The Impact of Technology on Film Exhibition: the Slow Road to Digital Theatre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-64-2009-803-43-56

Keywords:

Film Exhibition, Digital Cinema, Film Industry, Technology, Digitalization, Digital Projection, Digital Distribution, Digital Technology, Film Theatre, Digital Theatre

Abstract

Digital Cinema is a demonstrable reality that has been in use for almost a decade. The process of digitalisation in the film industry has been mainly conditioned by technological and economic factors. In the case of the exhibition sector, the abovementioned factors have also caused a significant delay with regard to the first link in the chain and, more specifically, post-production. Through critical examination, this paper analyses the main opportunities and threats that digitalisation entails for the exhibition sector in what is considered to be a weak film industry, the case of the Spanish industry, where despite the advances achieved, caution prevails with regard to technological restructuring in the most important circles. We use empirical methodology to analyse the overall situation in the sector; our results suggest the key factors that explain the slow process followed by cinemas in the transition to digitalisation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jessica Izquierdo Castillo, Jaume I University

PhD in Audiovisual Communication from the Jaume I University of Castellón, a degree in Advertising and Public Relations from the Jaume I University of Castellón and a degree in Audiovisual Communication from the University of Valencia.

She has dedicated a good part of her research work to the technological development of the audiovisual system, with special attention to the film industry.

Within this line, she has participated in various national and international congresses. She is part, among others, of the research team of the "Observatory on New trends and innovation processes in communication" and in the group of "Research in technologies applied to audiovisual communication- (ITACA), both of the Jaume I University. She is currently working on the project "The representation of the Valencian Courts in television news", financed by the Generalitat Valenciana.

References

Albornoz, L. A. (2001): “El complejo audiovisual: hacia la digitalización total de la industria cinematográfica”, en Eptic, Revista Electrónica Internacional de Economía de las Tecnologías de la Información y la Comunicación 3, diciembre: https://www.eptic.he.com.br

Almirón, N. (2007): “La economía política de la investigación informacional”, en Latina, Revista de Comunicación Social 62: http://www.ull.es/publicaciones/latina/200716Almiron.htm

Álvarez Monzoncillo, J. M. y López Villanueva, J. (2006): “La situación de la industria cinematográfica española: políticas públicas ante los mercados digitales”, Documento de trabajo de la fundación Alternativas

Álvarez Monzoncillo, J. M. (2003): “Cine, riesgos y oportunidades se equilibran ante el cambio digital”, en VVAA, Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias en la era digital (Coord., E. Bustamante). Barcelona: Gedisa

Álvarez Monzoncillo, J. M. (2002a): “La industria cinematográfica: enfermedades crónicas e incertidumbres ante el mercado digital” en VVAA, Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España (Coord., E. Bustamante). Barcelona: Gedisa

Álvarez Monzoncillo, J. M. (2002b): “El cine digital: la perplejidad domina el panorama español”. En Telos 53, octubre-diciembre: https://bit.ly/3xGMMPL

Ansola, T. (2003): “Muchas sombras y pocas luces. La comercialización de las películas españolas durante la década de los noventa”, Zer, 15, noviembre, https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/5369/5225

Augros, J. (2000): El dinero de Hollywood. Financiación, producción, distribución y nuevos mercados, Barcelona: Paidós

Bordwell, D., Staiger, J. y Thompson, K. (1991): The Classical Hollywood Cinema. Film Style & Mode of Production to 1960. London: Routledge

Bustamante, E. (2003) (Coord.): Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias en la era digital. Barcelona: Gedisa

Bustamante, E. (2002) (Coord.): Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona: Gedisa

Casero, A. (2008): “¿Larga cola en el cine? El impacto de la economía reticular en la industria cinematográfica”. En Pérez Perucha, J., Gómez Tarín, F. J. y Rubio Alcover, A. (eds.): Temperatura Crítica: El cine español de los 60 y las rupturas de la modernidad, Castellón: Universitat Jaume I.

Renó, D. (2007): “YouTube, el mediador de la cultura popular en el ciberespacio”, en Latina. Revista Latina de Comunicación Social 62, https://www.revistalatinacs.org/200717denis_reno.htm

Renó, D. 2008: “El montaje audiovisual como base narrativa para el cine documental interactivo: nuevos estudios”, en Latina. Revista Latina de Comunicación Social 63, https://bit.ly/3QgbdLb

Epstein, E. J. (2007) (1ª ed. 2005): La gran ilusión. Dinero y poder en Hollywood. Barcelona: Tusquets Editores.

Frutos, F. J. (2008): “De la cámara oscura a la cinematografía: Tres siglos de tecnología la servicio de la creación visual”, en Área Abierta, 19, marzo: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2545223

García, E. C. (2006): “La influencia del Estado en la cinematografía española” en Área Abierta, 15, noviembre: https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/ARAB0606330001A

Huertas, F. (2002): “El futuro digit@l del cine”, en Telos, 51: https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero051/el-futuro-digitl-del-cine/

López Villanueva, J. (2007): “Ante un complejo rubicón. La industria cinematográfica” en Bustamante (coord.): Cultura y comunicación para el siglo XXI. Diagnóstico y políticas públicas, La Laguna: Ideco

Manovich, L. (2005) (1ª ed. 2001): El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital, Barcelona: Paidós

Manovich, L. (1999): “What Is Digital Cinema?”. En VVAA: The Digital Dialectic: New Essays on New Media, (Ed., Lunenfeld, P.). Boston: Massachusetts Institute of Technology Press

McKernan, B. (2005): Digital Cinema. The Revolution in Cinematography, Postproduction, and Distribution. Madrid: The McGraw-Hill Companies

Siguero, M. (2002): “Cine digital”, en Área Abierta, 2, España, marzo: https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/ARAB0202130003A

Swartz, C. (2005): Understanding Digital Cinema. A Professional Handbook. London: Elvesier

Sychowski, P. V. (2000): Electronic Cinema: The Big Screen Goes Digital. London: Screen Digest.

Published

2009-01-01

How to Cite

Izquierdo Castillo, J. . (2009). The Impact of Technology on Film Exhibition: the Slow Road to Digital Theatre. Revista Latina De Comunicación Social, (64), 43–56. https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-64-2009-803-43-56

Issue

Section

Miscellaneous