The American postdramatic television series: the art of poetry and the composition of chaos. How to understand the script of the best American television series
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1176Keywords:
Postdrama, American TV series, (post)dramatic change, new (post)dramatic paradigm, Spanish BaroqueAbstract
The magnitude of the (post)dramatic changes that have been taking place in American audiovisual fiction only happen every several hundred years. The goal of this research work is to highlight the features of the change occurring within the organisational (post)dramatic realm of American serial television. Discussion: The transition from an essentially “dramatic” model to a postdramatic composition/parataxis urges us to analyse the new organisation of American television series and their main features. Results: The fundamental changes of this new constellation are significant in the organisational realm of (post)drama; the sense of the composition yields its preponderance to juxtaposition; and composition and parataxis try to venture the order of chaos by giving more importance to dramatic communication and tension. Methods: The study is based on the comparative analysis of contemporary American post-drama and its conceptual deconstruction based on the dramatic model (and its precedents in the Spanish Baroque).
Downloads
References
Aristóteles. (1974). Poética, ed. trilingüe de Valentín García Yebra, Madrid, Gredos.
Alcántara, M. y José, R. (2015): «Del teatro posdramático al drama posteatral», Investigación teatral, 4, 7-8.
Alonso de Santos, J. L. (1998): La escritura dramática, Madrid, Castalia.
Alonso de Santos, J. L. (2002): «La estructura dramática», Las puertas del drama, 10, pp. 4-9.
Blacker, I. R. (1993): Guía del escritor de cine y televisión, Navarra, Eunsa.
Cabal, F. (1986): «Historia y evolución de la estructura dramática», Primer acto, 215, pp. 92-99.
Carlson, M. (2015): «Postdramatic Theatre and Postdramatic Performance», Revista Brasileira de Estudos da Presença, 5(3). DOI: https://doi.org/10.1590/2237-266053731
Cascajosa, V. C. (2006a): «No es televisión, es HBO: La búsqueda de la diferencia como indicador de calidad en los dramas del canal HBO», Zer, pp. 23-33. Recuperado de: https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/3714/3344
Cascajosa, V. C. (2006b): «El espejo deformado: Una propuesta de análisis del reciclaje en la ficción audiovisual norteamericana.», Revista Latina de Comunicación Social, 61/II época, pp. 1-17. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/26527096
Cascajosa, V. C. (2007): «“Reality Bites”. De cómo la telerrealidad ayudó a salvar la ficción», Trípodos, 21, pp. 97-102. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Tripodos/article/view/73552/85209
Chatman, S. (1986): Story and discourse. Narrative Structure in Fiction and Film, Cornell, Cornell University Press.
Cornago, O. “Teatro postdramático: Las resistencias de la representación”. Artea. Investigación y creación escénica [en línea, sin paginación]. http://archivoartea.uclm.es/textos/teatro-postdramatico-las-resistencias-de-la-representacion/
Field, S. (1994): El libro del guion, Madrid, Plot.
Field, S. (2001): El manual del guionista, Madrid, Plot.
García, B. y José, L. (2001): Cómo se comenta una obra de teatro, Madrid, Síntesis.
In treatment, Fox. (2009): Primera temporada [Capítulo primero].
López-Antuñano, J. G. (2017): La escena del siglo XXI, Madrid, Asociación de Directores de Escena de España.
López-Antuñano, J. G. (2010): «Tendencias en el teatro europeo Actual», Teatrología, pp. 184-201.
Orosa, M. A. (2012): El cambio dramático en el modelo teleserial norteamericano, Saarbrücken, Publicia.
Pérez, B. E. (1995): Aproximación al espacio formal: un ensayo de epistemología estética, tesis doctoral, Valladolid, Universidad de Valladolid.
Sarrazac, J. P. (2010): «El drama no será representado», Teatrología, pp. 92-103.
Shakespeare, W. (1974): Hamlet, en Obra Completa, trad. Luis Astrana Marin, Madrid, Aguilar, pp. 217-289.
Lope De, V. (1991). Fuente Ovejuna, ed. Francisco López Estrada, Madrid, Castalia
trana Marin, Madrid, Aguilar, 1974, pp. 217-289. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00669735
Lope De, V. (1991): Fuente Ovejuna, ed. Francisco López Estrada, Madrid, Castalia.