Representations of the armed conflict in Colombian cinema
DOI:
https://doi.org/10.4185/rlcs-2010-1086Keywords:
Cinematography, Colombian cinema, armed conflict, representation, characters, actions, scenariosAbstract
Cinema is an act of representation and it is based on the construction of reality inspired by experience. In Colombia, cinema has not been the product of a structured industry, but rather the effort of some filmmakers who have found different ways of telling stories about topics that are part of the national experience. The armed conflict in Colombia, understood as the confrontation between government forces and organized outlawed groups, has prevailed for more than fifty years and has been present in art forms ever since. This research examines a sample of Colombian films to establish the different ways the subject of the armed conflict has been represented in Colombian cinema.
Downloads
References
Alvarez, A (1998): Páginas de cine, Volumen 3. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
----- (2001): El cine en la última década del siglo XX: Imágenes Colombianas cap. de Colombia Hoy, de Melo (2001). Bogotá: Banco de la República.
Arheim, R (1986): El cine como arte. Barcelona: Paidós.
Alberra, F (1998): Los formalistas rusos y el cine. Barcelona: Paidós.
Arizmendi, I (1983): Gobernantes colombianos 1819-1983. Bogotá: Italgrat.
Bazan, A (1966): Qué es el cine. Madrid: Rialp.
Bordwell, D (1986): La narración en el cine de ficción. Barcelona: Paidós
----- y Thompsom, K (1997): Arte cinematográfico. México: Mc Graw Hill.
Cassetti, F (1994): Teorías del cine. Madrid: Signo e Imagen.
Cléves, C (2001): Una débil identidad nacional. En: Amaya, P. Colombia: un país por construir. Bogotá: Unibiblos.
Duque, L (1997): "La inexistencia del cine nacional, un genocidio cultural". En magazín El Espectador. Abril 20 de 1997. Bogotá.
Echandía, C (1999): "Expansión territorial de las guerrillas colombianas: geografía, economía y violencia", En: Deas, M. Reconocer la guerra para reconstruir la paz. Bogotá: Ediciones Uniandes.
Fundación Patrimonio Fílmico Colombiano (2006): Largometrajes colombianos en cine y video. Bogotá.
Garay, L (1999): Construcción de una nueva sociedad. Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Kaldor, M (2001): New and Old Wars – Organized Violence in a Global Era. Palo Alto: Stanford University Press.
Laurens, M (1988): El vaivén de las películas colombianas (de 1977 a 1987). Bogotá: Contraloría General de la República.
López, A (1989): At the Limits of Documentary: Hypertextual Transformation and The New Latin American Cinema. The Social Documentary in Latin America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
Metz, C (2000): Ensayos sobre la significación en el cine. Volumen 1 y 2. Barcelona: Paidós.
McKee, R (1997): Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting. New York: It Books.
Plazas, A (1993): Presidentes de Colombia. Bogotá: Panamericana Editorial.
Pécaut, D (2001): Guerra contra la sociedad. Bogotá: Espasa Hoy.
Pizarro, E (2004): Una democracia asediada: Balance y perspectivas del conflicto armado en Colombia. Bogotá: Norma.
Programa de las Naciones Unidas para el desarrollo (2003): El conflicto, callejón con salida: Informe Nacional de Desarrollo Humano. Bogotá: PNUD.
Pulecio, E. (2005): El siglo del cine en Colombia. Biblioteca Virtual Luis Ángel Arango. Edición en la biblioteca virtual: 2005-06-22
http://www.lablaa.org/blaavirtual/revistas/credencial/abril1999/112elsiglo.htm recuperado el 12 de diciembre de 2008.
Rizo, H. (2002): Evolución del conflicto armado en Colombia e Iberoamérica. Cali: Corporación Universitaria Autónoma de Occidente.
Stam, R. Burgoyne, R. y Litterman-Lewis S. (1999): Nuevos conceptos de la teoría del cine. Barcelona: Paidós.
Waldmann, P. (2007): Guerra civil, terrorismo y anomia social. El caso colombiano en un contexto globalizado. Bogotá: Norma, Fundación Konrad Adenauer
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Jerónimo Rivera Betancur, Sandra Ruiz Moreno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.