A long summer of festivals. Experience categories and productive cultures in the Spanish music industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-64-2009-832-410-415

Keywords:

Music industry, Production cultures, Cultural consume, Experience based on economy

Abstract

A rigorous analysis of the music industry dynamics cannot take for granted the idea that there is a crisis in music: under that label there is simply a new set of production cultures and consumption. We are in the middle of a change from a cultural industry based on the object (the disc, the CD) to an economy grounded on experience (Pine and Gilmore, 2000). In order to exemplify it, I will pay special attention to live music case.

On the other hand, there is a surprising height of music festivals by all over Spain. Each city of the country tries to find its own place in the summer map by offering different music styles, such as: hip-hop, folk or rock. This article examines the new public categories, like international tourists or families with children, who join the festivals modifying their organization; the financing and the contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Héctor Fouce, Complutense University of Madrid

Professor of Ethnomusicology, Conservatorio Superior de Música de Aragón Consultant at the Open University of Catalunya Professor of Semiotics at the European Institute of Design Published books The future is here. Pop music and cultural change (Madrid, Velecío, 2006) Pop and rock music (UOC, Barcelona, 2007)

References

Ayuntamiento de Arganda (2008) Arganda marca. Julio-Agosto 2008.

Castilla, A. (2007) “El cuadrilátero del rock”. En El País. Revista de verano, 2 de julio de 2007, pp. 1.

El País (2008): “Centro comercial con canciones de fondo”. El País Madrid, 28 de junio de 2008, pp. 6.

El País (2008): “Bienvenidos a la otra Disneylandia”. En El País, 27 de junio de 2008, pp. 44-45.

El País (2008): “EE UU coloca a España en la lista negra de la 'piratería' en Internet”. En El País, 29 de abril de 2008.

El País (2008): “200.000 metros cuadrados de rock”. En El País, 28 de enero de 2008.

El País (2008): “El pop imita a los toros”. El País Madrid, 5 de diciembre de 2007, pp. 6.

Escolar, I. (2005): “Piratería informativa” en Escolar.net, 24 de junio de 2005. http://www.escolar.net/MT/archives/2005/06/pirateria_infor_1.html [acceso 9 de noviembre de 2008].

Escolar, I. (2001): “Por favor, pirateen mis canciones” en www.baquia.com/com/20010118/art00001.html [acceso 9 de noviembre de 2008].

Fouce, H. (2002): “La música pop se hace digital: oportunidades y amenazas para la cultura” en Actas del IV Congreso Internacional Comunicación, universidad y sociedad del conocimiento. Universidad Pontificia de Salamanca: Salamanca 2002.

Fouce, H. (2005): “Frankenstein en el estudio de grabación. Intertextualidad, derechos de autor y música popular”. En Nassarre, 21, 2005.

Fouce, H. (2006): “La privatización de la memoria sonora: amenazas a la cultura común desde los derechos de propiedad intelectual”. En Congreso Pensamiento crítico, comunicación y cultura. Sevilla. Universidad de Sevilla.

Fouce, H. (2007): “Modelos de negocio, modelos de cultura. La industria de la música ante la globalización”. En Fernández Liesa, C. y Prieto de Pedro, J. (2007) Cultura y comercio en la Comunidad Internacional. Escuela Diplomática. Madrid. pp. 395-414.

Hidalgo, L. (2008): "Vida y milagros de los festivales musicales". En Observatori de música de Barcelona. http://observatoridemusica.wordpress.com/2008/05/27/vida-y-milagro. [acceso 12 de noviembre de 2008].

López Palacios, I. (2008): “Guerra feroz por el trono en el reino de los festivales”. En El País, 31 de mayo de 2008, pp. 40-41.

Manrique, D. (2008): “Entrevista a Lou Reed”. El País Semanal. 9 de noviembre de 2008. pp. 36-42.

Portela, L. (2008): “¿Festivales o parques temáticos?”. En El País, 29 de marzo de 2008, pp. 43.

Portela, L (2008b) Entrevista con Gay Mercader, promotor musical en El País, Revista de verano, 17 de julio de 2008, pp. 5.

Promusicae (2008): Mercado discográfico primer semestre 2008 en https://bit.ly/3Oo0yMP [acceso 9 de noviembre de 2008].

Promusicae (2005) Libro blanco de la música en España. Promusicae. Madrid.

Público (2008) “El parque temático del rock”, en Público, 26 de junio de 2008, p.34-35.

SGAE: (2007) Memoria SGAE 2007. En http://www.anuariossgae.com/home.html [acceso 9 de noviembre de 2008].

Tarí Gil, S. (2003) “Entrevista a Joseph Pine” en i-World, mayo 2003, pp.2-4 en https://www.idg.es/iworld [acceso 3 de noviembre de 2008].

Published

2009-01-01

How to Cite

Fouce, H. (2009). A long summer of festivals. Experience categories and productive cultures in the Spanish music industry. Revista Latina de Comunicación Social, (64), 410–415. https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-64-2009-832-410-415

Issue

Section

Miscellaneous