Creation of a social awareness format for Spanish public television: Héroes invisibles
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1399Keywords:
Narrative, documentary, television, production, creativity, viewerAbstract
Introduction: Produced by RTVE in collaboration with Taifas Comunicación, Héroes Invisibles is a
documentary series that portrays the life of expatriate Spaniards working on different humanitarian aid
projects. Each episode focuses on one or several social conflicts such as: child malnutrition in Africa,
the consequences of the war in Syria, irregular immigrants in the United States, and rescue operations
in the Central Mediterranean. Methods: Based on Nichols’s documentary modes of representing
reality and the editing styles of Bordwell and Thompson, and Aumont, Bergala, Marie and Vernet, the
authors analyse the creation and evolution of this format produced for Spanish public television. The
main objective is to evaluate, from a mix-methods approach, the evolution of the audiovisual narrative
of this television format, which had an audience of over 110,000 viewers on the International Channel
of TVE and RTVE 2, and on the official online platform of this channel. Results: The format has
transitioned from the predominance of observational sequences and interviews in the first season to
the use of expressive narrative dynamics during the second season. Results: The format of
Héroes Invisibles has evolved according to the demands of the channel, but it has not experienced interviews in the first season to the use of expressive narrative dynamics during the second season.
Conclusions: The format of Héroes Invisibles has evolved according to the demands of the channel,
but it has not experienced significant changes in viewership from one season to another.
significant changes in viewership from one season to another.
Downloads
References
Aumont, J., Bergala, A., Marie, M. y Vernet, M. (1996). Estética del cine. Barcelona: Paidós.
Bordwell, D. y Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidós.
Breschand, J. (2002). El documental : la otra cara del cine. Barcelona: Paidós.
Cabezas, R. (2017). Héroes Invisibles: solidarios por el mundo. Recuperado en: http://goo.gl/bFJCDp.
Cerdán, V. (2013). “La creatividad del reportero en zonas conflictivas de América Latina”. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 18. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2013.v18.41721
Campo, J. (2010). “Confluencias entre las vanguardias históricas y el cine documental”. Revista Imagofacia, 2, 1-16. Buenos Aires: Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual.
Díez Puertas, E. (2006). Narrativa fílmica. Escribir la pantalla, pensar la imagen [Film Narrative. Writing on the Screen, Thinking About Images]. Madrid: Editorial Fundamentos.
Palau-Sampio, D. y Cuartero-Naranjo, A. (2018): “El periodismo narrativo español y latinoamericano: influencias, temáticas, publicaciones y puntos de vista de una generación de autores”. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 961-979. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1291 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1291
El Mundo. (redacción) (2016). Documental Héores invisibles. Recuperado en: http://goo.gl/AuPm2G.
Herrscher, R. (2012). Periodismo narrativo. Cómo contar la realidad con las armas de la literatura y qué enseñan las vidas y las obras de los grandes maestros de la no ficción. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona.
La Vanguardia (redacción) (2017). «Héroes invisibles» regresa con nuevos españoles en proyectos humanitarios. Recuperado en: http://goo.gl/fnbYzz.
Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Paidós. Barcelona.
Ortiz, A. (2000). “Expressing cultural identity in the learning community: Opportunities and challenges”. New Directions for Teaching and Learning, 82, 67-79. http://dx.doi.org/10.1002/tl.8207. DOI: https://doi.org/10.1002/tl.8207
Ortiz de Guinea, Y., Villafañe, J. y Caffarel-Serra, C. (2018). “Investigación para la evaluación de la reputación de los medios de comunicación”. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 845-869. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1285 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1285
Palao Herrando, J. A. (2004). La profecía de la imagen-mundo. Para una genealogía del paradigma informativo. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
Reisz, K. (1960). Técnica del montaje cinematográfico. Madrid: Taurus.
RTVE. Héroes Invisibles, estrena su segunda temporada en La 2, la serie documental sobre la vida de españoles en proyectos de ayuda humanitaria alrededor del mundo. Recuperado en: http://goo.gl/zxDLTV.
Sánchez-Biosca, V. (1996). El montaje cinematográfico. Barcelona: Paidós.
Valenzano III, J., Wallace, S. y Morreale, S. (2014). “Consistency and change: The (R) Evolution of the Basic Communication Course”. Communication Education, 63, 355-365. Recuperado de http://goo.gl/TdSg6r DOI: https://doi.org/10.1080/03634523.2014.911928
Walker, R. (1983). La realización de estudios de casos en educación. Ética, teoría y procedimientos. Madrid: Narcea.