Immersive journalism: a narrative analysis in virtual reality apps
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1447Keywords:
immersive journalism; mobile journalism; virtual reality; 360º videos; smartphoneAbstract
This paper, which is part of the field of immersive journalism studies, compares the narrative of contents published in El País VR, Folha 360º, Estadão RV and NYT VR, specific applications for 360-degree productions of the newspapers El País (Spain), Folha de S. Paulo and Estado de S. Paulo (Brazil) and New York Times (United States). In addition to identify the main characteristics of 51 publications, the main of this study is to verify the level of immersion these contents provide to the users. Due to this, a content analysis has been carried out, based on methodological contributions by authors from different countries. The final result points out that the spatial immersion level is much higher than the sensory level in most of the sample, which leads to a relative virtual reality experience for the user. Hence, with the exception of the content of NYT VR, the user does not usually feel involved psychologically about to immerse totally in the story and forget reality. Therefore, it is necessary to encourage the creation of more innovative initiatives with digital avatar narratives.
Downloads
References
Aronson-Rath, R., Owen, T., Milward, J. & Pitt, F. (2015). Virtual Reality Journalism. Tow Center for Digital Journalism, Columbia Journalism School.
Barbosa, S. (2013). Jornalismo convergente e continuum multimídia na quinta geração do jornalismo nas redes digitais. In J. Canavilhas (Ed.), Notícias e mobilidade (pp. 33-54). Labcom.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Edições, 70.
Canavilhas, J. & Santana, D. C. (2011). Jornalismo para plataformas móveis de 2008 a 2011: da autonomia à emancipação. Líbero, 14(28), 53-66.
Colussi, J. & Magalhães, L. F. (2016). Do game a galerias dinâmicas na narrativa jornalística hipermídia: análise do especial ‘A batalha de Belo Monte’ da Folha de S.Paulo. Brazilian Journalism Research,12(1), 176-193. https://doi.org/10.25200/BJR.v12n1.2016.786
Colussi, J. (2016). Cartografia dos Aplicativos de Jornais Ibero-Americanos para iPad. Âncora - Revista Latino-americana de Jornalismo, (3), 27-41. https://doi.org/10.21204/2359-375X/ancora.v3n1p27-41
Colussi, J. (2017). Características da produção audiovisual no ZH Noite. Sessões do Imaginário, (22), 70-76. http://dx.doi.org/10.15448/1980-3710.2017.1.24169
Colussi, J., Franco-Gomes e Silva, F. y Rocha, P. M. (Eds.) (2018). Periodismo ubicuo: convergencia e innovación en las nuevas redacciones. Editorial Universidad del Rosario.
Costa, L. & Brasil, A. (2017). Realidade virtual: inovação técnica e narrativa no jornalismo imersivo. Revista Contemporânea/Comunicação e Cultura, 15(1), 141-161. http://dx.doi.org/10.9771/1809-9386contemporanea.v15i1.21417
De La Peña, N., Weil, P., Llobera, J., Giannopoulos, E., Pomés, A., Spanlang, B., Friedman, D., Sanches-Vives, M. & Slater, M. (2010). Immersive Journalism: Immersive Virtual Reality for the First-Person Experience of News. Presence, 19(4), 291–301.
Domínguez-Martín, E. (2015). Periodismo inmersivo o cómo la realidad virtual y el videojuego influyen en la interfaz e interactividad del relato de actualidad. El profesional de la información, 24(4), 413-423. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.08
Domínguez-Martín, E. (2013). Periodismo inmersivo. Fundamentos para una forma periodística basada en la interfaz y en la acción. Tesis de doctorado. Barcelona: Universitat Ramon Llull (Comunicación).
Domínguez-Martín, E. (2010). Los nuevos formatos inmersivos y su aplicación en el periodismo. In II Congreso Internacional de Ciberperiodismo y Web 2.0. Universidad del País Vasco. Bilbao, 10-12 noviembre.
Firmino da Silva, F. (2015). Jornalismo móvel. Salvador. EDUFBA.
Fundación Telefónica (2015). La Sociedad de la Información en España 2015. Ariel.
Fundación Telefónica (2016). La Sociedad de la Información en España 2016. Ariel.
Herring, S. (2010). Web content analysis: Expanding the paradigm. In J. Hunsinger et al. (Eds.), International Handbook of Internet Research (pp. 233-249). Springer Verlag.
Jenkins, H. (2009). A cultura da convergência. Aleph.
Longhi, R. (2014). O turning point da grande reportagem multimedia. Revista Famecos, 21(3), 897-917.
Martín, A. M. (2017). En 2017 se venderán 1.520 millones de smartphones en todo el mundo. El Independiente. https://bit.ly/2QbHKSD
Pereira, V. A. (2015). Episódios midiáticos extremos. Dinâmicas Contemporâneas de Comunicação e Pesquisas Neuromidiáticas. Revista Contracampo, 32(2), 18-35. https://doi.org/10.5327/Z22382577201500320764
Reuters Institute (2018). Digital News Report 2018. http://www.digitalnewsreport.org/
Salaverría, R. y García Avilés, J. A. (2008). La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. Trípodos, (23), 31-47.
Salaverría, R. (2015). Los labs como fórmula de innovación en los medios. El profesional de la información, 24(4), 397-404. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.06
Salaverría, R. & Negredo, S. (2008). Periodismo Integrado. Convergencia de Medios y Reorganización de Redacciones. Editorial Sol 90.
Silveira, S. C. & Saad, E. (2018). A evolução do jornalismo ubíquo e suas características fundamentais. In J. Colussi, F. Franco-Gomes e Silva & P. M. Rocha (Eds.), Periodismo ubicuo: convergencia e innovación en las nuevas redacciones (pp. 9-28). Editorial Universidad del Rosario.