Television and Nostalgia. The Wonder Years and Cuéntame cómo pasó
DOI:
https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-64-2009-831-396-409Keywords:
television, historical fiction, representation, political cultureAbstract
From the start historical fiction had been functioning as a worldwide resource for television programming and contents. Concerning to dynamics and diachronic ways of development a couple of trends can be observed in re-constructions of the past of this sort. On a hand, visual resources tend to be represented by characters and scenes in the form of a diverse but affluent model that prevails in universal television products. On the other, formats show a clear confluence in terms of specific social and cultural treatment, local or national.
This paper explores two representative examples of historical family television series: the American The Wonder Years (1988-1993), and the more recent Spanish one Cuéntame como pasó (2001…-). In the pages that follow contents and profiles of each fiction will be analyzed from a theoretical point of view and a methodology that remarks proper issues and topics in order to establish historical events in which narrative is supported. Both sharing nostalgia and empathy as key forms of identification in television evocative stories and ways of approaching to different audiences, each one refered to distant geographical and social contexts.
Downloads
References
Aguilar, P. (2006): “Presencia y ausencia de la guerra civil y el franquismo en la democracia española. Reflexiones en torno a la articulación y ruptura del pacto de silencio”. En VV AA, Guerra Civil. Mito y memoria. (Eds. Aróstegui, J. y Godicheau, F.). (pp. 245-293). Madrid: Marcial Pons.
Aguilar, P. (2008): Políticas de la memoria y memoria de la política. El caso español en perspectiva comparada. Madrid: Alianza.
Álvarez Berciano, R. (1999): La comedia enlatada. De Lucille Ball a los Simpson. Barcelona: Gedisa.
Anania, F. (2008): I Mass Media tra storia e memoria. Roma: RAI-ERI.
Barta, T. (Ed) (1997): Screening the Past: Film and the Representation of History. Westport Conn.: Praeger.
Bell, E. y Gray, A. (2007): “History on Television. Charisma, Narrative and Knowledge”. En European Journal of Cultural Studies 10. (pp. 113-133). Londres.
Buonanno, M. (1999): El drama televisivo. Identidad y contenidos sociales. Barcelona: Gedisa.
Buonanno, M. (2006): L´età della televisione. Esperienze e teorie. Bari: Laterza.
Burke, P. (2006): Formas de historia cultural. Madrid: Alianza.
Calabrese, O. (1984): “Los replicantes”. En Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 9. (pp. 71-90). Barcelona.
Cardini, D. (2004): La lunga serialitá televisiva. Origini e modelli. Roma: Carocci.
Cartmell, D., et al. (2001): Retrovisions: Reinvienting the Past in Film and Fiction. Londres: Pluto Press.
Cascajosa, C. (2005): Prime Time. Las mejores series de TV americanas de C.S.I. a Los Soprano. Madrid: Calamar Ediciones.
Cascajosa, C. (2006): “Pequeña/Gran pantalla. La relación entre el cine y la televisión en los Estados Unidos”. En Historia y Comunicación Social 11. (pp. 21-44). Madrid.
Castelló, E. (2007): Sèries de ficció i construcció nacional. Imaginat una Catalunya televisiva. Tarragona: Publicacions URV.
Castelló, E. (2008): Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: UOC.
Cerdán, J. y Palacio, M. (2006): “Cuéntame cómo pasó”. En VV AA, Las cosas que hemos visto. 50 años y más de TVE (Ed. Palacio, M.). Madrid: Instituto RTVE.
Cohen, L. (2003): A Consumer´s Republic: The Politic of Mass Consumption in Postwar America. Nueva York: Alfred A. Knopf.
Cotta, L. y Cotta, L. (2006): “Raccontare una storia, raccontare la Storia”. En Le radici e le foglie. La fiction italiana. L´Italia nella fiction (Ed. Buonanno, M.). (pp. 141-161). Roma: RAI-ERI.
Croteau, D. y Hoynes, W. (2000): Media/Society: industries, images and audiences. Thousand Oaks: Pine Forge Press.
Diego, P. y Pardo, A. (2008): “Estándares de producción de dramedias familiares en España: El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano”. En VV AA, Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano (Ed. Medina, M.). (pp. 45-76). Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.
Dirección de Comunicación de Televisión Española (2008): Informa 2008. Cuéntame inicia la Transición. Madrid: RTVE:
Edgerton, G. R. (2001): “Television as Historian. A Different Kind of History Altogether”. En VV AA, Television Histories. Shaping Collective Memory in the Media Age. (Eds. Edgerton, G. R. y Rollins, P. C.). (pp. 1-29). Kentucky: Kentucky University Press.
Eguizabal, R. (1998): Historia de la publicidad. Madrid: Eresma & Celeste Ediciones.
Faus Belau, A. (1995): La era audiovisual. Historia de los primeros cien años de la radio y la televisión. Barcelona: Ediciones Internacionales Universitarias.
Galán Fajardo, E. (2007): “Las huellas del tiempo del autor en el discurso televisivo de la posguerra española”. En Razón y Palabra, 56, Tec de Monterrey, Estado de México, www.cem.itesm.mx/dacs/publicaciones/logos/anteriores/n56/egalan.html
García de Castro, M. (2002): La ficción televisiva popular. Una evolución de las series de television en España. Barcelona: Gedisa.
Gross, E. A. (1990): The Wonder Years. Las Vegas: Pioneer Books: http://faculty-staff.ou.edu/S/Kenneth.D.Stephenson-1/wonder.html.
Gutiérrez Lozano, J. F. (2006): La television en el recuerdo. La recepción de un mundo en blanco y negro en Andalucía. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad y RTVA.
Juliá, S. (1994): “Orígenes sociales de la democracia en España”. En Ayer 15, Madrid, pp. 165-188.
Kaufman, P. (1993): “Closing the Album on the Wonder Years”. The New York Times, 9 May.
Lacalle, Ch. (2007): “Ficción televisiva y construcción de identidad cultural. El caso catalán”. En Opción 52, Barcelona, pp. 61-71.
Levy, D. y Sznaider, N. (2002): “Memory Unbound: The Holocaust and the Formation of Cosmopolitan Memory”. En European Journal of Social Theory 5, Londres, enero, pp. 87-106.
López Pina, A. y Aranguren, E. (1976): La cultura política de la España de Franco. Madrid: Taurus.
Marcus, D. (2004): Happy Days and Wonder Years: The Fifties and the Sixties in Contemporary Cultural Politics. New Brunswick and London: Rutgers University Press.
Moreno, A. (2007): “El discurso de identidad de la television pública. La autopromoción de Televisión Española”. En Telos. Cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad 41, Madrid, abril-junio, pp. 11-20: http://campusred.net/TELOS/articuloperspectiva.asp?idarticulo=1&rev=71
Nelson, R. (2007): “TV Fiction Exchange: Local/ Regional/ Nacional/ Global”. En Critical Studies in Television 2. (pp. 4-17). Londres.
O´Donnell, H. (2007): “High Drama, Low Key: Visual Aesthetics and Subject Positions in the Domestic Spanish Television Serial”. En Journal of Spanish Cultural Studies 8. (pp. 37-54). Nueva York.
Rhodes, G. D. y Springer, J. P. (2006): Docufictions. Essays on the Intersection of Documentary and Fictional Filmmaking. Jefferson NC: McFarland.
Rosenstone, R. (2006): History on Film/ Film on History. Nueva York: Longman.
Sánchez-Biosca, V. (2006): Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid: Cátedra.
VV AA (1976): The Historian and the Film. (Ed. Smith, P.). Cambridge: Cambridge, University Press.
VV AA (2001): Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. (Eds. Reese, S. D., Gandy, O. H. y Grant, A. E.). Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Smith, P. J. (2006): Television in Spain. From Franco to Almodóvar. Woodbridge: Tamesis.
Vilches, L., Álvarez Berciano, R. y Lacalle, Ch. (1999): “La ficción nacional por fin a escena”. En Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 23, Barcelona, pp. 25-57.
Villagrasa, J. M. (1999): La producción de ficción narrativa en la televisión norteamericana. Bellaterra, Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat Autónoma.
Ysàs, P. (2005): “Una nota sobre la crisi del franquisme i la transició a la democràcia”. En HMiC 3, Barcelona, pp. 101-109: http://ddd.uab.es/pub/hmic/16964403n2005p101.pdf