Reality transgression in televisions reports. The treatment of the case “El Cabanyal”
DOI:
https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-64-2009-826-328-340Keywords:
Reality transgression, eclectic paradigm, discourse analysis, audiovisual genre, television reports, media discourseAbstract
In this paper, we are assuming, as a starting point, that the economic logic which defines the structure and dynamic system of global and local communication determines the treatment and construction of social reality in various types of discourse which are produced in the media. In this case, the purpose of the study is, precisely, to verify that as a consequence of the above mentioned prevailing logic, the audiovisual discursive construction of the television show Cuatro Callejeros is executed by transgressing the social reality that it intends to broadcast, i.e., the day to day of “El Cabanyal” district by transforming it in consumers’ persuasive entertainment rather than in a dialectic reading which would allow citizens/viewers to make sense of it. This is, specifically what, according to us, represents “Cabanyal, herida abierta”, an undertaking accomplished by the media’s team of Crónicas in channel 2 of RTVE.
Downloads
References
Abril, G. (2007): Análisis crítico de textos audiovisuales. Mirar lo que nos mira. Madrid: Síntesis.
Artero, M. (2004): El guión en el reportaje informativo. Madrid: IORTV.
Bandrés, E., García, J. A., Pérez, G. y Pérez, J. (2000): El periodismo en la televisión digital. Barcelona: Paidós.
Barroso, J. (1989): Introducción a la realización televisiva. Madrid: IORTV.
Barroso, J. (1992): Proceso de la información de actualidad en televisión. Madrid: IORTV.
Barroso, J. (1994): Técnicas de realización de reportajes y documentales para televisió. Madrid: IORTV. U.D. 133.
Berger, L., Luckmann, Th. (1995): La construcción de la realdiad social. Buenos Aires: Amorrortu.
Bernardo, J. M. (2006): El sistema de la comunicación mediática. De la comunicación interpersonal a la comunicación global. Valencia: Tirant Lo Blanc.
Bernardo, J. M., Gavaldà, J. y Pellisser, N. (coord.) (2003): El debate sobre la cultura de la imagen. Valencia: Nau Llibres.
Bourdieu, P. (1997): Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.
Bunge, M. (2006): A la caza de la realidad. Controversia sobre el realismo. Barcelona: Gedisa.
Burguet, F. (1997): Construir les notícies. Barcelona: Dèria.
Bustamante, E. (1999): La televisión económica. Ed. Gedisa: Madrid.
Bustamante, E. (coord.) (2002): Comunicación y cultura en la era digital. Industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona: Gedisa.
Castells, M. (ed.) (2006): La sociedad red: Una visión global. Madrid: Alianza.
Castillo, J. M. (2004): Televisión y lenguaje audiovisual. Madrid. IORTV.
Cebrián Herrero. M. (1992): Géneros informativos audiovisuales. Madrid. Ciencia 3.
Colom, R. (2006): La indústria de la televisió. Barcelona: UOC
Cortés, J. A. (1999): La estrategia de la seducción. La programación en la neotelevisión. Pamplona: Eunsa.
De Moraes, D. (coord) (2007): Sociedad Mediatizada. Barcelona: Gedisa.
Contreras, J. M. y Palacio, M. (2001): La programación televisiva. Madrid: Síntesis.
Cruz, M. (2000): “Imposible futuro (un ejercicio de la filosofía de la historia)”. En VV. AA. La filosofía hoy. Barcelona: Crítica, pp. 327-337.
Cruz, M. (2008): Filosofía de la historia. Madrid: Alianza.
Díaz Nosty, B. (2005): El déficit mediático. Donde España no converge con Europa. Barcelona: Bosch.
Diezhandino, M. P. (2007): Periodismo y poder. Madrid: Pearson.
Fernández Díaz, F. y Martínez Abadía, J. (1999): Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós.
Fontana, J. (1982): Historia, análisis del del pasado y proyecto social. Barcelona: Crítica.
Fontana, J. (1993): La història després de la historia. Barcelona: Eumo.
González Requena, J. (1989): El espectáculo informativo. Madrid: Akal.
González Requena, J. (1992): El discurso televisivo: espectáculo de la postmodernidad. Madrid: Cátedra.
Lacalle, CH. (2001): El espectador televisivo. Barcelona: Gedisa.
Le Goff, J. y Nora, P. (dir) (1980): Hacer la historia. 3 vols. Barcelona: Laia.
Lipovetsky, G. (2007): La felicidad paradójica. Ensayo sobre la sociedad del hiperconsumo. Barcelona: Anagrama.
Marinas, J. M. (2001): La fábula del bazar. Orígenes de la cultura del consumo. Madrid: Machado libros.
Millà, R. (2000): La realitat en directe. Barcelona: Pòrtic.
Moleiro, H. (2006): Al margen de la agenda. Noticias, discriminación y exclusión. Buenos Aires: FCE.
Muñoz, B. (2005): La cultura global. Madrid: Pearson.
Palacio, M. y Contreras, J. M. (2001): La programación de televisión. Madrid: Síntesis.
Quirós, F. y Sierra, F. (dir.) (2001): Crítica de la Economía Política de la Comunicación y la Cultura. Sevilla: CS.
Prosper, J. y López Catalán, C. J. (1998): Elaboración de noticias y reportajes audiovisuales. Valencia: CEU San Pablo.
Ramonet, I. (1998): La tiranía de la comunicación. Madrid: Debate.
Ritzer, G. (2006): La globalización de la nada. Madrid: Popular.
Sáez, A. (1999): De la representació a la realitat. Barcelona: Dèria.
Silvestrote, R. (1994): Televisión y vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.
Soler, Ll. (1998): La realización de documentales y reportajes para televisión. Barcelona: Cims.
Touraine, A. (2005): Un nuevo paradigma. Para comprender el mundo de hoy. Barcelona: Paidós.
Tresserras, M. (2005): La ciutat del risc. Barcelona: Trípodos.
Úbeda, J. (1992): Reportatge a TV: el model americà. Barcelona: Íxia.
Vaca Berdayes, R. (1997): Quién manda en el mando. Visor: Madrid.
Vilalta, J. (2006a): El espíritu del reportaje. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Vilalta, J. (2006b): El reportero en acción. Noticia, reportaje y documental en televisión. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Vilar, P. (1980): Iniciación al vocabulario del análisis histórico. Barcelona: Crítica
Watier, P. (1996): La sociologie et les représentations de l'activité sociale. París: M. Klincksieck.
Wolf, M. (1984): Sciologías de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra.
York, I. (1991): Principios básicos del reportaje televisivo. Madrid: IORTV.
VV.AA. (1999): Darrera la càmera. Quinze anys de 30 minuts 1984-1999. Barcelona: Pòrtic.