), "Los contenidos informativos en las televisiones generalistas" en Ámbitos (nº 13-14) págs 59 a 77.
Vázquez, T. (2009): "Evaluación de la calidad de la programación infantil de las televisiones generalistas españolas", en Revista Latina de Comunicación Social, 64, páginas 844 a 861. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, recuperado el 12 de enero de 2_ 20010 de http://www.revistalatinacs.org/09/art/866_CEU/67_83_Tamara_Vazquez.html
Valero, J. L. (2008): "La infografía digital en el ciberperiodismo", en Revista Latina de Comunicación Social, 63, página 492 a 504. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, consultado el 12 de enero de 2010, en: http://www.ull.es/publicaciones/latina/08/42_799_65_Bellaterra/Jose_Luis_Valero.html
Vidal Zanón, E. (2001), Visiocascos y tarjetas estereoscópicas. Valencia: UPV.
Wojdala, A., Gruszewski, M. & Rysard, C. (2000). “Real-time shadow casting in virtual studio”, MGV (Machine Graphics and Vision) 9 (2000), n. ½ p. 315-329.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Esteban Galán Cubillo, Cesáreo Fernández-Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.