Special features of informative photography in Spanish online media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4185/RLCS-63-2008-769-303-312

Keywords:

Digital image, design, photojournalism, picture, online media, newspaper, radio, television, news, edition, Internet, Spain

Abstract

This paper shows the most relevant conclusions of the research: “The informative image in online media: newspaper, radio and television”. Firstly, the author presents the theory and methodology which has been employed. Secondly, she describes how they were put into practice on a sample collected in 2004. This sample consisted of 311 images from the following newspapers online editions: La Vanguardia, El País and El Mundo; as from the radio stations Cadena Ser, Onda Cero, COPE, as well as from the TV channels Antena 3 and Telecinco. Finally, the paper explores how the object of study has changed and developed until 2008 and its possible lines of research. One of the main conclusions is that the modular design of the pages damages the visual message. Moreover, The presentation is homogeneous and the edition of the images is sharp to adjust them to fixed sizes. In addition to this, photographers have become anonymous, whereas news agencies have become the main suppliers of images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Isabel Villa, Autonomous University of Barcelona

Degree in Social Communication and Journalism from the Universidad Pontificia Bolivariana de Medellín (Colombia) and DEA in Audiovisual Communication from the Autonomous University of Barcelona.

She is currently developing her doctoral thesis at the same university on the changes in television in its passage to other broadcast platforms.

Her fields of interest are image and new communication technologies.

Until now she has developed her professional activity in various media dedicated to the press as a journalist and photographer.

References

Aparici, R. et al. (1992): La imagen. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Arnheim, R. (1984): El poder del centro. Madrid: Alianza.

Armentia, J. I. et al. (2000): El diario digital: Análisis de los contenidos textuales, aspectos formales y publicitarios. Barcelona: Bosch.

Baeza, P. (2001): Por una función crítica de la fotografía de prensa. Barcelona: Gustavo Gili.

Barthes, R. (1982): La cámara lúcida. Barcelona: Gustavo Gili.

Bazin, A. (1966): ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Brajnovic, L. (1991): El ámbito científico de la información. Pamplona: Universidad de Navarra. 2ª edición.

Brisset, D. (2002): Fotos y cultura. Usos expresivos de las imágenes fotográficas. Málaga: Universidad de Málaga.

Bustamante, E. (Coord.) (2002): Comunicación y cultura en la era digital: industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona: Gedisa.

Canga Larequi, J. et al. (2000): Diarios Digitales: apuntes sobre un nuevo medio. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

Canga Larequi, J. (2005): “Diseño periodístico en ediciones digitales”. Telos, Cuadernos de Comunicación Tecnología y Sociedad 63. Madrid: Fundación Telefónica.

Caminos, J. M. et al. (2006): “El uso de la fotografía en los diarios digitales españoles”. Comunicación y sociedad. 19(2). Navarra: Universidad de Navarra.

Cartier-Bresson, H. (2003): Fotografiar del natural. Barcelona: Gustavo Gili.

Danit, L. (2005): “The future of photojurmalism”. Forbes. Marzo: http://www.forbes.com/infoimaging/2005/09/30/photojournalism-amateurs-blogs-cx_dl_1003photojournalism.html%20 [consulta 4 de noviembre 2007].

Dondis, D. A. (1976): La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili.

Erausquin, M. A. (1995): Fotoperiodismo: Formas y códigos. Madrid: Síntesis.

Franquet, R. (Coord.) (2005): Representación de género en los medios de comunicación online. Bellaterra: Grup de Recerca en Imatge, So i Síntesi.

Freund, G. (1976): La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili.

Giannetti, C. (2001): “Reflexiones acerca de la crisis de la imagen técnica, la interfaz y el juego”. Anàlisi 27. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

Gillmor, D. (2006): “Decline (and maybe demise) of the professional phojournalism” Center of citizen media. Diciembre 4: http://citmedia.org/blog/2006/12/04/the-demise-of-the-professional-photojournalist/ [consulta 22 de febrero 2008].

Joly, M. (1999): Introducción al análisis de la imagen. Buenos Aires: La Marca.

Kember, S. (1998): Virtual Anxiety: Photography, New Technologies and Subjectivity. Manchester: Manchester University Press.

Kember, S. (2003): “The Shadow of the Object: Photography and Realism”. En Wells, Liz (ed.) The Photography Reader. (pp. 202-217) London: Routledge.

López, G. et al. (2005): "McDonalización del periodismo y dependencia de las fuentes en los medios digitales", comunicación presentada en el III Congreso Internacional de Ciberperiodismo, celebrado en la Universidad Alfonso de Nebrija en marzo.

Lister, M. (2007): “A sack in the sand. Photography in the age of information”. En Convergence: The International Journal of Research Into New Media Thecnologies. 13(3), 251–274. London, Los Angeles, New Delhi y Singapore: Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.1177/1354856507079176

Manovich, L. (2003): “The Paradoxes of Digital Photography”. En The Photography Reader (Ed. Wells, Liz). London: Routledge.

Mitchell, W. J. (1992): The Reconfigured Eye: Visual Truth in the Post-Photographic Era. Cambridge, MA: MIT Press.

Moles, A., 1976: Teoría de la información y percepción estética. Madrid: Júcar.

Nielsen, J. (2000): Usabilidad: diseño de sitios web. Madrid: Prentice Hall.

Ritzer. G. (1996): La macdonalización de la sociedad. Un análisis de la relación en la vida cotidiana. Barcelona: Ariel.

Salaverría, R. (Coord.), (2005): Cibermedios. El impacto de Internet en los medios de comunicación en España. Sevilla: Publidisa.

Salaverría, R. (2005): “An immature medium. Strengths and weaknesses of online newspapers on September 11”. En The international journal for communication studies. 67(1), 69–86. London, Los Angeles, New Delhi y Singapore: Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.1177/0016549205049179

Texeira, L. A. (1999): “Manipulación en el fotoperiodismo: ética o estética”. En Revista Latina de Comunicación Social 22. La Laguna, Tenerife. En https://mdc.ulpgc.es/utils/getfile/collection/rldcs/id/464/filename/10.pdf

Torres, R. (2006): “El tratamiento de la imagen en los atentados del 11-M. Terrorismo y violencia en la prensa”. Revista Latina de Comunicación Social 61. La Laguna, Tenerife. En https://bit.ly/3UvU8yP

VV AA. (1995): The Photographic Image in Digital Culture. (Ed. Lister, M.). London: Routledge.

VV AA. (2005): Nuevos géneros discursivos: Los textos electrónicos. (Eds. Covadonga L., y Arlette S.). Madrid: Biblioteca Nueva.

Villafañe, J. (1985): Introducción a la teoría de la imagen. Madrid: Pirámide.

Published

2008-07-05

How to Cite

Villa, M. I. (2008). Special features of informative photography in Spanish online media. Revista Latina De Comunicación Social, (63), 303–312. https://doi.org/10.4185/RLCS-63-2008-769-303-312

Issue

Section

Miscellaneous