The audiovisual mounting narrative as a basis for the documentary film interactive: news studies
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-63-2008-755-083-090Keywords:
Audiovisual, language, interactivity, cinema interactive, documentary, comunicationAbstract
This paper presents a literature review and experiment results from pilot-doctoral research "assembly language visual narrative for the documentary film interactive," which defend the thesis that there are features interactive audio and video editing of the movie, even as causing agent of interactivity. The search for interactive audio-visual formats are present in international investigations, but sob glances technology. He believes that this paper is to propose possible formats for interactive audiovisual production film, video, television, computer and cell phone from the postmodern society.
Downloads
References
Aarseth, E. (1997): Cybertext: perspectives on ergodic literature. Baltimore (EUA): The John Hopkins University Press.
Aumont, J. (2004): O olho interminável [cinema e pintura]. Tradução de Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac & Naif.
Bauman, Z. (2001): Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. São Paulo: Jorge Zahar Editores.
Bogdanovich, P. (2000): Afinal, quem faz os filmes? São Paulo: Companhia das Letras.
Colle, R. (2008): "Cómo construir hipernovelas". En Revista Latina de Comunicación Social, 63, pp 1-14. Recuperado el día 2/01/2008, de: https://www.revistalatinacs.org/200801_colle.htm DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-63-2008-750-001-014
Gosciola, V. (2003): Roteiro para as novas mídias: do game à TV interativa. São Paulo: Editora Senac São Paulo.
Leone, E. (2005): Reflexões sobre a montagem cinematográfica. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Leone, E. & Mourão, M. D. G. (1987): Cinema e montagem. São Paulo: Editora Ática.
Lunenfeld, P. (2005): "Os mitos do cinema interativo". En Leão, Lúcia (org.) O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: SENAC.
Manovich, L. (2005): El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. Buenos Aires: Paidós.
Miles, A. (2005): "Paradigmas cinemáticos para o hipertexto". En Leão, Lúcia (org.). O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: SENAC.
Picos, M., Villariño, T. & González, A. A. (2006): Teoría del hipertexto: la literatura en la era electrónica. Madrid: Arco Libros.
Pudovkin, V. (1983): "Métodos de tratamento do material (montagem estrutural)". En Ismail, X. (org.). A experiência do cinema. São Paulo: Graal.
Renó, D. (2007): "YouTube, el mediador de la cultura popular en el ciberespacio". En Revista Latina de Comunicación Socia, 62. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, Recuperado el día 22 de octubre de 2007, de: https://www.revistalatinacs.org/200717denis_reno.htm DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-62-2007-742-190-196
Renó, D. (2006): "Ciberdocumentarismo: tópicos para uma nova produção audiovisual". En Revista Ciências & Cognição. Ano 03, v. 07, mar.2006. ISSN 1806-5821. Recuperado el día 29/11/2007 de: http://www.cienciasecognicao.org/.
Santaella, L. (2004): Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus.
Shaw, J. (2005): "O cinema digitalmente expandido: o cinema depois do filme". En Leão, L. O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias. São Paulo: SENAC.
Vilches, L. (2003): A migração digital. São Paulo: Loyola.
Xavier, I. (2005): O discurso cinematográfico. São Paulo: Paz e Terra, 3ª ed.
Xavier, I. (1983): A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Graal.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Denis Porto Renó
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.