Sound fiction and verbodependent creativity. Sound short stories without words
DOI:
https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1949Keywords:
sound fiction, soundtrack , cognitive narrative, short story, podcasting, higher level education, sound skillsAbstract
Introduction: the rise of current sound fiction requires from Communication studies an attention that verifies the abilities of students in fictional sound creation for their future work. The dependency on the visual image and the word that the young generations have requires, in turn, an empirical verification. Methodology: the experience that is now presented carries out an action of writing sound fiction micro-stories, designed to detect the difficulties encountered by the students when putting into practice all the sound elements with the absence of the word, incorporating it after gradually in different phases of script writing. The guided writing work is completed with a double movement: one analytical on the scripts made and another based on the surveys completed by the authors on the complexity of this task of scriptwriting. Results: the micro-stories generated had a total lack of non-verbal sound resources, without exploitation of other elements of sound language. Discussion: the results confirm a "functional deafness" that leads to a failure to build fictional sound stories, beyond the design of soundscapes. Conclusions: the analysis of the creations points to the existence of a variation in the cognitive narrative of the new and future generations of creators and listeners in regards to sound.
Downloads
References
Adlington, R. (2003). Moving beyond motion: Metaphors for changing sound. Journal of the Royal Musical Association, 128(2), 297-318. https://doi.org/10.1093/jrma/128.2.297
Álamo-Felices, F. (2010). El microrrelato. Análisis, conformación y función de sus categorías narrativas. Signa, 19, 161-180. https://doi.org/10.5944/signa.vol19.2010
Antunes, M. J. y Salaverría, R. (2018). PodcastSpain: análisis de los podcasts de audio más populares en iTunes de España. En: Actas del VI Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigadores en Comunicación. AEIC https://bit.ly/3lexApa
Aragón Martínez, G. (2017). La música y sentido musical en la radio. Una búsqueda y reflexión sobre los autores y sus trabajos. Razón y Palabra, 21(2_97), 201-228. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/992/993
Arias, E. (2019). Los efectos sonoros en las series radiofónicas. El caso de la serie policíaca Taxi Key. Disertaciones. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social, 12(2), 142-165. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.6403
Balsebre, A. (1994). El lenguaje radiofónico. Cátedra.
Barrios, G. y Ruiz, C. (2014). El paisaje sonoro y sus elementos. Quehacer científico, 9(2), 57-61.
Barrios-Rubio, A. (2021). Radio, music and podcast in the consumption agenda of Colombian adolescents and youth in the digital sonosphere. Communication y Society, 34(3), 31-46. https://doi.org/10.15581/003.34.3.31-46
Bonini, T. (2020). A segunda era do podcasting: reenquadrando o podcasting como um novo meio digital massivo. Radiofonias. Revista de Estudos em Mídia Sonora, 11(1), 13-32. https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4315
Cárdenas-Soler, R. N. y Martínez-Chaparro, D. (2015). El paisaje sonoro. Una aproximación teórica desde la semiótica. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 5(2), 129-140. https://doi.org/10.19053/20278306.3717
Casetti, F. y de Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Paidós.
Cautín-Epifani, V. (2013). Enfoque cognitivo para la comprensión de narraciones: una mirada desde la psicología discursiva y el modelo de indexación de eventos. Literatura y Lingüística, 29, 271-292. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112014000100015
Cestero, A. M. (2017). La comunicación no verbal. En: Cestero Mancera, A. M. y Penadés Martínez, I. (Eds.), Manual del profesor de ELE. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá. https://www.researchgate.net/publication/320547342_Manual_del_profesor_de_ELE
Chalkho, R. J. (2014). Diseño sonoro y producción de sentido. La significación de los sonidos en los lenguajes audiovisuales. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 50, 127-152. https://doi.org/10.18682/cdc.vi50.1372
Díez-Maglioni, N. y Ochoa-Galeano, L. (2017). La comunicación no verbal. Un aspecto de una comunicación efectiva para generar ventajas competitivas en procesos de negociación [tesis doctoral, Universidad EAFIT]. https://repository.eafit.edu.co/handle/10784/11914
Duero, D. (2019). La narrativa como modalidad básica de cognición. Aportes narratológicos a la ciencia psicológica. Límite. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 14(11), 1-15.
Faste, T. y Faste, H. (2012). Demystifying "Design Research": Design is not Research, Research is Design. Industrial Designers Society of America Education Symposium. https://www.idsa.org/sites/default/files/Faste.pdf
García-Jiménez, A., Tur-Viñes, V. y Pastor-Ruiz, Y. (2018). Consumo mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias. Icono 14, 16(1), 22-46. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1101
González-Conde, J. (2017). El sonido de la imagen. La clave para seguir despiertos en la radio multimedia. Revista de la Asociación Española de Investigadores en Comunicación, 4(7), 68-76.
Guarinos, V. (1999). Géneros radiofónicos ficcionales. MAD.
Guarinos, V. (2009). Microrrelatos y microformas. La narración audiovisual mínima. Admira, 1, 33-53.
Guarinos, V. (2011). Géneros ficcionales en la radio de la web. En: Ortiz Sobrino, M. A. y López Vidales, N. (Eds.), Radio 3.0.Una nueva radio para una nueva era. La democratización de los contenidos. Fragua.
Guarinos, V. (2019). El arco de la investigación científica actual de los mundos sonoros en comunicación: del silencio al grito. Disertaciones. Anuario electrónico de Estudios en Comunicación Social, 12(2), 9-19. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/disertaciones/article/view/6844
Hergueta, E. (2015). ¿Cómo medir la intermetodología? Creación del cuestionario de impacto intermetodológico. En: Peinado, F. (Ed.), Formación, perfil profesional y consumo de medios de los alumnos en Comunicación. Cuadernos Artesanos de Comunicación, 47, La Laguna Latina. http://www.cuadernosartesanos.org/2015/cac77.pdf
Karathanasopoulou, E. (2019). Atmosphere in radio and architecture: Using The Revenge radio play in interdisciplinary teaching as a means to understand notions of abstraction and the tensions between materiality and immateriality in building physical and imagined spaces. Radio Journal, 17(1), 113-129. https://core.ac.uk/download/pdf/187078814.pdf
Kischinhevsky, Marcelo, López, D. y Benzecry, L. (2020). Podcasting tensiona categorizações e ganha, enfim, destaque como objeto de estudos. Radiofonias. Revista de Estudos em Mídia Sonora, 11(1), 6-12. https://periodicos.ufop.br/radiofonias/article/view/4333
Magadán-Díaz, M. y Rivas-García, J. (2020). El audiolibro en España: ¿Industria o modelo de negocio? El Profesional de la Información, 29(6). https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.25
Marta-Lazo, C. y Gabelas-Barroso, J. A. (2013). Intermetodología educativa y aprendizaje para la vida. COMeIN. Revista de los estudios de Ciencias de la Información y Comunicación, 22. https://bit.ly/3DIew9l
Melgosa, F. (2011). La palabra es acción. En: Fernández, I. (Ed.), The Radio is Dead. Long Live the Radio. Universidad del País Vasco.
Mieszkowski, S. (2021). Hearing Eyes. Short Fiction In Theory and Practice, 11(1-2), 3-10. https://bit.ly/3x0N6YG
Narrativa Radial. (2021). Apreciación y análisis del sonido: Despertar la escucha para poder contar. Narrativa Radial. https://www.narrativaradial.com/sitio/apreciacion-y-analisis-del-sonido/
Pedrero-Esteban, L, M., Barrios-Rubio, A, y Medina-Ávila, V. (2019a). Adolescentes, smartphones y consumo de audio digital en la era de Spotify. Comunicar, 60, 103-112.
Pedrero-Esteban, L. M., Pérez-Maíllo, A. y Sánchez Serrano, C. (2019b). Experiencias, retos y propuestas para crear una cultura sonora en los jóvenes digitales. Disertaciones. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social, 12(2), 20-31. https://revistas.urosario.edu.co/xml/5115/511560299003/html/index.html
Perona-Páez, J. J., Barbeito-Veloso, M., & Fajula-Payet, A. (2014). Young people in the digital sonosphere: media digital, media devices and audio consumption habits. Communication and Society, 27(1), 205-224. https://bit.ly/2L3R0FI
Piñeiro, T. (2017). Radio Studies in Spain: Authorship and tematic trends in communication journals (1980-2013). En: Gallego, I., Fernández-Sande, M. y Limón, N. (Eds.), Trends in radio research. Diversity, Innovations and Policies. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
Radio, Sound & Society Journal. (2016). Listen, Watch, Share. The role of listening in a screen-based mediascape. Radio, Sound & Society Journal, 2(1). https://bit.ly/2JjVb3s
Ravera, F. (2019). Los nuevos medios de sonido: Cambios de hábitos en la escucha radial. Universidad Nacional de Matanzas.
Roddy, S., & Bridges, B. (2022). Addressing the Mapping Problem in Sonic Information Design through Embodied Image Schemata, Conceptual Metaphors, and Conceptual Blending. Journal of Sonic Studies, 17. https://www.researchcatalogue.net/view/515156/515157
Rodero, E. (2018). El peso creciente de la voz y el sonido para comunicar en la era digital: el protagonismo de la oralidad. Anuario AC-E de Cultura Digital, 80-94. https://www.accioncultural.es/es/anuario-cultura-digital
Rodero, E. y Soengas, X. (2010). Ficción radiofónica. Instituto RTVE.
Rodríguez-Bravo, Á. (2021). ¿El silencio es un sonido? Diez principios para una teoría expresiva del silencio. Journal of Sound, Silence, Image and Technology, 4, 8-25. https://raco.cat/index.php/JoSSIT/article/view/399154
Romero, L. (2017). La dimensión espacial en la ficción sonora: análisis de la creación de imágenes mentales, la atención y la memoria en el oyente. Universidad CEU Cardenal Herrera.
Rulicki, S. y Cherny, M. (2012). Comunicación no verbal. Cómo la inteligencia emocional se expresa a través de los gestos. Ediciones Granica.
Song, H., Park, B, Park, H., & Mon, W. (2021). Cognitive and Neural State Dynamics of Narrative Comprenhension. Journal of Neuroscience, 41(43), 8972-8990. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8549535/
Stewart, G. (1990). Reading Voices: Literature and the Phonotext. Berkeley: University of California Press.
Taisuke, T. (2019). Narrative Structure in the mind: Translating Genette´s narrative discourse theory into a cognitive system. Cognitive Systems Research, 58, 342-350. https://doi.org/10.1016/j.cogsys.2019.08.007
Varela, F., Thompson, E., & Rosch, E. (2017). The Embodied Mind, Revised Edition. Cognitive Science and Human Experience. The MIT Press.
Vila, G. (2021). Descubriendo al “Homo Audiens”. Guillermo Vila Radio. https://guillermovilaradio.com/2021/07/22/descubriendo-al-homo-audiens/
Woodside, J. (2008). La historicidad del paisaje sonoro y la música popular. Revista Transcultural de Música, 12(2), 1-17.
Zavala, L. (2008). La minificción audiovisual: hacia un nuevo paradigma en los estudios de la minificción. En: Andrés-Suárez, I. y Rivas, A. (Eds.), La era de la brevedad. El microrrelato hispánico. Universidad de Neuchâtel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Virginia Guarinos, Mar Ramírez-Alvarado, Daniel Martín-Pena
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Funding data
-
Junta de Andalucía
Grant numbers SEJ-496