Virtual set on television. Analysis of the use of virtual set in the realization of a TV program
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-63-2008-752-031-042Keywords:
television, Virtual set, Conducting TV, Scenography, Pre-production, DesignAbstract
The virtual studio is a very recent phenomenon that emerged in the mid-90 'as an application of virtual reality to the television field. This article examines how virtual studio amending process of realizing television affecting their various stages of pre-production, production and post-production of a television program. This research has been carried out considering the impact in technology, creative and economic offered by the use of this technology. The field work that has been used to carry out this analysis has been on-line questionnaires and in-depth interviews with professionals who work with virtual scenery in Spain in public and private television channels with national and regional coverage.
Downloads
References
Burdea, G. (1995): Tecnologías de la realidad virtual, Barcelona: Paidós Hipermedia.
Cruz-Neira, C., Sandin, D. J. & Defanti, T. A. (1993): “Surround-Screen Projection-Based Virtual Reality: The Design and Implementation of the CAVE”. En: Siggraph. Los Ángeles. DOI: https://doi.org/10.1145/166117.166134
Dorta, T. V. (1999): “La realidad virtual dibujada como una nueva manera de hacer computación”. En: Primera Conferencia Venezolana sobre aplicación de computadoras en arquitectura. Caracas: FAU-UCV.
Fukui, K., Hayashi, M. y Yamanouchi, Y. (1996): “Virtual studio system for tv program production”. En: IEEE Multimedia. DOI: https://doi.org/10.1109/11.536592
Galán, E. y De Salas, M. I. (Dir) (2005): Análisis del funcionamiento técnico de la escenografía virtual en Televisión Valenciana. Valencia: UCH-CEU.
Galán, E. y De Salas, M. I. (Dir) (2007): El uso de escenografía virtual en la realización de un programa de televisión: desarrollo de un modelo ad hoc, Valencia: UCH-CEU.
García Alvarado, R., Parra, J. C. y Santelices, I. (2001): Introducción práctica a la realidad virtual. Concepción: Bio-Bio.
Gibbs , S. (et al.) (1998): “Virtual Studios: An Overview”. En: IEEE Multimedia. DOI: https://doi.org/10.1109/93.664740
Gubern, R. (1996): Del bisonte a la realidad virtual. Madrid: Anagrama.
Gubern, R. (2000): El eros electrónico. Madrid: Taurus.
López Silvestre, F. (2004): El paisaje virtual. El cine de Hollywood y el neobarroco digital. Madrid: Biblioteca Nueva.
Moshkovitz, M. (2000): The Virtual Studio. Boston: Focal Press.
Muñoz, J. J. (1993): Expresión artística y audiovisual (de los primeros signos a la realidad virtual). Salamanca: Amarú.
Pareja, E. (1998): Escenografía virtual. UD. 157. Madrid: IORTV.
Pareja, E. (2005): Tecnología actual de televisión. Madrid: IORTV
Pérez Huertas, F. J. (1998): Introducción a la multimedia: realización y producción de programas. Madrid: IORTV.
Popkin, D. (1997): “Virtual studios - the BBC's experience”. En: EBU Technical Review: Verano de 1997.
Vidal Zanón, E. (2001): Visiocascos y tarjetas estereoscópicas. Valencia: UPV.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Esteban Galán Cubillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.