Evolution of family representations in Spanish fiction television
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1105Keywords:
family, fiction, women, television, roles, stereotypesAbstract
This article analyses the evolution of family representations in Spanish fiction television, with a special focus on the roles assigned to female characters. Methods. The study is based on the analysis of 709 characters, with varying degrees of protagonism in the fictional programming premiered in 2013 and 2014 in national and regional Spanish TV channels. Conclusions and discussion. The study has shown that the representation of families in Spanish fiction television still privileges the traditional family model, although more innovative family models and roles are being increasingly incorporated.
Downloads
References
Carrión, J. (2011): Teleshakespeare. Madrid: Errata Naturae.
Chacón, P. y Sánchez-Ruiz, J. (2011): “La familia en las series de televisión infantiles. Una perspectiva semiótica cultural”. Revista Arte y movimiento, 5, pp. 19-25.
Chicharro, M. y Rueda, J. C. (2008): “Ficción y representación histórica: Amar en tiempos revueltos”. Comunicación y Sociedad, 2, pp. 57-84.
Chicharro Merayo, M. (2009): “Familia y televisión: algunas representaciones de la familia española en la pequeña pantalla”. Doxa Comunicación, 8(1), pp. 145-162. DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n8a7
Chicharro Merayo, M. (2011): “History of the Telenovela in Spain: Learning, Essaying and Appropriating a Genre”. Communication & Society 24(1), pp. 189-216. DOI: https://doi.org/10.15581/003.24.36222
Fernández, V. (2013): “La familia bien, gracias”. Revista Crítica. Monográfico Retratos de Familia, pp.74-79. Disponible en: http://www.revista-critica.com/la-revista/monografico/reportajes/125-la-familia-bien-gracias
Fogel, J. (2012): “A Modern Family: the performance of “family” and familiarismo in contemporary television series”. (Tesis doctoral no publicada). Universidad de Michigan. Disponible en: http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/91389/fogelj_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Furstenber, F. (2003): “El cambio familiar estadounidense en el último tercio del Siglo XX”. En: AAVV: Nuevas formas de familia. Perspectivas nacionales e internacionales. Montevideo: Unicef-Udelar.
Galán Fajardo, E. (2006): “Personajes, estereotipos y representaciones sociales. Una propuesta de estudio y análisis de la ficción televisiva”. Revista ECO-PÓS- 9(1), pp. 58-81.
Galán, E. (2007): “Construcción de género y ficción televisiva en España”. Revista Comunicar, 28, pp, 229-236.
Galán, E. y Herrero, B. (2011): El guion de ficción en televisión. Madrid: Síntesis.
García De Castro, M. (2007): “La hegemonía creativa de la industria de la televisión”. Revista Icono14. 5(1). DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v5i1.374
García de Castro, M. (2008): “Propiedades de la hegemonía de la ficción televisiva doméstica en España entre 1995-2000”. Zer Revista de Estudios de Comunicación, 14, pp, 151-167. Disponible en https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/6004/5686
García Martínez, A. N. (2012): “Una máquina de contar historias. Complejidad y revolución del relato televisivo. En: Televisión en España. Informe 2012. (pp. 225-246) Barcelona: Ediciones Deusto.
Greenberg, B. S. & Neuendorf, K. A. (1980): “Black family interactions on television”. En: Greenberg, B. S. (Ed.): Life on television. (pp. 173-181) Norwood, NJ: Ablex.
Hall, S. (1986): “Media power and class power”. En: Curran, J. et al (Eds.): Bending Reality: the state of the Media. (pp.5-14) Londres: Pluto.
Haralovich, M. B. (1988): “Suburban Family Sitcoms and Consumer Product Design: Addressing the Social Subjectivity of Homemakers in the 1950s”. En: Drummond, P. & Paterson, R. (eds.): Television and its Audience: International Research Perspectives. (pp. 38-60). Londres: British Film Institute.
Howard-Williams, R. & Katz, E. (2013): “Did television empower women? the introduction of television and the changing status of women in the 1950s”. Journal of Popular Television, 1(1), pp. 7-24. https://dx.doi.org/10.1386/jptv.1.1.7_1 DOI: https://doi.org/10.1386/jptv.1.1.7_1
Lacalle, C. (Ed.) (2013): Jóvenes y ficción televisiva: Construcción de identidad y transmedialidad. Barcelona: UOC Press.
Lacalle, C. & Gómez, B. (2016): “La representación de las mujeres trabajadoras en la ficción televisiva española”. Comunicar, 47(2), 2016. http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-06 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1105
Macionis, J. & Plummer, K. (2011): Sociología. Madrid: Pearson Educación
Mazzioti, N. (2006): Telenovela: industria y prácticas sociales. Enciclopedia Latinoamericana de Sociocultura y Comunicación. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Medina, P., Aran, S., Munté, R., Rodrigo, M. & Guillén, M. (2010): "La representación de la maternidad en las series de ficción norteamericanas. Propuesta para un análisis de contenido. Desperate Housewives y Brothers & Sisters". II Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigadores en Comunicación.
Mendibil Blanco, A. (2013): España en serie. Cada serie cuenta una historia y todas juntas cuentan nuestra historia (Ebook). Madrid: Aguilar.
Menéndez Menéndez, M. I. (2008): “Discursos de ficción y construcción de identidad de género en televisión”. Palma: Treballs Feministes.
Meyrowitz, J. (1985): No sense of place the impact of electronic media on social behavior. Nueva York: Oxford University Press.
Modleski, T. (1979): “The Search for Tomorrow in Today’s Soap Operas Notes on a feminine narrative form”. Film Quarterly, 33(1), pp. 12–21. DOI: https://doi.org/10.2307/1212060
Orozco, G. y Vasallo, M. I. (2011) (Coords.): Calidad de la ficción televisiva y participación transmediática de las audiencias. OBITEL 2011. São Paulo: Globo.
Ortega, M. y Simelio, N. (2012): “La representación de las mujeres trabajadoras en las series de máxima audiencia emitidas en España”. Revista Comunicación, 10(1), pp. 1006-1016.
Pearson, J. C., Turner, L. H. y Todd-Mancillas, W. (1993): Comunicación y género. Barcelona Paidós.
Peñamarín, C. (2001): “Ficción televisiva y pensamiento narrativo”. I Jornadas sobre televisión. Disponible en: https://bit.ly/3hl0cJ3
Rogge, U. y Jensen, K. (1988): “Everyday Life and Television in West Germany: an Empathetic–Interpretative Perspective on the Family as a System” En: Llull, J. (ed.): World Families Watch Television. Londres: Sage, pp. 8-115.
Ruido, M. (2007): “Just do it! Cuerpos e imágenes de mujeres en la nueva división del trabajo”. Disponible en: http://www.workandwords.net/uploads/files/Just_do_it!_es.pdf
Signorielli, N. & Bacue, A. (1999): “Recognition and respect: A content analysis of primetime television characters across three decades” Sex Roles 40(7-8), pp. 527-544. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1018883912900
Tufte, Th. (2007): “Soap operas y construcción de sentido: mediaciones y etnografía de la audiencia”. Revista Comunicación y Sociedad, 8, pp. 89-112. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v0i8.3831
Vassallo de Lopes, M. I. (2008): “Televisiones y Narraciones: las identidades culturales en tiempos de globalización”. Revista Comunicar, 15(30), pp. 35-41. DOI: https://doi.org/10.3916/c30-2008-01-005
Vera Zapata, W. (2011): “La TV no es mejor que la vida. Alegrías y tristezas de la familia en la pantalla chica.” En: VVAA: Familia y subjetividad: perspectivas y abordajes. Caldas: Corporación Universitaria Lasallista.