Women, engagement and censorship in Spanish Cinema. 1939-1959
DOI:
https://doi.org/10.4185/rlcs-2010-1089Keywords:
Francoism, cinema, censorship, women, receptionAbstract
This research analyzes the feminine identity through love and engagement representations in Spanish cinema during the first years of francoism (1939-1959). The fieldwork was two hundred films released in these years. The election agreed two criterion: first, how much time they were showed in cinema and, second, relevance with this research. We have completed with the analysis of censorship reports about that films. This research strand reflects the master lines of the regime about the representation of the official model of woman. This research consulted the most relevant women magazines to check similarities and differences with cinema.
In conclusion, love –in Spanish films in these years– wasn’t the romantic feeling, other artistically forms represents. The female audience understood this sensation -love- with engagement (conducted to marriage) and family. That’s all the spanish women have to done in the francoism Spain.
Downloads
References
DOI:10.4185/RLCS-62-2007-733-085-101
- Amar, V.M. (2006): “Consideraciones sobre la presencia de lo andaluz en el cine español (durante el franquismo)”, en Ámbitos: revista internacional de comunicación, 15, pp. 77-85.
- Butrón, G. (2007): “Una mujer como Dios manda: el arquetipo femenino del franquismo y el cine de García Berlanga”, en Ubi sunt: Revista de Historia, 21, pp. 72-80.
- Camporesi, V. (1993): Para grandes y chicos. Un cine para los españoles 1940-1990. Madrid: Trufan.
- Castro de Paz, J.L. (2006): “Cine y política en el primer franquismo: Rojo y negro (Carlos Arévalo, 1942)”, en Minius: Revista do Departamento de Historia, Arte e Xeografía, 14, pp. 33-43.
- Cenarro, A. (2005): “Beneficencia y asistencia social en la España franquista: El auxilio social y las políticas del régimen”. En Pobreza, marginación, delincuencia y política sociales bajo el franquismo. (Eds. Mir Conxita, Agustí, Carmen y Geloch Joseph). Lleida: Universidad de Lleida.
----(2008): La sonrisa de la falange. Barcelona: Crítica.
- Chicharro, M. (2009): “Recreando la sociedad del pasado: Modernización y conflicto social en La señora”. En Anàlisi, 39, pp. 51-70.
- Diez, E. (2008): “La censura radiofónica en la España nacional (1936-1939)”, en Zer, 24, pp. 103-124.
- Gil, F. y Gómez, S. (2010): “Al oído de las mujeres españolas. Las emisiones radiofónicas femeninas durante el primer franquismo (1939-1959)” en Estudios del mensaje periodístico (en prensa), 16.
- Gubern, R. y Font, D. (1975): Un cine para el cadalso. Barcelona: Euros.
- Loring Cortés, T. (2003): “La Sección Femenina y la promoción de la mujer” En Recuerdos de José Antonio (Eds., Primo de Rivera, P)Madrid: Barbarroja.
- Heredero, C. F. (1993) Las huellas del tiempo. Cine español 1951-1961. Valencia:Generalitat Valenciana.
- Höijer, B. (2008) “Ontological Assumptions and Generalizations in Qualitative (Audience) research”, en European Journal of Communication, 23, pp. 275-294.
- Hueso, A. L. (2009): “Imágenes femeninas históricas en el cine del franquismo” en Foro hispánico: Revista Hispánica de Flandes y Holanda, 34, pp. 153-167.
- Molinero, C. (2005): La captación de las masas. Política social y propaganda en el régimen franquista. Madrid: Cátedra.
- Montero, M. (2002): “Cine para la cohesión social durante el primer franquismo” En Ver cine. Los públicos cinematográficos en el siglo XX (Eds., Pelaz, J. V. y Rueda, J. C.). Madrid: Rialp.
- Moradiellos, E. (2000): La España de Franco (1939-1950). Política y sociedad. Madrid: Síntesis.
- Richmond, K. (2004): Las mujeres en el fascismo español. Madrid: Alianza ensayo.
- Rodríguez Mateos, Araceli (2009): "La publicidad como fenómeno comunicativo durante la Guerra Civil española". Revista Latina de Comunicación Social, 64, páginas 29 a 42. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, recuperado el 2 de abril de 2010, de http://www.revistalatinacs.org/09/art/03_802_57_propaganda/Araceli_Rodriguez_ Mateos.html
DOI: 10.4185/RLCS-64-2009-802-29-42 / CrossRed link
6. Fuentes Documentales
Medina (1941-1945), Y (1944), Primer Plano (1940-1945), Teresa (1954-1963). Lugar de consulta: Biblioteca Nacional de España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Fátima Gil Gascón, Salvador Gómez García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.